Silniční sady Shimano 12 rychlostní

667 nepřečtených
  • milan.v

    Je to už pár měsíců, co byly představeny nové Shimano 12ti rychlostní silniční sady – Ultegra R81×x/ Dura-ace R92×x, probíralo se to ve vlákně k novinkám a k fotkám, nicméně od té doby tu ještě své vlastní vlákno nemají, zde můžeme pořádně probrat, rozebrat zkušenosti a pomoct si případně…

    https://bike.shimano.com/…aled-ro.html

    https://bike.shimano.com/…00-prem.html

    https://cyclingtips.com/…ing-to-know/

    https://www.youtube.com/watch?…


    Tak se pochlubte, podělte o zkušenosti, kdo už to máte na kole… ;o)

    0 2
    • Chlebovnik  

      12rychlostní

      8 0
    • plzakj  

      Je potreba novej orech?

      Edit: neni funguje s 11s. Uz to vidim.

      0 0
      • milan.v  

        Jj, nové kazety jsou zpětně kompatibilní, i tak ale udělali nový ořech…

        0 1
    • Řepík  

      Budou kliky Ultegra 8100 fungovat s přehazkou, přesmykem a řetězem Ultegra 8000?

      Kliky Ultegra 8000 se nedají sehnat…

      0 0
      • Čipera  

        Vzhledem k tomu, že by měli být kliky kompatibilni se staršími sadami tak by to fungovat mělo.

        0 0
      • milan.v  

        Zatím, jak lidé postupně přechází na ty nové sady, tak spíše kombinují obráceně, tzn. ponechali kliky s převodníky a mají novější zbytek…

        Každopádně by to fungovat mělo.

        0 2
    • Čipera  

      Mě by zajímalo použití 12s sram prehazovani a páky s kazetou a převodníky shimano. Fakt mě stve použití klik pouze sram a jejich převodníky.

      0 0
      • milan.v  

        Co vím, hodně rozšířené je používání SRAM kazety k Shimano zbytku, na takovýto hybrid jsem zatím nenarazil…

        0 2
        • Čipera  

          Tak doufám, že to bude podobné jako na bajku, kde shimano se sramem dokonce chodí líp než komplet sram a obráceně.

          0 0
      • McBlacky  

        To asi nepujde 12s sram neni kompatibilni ani s 11s sram. Vsechno je uzsi (retez, rozestupy mezi pastorky)

        0 1
        • Čipera  

          Ale já nechci kombinovat nic s 11s. Já chci nakombinkvat saltr, páky, presmyk sram 12s a kazetu, řetěz shimano 12s. U bajka to tak funguje a dokonce líp než komplet sram.

          0 0
    • milan.v  

      Přehazování na Ultegře, ta rychlost, primárně u přesmykače, je excelentní…

      https://youtu.be/dvJN8dIsswo

      0 1
      • jecnak  

        Jak jsem psal v magazínu – rychlejší smyk, lepší brzdy a jeden převod navíc. Evoluce nikoli revoluce.

        0 0
      • nooski  

        Mohu se opet zeptat (uz jsem to tu jednou resil vcetne videi) v cem je ta rychlost excelentni? Elektrika ma hromadu vyhod, ale rychlost razeni to rozhodne neni.

        0 0
        • novas752  

          Tak zrovna na přesmyku není o čem. Přesmykač umí zařadit dál a pak se kousíček vrátit. To s mechanikou těžko dokážeš. Zvlášť při odřazení.

          0 0
          • milan.v  

            Ano, u přehazovačky to je v mikropohybu stejné…

            Jsem zvědavý, jak ten přesmykač bude fungovat i s jinými převodníky…

            0 0
            • krabica  

              Mě zase zajímá, jestli bude fungovat s převodníky 32–48, když bude na objímce, ve specifikacích je minimum 34–50.

              0 0
          • nooski  

            Ano, to je vyhoda elektriky. Stejne jako automaticke samodoladovani u Di2 (Sram to resi natocenim klece, coz ale plati i u mechaniky). Naopak elektrika radi pomaleji a plynuleji, takze nehrozi spadnuti retezu pri uvolneni pruziny jako u mechaniky, zvlaste u odrazovani.

            1 0
            • McBlacky  

              Protoze minimalne sram ma elekticky ovladane predpeti voditka (teda u xx1). Pred prerazenim povoli na sekundu zaradi a zase napne.

              0 0
    • milan.v  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 1
    • krabica  

      Moje zkušenost je taková, že hazka a smyk se skoro nedají sehnat. Až teď se po dlouhé době objevily smyky na bike24.

      0 0
    • milan.v  

      Jen pro zajímavost, pár World Tour týmů aktuálně kombinuje novou sadu 12 rychlostní s klikami a převodníky z původního Dura-ace 91×0…


      Jinak to vypadá, že Shimano chystá nějaké HW upgrady, špatně řadí některým lidem na kazetě, nemožnost upgradovat FW bez připojení páky kabelem, atd., není toho málo k vyřešení…

      0 0
      • Chlebovnik  

        To chybné řazení bylo způsobeno buď chybějící nebo špatně dosedající na přírubu ořechu tenkou podložkou za kazetou, která je na posledním pastorku zevnitř nalepená.

        Pro update FW na pákách stačí zakoupit průchodku EW-JC302 a jeden delší kabel SD-300. Vytáhne se kabel z přesmykače, propojí s dlouhým kabelem přes průchodku, a dlouhý se pak strčí do páky.

        0 0
    • Metropolis  

      Ahoj, nezískal jste někdo v mezičase zkušenost se záměnou jedenácti rychlostních klik ultegra za dvanácti rychlostní. Jestli to funguje. Oni ty jedenácti rychlostní už vůbec nejsou.

      1 0
    • milan.v  

      Pokud by to někoho zajímalo, třmeny z nových sad lze úspěšně použít s původními jedenáctkovými sadami, přičemž u dobře vystředěné brzdy kotouč neškrtá za žádné situace…

      Jedná se nejen o mé vlastní zkušenosti (a to dostaly při zatěžkávací zkoušce na největších istrijských kopcích toto jaro pěkně zabrat), ale všude možně na internetu, lidé si kombinaci pochvalují…

      1 0
      • 1james1  

        To rád slyším, protože chci stavět první silničku na kotoučích a 11s Duře a škrtání kotoučů je moje noční můra :D

        0 0
      • kubad  

        Jak se to chová na páce?neni trochu delší mrtvý chod? Vadit to asi nebude ale poznat by to asi mělo jít

        0 0
        • milan.v  

          Nechci to nijak zásadněji hodnotit, protože to vidím jako subjektivní, navíc mám trochu delší chod rád.

          Za mě osobně to stávající nastavení možná o mikro delší je, nicméně ničemu to nevadí, modulace je dobrá.

          Ten rozdíl je možná tak nepatrný, že to ani nestojí za řeč…

          0 0
      • KRoser  

        Díky milan.v za report.

