• elendir

    Přátelé, mám naprosto dementní dotaz: jak jezdíte na kole s odemknutou přední vidlí? Jezdil jsem jako teenager BMX a doteď jsem na svém starém kole odjel téměř jakýkoliv terén se zamknutou vidlí. Nejradši mám takové ty lesní cesty kde je hafo kořenů, kameny a bordel. Jasně, se zamknutou vidlí to není nic příjemného ale zase mám kolo naprosto pod kontrolou. Jenže včera jsem si koupil nový HT a hned po sto metrech jsem se vysekal. Chtěl jsem prostě jen vyjet na obrubník jako milionkrát předtím, ale vidlice odpružila a už jsem letěl. Prosím, poraďte lamě.

    0 0
    • Lanzinho  

      asi ti nepomůže nic jinýho než jezdit a příjít na to, jak na to :P

      0 0
    • plysovykozisek  

      Já jezdím pouze s odemknutou vidlicí. A vůbec netuším na co je dobrý to zamykání vidlice.

      0 0
      • elendir  

        Nikdy se ti nestalo, že bys najel na nějakou vyšší překážku a přední kolo se ti před ní zarazilo?

        0 0
        • Helemese  

          Máš vzduchovou vidlici? A správně „nafouknutou“? :)

          0 0
          • elendir  

            Ano, je to vzduchovka a včera mi to na prodejně nafoukli na mou váhu. Podle mně fakt musím jezdit nějak blbě.

            0 0
        • tonik666  

          taky jezdim jen s otevrenou vidli.

          ma vyssi prekazku je samozrejme nutne vidli pomoct, odlehcit predek. prumer kola to nevezme. na 20cm prekazku bez zvednuti predniho kola nenajedes…

          0 0
          • elendir  

            Asi právě nejsem zvyklý vidli pomáhat, jsem naopak zvyklý že kolo má takovou hybnost směrem dopředu, že se i o velkou překážku nezarazí, ale chtě nechtě jí přejede. Teď mi tu hybnost ale naprosto utlumí vidle a tak se o překážku zaseknu a letím. Jako nemám problém přední kolo nazdzvednout když vyjíždím na obrubník, ale v lese jedu rychle jeden kořen za druhým a nemůžu kolo zvedat každou půlvteřinu. No nic budu to zkoušet, díky.

            0 0
            • Sunshine 29  

              Odpružená vidle funguje úplně stejně, jedeš a ona reaguje na nerovnosti.

              Napadá mě jestli nemáš moc váhy na řídítkách, to by znamenalo blbě nastavenej posed.

              Určitě bych zkontroloval nafouknutí vidle, lidem v obchodě bych moc nevěřil :) Pokud máš regulaci odskoku, zkusil bych i to.

              A do terénu jí rozhodně nezamykej, pokud se s ní nechceš brzy rozloučit.

              0 0
            • Petr L2  

              Promiň ale jestli tomu co píšeš dobře rozumím, tak jsi zvyklý na plný koule valit kolo proti překážce a nechat kolo ať to zkousne a přežil jsi to i s pevnou vidlí?

              0 0
        • Pedro404  

          Jestli si chtěl nadzvednout kolo na obrubník a nestihs to, tak akorát musíš potrénovat načasování toho odrazu.

          0 0
        • TheJD  

          Tohle je presne naopak nez tvrdis. S pevnou vidli jedes po rovine a pred tebou je koren. Rekneme, ze je 5 cm vysoky. Pokud jen stojis v zakladni postoji a nic jineho nedelas, tak s tvrdou vidlici do korene narazis, predni kolo nadskoci a jedes dal. S odpruzenou vidli do korene narazis, predni kolo naskoci, ale velkou cast narazu pohlti vidlice, takze je to vyrazne mensi naraz, nez s pevnou vidlici.

          V terenu se na kole musis hybat i jinak, nez jen slapat nohama!

          0 0
      • Danhill  
        • 1
        0 0
      • Roxteedy  

        Mám rád komfortní jízdu, ale když šlapu kopec na večerníčka, vidle mi kmitá a bere sílu. V té chvíli zamykám. Proto je to dobrý u mně.

