• tomek

    Testoval někdo tento tlumič?

    0 0
    • Foxholm  

      Nazdar, tlumič jsem předevčírem namontoval na kolo. Interní nastavení mám: odskok – střední, komprese – střední.

      Ještě jsem neměl čas kolo projet, ale hned jak budou nějaké poznatky, podělím se:)

      0 0
    • riku  

      Přidám se s dotazem: pomůžu si s tímhle tlumičem oproti postaršímu Ariu 2.2?

      Děkuji

      0 0
      • kesu  

        Obnovuju tohle téma,

        přemejšlím, že bych koupil monarcha buďto Plus RC3 a nebo RT3 na rok 2012 na liteville 901 v délce 222mm.

        linky:

        http://www.sram.com/…rch-plus-rc3

        http://www.sram.com/…/monarch-rt3

        Kompresní nastavení bych chtěl na minimum (vzhledem k tomu, že 901 má klesající leverage ratio a velkou komoru.

        jaké jsou s monarchem zkušenosti, můžete ho někdo porovnat s DHX Air? Není ten tlumič moc progresivní?

        děkuju

        0 0
        • kesu  

          špatně zařazeno:(

          0 0
          • Smazaný účet  

            Já to nechápu, nechtěl jsi z toho udělat DH? Proč tedy kratší tlumič?

            0 0
            • kesu  

              verzi dh už vozím :-)

              takže zbejvá ještě AM a k tomu budu potřebovat 160tku vidli, monarcha s lockem na 175mm na zadním kole a váhu pod 14..

              no a premejslel jsem nad variantou:

              na příští rok mít 901 jen na DH a koupit si k ní nějaký AM (scott genius) a další rok pak 901 prodat a koupit si čistokrevný DH

              a nebo:

              Na příští rok si nechat dva kompletní setupy pro 901:

              dorado+dhx5co­il=17,9kg

              fox36float+rs monarch+teles­kop=13,9kg

              a pak koupit nějaký dh a nechat si 901 jen jako trail bike

              no a k tý druhý variantě se přikládám protože když si koupím geniuse tak oproti 901 ušetřím cca kg, vyjde to dráž a navíc se mi na tom nicmoc nejezdí:/

              0 0
    • Baba-Ji  

      Mohl by někdo napsat nějaké praktické zkušenosti s Monarchem RT3, eventuelně srovnat s jiným tlumičem, který jezdí(l)?

      Např. na Monarcha 4.2 jsem slyšel spíš stížnosti než chválu(úniky vzduchu, nic moc chod), tak by mně zajímalo, jestli je na tom RT3 podobně, nebo hůř/líp.

      0 0
      • Mamut  

        Provnat mozem tak akurat s Meridackou Nemeckou Odpovedou z roku 2004, co ta asi nezaujme.

        Ale RT3 mam a bez akychkolvek problemov. Len mam 200/51mm High Volume a rozhodne nemam pocit, ze by bol malo progresivny. Na Cube AMS 125 mi pride progresivny az prilis (alebo jazdim ako baba s nusi), nedokazem vyuzit cely zdvih. A ked uberiem tlaky, tak len cely rozsah posunie a kopem pedalmi do zeme.

        Nic z neho nezdrha, tlak nestraca.

        0 0
        • Baba-Ji  

          jak reaguje na nerovnosti? Je v chodu velka hrana, nebo je to spíš jako máslo?

          0 0
        • MlokCZ  

          Tak konečně z toho je docela dobré přímé srovnání RP23 s Monarch. Pro 200/51mm tedy bude Monarch pořád dokonce progresivnější i s HV komorou než RP23 s normální (tedy tou nejmenší).

          Při 20% sagu na tlumiči jsem dokázal s RP23 AMS 125tku poslat na 48–49mm jen poskočením na místě (což znamená opravdu decentní poskočení typu 5–10cm do výšky a k tomu tedy maximální opření se do dopadu).

          V reálu při ježdění pak o něco překračuju tenhle test, tedy AMS 125tku jsem tak občas poslal zcela na doraz.

