Měníte nějak preventivně sedlovku a řidítka ?

129 nepřečtených
  • Krutor

    Jak jste na tom? Měníte řidítka nebo sedlovku preventivně po nějakém počtu let / km provozu?

    0 0
    • xshreck  

      Pokud nějak divně nekřupe nebo není zohlá, tak si myslím že se na těchhle věcech nemá co pokazit.

      0 0
      • JayDee  

        a ja proc je takovejch thomson sedlovek na bazaru :)))

        0 0
        • boboe  

          Třeba proto, že na novej rám s jiným průměrem sedlové trubky, starou nedá…mne to čeká třeba tuhle zimu, novej rám je už na cestě…:-)

          0 0
      • Nimrod  

        není co pokazit? sedlovka snad ne, ale řídítka z hlíny jsou snad jasný…

        k tématu. já neměním, snažím se kupovat z materiálů, které moc nestárnou, ale třeba známý, co jezdí freeride, mění jednou za dva roky řídítka..

        0 0
      • Vilém  

        Tobe jeste asi ani sedlovka, ani riditka nepraskly, ze?

        0 0
        • xshreck  

          Nevím proč, křupnout můžou i nové ;)

          Jestli jezdí člověk šílenosti, kde řídítka i sedlovka dostávají sodu, tak to možná.

          Ale že bych jen tak preventivně měnil ;) to bych fakt musel měnit i rám, který dostává taky pěkné prdy. Takže kdo si mění preventivně, ať do toho vráží (mnohdy zbytečně).

          Zase pokud narazí na hezčí a chce si udělat radost… :)

          A pokud rveš za řídítka jak magor a křupnou ti, tak to asi nebude únava materiálu.

          0 0
          • Nimrod  

            to není tak úplně pravda… prostě hliník stárne, relativně rychle. když máš 5 a víc let stará řídítka, tak už můžeš pomalu čekat, že ti křupnou… a věz, že je to dost nečekaná věc, není na nich nic vidět. a také věz, že když ti křupnou řísítka ve sjezdu, tak to může sakra bolet…

            krom toho řídítka dostávají asi nejvíc nažrat z celého kola a to nemusíš dělat žádné vylomeniny, úplně stačí, když se ve sjezdu postavíš do pedálů…

            celkem bych ale věřil starým sjezdovým roox, ty vážily snad 400 gramů a měly tuším doživotku, a syntace, ta má deset let. u obou bych i věřil, že těch deset let vydrží celkem bez problémů… ale o moc víc bych jim osobně nedával

            0 0
            • madcat  

              Mě znervózňujete kurnik, ty moje řídítka už 5 let mají (Truvativ XR)

              0 0
              • Nimrod  

                mi praskly jen kalloye (7 let) ve sjezdu a pak praskly kamarádovi tiogy po mně. to měly tak tři roky. ale měly za sebou trochu skákání… od té doby už jen ocel a teď nově titan :-) jo a mám tu ještě jedny staré zoo! (6 let) trialové, ty mám na starém xc a snad tam ještě pár let vydží…

                0 0
                • JSt  

                  kolik maji ty zoo? hadam, ze xc s rodlama pres 70cm neni to prave orechove :-))

                  0 0
                  • Nimrod  

                    jsem je říznul na cirka 650 :-) ale měly 740… a nikde se mi nedržely dobře, jen když jsem je měl chvilku jako nouzovku na sjezďáku :-)

                    0 0
                • prvniodkonce  

                  Tiogy mi taky zůstaly v ruce – nebrat.

                  0 0
            • pelhrimov  

              „prostě hliník stárne, relativně rychle“ toto je strašný žvást, to by auta, kola a letadla asi nemohla existovat:) Když použiješ vhodnou slitinu a díl je konstruhovaný na daný typ namáhání, tak vydrží mnoho let a v někerých případech je skoro věčný. Už jenom ty speciální odlitky a profily, které si výrobci musí držet dlouho skladem, třeba kvůli výrobě náhradních dílů, protože Ti hutě nenaválcují 1 metr nebo kilo na zavolání. To není jako v zelenině s přezrálým ovocem :)

              0 0
              • Vilém  

                Nj, ale on nestarne pri skladovani, ale pri pouzivani. Ze jsi jeste neco takoveho nepotkal, neznamena, ze to neni pravda.