        0 0
    • soural  

      Mel bych takovou debilni odpoved: vyhod tu vzduchovku a dej tam pevnou, budes razem doma :)

      0 0
      • elendir  

        Já vím, řekl jsem si o to. :-)

        0 0
        • Rychlej turista  

          Má pravdu. Někomu není odpružená souzena. Já se na SIDu trápil dva týdny, než jsem dal zpět pevnou :-)

          Jinak to, co popisuješ, je dáno tím, že pevná reaguje okamžitě. U odpružené musíš nejprve jednak překonat sag (či jak se tomu říká), když chceš kolo zvednout a už jen z tohoto důvodu musíš konat s předstihem a větším úsilím. A druhak má odpružená vidle zpětný chod, takže pokud se zarazíš o překážku, vidle tě kopne zpět a letíš.

          Pro mně měla odpužená význam jen na jednom závodě, dlouhém a hodně kořenitém, kde se opravdu využila, neb na pevné je to po souvislých kořenových úsecích opravdu trápení.

          0 0
          • pepek  

            vidle tě kopne zpět a letíš – posledních asi 20 let se vyrábějí vidle s tlumičem. Zkus si raději namontovat takovou nějakou.

            0 0
          • -b-n-x-  

            Ale sid je pevná vidle ne? :-)

            0 0
          • Petr L2  

            Co je to za pitomost: „konat s předstihem“, nejdřív „překonat SAG“, „vidle tě kopně zpět“ a tohle všechno jako komentáře na chování ze závodní XC vidle ? To bych chápal v diskusi v roce 1990, ale ne v 2017

            0 0
    • Smazaný účet  

      hlavne koreny v lese nesrovnavej s obrubnikem. Vlitni do lesa a uvidis sam.

      0 0
    • Fran-tic  

      hoď jsem video, jak jedeš přes kořeny na pevné, jsem zvědavý :)

      0 0
      • Smazaný účet  

        +1

        0 0
      • poz3n  

        Já jsem to nedávna přes kořeny na pevné taky dával. Je to vopruz, ale když má člověk rád jízdu v lese, ale ještě nenašetřil na nový kolo, taky se to dá krosit. Nicméně, teď si jízdu na novym HT o to víc užívám.

        0 0
    • KoudakT  

      Na to ti povykládám jednu svoji zkušenost. To si tak zamkneš vidlici a jedeš do kopce. Nahoře si neuvědomíš, že ji máš zamčenou a jedeš z kopce dolů. Vletíš ve 35 do díry, kterou jsi přehlídl… nějak to ustojíš, ale vidle má proražený lockout a oprava tě stojí 4,5 tis. CZK a jsi měsíc bez kola uprostřed sezony.

      Servisák tě má za blba, ale poradí ti, že když si tu vidli nafuníš víc, nebudeš se tak houpat a můžeš ji nechat furt odemčenou a nezkurvíš si ji, když se něco pokazí.

      0 0
      • Breakpain  

        Jo, to je „nemoc“ zamykačů …

        Včera si testuju nastavení kola … do kopce zamknu, protože v tom rozdíl prostě je … pak fičím dolů, říkám si, že to zase taková žehlička není a bude to chtít změnit tlak … nu, pak zjistím, že to možná stačí odemknout … takže asi v terénu ani nahoru nebudu zamykat, bo se nato skvěle zapomíná ;) …

        Nechám si tuto fičůru jen na přejezdy po asfaltu / šotce …

        0 0
        • Hory28  

          tohle je všechno o zvyku, něco jako jezdit s SPD. Ze začátku jsem zapomínal odemykat a zamykat pravidelně, ale pak se mi to dostalo pod kůži až jsem si řekl že je příliš nebezpečné sundávat ruku z řídítek a pořídil dálkové ovládání (jednou jsem se kvůli tomu málem vysekal a skoro zajel v lese do smradlavé žumpy)

          0 0
          • Sunshine 29  

            Nezamykám nic a mám klid :)

            0 0
            • krabica  

              +1 Zamykám vidlu jen při mazání tlumiče a občas zapomenu odemknout. Jinak je to zlo.