          0 0
          • Mamut  

            Aha, tak pri 20% sagu som sa nebol schopny dostat cez 90% zdvihu nech som robit, co som robil pri skakani na mieste. V reale asi ani to nie. Keby som nejak vedel zmensit progresivitu, tak by som do toho asi siel. Na druhej strane AMS ma dost nizko stred, tak pri prepruzeni obcas oriem pedalmi, tak je to mozno takto lepsie.

            Ziadnu hranu pri chode tlmica necitim. ani pri statickom zatlaceni na mieste. A to sa na asfalte trocha hybe aj v tej najblokujucejsej polohe. Ale nijak velmi sa nehybe na asfalte ani pri plne otvorenom stave, co bude bud ramom, alebo ze slapem viac frekvencne nez silovo.

            Tie polohy sa nechovaju velmi ako Motion Control na vidlici, t. j. zeby male razy nechytali vobec a velke pustali normalne. Je to skor skokove zvysovanie tlmenia. Ale ja fakt s prepruzovanim problem nemam, tak to skoro nepouzivam.

            Na porovnavanie ale nebudem uplne ten pravy, pretoze spolu s tlmicom som menil aj ram, zdvih (z 80mm na 125mm, hoci pocitovo by som to az na taky rozdiel nevidel; asi bude pravda ta citlivost, ktora sa pripisovala Meride Misson – ze posobi ze ma vyssi zdvih nez tych 80mm) a este prechod jedneho fs na druhy mal skoro 2 rocnu pauzu. Medzicasom som jazdil na ht alebo po jeho kradezi vobec.

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak to bys byl asi hodně nešťastný na Stereu, tam je střed ještě o pár mm níže a při mírně větším zdvihu + ještě stavba chodí ochotněji do zdvihu.

              A také záleží co tam máš za vidlice. AMS 125tku jsem jezdil se 140mm Talasem. Se středem jsem nikdy problém neměl, za nízko položený ho nepovažuju (není tedy ani nijak extra vysoký, takový průměr).

              Na AMS 150tce mám střed stejně vysoko jako jsem měl na 125tce s tím rozdílem, že to je 150mm zdvihu a vozím tam i znatelně větší sag (vozím mírně větší i v procentech zdvihu, tedy absolutně výrazně větší).

              A více si musím dávat pozor na škrtání právě akorát na Stereu, na AMS 150tce pohoda.

              Možná jak jsi přešel na vyšší zdvih…

              Ono u vyšších zdvihů se vždy bude škrtat snáze o zem, střed se navyšuje většinou jen o velkost sagu a pak při větším propružení je pedál níže.

              A k tomu pocitu ze zdvihu. AMSka mají průběh, že ten zdvih je pocitově spíše menší (dané průběhem té stavby) a trošku méně žehlivé to je. Stereo při 140mm chodu má pocitově větší zdvih než AMS 150tka se 150mm chodu (dané tím, že Stereo má položenější křivku průběhu a tedy na stejné střední překážce jde více do zdvihu i přes menší zdvih). Zase AMSko díky tomu ze sedla chodí méně do zdvihu a ve výjezdech má menší nárůst sagu větším zatíženém zadního kola než jiné stavby. Tedy jako vždy něco za něco.

              0 0
          • Baba-Ji  

            Takže do progresivní zadní stavby bys radil spíš ten RP23? Zase na lehké skoky(±1m) by ta progresivita Monarchu nemusela být na škodu. Pak mně ještě napadá, kdyby se na stavbu vhodnou spíš na High tune tlumič(přepákování cca 1:3) hodil tlumák v nastavení MID, tak by to mohlo slušně žehlit a tím pádem i chodit do zdvihu, ale snad ne až příliš, což?