        Počkám jak bude vypadat nová 105tka, pokud to bude stát za nic tak tu kombinaci určitě zkusím.

        0 0
      • pakun  

        Pokud to dobře chápu, tak problémem není ani Třmen11s, ale brzdový sendvičový kotouč, který se po zejména intenzivnějším brždění zvlní a cinká o destičky.

        Třmen 12s nechá větší mezeru mezi destičkami po odbrždění a tím tento problém vyřeší.

        Kotouče 11s: SM-RT800 (Ultegra) i SM-RT900 (Dura Ace) i nejnověší 12s: RT-MT800 či 900 jsou stále sendvičové konstrukce.

        Tento vrstvený brzdný kotouč ocel/hliník/ocel má možná výrodu v odvodu tepla či hmotnosti , ale vlní se.

        0 0
        • McBlacky  

          Prohazuju kola se sram a ultegra kotoucema a je to jak pises. Sramy neskrtaj a ultegry po sjezdu ano. Pokud to nekomu skrta i nezahraty tak ma bud vakl v naboji, blbe dosedaci plochy upinaku, nerovne dosedaci plochy pro trmen, blato ram/vidli, nedotazeny pevny osy, nebo zvlnenej kotouc, pripadne dementniho mechanika/levy ru­ce.

          0 0
      • jonti  

        Nevíš v čem je změna? Nechce se mi věřit, že by byl menší průměr pístků, ale nic jiné, co by způsobilo delší chod, si neumím představit.

        0 0
        • kedi  

          Může být širší těsnění. Vracení pístku zajištuje gumicka, ktrerá se tlakem deformuje.

          1 0
          • McBlacky  

            To je uplne jedno. Jde o mnozstvi kapaliny a pomer pistků paka-trmen.

            0 0
            • teffe  

              Nesmysl, pomer pistků paka-trmen nemá s dráhou o kterou se píst vrátí nic společného. Zpětný krok pístu je daný deformací těsnícího kroužku jak napsal kedi.

              Dobře a snad pochopitelně i pro laika je to popsáno třeba tady:

              https://core.ac.uk/…30309244.pdf

              kapitola 1.2.2.

              Cituji:

              Jelikož jsou pístky ve třmenech vlivem tlaku v hydraulickém systému odtlačovány ze svého

              uložení, je zapotřebí zajišťovat i jejich vratný pohyb při poklesu tlaku v systému. Toho se

              dosahuje použitím pryžového kruhového těsnění uloženého v drážce ve třmenu. Při pohybu

              pístu se pryžový kroužek zdeformuje a vzniklá síla po uvolnění brzdového pedálu a poklesu

              tlaku pomáhá vrátit pístek do původní polohy

              1 1
              • Vilém  

                Pise se tam „pomaha“.

                0 0
              • jIrI___  

                Pístek se musí nejen vrátit, ale o stejnou dráhu i vysunout. Tady bude fungovat Pascalův zákon, tipuju

                0 0
                • kedi  

                  NE, na vracení pístu Pascalův zákon opravdu ne. Kotoučová brzda je pořád principiálně stejná na kole i na F1.

                  Drážka v třmenu brzdy není obdélníkového nebo čtvercového tvaru, ale je to pravoúhlý lichoběžník. Tím je těsnící kroužek obdélníkového průřezu po montáži více tlačen na píst z vnitřní strany, tedy ze strany kapaliny. Tlakem na páku,nebo pedál se kroužek nejen více přitlačí na píst,ale i se zmačkne, a o míru stlačení kroužku po úplné ztrátě tlaku se píst vrátí „navíc“ proti tomu, o kolik by se vrátil pouhou ztrátou síly, kterou na něj tlačí kapalina. Je to velmi jednoduchý pricip platný pro všechny konstrukce brzdových třmenů. Jinak je to u bubnové brzdy, tam je zpětný pohyb vynucen vratnými pružinami.

                  Možná lépe vysvětleno je to třeba tady:https://adoc.pub/…-pojmy-.html

                  odstavec 79

                  1 1
      • 1james1  

        Potvrzuji, nové třmeny fungují s 11s sadou perfektně. Žádné prodlení tam není a zatím žádné „cinknutí“ neproběhlo. I podle Shimana jdou nové třmeny použít na všechny 11s páky.

        0 0
        • milan.v  

          Tak prima, já si tento krok opravdu chválím, jsem spokojený.

          1 0
      • pakun  

        A jaké používáš kotouče? Včera se mi na jedenáctkových brzdách po intenzivnějším brždění tak zkroutil přední kotouč (sendvičový SM-RT900 (Dura Ace)) a tak hlasitě pak chvíli ječel jak dřel o destičky, že už jsem ani nedoufal, že se narovná. Ale po chvíli se srovnal. Jen strmější kopeček před křižovatkou, žádné hory! Shimano uvádí, že třmeny 12s přidají 10% mezery navíc. Když si vezmu, že vzdálenost kotouče od destičky je odhadem max cca 0,7mm, tak zlepšení řekněme o max 0,07mm by nejspíš problém zvlněného sendvičového kotouče nevyřešilo. To všichni měníte sendvičové kotouče za plnoocelové?

        0 0
        • milan.v  

          Používám Shimano RT-MT900, tedy původně XTR, vpředu i vzadu 140 mm…

          0 0
          • pakun  

            Zase sendvičová konstrukce.

            Současný kotouč RT-MT900 je stejný pro silnici i MTB a má 5-ti paprskový nejspíš pevnější unašeč. Dura Ace SM-RT900 měla 4-paprskový. Tam bych hledal příčiny…

            0 0
            • virtualcop  

              Příčina je defakto vlastností – ten bimetalový efekt tam při extrémnějším zabrždění bude vždy (skoro jedno, jak bude provedený unašeč a kolik bude mít „úchytů“ a tyhle sendviče se z principu tím pádem taky budou kroutit vždycky (u větších MTB kotoučů některých značek tohle trochu řeší plovoucí unašeče). Je to daň, za trochu rychlejší odvod tepla a tuhle „aero“ konstrukci. Nicméně – že by s tím byl nějaký extrémní problém obecně, to asi ne – spíš je to u většiny lidí o tom, že při intenzivnějším brždění pak kotouče do ochlazení chvilku cinkaj/lehce škrtaj. Pokud Ti po ohřátí opravdu regulérně drhnou o destičky, typoval bych spíš na ne úplně ideálně vystředěný třmen – sice je tam tolerance, že za normální jízdy si ani neškrtne, ale po zahřátí by při správném seřízení měl tak maximálně chvilku cinkat, když už. Ne samovolně „brzdit“.

              0 0
              • snas89  

                Ve vedlejsim vlakne se ted kotouce na mtb docela resily.

                Ja mam soucasny xtr a jsem s nima spokojeny. Teda ke fakt, ze si obcas skrtnou.

