• lesem

    Dobrý den, koupil jsem novou pružinu do vidlice Rst gila tnl, pružina je přímo do tohoto typu a je o 3cm kratší než původní. Už ji mám namontovanou, ale je tam ta 3cm velká vůle, nevím co s tím. Děkuji za rady

    0 0
    • novas752  

      Nic, koupit tu pro správný zdvih. A nebo ten držák předního kola vyhodit a koupit funkční vidlici.

      1 0
    • lesem  

      Výrobce pro tuto vidlici nabízí jen tuto pružinu ve třech tvrdostech, ale rozměry v délce jsou stejné.

      0 0
    • lesem  

      To me taky napadlo, takže se to nedá nastavit?

      0 0
      • novas752  

        Tak jako můžeš to vypodložit kouskem dřeva třeba. Téhle vidlici to stejně bude jedno.

        0 0
        • lesem  

          Jste genius. Vypodložim ji akorát nějakým plastovým válečkem. Můj problém byl, že jsem v létě vážil 115kg. Od té doby, ne kvůli viděli jsem shodil 20 kg, ale pořád se pode mnou celá zhoupla mou váhou a nepruží la. Tato pro menší zdvich je tvrdší aa pruži skvěle,jsen skoro v euforii a vám děkuji.

          0 0
        • lesem  

          Co by jste doporučil dát místo dřeva, to praskne.

          0 0
          • scalar  

            Vzduch.

            2 0
          • Vilém  

            Proc by praskalo? Takova nasada od smetaku, to musi v poho vydrzet. Kdyz by clovek chtel mit jo sichr, tak nejake tvrde drevo.

            0 0
            • lesem  

              Asi,ano, mám tam zatím měkké dřevo. Jelikož nejsem technický typ, tak nechápu, proč je ta pružina pocitově tvrdší,když je stejná šířka I tloušťka drátu, je to tím, že je kratší, funguje mnohem lépe než originál. To jen na okraj, více řešit nepotřebuju.

              0 0
    • lesem  

      Nemyslím nastavit pružinu, spíš nastavení vidlice.

      0 0
    • lesem  

      Dám tam asi starou, já myslel jak ze spodu ten šroubek, tak třeba… Je od nichž tě špatně že neuvádí zdvich, tato vidlice se dělala ještě že zdvihem 80mm,to by asi odpovídalo.Koupil jsem zbytečně. Dík za snahu

      0 0
      • mykovec  

        Na tu hmotnost se vidlice s klasickou pružinou nehodí. Lepší by byla vidlice vzduchová, jak ti radil Scalar. Ta jde upravit tvrdost tlakem vzduchu. Když sedneš na kolo, jde vidlice hned do nějakého základního „poklesu“, říká se tomu „sag“. Myslím, že by měl být kolem 10–15% zdvihu vidlice, tj při zdvihu 80mm to dělá asi 1–1,5cm, zbytek zdvihu je pracovní. Když máš sag hned 50% a nebo i víc, tak vidle nemá moc prostoru na práci. U vzduchové vidle přifoukneš na správný sag a vice méně hotovo.

        0 0
        • lesem  

          Tak můj sag byl možná až 70%,teď je tak 25%.Na vzduchovou teď nemám, proto hledám alternativy, a zafungovalo. Zatím stačí.

          0 0
          • lesem  

            Jak jsem psal tak jsem zhubl 20 kg za půl roku, to byl sak asi 95%,ted mám 95kg a můj cíl je tak 88 až 90kg,to by mohla potom fungovat dobře. Taky se mi líbí, že jsem byl mnohem vzprimenejší, protože nezajede tak dolů.

            0 0
            • Johny.Merida  

              Nedokážu si představit sag 95 %… Ty bláho…

              0 0
              • lesem  

                Tak ztloustnete na 115 kg a kupte pruzinovou. VTIP

                0 0
              • lesem  

                Asi jste četl, že jsem zhubl 20kg,ale 95kg na gilu ztnl,možná najakoukoliv běžnou pruzinovou je stále moc. Aktuální sag cca 50%.