            …dávat tam LOW vzhledem k občasným skokům bych se už asi bál, ale zase kdyby se vyvložkovala komora pro větší progresivitu, mohlo by to být taky zajímavé, ne(hodně progresívní žehlítko)? Nebo by to taky mohlo být v reálu na začátku zdvihu citlivé, takže bych měl relativně velký sag, za kterým by to hodně tuhlo? > příliš citlivý začátek a příliš progresívní konec zdvihu(do kterého bych se tak prakticky dostával jen horko těžko)

            0 0
            • MlokCZ  

              Vliv nastavení velocity tune low/mid/firm nebo u starší RP23 compression tune min/střed/max (dle grafického sloupčeku) na to jestli bude chodit stavba na doraz je naprosto minimální, téměř zanedbatelný.

              Vyšší komprese se projeví i na dynamickém sagu (sag za jízdy) a tu drobnou změnu o kterou kvůli sagu nefoukáš méně, tak zhruba o to se liší i chod na doraz. Takže ve výsledku je to ± nastejno při jakémkoliv nastavení komprese.

              Rozdíl velocity tune low a medium je ohledně chození do zdvihu už zcela nezantelné.

              A průměrný přepákovací poměr nemá už vůbec žádnou souvislost s progresivitou. U vyššího přepákovacího poměru se bude foukat větší tlak u tlumiče, ale může to být jak hodně progresivní, tak minimálně. To je o průběhu zadní stavby (jak se mění přepákovací poměr během zdvihu) a ne o průměrném poměru přepákovaní.

              Vše to bude záležet od konkrétní stavby, takže nemůžu říct k tomu nic, když ani nevím na jakém rámu to chceš vozit.

              A co se týká RP23, tak tam je to celé o použité komoře a ne o nastavení komprese (jestli to bude nebo nebude chodit na doraz). A samozřejmě také o stylu jízdy každého jezdce.

              A to srovnání progresivity tlumičů, ke kterému jsme se Mamutem dostali platí s jistotou pouze pro délku 200/51. Různé délky tlumičů s různou délkou chodu mají i výrazně rozdílny průběh a nelze nikdy zobecňovat.

              0 0
              • MlokCZ  

                Pro představu konkrétní případ. Stejný rám a dlouhodobé zkušenosti s RP23 velocity tune F x velocity tune L.

                S velocity tune L jsem foukal o 10psi více (165psi x 155psi). V obou případech jsem tak měl ± stejný sag a ± bylo potřeba stejná situace pro chod na doraz (nebo těsně k dorazu).

                V tomhle to bylo tedy ± stejné.

                Co se liší zcela zásadně je citlivost a pak rychlost reakce na větších rychle jdoucích překážkách po sobě.

                0 0
              • Baba-Ji  

                No v profilu mám jen jedno kolo, Monstera, takže nebude těžké uhádnout na čem to chci vozit:). Čili klasický jednočep, dost progresivní, přepákování 1:3. Mohl by ses víc rozepsat o té citlivosti a reakci na rychle jdoucí překážky? Tyhle věci mně totiž zajímají nejvíc. Chci hodně citlivý tlumič s progresivním koncem zdvihu(kvůli skokům), houpání vůbec neřeším.

                Jestli jsem to teda dobře pochopil, když na kolo, kde by měl být High tune tlumič osadím Low, budu muset ten Low lehce přifouknout, tudíž bude méně citlivý? Doteď jsem myslel, že by díky tomu nastavení Low tune byl tlumič hodně citlivý, čili by se dost houpal. Když tam ale dám „doporučený“ High tune, bude se houpat málo, bude ale díky nastavení komprese citlivý málo.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Nízká komprese + ten mírně vyšší tlak (který dorovná na ± stejný dynamický sag a chod k dorazu) bude mnohem citlivější a to s obrovským rozdílem.

                  Velocity tune Firm (compression tune max) bude vždy zcela necitlivé i kdybys tlumič podhustil na tlak s kterým budeš pořád na dorazu.

                  Pokud tě netrápí pohupování při šlapání, tak není co řešit a vzal bych velocity tune Low (nebo compression tune na minimum pokud to bude verze bez Boost valve). Navíc díky tomu bude stíhat mnohem lépe větší rychle jdoucí překážky.

