• bolek

    Ahojte,

    snazim sa zvyknut na svoj prvy full, a neviem co s tym, ze ked idem i do mierne strmeho kopca, tak z 20% sagu na tlmici ide full hned do 40%-50% co su 3–4 cm, co uz celkom rozhodi dobry posed do kopca.

    Viem, ze pomaha sadnut si viac dopredu, ale to som robil aj na mojom HT, a teraz ked takisto sedim max.vpredu na sedle ako som zvykol na HT, tak voci HT ide ten posed o tie 3–4 cm dole :((

    A to este nehovorim o tom, ze pri strmych klesaniach, mi sag ide na 0% a sedlo ma slusne vystrkuje vyssie a stracam stabilitu :((

    Dost ma tieto neprijemne skusenosti s fullom prekvapili – Co s tym robite? Alebo to je nutna dan za fulla, ze do kopca na tom clovek sedi ako na Harleyi, a dolekopcom ide vystrceny ako na rebriku…? :(

    0 0
    • kubad  

      A nechceš nám prozradit o jaký rám se jedná?

      0 0
    • MlokCZ  

      Tenhle problém je obecný pro všechny fully a s vyššími zdvihy je to horší. Záleží hodně na konkrétní zadní stavbě, tlumiči, vidlici jaký mají průběh, kolik se to projeví je velmi různé. Jaké máš kolo, tlumič a vidlici? A pak hodně záleží na geometrii kola.

      A řešením je především kolo, které to nedělá tolik a pak vidlice s rychlou změnou zdvihu. Do výjezdu snížíš zdvih vidlice, což tu geometrii srovná a současně tím i o něco zatížíš přední kolo.

      Pokud na svém kole nesnížím zdvih na vidlici, tak je to s geometrií ve výjezdech horší než na HT, pokud ho snížím, tak je to dokonce výrazně lepší než na HT.

      0 0
      • cabbage  

        souhlas, tady rozhoduje především vidlice.

        0 0
      • bam  

        taky souhlas. Me teda prijde ze u fullu co jsem zkousel, tak jeli do kopce lip i bez zmeny zdvihu :) Sice se vetsinou sag nejak zvetsi, ale zas kompenzuje to ze se clovek nemusi tolik snazit jako na HT. Aby to neustrelilo, zabejvat se mensima korenama, kamenim atd.. Takze do kopce v terenu urcite XC full s nejakym rozumnym systemem zadni stavby. Tesco full asi lip nepojede.

        0 0
        • MlokCZ  

          zalezi na zdvihu, na 115/100 s tim problém bez změny zdvihu na vidlici nemám žádný. Na druhém kole to na 140/125 už není bez změny zdvihu úplně ono, ale taky na tom kole mám ještě o 2cm výše řídítka, což taky hraje roli.

          0 0
          • bam  

            jasne. Nejak jsem tak pocital, ze se pta na XC/maraton fully s vhodnou geometrii. Hlavne s tebou souhlasim v tom ze pokud mas vhodnou goemetrii (coz muzes zlepsit zmenou zdvihu vidlice) a zadni stavbu, tak se na fullu pojede do kopce v terenu dobre. Urcite lip jak na stejne tezkym HT :) Obcas tu lidi resi jak fully do kopce zamykat nebo ze se obecne houpou a ze je to do kopce na nic..

            0 0
      • JSt  

        taky zalezi dost na zpusobu slapani…

        0 0
    • kubajs mtb  

      hele mám giant nrs a nemám s tim problém ale to je spíš tim že je to takovej pseudofull

      0 0
      • coffield  

        Ech. Dobrá rada, Kubajs. Tebe bych si vzal dom, kdybych potřeboval něco vědět…

        0 0
      • pali  

        co je to pseudofull, ak to ma vyssie zdvihy tak je to enduro ale nrs je full :o)

        0 0
    • bolek  

      Pisal som o full-e, nemyslel som Epic a podobne XC kola so zdvihom 90mm, tam si viem predstavit ze je to zanedbatelne. Mam stumpjumper 120, vpredu 120 tiez. Dnes som to premeral, bezne je sag 20% vpredu, 20% vzadu, pri strmsom stupani (15%) ide sag vzadu na 30–40%, vpredu na 5–10% ked sa tlacim na sedadle dopredu ako sa len da – tzn. voci standardnej geometrii som vzadu nizsie o 2cm, vpredu vyssie o 1,5cm, spolu cca 3,5 cm, co ak dobre ratam je zmena geometrie priblizne o 3 stupne – nie ze by to bola katastrofa, ale pri 15% stupani, dalsie 3 stupne zaklonu nijak nepotesia :(

      Pri stupani 10% je to uplne jedno, ale ked uz ide nad 15% tak je to fakt pruser. To znizenie vidlice je dobry napad, to by znamenalo ze si budem musiet kupit draheho Talasa, nepredava niekto?:)

      0 0
      • Pavlos  

        co jsem ted jezdil stampyho tak mi pripadlo ze splha celke dobre

        a dolekopcom se mi na nem svihalo taky luxusne teda enduro to neni ale jezdi pekne

        0 0
      • MlokCZ  

        Tak tyhle hodnoty jsou běžné, moje kolo se chová podobně. A do těch nejprudších stoupání to prostě chce tu změnu zdvihu vidlice.