                0 0
                • Johny.Merida  

                  Četl..... Jen konstatuju, že si nedokážu představit vidlici ponořenou na 95% zdvihu po usednutí na kolo, fakt ne.

                  0 0
                  • lesem  

                    No je to jak na pevné, ani se nehne.

                    0 0
                  • novas752  

                    Těžkým lidem kteří to neřeší se to děje běžně. Z výroby ty vidlice mají pružinu vhodnou sotva na 80kg, často spíš 60kg a 99% z nich jezdí bez dalších úprav. Občas je to k vidění i u daleko dražších kol se vzduchovým odpružením. Ignoranti na tom jezdí s takovym tlakem jak to koupili aniž by někdo něco nastavil.

                    Vzpomínám na výjev z minulého léta jak taková silnější upachtěná ženská přijela k hospůdce s podobným sagem vepředu i vzadu na nějakém starém Trancovi a rozhodně nevypadalo že jí to jakkoliv vyvádí z míry. :-)

                    0 0
                    • lesem  

                      To mě taky napadlo, a často to neřeším, jenže mebavi ta hravost vymetat kdejakou kolej a občas mě to prostě štve. To je celé.

                      0 0
                    • lesem  

                      Když jedu ven stejně mi de nejvíc o přírodu, tak zatím budu pružit jen na 50%,to přežiju.

                      0 0
    • lesem  

      Dobrý den, koukal jsem na nějaké základní vzduchové vidlice, mě jako turistovi by stačila a je tedy těžké nějakou pro 26"v brake sehnat, ale pár se dá. Mě by ještě zajímalo srovnání do kolika kg jeste tak pružinová funguje a kdy už ne, protože ne všude tento údaj je a předpokládám, že u vzduchové ta hranice je mnohem výše. Díky za podněty

      0 0
      • novas752  

        Ono to neni tak jednoduché jak se na první pohled zdá a často tvrdí. Pružení vzduchem nebo vinutou pružinou je jen jedna část vidlice a že je vidlice pružinová automaticky neznamená že je špatná, dělají se i velmi dobré pružinové vidlice, akorát obvykle ne na xc. Například Marzocchi Z1 Coil

        Z hlediska nastavení je slabinou pružinové vidlice obecně nabídka rozsahu tuhostí pružin a jejich odstupňování (pro svoji vidlici máš v nabídce jen pár různých tuhostí po větších krocích, ve vzduchové vidlici můžeš měnit tlak po velice malých krůčcích a pružení tak přesně nastavit pro svoje potřeby.

        Další velmi důležitou stránkou je konstrukce a kvalita provedení zbylých částí vidlice – jednak „šasi“ = vnitřní a vnější nohy, způsob jejich uložení, zatěsnění atd., a za druhé tlumící část vidlice. A to má většina levných vidlic udělané hodně ošizeně a nekvalitně, ty nejlevnější (což je i ten tvůj případ) tlumení buď ani nemají nebo ho mají velmi mizerné bez možnosti nastavení a místo přesných kluzných pouzder vidlice chodí jen v levných nepřesných plastových vložkách.

        0 0
        • lesem  

          Vypadá to, že jste znalec

          Mě pružina obecně nevadí, nejezdím po trailech neskaču, toulám se přírodou. Problém je mých 95kg. Včera mě tu někdo poučoval o sagu. Vážil jsem ještě více a můj sag u gily tnl byl možná i 90%,takže na tvrdo. Po výměně pružiny je asi 50%.Rst má ještě otrochu tvrdší jednu pružinu, ale jsou to kousíčky. Potřeboval bych pružinu mnohem tvrdší nebo mít 70kg.

