• lalajda

    Měl bych dotaz na tlak vzduchu v tlumičích Rock Shox Monarch RT. U vidlic většinou orientační tlak u uvádí, ale k tlumičům jsem nic nenašel.

    Je to pro ženu o váze okolo 55kg.

    Dík za odkaz, či info.

    0 0
    • Smazaný účet  

      nejak to nafoukej a kdyz se tlumak pod zenou nezanori na 20–30%, tak tlak uprav…tak nastavis tlak orientacne a zbytek doladis casem podle toho jak bude vyuzivat zdvih tlumice:) tabulky jsou naprd…

      0 0
    • Tomcat  

      Ani není možné najít něco 100%ního.

      Co tabulka neprozradí je jak je třeba se projeví přepakování? to by tabulka musela být na každý rám a velikost.

      Proto je na pístnici stupnice a ten gumový kroužek aby bylo nějaké porovnání jak to nastavit.

      1 0
    • onuce  

      Mám nový Monarch R a při jízdě z něj neustále blemcá velké množství oleje. Nemůže to být způsobeno nějakou boční silou, když jsem tlumič při montáži musel napružit k jedné straně? Vahadlo a návarky moc nesedí. Děkuji.

      0 0
      • onuce  

        Nemohu nikde sehnat originální klíč na tlumiče, tak objednávám toto, viz screenshot.

        Nepoškodí se tlumič? Nebo máte prosím někdo zkušenost s jiným dostupným klíčem? Děkuji

        0 0
        • novas752  

          Neni třeba. Stačí kus starý duše omotat okolo komory a povolíš to rukou.

          0 0
          • onuce  

            Aha, děkuji. No již jsem to koupil. Vždyť je prakticky zadarmo.

            0 0
      • onuce  

        Páčení tlumiče vlivem křivého rámu vyřešeno. Odstranil jsem omezující vymezující podložky a tlumič si teď sám svobodně může zvolit polohu na ose.

        0 0
        • david25  

          Presne, demokraticky jsi mu dal sanci na sebeurceni. Svoboda je zaklad!

          2 0
        • onuce  

          Ještě jsem si uvědomil, že vlastně vůbec nevím, k čemu je nějaké to zapuštěné něco (červík, ventilek) nad spodním okem. Je to k něčemu? Děkuji

          0 0
          • novas752  

            K natlakování ifp komory.

            0 0
            • onuce  

              Moc děkuji, ale proboha co to je? Jedná se tedy o dual air?

              0 0
              • onuce  

                Vyggoglil jsem tohle (screenshot)

                Nicméně nechápu co, proč a čím hustit. Navíc 250 psi, když jinak tlumič hustím na 150 psi.

                0 0
                • tomtoylc  

                  to je maximálny možný tlak pre tlmič – tych 250psi

                  … fúka sa len hlavná komora a musite si kupiť pumpu na tlmič/vidlicu

                  … tlmič sa fuka zhruba podľa váhy jazdca a potom sa doladí podla sagu – optimalny je 30% sag – stupnica je na tlmiči a býva aj na vidlici

                  … váhu z lb prerataj do kg

                  0 0
                  • onuce  

                    To ne, zde se jedná o ifp, nikoli o tlak vzduchového pružení.

                    To co uvádíte Vy samozřejmě vím. Hustím na 150 PSI pro ideální sag i maximální zánor.

                    0 0
                  • novas752  

                    Ne, to je tabulka tlaků v ifp komoře pro různé verze tlumení v tlumičích

                    0 0
                    • tomtoylc  

                      ja viem čo je čo, už som som si robil servis tlmiča aj vidlice (mám RS Monarch R, RS Revelation RC)

                      … skôr som reagoval na tabulku vyššie a uvodný prispevok

                      0 0
                      • novas752  

                        No, jenže blbě. Je to tabulka předepsaných tlaků v IFP komorách.

                        1 0
              • novas752  

                Ne, to je malinká komůrka oddělené plovoucím pístem od samotného tlumení (komory ve které je tlumící olej). Je to tam z důvodu kompenzace objemu tlumení vlivem zasunutí pístnice a vlivem teploty. A je to hodně natlakované aby to vytvořilo v tlumení dostatečný přetlak na to aby nedocházelo ke kavitaci (lokálnímu varu oleje vlivem lokálního poklesu tlaku při pohybu zdvihem)

                Vevnitř to vypadá tak jako ten v pravo v tomhle videu. https://www.youtube.com/watch?…

                1 0
                • onuce  

                  Výborný odkaz, již rozumím, moc děkuji!