                0 0
                • soc  

                  Ja bych rekl, ze se spis unavuje, nez starne, ale je fakt, ze cim jsem starsi, tim jsem taky unavenejsi :)

                  0 0
                  • Vilém  

                    Jo, nejsem strojar, ale asi to bude vhodnejsi vyraz. Osobne uz jsem takovy unaveny ram potkal a byl po 3 sezonach jak zvykacka.

                    0 0
              • náčelník  

                Hliníkové slitiny mají nízkou únavovou životnost, tak to bylo míněno.

                A ty jeď do Pelhřimova … :)

                0 0
                • pelhrimov  

                  Ne tak to míněno nebylo, soudruh psal o životnosti 5 let, nic o žádných cyklech a namáhání, takže zde šíří bludy.

                  0 0
                  • Nimrod  

                    tak se omlouvám, že jsem se dostatečně nevyjádřil. holt jsem předpokládal, že na tom komponentu se bude i jezdit, ne se na něj koukat :-)

                    0 0
            • fousek  

              Zase Blanik lita do ted a je celej z hliny, ostatni letadla z jeho rocniku uz davno nelitaj.

              Naopak prej hlinik starim tvrdne.

              Pokud ty riditka jsou dostatecne dobre nadimenzovany a jsou z naky slitiny co neni umlele zestarla tak budou cimdal pevnejsi:-)

              0 0
              • soc  

                Blanik uz nelita, nedavno byly uzemneny kvuli nehode v Rakousku :)

                Nicmene na dnech NATO bude B52. Takze doporucuji vsem, kteri neveri hliniku, at se jdou podivat. Letadlo z 50 let minuleho stoleti, zivotnost prodlouzena do 2040. Ale je fakt, ze hmotnost se to tam nehrotila tak jak na kolech :)

                0 0
                • fousek  

                  Slysel sem ze uz zas lita, ale co mozny to je, jestli mas pravdu tak je to kazdopadne skoda.

                  Myslis tuhle potvurku?

                  0 0
                  • mr.antik  

                    Blaníka jsem viděl v sobotu dělat okruh nad MB letištěm.

                    0 0
                    • soc  

                      No ono je to sporne, EASA Blaniky uzemnila, cesi se rozhodli toto narizeni ignorovat. EASA potom prehodnotila svuj nazor a chtela vypracovat novou metodiku kontroly konstrukce, protoze u Blaniku je pry dost casto rozpor v tom, jake letove hodiny jsou zapsane a kolik je ve skutecnosti nalitano. Takze i tady panuje docela bordel.

                      0 0
                  • soc  

                    jj, presne ta, bohuzel se podivat nepujdu…

                    0 0
                • duk  

                  Myslím že na letadlech hrotí hmotnost naopak trochu víc, než na kolech…

                  0 0
                  • soc  

                    V prve rade se hroti pevnost. Navic je daleko lepe zpracovana metodika vypoctu zatizeni, takze se da potom hrotit i ta hmotnost.

                    0 0
                • náčelník  

                  Plácáš nesmysly.

                  0 0
                  • soc  

                    To je taky dobre vedet…

                    0 0
                    • náčelník  

                      Podívej, pokud se některý typ letadla vyrábí od 50.let, tak to ještě neznamená, že každá součástka každého vyrobeného kusu je šedesát let stará.

                      A prodloužení životnosti se týká modelové řady a to si piš, že si zatraceně hlídají životnost jednotlivých součástí a mění je i preventivně. To jest i u padesát let starého letadla může být vysoké procento součástí úplně nových.

                      A co se týče té nedůvěry k hliníku, tak vezmi na vědomí, že AL slitiny mají nízkou únavovou životnost, tedy že degradují absorbcí namáhání s časem. Na B-F se toto nevhodně označuje jako stárnutí nebo měknutí hliníku.

                      0 0
                      • soc  

                        A?

                        Podívej, moje poznámka k B52 se týkala hlavně draku, je mi naprosto jasné, že spousta dílů je nových, ale docela rád bych viděl, jak budeš měnit třeba pásnice v křídle. Poslední B52 byla dodána v roce 62, takže s padesátými roky jsem se mírně minul. Nicméně draky jsou původní. Sledování životnosti je samozřejmé, bývají předepsány postupy prohlídek. Ale opět bych rád viděl, jak budeš měnit nějakou část nosné konstrukce.

