Kontrola zapletených kol po zajetí

59 nepřečtených
  • daldrum

    Mám zcela čerstvou a divnou zkušenost ze servisu z Brna. Chtěl jsem zkontrolovat nový zapletený kola DT a jejich výplet a stav po zajetí, který jsem koupil sice nový, ale bez záruky.

    Něco o kolech: Šlo o DT Swiss PRC Spline 35. Koupil jsem je netradičně přes ebay. Ale byla nabízená jako nová skoro za polovinu běžné ceny, která je dost nad 40 tisíc. Byla možnost i vrátit je po prvním ohledání. Po první kontrole naprostá spokojenost. Prostě nový kola za skvělou cenu, asi sundaný s kola. Něco jsem na nich najel. Totální spokojenost. Chtěl jsem po najetí pár km ověřit jejich stav a tenzi špic, ale taky stav nábojů (dt 240). Tak jsem se po telefonu v tom servisu domluvil, že to přinesu a že se uvidí ohledně termínu.

    Na prvního člověka v tom servisu/prodejně jsem podle ohozu asi narazil na servisáka. Tak jsem to vysvětlil, o co jde, že to nejsou kola se zárukou, že jsou nová a zajetá a že chci zjistit stav výpletu po zajetí, i když si myslím, že to je v pořádku, jen abych měl klid. Sotva jsem ale začal mluvit o kontrole stavu a napnutí výpletu, tam mi bylo řečeno, že tohle je problém. Že v továrně zapletený kola jsou většinou udělaný hrozně, že to je problém atd atd. atd. Kola přitom měl v ruce a kontroloval je. Že by to ale celý povolil a pak znovu napnul. Ale cena by byla 1500 kč. Moc jsem jeho odpověď nechápal. Něco jsem namítl, ale bez výsledku.

    BTW, jméno prodejny/servisu neuvádím, protože jsem si to s tou firmou nevyříkal. Jen se chci ujistit, že mi nemrdá v hlavě, ale že někteří zaměstnanci cykloprodejen to nemaj v hlavě srovnaný ani v tomto ročním období.

    0 0
    • JachymP  

      Nevím jestli jsem tě správně pochopil. Pochopil jsem to tak, že jsi z prodejny utekl a nenechal ho na tvoje kola šáhnout. Jestli jo, udělal si dobře. Takových chytráků, co si myslí, že zapletou kola lépe než DT Swiss, jsem viděl spoustu. Ale umí to opravdu málokdo.

      Celá ta tvoje myšlenka s kontrolou zapletených kol byla už od samýho počátku odsouzena k neúspěchu. Pokud kola nehází a není s nima jiný problém, tak nemá cenu nic řešit. Zkouknout rohatku tak maximálně, ale i na to bych se vyprd.

      1 0
      • Mr.Duck  

        Pokud kola nehází a není s nima jiný problém, tak nemá cenu nic řešit.

        Tohle je daleko od reality. Nejdulezitejsi vlastnost vypletu je rovnomerne pnuti dratu, a to rozhodne ma cenu zkontrlovat po par jizdach, hlavne u hlinikovych kol. Mala osmicka nema vliv na zivotnost, par volnych dratu rozhodne ano.

        0 0
        • JachymP  

          Vždyť jsou to karbony. A nechat si to kontrolovat v servisu, kde to chtěj rozplejtat, to je fakt pitomost. A k tomu s historkou, že DTSwiss to neumí :)

          0 0
          • Mr.Duck  

            Tak i karbon si rad zkontroluju po par jizdach, ale samozrejme bych to nedal do shopu kde to budou chtit udelat „od nuly“. To jsem sice parkrat delal, ale rozhodne ne u kola v dobrem stavu.

            Historka je samozreme dost mimo, nehlede na to ze i DT kola vypletene masinou jsou dotazene clovekem nakonec.

            0 0
        • novas752  

          Silniční karbony se zalepeným výpletem obvykle drží napnutí rovnoměrně. Navíc tam spíš než aby praskl drát tak praskne ráfek při vymetení nějaké díry/kanálu plnou parou.

          0 0
          • Mr.Duck  

            Jo ze to je silnicni jsem prehledl, co je to konkretne za kola jsem nezkoumal. Tam bych se toho asi fakt nebal. No, aspon uz OP vi kam nechodit do servisu :)

            0 0
      • daldrum  

        Pochopils správně, z obchodu jsem odešel

        1 0
      • Prazak0  

        Já ty řeči taky znám, mj. i to je důvod, proč si servis radši dělám sám nechám si udělat leda něco, co sám nedokážu nebo nemám nářadí. Typicky při servisu se musí provést výměna řetězu, snad i kdyby byl nový, tak ho proměří a zjistí, že nejlepší ho vyměnit. Jinak opotřebuje pastorky, převodníky a to stojí moc peněz.

        Kupoval jsem vícekrát zapletená kola. Krom jedné výjimky, kdy to bylo vycentrované že to neházelo, ale posunutý střed, tak ostatní bylo vše bezvadně vycentrované. Vydrželo opravdu řadu let. Naposledy nevydrželo více let, protože praskl drát, vletěl jsem do díry a výplet to nevydržel. Ani jsem nepozoroval rozcentrování, ale drát se zlomil.

