Noob dotaz na tuhost kol vs tlak v pláštích

8 nepřečtených
  • oo.viper.oo

    Mám asi úplně houpej dotaz, ale třeba mi to někdo vysvětlí. Obecně chápu proč se řeší tuhost kol ve smyslu že tušší kola jsou lepší, protože se lépe valí. Na druhou stranu se obvykle pláště nefoukají na šutr, aby kolo nebylo tuhý moc. Jak spolu tyto dvě věci souvisí a jak jdou nebo nejdou proti sobě?

    Není vyšší tlak v plášti na měkčím kole to samé jako nižší tlak v plášti na tušším kole? Na první pohled to vypadá že je jedno, jestli pruží plášť, nebo výplet s ráfkem…

    Nebo je to tak, že valivý odpor měkčího výpletu a ráfku je řádově vyšší než valivý odpor měkčího pláště?

    Konkrétně: řeším zda investovat do lepších kol na svém all-mountain Specialized Camberu, vel. kol 29", hmotnost jezdce 100 kg a skáču minimálně. Nejde ani tak o ty peníze (i když o ty jde vždy), ale rád bych pochopil, jaké faktory tu hrají roli.

    0 0
    • wilda81  

      Opravdu věříš, že „pružení výpletu s ráfkem“ funguje stejně dobře jako méně nafoukaný pláš na tuhých kolech?

      0 0
    • nomecz  

      pláště se nefoukají na „šutr“ proto aby měli lepší trakci a kolo bylo pohodlnější

      další věc je valivej odpor pláště, můžeš mít gumu tvrdou ja šutr a stejně se ti na měkejch pláštích s nižsím valivým odporem pojede lépe.

      Lehká kola (a pláště) díky nižší hmotnosti rotujících částí umožňují lepší zrychlení a nižší potřebnou sílu k roztočení kola (největší benefit při jízdě do kopce)

      lehčí kola se určitě vyplatí, ovšem při tvé váze to chce dobře vybrat

      0 0
      • oo.viper.oo  

        Hmotnost, to je jiná story. Chápu implikace rotující váhy. V tomto dotazu mi jde o tu tuhost. Protože je mi jasný, že se 100 kg, pokud budu chtít tušší kola, tak o moc lehčí než ty stávající stejně nebudou. Edit: navíc při dlouhém šplhání na kopec jedu při své mizerné kondičce kadenčně v sedle konstantní rychlostí, takže mě vyšší moment setrvačnosti zase tak žíly nerve.

        0 0
        • Vilém  

          Kdybys nechal neco zaplest, tak to bude tuzsi, uz jen kvuli 32 dratum, oproti 24/28 co mas ted. Co ty stavajici kola vazi, to netusim, ale jiste to zadny light nebude, ty naby jsou zaklad a lehky nebudou. S podobnou vahou jako ty mam na 29" kola kolem 1800g, u kterych nemam zadny problem s tuhosti a nemam strach, ze by se to pode mnou rozpadlo.

          0 0
        • nomecz  

          no pokud to bereš takhle tak tuná kola samozřejmě lépe přenáší sílu záběru na cestu a měňě starostí s centrováním.

          kvalitní pláště s rozumným tlakem + tuhá kola ti přinesou více pohodlí a měně nutného výkonu

          A věř tomu že kola lehčí o 200–300 g poznáš a se špatnou kondicí o to víc

          víc ti k tomu asi nejsem schopen napsat :-)

          0 0
    • Bubaaak  

      Nevim a přesně ti to neřeknu, ale pláště fungují jako tlumící prvek mimo jiné a pokud nejsou nafoukaný na beton, pak i mirně žvejklá guma má větši styčnou plochu s cestou, tedy vydrží dýl držet kolo v záběru.

      Taky guma má dejme tomu 3cm profil a když se ti žvejknou 3cm, je to lepší, než když se ti žvejká „půl metru“ ráfku. Takže na tuhých ráfcích je i větší jistota, kolo i na měkčích gumách tolik „neplave“

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.