                0 0
              • milan.v  

                Každopádně se tu musíme bavit o nových třmenech, a to je jiná písnička, takže dost teoretizování… ;o)

                0 0
                • Dawy  

                  Ahoj

                  Pořídil jsem si jetou silničku na sadě Dura Ace 9170 a po téměř nemožné situaci se seřízením třmenů jsem se rozhodl jít cestou jako mnozí tady a chci objednat třmeny 9270. Kompatibilita s pákami dle tabulky výše mi je jasná, ale otázka proč prodejci třmeny uvádějí jako přední a zadní? Ty třmeny jsou přece totožné a jediné v čem já vidím rozdíl je podložka na přední vidlici pro větší kotouč? Uvažuji správně?

                  0 0
                  • kubad  

                    třmeny jsou stejné, liší se jen přibaleným adaptérem ty jsou přední a zadní

                    2 0
            • jIrI___  

              U RT-MT900 je počet paprsků závislý na průměru kotouče:

              140 mm, 160 mm – 4 paprsky,

              180 mm, 203 mm – 5 paprsků

              1 0
            • Kouba_2005  

              Čoveče nevim … mám DuraAce kotouče na 11s GRX sadě na gravelu a ty pětipackový na mtb se čtyřpístkama XT a i když jsem z kopce kvůli kamarádce na mopedu furt na brzdách, tak neštrejchá po puštění brzd nic. Tipnul bych si tedy, že to máš špatně poštelovaný, když mají mít 12s třmeny ještě větší mezeru než 11s.

              0 0
    • jecnak  

      Trochu hereze. Co tak Shimano 12sp silniční kazeta a k tomu Sram Red eTap? Má někdo zkušenost?

      0 0
    • milan.v  

      Bikeradar – Shimano Ultegra R8170 Di2 review

      https://www.bikeradar.com/…-di2-review/

      0 0
    • milan.v  

      Spoustu zajímavých informací


      12-speed Di2 New User Guide

      https://bettershifting.com/…-user-guide/

      0 0
    • milan.v  

      Road.cc krátká recenze – Shimano Ultegra R8170 Di2 Disc Groupset

      https://road.cc/…upset-292895

      0 0
      • milan.v  

        „The new Shimano Ultegra R8170 Di2 Disc groupset really closes the gap to Dura-Ace. Unless you particularly want to spend more, or need to save that little bit of weight, there is no point in looking past Ultegra R8170. The shifting is smoother across the cassette than previously, and the brakes have improved too. It is just brilliant.“

        1 0
      • Lister  

        Jak se mi ta sada líbí, tak mne mrzí dvě související věci – nejmenší kazeta s 30z převodníkem a GS raménko jako jediná volba.

        Chci 28 a SS.

        A pak je samozřejmě průs-er dostupnost…

        0 0
    • milan.v  

      Patrně nejlepší web věnující se problematice Shimano Di2, resp. i novým sadám a různým oříškům či nastavování…

      https://bettershifting.com


      https://bettershifting.com/…-user-guide/

      1 0
    • krabica  

      Moje první výtka po nějaké době používání k pákám Ultegra ST-R8170, ergonomie úchopu je fest mizerná, přijde mi to jak na dětskou ruku. Přitom první hydro páky ST-RS686 byly parádní.

      0 0
      • Lister  

        To zní dobře, mě naopak ty starší přijdou neskutečně a zbytečně obrovské :-)

        0 0
        • krabica  

          Asi jsou podobné předchozí generaci, ale mně ten hranatý vrch průřezu těla páky vůbec nevyhovuje, ST-RS685 měly pěkně oválný a ten se držel parádně.

          0 0
          • Espen  

            Mám to přesně naopak než ty :-D. Ty starý jsou strašně velký a neskutečně hnusný. Bleee

            0 0
    • milan.v  

      Jak na aktualizaci FW pák, což je poměrně oříšek, tady možnosti, jak vyřešit…

      https://bettershifting.com/…hift-levers/

      0 0
      • Tomi.B  

        No twl to je gool…polo bezdrátová sada co se neaktualizuje bez kabelů které ti ani shimano k sadě nedá.. WTF

        0 0
        • krabica  

          Jak Shimano nedá? Buď si kupuješ celou sadu a tam kabel je(ten k přesmykači…), nebo po částech a to je pak na tobě… Když jednou za uherský rok přijde nějaký update, tak vyndám sedlovku, vytáhnu kabel smyku a udělám update, celá operace na 5 minut, kterou provedu cca 1× ročně…

          0 0
      • milan.v  

        No, jestli si někdo dělal zálusk na sociální elektriku, asi na ni bude muset zapomenout…

        0 0
        • jecnak  

          Tipnul bych realnou cenu vyrazne nizsi, nez avizuje Shimano. Aby sada byla prodejna, musi byt nekde kolem Rivalu.

          0 0
          • milan.v  

            No, uvidíme, jak se budou ceny pohybovat…

            Dnešní ceny 8100 a 9200 jsou už také trochu jiné než na začátku, resp. i přes ten hlad jsou nižší…

            0 0
    • milan.v  

      Zajímavé srovnání zvuku přesmykače předchozí generace 11 rychlostní Di2 a nové 12 rychlostní…

      https://youtu.be/2AMFlCOe8_s

      0 0
    • milan.v  

      Postup instalace a hlavně nastavení dorazů u přesmykače s detailním popisem krok za krokem prostřednictvím aplikace Shimano E-tube… Využití samozřejmě i u předchozí generace Di2 11 rychlostní…

      https://bettershifting.com/…tment-guide/

      1 0
    • milan.v  

      DaD: Psal jsi, že na novou 12 rychlostní přehazovačku Ultegra jsi dal ramínko z 11 rychlostní Dura-Ace RD-9150, je to tak?

      Už jsi na tom něco najezdil? Chová se to OK?

      0 0
      • DaD  

        Chodí to stejně jako s původním ramínkem. Není potřeba tam mít to MTB hovado, když máš kazetu do 30z. Jen na malém španělu to může lehce škrtat a tělo šaltru. Taková prasárna se ale nejezdí a mavíc to lze eliminovat B-šroubem.

        0 0
        • milan.v  

          Díky za podnět, jedno nevyužité ramínko z Dura-Ace mi leží doma, možná to pak někdy zkusím…

          0 0
    • milan.v  

      Zde je samostatné vlákno k Ultegře 8100.

      https://www.bike-forum.cz/…ra-8100-12sp

      0 0
    • milan.v  

      Stojí za to Ultegra R8170?

      https://youtu.be/zmeBowC7Tj8

      0 0
    • Pebe  

      Koukám na ofiko stránkách Shimana mají páky i na ráfkové brzdy

      https://bike.shimano.com/…a-r8100.html

      1 0
    • milan.v  

      GP Lama upgraduje svou stávající Di2 sadu novou Ultegrou.


      Shimano Ultegra Di2 12 Speed Upgrade Project // Part I

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
    • milan.v  

      Nové kotouče.

