• kokabura

    ahoj, mám docela nevšední dotaz. Jak jezdit na kole v klidu!? kolo mě baví ale když jedu sám, jedu nadoraz, když vím, že to jede tak šlapu, nedokážu se omezovat.. samozřejmě mám radost z dosažených cílů,rychlosti, vzdálenosti ale pak musím mít velké pauzy na regeneraci.

    Když jedu s manželkou, dokážeme spolu courat doslova celý den. Dokáže mi v tomhle nějak pomoct technika?

    Že bych si nějak vysledoval průměry (tepů?kadence?) co jezdíme spolu a pak bych se toho držel sám? – jezdíme hodně terén

    Všiml sem si, že na okruzích co znám spolu jedeme nějaký průměr, když jedu sám mám ho o cca 2–5km(záleží na terénu) větší ale jsem nesrovnatelně víc zlikvidovanej.

    dokáží toto například fenix3 pro které se už asi 1/3 roku rozhoduju?

    a ještě jedna otázka: když spolu jedeme mám samozřejmě větší silové zásoby, doposud vedle ní šlapu všechno silově (sám se snažím spíš kadenčně nebo jak to nazvat) co je v takové situaci lepší? síla vs kadence?

    neřešil už někdo něco podobného? :)

    0 0
    • JFtryall  

      Ano resil, pores meric vykonu a budes mit hned jasno. Sparujes si to s hodinkama a muzes se v datech hrabat donekonecna. ;-)

      0 0
    • atty  

      Pořiď si tepák na řídítka (výstup počítače s HR na obrazovce) a jak se dostaneš do nějakého navoleného pásma, uvidíš sám, že máš zvolnit (přehodit na lehčí, pokud to jde, nebo prostě zpomalit). Počítače i hodinky maj obvykle možnost nastavit si alarm na nějakou hodnotu tepovky (F3 nevyjímaje) a tu nepřekračuj (pokud nechceš). Samozřejmě to do nějaké stojky nejde vždy (když se tam sotva vyškrábeš na kašpárka s maximálním úsilím), ale pro jízdu v mírnějším terénu je zpočátku tepovka slušný ukazatel, jak se „honíš“. Samozřejmě je optimální znát svůj ANP práh (dá se relativně základně otestovat i třeba na těch hodinkách).

      Kadence vs. síla je na diskuzi, ze které nebude jasný výsledek (zvlášť při jízdě na biku v terénu) – je dobré se naučit frekvenčně dobře a rovnoměrně šlapat a nedupat zbytečné extrémy (těžký převody s kadencí 40), ale spíše se snažit rozumně a stejnoměrně dupat vyhovující frekvencí cca. 70+.

      Ale je to stejně hodně indivindi – a to i mezi profíkama, co šlapat rozhodně uměj a silově maj úplně jiné rezervy než my.

      Taky je otázka, co je tvým cílem – zda se co nejméně unavit při vyjížďce, nebo nějak trochu regulérně trénovat atd. U prvního se díky lehčím převodům, sledováním tepovky a rozumnému tempu můžeš ANP hranici prakticky vyhnout (samozřejmě pokud nepojedeš nějaká pekla v terénu nebo xy kilometrů do velkýho kopce), pokud chceš „trénovat“ a zvyšovat si kondici, samozřejmě se „výdusům“ nevyhneš – ale to se jezděj třeba intervaly se střídáním zátěže, kde je zase optimální to sledovat na „waťáku“ či na časovejch úsecích (i ty intervaly jdou na F3 spustit).

      A odpověděl sis sám – když se nechci uhnat a nemíním „trénovat“, tak prostě zvolím lehčí převody, příjemnou kadenci a jedu „na kochačku“, né se „utavit“ a jet maximum, co tělo dovolí a počítač bude furt pípat, že jsem na hranici maximální tepovky – taková „vyjížďka“ je pak skutečně i o několikadenní regeneraci :)

      Když se nechceš moc unavit, je základ prostě neřešit rychlost, průměrku, maximálku, čas příjezdu, ale sledovat tepovku a když by začala lézt nad vytyčenou mez, tak prostě zvolnit. Jiná rada asi neexistuje… :)

      0 0
      • kokabura  

        Jezdim pro zabavu, proto resim nejake omezeni, ktere bude evidentni. Zlepsovani se nebranim, naopak! Prijde mi ale omezujici se v pondeli vymlatit a do ctvrtka se davat dohromady. Zkousel sem vyrazit ikdyz sem cejtil nohy a nejde to uslapat. Tomuhle stabu bych se prave chtel vyhnout.

        Bavi me jezdit na „prumery“, nechci se plouzit a kochat, rychlost me bavi ale ocividne bych potreboval znat nejakou mez za kterou uz bych nemel jit.

        0 0
        • novas752  

          Tak si jeste skoc ke sportovnimu doktorovi na laktatovou krivku a aerobni/anaerobni prahy, z cehoz ti vylezou tepovy zony.

          0 0
          • atty  

            +1

            Budeš pak znát svoje přesný prahy a pokud chceš i „trénovat“, můžeš si o tom pak přečíst tunu informací, jak optimálně trénovat a regenerovat, aby si „trénoval“ a zlepšoval se, ale při tom se za jednu jízdu „nevymlátil“ na tejden dopředu.

            Bez ANP prahu to bude spíš o tom, že buď pojedeš extra v klidu a bez únavy (a bez nějakého většího přínosu a zlepšení) nebo druhý extrém – zbytečně se budeš „ničit“ a přetrénovávat, což je dlouhodobě ještě horší, protože pak to může odnášet celkový zdravotní stav, kolena, vazy atd.

            0 0
            • kokabura  

              To uz teda zni az moc vedecky :) zacnu procitat co a jak

              0 0
              • atty  

                Tak je to základní rozdělení v každém vytrvalostním sportu – prostě tělo se za tím prahem přepne do úplně jiného režimu, energie se získává z jiných látek a dochází k extrémnímu zatížení organismu (u méně trénovaných je rychlý nástup vyčerpání a únavy a s tím spojené nutnosti odpočinku a regenerace). Orientačně se to dá zjistit z testů, co si uděláš sám, od specialisty na trenažéru to budeš mít přesně i s laktátovou křivkou a rozložením tepových zón (jak funguješ na určitých prazích tepové frekvence). Sice se to s kondicí, věkem a dalšími parametry mění, ale je to prostě základ, který pomůže.

                https://www.sportigo.cz/co-je-anp/

                0 0
      • Hmilan  

        Zrovna pro mě aktuální téma s tím, že mám podobný problém jako autor tématu. Každou vyjížďku, kterou jedu sám, jedu skoro jako o závod a zvolnit moc nejde, nohám se nechce. Pak jsem ale zbytečně unavený, nestihnu se zregenerovat, bolí nohy a další den či obden se nechce…

        Přemýšlel jsem tedy na nějakým základním cyklocomputerem (vyhraje asi Sigma Rox 8.0 ), který měří kadenci a TF. Akorát teď laboruji, jak určím svoje meze a podle toho zkusím jezdit.

        Máte nějakou zkušenost, jak importovat lehce data z cyklocomputeru do PC nebo do nějaké webové aplikace nebo u Sigmy je to vše přes placené rozhraní, nevíte?

        0 0
        • novas752  

          Meze urcis z vysetreni a zatezoveho testu na laktatovou krivku u sportovniho doktora. Vsechno ostatni jsou jen vice ci mene presne odhady.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Existuje něco jako „sportovně specifická zátěž“. Takže prahy a výkony pro různé sporty jsou různé a opravdu přesné jsou jen u vysoce trénovaných a průběžně se ve formě udržujících jedinců. O metodice a relevantnosti výstupů z běžně prováděných testů bez verifikace hodnot opakováním výkonu těsně pod LT a opětovným změřením laktátu si můžeme popovídat příště.

            0 0
    • JendaH  

      Fascinující, já mám přesně opačný problém, když jedu s někým, kdo je rychlejší, tak podávám lepší výkony, ale sám se flákám.

      Nedávno jsem si pořídil pulsmetr a pomáhá mi to (že když je tam málo, tak bych měl fakt přidat). Tak třeba by to pomohlo i tobě – naopak.

      0 0
      • kokabura  

        Mam tu naslapanyho kamarada a kdyz s nim jedu je to pokazde moje smrt. Jednou zacas to jde. To co ze sene dostanu me az samotneho prekvapuje. Nicmene to nejde praktikovat moc casto.

        0 0
      • iron.hide  

        tiez to mam tak isto, ale podla mna to je problem v tom, s kym sa jazdi – ja jazdim s vykonnymi partakmi a tak prirodzene musim slapat rovnako rychlo ako oni, a pritom pri solo jazdach sa obcas flakam, fotim a podobne… s partakmi sa nestiham ani vychcat, nieto este fotit.

        a ten co zalozil temu to ma opacne – manzelka je menej vykonna, a tak sa jej automaticky prisposobi a ide pomaly s nou.

        Akurat neviem preco to riesi, je to tak ako som popisal – normalne a prirodzene.

        0 0
        • iron.hide  

          inak este nech sa zakladajuci spyta aj tej manzelky, ci jej vyhovuje tempo. On ide sice lazo-plazo, ale ona toho moze mat po celom dni uz plne zuby. Empatia chlapci, empatia

          0 0
          • kokabura  

            Jezdim se zenou a ona semnou, dobrovolne a nenucene, samozrejme! Ja bych rad pro sebe nasel nejaky ideal. Kdyz jedeme spolu jedu podle ni. Naucila se jezdit v hacku takze kde to jde tam ji taham aby odpocivala. Takle spolu domazeme projezdit tydeni dovolenou a oba si to uzijeme!

            0 0
    • Coural  

      Nejjednodušší je si při jízdě pěkně nahlas zpívat. Když se u toho nezadýcháš, je to OK a ty se flákáš. Chce to nějakou klasiku jako je Beatles, bacha na Metal, ten zrychluje. Jinak jsem jezdil leta s tepákem a funguje to hezky, teď se bojím, že bych podle něj zjistil, že jsem po smrti a nevím o tom.

      0 0
    • Lachtis  

      Dřív jsem měl ten samý problém, jako ty! Nicméně bylo to v mých bikovým začátcích a zejména mě ke změně donutily delší maratony. Dřív jsem jezdil závody cca 40 – 45 km a tréninky jsem měl ± taky kolem těch 40 km, ale prostě jsem jezdil na max. Pak jsem přešel na maratony 50 – 80 km a bylo po srandě. Křeče, únava, zkrátka tělo nebylo z tréninků zvyklé jezdit takové dávky a v takovém tempu. Začal jsem tedy upravovat tréninky s tím, že jsem chtěl najezdit více km, ale ne na krev, tzn. do kopců, kde bych mohl točit těžší převody, jsem si naopak podřadil, na rovince jsem udělal totéž a tak jsem postupně změnil můj styl chrta na již normální tempo, které mé tělo zvládne.