        0 0
      • coffield  

        Stumpjumper má velmi vysoko řídítka a často dost krátký představec, takže tě hodně tlačí zpět do sedla. Malý fígl může být otočit představec dolů, ubrat kroužky pod představcem… a nebo si pořídit „proměnlivou geometrii“, jak bylo řečeno výše. Tohle totiž dělají všechna kola s předním zdvihem více nad 100mm. Můj full se prodpadá v prudkých stoupáních minimálně. I tak se ale s předním zdvihem 110mm stoupá špatně, protože odlehčená vidlice ztratí sag, natáhne se na max a má tendenci vystřelit přední kolo do vzduchu. U-turn tady hodně pomůže.

        0 0
        • MlokCZ  

          Dávat níž řídítka není tak moc dobrý nápad. Samozřejmě, že mu to do výjezdů trochu pomůže, ale zabije tím sjezdy.

          0 0
          • cabbage  

            nemáš tak docela pravdu, sem si nedávno projel jeden bike s představcem(90mm) otočeným dolu a ve sjezdech to byla jedna báseň(scott ransom)…

            0 0
            • MlokCZ  

              To už je ale jiný případ, kde jsou řídítka normálně ještě výrazně výše a po otočení představce nejsou nijak extra nízko. U Stumpa to ale neplatí, hlavovku má spíše kratší, hlavové složení také nemá nějaké vysoké, takže je to s danou vidlicí spíše nižší. A to ho má pouze se 120mm vidlicí.

              0 0
              • Pavlos  

                by me zajimalo co delaji ty supjumpery s talasem na plny zdvih

                0 0
                • bolek  

                  to by ma tiez zaujimalo, niekto skusil ist s tym 140mm zdvihom do strmeho kopca??…

                  0 0
                  • PePu  

                    Už 130 mm Talas nedělá SJ FSR moc dobře do prudkých kopců. Z toho usuzuji na nezbytnost systému snížení vidlice (pokud nemá dojít k tlačení kola :-).

                    0 0
                • filipes  

                  s 517mm vidli jezdim normalne, jestli mi neco vadi tak je to aerodynamicky odpor, s tim nic delat nejde. Kratky prudky vyjezd je o technice, dlouhy prudky o fyzicce :-)

                  0 0
              • cabbage  

                tohle nemá s výškou řidítek co dělat(bývá spíš ke škodě), ale spíš s úhlem vidlice – moje ESka má řidítka prakticky stejně vysoko a z kopce je to mnohem nepříjemnější kolo…

                0 0
                • bolek  

                  Chlapi, dakujem, myslim ze to dava zmysel. Inak na hlavovom zlozeni som uz 2 kruzky prelozil takze mam riaditka o 2 cm nizsie nez je standard.

                  Vidla s efektivne menitelnym zdvihom je len Talas, a ten je dost drahy (20 tis.CZK), takze ak by ste o niekom vedeli kto ho chce vymenit s priplatkom za Rebu staci povedat.

                  Ja som zatial svoj problem zacal riesit tak, ze pred strmym vyjazdom si o tie 2–3 cm posuvam vyssie sedlo. Nie je to idealne, ale pride mi to tak celkovo lepsie. Pouzivate tento „trik“ tiez? Na HTcku som to robil vynimocne, tu to robim pred kazdym technickym a strmym (>20%) stupanim.

                  0 0
                  • cabbage  

                    ne, max. před prudkym sjezdem posouvám sedlo o ta 20cm níž… před výjezdem šroubuju vidlici.

                    0 0
      • goofy  

        Co blbnete.. Stoupani nad 15% se tlaci ;o)

        0 0
        • MlokCZ  

          To víš, ne každý je pěší turista :-)

          0 0
          • goofy  

            Jo a jeste by me zjimalo, jak merite ty stoupani? To mate kazdy po ruce pravitko a vodovahu?