      0 0
    • milan.v  

      Shimano 105 Di2 First Ride Impressions: Does it deliver or miss the target?

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • virtualcop  

        Tak úplným nadšením nějak Arthur neoplýval – takové jako jo, funguje to dobře, spousta běžných hobíků bude spokojených, ale Ultegra či DA jsou jinde.

        Taky mne překvapila oficiální nekompatibilita zadního šaltru s kazetami 11–30 a 11–28 (ono to z principu chodit bude, ale asi nijak oslnivě, když to samo Shimano hodilo mimo specifikaci).

        Za ty prachy tedy nevím…

        0 0
        • Raf  

          Ten zadní šaltr – to bude tím, že je pro 36 z kazety v jedné délce ramínka = proto ty malé kazety nebudou 100% chodit.

          0 0
          • kubad  

            délka ramínka s tím nemá moc co společného, spíš její trajektorie, a ta by se délkou moc neměnila

            0 0
        • Lister  

          Průběh pohybu musí reflektovat maximální velikost kazety a jak použiješ menší, tak ji to bude blbě kopírovat – horní kladka bude buď na horní polovině kazety zbytečně daleko nebo dole moc blizko.

          Zlaté dobré časy, kdy bylo na výběr více délek raménka.

          0 0
          • virtualcop  

            Technicky samozřejmě chápu, ale u 11 sp. bylo ve specifikacích Shimana, že přehazovačky s krátkým ramínkem mají max 28z (pochopitelné), se středním až 32 zubů, ale s použitím a specifikací i pro 11/25, 11/28 kazety.

            Tady sice bude kladka ještě delší, fungovat to na kazetách ala 11/30 bude asi „líněji“ na spodku kazety (že by to nefungovalo, bych se úplně nebál), nicméně že ty kazety i vyjmuli ze specifikace, to je celkem zajímavé :)

            Pro „značkové“ výrobce kol, kteří nechtějí u „hotovek“ jít mimo specifikaci Shimana, to může u konzervativ­nějších zákazníků, co by si to i koupili, ale chtějí klasicky „silniční“ kazety a ví, že jim třeba 28z max bohatě stačí a spíš upřednosťní pastorek navíc a ještě menší skoky na kazetě – tam bude cestou jedině Ultegra či DA (= cena o x tisíc EUR/USD výš).

            Nevím, zda výrobci kol budou chtít kombinovat třeba Ultegra 12sp. šaltr a zbytek 105, třeba jen kvůli tomu (pro někoho) zbytečnému rozsahu na klasických rychlých silničkách.

            0 0
            • Lister  

              105 kazeta bude snad i 36? Ale možná se pletu, protože jak jsem viděl dostupní kazety a tu otřesně dlouho přehazku, tak jsme 105 úplně vypustil z výběru. Jestli někdo bude dávat ultegru ke 105 kazetě, tak jedině s tou nejmenší, ale i tak si nemyslím, že tu budou nějak často dělat.

              0 0
              • virtualcop  

                No já to myslím spíš trochu opačně – že na rychlejší silničky by se dal použít Ultegra šaltr, Ultegra kazeta (11/30) a zbytek (přesmyk, páky) mohou být 105 (je to naštěstí snad elektronicky plně kompatibilní v celé řadě Di2 12sp. (105, U, DA).

                Kazety přímo pro 105 12sp. mají být skutečně dvě – 11/34 a 11/36 a díky specifikaci (mimo specifikaci) se teoreticky nedá menší použít.

                Pro nějaké základní „závodní“ silničky v entry level třídě tedy 105 pohon celkem nesmysl, pro endurance, gravel kola a „příležitostné“ jezdce bez nájezdu a výkonu naopak OK – tam asi lidi především ocení rozsah a dostatečně lehké převody.

                0 0
                • Lister  

                  Jo tak to jo, já si představil právě tu kombinaci, co jsme psal.

                  Osobně jsme nad něčím takovým uvažoval. Kliky bych dal klidně 105, to bude úplně jedno, ale kazetu a přehazku zase 100% Ultegru. A ten zbytek je otázkou – Páky vypadají stejně, mají 2 baterky, takže víc vydrží, ale nemají servo wave – což nevím jestli by mi chybělo, když teď to taky nemám. Třmeny bych dal klidně 105, přesmyk bych váhal, asi bych chtěl Ultegru, protože 105 má vnitřnosti z 11 Ultegry a bude tak hlučnější.

                  0 0
                  • virtualcop  

                    No právě :)

                    Páky nemaj servo wave (budiž, brzdí to i tak prej dobře a s dostatečnou a čitelnou modulací), nemaj taky vrchní tlačítka (optimální pro ovládání počítače) a taky se k nim nedaj připojit „vrchařská“ tlačítka navíc. Jediné, co se mi líbí též jsou ty dvě baterky a tím pádem delší výdrž.

                    Přesmyk je asi vnitřnostma podobnej z 11sp Ultegry a v provedení 12sp. jej zatím všichni „testři“ trochu kritizovali, že proti 12sp. Ultegráckýmu je hnusnej, velikej a hlavně daleko pomalejší a línější.

                    Vím, že to je nesrovnatelné, protože je to první elektrická sada na úrovni 105, ale doposavaď u 11sp. mechanický či Di2 se funkčnost nijak „neojebávala“ – bylo to jen o váze a materiálech, ale mechanická 105, Ultegra i DA, stejně jako Di2 Ultegra a DA měly vcelku stejné specifikace, funkce a asi i technologie.

                    Teď ta Di2 105 tak nějak hodně „vybočila“ skoro vším :)

                    0 0
    • BikerM  

      Dotaz. Vsiml jsem si, ze spousta profiku vozi kliky ze starsi jedenactkove sady a zbytek nova 12s sada.. Vite nekdo z jakeho to je duvodu?

      0 0
      • Lister  

        Finance, horší dostupnost. Nic víc bych v tom nehledal.

        Vyměnit kliky s měřičem výkonu pro celý tým nebude levná záležitost.

        0 0
      • milan.v  

        Co vím, byl opravdu problém s dostupností, jejich výroba se protáhla, snad nějaká konstrukční vada, to ale není potvrzené… Mechanici profi týmů měli velký problém je naštelovat jako předchozí generaci, což úplně nechápu, to je naopak zase potvrzená informace. Možná ty předprodukční verze, co dostali, byly problematické…

        0 0
        • milan.v  

          https://www.cyclingnews.com/…france-bike/

          „Despite racing on 12-speed, Louis Meintjes’ bike retains the previous generation Shimano R9100-P Dura-Ace power crankset, which has 54/46 11-speed chainrings. This is largely due to stock shortages, but according to some mechanics, has led to unwanted chaindrops.“

          0 0
          • nooski  

            No jasne, 12rychlostni sada a 11rychlostni kliky a prevodniky mohou za padani retezu.