                  Progresivitu je třeba řešit vhodnou komorou, případně ještě vyvložkováním navíc. A pokud by to náhodou pro danou stavbu nestačilo, tak prostě není RP23 pro tu stavbu vhodný tlumič a žádná komprese to nezachrání.

                  Monstera jsem ani nejel, ani nemám model, takže nedokážu říct, jaký bude výsledek s RP23.

                  Čím vyšší přepákovací poměr, tím je komprese sice méně znát, ale zase to není tak velký rozdíl. Větší rozdíl se projeví u staveb s extra nízkým přepákovacím poměrem.

                  3:1 je mírně vyšší přepákovací poměr, ale pořád žádný extrém. U 3:1 pokud není necitlivá už stavba sama o sobě se dá ještě s poměrně slučnou citlivostí vozit velocity tune M (rozhodně ale nebrat F), velocity tune L je ale pořád ještě o něco citlivější, i když rozdíl není už tak velký.

                  A pak tu jsou ještě i nastavení mimo standardní tři hodnoty, třeba ještě nižší komprese než velocity tune L.

                  U Monarchu nemám takové praktické zkušenosti jako u RP23, takže tam netuším jak moc a jakým přesně způsobem se v praxi projevují různá interní nastavení.

                  U RP23 mám vyzkoušeno mnoho různých nastavení na více různých rámech a to i více případů dlouhodobě.

                  0 0
                  • Baba-Ji  

                    Vím o jednom Monsteru AM, kde se jezdí RP23(s vykuchaným propedalem) a prej nechodí na doraz ani při větších skocích, Ale je to AM, oproti mé DH verzi je tam menší zdvih na zadní stavbě, jinak zadní stavba bude dost podobná, ne-li stejná. Každopádně chováním bude hodně podobná.

                    0 0
    • DADMTB  

      Zkusím využít téma, možná na blbý dotaz. Mám na kole Monarch RT3 s nálepkami M(modré)L(čer­vené)…vím že je to označení továrního nastavení…jen se chci zeptat na to, že jsem zkoušel jiné kolo se stejným tlumičem – označení M (modré), C3 (červené) a tlumič se na „zajíce“ vracel o poznání rychleji (rebound?). Může to být tímto nastavením továrny?

      Můžu to nějak ovlivnit? Upřímně, neřeším jezdím, ale jako v prodejně nebo servisu nic moc odpověď…

      0 0
    • hovanec  

      Ahoj,

      neměl jste náhodou někdo sundaný RS Monarch RT3? Potřeboval bych vědět, jestli jsou na uchycení k rámu ložiska nebo jen třecí vložka.

      Díky.

      0 0
      • kubad  

        standardně je v tlumiči RS třecí vložka, výrobci kteří ho používají na své rámy si to ale můžou řešit podle svých potřeb třeba jehlama

        0 0
        • hovanec  

          Právě to mě zajímalo. Asi ho sundám a podívám se. Jestli tam jsou třecí vložky, tak bych to právě rád předělal na jehly. Hezky to má ukázané na videu Štěrba

          https://www.youtube.com/watch?…

          0 0
          • wilda81  

            A co tě trápí? Špatná citlivost nebo častá výměna vložek?

            0 0
            • hovanec  

              Zatím netrápí nic. :)

              Systém je docela dobře zatěsněný, takže ani to vymletí by nemělo přijít brzy, jen jsem si chtěl za pár peněz pohrát s citlivostí. To oko, co je u regulace, v tom chodí ta válečková vložka vcelku hladce, ale u zadního oka je to dost těsné a hýbe se spíše šroub než ta vložka. Takže jsem chtěl nalisovat jehlové ložisko. Mám to změřené. Vnitřní průměr futra, respektive vnější průměr válečku, co v tom futru chodí je 12.70 mm. Futro má 14.5 – 14.7 mm. To se mi nechtělo vylisovávat, šířka je 12.95 mm. Toť moje měření. Teď sehnat ložisko patřičných rozměrů.