                  0 0
                  • novas752  

                    Tady ještě krásné znázornění té kavitace když vypustí tlak z ifp. https://www.youtube.com/watch?…

                    0 0
                    • onuce  

                      Vida a na zahraničním foru psali, že po napěnění způsobeném malým tlakem ifp znovu natlakování již nepomůže.

                      0 0
                      • novas752  

                        Protože se to obvykle stane tak, že vzduch z ifp komory uteče přes vadné/opotřebené těsnění na pístku do tlumení = tlumení se zavzdušní a ten vzduch tam zůstane ať to dofoukneš jakkoliv. Takže je to nutné repasovat, znovu naplnit, odvzdušnit a natlakovat ifp.

                        0 0
                • BTom1  

                  V prvé řadě je funkce IFP akumulátor energie…

                  0 2
                  • onuce  

                    To mi nedává žádný smysl.

                    0 0
                  • novas752  

                    Ifp komora má sice stejný efekt jako pozitivní komora pružení (ale mnohem mnohem slabší) ale rozhodně to není její primární funkce.

                    1 0
                    • BTom1  

                      Přečti si v nějaké učebnici o hydraulice jak se nazýva takový prvek v hydraulickém systému… samozřejmě u tlumiče je za IFP plyn, ale mohla by tam být i pružina(což by bylo pro tlumič zbytečná komplikace).

                      0 2
                      • novas752  

                        Tohle ale neni hydraulický systém ale tlumič. Energii v tlumiči kola akumuluje pružení, a to vzduchové nebo vinutou pružinou. Když pružinu vyndáš nebo vypustíš vzduch a tlumič v rámu stlačíš tak ten tvuj „akumulátor energie“ nemá dostatek naakumulované energie ani na to, aby tlumič na nezatíženém kole zase roztáhl, natož na kole zatíženém. ;-)

                        1 0
                        • BTom1  

                          Psali jste o IFP tedy o prvků hydraulické části tlumiče tedy bez komory,pružiny.

                          Pokud se ti tlumič bez komory nebo pružiny neroztahuje doplna tak neumíš odvzdušnit tlumič nebo natlakovat IFP.

                          0 0
                          • novas752  

                            To on se roztáhne, na to sílu má, ale namontovaný v kole (postaveném na zemi) už se bez síly pružení neroztáhne. Takže té energie zrovna mnoho akumulovat neumí, proto nelze mluvit o prvořadé funkci tlakování tlumení jako akumulátoru enregie. Prvořadé je zabránění kavitaci, dále kompenzace objemu vytlačeném pístnicí tlumení a kompenzace změny objemu oleje při změně teploty.

                            0 0
                            • BTom1  

                              To co píšeš jsou až funkce které ten hydr. systém samozřejmě potřebuje, ale jako konstrukční prvek který ty funkce vytvoří je to IFP a to je akumulátor energie.To że ti přijde že té energie pro návrat na kole je málo za to já nemůžu to bych do toho nepletl.

                              0 0
                              • onuce  

                                Z principu funkce, teď když již to chápu, se o žádný akumulátor energie nejedná a rozhodně vůbec ne primárně.

                                0 0
                                • Vilém  

                                  Bude ti odpovezeno „Přečti si v nějaké učebnici o hydraulice“.

                                  0 0
                              • tomxxx  

                                Já ti do toho nechci kecat, ale akumulátor energii uchovává.

                                0 0
                                • BTom1  

                                  Klidně kecej.Však uchová, a v tomto případě ihned vrátí.

                                  0 0
                                  • tomxxx  

                                    Já teda nikdy neslyšel, že by se antikavitacnimu ventilu nebo vyrovnávací komoře na přivaděči říkalo akumulátor energie. Ale když myslíš :)

                                    1 0
                                    • BTom1  

                                      No já jsem to nevymyslel.A v pra­xi by o to asi tak nikdo nenazýval..

                                      0 1
                              • Mr.Duck  

                                Píšeš že to je v první řadě akumulátor energie. To by platilo, pokud se na tlumič bez pružiny díváš jako na izolovaný systém. To tu ale nikdo neřeší, bavíme se o celém tlumiči který má akumulátor energie v hlavní pružině a ačkoliv ifp takovou úlohu také plní, rozhodně to není „v první řadě“ jeho účel proč na tlumiči je.