      Další velmi dobrou pomůckou je tepák! Ten používám již pravidelně a kdybych si jej pořídil před těmi 6 lety, mohl jsem se tomu celému vyhnout. Zjistíš si svá pásma a na hodinkách si nastavíš v jakém intervalu chceš jezdit – upravuji dle typu tréninku nebo pro závod. No a když pásmo překročíš, hodinky Ti začnou řvát, že máš zvolnit (nebo naopak přidat :-) ) a ty tomu upravíš jízdu (vyjma třeba extrémních kopců, kde to už míň nejde)…

      Za mne si kup ten tepák, pro začátek je to super pomocník a fungují i třeba za 5–6 stovek z dekáče – sám jej mám s hrudním pásem a na to, co potřebuji mi bohatě stačí :-)

      0 0
      • kokabura  

        Ja si u sebe vsiml, ze kdyz prekrocim nejakou hranici najezdu, tak dokazu drzet tempo, da se rict kopec nekopec a jedu v „pocitovem“ klidu. Ale to mam vetsinou na konci tech 40–50km vyjizdek. Kdyz pak jedeme se zenou 60+ tak se do toho stavu dostanu rekl bych driv. Sam ale nejsem schopen zjistiz jak to dosahnout i na solo vyjizdkach driv.

        Tacy mluvi asi jednoznacne ten tepak. Kdyz jedu kopce ktery mam najety a vim jak je sem schopnej vyjet, tak se nedokazu donutit zvolnit, proste ho zase vyslapu a nahore uz je pozde.

        0 0
    • oddie  

      Já to mám přesně naopak, když jedu sám, tak se courám :)

      Tak jezdi víc s manželkou, ne? Nebo jestli nemá čas, pořiď si milenku ;)

      0 0
      • kokabura  

        Desne se mi libi zdejsi oznaceni manzelky, takze ho prvne pouziju!

        Ma kralovna by asi nebyl spokojena s porizenim dalsi zeny na jezdeni :D

        0 0
        • oddie  

          Je třeba to podat diplomaticky, jako je outsourcing je IN, že jí ubyde práce a tak… ;)

          0 0
    • AussigBiker  

      To je mentální nastavení. Se snaž míň chtit a víc se kochat. Důležitý je vědět proč, pak budeš vědět co s tim dělat. Pokud na nic netrénuješ, tak měřič výkonu, tepáky, hodinky a všechny bazmeky jsou zbytečný, je to o hlavě. Pokud nevadí investice, tak to klidně všechno nakup, stejně se ale budeš muset mentálně přenastavit.

      0 0
      • String  

        Tady ty rady na nákupy věcí za (deseti)tisíce jsou klasika BF. Přitom stačí sledovat na obyčejným tachometru průměrnou rychlost a svoje tělo. To trochu řídit mozkem, aby se člověk neuhnal.

        0 0
        • novas752  

          Ani ten tachometr vůbec nepotřebuješ. :) Stačí si říct že jedu kochačku a jedu kochačku.

          0 0
          • String  

            Já to myslel po těch všech nákladech v ceně novýho kola jako nejjednodušší variantu a základní pomůcku. Když už to nepozná sám jak se dře.

            0 0
            • MlokCZ  

              Samotný tachometr je spíš horší než nic. O stavu organismu ti neřekne vůbec nic a když je únava, tak naopak svádí k tomu jet stejný nebo skoro stejný průměr (nebo rychlost v daném úseku) jako jindy.

              To už je pak lepší jezdit bez ničeho, pak nevidíš, že jedeš pomaleji a snáze při únavě pojedeš nižší tempo.

              0 0
              • kandik psi zub  

                od doby co jsem vyhodil z kol tachometry se muj svet na kole tak nejak dal do poradku :)

                0 0
                • Lister  

                  Konečně nekdo rozumný :-)

                  0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  „Jak rychle jedeš? Jakou máš průměrku? Kolik kilometrů už jsi ujel?“

                  „Nevím, ani mě to teď nezajímá. Ukazuje mi to teplotu 27,5°C, jedu 2:57 hodiny a točím 94 rpm.“

                  0 0
                  • kandik psi zub  

                    „Jak ses dneska projel, maj dýr?“

                    "masif, maj bič. "

                    to abych vam poodhalil neco konverzace mezi mnou a moji pani, kdyz vecer dorazim z prace na kole.

                    0 0
                  • ms82  

                    160–180 wattu a 95 rpm. Je to jeste daleko.

                    0 0
                    • JFtryall  

                      Proc tak vysoka kadence?

                      0 0
                      • ms82  

                        Silu postradam a 90 rpm je prirozene. Na delsi a mirne sviznejsi vyjizdce to pak dava pri pohledu na comp je na rovine zrovna 95 rpm. Prumer mivam ovsem stabilne 88–92.

                        0 0
                • oddie  

                  Mně se nějak nenamontoval na nové kolo, občas mi trochu chybí kvůli zvědavosti, kolik ten výlet vlastně byl, ale když to jó chci vědět, naklikám to holt pak do mapy.cz… Furt si říkám, že bych ho měl konečně namontovat, ale už víc jak rok se mi to nedaří.

                  0 0
                  • kolond  

                    Obdobně jsem montoval měřič kadence. Tak jsem to dlouho odkládal, až se někde ztratil.

                    0 0
                • Pain  

                  +1 pravda :-)

                  0 0
              • kokabura  

                Presne takle funguje muj tachometr, radi jezdit porad stejne

                0 0
        • popokatepetl  

          by mě zajímalo co mi řekne průměrná rychlost… ani průměrná TF neřekne vůbec nic… můžu jet s průměrem 155TF a přijet odpočatý nebo s tím samým průměrem a úplně zřízený. :-)

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Po třech hodinách na 155 bpm vždycky absolutně vyřízený.

            0 0
          • String  

            No vidíš, někdo s tím vystačí a někdo potřebuje na hobby ježdění celý výpočetní středisko. Jezdím běžně něco kolem 50 km a krom vody si neberu nic. Gely, jídlo a nevím co ještě kdo do sebe cpe nejím a nikdy jsem neměl problémy s hlaďákem. Orientuju se jen podle rychlosti (i průměrné) a jak to cítím vnitřně, tak jsem myslel, že je nás takových víc. Evidentně moc ne :-)

            Nevykládej, že když jedeš průměr v terénu 30 a pak 20, že nepoznáš rozdíl. Nemusíš zacházet do extrémů, čistě jednodušším pohledem na věc.

            0 0
            • popokatepetl  

              tak ono 50km je taková rychlovka. taky to dokážu odjet bez tepáku, ale pokud to jedu nějak cíleně, ne jen zkontrolovat krajinku tak je to lepší. Dobrý pomocník je to u delší trasy cca 200km, kdy je tělo zkraje čerstvé a bez potíží bych jel více než co mi rozum praví. Bohužel průměry v terénu 30km/h nezvládnu tak možná proto to vidíme jinak. Podle mě rozdíl třeba 3km/h na průměru je rozdíl mezi normálním tempem a slušným tempem.

              0 0
              • MlokCZ  

                A ještě bych doplnil, že jedna věc jsou dlouhé trasy jak píšeš, ale ještě navíc se k tomu přidá jak na tom budeš další dny.

                Zejména na dovolené když je možnost jezdit více než jindy, tak je opravdu „super“ se první dva dni odrovnat (a přitom ty první dva dni to může být na vyjížďkách pocitově úplná pohoda) na zbytek dovolené.

                A s tím na začátku vyšší tempo se to hezky rozebíralo ve vláknech s wattmetrem. V podstatě téměř nikdo neumí bez wattmetru odjet více hodin rovnoměrného tempa, které je v jeho možnostech. Až s wattmetrem pak jezdci pochopí, že na začátku drtí moc a na konci už neudrží co by šlo udržet (a ve výsledku mít i celkově lepší výsledek).

                Ani tepák k tomuhle nestačí (tepy pro stejný výkon po dlouhou dobu nejsou konstantní).

                0 0
              • String  

                30 v terénu asi tady skoro nikdo, to bylo samozřejmě nadsazený, když jsi psal, že ti průměrná rychlost neřekne nic.

                U vzdáleností nad 80 km v terénu (nad 120 silnice) už se samozřejmě dostáváme jinam, tam už to snad ani člověk bez doplnění energie nevydrží, nebo by musel jet hodně opatrně. Takový nájezdy jsem ale u toho kdo se ptá neočekával.

                0 0
            • MlokCZ  

              Tohle je právě dané tím jestli patříš mezi ty co automaticky jedou vyšší tempo (aniž by se snažili to cíleně drtit) nebo mezi to co automaticky se flákají.

              Tyhle dvě skupiny se nikdy navzájem nebudou chápat.

              A jak píšu výše, tak ta rychlost je k ničemu. Nejen, že nereflektuje aktuální stav organismu (a pak ten problém při únavě se snažit jet podobně jako jindy stejný úsek), ale ani aktuální podmínky (vítr, stav povrchu, atd.).

              0 0
              • String  

                Asi nejsem v ani jedné skupině. Jezdit úplně na flákačku mě nebaví, většinou mám průměr kolem těch 20 v terénu (možná podle měřítek BF borců to flákačka je), když je víc silnice (jeté na MTB kole) tak do 24 km/h.

                Během jízdy, když už ženu moc velkej průměr, tak si v hlavě řeknu „bacha, jedeš moc rychle, ještě musíš dojet domů“ a uberu. To je celý. Asi nezapadám do vědeckýho týmu profi jezdců týmu BF. :-)

                0 0
          • atty  

            Průměrná rychlost Ti opravdu nic neřekne (pokud to není stále stejná a vyzkoušená trasa za úplně stejných podmínek (vítr atd.). Nicméně průměrná tepovka (pokud nejseš ve stavu po nějaké nemoci, nebo před nemocí či jinak rozházenej) Ti řekne docela dost – pokud samozřejmě nedosáhneš průměrné tepovky „intervaly“ – chvíli maximální výdus, chvíli odpočinková část – tam pak při stejné průměrné tepovce můžeš jednou přijet odpočatý, po druhé dobitý. Ale takhle to asi tazatel nemyslel a pokud se není schopnej „uřídit“ mentálně a sám, může bejt tepák slušnou pomůckou do začátku – pokud ho člověk „poslechne“ a nad určitou tepovkou, která mu třeba odpípá plánovaně zvolní.

            0 0
            • MlokCZ  

              Ani na stejné trase aktuální ani průměrná rychlost nic neřekne. Ověřeno na stovkách projetí stejné trasy do práce. Aktuální stav organismu + podmínky s tím vždy hrozně zamávají.

              0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              A ještě existuje druhý stav – únava z přetížení, kdy už tepy nahoru nejdou, zvláště při menších a malých kadencích šlapání. Odlišit trénovanost/a­daptaci popř. zevl tempo od předsmrtných záškubů vůbec nemusí být snadné.

              0 0
              • atty  

                Mlok + Krab: janě, je to tak, jak píšete, ale z logiky otázky mi prostě dává největší smysl maximálně pořízení tepáku za pár stovek, dle kterého se za běžných podmínek dá slušně orientovat. Nějak nepředpokládám, že tazatel chce v rámci řešení svého „problému“ nakupovat kliky s wattmetrem a prostě techniku za desetitisíce, jen aby se dokázal „neuhnat“ :)

                0 0
                • String  

                  +1

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Já bych také wattmetr ani nedoporučoval. Pro cílený trénink je to sice nejlepší prostředek, ale v jeho případě bych si tím ani nebyl tak jistý.

                  S tepákem se více naučí na začátku poznat svoje tělo jak reaguje. Uvidí věci typu, že hned po vyjetí tepe třeba o 10–15 tepů míň když je unavený a dle toho hned přizpůsobí jízdu. Tohle mu wattmetr neukáže.

