• Queb

    Zdravím… potřebuju sehnat naprosto „obyč“ kolo, který mi bude sloužit jako dopravní prostředek… převážně silnice, ale občas je možný, že bude potřeba jet i nějaká lesní, polní cesta, či terén a i tak trochu ze vzhledových důvodů vybírám mezi koly horskými… mám projetej docela i cyklobazar(tam jsem nic moc nenašel) a i další dva nějaký bazary na netu… asi 2–3 kola mám jvyhlídnutý a čekám na odepsání od majitelů s blížšíma informacema… ale jinak žádná sláva… proto jsem zapřemýšlel i o tom, že bych někde na netu našel nějakej základní model, už starý modely, kterých se potřebují prodejci zbavit, tak je mají ve výprodejích… a docela mě zaujali tyhle ty…

    http://www.axit.cz/…_6-20-v.html

    http://www.axit.cz/…olution.html

    http://www.axit.cz/…r_basic.html

    A měl bych dotaz jestli se dá nějak v základu říct, jaký bude o něco „kvalitnější“… hlavně rám (je mi jasný, že ostatní komponenty budou časem odpadat a potřeba měnit) ale rám je na tom nejdůležitější, tak jestli je např. známý, že třeba geometrie a celkový zpracování má jedna nebo druhá značka lepší…? jinak řazení mají téměř shodný… liší se ve vidlici- Merida má SR 26 XCT-HLO 100, Autoři mají RST Gila 27.5 ML… dá se říct, jaká je „lepší“…? a pak třeba jestli se dá trochu určit, jaký z nich bude mít třeba celkově o něco lepší „kvalitu“ vedlejších komponentů a dílů, jako kazeta, řetěz, středový složení, kliky, náboje na kolech…?

    jinak mám cca 185cm, váha se pohybuje tak 75–80… a rozpočet mám tak těch 8–9 opravdu max, jak jsem psal, potřebuju něco jako „dopravní prostředek“… i těch 8–9 mi přijde moc, ideálně bych si představoval, kdybych našel něco „ucházející ho se“ někde na bazaru třeba okolo 5, ale to se mi zatím moc nepodařilo… díky za jakýkoliv postřehy, odpovědi, návrhy, názory atd…

    0 0
    • t29  

      Těžký výběr. Jak podle možností, tak podle očekávatelné hmotnosti kol, v téhle kategorii někde kolem 15kg. Pořád ale lepší než supermarketovky.

      Podle výbavy bych bral Meridu (hydraulický lockout vidlice, Shimano kliky). Vidlice RST Gila je zlo. Rám se kvalitou moc lišit nebude, Merida i Author je běžná konfekce, každopádně jestli chceš vybírat rám na míru, dohledej si geometrie jednotlivých modelů a změř se podle Competitive Cyclist – Author dělá liché velikosti (pro tebe 19" nebo 21"), Merida sudé (nejspíš by sedla 20"), třeba ti bude hůř vybavený Author geometrií vyhovovat víc než líp vybavená Merida. Další rozdíl je ve velikosti kol, Author Solution má větší 27,5" kola, takže nebude tak „akční“ při rozjezdech, ale snáz přejede překážku. A poslední drobnost je, že Merida má střed o kousek níž = stabilnější, ale snáz chytneš pedálem o zem.

      Obecně vybírej kola, které mají aspoň 8 převodů vzadu. Ne kvůli počtu převodů, ale aby tam pasoval kvalitní náboj kdyby ho bylo potřeba vyměnit. Pohon neřeš, je to spotřebák, řazení taky moc neřeš – dobře seřízené lowend Shimano řadí líp než hogo fogo model s bovdenama plnýma bláta. Brzdy Shimano nebo Tektro jsou srovnatelné, větší rozdíl udělá výměna brzdových špalků za KoolStop. Dvoustěnné ráfky už jsou dneska snad standard i v levné konfekci.