              0 0
            • -b-n-x-  

              Na to mě přišel docela dobrý Lyrik rc2l. Zdvih 130/160. Chodí to pořád, ale jen do kopce jsem dával 130. Jinak osobně to zamykání nemám rád.

              0 0
          • Breakpain  

            Vidim velky rozdil v rezimu XC, kde jsem to z riditek pouzival casto (a nezapominal). Ale u fullu s vetsim zdvihem to „houpe“ i tak a tam jsem si nezvykl nikdy defakto …

            0 0
    • -b-n-x-  

      No vidíš. Pevná je prostě lepší na jakýkoliv terén. To se jen výrobcům podařilo zmasirovat bikery, že potřebují odpruzenou :-)

      0 0
    • MlokCZ  

      Já vím, kde je problém:

      • jediná situace, ve které se může zachovat odpružená hůře než pevná je při nájezdu velmi malou rychlostí na větší překážku a nezvednutí/ne­odlehčení předního kola: v tomto případě se odpružená snáze zasekne, protože nemáš dostatečnou setrvačnost na propružení vidlice a ještě následné vyjetí na překážku, s pevnou to ještě může stačit
      • díky zvykům z pevné na větší překážku jezdíš schválně pomaleji když přední kolo zrovna nezvedneš a dojde k problému z předchozího bodu
      • na odpružené je potřeba na překážku mít vždy o trošku vyšší rychlost a právě díky odpružení je to možné i v o hodně větší větší rychlosti bez problémů přejet i bez zvednutí předního kola (limitem bývá to, co můžeš v takové rychlosti bez skočení přejet zadním kolem bez odpružení)
      • pokud na překážku přední kolo zvedáš, tak s odpruženou je potřeba jen lehce jiné časování (začín o malinko dříve, před zvednutím předního kola dojde nejprve k mírnému propružení), u fullu to samé platí i pro zadní stavbu s tlumičem
      • na rovině a sjezdu se to normálně nestává až se naučíš jezdit s odpruženou, prostě nepojedeš na překážku tak pomalu nebo přední kolo zvedneš/odlehčíš
      • nevýhoda tak může přetrvat pouze v některých specifických výjezdech, kde nemáš výkonnost na dostatečnou nájezdovou rychlost na překážku a současně už nejde přední z jakéhokoliv důvodu zvedat/odlhečkovat (ať už to série hodně překážek těsně po sobě nebo na to už technicky/fyzicky nemáš, atd.)

      Ve sjezdu je to s pevnou daleko horší. Pevná tě nutí jet hodně pomalu, což ve výsledku je pro zasekávání o překážky (souvisle rozbitý terén, kde nemůžeš na každou jednotlivou překážku zvedat přední kolo) horší. Ve stejné rychlosti by to bylo s odpruženou sice ještě o trochu horší, jenže ve větší, kterou odpružená umožní je to už daleko lepší.

      Tedy ve sjezdu se ve výsledku s pevnou zasekáváš o dost více. Vlastní zkušenosti s více let ježdění pevné a občasného ježdění i opravdu teréních sjezdů.

      Příkladem třeba v Jizerkách ze Smrku směrem do Polska na Stog. I na pevné jsem neměl problém ten úsek projet bez šlápnutí, ale jak jsem ho na pevné jel vždy výrazně pomaleji, tak už jsem si zasekávání předního kola musel hodně hlídat i když to bylo na 29" (to dost pomohlo, 26" celopevňák by na tom byl o dost hůře).

      Na 29" HTčku nebo dokonce 29" fullu (ale i 26" fullu, jel jsem to na všech těch kombinacích) se to proletí v rychlosti a zasekávání vůbec nehrozí.

      Na pevné vidlici se to sice můžeš pokusit také pustit více, sice se tak vyřeší menší zasekávání předním kole, ale to už v pořádném terénu nemusí dopadnout vůbec dobře…

      0 0
    • puka  

      Jak by poradili u gmbn – practice practice practice..