                  A jak píšeš, stačí i jakýkoliv nejlevnější tepák. Potřebuje hlavně aktuální tep.

                  U tepáku je akorát nepříjemné muset pořád řešit hrudní pás, což mě třeba přestalo bavit a tepák jsem před pár lety přestal používat. Sice to bez něj je pro hlídání o něco horší, ale přeci jen se už znám poměrně dobře za těch mnoho let s tepákem, tak to celkem jde. Do stavů jako kdysi dávno před tepákem (trpět na konci každé delší vyjížďky) se už opravdu nedostávám teď ani bez tepáku.

                  0 0
                  • JFtryall  

                    Watty ti to taky ukazou, protoze v unave ses vsude niz klidne o 30W a telo vubec nereaguje. Nekdy ale staci to proste drzet a po cca 40 minutach se to zase chytne a funguje to. Tohle ti tepy nereknou protoze nekomu se muzou srovnat a nekomu zase ne. Je to cele slozita strojovna. Takze abys realne zjistil jak ses na tom, tak staci par minut kolem sweetspotu- tepove ses v unave o dost niz nez normalne, ale watty nevis a myslis si ze jedes pomalu a po par minutach ti vykon stejne spadne. S weckama to ale drzis presne a kdyz mas problem vydrzet radove minuty, tak vis, ze to je dost spatny. :-) mnohem lepsi, nez lustit tepy.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ale už tam máš těch pár minut kolem sweetspotu, to bych jako netrénující (ne cíleně) hobík při únavě neměl vůbec náladu ani zkoušet.

                      Když se s tepákem znám už hodně dobře, tak jsem už poznal jak na tom jsem dle tepů hned jak jsem vyjel a i bez toho, abych musel vůbec zkoušet trošku vyšší intenzitu.

                      Na druhou stranu to vyžaduje už opravdu dobře znát svoje tělo a jak tepově reaguje (vozil jsem tepák skoro 20 let a to opravdu pořád), což nějaký čas trvá a někdo se to opravdu dobře nenaučí ani po několika letech.

                      Pro cílový trénink je jasné, že tepák bude horší. Jak píšeš watty v únavě v tu chvíli vůbec netušíš. Pro potřeby zakladatele vlákna je ale ani vědět nepotřebuje.

                      Ale uznávám, že jak nemám žádné dlouhodobě zkušenosti s wattmetrem, tak tam nevidím vše. Stejně to bude asi nejvíce o tom naučit se znát svoje tělo a to bude nutné s obojím. A s wattmetrem to pak přinese toho daleko více.

                      Ale ty ceny…

                      Trénovat cíleně se nechystám, ale už jsem několikrát uvažoval o wattmetru i jen z pohledu možností testování techniky (zejména pláště), což by mi s tím bavilo.

                      Ale pořád mi zatím odrazuje cena. 15tis. Kč třeba za Stages je hodně a zvlášť když už bych ho pak chtěl na obě kola (když už bych ho na jednom měl, tak by mi na druhém chyběl).

                      0 0
                      • JFtryall  

                        Muzes zkusit zen XCadey, jak resil Jura. Lezou z toho relevantni data. Muj sparing to vozi a vystup je srovnatelny se Stages. Asi bych se toho uplne nebal.

                        Jinak ten sweetspot to neni nijak narocna vec, to tam vlastne bezne v kopci lidi maji- prvni minuty to neni vubec nic hrozneho. Prave ale v unave to zacne nenavratne padat po par minutach a vis, ze to proste neni ono. A tepy se skoro nehnou. Zjistis to taky, ale takhle vis dost presne co a jak a navic muzes pak v dalsich kopcich jet presne tu zonu, kde to je jeste zvladatelne a postupne se rozjizdet- a na tretim kopci muzes klidne ozit a zrychlit. Tohle bych s tepama treba nikdy nedal. :-)

                        0 0
          • ms82  

            Pri prumeru tepovky 155 bych po vyjizdce delsi nez 20 minut mel problem slezt z kola ;-)

            0 0
        • JendaH  

          Tady ty rady na nákupy věcí za (deseti)tisíce jsou klasika BF.

          Pulsmetr z Aliexpressu rozhodně nestojí tisíce.

          Přitom stačí sledovat na obyčejným tachometru průměrnou rychlost

          To nepomůže, protože kopce a vítr.

          0 0
          • String  

            Jestli jsi to nepochopil, tak to byla reakce na rady kup si wattmetr atd. Toho tady je víc než dost. Viz „pores meric vykonu a budes mit hned jasno. Sparujes si to s hodinkama a muzes se v datech hrabat donekonecna“ Ti rozumnější radí tepák, ti nejvíc při zemi radí si udělat pořádek v hlavě a řídit se rozumem. Mně orientačně pomáhá tachometr, samozřejmě s přihlédnutím na počasí, vítr a kopcovitost terénu, tak jsem to sem hodil. Když pojedu proti větru v bahně, asi nepojedu průměrem jak za sucha na silnici. Tady ty vědecký metody jako wattmetry a tepáky za mě nebyly a dneska už se k nim nemíním jako amatér uchylovat. Bral jsem i tady tento dotaz jako od amatéra. Dost lidí komentovalo, že jezdí úplně bez jakéhokoli ukazatele a taky neumírají na nedostatek grafů o výkonu přímo na cestě. Dneska se dělá věda z každýho prdu. U profi ježdění to chápu, ale u ježdění pro zábavu mi to přijde zbytečný. I když, třeba se tady formuje další družstvo na Cape Epic v amatérské kategorii. Podle toho teoretizování bych tu vybral celej klub na Tour de France. Zajímalo by mě kolik toho tu kdo nakecá a kolik najezdí. Odhaduju to na tisíce měsíčně.

            0 0
            • oddie  

              Tepák není špatnej. Kdysi jsem si ho pořídil a trochu mi něco napověděl, moc dlouho mi teda nevydržel, po vybití baterky v pásu jsem ho odložil, ale i za tu relativně krátkou chvíli mi dokázal vizualizovat pocity a odhadnout ten slavný práh, který neradno příliš překračovat, jinak se člověk brzy zničí. Dávno jezdím bez něj na ten odhad, ale do toho začátku mi to trochu pomohlo. Nebo si to aspoň myslím, abych si ospravedlnil, že jsem si to válející se někde v šuplíku tehdy pořídil :) K těm novějším serepetičkám už jsem nečuch, takže watty, komy a jánevímčím se to tu ještě hemží jdou někde plně mimo mě… Teda pravda, připadám s trochu out, když i můj starší šéf už má ty děsně chytrý hodinky, co mu spočítaj kroky a kalorie na cestě od garáže ke kanclu, zatímco já chodím pěšky bez těhle věcí úplně zbytečně :)

              0 0
            • JFtryall  

              Prosimte k tomu se radsi nevyjadruj, kdyz o tom ocividne nic nevis a vedet nechces. Kdyz nekdo uvazuje o Fenixech, tak asi neni uplnej chudak. Kdo jezdi pro zabavu, tak stejne bude jezdit tak jak mu to vyhovuje a nebude to nijak systematicky resit nebo hlidat vystup. Meric vykonu neni nijak zavratna investice, rozhodne jedna z nejlepsich co se v cyklistice da udelat. Ono by taky celkem stacilo, kdyz by nebyly ukrajinsky platy. :-))

              0 0
      • kokabura  

        Tohle prave s tachometrem nedokazu. Pred vyjezdem si nastavim v hlave nejaky prumer co bych chtel + prumer do kopcu co znam. Jakmile ale vyjdeu tak zjistim, ze to jede a sem okamzite nad hodnitama co sem si nastavil, tohle vydrzim po nejakou dobu. Pak uz cejtim, ze jedu dost u hrany tak zvolnim ale v okamziku kdy se rozdejcham uz nohy samy zase navysujou tempo.

        0 0
    • Ondraj  

      Taky s tím zápasím. Řeším to tak, že než vyjedu, tak hlava ví, jestli jedu na výkon nebo na vytrvalost a max efektivitu a pak se přepnu do toho režimu. Střídám kratší trasy cca do 40 km a delší 80+.

      0 0
    • popokatepetl  

      kup tepák a po nějaké době budeš vědět. Dá se podle toho poznat i únava. Pro takové to základní měření to stačí.

      Než vyjedu tak si vyberu trasu a tempo jakým to pojedu, samozřejmě se v horách jezdí blbě nízké tempo, ale dá se pohlídat maximum. Někdy se to zvrtne, ale to je jiné téma. Na závodech to sleduju jen abych nešel nad 185Hr pač nad tudle hodnotu to dlouho nevydržím a pak prudce zpomalím, ale tepy zůstanou :-)

      0 0
      • kokabura  

        Tohle zni jako ideal, najit maximum a to nepresahovat. Pripadne mit jeste neco na tu kadenci a slapat porad v idelnim rozmezi.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ani s tím tempem (dle tepáku) to ale není tak úplně jednoduché. Jak píšu níže, tak dle aktuální stavu organismu se tepy dost posouvají a to se musíš naučit poznat. Podle rychlosti už to nejde vůbec, protože v různý den stejná rychlost na stejné trase může znamenat úplně jiné zatížení organismu (a to jak změnou podmínek typu vítr, tak dle aktuálního stavu organismu zvládneš jiné věci).

          0 0
          • popokatepetl  

            Kromě nemoci to ale až takový problém není… pokud vím že jsem odpočatý a nejsou zatuhlé nohy, tepy se po krátkém rozjetí srovnají a jdou krásně a lehce nahoru, dolů – ideální to napálit :-). Když jsem po náročnější akci tak se zkraje nemůžu dostat přes 150TF… na to stačí pár intervalů a nějak se ta tepovka a tělo naformátuje na normální průběh, ale je jasné že je potřeba se šetřit. Po nějakém extrému dokážu jet slušné tempo ale tepovka nepřeleze 130TF, jakékoliv další zrychlení je ale nemožné.

            0 0
    • MlokCZ  

      Někdo má prostě tendenci do toho šlapat více a dělá to automaticky a pro pomalejší jízdu se musí cíleně snažit a zase jiní to mají naopak (bez snahy se flákají a pro vyšší tempo se musí snažit).

      Já jsem byl kdysi jednoznačně v té skupině, kdy se mi to samo rozjíždělo vždy do vyššího tempa.

      Před mnoha lety (kolem mojich 20 roků) jsem kvůli tomu pořídil tepák a ten pak mnoho let (skoro 20 let) vozil.

      Bez tepáku mi to před těmi lety vůbec nešlo. Sice jsem se dokázal uhlídat, abych to nenapálil úplně na max, to těžké není a poznáš to spolehlivě i bez tepáku. Ale už mi nikdy nešlo se hlídat ve střední intenzitě, kdy pocitově se mi jelo vždy dobře, ale přesto to bylo moc velké tempo na delší trasu. Bez tepáku jsem tak vždy poslední hodinu (na delších vyjížďkách typu 4h+) umíral.

      S tepákem jsem se postupně naučil znát svoje tělo a konečně jsem se dokázal pohlídat i na dlouhých vyjížďkách a přestal jsem na konci vyjížděk trpět.

      I s tepákem jsem se občas neuhlídal a přepálil to, ale to už jsem vždy předem věděl, že se to stane. Jen jsem chtěl prostě dát nějaký výjezd, kde to bez maximálního výkonu nešlo (a věděl jsem, že několik takových maximálek na dané dlouhé trase bude už problém).