            0 0
            • MlokCZ  

              Sem tam nějaké změřím a ostatní už odhaduju. Po ruce mám neustále GPSku (s dost přesným měřením výšky) a u těch zajímavých se pak zpětně podívám dle tracklogu. Naposledy mě zaujalo před 14 dny stoupání k chatě. Byli jsme v Kraslicích v Krušných a bydleli nahoře v Sklené (zhruba v půlce Kraslic na svahu na kopci). Ne že by ten kopec byl nějaký technicky zajímavý, byl to asfalt. Ale nechutný na tom bylo, že jsme ho dojížděli na konci téměř každé vyjížďky (ne úplně vždy, 2× jsme přijeli ze zhora). Celý měl 130m na 1km a druhá půlka kopce pak měla průměrné stoupání 16% s tím že tam byly mírnější i prudší části, takže místy určitě přes 20%. Na závěr lahůdka :-)

              0 0
              • goofy  

                Hmm.. Asi si to budu muset taky nekdy zmerit, at mam nejakou lepsi predstavu :o)

                K puvodnimu dotazu: ted jsem se mel zase na chvili moznost svezna poradnem fullu a co se tyce toho ponorovani do kopce, tak to se opravdu deje, ale nepozoroval jsem to nijak extremni. Mozna to bude tim, ze uz jsem na neco podobneho zvykly, ale proste staci se predklonit do predu… Je fakt, ze jsem nestoupal nejakych 5 km, ale pro udelani predstavy mi to stacilo. Spis me mile prekvapilo, jak dokaze full se 170mm vzadu vesele splhat do kopce. Ale kdyz si to zpetne promitnu a uvedomim, ze me kolo ma vicemene stejnou vahu, tak je reseni nasnade :o)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Jasně, i bez změny zdvihu se dá vyjet lecos. Jenže už s tím těžištěm musíš začít pořádně pracovat, není to pohodlné. A to na delší výjezdy není.A pak, jak už jsem tu psal, když prudký výjezd je na hranici mojí fyzičky, tak už na jakoukoliv práci s těžištěm prostě nemám.

                  0 0
                • bolek  

                  tak to sme si asi nerozumeli. ja som mal na mysli strme technicke stupania, nerovny teren, kmene stromov, … to si neviem predstavit ako to v pohode sa da vyjst na fulle 170mm. ja viem ze sa treba predklonit dopredu, ale to treba v takomto kopci aj na HT, a na fulle sa treba ovela viac, a hold ked je to fakt tazky kopec tak tolko sa nepredklonis

                  0 0
                  • goofy  

                    Kousky prudkeho stoupani na nem jdou, ale nejake delsi prudke vyjezdy ani nepraktikuju. nemam na to moral a ani nevidim duvod…

                    0 0
            • bolek  

              mam VDO s meranim vysky. nie je to presne ako GPS, ale pri dlhsich vyjazdoch to dava dost presne cisla, a potom uz clovek dostane do oka kolko asi je to ci ono stupanie. Do 10% je to mierne stupanie kde sa da ist celkom svizne, 15% je uz celkom makacka, a 20% je uz kopec ktory ked je dlhy alebo teren narocny tak aj ked sa snazim nie vzdy vyleziem

              0 0
    • Vlado Jekyll  

      podľa mňa to budeš mať slabo nafúkané. Ja som zo žiadným svojim fullom nemal takéto problémy. Keď som mal na Epicu podfúkaný zadný tlmič, tak pri prudkom stúpaní, hlavne po asfaltke, som cítil ako sa zadná stavba ponára do sagu, ale prifúkol som o 5 PSI a problém sa vyriešil. Teraz to behá v norme. Nemám ale skúsenosti so vysokozdvihovými fullami, tam to môže cítiť viac.

      0 0
      • bolek  

        nafukane to mam dost tvrdo, sag 20% ako som pisal. a pri strmom stupani podla mna aj na epicu ide sag na 40%, fyzika nepusti, hmotnost posobiaca na tlmic sa vyrazne zvysuje pri nakloneni

        0 0
    • bolek  

      tak si teda na vase rady kupujem menitelny zdvih 100–140mm, fox talas.

      len ma teraz zacina nieco trapit – ked idem do kopca a je to strmy technicky vyjazd s nerovnostami a kmenami, tak uz teraz so zdvihom vidle 120mm niektore nerovnosti a kmene prechadzam len tesne alebo s jemnym skrtnutim pedalu o nerovnost. Sa bojim ze po znizeni zdvihu na talasovi na 100mm budem prilis nizko pri zemi a pedalom buchnem o kmen ci nerovnost. A problem spociva v tom, ze na rovine ked vidis nerovnost, mozes prestat zaberat, ale v stromom technickom stupani ides pomaly a MUSIS TOCIT BEZ PRESTANIA ! – ? co ale urobim, ked zhodim vidlu dole na 100mm, pedale mi klesnu o 2cm a fakt kazda nerovnost a kmen mi bude buchat do pedalu a nedovoli mi slapat cez nerovnost a kmene?????

      kto mate talasa 100–140mm a jazdite technicke strme vyjazdy na znizenom zdvihu 100mm – nestava sa vam to? co s tym?

      0 0
      • bam  

        Jezdeni do prudkejch kopcu neni jenom o tom tocit bez prestani jako blazen. Ikdyz budes mit stred sebevys, tak se najde nejakej kamen nebo koren kterej ti nedovoli zrovna v ten moment slapnout o celou otacku. Tusim ze nekdy loni bylo ve velu jak jezdit do kopce, zkus to najit, je to i s obrazkama :)

        0 0
      • filipes  

        neres kolo a jezdi…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.