      0 0
    • Twen  

      Máš tam asi nastavenou želvu, podívej se zespoda na vidlu a nastav rychlejší odskok, když seš zvyklej z pevňáku na okažitou reakci

      0 0
      • Nutribird  

        Zajíc akorát zrychlí vrácení vidle do výchozí polohy ne ? Pokud bude vidlice dobře seřízená musí sama o sobě svou funkcí pomáhat překonávat nerovnosti jednodušeji. Osobně zamykání nepoužívám​ a velmi si odpružení užívám. Dobré odpružení dost pomáhá překonávat nedostatek techniky jezdce.

        0 0
        • konarider1  

          Ano, zajda zrychlí návrat vidlice do výchozí polohy, což je v extrémně rozbitém terénu jedině dobře. Člověk může letět jako blázen, předek tak moc neztrácí kontakt se zemí a jezdec tím pádem neztrácí kontrolu. S pomalým odskokem dochází k jevu, kdy přední kolo prostě zůstává „viset“ ve vzduchu, ztrácí kontakt se zemí a to významně zhoršuje ovladatelnost vehiklu v terénu.

          0 0
          • Nutribird  

            Není to taky tak, že pokud je návrat moc rychlí kope to zpět do rukou ? Osobně si myslím, že ani jedna krajní poloha není dobře. Foukání většího tlaku než je doporučeno pro získání větší tuhosti vidle je taky o ničem. Jestli není lepší vybrat jinou vidli. Samozřejmě záleží na preferencích jezdce, ale vzít nějaký zdvih a pak ho nastavením srazit na polovic funkčnosti je dobré k čemu.

            0 0
            • Lišák  

              Rychlost odskoku se nastavuje co nejvyšší, která ještě nekope. Je třeba zkoušet.

              Máš trochu zmatek v pojmech.

              Tuhost vidlice vyjadřuje to, jak se celá konstrukce za jízdy kroutí a ohýbá. Čím tužší vidlice, tím lepší.

              Tvrdost vidlice je to jak pod jezdcem pracuje. Ta se dá ovlivnit sílou pružiny / nafoukáním, velikostí pasivních odporů a třeba kompresním tlumením.

              Citlivost je při jakém zatížení začne vidlice reagovat. Čím citlivější, tím lepší.

              Zdvih vidlice si jezdec určí už tím, jaký má rám. Každý rám má geometrii pro ± nějakou délku vidlice. Ta je zhruba úměrná délce zdvihu. Když dáš na stovkový rám 160 vidlici, tak si jednak moc dobře nezajezdíš a druhak to ani rám nemusí přežít. když na 160 rám dáš 100 vidlici, tak si rovněž nezajezdíš příliš dobře, ale rám to pravděpodobně přežije.

              Doporučené tlaky ber jen jako něco, od čeho se odrazíš. Také je dobré si nastavit sag. Při statickém zatížení kola jezdcem by se měla vidlice ponořit o cca 25 – 30%. Musíš jezdit, přifukovat a upouštět, zkoušet různé úrovně tlumení a tím si vidlici naladit na svoje potřeby. Pokud máš sag třeba jen 5%, a chodíš na doraz, tak potřebuješ progresivnější vidlici. To lze částečně řešit u různých vidlic různě.

              Uf. Takový elaborát už jsem dlouho nepsal. Snad Ti k něčemu bude.

              0 0
              • TheJD  

                Odskok, stejne jako vse ostatni, se nastavuje dle preferenci jezdce. Pripadne podle manualu, kde to byva podle vahy/tlaku (coz je dobre predevsim jako vychozi bod).

                0 0
                • Sunshine 29  

                  Ten manuál je hoooodně orientační, já jsem cca třetinu pod doporučeným tlakem, možná i víc.

                  Záleží i na rámu, když vezmeš identickou vidli a dáš ji na něco s hodně postavenou a pak položenou hlavovou trubkou, tak při identickém nafouknutí bude sag jiný.

                  Takže nastavit dle sebe.

                  0 0
                • Lišák  

                  K čemu je dobrý pomalejší odskok, než nejrychlejší, který ještě nekope? Aby se vidlice na roletě zatloukla do zdvihu?