                        Takže ano, u 50 let starého letadla budeš mít spoustu dílů nových, ale drak je původní, s pečlivě sledovaným náletem.

                        Co se týče změn vlastností hliníků s časem, tak v tom s Tebou souhlasím, přečti si jiné moje příspěvky.

                        0 0
                        • náčelník  

                          V pohodě, já jsem u letadel sloužil, tak o tom taky něco vím. Mně se jen nelíbila ta tvoje úvodní formulace, která se dala vykládat jako „když vydrží letadlo padesát let, tak řidítka taky.“

                          0 0
                          • soc  

                            V pohode, chtel jsem jen ukazat, ze u hliniku neni problem s jeho vekem, ale s pouzitim, navrzenou konstrukci a tak vubec.

                            0 0
              • Nimrod  

                tvrdost a pevnost není jedno a to samé, ale tvrdý hliník je věc, s kterou jsem se ještě nesetkal :-) nicméně co dělá hliník stářím zas tak dopodrobna prostudované nemám… nicméně se tu bavíme o kolech a z mých zkušeností, jakož i z jiných, to tak vypadá, že dural „stárne“ rychleji jak například ocel

                0 0
                • Nimrod  

                  koukal jsem na tu tvrdost a máš pravdu, tvrdne. jenže pokud jsem to dobře pochopil, tak tvrdne právě že když je už starý a na úkor té pevnosti (sice to jsem přímo nečetl, ale pnutí v mřížce a podobné věci moc na pevnosti nepřidají). a nakonec začne tu tvrdost zas ztrácet a to označují jako přestárlý hliník

                  0 0
                  • soc  

                    Vlivem unavy tvrdne cisty hlinik, pokud se nepletu. Tam je to spojene s poklesem pevnosti (i kdyz tady se mozna mysli spis rozvoj mikrotrhlin).

                    U slitin hliniku je starnuti neco jineho, nez mas na mysli Ty, starnuti je obecne proces, kdy dochazi ke zvyseni mechanickych vlastnosti, muze byt umele, nebo prirozene. U slitin, ktere muzou starnout prirozene, neudelas prirozenym starnutim prestarnuti.

                    U umeleho starnuti to jde, vysledkem je nizsi pevnost (ale porad vyssi nez byla puvodni) a vyssi odolnost vuci korozi.

                    Jinak slitiny hliniku maji opravdu horsi unavove vlastnosti nez ocel, ale to uz je na konstrukterovi, aby si s tim pohral…

                    0 0
            • jecnak  

              Fakt a jak jsi na to prosimte prisel?

              0 0
              • Nimrod  

                tak k tomuhle grafu bych potřeboval ještě výklad, abych ho pochopil

                0 0
                • soc  

                  To dole je horší, no a je to slitina hliníku :)

                  Na ose x máš počet cyklů, na ose z napětí, které odpovídá tomuto počtu cyklů. Důležité u hliníku je, že ta křivka neustále klesá. U oceli je od určité hodnoty konstantní.

                  0 0
                  • Greyhound  

                    …což je jiným slovy totéž co jsem popisoval dole u toho titanu, akorát místo mez únavy jsem si proto vymyslel termín únavová hranice :-)

                    0 0
                • t29  

                  zkusím vyložit..

                  graf ukazuje, jak moc velkým napětím (svislá osa) musíme zatěžovat materiál, aby po absolvování daného počtu cyklů zatížení a odlehčení (vodorovná osa) praskl.

                  ocel má mez únavy = pokud při zatěžování nepřekročíme mez únavy, pak ocel vydrží libovolný počet cyklů. zato hliník mez únavy nemá, tedy i malé cyklické namáhání jednou způsobí prasknutí.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Tak nejak. Bohuzel se do toho jeste u oceli planta zmena struktury materialu kolem svaru, koroze a ruzne mechanicke vlivy na tenkostennou trubku.

                    0 0
                  • Rychlej turista  

                    Zcela jistě to tak být nemůže, protože když se na B-F kohokoliv zeptáš, proč při parkování kola přeřazuje na malý převodník i pastorek, odpoví ti, že je to proto, aby se mu neunavily pružiny. To je zcela jasný a nezpochybnitelný důkaz :-D

                    0 0
                    • max78  

                      To nekdo vazne dela?