            0 0
            • krabica  

              Ona ta sada na to bude fest citlivá, mám kliky Praxis 48/34 a taky to padá. Přitom v recenzích si na padání nestěžují…

              0 0
            • DaD  

              Jj, mohou. Já kvůli tomu musel sundat Wattmetr FSA a dát tam originál kliky. Na tom FSA to padalo a 12sp Ultegře ani jednou. Je to na tom předku opravdu citlivé.

              0 0
      • jecnak  

        Tipnul bych, že wattmetrová varianta měla zpoždění a aftermarket výrobci wattmetrů je ještě vůbec neměli.

        0 0
    • milan.v  

      Kuba – Dura-Ace 9270 – Má cenu upgrade?

      https://youtu.be/-zUBik5iXA8

      0 0
    • milan.v  

      Shimano 105 Di2 vs Ultegra Di2: What are the differences and which is best?

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • Chlebovnik  

        No, hodně to osekali. Pro mě je nejzásadnějším rozdílem absence těch horních tlačítek. Ta využívám opravdu často. Hlavně na řazení, občas na kratší intervaly.

        Kompatibilita s kazetami 11 – 34/(36), tedy těmi, které mají uprostřed skok 15 – 17, taky nepotěší. Ono, když jedeš po rovině a kadence ti při přeřazení lítá mezi 87 a 100, je to celkem peklo. Teď jsem po pár měsících na 12rychlostní Ultegře skočil zpět na kolo s 11rychlostní Ultegrou 11 – 30 a všiml jsem si toho skoku okamžitě.

        2 0
    • milan.v  

      Bude fungovat se SRAM AXS 10–33 12s kazetou?

      https://youtu.be/5IdncYZDSrA

      0 0
    • milan.v  

      Wattmetr produkuje stále nekonzistentní data, aspoň vím(t)e další potvrzený důvod, proč týmy ve WT vozí stále kliky z 11 rychlostní Dura-Ace…

      GP Lama – recenze 9200-P

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
    • Kvetacek140  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      1 0
    • Lister  

      Předpokládám že nové 12 kliky by měly bez potíží fungovat s 11 sadou? Už tak vozím 12 spd řetěz, takže nevidím důvod, proč by to mělo dělat problém?

      Potřebuju jedny kliky koupit a nové modely jsou dostupnější a ještě k tomu levnější.

      0 0
    • Radiohead  

      mám di2 8100. Ujel jsem 30km. Doma dobil. Druhý den vyjel a pro tahu mi přejel řetěz u dvoutacu až na kliky a odřel převodník. Pěknej začátek☹️

      0 0
      • krabica  

        Asi špatně seřízené…

        0 0
        • milan.v  

          Přesně tak, bohužel…

          Vždy po seřízení na stojanu vyrážím kolem baráku projet a vyzkoušet v menších stoupáních, ve sjezdu, chová se to trochu jinak v tahu…

          1 0
          • krabica  

            Mně to taky padá z velké, ale mám kliky Praxis 48/32z, což neodpovídá specifikacím přesmykače…

            0 0
            • DaD  

              Bohužel to nebude lepší. To opravdu dobře chodí jen s origo klikami. Já musel dát pryč watták FSA. Nebyl na to spoleh a občas to spadlo na kliku:(

              0 0
    • milan.v  

      Zajímavé porovnání Shimano 105 Di2 Vs. SRAM Rival eTap AXS

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
    • Tomalda  

      Ahoj, nevěděl byste mi někdo poradit, jak nastavit v aplikaci e-tube „synchronized“ a „semi-synchronized Shift“, nějak mi to nejde, sada 12sp. Shimano 105, díky

      0 0
    • psbiker  

      Možnost volby ne e doufám zůstane:

      https://road.cc/…t-way-298393

      0 0
    • milan.v  

      Bude i nová kazeta 11–36

      0 0
    • milan.v  

      Shimano Dura-Ace Di2 R9200 review

      https://www.bikeradar.com/…9200-review/

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        1 0
    • snas89  

      105 mechanicka bude asi brzy:

      https://www.bikeradar.com/…-mechanical/

      0 0
    • KRoser  

      Zdravím.

      Mám trochu specifický dotaz.

      Nezkoušel někdo na nových 12tkách od Shimana kliky GRX, GRX kliky mají 2.5mm posunuté převodníky, tak jestli se dá silniční přesmykač nastavit?

      Díky

      0 0
    • milan.v  

      Recenze po 6 měsících používání Ultegry

      https://youtu.be/fts5CS-57ts

      0 0
    • Lada1  

      Umožňují páky vzdálený příjem (BLE/ANT) povelů pro řazení?

      0 0
    • milan.v  

      Tak to se tedy nepovedlo ani napodruhé…


      Shimano R9200P Power Meter In-Depth Review: Astonishingly Inaccurate

      https://www.dcrainmaker.com/…gly-bad.html

      1 0
    • milan.v  

      Hezké porovnání všech 12 rychlostních Shimano sad

      DECODING THE DIFFERENCE: DURA-ACE V ULTEGRA V 105 DI2

      https://www.pearson1860.com/…ra-v-105-di2

      0 0
    • Deus  

      Ahoj, umel by nekdo poradit s nastaveni prehazovacky 8150? Po vymene kol to neradilo tak hladce jako predtim. S vyuzitim aplikace jsem tedy chtel prehazovacku doladit. Podle navodu se ma odradit na malou placku a paty pastorek odshora, a pak klikat na mikroposuv, dokud nezacne retez drhnout o vyssi pastorek. Naskedne preradit o 5 kroku zpet. Problem je, ze ja uz to mel na hodnote –18 a tedy prehazovacka me dal nepusti, abych toho docilil. Pri hodnote kolem nuly uz retez nabehne na sesty pastorek. Prijde mi, jako kdyby to bylo cele posunute.

      0 0
      • yetti  

        vraˇse na nejmenší pastorek, dej to na nulu a mělo by to být tak nějak v lajně. Pokud není máš něco špatně

        0 0
        • Deus  

          Zkusil jsem a nepomohlo.

          1 0
          • yetti  

            pokuď ti njde seřídit přehazovačka proti nejmenšímu pastorku, tak máš buď špatně namontovanou patku, nebo přehazovačku a nebo kazetu. NIc jiného tam není.

            Nemáš pod kazetou podložku?

            0 0
            • kubad  

              dorazy?

              0 0
              • yetti  

                Správná poznámka :-)

                Upřímně mě nenapadlo, že by se do seřizování Di2 přehazovačky pouštěl někdo, kdo neví, že musí jako první na nejmenším pastorku seřídit doraz.

                0 0
                • Chlebovnik  

                  Blbost.

                  0 0
                  • kubad  

                    Má tam jiné kola, co psal nahoře, poloha kazety muže být kus jinde

                    0 0
                    • Chlebovnik  

                      Ano, viz můj komentář níže.