          0 0
          • novas752  

            V tom je právě ten nedostatek pružinových vidlic. Vzduchovou by stačilo prostě jen přifouknout (a adekvátně utáhnout odskok tlumení kdyby tam možnost byla). Sag 50% ať už v sedě nebo ve stoje je na jakémkoliv včetně turistického kola stále strašně moc. Potřeba by bylo 15–25% v sedě, takže minimálně dvojnásobná tuhost pružiny než je tam teď.

            A vzhledem k tomu, že je ta vidlice prostě mizerná celkově, ideální by bylo vyměnit za lepší, rovnou vzduchovou.

            0 0
            • lesem  

              Je mi to jasné, vzduch. Teď na ni nemám proto jsem zkoušel nějaké levné alternativy. Tvrdší pružiny do běžných vidlic už nejsou, mám jednu z nejtvrdších. Ono teoreticky, jelikož je tam je volně vložená namazaná vazelinout, tak při zachování základních rozměrů by tam mohla být jakákoliv pružina, sjezdová,nebo i zmotorky. Teoreticky. Kolo je staré, ale fajn. Kellys salamander 2008, koupil jsem I pro ježdění do města. Ideální. Nemusím se o něho tolik bát.

              0 0
    • lesem  

      Suntour NCX.To je pružina do sedlovky 90 až 120 kg. Neuvadí rozměry, hádám, že bude krátká. Ale tvrdost by bála asi fajn. Někdy třeba si vzduchovou, pořídím. Dnes jsem viděl na cyklobazaru asi za 3 a 4000.

      0 0
        • lesem  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • lesem  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • novas752  

        Jenže takhle to nefunguje. Zaprvé na délce pružiny docela záleží, za druhé tato bude mít daleko menší zdvih (což tak trochu souvisí i s tou volnou délkou), za třetí pružina do odpružené sedlovky na 90–120kg bude mít jinou tuhost než do vidlice pro stejnou hmotnost jezdce, protože je jinak zatěžovaná. Tuhost pružiny se standardně uvádí v síle potřebné pro stlačení o danou délku = N/m nebo v cyklistice častější imperiální lbs/inch, tj. liber na 1 palec.

        Při hledání vhodné pružiny můžeš koukat na pružiny pro jiné vidlice stejného zdvihu a průměru vnitřních nohou a velikosti kol, ty by měly být přibližně stejně dlouhé a podobného průměru. Gila má kolik, 28mm nohy?

        0 0
        • lesem  

          To já jen tak amatérský zkouším, ale kdyby měla podobnou délku a šířku, tak nemusí být přeci jen od rst, jenže jsem viděl asi 20 pružin , teď tuto rst gila tvrdá 240mm 3,8mm drát a dělají ještě rst omega 260mm drát 4,1mm, ale, je trochu širší, původní byla 270mm drát 3,8mm. Ta co je tam teď je pocitově tvrdší asi, že je menší zdvich.

          0 0
        • lesem  

          Teď jsem si ještě všiml, že ten můj Kellys je typem kola podobný jako váš Genesis, až na tu vidlici,.

          0 0
          • novas752  

            Ten je teď využívaný už jen jako zimák na občasné dojíždění po zpevněných cestách. Vidlice je trochu lepší, ale stále dost mizerná a docela opotřebená.

            0 0
    • lesem  

      Už jen tak, diskutujem,protože řešení je jasné.

      0 0
    • lesem  

      Tak jo, mě to stačí, mám rozečteného Kafku. Technice nerozumím, ale Kafku můžu. Díky

      0 0
    • lesem  

      Tak mé nadšení z nové pružiny pokleslo.Byl jsem ted na ranní projíždce a sag podle terénu cca 60 až 80%.Rozhodl jsem se, že se budu snažit vidlici neřešit a někdy si třeba koupím vzduchovou. Na poli přes koleje se

      skoro ani nehla, škoda. Nastavovaljsem přepětí, ale efekt minimální.