                      0 0
                      • duk  

                        Znám člověka který si po vyjížďcve na sliničce vyfukuje pláště, aby se nevytahaly a rozpojuje brzdy :-D

                        0 0
                        • Esi  

                          no tak to je mazec já se takještě donutím odřadit na malá-malá a otřít a namazat vidlici

                          0 0
                    • jecnak  

                      Co ma co spolecneho zmena napeti v materialu s unavou?

                      0 0
                    • t29  

                      :D

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Mýty prostě fungují. Co třeba jen bylo vymyšleno teorií o škodlivosti křížení řetězu při jízdě na velkou pilu :-)

                        0 0
                  • Nimrod  

                    jasný jasný, děkuju

                    0 0
    • StuntJ  

      Blbost, to by pak člověk musel preventivně měnit rám, řidítka, vidlici, kola … Všechno jednou se unaví či praskne. JE teda blbé že hliník většinou kolabuje bez varování … :o)

      0 0
      • pepek  

        Mně tohle všechno prasklo (+ představec). Všechno prasklo tak nějak postupně s varováním, ale řidítka (2×) a představec prdly naráz. Pak už je jen loterie, zda jedeš zrovna z kopca 60km/h, nebo do kopca krokem. (Ten představec prdnul 2 km po sjezdu z lysé hory, v malé rychlosti na rovině. Jedny řidítka do kopca a druhý, když mě dostal z boku šílený cykloturista. Takže já bych to nepodceňoval.

        0 0
        • Krutor  

          Ještě že mně žena nekouká přes rameno :-), asi by mně bajka znad zakázala :-)

          0 0
          • pepek  

            Naopak, dosažení cyklické meze únavové pevnosti je důvodem koupě nového dílu kvůli bezpečnosti. A to platí třeba i pro světlo, boty a hadry :-)

            0 0
      • Krutor  

        No, to je jasný, ale řidítka když prasknou, no bezva představa… A sedlovka, pamatuju si Řehulu před lety, jak si zlomenou sedlovku zapíchl do ****** a málem vykrvácel… Ostatní díly proti tomu nehrozí nějakým vážným nebezpečím

        0 0
        • nox159  

          .

          0 0
        • náčelník  

          To je omyl. Řehulovi nepraskla sedlovka, ale šroub zámku, sedlo s částí zámku uletělo a on se poranil o nepoškozenou sedlovku.

          Pokud ti prdne sedlovka pod zadkem, praskne v místě největšího namáhání, t.j. tam, kde vystupuje z rámu a pokud nemáš příliš vysoký rám, tak to v pohodě nohama dopéruješ. Tolik moje zkušenost.

          0 0
          • Krutor  

            Aha, tak to jsem nějak blbě tehdy pochopil. Tak o jedno nebezpečí míň :-)

            0 0
          • Krutor  

            Aha, tak to jsem nějak blbě tehdy pochopil. Tak o jedno nebezpečí míň :-)

            0 0
        • kyl  

          Vidla je taky svinstvo,před lety mi praskly pružiny v RST 156.Let přes řidítka protože přední kolo po průjezdy menší dírou vyběhlo i se spodníma nohama.Oprave­no(kolo i já),a pak prdla v korunce,to už sem ustál.

          0 0
    • kyl  

      Měním preventivně když někde zmerčím hezčí,s řidítky je to to stejné.

      0 0
    • oXide  

      Neměním, ale je fakt, že jsem o tom už nedávno přemýšlel. Jsou to tak tři měsíce co jsem jel a za jízdy mi rupla sedlovka, normálně se zlomila a já padal dozadu, ještě štěstí, že jsem nepřistál nějak na ní. Nikdy bych neřekl, že se něco takového stane. Tak jsem koupil novou a časem uvidím, ale možná ta výměna má fakt něco do sebe. Říditka bych neměnil, myslím, že tam se nemá co stát.

      0 0
      • Pedro404  

        Kdy praskla, kdyžs na ní dosed?

        Jinak mě příde že do řídítek jdou větší rány než do sedlovky, už jenom kvůli tomu že tam, kde jde o velký rázy, člověk většinou jde ze sedla, pokud teda neni taková rána že tě to praští až zadkem na sedlo.