      0 0
      • Queb  

        o tom „kalkulátoru“ velikosti slyším poprvé, ale zkusím to… mám sice 185cm, ale vím že mám poměrně víc delší nohy, kratší trup… předtím jsem měl horský 29" a velikost rámu byla 21,5" a sedlovku jsem měl vysunutou skoro na maximum, byly tam tak 3 cm rezerva do maximální délky vysunutí… a doma máme nově cyklotrenažer, který má být na max. výšku postavy 190cm… a musím ho mít nastavený na maximální vysunutí, aby mi byl dobře na délku noh… takže tam jsem spíš počítal že by ty velikosti rámů byly u meridy 22" a u Autora 21"… ale zkusím se proměřit podle toho přesnějšího „návodů“…

        hmotnost kola až tak neřeším… moje předchozí horský kolo se všema serepetičkama co jsem na něm měl vážilo snad 20… :-)

        mě se i ta Merida líbí i víc jako značka (jeden známej mi je kdysy doporučoval) a i celkově vzhledem… a tak trochu jsem o těch komponentech pak i pátral i tady v diskuzi a ta Merida by je měla mít o něco málo lepší no…

        Ale co tak nějak jsem ještě přemýšlel, tak je právě ta velikost kol… předtím jsem měl to horský kolo 29" a i po silnici to jelo super, mi přišlo že skoro líp než bráchovo „krosový“ kolo, který mělo mnohem užší a hladký pláště… já měl na tom horským nějaký Schvalbe rapid rob šířky myslím 2,25, vůbec né hladký, ale stejně mi přišlo že to po silnici jelo fakt docela dobře… tak si říkám jak moc tam v těch jízdních vlastnostech(po silnici) dělá právě ta velikost kol, že prostě větší kola- když už to člověk „rozjede“, tak větší valivá síla atd… tak si právě říkám jestli to horský 26" nepojede po silnici výrazně pomaleji a jestli na něm nebude jízda výrazně náročnější… jak jsem psal, účel kola bude čistě jako „dopravní prostředek“ přávážně silnice, stezky, občas nějakej výlet do přírody… i mi vrtá v hlavě jestli by za tímhle účelem nebylo lepší nějaký krosový, ale zase si říkám, že člověk nikdy neví, kudyma bude muset jet a i vzhledově se mi horský líbí víc… jen si právě říkám, jestli nebude fakt znatelnej rozdíl v tom, jak dobře to pojede po silnici a jiných rovných cestách- jen ta 26"… jestli by v tomhle směru byly hodně znát ty 27,5 kola…?!?

        každopádně díky za odpověď…

        0 0
        • honza1982  

          Nějak tomu nerozumím. Měl si 29kolo a teď sháníš na 185cm něco na 26 kolech do 9 tisíc?

          0 0
        • novas752  
          1. šířka a členitost vzorku nejsou jedinými a dokonce ani hlavními parametry ovlivňujícími „jak to jede“. Kvalita směsi a konstrukce se projeví daleko více, proto lepší mtb xc pláště „jedou“ (mají menší odpor) líp, než kdejaký levný hladký úzký.
          2. V průměru tam rozdíl nebude nijak závratný a u kola za 10k to ani nemá smysl řešit (plášť tam je otřesnej tak i tak). Snad jen, že 26" je už mrtvý rozměr a za pár let na to moc nepůjdou sehnat lepší díly. Dobrá by byla 29" kola – můžeš plášť vyměnit za nějaký lepší krosový/cyklo­krosový/silnič­ní, akorát výplet je na takhle levném kole potom dost těžký a málo tuhý.
          0 0
          • SloM  

            Co třeba odpor vzduchu? :-) Na silnici může být už poměrně velký, zvlášť u širokých MTB plášťů (třeba 2,4"). To jen tak na okraj.

            0 0
            • novas752  

              Tak samozřejmě, aero odpor no. :) Hlavně u fatbika!

              To ale dělá majoritní vliv až někde nad 25–35km/h (vzhledem ke vzduchu).

              0 0
              • SloM  

                https://www.schwalbe.com/…erstand.html

                V první „odrážce“ je zajímavý graf. Jak moc vypovídající to je netuším.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ten graf je ok. V konkrétní situaci (konkrétní pláště, konkrétní jezdec a posed, atd.) se to bude vždy mírně lišit od jiné konkrétní situace, ale pořád to pro narůstající rychlost bude vypadat podobně.

                  Je ale potřeba si uvědomit, co je hlavním zdrojem odporu vzduchu. Tím je jezdec. Tedy nejdůležitější faktor je posed. U silničky je největší přínos právě posed, zejména při spodním úchopu.

