Jaké jsou výhody a nevýhody ocelových rámů, je vhodný ocelový rám do terénu?
Jaké jsou výhody a nevýhody ocelových rámů, je vhodný ocelový rám do terénu?
hlavni je image-factor.
A je třeba ocel pevnější, má větší životnost?
je taky, ale je težší a většinou výrazně dražší
Hliník je dobrý tak do Humpolce.
Co titan?
titan nebrat
ok, v tohle se fakt nevyznám :)
titan je nej ;) ale taky nejdražší
Nejdřív se mu podívej do profilu. Ten Merlin ocelovej skutečně není :)
Titan neni ocel ? :-o
? :-O :-O
WTF !?!?!? :D
Titan je ušlechtilá ocel nebo ne ?
Titan prvek už sám o sobě. Ocel je slitina železa, uhlíku a dalších legujících prvků, to říká teta Wiki.
Jo..ale na ram z titanu muzes zapomenout…jde o ocel legovanou titanem…
Tak v tom případě se omlouvám a děkuji, zas jsem o něco chytřejší :)
soveti staveli z titanove ocele ponorky ktere vydrzely mega tlak:)
Co to?
Slitina používaná na rámy (Ti-3Al-2.5V) je komerčně čistý Titan s příměsí 3% Hliníku a 2.5% Vanadu. Jaká ocel?
pisu si cerny puntik za neznalost:(
:D ztráta 2 bludišťáků…
Tak teď už v tom mám fakt hokej, jak to teda je? :(
a co kdybys tu nepsal píčoviny a radši nám řekl, jak to teda je?
však to napsal :D
titan je to, ale nebrat !!!
ale *****
pokud jde o tuhost, pouziva se 6al/4v titan. typicky na predstavce.
Ono snad ani nepůjde o tuhost, ale spíš o to, že tahle slitina je nejběžnější. U výrobku kde není potřeba dávat extra důraz na tvarovatelnost a svařitelnost je použití devítky prostě jenom zbytečné, jelikož bohatě vyhovuje tebou zmíněná pětka.
hmm, donutil jsem se otevřít tabulky, abych se ujistil, jak je to s mechanickými vlastnostmi u 5 a 9.
Pravdu díš. rozdíl je markatní, proto bývají například představce z pětky.
no jde ale o to, kolik toho titanu v té oceli je :) aby to spíš než ocel legovaná titanem nebyl titan legovaný ocelí :) nejsem metalurg, ani expert na titan, ale aby byla ta slitina lehká, tak tam asi té oceli moc nebude ne? Nebo se rámy dělají z jiného „titanu“ než šrouby, sedlovky, řidítka, a jiné blbosti? Tam totiž je titan „ředěný“ minimálně…
Titan se u ocelí používá jako legatura tam, kde je potřeba zvýšená odolnost proti mezikrystalické korozi zejména po svařování nebo i ro zvýšení houževnatosti. Jestli se ale používá u ocelí pro výrobu cyklistických rámů nevím. spíše bych viděl použití u nástrojových ocelí, nebo u ocelí na výrobu například ozubených kol, které jsou potom cementovány.
Vy se mi snad zdáte :-D
Ocel legovanou titanem používalo Ritchey, říkalo tomu Nitanium, a byl z ní třeba Author Sektor do roku 2002.
Kdyby to byla ocela, tak by nevážila polovinu (poloviční hustota).
Co vás v té škole dnes učí?
pche a to tam ještě jeden není :D
ten Litespeed? :)
Proč nebrat titan? C oje na něm špatně?
Protoze ho jezdi a moc netouzi po tom, potkavat ho na kazdym rohu:)
všechno :D hlavně to co popsal Vilém
je to hrozna zvejkajda. vubec nejede.
To víš že joo ;-)
A na kolik by mne to vyšlo?
Myslím celý bike.
v Tesku ± 2000,–
hypermarketáče si strč do sběru, chci s pevným ráve, vidlice zdvih cca 120
počítej cca 10 a víc za rám, zbytek si už dopočítej podle výbavy
A kolik by stál rám u franty?
to se fakt nedá, podle použitého materiálu složitosti, ale stejně aktuálně nedělá takže smůla
mrkni tady: http://delfyn.cz/…lespeed.html
určitě by se dalo taky domluvit
Dost dobre ON-ONE, myslism i s postou do 7 litru, geo je delana na zdvihy do 120/130mm tusim. Delfyn nebo Easyrider Ti to nechaji udelat za tech 9.5–10.5 litru, zas z lepsiho materialu a vyrazne lehci. Jinak je to vetsinou drazsi. Mozna by se ale i nekde u nas dal jeste sehnat nejaky Jamis nebo KHS zapomenuty na krame, jeste nedavno jsme to kdesi va netu videl, a byly pod 10.