                  0 0
                  • TheJD  

                    Vazne by me zajimalo, jak casto potkavas rolety mimo bikeparky (s lanem i bez).

                    0 0
                    • pepek  

                      Na to přece stačí kamenitá cesta.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Přesně tak. Navíc není potřeba ani vidlici zcela zatloukat do zdvihu. Stačí když se nestíhá vracet jen trochu a je pořád o něco více ve zdvihu a už chodí o hodně hůře jak je pořád zbytečně předepnutá.

                        0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      U vás jezdí velké traktory jen za suchého počasí?

                      0 0
                      • TheJD  

                        Na takove cesty nastesti narazim jen zridka. A pokud ano, tak na miste, kde na nastaveni tlumeni nezalezi (pokud neni uplne spatne).

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Přetlumenou vidlici zatlučeš do zdvihu v podstatě v jakémkoliv terénu. Jak píšu víše, tak to vůbec není o tom, že bys ji musel zatlouct zcela do zdvihu.

                          Stačí když se drží o 1–2cm ve zdvihu více než by měla být s perfektním tlumením a hned to chodí o dost hůře. A vůbec nejde o to, že bys něco neprojel (to je stejně hlavně o technice jezdce), ale zhorší to také i výrazně pohodlí.

                          Ono s jedinou expanzí (tedy pokud není HS expanze na vidlici nebo ještě lépe jiné ještě lepší řešení) ideálního stavu ani dosáhnout vůbec nejde. Když je nastavena jak píše Lišák (lépe nastavit to nejde), tak je odskok pořád moc pomalý, aby to stíhal v každé situaci.

                          0 0
                    • Vilém  

                      Asi ani borove lesy u vas nemate.

                      0 0
              • Nutribird  

                Jjj díky. Tuhost lze ovlivnit při koupi. Tvrdost ovlivňuje jezdec nastavením. Tady lze kouzlit. Mě jen zaráží, že většinou je to nafoukni a zajíc, což si myslím je blbost a většinu vidlic to funkčně degraduje. Kolega koupil nové kolo a první nastavení má 70 kg. Fouknem na 80 a víc kg a zajíc na plno. Nebude se to houpat a pojede. Jestli není lepší nižší zdvih nebo rovnou pevná vidlice. Mám full a právě takový postup mi byl taky doporučen a bylo to úplně k hovnu. Houpalo se to, nejelo. Rychle jsem začal používat hlavu, zkoušet a po snížení tlaků, otočením k želvě se kolo parádně zklidnilo. Rozjelo se a pěkně žehlí malé nerovnosti. Nejdůležitější zkoušet a nastavit tak jak to vyhovuje mi. Bohužel mi rady prodejců mnohokrát připadají, nefunguje nevadí, hlavně, že drží hubu a stejně to nepozná.

                0 0
                • LM  

                  No je to takový smutný když si někdo koupí drahý kolo, v obchodě mu to nastaví úplně nahovno a on neví že je to špatně :-/.

                  Vždycky se ptám: „A nastavovali to kolo na tvoji váhu?“, odpověď je „Ano.“ a pak to stejně komplet přenastavuju protože buď tahají pedály po zemi nebo nevyužívají ani půlku zdvihu…

                  0 0
                  • novas752  

                    Protoze nastaveni na vahu casto znamena fouknuti vidle a tlumice podle tabulek moc neodpovidajicich realite a nerespektujici hlavovy uhel, rozlozeni hmotnosti a konstrukci zadni stavby.

                    0 0
                    • MnemonicJ  

                      vzhledem k tomu, že ty hodnoty vydává výrobce biku (tedy alespoň u Treku to tak je) tak bych předpokládal, že tohle tam zohledněný bude. Neříkám, že to člověk co jezdí a má zkušenosti nenastaví líp, podle stylu jakým jezdí, ale řekl bych, že výrobce kola jako parametry ve výpočtu zohlední.

                      0 0
                      • krabica  

                        To co uvádí výrobce je doporučené výchozí nastavení pro ladění.