                  Širší pláště samozřejmě budou mít větší odpor vzduchu než užší, ale v celkovém nárůstů odporu vzduchu to zase tolik neudělá, proto se tenhle rozdíl projeví opravdu více až v hodně vysokých rychlostech typu 40km/h. A i u silniček profíci aktuálně jezdí čím dál širší pláště než se jezdilo dříve i přesto, že to mírně navýší odpor vzduchu.

                  0 0
        • MlokCZ  

          Totožný model pláště (opravdu totožný včetně verze, tedy např. 26" TLE RoR vs 29" TLE RoR) různých růzměrů (26 vs 29) jedou téměř stejně. Rozdíl dle měření je naprosto minimální ve prospěch 29".

          Větší setrvačnost 29" kol je pouze nevýhoda, těžší kola se nevozí cíleně nikdy, ani na silničkách ani na rovinatné profily. Maximálně se vozí na rovinatější trasy výrazně vyšší ráfky pro lepší aerodynamiku, které jsou mírně těžší. Ale vyšší hmotnost ani zde není cílem, jen výhoda lepší aerodynamiky převáží nevýhodu vyšší hmotnosti.

          Tedy ne, srovnatelně osazená 29" na silnici nikdy nepojede lépe než 26", pojede nepatrně hůře s tím, že rozdíl bude hrozně malý, běžný hobík ho ani nedokáže objetivně změřit..

          Já bych u HT šel určitě do 29", ale rozhodně ne kvůli tomu, že pojede lépe po silnici.

          Co se týká kros vs 29", tak tady platí zase srovnání konkrétních posedů, to udělá nejvíce. A to je o srovnání konkrétních kol a ne o tom, jestli to je kros nebo 29".

          A co se týká plášťů, tak na kros se dělá obrovské množství pomalých plášťů, protože v téhle kategorii výrobci často preferují lepší odolnost a valivý odpor pak často bývá větší. Navíc na levné krose se osazují mizerné levné pláště, které vůbec nejedou.

          Takže se snadno může stát, že 29" má rychlejší pláště, ale zase to neplatí obecně. U 29" je ale mnohem větší výběr opravdu rychlých plášťů než u krosu. Pro kros je opravdu rychlých na trhu minimum (proto v reálu je tam skoro nikdo nemá).

          0 0
    • honza1982  

      No, teda ten cenový limit je opravdu již z podstaty slova velmi limitující :). Díval bych se spíše po bazarech. Pokud máš ty kola v nabídce opravdu na 10–15 km svezení někam do práce, tak je to OK. Ale na pravidelné delší výlety bych to neviděl. A osobně na tvou velikost větší kola.

      Osobně bych se díval spíš na tohle:

      http://www.cyklonemcik.cz/…tus-xct-test

      http://www.cyklonemcik.cz/…-evo-29-2016

      Ale je to pořád low-end, těžké a všechno okolo, co tě jen napadne není nic moc. Nebo zkoušet bazary:

      https://www.cyklobazar.cz/…lo-kellys-29

      https://www.cyklobazar.cz/…r-model-2016

      ale člověk neví, v jakém jsou stavu:

      https://www.sbazar.cz/…ine-100-2014

      https://www.sbazar.cz/…-sport-29-xl

      Nebo tohle je za tu cenu totální bomba si myslím. Ale myslím, že už mu za tu cenu mohli všichni utrhnout ruce. To bych si klidně koupil za 7500 i já.

      https://sport.bazos.cz/…anyon-AL.php

      0 0
    • vladacr  

      Na toho Grand Canyon al 6.9 XL do 202cm taky koukám, ale XL by asi na mou výšku 186, rozkrok 84 bylo velké.

      0 0
      • honza1982  

        Pokud není kradené a je k dispozici za 7.500, tak bych si ho koupil v XL i při výšce 186cm. Dal bych kratší představec a řešil posed. Ale ta cena je alarmující všemi způsoby.

        0 0
        • vladacr  

          Cena 7500 u něj není, https://www.cyklobazar.cz/…-xl-do-202cm. Ale tahle cenovka IMHO taky není špatná.

          0 0
          • honza1982  

            :D:D Změnil to pacholek. Měl tam cenovku 7.500 kč a jiné fotografie. Asi si uvědomil, že je to blbost a někdo byl do telefonu příliš hrrrr a začal říkat: koupím ho klidně za deset, i za dvanáct, dám i patnáct :D. Tak mu začal hlodat červíček a podíval se na internet a ejhle :))).