      Teď pár let tepák už nevozím a i přesto, že svoje tělo jsem se naučil znát opravdu dobře za těch 20 let s tepákem, tak stejně ne vždy poznám kde přesně mezi prahy se pohybuju a jestli to není na dlouhé vyjížďce už lehce moc.

      Mezi prahy je to nejtěžší poznat. Uvedu na příkladu. AP 145, ANP 170. A při dlouhé vyjížďce je sakra poznat, jestli jedeš 3+ hodin do kopce přesně na AP nebo o kousek výše typu 150–155 tepů. I v tom druhém případě je to pro mě pořád pohodová komfortní zóna a ani dle dýchání se to moc nepozná.

      I s tepákem se ale musíš naučit znát svoje tělo. Dle únavy a aktuálního stavu organismu tepy lítají dost nahoru dolu (a to včetně i většího posunu prahů), takže nikdy nepůjde jezdit stylem, že nějaká přesná hodnota tepu bude vždy znamenat totéž.

      Po nějaké době s tepákem se ale naučíš znát svoje tělo a jaké má tepové odezvy a naopak už pak dle tepu okamžitě poznáš jak na tom jaký den jsi a že třeba máš zvolit pro daný den při únavě o to pomalejší tempo.

      0 0
    • Lister  

      Jednoduche pravidlo -hlavne se nezadychat!

      0 0
      • blaza84  

        a nezpotit se

        0 0
        • Lister  

          To neumím ale to prvni si uhlídám velmi jednoduše.

          0 0
        • novas752  

          To bych v letnich teplotach nedojel ani na prvni kopecek.

          0 0
        • JFtryall  

          Ja se zpotim i v kompenzaci to je individualni…:-) ale dechova frekvence a vubec zasobeni kyslikem je alfa omega. A podle prevodu se to uz pak odhadnout da, kolik se jede Wecek, ale clovek musi mit dobrou techniku slapani. Ja jsem tepak zahodil a nestyska se mi, akorat me to rozptylovalo.

          0 0
    • petr81cz  

      mam svoji takovou trasu, ktera ma kolem 30–40 km.

      a ja jsem byl ten typ, kdyz sednu na kolo, tak proste jedu a zadne flakani, to jsem proste neumel.

      Prijel jsem domu prijemne unaven a to mi stacilo,

      Pak jsem si poridil hodinky a ty maj i alarm na tep. Kdyz preleze 140 t/min, tak mi zavibruji. Mno, zjistil jsem, ze musim hodne zvolnit. Na tech 40km jsem mel problem treba i s vodou. V pulce jizdy jsem mel prazdnej bidon :) Od te doby co si trochu hlidam tep, tak zjistuju, ze po tech 40km se ani jednou nenapiju. Proste to telo dava uplne v pohode.

      Ale samozrejme prijde vetsi stoupani a bum prask, tepovka vystreli raketove nahoru. Ucim se jezdit pomalu do kopce, ale to mi nejde…

      0 0
      • JFtryall  

        Musis na zacatku doradit lehky prevod a prvni minuty jedes klidneji, nez bys jel normalne. Tepovka zacne postupne rust, nemelo by se stavat ze ti vystreli nahoru a pak pada- pada i vykon protoze ses na zacatku pretahnul. Ve finale bys kopec mel vyjet podobnou rychlosti- druhou pulku totiz jedes rychleji nez bezne, ale v mnohem lepsim stavu to cele stoupani absolvujes.

        0 0
      • iron.hide  

        po prve – preco to riesis, preco ti tak vadi >140t/min? ved sa chces prijemne znicit, nie?

        2 – zober si na bajk viac vody, na to sluzia camelbeky, alebo aspon pramen v polke trasy

        0 0
        • petr81cz  

          jo, na 40km to je v pohode, to se prijemne znicim. Ale kdyz se jede 80+, tak me to lehce receno sestreli :))) Tam se uz musim vic hlidat. Jinak samozrejme rezervoar taky mam, ale kdo ma potom tu teplou vodu pit :)

          0 0
    • Lomivan  

      Jezdi pouze s manželkou a máš to vyřešené :D

      0 0
    • Phantasma  

      Ja jezdit pomalu neumim. Uplne nesnasim ty vylety, kdy se clovek coura 22km/h na bajkovi a jezdi cely den. Vzdycky mam pocit, ze takova jizda s nizkym tepem vlastne nema pro telo zadny prinos.

      Nejradsi jedu sam, na 2h si vyjedu a dupu tomu z plnych.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Paradoxně se najdou takoví, kteří Ti budou tvrdit, že právě zevl jízdy v nízké intenzitě jsou ty, které mají největší přínos. Nebo stejný, jako šroty. To jako jezdíš šrot každý den, měsíc v kuse?

        0 0
        • Phantasma  

          Nic extremniho. Denne do prace 25km, odpoledne stejna cesta z prace a pak uz nejezdim. V sobotu ty 2h na bajkovi stravim a nedele vetsinou volno.

          Nemuzu si pomoct, ale kdyz jedu z prace a mam to za 46–50min, tak sem mnohem spokojenejsi nez kdybych mel jet nekam na cely den a courat se treba tech 22km/h na rovince.

          Zrovna zitra jedu s kamosem splnit odznak 100mil na Garminu. V planu je prave ona “pohodicka” kolem tech 22km/h.

          Kilometru moc za rok neudelam.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Aha, osazenstvo B-F se rádo složí a pošle Ti k Břeclavi nějaké své nadbytečné kopce, abys měl cestu do a z práce trochu veselejší. To asi nemáš 25 km/300 výškových metrů?

            0 0
            • Phantasma  

              Jen 140m prevyseni na ceste do prace.

              O kopce tu nejaka nouze neni, mame tu prece Palavu :-P a da se nastoupat i vice nez 1000m na 50km …

              0 0
              • String  

                1000 m stravových nebo reálných? To se mi na 50 km kolem Pálavy nezdá, pokud to není víckrát přes. I když, nějaký Kolo pro život bylo taky na Jižní Moravě a divil jsem se těm metrům na trase kolem Hustopečí.

                Něco přes 1000 m stravových na 50 km jezdím po Moravským krasu a ještě ne vždycky. To už musím přes ty nejvyšší kopce v okolí a dolů do údolí. Ale zase máš najetý velký vzdálenosti. Kolem 1000 km měsíčně, to nemám ani autem.

                0 0
                • ms82  

                  Kdyz to meri treba necim bez barometrickeho altometru, tak to nasbiras hned. Co vidim na strave z mobilu nebo nekterych hodinek, tak mi zpusobi deprese, protoze me uz po 1500 vyskovych metrech dost boli nohy ;-) V posledni dobe ale blbne altometr i v me 520.

                  0 0
                • Phantasma  

                  Presne tu trasu sem myslel – KPŽ Hustopeče. Pravda, neni to primo palava. Na palave se budu zitra motat a budu to mit presne zmereno, tak muzi dat info. Kdyz sem tam byl naposledy, tak sem jeste nepouzival hracky od Garminu.

                  0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Tak to pak chápu, že nepotřebuješ na kole odpočívat.

                Máš 140 m na 25 km na jedné cestě, kdyby byly cesty do a z práce stejné, tak 280 m/den, za 5 dní je to 1400 m na 250 km. Jezdíš jen tam a zpátky, dvě krátké vyjížďky.

                Něco málo ještě zachráníš za 2 hodiny o víkendu, dejme tomu další 1000 m na 50 km, když se budeš hodně snažit. Sedmý den světíš sváteční, takže za týden max. 2400 v.m. na cca 300 km.

                A teď si představ, že se kopcům vyhýbám, co můžu, takže zbůhdarma brousím kilometry po největší rovině v okolí, dokud mě to baví (přesto taková vyjížďka nasčítá na 100 km skoro 800 v.m.). A občas ještě od kol(a) odpočívám poklusáváním. Nenajedu tedy nijak zásadně větší objem kilometrů, než Ty (po silnici do práce mám nejkratší 22,5, na MTB lesem klidně jen 16 km), z celku u mě připadá určitě 3/4 ujeté vzdálenosti na silničku, MTB mám pro zábavu a odpočinek.

                Za předešlých 6 celých týdnů mi to vychází na průměrně ~400 km/týden, ale se 6.400 v.m., dle garminího barometru.

                Takže když mám ten pocit/potřebu (nebo to přeženu s poklusáváním) ploužím se odpočinkově krajinou na silničním kole jako včera odpoledne, AVG rychlost 25,4 km/hod, AVG tep 118 bpm, ujeto 98 km, nastoupáno 972 v.m.. Kdyby tolik nefoukalo, bylo by to ještě příjemnější.

                0 0
                • popokatepetl  

                  mě vychází lehce pod 1000m na 100km… ale mám jen GPS měření a kdo ví jak přesně to funguje :-)

                  ted jsme jeli silnici v kopcích a na 84km to dle GPS hodilo 770m a podle mapy 1180m

                  0 0
                • Phantasma  

                  Ja to respektuju. Ja jen proste momentalne nemam cas jit nekam v tydnu na 2h jezdit nebo o vikendu na cely den. Zachranuju to alespon tak, ze jezdim do prace na kole a pridavam na intenzite.

                  Moc nenastoupam a moc toho nenajezdim.

                  Zitra je to tento rok teprve po druhe kdy vyjedu nekam dele nez na nejake 2 hodiny.

                  0 0
                  • Namtos  

                    Já taky nemám čas, ale když už někam vyrážím, tak radši do kopce a vracet se z kopce. Jinak to mám s časem jako ty, když jedu na cca 2,5h někdy tři, tak nastoupám podle Mapy.cz na 45km nad 900m.n.m. A co jezdím rád takový malý okruh 26km tam nastoupám přes 500. To víš Šumava není Pálava..

                    0 0
                    • arny71  

                      Myslíš třeba tuhle Pálavu? ;-)

                      Jinak samozřejmě, pokud to nevezme 2× přes ten Mikulov, tak nastoupat 1000 vm na 50 km na Mušově je nesmysl.

                      0 0
          • JendaH  

            Kilometru moc za rok neudelam.

            2*25 * 220 pracovních dní + 40 * 50 sobot je 13 tisíc, to mi teda přijde docela dost.

            0 0
            • Phantasma  

              Pán je vtipálek jak se tak dívám …

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Kdo je tady vtipálek? Někdo tady tvrdil, že jezdí denně do práce 2× 25 km/140 v.m. a vždycky nadoraz výkon a nedovede/necítí potřebu jezdit zvolna. A k tomu ještě jednu víkendovou dvouhodinovku.

                Tak se prostě snažíme najít, co na tom nesedí. Buď je pán Superman nebo to není tak úplně denně nebo je to blíž nebo to není zas takový šrot nebo tam není uvedené převýšení nebo ani jedno z předešlého.

                0 0
                • mikub  

                  Třeba myslel, že je vtip těch 220 pracovních dní :)

                  0 0
      • Lister  

        Předpokládám že když ti napíšu že mám dlouhodobý průměr kolem 10km za hodinu tak si asi poklepeš na čelo a doporucíš mi spíše pěší turistiku.

        0 0
        • Phantasma  

          Ja nikoho nesoudim podle toho jak jezdi. Jenom sem reagoval na zakladatele vlakna a vicemene sem se s nim shodl.