                      Spodní doraz nemá na seřízení přehazovačky RD-R8150 vůči pastorkům na celém rozsahu kazety žádný vliv. A rozhodně se při jejím seřizování nezačíná nastavením spodního dorazu.

                      0 0
                      • kubad  

                        A on to někdo psal?

                        Prostě to musí seřidit komplet znovu

                        0 0
                        • Chlebovnik  

                          Upřímně mě nenapadlo, že by se do seřizování Di2 přehazovačky pouštěl někdo, kdo neví, že musí jako první na nejmenším pastorku seřídit doraz.

                          musí jako první na nejmenším pastorku seřídit doraz

                          0 0
                          • kubad  

                            Jo takhle to myslíš, sorry trochu sem se v tom ztratil, a píšeme oba trochu o něčem jiném :D

                            0 0
                          • yetti  

                            Já to tak dělám u klasiky i Di2 a nikdy jsem neměl problém. Přehazku odřadím na nejmenší pastorek, tam seřídím přehazku, aby seděla proti pastorku a pak přeřadím na střed kazety a doladím mikroposuv. Pokud se nasazují jiná kola, tak se stejně nasazují na nejmenším a když se to tam na hrubo seřídí, tak už to mikroposuvem jde v pohodě doladit.

                            Možná je u Di2 doporučený jiný postup, ale mě to takhle funguje :-)

                            0 0
      • milan.v  

        Co sundat tu nalepovací podložku za kazetou?

        0 0
        • Chlebovnik  

          Podle toho, co píše, to chápu tak, že mu spíš upadla. Celá kazeta je posunutá směrem dovnitř k výpletu.

          0 0
      • Deus  

        Vzal jsem kolo do servisu a bylo to prehazovackou. Po vymene za novy kus problem okamzite zmizel. Jelikoz se jedna o nove nejete kolo, tak to byla zrejme vyrobni vada v samotne konstrukci prehazovacky.

        1 0
    • milan.v  

      105 Di2 – Pěkné video včetně detailů řazení, i Ultegry.

      https://youtu.be/rWKzdA_jpRc

      0 0
      • Tomalda  

        Ahoj, ke stopětce DI2, přendal jsem ji na jiný rám ( na původním řádila skvěle), kde byla původně mechanická 11 sp. Ultegra, a teď si řadí, řekněme, jak chce, jednou na jedno kliknutí nahoru i dolů o dva, zachvilku po jednom, pak třeba přeřadí dvakrát o dva a zbytek kazety ne jedno kliknutí po jednom, prostě je to divné, nevíte někdo co s tím? Díky Aleš

        0 0
        • Pebe  

          vrátit na původní rám? Určitě to 105ka poznala ;-)

          1 1
        • kubad  

          umýt si ruce, srovnat patku a celé to seřídit

          0 0
        • Tomalda  

          Zdravím, něco jsem našel k mému výše uvedenému problému, a asi to vypadá možná na softwarovou chybu, odkaz na diskuzi je cca rok a půl starý, a zdá se že s tím shimano nic nedělá. Nejsem z toho moc moudrej. Tak kdyby se to někomu hodilo…https://w­eightweenies.star­bike.com/forum/vi­ewtopic.php?f=3&t=1­63879&sid=60849fb97c1236­1056be6492f4b169ca

          0 0
    • jarouš2  

      Mám fsa powerbox kliky. Řadí to hezky. Ale aby mi nepadal řetěz z nejtěžšího převodu při točení dozadu, tak jsem musel kliky posunout o 4mm doprava. Neřešil to někdo? Mám to doladěné na kufrech, ale stejně. Shimano kliky kvůli wattaku se mi nechtějí dávat.

      0 0
      • kubad  

        asi nedostaneš pozitivní info

        DaD to na svém kole a to je pan mechanik taky nedal a ty FSA s Waťakem sundal

        tady o tom píše:

        0 0
        • jarouš2  

          Tos mě nepotěšil.. Přemýšlím jestli by nepomohl převodník s jinými zuby. Např EFpro vozí na 12s duře FSA powerbox, akorát teda mají tu nejnovější verzi.

          0 0
        • orm  

          Na strave z 23.3. uz je ma na kole zpet.

          0 0
          • DaD  

            Dal jsem jim ještě šanci. Udělal jsem pár pokusů s nastavením. Je to o dost lepší, ale není na to úplný spoleh jako na kliky od Shimana. Takže tam půjdou zpět Ultegry a pořídím 12sp převodníky od FSA.

            0 0
            • orm  

              To je v tech prevodnicich mezi 11 a 12sp takovej rozdil?

              0 0
              • DaD  

                Těžko říct. Tak třeba jednou za švih to spadne na kliku. Někdy to neudělá, někdy ano. Dá se to pohlídat, pozná se to pohledem, ale to mě vůbec nebere. Z malého to nepadá vůbec. Jen prostě občas při řazení na velkou to spadne na kliku. Ono by si to možná sedlo, ale to zjišťovat nechci. Je docela možné, že to bude padat i s jejich FSA 12sp převodníky. Přeci jen je to optimalizované pro Shimano. Řetěz, linka, náběhy atd..

                0 0
                • yetti  

                  Také jsem řešil, zda mi budou chodit 11sp kliky FSA K-force s 12s Shimanem a po hledání na internetu, kde je spousta informací o tom jak moc to zlobí, jsem to vzdal a koupil Dura kliky.

                  Ten problém je podle všeho v menší rozteči převodníků, takže pokud by si s tím někdo dal práci a tubrozteč upravil, třeba zbroušením dosedací plochy malého převodníku, tak by to mohlo chodit.

                  0 0
                  • jarouš2  

                    Já třeba s řazením velká/malá a naopak nemám. Řadí to krásně a nikdy mi řetěz nespadl. Jediný problém je v tom, že při točení dozadu na nejtěžším převodu řetěz spadne – vždycky. Dle FSA by měly být řešení převodníky viz obrázek. Psal jsem teď do DEMY jako ofiko distriburovi a údajně budou dostupné za ± 40 dní a to asi jen ve velikosti 54×40.

                    0 0
    • jarouš2  

      Aha, takže ty nové jsou 12s..

      0 0
    • Lada1  

      Koupil jsem jeté kolo s 12s Ultegrou. Při skládání tam nikdo nesahal na šroubky – nešteloval nějaké dorazy na přehazce, ani vzdálenost od pastorku; vyosení přesmýkače. Řetěž o nějaký článek delší… a řadilo to super. Řetěz nepadal na dorazech ani při křížení. Velmi pozitivní dojem mám z Di12

      0 0
      • DaD  

        To mi nějak neštymuje. Koupil jsi jeté kolo a víš, že na to nikdo nesahal?

        0 0
    • Lada1  

      Ano zmíněné šroubky v základní – vyšroubované poizici.

      0 0
    • marshalll  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • Chlebovnik  

      Nenarazil někdo na podobný problém?

      Vlevo 11rychlostní kazeta Ultegra R8000 11–30.