        Odvážím se říci, že mnohé strojní výplety jsou fakticky lepší než co převádí řada cykloshopů, když se nechá centrovat u nich nebo nově vyplést. JInde před dosti lety, tam sice výplet neházel, krásně vypnutý, jen bohužel to bylo přepnuté. Výplet zvonil, když se na něj zahrálo prsty, dráty vypnuté jedna báseň, ale praskalo to.

        Ještě doplním, jednou jsem zažil, že mi řekl, že mám přijít na docentrování, až se na tom trochu projedu. Ale u těch strojních výpletů to opravdu nebylo potřeba. Tady nakonec taky ne, výplet sloužil taky dobře.

        0 0
        • novas752  

          Neni nic jednoduššího než výměnu řetězu při předání do servisu předem odmítnout. Servis to radši vymění dřív protože ano má z toho peníze, ale pro většinu uživatelů je příjemnější radši vyměnit řetěz o 500km dřív než se za 2 měsíce zase vláčet do servisu a případně řešit sjetou kazetu když mi v servisu nedávno řekli že je řetěz v pořádku.

          Že se kolo nerozcentruje ale prdne drát ne naopak příznak špatného zapletení – nedostatečného napnutí drátů což má většina strojních výpletů. Kdyby to bylo napnuté více tak by drát vydržel protože tu ránu roznesou vedlejší dráty. A jen pro ujasnění, dražší zapletená kola jsou v továrnách vyplétaná ručně.

          Záleží jestli je výplet zalepenej nebo ne. Když tam lepidlo není tak si to sednout může.

          0 0
    • kadlec  

      Asi malo prace a potreboval vydelat. Mam treti DT a ani jeden par nepotreboval zadnej servis po zajeti a vlastne nikdy. Kdyz pominu osmmu moji vinou.

      0 0
      • daldrum  

        To mi právě do hlavy nejde. V této době rozhodně nemůžou říci, že během 14 dní to nestíhají.

        0 0
      • xtonda  

        Já měl za to, že nová kola si po zajetí tak nějak sednou a je potřeba je zkontrolovat, i proto se předpokládám s koly chodí na garančky. Ale třeba to má DT Swiss vychytané a nová kola dodává už zajetá.

        0 0
        • Breakpain  

          Ano, ale většinou se to pozná, když to prosaháš – povolí se drát, máš tam osmičku. Pokud nenastane ani jedno z toho, nemá to defakto smysl :-) …

          0 0
        • t29  

          Garančka je na to aby se přišlo na skryté vady, ne na to aby se kolo znovu dávalo dohromady. U kol na kole za deset tisíc nejspíš nějaké docentrování potřeba bude, ale u kol které samotné stojí několikanásobně víc předpokládám že budou držet. To že mechanik místo kontroly chtěl výplet povolit a znovu centrovat je prostě špatně.

          0 0
          • xtonda  

            Tak jasně, že tvrdit, že to bude potřeba celé povolit aniž by to měl v ruce je blbost, ale co jiného by se mělo na garančce dělat, když ne zkontrolovat jestli ráfek nehází do stran a do výšky a jestli napětí drátů je rovnoměrné.

            Zrovna sem si poprvé zaplétal kolo a tak sem sjížděl videa na YT a info, že si niple v ráfku a hlavičky drátů v náboji mohou sedat a že je potřeba to po zajetí zkontrolovat nebylo ojedinělé. Ano bylo tam i info jak tomu sednutí pomoci předem, jestli to má DT tak vychytané, že sednutí nějak zajistí předem a niple zalepí že se to nemůže hnout tím líp, kontrola centrování a napětí tomu neuškodí, povolovat samozřejmě nesmysl.

            0 0
            • Mr.Duck  

              DT kola pri vypletani „usadi“, je to nutnost. Jak rikas, vyplet si vzdy sedne a da/melo by se to udelat i pri zapletani, castecne se deformuje hlinik naboje v kontaktu se spici, a i draty se musi „usadit“. Jsou na to ruzne metody, Roval treba ma tool na „predohnuti“ kazdeho dratu pri vypletani co usadi hlavicky a uvolni napeti v ohnuti okolo priruby u J-bend dratu.

              DT „zalepene“ kola, pokud vim, jsou zalepene jen temi jejich „Prolock“ niplemami, takze centrovat se celkem daji i kdyz to jde vic ztuha nez jine „Spoke prep“.

              Pokud se chces opravdu neco dozvedet, neresil bych YT a nasel si knihu „Art of Wheelbuilding“ co napsal kdysi jakysi Gerd Schraner. Je sice celkem stara, ale vetsina toho co pise plati pro dnesni high-end kola, az na to ze dnes vetsina rafku ma specifikovane max. napeti, a jeho postup jak to napeti najit kdyz ho neznas u modernich rafku uplne neplati.