          Jezdis pomaleji, ale zase treba nastoupas o mnohem vice metru nez ja. Kazdy si proste jezdi to svoje.

          0 0
        • DragON  

          Přesně, když mám na horáku průměr 15 km/hod. tak valím jak sviňa. :-D Nechápu, kde berete ty průměry 25–35 km/hod. Zkusím vzít GPS na favála, kolik mě hodí průměr podél Vltavy do práce. Ale to taky jezdím na kochačku abych nedojel zplavenej, protože v práci sice je sprcha, ale fakt hnusná… :-D

          0 0
          • String  

            15 je na mě pomalu, jezdím MTB kolem průměru 20. 25–30 (podle trasy a podmínek) jezdí ti nejlepší na Kole pro život, na světovým poháru to podle mě víc nebude, tam jsou těžký tratě. Nejrychlejší na Cape Epic mají do 25, jestli si dobře pamatuju, ale v tom vedru, vzdálenostech a převýšení to je až zázrak. Silniční profi Tour maji myslím běžně přes 40 km/h.

            0 0
            • raw 4  

              Tohle porovnání je fakt k pousmání…srov­navas hrušky s jablky..ale hlavně, že je to ovoce, viď?

              0 0
              • String  

                To bude tím, že nic nesrovnávám.

                0 0
                • raw 4  

                  :-) tak určitě…

                  0 0
                  • String  

                    To jako myslíš, že tím, že jsem napsal, že jezdím průměr kolem 20 a za to napsal dalších X příkladů, že se srovnávám s profesionálním sportovcem? Tak to's mě fakt pobavil hodně. Nemám potřebu se porovnávat s nikým, jezdím z 99 % sám a se závoděním jsem už dávno skončil, asi před 25 lety (to byla jen silnice), jezdím jen a pouze pro zábavu.

                    Jestli máš nějakej problém, tak stravu mám volně viditelnou z profilu, takže si čísla může každej ověřit. Jezdit průměrem 20 severně od Brna (jižně klidně víc, to je placka) není nic speciálního, ale určitě si nebudu myslet, že bych objel trať světovýho poháru s průměrem 20, nejsem padlej na hlavu.

                    Prostě tam kde jezdím (aby to tady bylo teda podle Tebe do detailu), za podmínek jaký jezdím, na kole na jakým jezdím, s větrem jakej fouká, při teplotě jaká je a s přihlédnutím k dalších vlivům jezdím kolem průměru 20 km/h. Kdyby Ti tam ještě něco chybělo, tak si to doplň.

                    Tady máš včerejší jízdu a nalož si s těma informacema podle svýho, vítr jsem neměřil a teplotu tam máš :-)

                    Už jsem toho napsal víc než dost, takže za mě stačí. Kdybys chtěl i GPX trasy a chtěl si udělat pěknej výlet, rád pošlu do zprávy.

                    0 0
                    • šimlos  

                      Mrknul jsem na Stravu a slušný průměry dáváš vzhledem k převýšení.

                      0 0
                      • String  

                        Díky. Jezdím jen lehčí terén. Lesní a polní cesty mám nejradši, turistický značky, a než se dostanu do lesa a z lesa bývá tam i silnice. Tím to vyskočí. Jezdit čistě po lese po kořenech a těžkým terénu, bylo by to horší.

                        0 0
            • hovado_cz  

              Tak záleží asi na milionu věcí převýšení, povrch, pláště, typ kola, stupeň běžný únavy, stres, vítr, venkovní teplota, jestli tě někdo “táhne v háku”, turisti motající se ti do cesty nebo jestli se ti vůbec chce jet kudla atd atd.

              0 0
            • dědek mohy  

              Nino měl v Novém městě průměr něco málo přes 18 km/h.

              Pokud si dobře pamatuju, tak Jolanda v Albstadtu měla něco málo přes 13 km/h.

              I proto nevěřím lidem, kteří tvrdí, že v těžkém terénu jezdí průměry 20+…

              Já jezdím průměry kolem 22 když jedu rovinky, pokud v terénu a v kopcích, tak jsem rád za 16. Ale já jsem sračka, a nejezdím šílenosti typu trať SP =)

              0 0
              • hovado_cz  

                jenomže to je zase tak, srovnávat XCO okruh (nehledě na na to že v Albstatu byly fakt hovna) vs projížďka po lese plus definovat čemu už se může říkat „těžkej terén“. Strava si s poměřováním pindíků poradila asi nejlíp – všichni maj stejný segment tj +/- stejný podmínky a i to se musí brát s rezervou :-)

                0 0
                • kolond  

                  Dle dosažených časů na některých segmentech nejdou mnohé brát ani s rezervou. Platí jak pro jízdu po rovině (rychlost víc než 50, někdy i přes 70km/h), tak do kopce.

                  0 0
          • novas752  

            Neni mtb jako mtb.

            0 0
    • hovado_cz  

      Řekl bych, že v “motivaci” jet pomalu ti nepůže žádná elektronika to je o hlavě. Spousta mých známejch nedokáže jet pomalu ani do krámu pro rohlíky :-)

      Ale na tohle mi pomáhá trenažer – jedu tempo, který mi sedí nikam se neženu stejně nemam kam :-) venku mi to de hůř :-D

      0 0
      • kokabura  

        tak nějak si snažím namluvit, že se budu snažit jet v nějakém rozmezí a to nepřesahovat.. ale kdo ví

        e: dneska sem vezl kolo na servis a opět sem se tam přiřítil uhnanej a splavenej :D

        0 0
        • hovado_cz  

          Sportestr sem zkoušel, chvíli ti to “pípá” pak tě to začne štvát tak vypneš feedback :-) takže ti je to ve finále k prdu, když si to nesrovnáš v sobě ;-)

          Btw: snažím se řídit takovym tim obecnym pravidlem “musíš mít tempo takový, kdy seš schopnej se bavit s parťákem” – ale taky se necham někdy “urvat” do mrtva :-) – proto sem poslední závod jel jako “support” pro ženu :-)

          0 0
    • rekkklumi  

      Musím se prostě smát, tady většina BF pseudoodborníků radí ať jezdíš s tepákem, wattmeterem, sporttestery a podobnýma blbostma..

      Jezdíš jako profík, máš kolo za 200k, závodíš? Pokud tohle splňuješ, ano pak to má smysl.

      Jenže jestli jezdíš jen pro zábavu, tak tady řešíš prakticky nicotné „nic“. Utratíš tisíce za blbosti, co si stejnak výkon ani nájezdy nezlepší.

      Když nemáš naježděno a netránováno, tak ti ani wattmeter za 10k nepomůže, a pokud po 40km nemůžeš (neznám tvůj zdravotní stav), tak je problém úplně někde jinde, když ti někdo nastoupí v kopci při tvoji max tepovce tak ti stejně nic nepomůže.

      Moje doporučení je jezdit podle pocitu, jedu tak abych dával přiměřenou frekvenci bez pumpování stabilní rychlostí bez zadýchávání. Pokud tenhle základ nezvládneš, nemáš na kole co dělat a nic ti nepomůže.

      0 0
      • JFtryall  

        Primerena frekvence. Po 40km nemuzes, kolo za 200K, pseudoodbornici. Neni nad dobre rady. :-D

        0 0
      • xtonda  

        Tohle je dost hloupý komentář, tazatel tu neřeší závodění ani systematický trénink. Řeší se tu, že někdo má tendenci jet moc vysoké tempo když jede sám a pak konec delší vyjížďky už není moc příjemný nebo pak potřebuje dlouho na regeneraci. A rovněž tu zaznělo, že i když se pocitově jede dobře, tak to stále může být moc vysoké tempo. Tak proč si nepomoct nějakou tou technikou, zvlášť když tepák se dá koupit pod tisícovku, z Číny kolem pětikila.

        0 0
        • Maka123  

          Tepák je dobrá věc na zjištění svých sil a plánování jízdy.

          0 0
          • platypus  

            Dyť jo, ani nemusíš znát svoje prahy, prostě jedeš a sleduješ jestli tepovka neleze nahoru a už se nevrací, ňáký rozmezí deseti tepů kde je tělu ok, nepotřebuješ ani pípání bacha anaerobní zóna.

            0 0
            • novas752  

              Ono se daj po čase přibližně vypozorovat. Každý si může vypozorovat nějakou hranici do kolika tepů (± pár v rámci aktuálního stavu a podmínek) dokáže jet velmi dlouhou dobu aniž by přijel popravenej nebo mu došlo. Já to mám okolo 145 průměrný. Pokud jedu míň, tak můžu jet dlouho a dlouho aniž bych přijel nějak moc unavenej. Naopak když mi to vyleze nad 170 tak jsem obvykle do hodiny totálně kaput. :)

              0 0
              • platypus  

                Je to tak, akorát je rozdíl jezdit druhým nebo devátým rokem, kiláky se nedají okecat, chce to trpělivost… Když se jezdí jenom imrvére krátký šrot nikam to nevede.

                0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                A ještě nezapomínat, že průměr je velmi ošidná hodnota, jiný efekt bude mít hodina na konstantních 145 tepech a jiný intervalový trénink s velkými krátkými špičkami a mezi tím pianko. Přestože obojí je použitelné a při správné ordinaci přínosné.

                0 0
                • platypus  

                  Přesně tak, je půlka června není problém zajet třicet kiláků za hoďku, dvacet minut na rozjezd, rozdýchání a pak tam posílat intervaly na těžkej převod a mezitím něco na vydýchání.

                  0 0
                  • novas752  

                    Hoši ale tady se nebavíme o tréninku ale „jak jezdit na kole v klidu“. Takže nějaké ± konstantní tempo.

                    0 0
                    • rekkklumi  

                      Základ je si koupit wattmeter, tepák, sportester, navigaci a vsechno zo narcat na kolo, potom pul roku pocitat waty a hledat tepovky, zacit sypat s pak nakonec strjne zjisti, ze jezdi uplne stejne, jako predtim bez vsech tehle blbosti.

                      Ale chapu to, doporucit hobikovi co jezdi sotva 40km wattaky, tepaky apod. Chce fakt odvahu..

                      Ale jo, obchodnici musi z neceho zit, prachy se musi tocit.

                      0 0
                      • Phantasma  

                        Oni o koze a ty o voze.

                        0 0
                      • novas752  
                        1. Já (a snad ani nikdo jinej) mu wattmetr nikdy nedoporučoval.
                        2. Navigaci buď nutně musíš mít nebo jí nepotřebuješ, mě osobně stačí mobil v kapse a jednou za čas se kouknu na mapu.
                        3. Sporttestr a tepák je jedno a to samý, a pro něj by byl velmi užitečný. Když si tepy neuhlídá sám, tak mu to bude hlídat tepák a když vyleze moc nahoru tak mu pípne apod. I na hodně dlouhý vyjížďky turistickym tempem je to užitečný, každej výlet do červenejch čísel ubírá na síle. Nejlevnější se daj pořídit za pár stovek, to je jak za novej řetěz, jestli se ti zdá že se budou prachy točit…
                        4. Můžeš místo retardovanejch keců něco doporučit ty. ;)
                        0 0
                        • AussigBiker  

                          1. Hned druhej prispevek :)

                          0 0
                        • platypus  

                          V něčem má pravdu, tepák je dobrej na jaře na budování vytrvalosti kde jsou tři základní podmínky čas, tepy, kadence a rovina, jak se to začne vlnit a kopcovatět tak než tepák je lepší výkonnostně slabší manželka nebo namožené koleno.