                                Předpokládám že to ti je jasný a jen se tu taháš za slovo abys ukázal že rozumíš hydraulice, ale novas třeba zase rozumí tlumičům a chápe úplně stejně dobře proč tam ifp je.

                                0 0
                                • onuce  

                                  Podle mne ifp úlohu akumulátoru neplní, respektive tlumič tuto funkci vůbec nepotřebuje. Jen kompenzaci změny objemu tlumičového oleje (zasouvání, vysouvání osy pístu) a jeho tlakování. Řešení pak samozřejmě připomíná akumulátor energie, toť ale vše.

                                  0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    No myslím že to chápeš správně, nicméně tady se evidentně hodně chytá za slovo, a technicky vzato to energii akumuluje. V žádném případě to u běžného tlumiče není ale primární účel, nýbrž sekundární efekt. Myslím že výjimkou je ten divnej intend tlumič, kde komora za ifp opravdu plní účel akumulace energie. U běžného tlumiče je to jak říkáš.

                                    1 0
                                    • BTom1  

                                      Takže pokud si vezmeš tlumič bez komory,pružiny a stlačíš ho tak kde se podle tebe generuje energie která ho toztáhne?

                                      0 2
                                • BTom1  

                                  Novas nahoře vysvětluje funkce IFP.Tak jsem jen napsal jeho funkci v hydr.systému­.Nešlo o celkový pohled na tlumič.A on tam začal psát o pohlcování energie pružením(vz.ko­mora,pružina)…tak snad jsme psali o IFP ne?!

                                  Taky píše o malé energii pro návrat, která nestačí na to když je tlumič bez komory,pružiny v rámu.Že je té energie málo.To IFP nemá přeci generovat tolik energie na vracení stlačeného tlumiče bez součinnosti pružení, ale má generovat energii pouze pro svoji funkci olejového tlumení.

                                  Při stlačovaní tlak(plynu) za IFP „udržuje“ brání poklesu tlaku oleje, když projíždí hl.pístek s kom.stohem planžet skrz olej(ta nežádoucí kavitace, napěnění)- IFP akumulace energie.

                                  Při roztahování vrací IFP energii oleji a díky tomu může fungovat tlumení.Tedy hydraulický akumulátor a to co to dělá jsou až jeho funkce + samozřejmě kompenzace obj.oleje.

                                  Kromě IFP tam ještě může být gumový vak(bladder) nebo membránový pístek(jako má manitou).Vše má své +/-.

                                  IFP tedy pevný plovoucí pístek nedokaže „zpracovat“ pulsy.Blader a membránový pístek ano.

                                  0 2
                            • onuce  

                              .

                              0 0
            • onuce  

              Ještě tohle (screenshot)

              Pokud tomu dobře rozumím, je díky tomu tlumící olej pod stálým přetlakem, aby se nenapěnil, což by způsobilo… Což by mi nemělo vadit, i tak je pro mne tlumení příliš účinné. Skoro bych řekl, že tlumič bych mohl provozovat zcela netlumený, jen jako vzduchové pérování. Ale nevím to jistě.

              0 0
              • novas752  

                Ano. …což by způsobilo, že tlumícími ventily pak neproudí olej ale napěněná „šlehačka“ = netlumí to, takže vadilo.

                0 0
                • onuce  

                  Jenže pokud to funguje, tak to na mne zas tlumí moc. Prudké kopance to nebere.

                  0 0
                  • novas752  

                    To už je o vnitřnim nastavení – způsobu naskládání planžet, které omezují průtok oleje a jejich předpětí. Když tam dochází ke kavitaci tak ty pitomé bublinky dokáží poškodit nebo zničit i kovové díly.

                    K novějším řadám tlumičů má rockshox hezké tabulky s různýma nastaveníma https://www.sram.com/…ng-guide.pdf jde to podobně přeskládat i u Monarchů.

                    0 0
                  • tomxxx  

                    To asi znáte, co kavitace umí. V tlumiči by to po čase asi taky něco vymlátilo, ale zkoušet to nebudu.

                    0 0
                    • onuce  

                      Ano, typické poškození torpédem od nepřátelské ponorky přilákané zvukem kavitace.

                      0 0
              • tomxxx  

                Když to vypustiš, bude to čvachtat jak tvoje prdel po tom co sníš nakvašený jabko a zapiješ to čerstvým mlíkem.

                0 0
                • onuce  

                  Na to sic netrpím, ale chápu. Tak to nechci. Děkuji

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.