        0 0
        • oXide  

          přesně tak, praskal když jsem na ní seděl. No s těma řídítkama máš asi pravdu :). Dalo by se říct, že to bylo na rovné cestě, byly tam menší hopsáky, ale tak kvůli tomu jsem ze sedla nešel, to bych nědělal nic jiného. No a najedou bum. Nevěděl jsem vůbec co se děje :D

          0 0
          • oXide  

            zase když máš odpruženou vidlici tak to podle mě nebudou až takové rány do těch řídítek, ale nevím :)

            0 0
      • Slavoš  

        No tak řidítka mi praskla po sjezdu z Helštýna,následek pádu asi dva roky předtím v zimě.Ulomilo se mi to těsně vedle představce.Při představě co se mohlo stát při sjezdu dolů,mi šel mráz po zádech.

        0 0
    • jIrI___  

      Všechno jednou praskne, takže preventivní výměna je asi dobrá, ale ne nezbytná.

      0 0
      • JSt  

        tim, ze budes vse castej menit, projde ti pod rukama hodne komponentu, cili se zvysuje pravdepodobnost, ze narazis na zmetek, ktery muze rupnout hned pri prvni jizde. chce to najit nejaky zlaty stred :-DDDD.

        0 0
    • Attila  

      Měnim preventivně, aby náhodou nevyšly z módy :-)

      0 0
    • casesik  

      Loni jsem spadl asi 3× a letos asi pred 3 tydny. Predevcirem mi kamos povida ty riditka jsou nejak ohle. tak to merim metrem a konce riditek se lisi asi o 5 cm od zeme. Nijak mi to tedy ani neprijde a tak ani nevim jak dlouho to tak je mozna za to muze ten nedavny pad ale hned to zaclo ve me hlodat zda vymenit nebo ne aby to nahodou nekde ve sjezdu neruplo kdyz uz jsou nacate. Co myslite?

      0 0
      • Pedro404  

        5 cm rozdíl je podle mě na výměnu. Zkus mrknout pod představec jestli tam nejsou praskliny, tim by to bylo jasný.

        0 0
      • nox159  

        5 cm – a s tim se da jeste jezdit? :D 5cm je rozdil jako krava ;-)

        0 0
        • Chiron  

          Nehledě na to, že bych z toho už měl strach. Tak 5cm člověk musí poznat i v ruce, že tam něco nesedí.

          0 0
        • Jones  

          Treba ma jednu ruku delsi nez druhou a tak mu to neprijde :)

          0 0
          • casesik  

            :-)) tak to me nenapadlo, premerim i ruce. Jinak dnes jsem to odstrojil a riditka jsou fakt fest ohnuta. Objednal jsem nove, vyber byl omezen pouze na jeden vyrobek – rovna riditka v sirce 620mm je fakt vzacne zbozi.

            0 0
      • blisterexist  

        třeba si spadl a zohl je, kuli tomu už jiné řídítka než karbon nechci

        0 0
      • Ruprt2  

        nojo, tak přiště při měření postav kolo rovně a o nic ho neopírej :-D

        0 0
    • Marskatin  

      Ne.

      0 0
    • Sodík  

      Asi je vhodné tyhle díly, v rámci bezpečnosti, časem (tak do těch pěti let v případě hliníku), vyměnit.

      Víc než prasklé sedlovky, kterou bych doufám nějak ustál, se ale děsim prasklého představce, nejlépe v těch 60 kmh :(

      Kámošovi jednou praskla klika a měl kliku, že to ustál…

      0 0
      • Krutor  

        Já mám za sebou prasklej pedál, odnesl to monokl těsně kolem „vercajku“. To ale furt jde, ta funkci to nějak nemělo vliv:-)

        0 0
        • pepek  

          Tak na vercajk jsem dnes dostal větví, zvednutou od předního Nobbyho. Bolelo to fest, asi kilometr. Funkci jsem eště nevyzkoušel :-(

          0 0
        • baboon  

          Myslíš na funkci živočicháře?:D

          0 0
      • Smazaný účet  

        a mě se zase ulomil pedál … měl jsem od skluzu po štěrku v koleně díru cca 5 cm v průměru… tolik krve jsme ještě v životě neviděl :)

        0 0
      • chaler  

        No proto se na DH,FR a podobně nepoužívají dlouhé představce ale kostky a ty už fakt nemáš šanci zlomit a při delším sjezdu si dávám sedlo dolů abych nedostal přes prdel takže tam taky problém není, ale s řidítkama je to horší no…

        0 0
    • kesu  

      u obyčejných komponentů jsem na to kašlal,teď mám ale karbonový 200g řídítka FSA gravity a používám je na FR/DH a asi je vyměním po roce. Víc jak dva je určitě vozit nechci.