                          0 0
                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Ad ‚výkonnostně slabší manželka‘: jen ten rozdíl výkonnosti nesmí být moc velký.

                            Kdyby manželka dovedla jet tak, abych se trvale držel alespoň na 110 bpm, tak bych si pískal. Ale protože nedovede, tak jedu rovinky a sjezdy všechny „studený“ a ve stoupáních pak zákonitě trpím, protože je jedu z nuly a navíc úplně mimo jakoukoliv komfortní rychlost i převod. Jet je sám, tak je prostě „vyletím“ za pár sekund nebo minut, zase vozit s sebou zbůhdarma celý rok zbytečně další 2–3 lehčí převody kvůli těm pár společným jízdám mi přijde zbytečné. Výlety s manželkou jsou tak jedny z vůbec nejtvrdších tréninků, jaké jsem ochoten dobrovolně podstoupit.

                            (A je jedno, kolik vezu navíc bagáže a na jakém jedu kole, ani MTB vs. její karbonová silnička a trasa po rovině a po silnici nesmaže rozdíl dostatečně. Ženská strategie a taktika jízdy, včetně evidentně náhodné volby zařazeného převodu, jízdní stopy, načasování a délky použití brzd, pro mě zůstávají i po tolika společných letech naprostou záhadou.)

                            0 0
                            • kankrlicek  

                              Řešil jsem to tak, že roviny jsem nechal na ni, jakoukoli vlnu či kopec jsem ji tlačil, pod kopcem počkal. Unaveni jsme byli oba stejně. :)

                              0 0
    • doubeq  

      Hele já sem tohle vyřešil prostě tím, že si hlídám průměrnou rychlost pomocí ukazatele průměrný rychlosti na tacháku (2 šipky, bejvá to někde bokem od aktuální rychlosti a buď svítí ta nahoru nebo dolu ;-) ) a prostě nad nějakou, která mi zrovna vzhledem ke stavu těla vyhovuje, nejdu, mám ji jako limit. A taky se vyplatí střídat styl tréninku – někdy silově, někdy kadenčně, zase vzhledem k únavě.

      0 0
    • LM  

      Když chci jet fakt na pohodu, tak mi pomáhá dýchat celou vyjíždku jenom nosem – je to takový samoregulační :-)

      0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Když teda víš, že jedeš na doraz, tak prostě zvolni ;-)

      Nevím jak dlouho se věnuješ cyklistice, ale za dalších 10–15 let to určitě budeš umět ukočírovat (i bez elektroniky).

      0 0
      • doubeq  

        Bez elektroniky…to je vono, už sem to taky nedobrovolně zkoušel, dokonce a je to fajn na volnou jízdu.

        0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Fakt nevím, co tady všichni řeší. Když chci jet na kole v klidu, tak jednoduše jedu v klidu.

      0 0
      • Pain  

        +1

        0 0
      • oddie  

        Já mám spíš opačnej problém, chci jet šrot, ale furt jedu v klidu :D

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Na to je také jednoduchá rada: zůstaň v klidu. Já se jí držím a funguje to dokonale, touhu jet šrot jsem už hodně dlouho neměl. Jak říkal náš soused MUDr. Kyselák, blahé paměti: „Mladá paní, všech vášní prost.“.

          0 0
          • oddie  

            Což o to, já se toho většinou držím a zůstávám v klidu, ale parťák na orienťáku trochu prská, že jsme mohli objet ještě něco :D

            0 0
        • AussigBiker  

          Jo, to se mi taky stává :-). Si říkám jakej šrot nejedu a pak mě nekdo v klídku předejde :D.

          0 0
        • šimlos  

          Jojo, to znám:-)

          0 0
      • prsoo  

        no já to třeba plně chápu. řeknu si, že se jedu jenom projet (do práce) a přijedu splavený jak borůvka, protože to prostě tak krásně jelo…

        ale už se mi to daří vcelku eliminovat, nejvíce pomohlo sundání tachometru – když jsem viděl, kolik zrovna jedu nebo jaký mám průměr, furt jsem měl nutkání číslo zvýšit. teď už měřím jenom hodinkama, na které za jízdy blbě vidím a nic už mě nenutí jet na krev :D

        0 0
        • kokabura  

          Asi do zacatku zkusim sundat tachometr.. neco na to bude!

          0 0
          • Smazaný účet  

            Možná by nebylo marné, místo sundávání tachometru a podobných nesmyslů, začít při jízdě na kole používat i hlavu. Normální svéprávný člověk přece při jízdě nebo běhu dokáže kontrolovat a po nějaké době a získaných zkušenostech i docela přesně odhadnout tempo, při kterém sice potrénuju a zároveň se nezničím. Pokud se na jedné vyjížďce zničím tak, že další čtyři dny nedokážu točit nohama, tak příště prostě pojedu volněji. Žádná velká věda…

            0 0
            • String  

              +1

              0 0
            • AussigBiker  

              +1. Tohle hrocení za každou cenu je dle mých zkušeností u lidí, který nikdy moc nesportovali a ze začátku nejsou schopný pochopit, že méně je někdy více. Párkrát se dostanou průseru (hlaďák, dojdou síly v půlce kopce nebo v druhym kopci) a to většinou pomůže :-).

              0 0
              • prsoo  

                no vidíš a tohle třeba jde úplně mimo mě – ve svých 30ti sportuju od mala, na kole jezdím (a ne málo) od nepaměti a přesto se mi to pořád stává. Je to všechno jenom o hlavě a tu, i když sebevíce chceš prostě nepřenastavíš – když jedu na kole, nebaví mě jet kochacím tempem. na lyžích mi to taky nejde, stejně tak běžky, plavání…prostě jakýkoliv sport, který jsem dělal/dělám. Že mi na kole dojde se mi stává, ale že by mě to při další vyjížďce přinutilo výrazně zpomalit jsem zatím nevypozoroval. Ano, možná pak každý druhý kopec nedrtím ve stojce a jedu více na frekvenci, ale že bych zařadil malou placku a vzadu velké kolečko taky ne.

                Aneb co není v hlavě, musí být v nohách :)

                0 0
                • AussigBiker  

                  Já to mám úplně opačně, respektive si z nějakýho důvodu umim rozložit síly s ohledem na to jestli chci hrotit nebo jet na pohodu :-).

                  0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Ano i ne. Sportuješ odmala a soustavně, takže prahy máš položené jinde, než běžná populace, relativní výkonnost budeš mít jistě nadprůměrnou. A je Ti jen 30.

                  Jsi výkonnostní sportovec, závodíš pravidelně? S kým svou výkonnost srovnáváš? Dělají Ti šroty dobře? Jestli ano, není co řešit. Pro spoustu lidí je to vlastně jediným sportovním cílem – jednou za dva až tři dny tam lupnout hodinku absolutního šrotu na kole (na víc nemají čas), až se z ní vzpamatují, tak si dají opáčko. Kolik ročně na kole(ch) najedeš?

                  Je ale dost dobře možné, ba vlastně pravděpodobné, že bys to mohl, při drobných změnách v pojetí, ale stejné časové dotaci „tréninku“, drtit ještě daleko víc.

                  Jedna věc je totiž nastavení v hlavě a druhá pak Tvá absolutní výkonnost v dlouhodobém horizontu a její progres. A přínos trvalého šrotu bude dlouhodobě menší, než přínos proloženého zevlu. Přestože jet na kole pomalu je fakt vopruz.

                  0 0
                  • prsoo  

                    dříve jsem hrával závodně basketbal, volejbal a pak atletiku. se vším jsem postupně skončil ať už kvůli zdraví (nevydrželo koleno) nebo ztrátě chuti – nebaví mě a nikdy mě nebavilo vlastní poměřování sil s někým dalším. Rád soutěžím a překonávám pouze sám sebe.

                    S dvěmi malými dětmi a starším barákem k tomu na kolo nezbývá skoro žádný čas, proto alespoň 3× týdně jezdím do práce 30km tam, 30 zpět a beru to jako takovou časovku :) při tom se snažím posouvat sám sobě hranici, tzn na začátku sezóny prumer alespon 26, teď 28 a koncem léta to už budu doufám jezdit s prumerem nad 30. proto se mi moc nestává, abych jel výletním tempem – mám svůj cíl a za ním si jdu. a i když si jeden den řeknu, že se dneska jedu fakt jenom projet do práce, ještě nikdy se mi to tak úplně nepodařilo (nejhorší je vidět někoho jet před sebou, já ho prostě musím dojet a předjet – což mě vrací tam, kde jsem byl na začátku – je to o hlavě, kterou horko těžko změním).

                    ano, pomalejším stabilním tempem na delší vzdálenosti bych asi dosáhl lepší výdrže a celkového zlepšení, ale při takové krátké vzdálenosti na to prostě není čas…

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Vytrvalostní sporty jsou od jisté hranice (objem nebo výkon) především o sebedisciplíně.

                      A zatímco ve sportovních hrách máš nad sebou bič pravidel a rozhodčího, tady si ho musíš uplést sám. Nebo dál jezdit 6 × do týdne časovku à 30 km, ale nikdy ji nepojedeš tak rychle, jako kdybys ji 1× jel na rozjetí, pak 3 × v tempu na techniku, 1 × na doraz a 1× na vyjetí. Nebo jednou týdně vstát o hodinu dřív a místo 30 km jet 50 v kuse.

                      0 0
                    • Espen  

                      Já měl zas po 20 letech basketu problém jezdit dýl jak 1,5h(délka tréninku). 1,5 h pohoda, pak hlava vypla a já sotva dojel domů. Už vydržím dýl 2–4 hodiny, ale pořád mi je ta 1,5h nejideálnější pro mě, pak se začnu nudit.

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        To chce vypnout část hlavy (tu časoměrnou) preventivně už při nasednutí na kolo. Pak ubíhá cesta veseleji.

                        0 0
                      • Rychlej turista  

                        Tak v neděli v 09:30 hod. odjezd do Plzně. Tam pokec se Saganem a odpoledne zpět. Dva zevlovací švihy po třech hodinách :-)

                        0 0
                      • AussigBiker  

                        To jo, to je jasny, kolo (cokoli) ze zacatku odrazi co jsi delal (zavodne) pred tim. Pak zalezi jak se prenastavi hlava. Pokud 1.5h staci, tak nema cenu se trapit, kdyz to ma byt konicek pro radost.

                        0 0
            • Hmilan  

              No to jsem si přesně říkal před pár dny taky… Do práce to mám 50 tam, 50 zpět a zítra jsem si chtěl udělat švih 100+ tak jsem si říkal – hlavně se nesmím přes týden zničit… Jel jsem každou cestu „na pohodu“, hlavně vyšší kadence, žádné zadýchávání, čas byl o cca 20 minut více než normálně, když ženu… Po každé cestě vytočím posledních x km nohy, udělám strečink…

              A dnes ráno jsem vstal, sakra cítil nohy (hlavně stehna) a už jsem věděl, že bude špatně… Dnešních ranních 50 km bylo utrpení a zítra už vím, že na 80% nepojedu…

              Co teda teď? :D

              Poznámka: nejezdím s tepákem ani s kadencí (zatím).

