• ddan

    Velice rád si tady na BF pročítám názory a zkušenosti 26 vs 29. Je to vděčné, ne-li spíše věčné téma…

    Já toto téma zkusím opět otevřít a dát první zkušenost při srovnávání 26 Epic S-Works a 29 HT Stumpjumper.

    Druhým rokem jezdím 29 HT a když jsem nedávno začal řešit kolo pro drahou polovičku, tak jsem se nakonec podvolil zkusit postavit 26-tkový epic. Výškově jsme téměř stejní – což byl pádný a výmluvný :-) důvod pro takové kolo. Jinak by další kolo neprošlo.

    Nyní jezdím, srovnávám a každé kolo má svoje +/-. Hmotnostně jsou na tom podobně. U 29 přímo mě hodně vadilo, že to není tak akční v prudších kopcích. Jakmile klesne rychlost, tak to stojí dost sil. Přitom tam mám lehké a tuhé kola, se kterýma jsem více méně spokojený. Obuté na duších, většinou předek maxxis beaver 2.0 nebo Racing Ralph 2.1 / zadek Racing Ralph 2.1.

    Když to nyní srovnávám s 26-tkou (obutá na Tufech XC2) v jednom táhlém a celkem i prudkém kopci co mám za barákem – znám ho jak svoje boty :-), tak musím říct, že jsem o poznání rychlejší.

    v mém případě

    29 HT:

    • pomalejší v prudších kopcích
    • ovládání kola při malé rychlosti v kopci je znatelně horší
    • při sjezdu sice většinu nerovností snáze přeletí, ale opětovládání kola nepatrně horší
    • cítím ale na něm tak nějak plynulejší jízdu, je pravda, že když užse rozjede, tak jede. Nevím jestli jistější, to asi jak kde.

    26 epic:

    • rychlejší v kopcích
    • díky obutí dokážu být snad i lehce rychlejší na rovince, ale za tomůžou galusky
    • i v lehčím terénu, zvláště když se snažím šlapat rychlost jevelká výhoda brainu, tu jsem o poznání rychlejší při větším komfortua velice rychle zapomenu jak dokáže HT kopat :-)
    • při sjezdu třeba na šotolinových zatáčkách ale cítím většínejistotu, zde má výhodu 29 díky větší ploše
    • v terénu, když se často střídá brzda, rozjezd, vyhýbání atd. jsemraději, když mám pod sebou odpruženou 26-tku. Je daleko akčnější.

    Je ale jasné, že srovnávám AL HT 29 s karbonovým epic 26, kola jsou to úplně jiná, jinak obutá, ale zase hmotnostně celkem podobná.

    0 0
    • JakeF  

      Srovnávat galdy s Magicama a pomalejšíma pláštěma navíc s dušema je totálně mimo.

      Do kopce to pojede prakticky stejně, v technice bude mít výhodu 29, v pohodlí 26 full.

      0 0
      • Mobidyk1  

        přešel jsem právě na 29. Mam pocit že 29 má navrch skoro ve všech jízdních vlastnostech. Ale řekl bych že je zapotřebí se na 29 naučit jezdit a začít využívat setrvačnost a pro mě ohromující trakci kola která dovoluje v technice manipulaci s předním kolem které drží o 100% líp na zemi a dovoluje tím využívat větší rychlost v teréních zatáčkách. Ve výjezdu kde to nedrncá je znát váha kol, ovšem zadní kolo prokluzuje méňě a pokud jedu v rozbilém tak mohu využít menší odskakování zadku i předku a jet opět trochu rychleji jako na fullu.

        29 vs 26 je věčná debata, první cestu na 29 domů jsem chtěl jít kolo vrátit ale myslím že je důležité začít využívat to co 26 nenabízí, ne každej si zvykne rychle a po první vyzkoušení tuhle koncepci hned zavrhuje a píše na BF 29 nebrat. :P

        0 0
        • MlokCZ  

          Nechápu co pořád všichni máte s tou setrvačností. Pokud nemáš nějaká extra těžká kola, tak rozdíl v setrvačnosti soustavy jezdec + kolo je naprosto minimální (při srovnatelných ne úplně nejlevnějších kolech se to tu i počítalo a rozdíly jsou do 1% pro celou soustavu).