      0 0
    • lesem  

      Ještě naposledy jsem něco zkusil. Teď na dvoře podle návodu jsem změřil sag. Dal jsem provázek,stoupl si ke stěně a ponor přesně 2cm,to mi přijde skvělý, ale před hodinou v terénu ponor třeba 70%,jak jsem psal. Měl jsem bundu a batoh, ale to jsou tak3kg navíc. Jinak nevím proč.

      0 0
      • pepek  

        to bude asi hystereze

        0 0
        • lesem  

          To klidně rozvedte, neví co si představit.

          0 0
          • pepek  

            https://cs.wikipedia.org/wiki/Hystereze Prostě pasivní odpory způsobí, že se to pohne pokaždé jinak.

            0 0
            • lesem  

              Nejsem technický typ, jestli tam něco píšou o původním stavu, tak tato pružina je úplně nová, asi to nechámpu.

              0 1
              • pepek  

                Tak netechnicky: ta vidle stojí 1500–2000 na krámě. Výrobce z toho dostane tak možná 500. Za to tady nenakoupíš ani základní materiál na výrobu, takže je tam ošizený vše: materiály, přesnost výroby, tolerance. Aby se vidla pohla, musí napřed překonat pasivní odpory, které jsou vlivem nepřesné výroby větší než malé a ještě k tomu proměnlivé. Takže se ponoří pokaždé jinak a se zpožděním. Fakt děláš tuning parního stroje.

                0 0
                • lesem  

                  Tak mě to stálo 3stovky,na jinou teď nemám, chtě jsem tozkusit. Na tom co píšete něco bude. Ten sag na dvoře v klidu je skvělý, vjedu do terénu a je to jinak,najednou to neodpovídá, to budou asity nepřesnosti. Asi chci dobrou funkci od něčeho co mi ji nemůže dát, hlavně zmoji váhou 95kg.Tak se s tím musím smířit. Zbytek kola je skvělý, třeba xt přehazka, vidla nic moc.Gila stojí tedy 2 500,ale to je asi detail.Kolo mám jako cestovní stroj a do města.

                  0 0
                  • novas752  

                    Sag je sag, zanoření při statickém zatížení, v terénu při jízdě žádný sag není, tam je přece normální že ta vidlice nějak reaguje na terén a chodí hlouběji do zdvihu.

                    0 0
                    • lesem  

                      Ale ona je hlouběji pořád a dost, takže se nevrací a často mám pocit neodpruzeneho kola. Dnes z kopce po poli,jsem myslel, že mi upadnou ruce.

                      0 0
                      • Johny.Merida  

                        Budeš muset našetřit alespoň těch 2500,– na vzduch co jsem posilal, nebo se smířit s nefunkcí té své, jiná cesta asi nebude.

                        0 0
                    • lesem  

                      Já jsem tím chtěl vyjádřit tu změnu,v létě při 115kg sag v klidu na dvoře 80% cca 6 cm. Teď v klidu 2cm,tak jsem měl radost, ale při jízdě vterénu je to téměř to samé. To mě trochu zaráží, ale bude to asi nekvalitou vidle.

                      0 0
    • lesem  

      Až budu v budoucnu hledat, tato odpovídá mým možnostem, mohlo by být něco v tomto duchu, nemusí být tato konkrétní, tato má drobnou vadu https://www.cyklobazar.cz/…eb-comp-80mm

      0 0
      • Kouba_2005  

        A za litr naní uděláš servis, jestli se na to dá ještě vůbec něco koupit. Já bych dal pevnou.

        0 0
    • lesem  

      Tak díky všem že účast.

      0 0
    • lesem  

      Napadla mě teď taková hloupost, teď když mám dvě pružiny, tak jen teoreticky, bylo by technicky možné a reálné dát pružinu místo olejové patrony a lockout u, že by tam byly dvě pružiny , pohybují se pouze v hypotetické rovině, tak to také prosím tak berte.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.