Tlak ve vidli - SAG nebo tabulkové hodnoty?

40 nepřečtených
  • KRAJIC

    Podle čeho se řídíte, když tam rvete vzduch – jde mi především o vidlice se zdvihem kolem 130mm – allmoutain.

    0 0
    • mar_tin1  

      sag

      0 0
    • soc  

      SAG + pocit… teda zatím jen pocit, SAG jsem ještě neměřil.. ale třeba to dneska udělám, je hezky…

      0 0
    • milan1  

      Sag je pouze informační a pomocná hodnota a v jeho měření se dělají strašné chyby. Jako kterékoliv měření, které je provedeno špatně nese neodpovídající výsledky. Sag se měří v ustálené pozici a je vhodné měřit ve dvou. V jednom a při sesedání se vidlice daleko více zanoří a pásku na noze vidlice sesune a ukáže tak nesmyslné hodnoty. Proto, kdo bude takto nezkušeně měřit a z toho vyvozovat závěry dočká se nepřesností a v konečném efektu nastavení s přehuštěním. To, že nevyužívá celého zdvihu je potom důsledkem. Existují samozřejmě vidlice, které nejdou optimálně pro tyto dvě disciplíny nastavit ale to už zde bylo probíráno mnohokrát je to téma navíc a k ověřování je třeba další měření.

      0 0
    • MlokCZ  

      Začnu vždy sagem a doladím dle využití zdvihu a pocitů jízdy, ale stále v rozmezí rozumného sagu.

      Když totiž budu mít třeba pro svuj styl jízdy moc progresivní vidlici, začnu na rozumném sagu a zjistím, že mám hodně nevyužitého zdvihu, tak výrazné zvyšování sagu nic nevyřeší (protože nárůst sagu bude jednak větší než nárůst využití zdvihu, tedy reálná délka chodu se stejně nezvýší a pak také budu mít už pak sag příliš velký a vidlice se bude chovat špatně na příliš velkém sagu). Tedy nebudu třeba kvůli využití zdvihu dávat sag 35% nebo větší. V takovém případě jsem si koupil špatnou vidlici na svoje použití a foukáním se to nevyřeší.

      0 0
      • milan1  

        Tohle je přesný popis toho, jak postupuje jezdec s vlastními zkušenostmi. Kdo je zatím nemá, může se držet tabulek, sagu samotného a časem se dopracuje k takovému postupu, jako Mlok. Nastavení tlaku, není žádná extra věda, jak tu mnozí přesvědčují a že nastavení může trvat i měsíce. Důležitá je zkušenost a taky vědět, co jde od daného typu očekávat a právě to, co se v kterých vidlicích a jejich nastavení skrývá se tady mnohdy těžko snaží ti zkušenější obajsňovat.

        0 0
    • madcat  

      Ať nemusím zakládat nový vlákno.

      Zejména pro majitele EN/FR kol:

      Řeším správný nastavení sagu pro svoje staronový kolo – rám Canyon Torque FR, tlumič Manitou Evolver ISX6, vidle RS Lyrik solo air. Potíž je asi v příliš velké citlivosti odpružení na změnu těžiště, takže když si sagy nastavím na cca 20 – 25 % při jízdě ve stoje, což je běžný při kravení v bikeparku atd, tak je všechno v pohodě, ale jenom do té doby, než se rozhodnu si taky někam vyjet – dám sedlo nahoru, sednu si, tím se mi přesune těžiště hodně dozadu a zejména při jízdě do kopce to pak vypadá tak, že téměř nezatížená vidle poskakuje na šutrech a chodí tak centimetr, kdežto tlumič je skoro na polovině zdvihu. Naopak kdybych si nastavil tlaky na stejnej sag v sedě na rovině, tak pak při jízdě ze sedla budu mít předek jak blato a zadek tvrdej a necitlivej. Je to normální u vysokozdvihovejch kol a mám to přestat řešit, nebo je nějakej kompromis, aby to moc neulítávalo ani na jednu stranu..? Furt přifoukávat a upouštět mi samozřejmě nepřijde jako dobrej nápad, leda to vyřešit tak jak to má Bionicon Edison nebo jak se to kolo s propojenýma pružítkama jmenuje…