                        0 0
                        • MnemonicJ  

                          jasně, psal jsem, že zkoušením a podle stylu jízdy se dají najít pro konkrétního člověka lepší nastavení, nicméně regoval jsem na toto: nerespektujici hlavovy uhel, rozlozeni hmotnosti a konstrukci zadni stavby. Předpokládám, že tyto věci výrobce kola při doporučení tlaků zohlední

                          0 0
                  • Nutribird  

                    Jj to je přesně to co mám na mysli. Neříkám, že to mám super, ani nemám tolik zkušeností abych si to mohl dovolit. No kolo mě pouští celkem do dost velkých rychlostí v celkem dost drsném terénu a tak z toho vyvozuji, že by to tak špatně být nemuselo. Teď mě brzdí hlavně hlava a chybějící technika. Jinak kolo pod sebou při sjezdu vnímám velice stabilní. Je to jako bych to valil pěkně po rovině. Je to super pocit.

                    0 0
    • zdenal8  

      Normálně sednu na kolo, šlapu a jede to. Před obrubníkem to chce trochu nadhodit přední kolo. A doporučuju na něj najíždět co nejvíce v kolmém směru, jinak se ti to šmejkne a ležíš.

      Chce to mít vidlici dobře nastavenou. Ale to co popisuješ snad neni normální ani když je vidlice blbě nastavená.

      0 0
    • KoudakT  

      A psal jsi nekde, co mas za vidlu?

      0 0
      •  

        tipoval bych vytuněnýho epicona:-))))

        0 0
        • Lišák  

          :-)))))))))))))­))))))))))))))))))))))))­))))))))))))))))))))))))­))))))))))))))))))))

          Ty jsi veselá kopa, ale těch smajlíků tam máš málo. Musíš tak, jak já. Smíchy se válím po podlaze! To tady ještě nebylo!

          Tedy minimálně několik týdnů.

          0 0
    • Haddock  

      Jedu takhle do prudkého kopce a jelikož mám letos celkem natrénováno, toužím si vylepšit osobák: zamknu Fox Float 32 Performance, model 2016, a stoupám do pedálů… Zle se to houpe pode mnou, nechápu…

      Vidle skoro nová, s minimem najeto v ostrém terénu, celkem zhruba tisíc kiláků. Nafoukáno na 90 psi, odskok dle tabulky 6. Lockout je z řídítek, značka Fox, 3 polohy open, medium, firm.

      Nevíte v čem může být chyba? Má někdo obdobné zkušenosti s touto vidli?

      Jinak žehlí dobře a nechodí na doraz, sag je nastaveno OK.

      0 0
      • krabica  

        Předpokládám, že firm poloha vidlici přitvrdí, ale není úplně zamknutá.

        0 0
      • novas752  

        Open, Medium, FIRM – tedy tuhá, ale ne zamknutá (lock).

        Jediná „tvoje chyba“ může být ta, že neni úplně napnutý lanko ovládání.

        0 0
        • Haddock  

          Právě že mezi medium a firm není skoro žádný rozdíl ve stoje a lanko chodí dobře.

          Zkusím ještě přifouknout a přitvrdit komprese, ale příjde mi to divný, aby to byla vlastnost na vidli na XC bajku (cube reaction gtc sl).

          0 0
          • JakeF  

            Starší Foxy to tak mívaly… Stáhla se pomalá komprese, takže při běžný jízdě se i zamčená skoro nehnula, ale pokud do toho člověk dupal ve stoje a jak do zelí, tak jí rozhoupal i hodně. U nových modelů se to rok od roku dost měnilo a hodně to ovlivňuje vnitřní nastavení. Takže jo, může to být přesně takový chování, jak výrobce zamýšlel.

            Už není rok 2000, aby XC znamenalo 4 atm v gumách, tvrdej zámek vidle, 580 řidítka s rohama a krutopřísnej downhill po šotolině :).

            0 0
    • elendir  

      Update: celý víkend jsem blbnul v terénu. Když jedu dostatečně rychle a víc si hlídám přenášení váhy tak se na tom jet dá. Snad si na to zvyknu. Dík všem za reakce!

      0 0
      • TheJD  

        No to by chybelo, abys napsal, ze se na tom jezdit neda. :D

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.