              0 0
              • AussigBiker  

                No co, jezdit, jezdit, jezdit, to se podda :). Samozrejme zalezi jak to sedne. Ja se pokusil 3× svih 93 km, nastoupano / naklesano 800–900 m. No a vyslo mi to jednou. Poprvy mi nejak zahadne dosla voda, nikdy takhle hodne nepiju nebo sem si ji vzal malo, sily byly. Nebylo kde ji sehnat, pulku jsem dojel vlakem, byl jsem rad, protoze zaroven vypla hlava, takze i kdybych tu vodu sehnal, tak bych stejne mozna skocil na vlak. Podruhy vsechno v pohode, pocit, ze muzu druhej den zas. No a potreti na me lezlo nejaky nachalzeni, po 30 km totalne hotovej, zase jsem pulku dojel vlakem, poslednich 10 km jsem vylozene dosoural :).

                Ona ta priprava na vykon zacinau normlanich lidi (mysleno ne u profi sportovcu) idealne par dni pred tim – spnkovej rezim, zavodnit se, zadnej stress, dobra strava, proste bejt co nejvic v pohode. Vsechno je idealne si takhle naladit a i to neni zaruka. Po vykonu zas regenerace – dobra strava, dostatek spanku…

                0 0
                • mikub  

                  Tohle všechno řešit kvůli 93 km vyjížďce?

                  0 0
                  • AussigBiker  

                    Bike forum :). Tohle vsechno resit abys byl celkove v pohode. Nevim jak ty, ale kdyz jsem nevyspalej, hladovej, ve stresu a buh vi co jeste, tak rozhodne neresim kolo :). Jestli mas za tezko bejt v pohode, tak musis mit tezkej zivot :).

                    0 0
                    • gerrard  

                      Bavis se tu o 93km. Na silnicce si za 4 hodky doma a jeste si das v pulce sodovku a parek. Kdyby ses bavil o 200km, tak je to jina. Pokud, ale tim svihem myslis 93km v profilove a technicky narocnem terenu na MTB, tak to je pak jina a na to je duvod se dukladne pripravit.

                      0 0
                      • AussigBiker  

                        Tak já nemám fyzičku, mám to za 4h 50 min na štěrkoletu, průměr necelých 20 km. Jinak čistej čas třeba 8 hodin páč to nedám v kuse a dělám jednu

                        pivní pauzu. Si představ, že pro mě to je výkon jak pro tebe etapa na Turmalet. I takový lidi jsou mezi vámi :-).

                        To ale vůbec není pointa mýho příspěvku, je taky potřeba číst na co reaguju a případně napsat kolegovi na kterýho jsem reagoval a poradit mu, když tu každej jezdí TdF. Já u sebe vim co a jak. On jezdí 2× 50 a někdy se mu stane, že je hotovej i když jede na pohodu. Napiš jemu, ne mě, jestli máš co. Jsem zvědavej na případný názory (nerejpu).

                        Nicméně nedá mi se nezeptat, to vy fakt sportujete nevyspalí, dehydrovaný, hladový nebo třeba hned po tom co sežerete kilo bůčku a pod stresem a ten sport si užíváte? :-) Proti gustu..

                        0 0
                        • vrazdit  

                          ja kdyz jsem nevyspaly, nejak zniceny treba z prace a tak, tak kolo je bozska mana, ktera me neuveritelne nabije… a po poradnem dni na kole je spanek vzdy nejvydatnejsi…

                          0 0
                        • gerrard  

                          Ty tu pises pohadky, jak se chystas na 90km, ktere objedu v klidu na pohodu i ja s moji jatecni vahou. A to co pises jako posledni odstavec se telu snazim nedelat, uz sem si ho zhuntoval dost.

                          0 0
                          • AussigBiker  

                            Ještě jednou. Přečti si na co reaguju a zkus debatu vnímat v kontextu, jestli to dokážeš. Ale spíš si myslim, že je to marný, je to marný, je to marný :-)

                            0 0
                        • mikub  

                          Tak jestli tam dáváš 3:10 dlouhou pivní pauzu, tak se nedivím, že to je ostrý výkon. To by dal asi málokdo.

                          0 0
                          • AussigBiker  

                            Vidim, ze diskuze je zbytecna. No jo no, bf :). Viz vise, zkus se zamyslet na co reaguju a treba necim rozumnym prispet.

                            0 0
                            • arny71  

                              Ale on nereaguje na to, na co (údajně) reaguješ ty. On reaguje přímo na tebe, co ti na tom neštymuje?

                              0 0
                    • mikub  

                      Mám dvě malý děti, takže těžko dopřávám tělu to, co píšeš. A na kolo jezdím právě proto, abych si vyčistil hlavu. Když jsem hodně nevyspalej, sice ten průměr není tak vysoký (protože s tím je dost často spojená nechuť se zmáčknout, případně mě nepustí tepová frekvence), ale už dlouho se mi nestalo, že bych si vyjížďku neužil.

                      Těch 93 km bylo myšleno mírně s nadsázkou, ale přeci jenom je to delší odpolední projížďka a je to spíš o hlavě, než že bys musel několik dní předem dělat vše proto, abys to zvládnul. Věř tomu tělu víc ;)

                      0 0
                      • AussigBiker  

                        Zvladnu to nevyspalej, nikde sem nespal, ze ne. Ano, souhlas s tim, ze je to desli odpoledni vyjizdka taky jezdim takhle po praci, abych si vycistil hlavu, vo to nic. S hlavou problem neni, jednu sezonu jsem to jezdil 1× tydne, mam to najezdeny a vim, ze to dam s prstem v nose. Samozrejme by slo se zmacknout a dat ve vetsim fofru, tycka za jizdy a tak. Ale nemam duvod hrotit.

                        Myslis prumer tak vysoky jako ja? No ja podle zdejsich meritek couvam… Na HT byl pred 2–3 rokama prumer nizsi (myslim cista jizda, bez pauz, najednou to ted neujedu, fyzicku po letech nicnedelani postupne buduju). Chodil pravidlene nekolik sezon pres tejden cvicit 3× tejdne a je to znat. O vikendu kolo nebo relax. Ted zas planuju pres tejden pres sezonu vic kolo.

                        Nicmene jak uz jsem tu nekolikrat psal, reaguju na kolegu nademnou… Me by zajimalo (nerejpu) co bys mu tak poradil. Ja radit nepotrebuju. Svoje telo znam a vim co a jak.

                        0 0
                        • mikub  

                          Myslel jsem, že utahaný mám průměr nižší proti sobě samému, než když jsem v pohodě (ale to zase není tak překvapivá informace, jenom s tím počítat).

                          Kolegovi nahoře bych poradil, že když bude jezdit 100 každý den, tak to nemá šanci jako běžný pracující uregenerovat (kdyby byl na té úrovni, aby to zvládnul, nemusel by sem psát dotazy). Jinak je z dostupných informací těžko dál radit. Ano, to co jsi původně psal bezesporu pomáhá. Dá se tím připravit na jednu delší vyjížďku párkrát do roka. Nelze to ale aplikovat na každodenní ježdění. Aneb, vím, že by mému výkonu pomohlo, kdybych více spal. Jen realizace pokulhává (nebudu psát, že to nejde, ale mám asi jiné priority ;)

                          Jo a ještě, nahoře píšeš něco o osmi hodinách, teď říkáš delší odpolední vyjížďka. Jak se mám sakra vyznat, co jak myslíš????

                          0 0
                          • AussigBiker  

                            Jj, u mě taky realizace pokulhává. No myslim to tak, jak píšu. Nevim, jak bys tomu řikal ty, já tomu nijak neřikám :-). Prostě se po práci sbalim a vyrazim na kolo… Rád bych jednou tejdně dal těch ~90 km a 1× neco kratšího + kolo o víkendu. Ale to jsou plány, teď jsem zraněnej a nachcípanej. Je to super vyčištění hlavy a pěkná projížďka, mám tam kochací místa a jedno, co mi sere (posledních cca 10 km :-) ). Těch 90 km mi trvá cca těch 8 hodin, páč to prostě najednou neujedu a je mi to jedno, dám tyčku, vovoce, posedim u vody, po cestě mám záchytný místo na jeden, dva píváky v druhý půlce, posezení u vody. V létě je to fajn. Na OH netrénuju, takže čas je mi buřt a to je na tom právě taky to pěkný.

                            Jako jednou tejdně jít na kolo to je úplně jedno, ale pravidelně (sportovat cokoliv) to už právě chce spánek, nejíst sračky, bejt v pohodě…

                            0 0
                            • ˘Ö˘ Krab  

                              … neslopat zrzavou vodu.

                              0 0
                              • AussigBiker  

                                Před ne, v průběhu se může :-)

                                0 0
                                • petyn  

                                  V pátek jsem jel k bráchovi za Hustopeče. Trasa 108 km a dal jsem to za 4 hod a 16 min čisté jízdy. Sjel jsem si ještě 1 v Mariánském údolí a jel tak nějak v klidu a v sobotu s ženou 40 km kochačku – to jsem bral jako regeneraci. A zrzavý bylo v Adamově a kdesi před Hustopečema. To dodává energii :)

                                  0 0
                • Hmilan  

                  Spánek a strava, o tom žádná… Když jezdím do/z práce, nemám na piva nebo ponocování ani pomyšlení (ne, že bych nechtěl, ale vím, jak to dopadá…)

                  0 0
                  • AussigBiker  

                    Ja to mam tak, ze kdyz chodim pres tejden cvicit, tak nemam cas na hospodu, jako chut by byla, ale proste neni cas a jsem utahanej a usnu raz dva. A chodit na (kruhac) s opici nebo nevyspalej jsem zkusil no a je to na pikacu :)

                    0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                A to jako, že jezdíš 100 km denně do-z práce, celoročně? To bys najel 2000 km/měsíc jen přes pracovní týden a pak se ještě projížděl 100+ o víkendu? Jako uregeneruji, myslím, hodně, dovedu povolit, ale tohle bych asi úplně nedal. A třeba ve vedru nebo ve větru bez tepáku a teploměru už vůbec ne.

                Stovku sice dám třikrát (i víckrát) po sobě, ale abych byl potom schopen něčeho dalšího, tak musím od začátku zvolna a hlavně další dny ještě výrazně ubrat. Samozřejmostí je dost a dobře jíst ve správných časech, dost pít (ionty). A kvalitně a dost spát. Nájezdům > 2000/měsíc se už musí podřídit příliš mnoho věcí.

                Stanov si, pro začátek, nepřekročitelný týdenní cíl někde kolem 500 km a s těmi si potom hospodař podle nálady a vůle. Je dobré jeden den v týdnu nesednout na kolo. Ten den měl být u Tebe nejspíš dneska.

                0 0
                • Hmilan  

                  Jezdit jsem to teď začal, ale stejně to nejezdím pravidelně… Díky služebkám a nepravidelné náplni práce se to nedá dlouhodobě udržet. Ale za posledních pár týdnů jsem to několikrát po sobě jel a už teda cítím limity.. Dnes jsem už jel, ale odpoledne zpět autem…

                  Každopádně když jsem začal jezdit, pořídil jsem po výkonu glutamin a při výkonu dostatek iontů (cca 1,5 l na těch 50 km).