      0 0
      • mr.antik  

        No to je těžký říct, vždycky tam bude kompromis. Pokud to jde, tak to řeší i low-speed komprese nebo propedal (se všemi negativy)

        0 0
        • madcat  

          Nojo, cestou dobrovolnýho obírání se o citlivost bych šel nerad… Zkusím trochu upustit vpředu a přifouknout vzadu, a uvidíme, co to udělá, snad nebude předek při jízdě ze sedla už moc lítat. Teď mám vpředu 70 psi, v tlumiču 140 psi, zkusím třeba 65/150…

          0 0
      • KRAJIC  

        Bohužel toto je fyzika a kolo se chová přesně opačně než potřebuješ – do kopce vidle vyroste a tlumič se zmáčkne – z kopce se vidle sníží a kolo je víc xc. Asi to bude hodně o tlumiči a stavbě – čím víc má ochotu jít do zdvihu tím víc se ti přesune těžistě a ještě ho teda stlačíš a vidle se logicky vysouvá a předek špatně vede. Možnosti – blokace tlumiče do kopce, snižování vidlice, gymnastika nad řídítky(moje metoda). V tomto má velký vliv geometrie kola a systém odpružení. Díkybohu za můj debilní zastaralý ********* nepřepákovaný jednočep od zlodějů z RB – dobře se mi šlape do kopce, drtí z kopce a konečně na tom i skáču.

        0 0
      • MlokCZ  

        Čím vyšší zdvih, tím bude tenhle problém výraznější a také bude záležet na průběhu zadní stavby (je to přesně jak už zmínil KRAJIC).

        Já to řeším tak, že vozím vzadu mírně vyšší sag než vepředu. Vepředu vozím poměrně dost nízký sag.

        Takže je to ok na rovině a ve sjezdu, aniž bych na cokoliv sahal.

        A do výjezdu, kde pak o něco sag vzadu naroste a vepředu ještě klesne (až téměř na skoro žádný), to řeším platformou a snižováním zdvihu na vidlici.

        Mám na všech svojich tlumičích dost aktivní platformu. Tedy i se zapnutou platformou zadní stavbě ještě slušně funguje, zvlášť s větší vahou na zadním kole. Ale stále taková platforma stačí k tomu, aby znatelně snížila sag a kompenzovala to větší zatížení zadního kola.

        A když to nestačí a zvlášť při delším výjezdu, tak to ještě podpořím tím snížením zdvihu na vidlici (což nejen mění geometrii, ale současně zase pomáhá zpět zvýšit zatížení předního kola).

        0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Ja sag neresim vubec. Drtim se hodnot od vyrobce, tedy max. a min. tlak,.ktery mam dodrzet a pak uz jen pocit. Ja nastavil vidlu takto.

      Vyfoukl jsem ji, udelal carku, kde je doraz.

      Nafoukal nejaky tlak dle tabulky na vahu,

      Celou vahunopral do riditek,

      Pokud mi zbylo 5–8mm od dorazu, nechal jsem to tak a jezdim.. Doraz nedam a zehli to luxusne

      0 0
      • scoty  

        Dělám to zhruba stejně. SAG v podstatě nesleduji ani orientačně. Je to dle mého hodně subjektivní hodnota. Při měření stačí mírně pozměnit předozadní vyvážení jezdce, či pokrčit kolena a údaj lítá v desítkách procent. Max. občas mrknu na gumku, jak je daleko od dorazu..

        0 0
        • pepek  

          Teď jste se oba odhalili jako techničtí diletanti. Bez nastavení přesného sagu, tlaku, protitlaku, HS, LS, LSD a KGB nelze přece vyjet ani pro rohlíky.