            Ale i za tuhle cenu je to pořád dobrý kup. Ovšem nikoliv pro zakladatele topicu, jelikož by 3× přešvihl limit :D

            0 0
    • Queb  

      Abych vysvětlil zhruba situaci… měl jsem horský kolo 29"… který jsem používal především jako tréninkový, nebo i na delší výlety, atd… a používal jsem ho i jako „dopravní prostředek“, když jsem se někam potřeboval dopravit cca těch 10–15 km daleko třeba… a pak mám jedno naprosto hrozný trekový, který mám někdy od 15 let možná a to jsem používal jako dopravní prostředek po městě… je to naprostej šrot, se kterým bych se bál jet někam dál než těch 5 km, protože to je prostě šrot… :-) ale do města ideální…

      zato to horský 29", to byla fakt velký kráva, doma jsem měl potíž se s ním vymotat po schodech, těžký jako kráva, a jako dopravní prostředek nepraktický třeba právě do města bylo naprosto nepraktický… do stojanů se většinou ani nevešlo, nikde nechtělo ani moc stát, a stejně se mi tohle kolo nechtělo nechávat jen tak někde nechávat stát z důvodu obavy z krádeže atd…

      a na podzim jsem koupil silničku, která bude čistě tréninková a „závodní“… ale pak tady naskytl problém, že bych doma musel mít prakticky 3 kola a z toho 2 by sloužily prakticky jen jako dopravní prostředek, jedno do města, druhý na vzdálenosti okolo 5–15 km… což prostě nejde, i kvůli místu doma atd… tak jsem se rozhodl že to horský 29" prodám… toho starýho sráče nejspíš vyhodím, to by nikdo nekoupil asi ani za pár stovek…

      a budu mít tu silničku s tím že si najdu právě nějaký obyčejný, levný prakticky kolo, který budu mít jako dopravní prostředek i na město i na ty vzdálenosti okolo těch 5–15 km… :-) vím je to trochu komplikovanější, ale tak nějak to zhruba je… :-)

      0 0
      • Queb  

        takže jak jsem psal, scháním něco so poslouží především jako dopravní prostředek, ale zase aby to nebyl úplnej šrot a nebál bych se na tom jet někam třeba těch 5–15 km se strachem kde se mi rosype, prostě abych se na něj trošičku mohl spolehnout…

        vůbec se nebráním bazaru, tu silničku jsem taky hledali jedině přes cyklobazar… dám příkald, kdybych našel někde na bazaru podobný kolo https://www.cyklobazar.cz/…ida-matts-15 tak ho beru všema deseti… bohužel tohle má borec už prodaný ale inzerát tam má furt…

        takže cyklobazar mám projetej dost… tam sem jinak nic extra nenašel… pak jsem projížděl ještě sbazar, a bazoš… taky žýdný zázraky… a když třeba vypadají líp, tak jsou okolo 7 třeba… a kategorií nebudou o nic lepší třída, než ty na který jsem dával odkaz.. a to si pak říkám, jestli dát 7 za bazarový, který už má něco najeto, komponenty můžou bejt na hraně výměny…a nebo si 1–2 litry připlatit a mít fungl nový…

        0 0
        • Queb  

          A ještě bych dodal, že právě po zkušenostech s tou 29" bych radši právě něco „menšího“ a tím praktičtějšího… nevím jestli to bylo tím že to byla ta 29", ale byla to fakt velká těžká kráva, takže „nepraktický“… zároveň hledám něco, co má brzdy jen obyčejný Véčka… právě na tom 29" jsem měl kotoučový, teda mechanický… ale né moc dobrá zkušenost… a hlavně z hlediska praktičnosti- obyčejný Včka si vyměním, opravím a sešteluju sám úplně v pohodě… je mi jasný že kotoučový jsou z hlediska brždění, účinosti atd… lepší… ale z hlediska praktičnosti mi budou bohatě stačit jen Véčka…

          Ale taky mi je jasný(a pročítal jsem tady i nějaký diskuze, kde se to probíralo), že je možný, že ty 26" horský budou za pár let „mrtvý“… tak jestli by z tohodle hlediska výhledu do budoucna nebyl lepší ten rozměr 27,5…?!?