      Vpravo 12rychlostní kazeta Ultegra R8100 11–30, na které byla z vnitřní strany největšího pastorku ODLOUPNUTA ta tenká podložka – s ní totiž byla situace ještě horší.

      Záplety Roval CL50. Náboj/ořech je DT 350 Road.

      S 12rychlostní kazetou je její závěrná matice hodně blízko rámu (patka sedí vně rámu). A při zařazeném nejmenším pastorku je i řetěz velmi blízko.

      0 0
      • yetti  

        Mám to na kolech Mavic Ksyrium SLR úplně stejně jako je to na obrázku vpravo a řetěz běhá těsně kolem patky. Také mě to překvapilo, ale zdá se, že to tak má být.

        0 0
    • milan.v  

      Test oboustranného Ultegra wattmetru od GP Lamy

      https://youtu.be/yNv0bdyhS2Y

      0 0
    • gemini  

      Dám to sem: plánuju výměnu kazety z 11–30 na 11–34 u 12s Ultegry. Hazka by měla být kompatibilní s oběma typy kazet, s výměnou řetězu počítám, ale je ještě něco, co je třeba řešit?

      0 0
      • Tomalda  

        Jen dle šablony nastavit dorazový šroub a v aplikaci změnit typ kazety.

        0 0
      • milan.v  

        Přehazovačka je kompatibilní s oběma kazetami, má odpovídající ramínko, jen bych zvážil delší řetěz o 1,5 článku. Chodit to samozřejmě bude i s tím kratším řetězem… B-šroub bych mírně povolil, jak už padlo…

        0 0
        • gemini  

          Řetěz dám nový, původní, cca 500 km jetý, dám na 11ku Ultegru na dvojce:-)

          0 0
        • jarouš2  

          Zajímalo by mě, jak se dává řetěž o 1,5 článku delší :-D jinak ono to bude fungovat i bez toho nastavování.

          0 0
          • milan.v  

            Ano, 2 články, někdo říká 1,5 článku, asi ale všichni rozumíme, co je za tím…

            Jak jsem psal, fungovat to bude, je ale lepší dát o ty články delší řetěz…

            0 0
      • milan.v  

        Tady jsou doporučené vzdálenosti od největšího pastorku přímo od Shimana…

        0 0
        • gemini  

          JJ, přečíst návod není někdy od věci:-) Každopádně výměna proběhla v pohodě, nový řetěz, lehce povolit b-šroub na oněch 6 mm a šlape to jak hodinky…

          0 0
      • Lada1  

        co bylo s tou kazetou se 30zuby? 34zubů je na mtb

        0 2
        • gemini  

          …kazeta byla naprosto ok..ale přišlo mi jako dobrej nápad, že jako rezerva, by se mohla 34ka v Dolomitech docela hodit…to, že se 34ka hodí jen na MTB určil kdo, Ty?

          0 0
          • milan.v  

            Určili to ti praví cyklisté, co buší galusky na deset, nenávidí diskové brzdy, vozí malé bidony a kilo jezdí na jednu tatranku…

            No nic, pryč od tohoto nesmyslu a zpátky k tématu…

            Velká část profesionálů mimochodem tu kazetu 11–34 vozí také… Ano, vepředu mají jiné převodníky…

            1 0
            • Lokotka  

              Vono mít vepředu 56z nebo 50z je rozdíl cca 2 zuby vzadu. A aby to vzal bezproblémově smyk, tak pak malej vepředu vychází 40z.

              No a tak trošku tím šetří i watty, páč na větších poloměrech roztečných kružnic jsou o trošičku menší ztráty.

              0 0
          • Lada1  

            Ján Svorada:¨Pouze v hodně těžkých horských etapách se volí kazety s pěta- nebo šestadvacítkou.¨

            2 0
            • krabica  

              A to tvrdí teď, nebo před 20 lety?

              0 0
              • virtualcop  

                Furt je dost těch „pravověrných“, že na silničku víc jak 25 zubů nepatří, kompakty jsou kliky pro děti a ženský a kdo nevyjel italský kopce na tomhle, tak je máslo, co nemá na kole vůbec jezdit… :)

                K tomu teorie, co píše milan – nabušený galusky jedou nejlíp, ráfkový brzdy forever, elektrika do řazení nepatří…

                Viz Lada1 :) (nic osobního).

                Buď máš nohy jak Svorada (nechci polemizovat, zda úplně z "čisté stravy a doplňků) nebo jseš masochista a baví tě lámat kadenci 30 ot/minutu a nebo prostě někomu dělá problém přijmout fakt, že v dnešní době to jde jinak – lépe, jednodušeji, funkčněji… a nijak to nesnižuje kvalitu či úsilí jezdce.

                Cože píšu sem, ale patří to spíš pod Lada1…

                Konec OT: :)

                9 0
                • gerrard  

                  Je to jenom o kondici. Když na to máš, tak ti 39/25 stačí. Když nemáš, tak ti ani 34/34 nepomůže.

                  0 0
                  • virtualcop  

                    I lidi, kteří na „to maj“ (nohy a výkon) dnes zjišťujou, že v rámci pohody, tréninku či jen prostě pocitu, nedojet úplně utavenej, je vcelku dobré využívat převody, které moderní sady na silničku nabízejí – tedy i převodové poměry kolem nebo nad 1/1

                    Takže za sebe – i když mám (spíš jsem měl :) ) kondici na to vylámat nějakej kopec na 39/25 (a jsou trasy, nebo kopce, kde to budou „lámat“ i podstatně výkonější jedinci, protože prostě velkej kopec, únavná trasa), tak je dnes možnost si to zpříjemnit a jet třeba 34/34. Pro mne to má tu výhodu, že nahoře nemám infarkt a mohu vcelku v pohodě třeba pokračovat dalších xy km neprošitej a vcelku v pohodě.

                    Ale každého boj – jestli chce bejt frajer a lámat cokoli na brutálních převodech, nebo si mohl ulehčit díky moderním převodům. Ono ostatně když má někdo ten výkon, že mu na nějakej kopec stačí třeba 39/25, asi není problém si shodit na patřičnou a podobnou kombinaci převodů i na moderních převodech.

                    Odpovědí jsou na tohle převody a kazety, co se používají v některých kopcovitých etapách World Tour – kazety i 34z dnes nikoho neiritují, nikdo se jim neposmívá a asi by se dalo říct, že všichni ti kluci na to výkon opravdu maj – vydupat to i na podstatně náročnějších převodech. Jen maj v těch týmovejch počítačích, napojenejch na výstupy z wattmetrů, HR pásů, kadenčních a rychlostních čidel asi dobře spočteno, že ten optimální průběh výkonu, HR, kadence a rychlosti těch borců je ideálnější na některých etapách s těmi lehčími převody. Pokud by tomu tak nebylo, asi by furt jezdili všechny etapy na kazetách končících 25z.