          0 0
          • scoty  

            Máš něco proti dorazům a sledování gumičky soudruhu?..:))

            0 0
        • Dzordano_Bruno1  

          Gumicku sleduju taky. Pokud to takhle clovek dela, pozoruje tak neninopravdu neni problem. Ja mam foxe 120mm na 55psi pri 80kg a jezdim jako blazen. Pokud jsem dal hodnoty vyrobcem, tak vidla byla pocitove moc tvrda a nevyhovovalo mi to.

          A pohodlnych 30mm, ktere fox udava mi prislo tak akorat, ale pridal jsem o neco vic..

          0 0
          • scoty  

            No a s tím pocitovým dolaďováním to taky nevidím nějak zvlášť.. sice taky podhušťuji, ale jen hodně málo, že třeba do hmotnosti nepočítám bagáž. Stejně mi vidlice přijde na začátku jiná než na konci, což je dáno únavou atd. Mám rád tech ježdění nahoru a dolů a podhuštěná vidle mi prostě nesedí, třeba při nadhazování předku..

            0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              Ono zase je docela podstatný si nastavit odskok pořádně. Já jsem celou dobu jezdil na utlumené vidli a tak se mi zdálo, že nepruží a stojí za prd.

              Nedalo mi to a začal jsemsi hrát s odskokem – nejdřív na max, to kopala až běda, krapet jsem ubral a hned jsem byl spokojen na max. ale zase byla moc měkká, takže jí budu muset přifouknout.

              Celé nastavení vidle je o zkušenostech a hlavně ježdění.

              0 0
              • mr.antik  

                Hlavně u vidle je to uplně jedno, jak jí nastavíš, není to tak kriticka věc – nesmí odskakovat a nesmí chodit po dorazech. Pokud má někdo deprese z toho, že mu vidle nechodí na poslední 3cm, tak se až tak nic neděje.

                Tlumič je důležitější, tam jsou rodíly zatížení hrozně velký, dost to mění geometrii kola (i posedu) a dírky měnícímu se poměru přepákování a tahání za řetěz může kolo dost zlenivět.

                0 0
        • kubad  

          orientačně ho sleduji, protože jezdit s minimálním, nebo naopak v půlce zdvihu znamená že je něco špatně

          0 0
          • scoty  

            taky semtam sleduju prachové kroužky..:)

            0 0
            • kubad  

              tak zrovna u 301 je to jednodušší :D

              0 0
              • scoty  

                Už mám na kole tvou redukci, akorát jsem začernil, co je vidět..:)

                btw. jak se jezdí s pásákem FA?

                0 0
    • Johny_r  

      Oživím tohle vlákno. Zajímalo by mne, kam se počítá zdvih. Mám Foxe 32 Rhythm 120mm a délka kluzáků při nezatížené vidli je víc než 120mm. Přitom v manuálu je zdvih nakreslen od prachovky až na konec. Tak jak to je? Nezkoušel jsem jí vyfouknout k nule (což bych možná měl :-).

      Nafoukal jsem jí v základu podle manuálu na nějakých 111 psi, ale při zatížení v mírném zvednutí ze sedla tam musím dát aspoň 130psi, abych se dostal na deklarovaný sag 15–20%. To mě trochu zarazilo, protože deklarovaný strop je 140 PSI. OK, s věcma mám něco přes metrák, ale i tak. Nemám srovnání kromě staré pružinové vidle, pocitově pruží dobře (líp než ta stará), ale třeba by to mohlo být lepší. Na doraz jsem jí nedostal, nicméně jak zkoušíte maximum? Mám na tom skákat a propružit to, co to dá nebo je nějaký lepší postup?

      Z diskuse jsem pochopil, že důležitější než sag je využití celé délky zdvihu až těsně pod doraz. Je to tak?