              0 0
    • kubad  

      Hehe za levno :)

      Takhle jednoduché to není, výměna cca litr jedno oko přijde origo sada

      Zbastlit doma nebude az tak jednoduche , vnitřní váleček do ložiska musí byt poměrně přesný a je broušený, pak jeste i koncovky musíš udělat nove

      0 0
      • hovanec  

        V pondělí jdu do ložiskárny. Třeba najdu pouzdro na jehly správného rozměru, pak ještě druhé pouzdro, respektive čep, aby v tom neběhal ten šroub.

        Jinak ta sada nese nějaké označení? Čoveče z tebe dostat informace… :)

        0 0
        • kubad  

          http://www.enduroforkseals.com/id275.html

          Hledej si pro svůj ram

          0 0
          • hovanec  

            No na to jsem koukal už předtím, ale úplně jsem nerozluštil to jejich značení. Co je jaký průměr a pro co. Máš v tom trochu přehled?

            0 0
            • kubad  

              Mám:)

              0 0
              • hovanec  

                Já to říkal, že je těžké z Tebe vypáčit info. :) Co je vodítko? Průměr oka tlumiče a šířka čepu-šroubu v rámu?

                0 0
                • kubad  

                  Chjooo

                  Když Nevis co to je tak si ten kit najdi podle tvého rámu, netusim na čem jezdis

                  0 0
                • goofy  

                  Mají tam uvedenou plno setu, dle typu rámu.

                  Jinak potřebuješ vědět vnitřní šířku čepu a průměr šroubu. Dostupné to je pouze pro „standardní“ průměr oka tlumiče, což je 15,2 mm pokud se nepletu.

                  0 0
                  • hovanec  

                    Haibike Sleek RC 29". Nějak to tam nevidím.

                    0 0
                    • kubad  

                      Tak musíš měřit

                      Průměr sroubu kterým se chytá tlumič a mezeru v rámu nahoře i dole

                      0 0
                    • hovanec  

                      No už jsem se v tom značení zorientoval. Redukuje to teda standard oka 15 mm, což Monarch RT3 má. Ten druhý rozměr je šířka stávající osy, respektive rozteč děr v rámu. Kua heureka… Doma změřím přesně a vypadá to na 1905 nebo 2185. Šrouby mám 8 mm, takže OK.

                      Kubad je teda trapitel. :)

                      0 0
                  • kubad  

                    Ma monarch to půdě, pokud nemá nějaký atyp uchycení v rámu

                    0 0
                    • goofy  

                      Jo mě nedošlo, že to je vlákno o Monarchovi… :-)))

                      0 0
                    • hovanec  

                      Není to Specialized, takže nemá. Je to Monarch s e:i, které používá mimo Haibike i Lapiperre a Ghost.

                      0 0
      • hovanec  

        Doporučil bys vyměnit za oba kity? 34 dolarů není málo, ale jestli to zlepší jízdní vlastnosti zásadním způsobem, tak bych do toho i šel.

        0 0
        • goofy  

          Jehly se vyplatí dávat jen do oka, které se hodně otáčí. Naopak v oku, které se prakticky netočí se vymačkají a udělá se vůle. V tvém případě tedy do oka u vahadla…

          0 0
          • hovanec  

            Takže jenom na tom přepákování? Pravda, že u toho předního uchycení se to hýbe minimálně.

            0 0
            • goofy  

              Jo

              0 0
              • hovanec  

                Díky. Vypadá to podle měření na 22,2. Jak dojedu dom, tak ještě jednou změřím ten konkrétní čep. Spacery jsou 4,1 mm.

                0 0
    • Papuča  

      Na koľko fúkate tento tlmič. Ja mám 70 kg a pri 120 psi mám SAG tesne nad 20 percent (Haibike impact rc 29palec). Sa mi zdá, že tlmiče sa fúkajú na viac, nie?

      0 0
      • hovanec  

        Já na Sleeku měl 180 psů a chodil jsem na doraz (gumička byla na konci), tak jsem přifouknul na 200 psů. Uvažuju, že to uvouknu na 190–195. Vážím 69 kg. Je to individuální. Musíš trochu laborovat.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.