                  Ale i tak to chce asi víc regenerace…

                  Každopádně k té trase – ráno je do mírně do kopce, cca 200 m nastoupaných a 20 m dolů a zpět je to už svižnější z kopce takže se to celkem dá. Do kopce je to ale na sever takže když fouká protivítr, po ránu nic moc :-/

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Ta nepravidelnost může být Tvou záchranou. Glutamin Tě nezachrání, ve velkých objemech Tě nezachrání žádný doplněk. Regenerem se dají dobře řešit občasné akutní stavy – nebo spíš pokud víš, že jsi to přehnal a další den je potřeba jet zase a akutní stav by pravděpodobně nastal.

                    50 km/+200 m je rovina. Ale protivítr nebo jakýkoliv boční vítr je na kole ošidná věc, na ten se právě hodí tepák nebo ještě lépe kombinace tepák + kadence, pak vidíš, že pocity u obojího (tepu i kadence) někdy dost klamou, v únavě o to víc. A ani 1,5 l na 50 km nemusí stačit, teď v teple (a když se dívám na Tvou fotku v profilu) určitě ne.

                    Kolik jsi toho najel v minulých letech? Protože najet dejme tomu 3× v týdnu 100 km, zjednodušeně 1.000 /měsíc při sezóně IV.-IX., tj. 6 měsíců, dá 6.000 km/rok. To už vůbec není pro začátek málo a chce to nemalý základ z předešlých let. Ale jde to.

                    0 0
                    • Hmilan  

                      Máš pravdu, někdy i těch 1,5 l nestačí ;-)

                      V minulých letech jsem toho právě moc nenajel, vždy tak v rozmezí od 1000 do 1500 km. Měl jsem vždy pouze bajk HT a letos jsem si koupil celopéro a silnici, HT šel do světa.

                      Bohužel jsem se ale musel letos rozloučit s během, který jsem hodně s bajkem kombinoval (špatné kyčle a váha 100 kg/194 cm) a tak jsem začal více jezdit na kole.

                      Letos mám, shodou okolností, dosažený nájezd minulého roku, tzn. 1600 km. Celkově bych letos chtěl dát něco mezi třemi a čtyřmi tisíci.

                      Chtěl bych tomu samozřejmě dát i nějaký „rámec“, abych neřešil jenom kilometry, ale spíš jsem to bral tak, že letos si dám rok „nula“ a od příštího roku bych začal se systematičtějším tréninkem.

                      Nebo máš na to jiný názor?

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        (Rozepsaný příspěvek mi 2× sežral výpadek elektřiny a internetu, možná se budu opakovat.)

                        Jestli jsi měl typický nájezd 1 – 1,5 tis. km /rok a letos budeš na čtyřnásobku, tak už jen v hodinách aktivity je to obrovská procentuální změna, kterou Tvůj metabolismus nečekal. A navíc nájezd z MTB se na silnici tolik nepočítá, to spíš technika (opačně to ale funguje). Kolo není na kyčle také nic moc.

                        Navíc, pokud jsi vloni rozředil 1500 km do 6 měsíců, tak to máš 250 km /měsíc. Kolik že to teď chceš jezdit týdně? Není se prostě čemu divit.

                        [Mohu soudit jen podle sebe. Do cca 4 tis. km mi to ‚ale vůbec nejede‘, pak už mi to ‚prostě nejede‘. Takže si demokraticky vyber, kde zakončíš tento rok :-).

                        Střídám silnici a XC MTB. Má to zásadní výhodu, protože si přece nebudu ojíždět vzorek na MTB pláštích po asfaltu, takže jezdím zvolna a beru to výhradně jako odpočinek a kochací zábavu, čemuž nahrává i fakt, že nejdelší úsek, kde se dá v okolí „jet tahem“ má jen asi 4 km (na silnici 10× víc). Letos jsem na MTB takto nabrouzdal zatím cca 1000 km po nenáročném povrchu a v pomalém tempu a pořád ještě mě to baví. Kdybych měl fulla, určitě bych to hrotil a někde se zrakvil.]

                        Možná, pokud to má být Tvůj rok „NULA“, tak naopak řeš hlavně kilometry (hodiny/intenzity), aby sis zjistil, co a v jakém tempu a opakování jsi schopen jezdit, co má ještě smysl. Výborně se mi osvědčila aplikace Stravistix pro Stravu a zejm. FitnessTrend, pokud nahráváš jízdy s tepem, tak Ti to ukazuje, jak moc jsi v deficitu a kam směřuješ s kondicí, neřku-li s formou (obrázek v příloze). Pro malé intenzity a hodně vytrvalostních aktivit dovede smrtelnou únavu předvídat lépe, než bych čekal. Nejde o absolutní hodnoty, ale trendy a třeba porovnání mezi roky.

                        Odhaduji, že bude optimální jezdit max. 200 km v pracovním týdnu a o víkendu 1× ~100 km k tomu. Tu dvoustovku rozložit tak, abys jel v pondělí ráno, úterý večer, středa pauza, čtvrtek klidně zvolna ráno a svižně odpoledne, pátek ráno a sobotu dlouhou štreku, neděle pauza. S takovým nebo podobným rozložením bys to měl hladce zvládat. Stejně zjistíš, že jsi pořád na kole.

                        0 0
                        • ms82  

                          Jen zareaguji na stravistix. Pouzivam nove, ale mam dve poznamky.

                          Nez jsem dostal virozu, ktera me slusne vyradila, byl jsem hluboko v overload zone (takze se to dalo cekat asi).

                          Pozorovani cislo dve souvisi s wattmetrem. TSS z wattaku leze podstatne mensi nez z tepovky. Napriklad 6 hod v sobotu dava ~500 trimp (ss dle tepovky) nebo ~300 TSS dle wattu. To ma samozrejme velky dopad na spoctenou fitness i fatigue (a tudiz i vyslednou zonu, ve ktere se pohybuji). Jak s tim nalozit, zatim nevim.

                          0 0
                        • Hmilan  

                          Super, díky moc za vyčerpávající odpověď, určitě mi takovéto informace pomůžou… ;-)

                          0 0
                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Jen tady ještě nepadla jedna věc. Jezdíš 50 km přes 2 hodiny. Za tu dobu bys měl zcela plánovaně, zvlášť pokud trasu opakuješ v témže dni a více dnů po sobě, asi tak 2× jíst – něco malého netučného sladkého. A to přestože (nebo právě protože) chceš asi i trochu zhubnout. Protože Tvých 50 km není 50 km, ale polovina denní stovky a třeba jedna šestina trojdenní třístovky. Není to osamocený sprint, ale část ultratrasy.

                            Je potřeba trénovat metabolismus, aby nesklouzával do „nouzového režimu“. Tím pádem i během dne je celkem dobré přejít na menší jídla po cca 3 hodinách. Když zrovna nejedeš ten den na kole, najdi si ráno půlhodinu na svižnou procházku před snídaní (neběhej), tělo zůstane v „laufu“ a po sednutí na kolo nebude tolik protestovat.

                            Primárně buduj výkon a vytrvalost, na hubnutí času dost. Zkoušet kombinovat vytrvalostní sport se snížením (často drastickým) příjmu není dobrý nápad, pokud nemáš za sebou obrovský vytrvalostní základ (jakože nemáš). Rady typu: ‚začni sportovat a přestaň žrát‘, fungují jen pro velmi časově limitované aktivity, což není Tvůj případ.

                            Naopak, nebraň se třeba ani krátkodobému zvýšení příjmu, jen si lehce hlídej, co jíš. Potřebuješ (zatím) hlavně dost sacharidů („tuky hoří v plameni sacharidů“), z těch jsi schopen rychleji regenerovat, tzn. jak doplňovat vyčerpaný glykogen, tak udržovat v rychlosti vlastní metabolismus, tj. i spalování vlastních tuků. Tukový katabolismus se Ti ale rozběhne naplno až tak po měsíci soustavné zátěže, možná 6 týdnech. Tou dobou bys měl být schopen začít jezdit bez únavy, pokud si nezpůsobíš zbrklostí nějaké zbytečné zranění z přetížení, které by Tě vyřadilo.

                            A pak samozřejmě kvalitní bílkoviny v přiměřeném množství. Kuřecí maso je jen vycpávka (ale rychle stravitelná), vepřové je zbytečně tučné, hovězí (vařené) je super, když máslo, tak pravé nebo arašídové či kešu, jestli sneseš, tak jogurty.

                            Hlavně nezapomeň, že i v únavě a bez chuti je potřeba pořád kvalitně jíst. A do toho stavu se, když se bude dařit, záhy a opakovaně dostaneš. Občas si namasíruj nohy nějakou dobrou emulzí nebo mentolovou mastí, ulevíš jim a druhý den nebudeš cítit, že už máš za sebou nějakou tu stovku kilometrů.

                            0 0
                            • Hmilan  

                              Jíst se snažím, i během jízdy. Mám napečené vlastní proteinové tyčinky na cesty takže ty si dávám. I během dne se snažím jíst každé 2–3 hodiny, dopoledne více sacharidů a odpoledne více bílkovin. Polotovary a minutky nejím téměř vůbec. Takže přes týden je to celkem dobře nastartované, horší jsou víkendy (oproti týdnu rozhozený čas spánku, návštěvy, oslavy atd., však to znáte..).

                              Už se dlouhou dobu chystám na vypočítání denního příjmu kCal, jestli nejedu na dluh, tak teď je asi správná chvíle.

                              S tou emulzí jsem to začal praktikovat až nedávno, do té doby jen čas od času masáže nebo sauna.

                              Jinak už mám doma konečně připravený tepák takže jsem zvědav, co mi to napoví.

                              0 0
                              • ˘Ö˘ Krab  

                                Živit se za jízdy proteinovými tyčinkami mi nepřijde optimální řešení, tak dlouho tahem zase nejedeš. Proteiny nejsou sacharidy – viz můj předešlý příspěvek. Proteinové tyčky si dávej po jízdě.

                                0 0
                                • Hmilan  

                                  Dobře, upřesním to :) Recept se jmenuje proteinové tyčinky, ale v podstatě je tam hodně ovesných vloček (50% vloček, zbytek protein a suché plody) takže to používám i při sportu, dodá mi to rychle energii a navíc je to dobře sbalitelné do dresu…

                                  0 0
                                  • arny71  

                                    Ovesné vločky jsou rychlé sachry? Fakt? A já žiju v domění, že obsahují dost vlákniny a komplexní sachry a proto se mají jíst v dostatečném časovém odstupu před výkonem, ne během něho. :)

                                    0 0
                                    • JFtryall  

                                      Podle toho jak intenzivne jedes, flapjacky jsou v pohode, normalne to funguje. Navic je to vetsinou doslazene i nejakym druhem monosacharidu, takze proc ne.

                                      0 0
                                    • Hmilan  

                                      Nejsou úplně rychle, ale je tam i trocha medu… Beru, ze rychle cukry budu mit tady dost z iontoveho nápoje ne?

                                      Ale co se týká jídla, je to zvláštní, ale při jizde mam lehky pocit hladu a když dojedu, hlad přejde a naopak jim, ze vim, ze bych měl a ne proto, ze bych měl hlad…

                                      0 0
                                      • ˘Ö˘ Krab  

                                        Z ionťáku a dost? Ani náhodou. Iontový nápoj neslouží primárně k dodání cukrů, spousta z nich dokonce žádné neobsahuje.

                                        S jídlem po jízdě klidně i hodinu počkej, jen tím prodloužíš účinek jízdy.

                                        0 0