      Díky

      0 0
      • honzabike  

        Zdvih se počítá od prachovky na konec, pokud ti to ukazuje víc, tak máš v reálu větší zdvih. Vidlici si fouká každý jak potřebuje pocitově, samozřejmě by se nemělo jít na doraz. Já osobně mám rád měkčí tlumení, proto u své Reby 130 jdu se sagem klidně na 30%.

        0 0
        • Lachtis  

          nemáš pravdu! Moje FOX Performance elite má 100mm zdvih, ale kluzák je cca o 1–2 cm delší, mevím teď od PC přesně, ale je citelně delší. Ano, nemá víc, ano zkoušel jsem vyfouknout a ano, doraz je těch 1–2 cm nad koncem kluzáku.

          Recon, co jsem měl na Kellyšce a teď Sid na Silverbacku má konce kluzáků s limitem zdvihu (100mm).

          Tohle má Fox zřejmě jinak…

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak to má úplně každá vidlice, jen se liší, kolik tam zbývá. U Foxek to bývá kolem 9–10mm. To co napsal je úplná blbost včetně sagu 30% (při 30% sagu bude mít ve stoje ve sjezdu sag tak 50% a tím opravdu extrémně přehnaně omezen funčkní zdvih).

            0 0
            • honzabike  

              Jedno moudro zní – snažme se lidi spíše pochopit než je kritizovat.

              Když říkám že mám 30% sag tak to pro mě asi blbost není. Vidle je dost tvrdá a při běžným šlapání se nepohupuje, dost si potrpím na pohodlí tak proč ji neupustit. Když do toho chci dupat ve stoje tak si ji zamknu. Sjezdy ve stoje jsou pro mě minimální záležitost. Na dorazy nechodím.

              Sorry, ale nebudu si jen kvůli tomu že pro někoho je to blbost dávat menší sag…

              0 0
              • MlokCZ  

                Sjezdy ve stoje jsou pro mě minimální záležitost.

                Aha. Potom tedy už raději k opdružení nic nepiš…

                0 0
          • honzabike  

            Aha to sem nevěděl že to foxky takhle mají, každopádně kluzák když je o 1–2cm vyšší tak to trochu mění geo než když by bylo těch deklarovaných 100, neboli se to chová posedově jako se 120mm, ne?

            0 0
            • MlokCZ  

              Ne, to s tím nemá vůbec nic společného. Zrovna Foxky mají nejkratší možnou délku, která je daná tím, aby se tam vešlo přední kolo když jde vidlice na doraz. Kratší být už nemůže.

              0 0
        • phixion  

          Jak píše Lachtis – všechny Foxky, které jsem zatím viděl, mají kluzáky cca o 1cm delší než deklarovaný zdvih, včetně mojí 120mm, která má kluzáky 127mm, ale když ji vyfouknu, na posleních 7mm už se nedostanu.

          U RockShoxu bývá ta délka „navíc“ mnohem menší, někdy dokonce konec zdvihu = přímo korunka.

          0 0
          • MlokCZ  

            I u RS by měla být rezerva kolem 5mm a nikdy by neměl být konec zdvihu korunka (pokud je, tak je něco ve vidlici špatně).

            0 0
            • phixion  

              U známého jsem to právě nedávno viděl, nejdřív jsem si myslel, že si sag kroužek uklidil pod korunku rukou, ale pak jsem byl svědkem toho, že ho tam dostal normálně chodem vidlice. Myslím že to byla Revelation. Ale netvářil se že by to byl tvrdý doraz, tak snad s vidlí nic nemá :-)

              0 0
            • Atilla  

              U RS je doraz na korunce. Zbude ti místo maximálně na Červený o kroužek.

              0 0
      • MlokCZ  

        U Foxek k jejich konstrukci negativky je vhodný právě zhruba doporučovaný sag Foxem, tedy 15–20%. Tlakem ladíš, aby vyšel ± vhodný sag a požadované (jezdcem) chování v první polovině zdvihu. Druhou polovinu zdvihu následně doladíš tokeny (při chozenní na doraz token přidáš, při nevyužití zdvihu ubereš).

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.