          Spousta lidí vozí i těžší 26tky (tím myslím i rotační hmotnost), které mají větší setrvačnost než lehčí 29tky a také tu nikdo nepíše, jak využívá setrvačnosti těžší 26tky.

          Ono je to stejné jako by někdo u 26tky přešel třeba ze snake skin na UST pláště (toho stejného typu). To je ± stejný rozdíl jako srovnatelná 26" x 29". A jak to, že tu v tomto případě debaty o setrvačnosti nejsou?

          Teď mi ale napadá, že hodně lidí zaměňuje vlivy a přičítá některé vlastnosti větší setrvačnosti, které jsou přitom dané většími koly a jejich lepšímu přejezdu překážek. Ono to pak může pocitově připadat jako znatelně větší setrvačnost.

          Já to mám ještě extrémnější jak jsem několik let jezdil 26" celopevňáka s UST plášti a teď 26" celopevňáka se snake skin, takže mám díky tomu rozdíl v setrvačnosti nula (tedy naprosto žádný). O chlup (konkrétně 100g) těžší 29" kola kompenzují ty o chlup lehčí pláště, takže jsem na tom hmotnostě stejně (rám a vidlici mám taky nastejno).

          0 0
          • JSt  

            to kolo se nesoupe, nybrz odvaluje a tam ta setrvacnost zavisi na ctverci polomeru a jen prvni mocnine hmotnosti. cili…

            0 0
            • MlokCZ  

              V historii to je spočítané přesně a správně, znovu tu celý výpočet psát nebudu.

              Takhle obecně není ani jasné jak to myslíš, jestli pro výpočet jedné soustavy nebo pro srovnání 26" a 29". Ve srovnání se vždy poloměr ve všech výpočtech vykrátí, protože 29" má při stejné dopředné rychlosti soustavy menší úhlovou rychlost otáčení kol.

              A poloměr je ve výpočtu ve druhé mocnině jak za větší poloměr, tak pak za ten vliv menší úhlové rychlosti.

              0 0
              • JSt  

                poloměr ve všech výpočtech vykrátí, protože 29" má při stejné dopředné rychlosti soustavy menší úhlovou rychlost otáčení kol

                jo, mam si to radej napsat, nez neco placnu O:-)

                0 0
      • MlokCZ  

        Souhlas. Co se týká rychlosti, tak vůbec nelze ty dvě odlišně osazená kola (pláště a kola) srovnávat.

        K tomu tu můžu jet zopakovat několikaleté srovnání mezi 26" a 29" celopevňák komplet srovnatelně osazený jen na 29" snake skin verze RaR a předtím UST (tedy jak píšu i níže, tak díky tomu není 29" ani těžší).

        Jede to zcela stejně (srovnání na nerozbitém povrchu).

        Kdybych měl na 29" úplně stejný typ pláště a tedy bylo to o chlup těžší, tak 29" pojede o chlup hůře, ale rozdíl je minimální (tohle mám srovnané taky).

        S tou technikou bych to tak úplně neviděl. Tady to považuju za mnohem vyrovnanější. Někde převáží výhoda větších kol (tím myslím jak lepší grip, tak přejezd překážek), někde ale zase znatelně pomůže zadní odpružení. Za mě tedy v tomhle dle situace a jako lepší bych neoznačil ani jedno.

        Ve výjezdu bych to viděl spíše na výhodu 29" HTčka. Do sjezdu spíše na 26" fulla (ale i tady jak kde, třeba na šotolině v zatáčkách bude mít navrh 29" HT i ve sjezdu).

        0 0
      • ddan  

        Až na obutí jsou ty kola velmi podobná, obě od stejného výrobce se stejnou technologií – jasné, že u 26 bude ještě větší tuhost – hmotnost už je zanedbatelná…

        Obutí jsem psal – v tom je největší rozdíl, to vím. Já jen schválně toto téma znovu založil protože mě NAŠTVAL JEDEN PRODEJCE V PRODEJNĚ SPECIALIZED TÍM JEJICH NEKONEČNÝM NÁZOREM. TY LIDI JSOU ÚPLNĚ POSEDLÍ TECHNOLOGIÍ 29.