…celopéro…
Mohli byste tu dat fotky ti kteří máte koilo od Franfy mrázka pls?
běž do galerie a použij hledání, bude to mnohem rychlejší, a je jich tam dost
Ocel je nejlepší – Reynolds 853 (Jamis, Niner, Salsa)- dává se do ní i titan, hliník nepruží, je tvrdej a je nejlevnější, ocel pruží nejlépe…
na pružení si kup trampolínu
ano, nutno dodat že může pružit i do směrů, kde to není uplně žádoucí…
to muze jakykoliv material. zalezi na konstrukci ;-)
Ja se docela bavim jaci profici tady jsou…sedlovky prd pruzi a jsou tvrde, sedlovky jsou mekke, vyplety plavou, vidlice plavou, ramy jsou moc tvrde, ramy pruzi a proto jsou dobre, ramy jsou mekke a pruzi a spatne vedou stopu…:DDD…proste kazde promile odchyleni se od vysnenych parametru naprosto degraduje kolo…
ale na fotoforech je to nemlich to same:)
To vis, dulezite je byt nespokojeny, protoze to muze byt zaminka k porizeni si noveho vysneneho stroje/komponentu. Ktery samozrejme taky nebude dokonaly…
no mě se něco občas ještě kroutí a sem tam i prohýbá
Sypej s deckama na hriste:DD
neser, venku je krásně a já jsem po peřinou s horečkou.
Hmm..to nasere:DD
jsi kámoš :-)
No…jsem v kanclu a nejak se mi dneska nedari:(
Navic tu dneska nataceli nejake propagacni video a tak sem tak jako akter a vypadam jako *****…
no a pak cinkaj kotouče, lidi si stěžujou, že epicon předozadně pruží, že kliky cvakaj atd…
Cvakaj, nebo vržou a když už nic, linou se rámem jiné prapodivné zvuky :D
no pružinová ocel bude určitě dobře pružit :) ale z té bych rám nechtěl… a třeba taková nástrojová ocel nebude pružit vůbec… a z té bych rám taky nechtěl, jeden hrbol a máš z rámu třísky. Takže říct, že ocel pruží nejlíp není moc vhodné, protože ocelí jsou stovky druhů a každá se chová jinak :)
rekl bych to takhle, ramy z oceli a hliniku pruzi JINAK.. Presel jsem u HT z hliniku na ocel (Salsa Ala Carte – model 2011 je „Sanko triple-butted“ ocel). Subjektivne porovnavam takto – pustim z vysky kolo na zem a pritom lehce drzim ruku na horni ramovce. U hliniku dostanu tupou ranu – kratke neprijemne ostre zavibrovani, u oceli dostanu vetsi zavibrovani, ne tak neprijemne, dele doznivajici. :) [to je popis ze?] Pri jizde se to okamzite moc nepozna, rany do zadku dostavam tak i tak. Pri kratke jizde rozdil nepoznam, poznam jen vyssi hmotnost kola na oceli, takze tam je to spis – (minus), pri delsi ceste to uz je neco jineho, mam pocit ze jsem mene unaveny a namlaceny, subjektivne tedy jednoznacne +, ale muze to byt placebo.
Pokud bych chtel kolo na skakani (ale to ja nechci) a z nejakeho duvodu nechtel fulla, mam za to, ze by se lepsi pruzici vlastnosti oceli celkem vyrazne projevily.
Tak tak – ocelový rám je podle mě mírně pohodlnější – nepřenáší rázy tak tvrdě. Máš-li v cestě nějakou překážku, je ráz, který ti vrací zadní partie kola, jiného charakteru, není tak „ostrý“, je více „plavný“.
Takže mé 13leté kolo je v jistých pasážích pohodlnější než nový hliníkový stroj, který má sice daleko lepší vidlici, devětadvacítkové balony, ale „dochuť“ po přejezdu překážky je daleko ostřejší, nevytříbená…
V tomhle je ještě jeden další faktor a to kola (teď myslím samotná kola, neřeším pláště). Ty udělají taky hrozně moc.
Pruzinova i nastrojova ocel bude pruzit stejne. Je to dano modulem pruznosti v tahu E, ktery je pro oceli cca 210GPa a podle druhu se lisi jen malo. Parametry, ktere oceli radi k pruzinovym, nastrojovym atd. jsou jine.
Stejne trubky z nastojove a pruzinove oceli se prohnou pri stejne sile stejne.
nj, pravda…
To je prosím omyl. Nástrojové oceli jsou určené ke kalení a zušlechťování a pružnost je nežádoucí – žádá se pevnost a tvrdost. Pružinové oceli jsou určeny k tzv. patentování – kalení a popouštění na co největší pružnost.
Jenže rozdíly v modulu pružnosti v tahu se budou lišit minimálně. A to je jedna z veličin, která bude rozhodovat o pružnosti rámu.
hehe, to jsem měl minulý týden na zkoušce:-D