          0 0
          • novas752  

            A základní kolo pod 10k těžký nebude? :)

            Do budoucna by byl, ale 26" je teď za lepší cenu a upgradovat „kolo“ za 10 nemá smysl – musel bys vyměnit komplet vše.

            0 0
            • Queb  

              O tý váze to až tak nebylo… spíš celkově ta velikost a s tím spojená „praktičnost“, snažší údržba atd…

              0 0
      • honza1982  

        Myslím, že prodat 29 při 185cm a chtít něco na 26, co váží 15kg je slušně řečeno hloupost. Radši bych vzal těžkou 29 a těch 8–9tisíc investoval do odlehčení. To je můj názor.

        Pokud trváš na 26' kole, tak za cenu 8–9 tisíc podle mě neseženeš nic o moc lepšího než to, co jsi prodal. Chtělo by to přesně říct, co to bylo za kolo. Ale 29' kola tu nejsou dvacet let, takže zase tak staré to určitě nebylo. Na bazaru koupit nějaké věci a dovybavit.

        Koukej se po těch bazarech, občas tam narazíš na dobrý bike. Hlavně 26' kolo seženeš na bazaru za hubičku dnes. Každý se toho zbavuje, protože to dnes málokdo chce. Jak bylo řečeno, je to mrtvý rozměr (pro většinu bikerů). Raději bych si koupil něco, co postuji níže, než nový šmejd.

        https://www.cyklobazar.cz/…heeler-eagle

        https://www.cyklobazar.cz/…-kolo-kellys

        https://www.cyklobazar.cz/…-traction-21

        http://www.bike-forum.cz/…che-m-1-team

        To jsou jen příklady. Ale jakmile chce dnes člověk koupit 26' kolo, tak má v bazarech výběr dost velký oproti větším rozměrům.

        0 0
        • Queb  

          byl to rock machine tsunami 30, myslím rok 2011–12…?!? a tak nějak klasika, stálo mě v tu dobu asi 16,5 litru, mělo mechanický kotoučový, obyč řazení 3*9 Acera, vidlice nějaká základní pružinová Suntour… a najezdil jsem toho na něm dost a zažilo taky dost… přehazovačka už nechodila úplně jak měla, a i tak nějak celkově jsem z něj cítíl, že postupně bude odcházet a potřebovat výměnu podstatně víc dílů- možná skoro všechno… :-)

          a jak jsem si pořídil na podzim tu silničku, tak jsem jen potřeboval vyřešit to, že budu potřebovat mít jedno kolo čistě jako dopravní prostředek, jak do města, tak i na vzdálenosti 5–15 km… a to mi ta 29" nepřišla moc vhodná a praktická, jak jsem psal už vejš… tak jsem se rozhodl a přišlo mi tak nějak nejlepší řešení že tu 29" zkusím okolo 9–10 tisíc prodat… a někde na bazaru najdu nějaký „solidní“ kolo okolo 5–6, který čistě jako dopravní prostředek poslouží líp a bude praktičtější… tak právě hledám a pátrám… cyklobazar mám projetej docela dost… ale já vždy hledal velikosti rámu XL-21–23"… jak jsem psal vejš, tu 29" jsem měl 21,5 velikost rámu a měl jsem u něj sedlo vysunutý téměř na maximum… z toho jsem usuzoval že velikosti okolo L- 20" by byly pro mě malé…proto jsem hledal vždy jen v nabídce XL, těch tam zase tolik není… je mi jasný že těch L-kovejch je tam v nabídce podstatně víc…

          Ale taky těm velikostem úplně nerozumím… např. brácha má trekový/krosový kolo velikosti 20,5"… a je mi velikostně úplně v pohodě, tak že sedlovka má ještě mnohem větší rezervu na vysunutí, než jsem měl u toho horskýho 29" co mělo rám 21,5"… no nic, zítra zkusím si udělat komplet to změření podle „Competitive Cyclist“… a pak ještě asi zapátrám na těch bazarech no… je mi tak trochu jasný, že že než kupovat novýho šmejda, tak lepší najít nějaký na lepší na bazaru… ale jak jsem hledal vždy tu velikost XL, tak jsem nic moc extra co by sem i líbilo nenašel… navíc většina má kotoučový brzdy, což jak jsem psal, bych radši obyčejný Véčka…

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.