• checkdrummer

    Ahoj,

    v různých článcích a diskusích se řeší jak moc má být (procentuelně) zatížené přední a jak moc zadní kolo. Ale nikde jsem neviděl, jak je to se zatížením pedálů (předpokládejme jízdu v sedle). Asi to souvisí se správnou technikou šlapání:

    1. Má být chodidlo v podstatě volně položeno na pedálu, celá hmotnost zadní části těla (tj. bez rukou) má spočívat na zadku a nohy se jen otáčejí a tím otáčejí i šlapkami.

    Nebo 2) Se má cyklista aktivně snažit zatěžovat i pedály – tedy tak, že hmotnost zadní části těla bude rozložena mezi zadek a chodidlo (v nějakém poměru).(Extrémním případem je jízda ze sedla, kdy bude veškerá část zadní části těla spočívat na pedálech.

    Laicky bych čekal, že u klidných vyjížděk by mohlo platit 1), šetří se tím energie, na druhou stranu,pokud bych chtěl vyvinout větší výkon, tak bych řekl, že 2) je správně, protože tak mohu zapojit i váhu těla a nejen sílu dolních končetin (resp. oblasti kolem kyčlí). Otázka ovšem je, zda u trénovaných jedinců to není zbytečné a zda se spíše vyplatí vyvinout více síly dolními končetinami než si pomáhat gravitací a s ní spoleným větším tlakem na pedály.

    Díky za názory

    0 5
    • scalar  

      Dost lidí teď volí variantu 1 + elektromotor.

      5 0
    • MTBIKER doporučuje

    • pepek  

      Teoreticky by to mohl být podobně neřešitelný problém jako: pevnost-kontaktu-chodidlo-slapka

      1 0
    • cyklista86  

      Trochu brzo na silvestrovske vtipy ne?

      3 0
    • tigermoth  

      Newton říká, že pokud nebude na pedál aplikována síla, nebude se tento pohybovat směrem opačným k působení tohoto vektoru.

      Jinými slovy, s pedálem se tlakem nohy zadek dělí o tvůj gravitační potenciál, takže ano, přenášíš hmotnost vždy, otázka je, jaký je zrovna poměr zadek – pedál v různých režimech jízdy. Plus tam leze i silový vstup v podobě zapojení svalů u kruhového šlapání. Ale jak říká Scalar :D

      1 0
      • checkdrummer  

        „otázka je, jaký je zrovna poměr zadek – pedál v různých režimech jízdy“

        To je právě otázka – zda je toto podstatné. Nejsem si jist, zda třeba ve stíhačce nebo v pevném kilometru jezdci jen sedí a točí nohama. Spíš bych řekl, že budou část gravitační síly trupu přenášet i do nohou.

        Sice by se chtělo říct, že při šlapání ze sedla vyvineme větší výkon, ale zas sprinteři na dráze u toho většino usedí – když významně nezrychlují…

        0 0
    • mikš  

      nebyl by odkaz na nějaký dobrý šlapky,či lépe foto?

      2 0
    • kubad  

      :(

      0 0
    • Esi  

      To by jeden nevěřil z čeho všeho se dá udělat věda :-)

      Já hlasuju pro 1. čím prudší stoupání tím volněji, za šlapkama se otáčet v každém případě, čím hezčí šlapka tím líp

      1 0
    • Slyther  

      Já jsem pro variantu 3 -SPD a jednou nohou tlačit do pedálů ( kdo má sebou tak do šlapky) směrem dolů a druhou nohou tahat nahoru.

      Pro zakladatele levou nohou nadlehčovat zadní část těla a druhou ji přitahovat zpátky k sedlu aby náhodou neodletěla ze sedla pryč.

      Pro jistotu střídat nohy co půl otočky to je cca 180°, aby nedošlo k přetížení svalů nebo k zastavení kola s jezdcem vlivem nedostatečného kroutícího momentu na klikách, protože při dosažení horní úvrati na pravé klice by další tahání vzhůru nikam nevedlo stejně jako tlačení dolů na levé.

      Po dosažení této úrovně může jezdec zkusit aktivnější variantu točení nohou v kruhu, tam je ale už dynamika složitější.

      Pokud jezdec chce jen plácat nohama dolů jak lachtan bez odlehčování druhé nohy, tak mu může být váha fuk.

      1 0
      • checkdrummer  

        Je to sice na jiné téma – ale co vím,tak převládá názor, že nadlehčování nohy, která jde nahoru, je ok, ale nějaké aktivní tahání nohy nahoru je jen plýtvání energií. (Uvažujeme jen „standardní“ jízdu, nikoli sprint, extrémní kopec, apod., tam to aktivní tahání nahoru je pochopitelné.)

        1 0
    • va-bo  

      Nejaky matematicky model pro praci s tezistem (dopredu -dozadu) by nebyl?

      0 0
    • checkdrummer  

      Každopádně jsem se opět přesvědčil o tom, že to nejdrůležitější je podle většiny jezdit, jezdit, jezdit. Je jedno jak, neřešit techniku, ale jezdit, jezdit, jezdit. Dosáhnout lokálního maxima s pokurveným zdravím, ale jezdit, jezdit jezdit.. :-))

      0 0
      • tigermoth  

        Špatně. Důležité je jezdit a při tom dosáhnout lokálního optima s maximálním přínosem pro zdraví. Základní technika je snadná a je k tomu i kotel videí co a jak na TyTroubo.com

        1 0
      • Hagner  

        Už se ani nedivím, že jsi založil tohle vlákno :-D

        1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.