        PRÝ 26-tka, takové kolo už nejde ani prodat – TO NIKDO NECHCE, JE DALEKO HORŠÍ, TAKOVÝCH S-WORKSŮ SEŽENU ZA 50tis. MRAKY.

        Takový názor mě dokáže trochu vyvést, co potom mají dělat normální amatérští jezdci. Přijdou do takové prodejny a po jejím opuštění jsou schopní svoji původní, klidně sebenovější a dobrou 26-tku dát pryč a hnát se za tím boomem 29. Musím uznat, že zpočátku jsem tomu i sám trochu podlehl a hned ji musel mít. Hltal jsem všechny články našeho Jardy, testy a hned prodal 26 karbonový author revolt za 29 spešl (je ale pravdou, že Revolt byl na moji výšku velký L a neseděl mě). Po více jak ročním jezdění, za rok jsem na něm dal hrubo přes 10tis.km, jsem to začal ale vidět i trochu střízlivěji.

        Jsem spíše menší 175cm – což je takové zlomové. Být ještě menší, tak by mohl byl problém u 29 v posedu, abych dostal dolů řídítka.

        Jsem s 29 spokojený a určitě bych neměnil za pevnou 26-tku. Ale není to úplně to pravé. To samé ale musím říct o druhém 26 epicu… chybí mi tam o trochu větší kola.

        Proto jsem tu nedávno řešil i otázku jestli to nepostavit na 650b. Nepociťuji při mé postavě a velikosti kola zásadní rozdíl ve stoupavosti do prudkého výjezdu, že by se začalo u 26 Epic zvedat přední kolo více než na 29 HT. Dokáži se na 26-tce tak nějak i líp poskládat a posunout těžiště více dopředu. Je to i znát z fotky jak mám nastavené obě kola. U 26-tky daleko níž řídítka.

        Měl jsem požadavek brain odpružení a chtěl jsem trochu menší kola – pro mě by byl ideální stav to mít na 27,5 kolech – ale to by pak už opravdu asi chtělo hýbnout z geo a dostat střed trochu níž.

        0 0
        • ddan  

          nechce se mi do toho více investovat, ale rád bych vyzkoušel pokud by byla možnost při jízdě prohodit 26 kola za 27.5 a opačně a zkoušet… :-)

          0 0
        • MlokCZ  

          Zkusil bych na 29" HTčku řídítka ještě níže, abys to měl srovnatelně s tou 26". Není vidět co přesně máš za řídítka, jestli už jsou rovná nebo vlajdy s nízkým zdvihem. Pokud nejsou rovná, tak dát rovná nebo případně co se začínají objevovat vlajdy s negativním zdvihem. Případně ten představec ještě s větším úhlem.

          0 0
    • Breakpain  

      Je to o zvyku, nelze to vnucovat všem.

      Já mám 187 a jestli jsem si to namluvil nebo to tak je nevím, nicméně už jen při pouhém nasednutí je mi to příjemnější, jak je to „větší“. Při technické jízdě po kořenech mi to mnohem více vyhovuje (takový typ cesty mám rád), do kopců se mi na tom jezdí lépe (alespoň pocitově), při malých rychlostech mám trošku problém, nicméně to chce prostě asi cvik.

      Já osobně jsem rád, že jsem přešel – pro mě to má samá pozitiva.

      0 0
      • MlokCZ  

        Při malých rychlostech to prostě znatelně horší na 29" je, s tím se nedá nic dělat.

        Díky geometrii (hlavně obrovský rozdíl v hlavovém úhlu) mám točivější 29" celopevňáka než 26" fulla (tedy dokážu na 29" celopevňáku udělat otočku na menším poloměru).

        I přes tu horší točivost 26" fulla je to při hodně malých rychlostech na něm o dost lepší než na větších kolech (teď neřeším vliv odpružení, ale jen tu manévrovatelnost).

        Není to ale žádný nepřekonatelný problém u těch větších kol. Nicméně to považuju asi za největší jejich nevýhodu.

        A je to jeden z důvodů, který mi hodně odrazuje do budoucna od větších kol i pro fulla. Ta lepší průchodnost přeci jen tady není tak potřeba, to z větší části zařídí i odpružení (při trošku větším zdvihu).

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.