      0 0
      • mr.antik  

        proč, karbon přece nestárne.

        0 0
        • kesu  

          spíš jde o pocit,nechci vědět co by se stalo kdyby ty řídítka praskly při nejakým nehezkým dopadu..

          0 0
          • mr.antik  

            Já mám taky lehký karbon řidítka, ale co je jedna 180g trubka proti 950g celého rámu? Tam bych se už docela bál

            0 0
            • Mr.Duck  

              Zas rám ti spíš praskne vzadu, když teda neurveš hlavovku, a to podle mě nebude tak hrozný jak když se ti propadne předek. Zkoušet to každopádně nechci

              0 0
              • Esi  

                mě kdysi rupnul rám na silničce, byl to starej ocelák, horní trubka u hlavka a dolní trubka u středu normálně to zůstalo jen na lankách. Bylo to asi v 35km/hod a nic moc :-) byl jsem z toho celkem vyklepanej, je to strašněj fofr, vůbec nevím jak jsem lehmul, normálně si šlapu a najednou ležím na zádech, už bych to znova zkoušet nemusel, ale ani tak preventivně rám teda neměním :-)

                0 0
    • jonti  

      měním, 2–3 roky u lehkých komponentů kategorie Ritchey WCS, nejvíc se bojím, že zlomím řidítka.

      0 0
      • zdenek  

        Řídítka jsem zlomil před pár lety a ani jsem to nezaregistroval. Zachránila mě časovkářská hrazda. Když jsem ji doma odmontoval, polovina řídítka upadla. Lom byl hned u představce…

        0 0
      • siafu  

        To myslíš karbon Ritchey WCS?

        0 0
        • jonti  

          myslim riditka 140g a min, je jedno jaky material a jaka znacka. je pravda, ze karbon wcs az tak ultralehky neni, ale stejne jsem to po 3 letech prodal.

          0 0
    • RomanH  

      Riditka + predstavec po zhruba 3 letech, tj. cca 15000 km

      0 0
    • roud  

      preventivně měním každý rok kolo ;o]

      0 0
      • Lsdenski  

        v životnosti řidítek bude hrát i jestli je na kole odpružená nebo pevná vidlice. u pevný logicky větší rázy do řidítek.

        0 0
      • Greyhound  

        Pokud je titan dobře zpracován (tj. především svařen) a není překročena určitá hranice zátěže (tj. je komponent dostatečně dimenzován a není vystaven zátěži, na kterou není konstruován) tak by skutečně na rozdíl od hliníku skutečně nikdy prasknout neměl. To je ale bohužel jen teorie a v praxi je jak vidět bohužel těžké tyhle podmínky splnit. Tady bych si tipnul, že nebyl dobře provedenej ten svár u korunky.

        0 0
        • Nimrod  

          však titan má také jisté meze únavy… :-)

          0 0
          • Greyhound  

            No co jsem se dočetl tak právě MÁ únavovou hranici což znamená, že do této hranice je schopen snášet zátěž neomezeně dlouho. Hliník ji naopak nemá což znamená, že i malá zátěž postupně způsobuje nepatrné změny v struktuře materiálu…až to jednoho dne praskne. Ale jsem naprostý laik takže pokud mě tady někdo vyvede z omylu a uvede na pravou míru tak budu jedině rád.

            0 0
            • Nimrod  

              když budu ohybat titanovým plechem, ale jen tak, aby se vrátil do původního stavu, tak za x ohnutí se mu také změní mechanické vlastnosti, ne?

              0 0
              • Greyhound  

                Já to pochopil tak, že pokud se nepřekročí určitá hranice (která může být ale nižší než ta po které se ještě vrátí do původního stavu) tak se s přibývajícími cykly nezmění nejen mechanické vlastnosti, ale ani vnitřní struktura struktura toho materiálu takže nepraskne. Nicméně tomu úplně nevěřím a i podle toho článku co jsem uvedl odkaz níže bych spíše konstatoval, že titan je v tomto směru výrazně lepší než jiné materiály. K tomu odolává korozi atd., na druhou stranu je zase mimořádně citlivý na čistotu sváru a třeba i způsob povrchové úpravy kdy poškození povrchu může mít na životnost dost zásadní vliv.