                    1 1
                    • orm  

                      Na malejch kazetach bylo super to odstupnovani. Na 10s kazeta 11–23. Ted na gravelu 10–42 11s a to je peklo :)).

                      0 0
                      • virtualcop  

                        Jasně, ale gravel je trochu jiná disciplína – pokud s tím nejezdíš čistě silnici, tak se s většími skoky na 11sp.a 42z kazetě musíš buď smířit, nebo řešit třeba dvoupřevodník a kazetu ala 11–32.

                        Pokud to, co jsem psal, vztáhnu čistě na silnici a silniční kolo, kde jsou ty kazety na 12sp. 10–11/30–34 a k tomu odpovídající převodníky, tak to odstupňování zas tak peklo úplně není – jsou lidi, kteří jezdí extrémně kadenčně a skok i o 2 zuby někde na kazetě jim může vadit – to je pravda. Ale myslím, že jich není úplně mnoho, nebo to hejtujou z principu, protože si ty „moderní – ano gerrarde, moderní…“ převody ani nezkusili.

                        Já se jen ohrazuju proti tvrzení, že kdo má natrénováno, stačí mu a musí používat tak maximálně 25z kazetu – nemusí a spousta lidí už přišla na to (a to i těch, co mají sakra natrénováno), že jezdit na 12sp. kazetách, které mají jak rozsah, tak odstuňování je nejen příjemnější, ale i přínosnější, v rámci nějakého sportovního či závodního výkonu.

                        0 0
                    • gerrard  

                      :) Tvl ty si placal. Brutalni prevody, moderni prevody a pritom staci lehke a tezke. Kdo na to ma, tak preferuje plynulost nad rozsahem a nemusi nic lamat, staci mit natrenovane.

                      0 5
                      • virtualcop  

                        Moderní proto, že například 12sp. s patřičným rozsahem i odstupňováním – lehké převody jsou fakt něco jiného – to se dá naskládat i na 8sp., ale rozsah a odstupňování bude jinde.

                        Kdo je tady plácal bych si netroufnul odhadnout – na WT maj všichni natrénováno a výkon dostatečný, přesto jim ty počítače vyhodnocujou, že na lehčích převodech můžou jezdit nižší watty, vyšší kadenci a při tom se méně a zbytečně tavit – což je pro ně asi optimum.

                        Pokud to pro tebe nemá smysl, pak si jezdi, na čem chceš, ale TY neplácej obecná moudra, která platila asi před 20 lety (a která byla opravdu a bezpochyby vyvrácena – právě těmi wattmetry, počítači a týmovými lékaři). Pokud jseš zastánce 39/25 jako maximálně lehkého převodu, nabušenejch galusek, ráfkovejch brzd a dalších „vymožeností“, které jsou pro tebe to nejvíc, protože to před 20 lety jezdila špička, tak se podívej do kalendáře a hlavně na techniku, se kterou dnes špička jezdí – nejen proto, že jim to dávaj sponzoři, ale proto, že je bezpečně dokázáno, změřeno a zjištěno, že ty nové „technologie“ na kole jsou prostě funkčně jinde, včetně rozsahu a lehkosti převodů.

                        To jen na vysvětlenou, pokud vám to do té velké zatáčky kousek před Vídní ještě nedošlo…

                        3 1
                        • gerrard  

                          Končím diskusi. Na ty nesmysly nemám žádné rozumne argumenty.

                          0 2
                          • virtualcop  

                            Končím i já, neboj… :)

                            Ty totiž nemáš žádné rozumné argumenty obecně, jen nějaký tvůj „pocit“ a léty zpátečnicky přiživovanou „víru“.

                            Ostatně thread je o 12sp. silničních (tedy moderních) sadách.

                            Hartusení o tom, jak je 39/25 super, když máš výkon, sem ani z hlediska threadu vůbec nezapadá (tyhle kazety se fakt na 12sp. silničním Shimanu nevozí)…

                            0 1
                            • Lokotka  

                              Pokud profíci v současný době jezděj klasiky s průměrem kolem 50km/hod., tak vozej toto, protože by se při vyšší rychlosti než padesátce ušmrdlali.

                              A ten 28z pastorek jim při jejich rychlostech, kterejma stoupaj, vyloženě stačí.

                              Ale občas někteří vozej i tu třicítkovou kazetu, ale pod 39z vepředu nejde nikdo, leda tak na Mortirollo.

                              0 0
                              • virtualcop  

                                Taky to nemá cenu, ale jen se zeptám – kolik myslíš, že toho najedou při jejich výkonu na 30/32z? A jak se to projeví na tom faktu, že kazety jim začínají na 10 či 11z?

                                Pokud vím, tak celkem spousta jezdců nasazuje/nechává nasazovat na etapy s velkými kopci i ty 32 a 34z kazety, takže jako výjimečnou věc bych to fakt úplně neviděl.

                                Nicméně – tohle přirovnání s profíky jsem sice dal první já, abych ilustroval, že pokud by vysokorozsahové kazety na silničkách byl nesmysl, asi by to tam nepoužívali. U lidí s podstatně nižší výkoností to dává smysl tím pádem násobně.

                                0 1
                                • Lokotka  

                                  U nižší výkonnosti to smysl samozřejmě dává a velkej.

                                  Jinak drtivá většina pelotonu přešla na SH DA a začíná vzadu na 11z.

                                  Ten nesmysl s 10z, kterej prosazuje SRAM převzala i Campa a dopadlo to tak, že už ji nikdo na kola World Tour nenastrojil.

                                  Na druhou stranu SRAM od 10z s velkejma skokama mezi pastorkama jezdí při kopcovitejch časovkách někteří (Roglič) Jumbo na časovky z důvodu markantní úspory hmotnosti a nemusej ztrácet čas při přeřazování mezi plackama.

                                  0 0
                                  • Vrci  

                                    To že nikdo nevozi campu není kvůli 10z pastorku. Je to kvuli tomu, že campa prodělala marketing a žádnou stáj nekoupila. Za vození materiálu se platí. Hodně platí.

                                    0 0
                                    • Lokotka  

                                      Tím chceš jako naznačit, že Shimano s jeho víc jak 3/4 podílem ve World Tour týmech, jim dává vybavení zdarma a ještě jim za to platí?

                                      0 0
                                      • Vrci  

                                        Samozřejmě.

                                        0 0
                                        • Vrci  

                                          Stejně jako platí výrobci dresů, brýlí… Někdy platí teamu a všichni to musí vozit. Někdy jsou určité položky výbavy volné a jezdci mohou mít individuální smlouvy.

                                          0 0
                                        • Lokotka  

                                          Hmmm, a jak to koresponduje s tím, jak si týmy stěžujou, co je ty sadypro to hafo jezdců stojej, a že si při přechodu z 11sp na 12sp sady ponechali starý kliky s výměnnejma převodnikama, aby nemuseli kupovat celý sady, když ty starý kliky jsou i s těma novejma 12sp sadama 100% funkční.

                                          0