                Co se týče hliníku tak jsem zase pochopil, že s přibývajícími cykly se mechanické vlastnosti (citelně)nemění, ale mění se ta vnitřní struktura až to praskne – proto taky ono „měknutí“ hliníku je spíš pocitové. Tomu celkem věřím, protože kdyby hliník „měknul“ tak můj 12let starej hliníkovej bajk s najetými 40Kkm (a původními Al řidítky, představcem i sedlovkou) by musel bejt už úplně gumovej a nic takovýho nepozoruju.

                0 0
                • Nimrod  

                  jo, s tím souhlasím :-)

                  titan je prostě supr :-)

                  k té oceli dole… právě že je to taková nedokonalá náhražka titanu :-) hezky pruží, vydrží věky, má velkou pevnost a můžou se použít tenké trubky, ale nemá odolnost proti korozi a váží o třetinu víc… nicméně s tím lakem se to dá vyřešit nerezovou ocelí a mám v plánu to tak do jisté míry řešit :-) ale ocel má jednu nespornou výhodu… dá se v případě nouze relativně bez problémů svařit

                  0 0
                  • Volf  

                    Ocel je nedokonalá náhražka titanu:-) ty jsi snad hulil ne ? Rehabilituje tě jen ten fakt, že máš také ocelový rám :-)

                    0 0
            • Greyhound  

              Píšou o tom třeba tady, nějaká únavová hranice tam je a liší se to dle slitiny (čistý titan se na kola nepoužívá), byť zrovna pro Ti3Al2.5V, ze kterýho jsou Morati komponenty tam je zrovna „Fatigue limit“ proškrtnutej :-) Nicméně plně porozumět tomu článku je nad moje síly a ani nemám tu ambici, já svýho titaňáka a vidlici obzvlášť radši na praskliny pravidelně kontroluju, ale pevně doufám, že jiný HT si už v životě nebudu muset kupovat :-)

              0 0
              • Nimrod  

                jo, tohle je také nad mé síly tomu rozumět a ani nemám moc chutě to zkoušet :-) nicméně na titan také nedám dopustit, ale je na mě moc drahý, tak se spokojuji s ocelí :-)

                0 0
                • Greyhound  

                  Kvalitní ocel je podle mě co se týče životnosti taky výborná a i v ostatních vlastnostech je titanu o dost bližší než třeba hliník. Bohužel ta šedá barva a syrovost titanu bez jakékoliv barvy mě tak dlouho magicky přitahovala až mě to stálo dost peněz, které si aspoň ospravedlňuji tím, že při běžném a nyní již spíše svátečním použití na tom budu jezdit ještě v důchodu ;-)

                  0 0
                  • soc  

                    Takže je jedno kolik to vydrží, ale moc dobře to vypadá :)

                    0 0
    • Mamut  

      Toto sa tu rozoberalo aj v 2007 aj v 2005. Odcitujem zase sam seba z historie (2005):

      KEdysi asi pred 10 rokmi bol v Pelotone (mozno v ceskom Biku) test sedloviek. Mali tam asi 20 sedloviek a zatazovali ich kmitmi 0-???N. Za pozadovanu vydrz brali 1 000 000 kmitov. Uplne to vyhrali lacne sedlovky, ked niektore dali az 4 000 000 kmitov, nez praskli. U drahych Use, Syncros (nejake dalsie, pisem to z hlavy, ine si presne nepamatam) asi iba jedno dosiahla pozadovanu hranicu a osattne praskali po 200 000–400 000 kmitoch. Zivotnost sa tam ukazala v podstate umerna vahe sedlovky a nie cene. Takze svoju lacnu sedlovku Kalloy som vymenil po 7 rokoch za podobne lacny Kalloy UNO a som pokojny. Predstavec ma 8 rokov a zatial som si nic zvlastne a nom nevsimol. Riaditka som menil po 4 rokoch a teraz sa chystam zas.

      Viac v www.bike-forum.cz/…5/forum.html a v http://www.bike-forum.cz/…im-radu.html

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.