              0 0
              • xtonda  

                Moc nemám rád, když se o každé blbosti dělá video, když by stačil text s fotkami, ale zrovna na takovéhle praktické postupy je to video IMO lepší, zrovna včera na mě vyskočilo na YT video s Schranerem https://youtu.be/_MLyw7LiCLc

                Knihu sem si ale stejně našel, sice je tam hodně zajímavých informací a různé pokročilé techniky, ale zběžně sem to prolétl a metodika centrování je tam velmi stručně na pár řádcích a vyvažování napětí drátů se tam taky moc nevěnuje. Když už sem v tom byl, sehnal sem si i další doporučované tituly, Professional Guide to Wheel Building – Roger Musson a the Bicycle Wheel – Jobst Brandt.

                Já to dělal podle videí od Park Tool, tohle https://youtu.be/X5gs00ttvdg a pak série o centrování https://www.youtube.com/watch?… a třeba ten způsob zapletení mi přijde šikovnější u Park Tool.

                Otázka kdy se k tomu zas dostanu, tohle sem dělal z nutnosti, prostě sem nenašel hotový kolo na skládačku s nábojem na kazetu 9sp, 20" kola sou jen BMX nebo na šroubovací kolečko. O high-end se ale určitě nejedná, součástky komplet mě na necelou tisícovku a to sem na náboji úplně nešetřil. :-)

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Jako když člověk najde video od někoho komoetentního tak proč ne. Bohužel to bude okolo 1% videí co jsem v posledních letech viděl :( Mě ale přijde že to v té knize popsal docela jasně.

                  0 0
    • gemini  

      Já jsem zapletený kola z fabriky snad ani nikdy necentroval a to mám přes metrák. Držel bych se zásady, že co funguje, v tom se nevrtám:-) Pro klid na duši jednou za čas zkontroluj, jestli kola nehází a občas rukou promačkej výplet a víc bych asi neřešil…Jinak servisák se asi nudil a chtěl nějakou činnost ( a Tvých patnáct set )…:-)

      3 0
      • daldrum  

        OK, už se v tom vrtat nebudu. Snad jen: Servis jsem zvolil na místní doporučení.

        Končím :-)

        0 0
    • Hunt  

      Chápu, že jsi utekl. Po pravdě jít s uplně novýma DT do servisu jenom kvuli tomu ze nemaj zaruku nebyl uplne dobrej napad a to je jeste hodne mírně řečeno:). Taky ta hláška o hrozně udělaných továrně zapletených kolech je skvělá, prostě jste se sešli. :D

      0 0
    • t29  

      Neřeš a jezdi. Kdybys chtěl moc utrácet, za ušetřených 1500 si kup tenzometr :)

      1 0
    • novas752  

      Nejhorší je smrt z vyděšení. DT kola jsou z výroby zalepené (zalepené závity nipl/drát) a jen tak hned se nepovolí, a jsou zapletená dost kvalitně, jen tak někdo to podobně dobře „na ruku“ neudělá. Takže vůbec není třeba je tak brzy kontrolovat a ano, sahat do zalepených výpletů ještě k tomu se straightpull dráty je docela oser. Cenou tě dotyčný nejspíš chtěl zoufale odradit protože by se mu to strašně nechtělo dělat.

      S nábojema taky není moc co řešit. Jednou za čas vyčistit a namazat volnoběžku, až odejdou ložiska tak je vyměnit.

      2 0
    • kubad  

      Nechápu

      stačilo zatočit ve stolici jestli nehážou, změřit tensiomentrem napnutí drátů a rukou zkontrolovat zda se osa náboje točí lehce.

      3 0
      • jonti  

        +1

        a vzit za to 500 :D

        1 0
        • daldrum  

          Já byl naprosto ready zaplatit za 30–60min. kontrolu za to, že kola za 44 litrů jsou ok. Kdyby řekl, za 500 kč vám to prověříme, abyste ml klid, nemrknu.

          1 0
      • daldrum  

        Kubade, čím víc o tom přemýšlím, tím víc… ani nechtěj vědět… Tady se toleruje úplně všechno.

        0 0
        • Maka123  

          Já vůl nechal dotáhnout po zajetí karbonové kola Bontrager tam kde jsem je kupoval a tak mi to dojeb… že jsem je poslal raději do Bottica. Kola do týdne zpět a za pár korun, nepočítám tři vyměněné přetočené špice.

          0 0
    • Pepe72  

      Ještě bych podotkl,źe jít do neznámého servisu na kontrolu zapletení je blbina. Ve většině tensiometr nepoužíVají.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Seš stressman a chtěli tě natáhnout. Zbytečně povolovat zalepený niple mi připadá škoda.

      Slušný servisman je problém, to zas budu nařčen z předpojatosti, ale poté, co odešel ten šikovný borec z HaPe, jsem začal spokojeně chodit s centrováním k servismance, nemá problém objednat cokoli z DT, připadám si teda divně, ale holt je doba genderově vyvážená.

      0 0
      • daldrum  

        Hele, co se týká výpletů, tak v nich se fakt moc nevyznám :-) Je to jedna z věcí, kterou vždy svěřuju servisu. Ani nevím, že niple jsou zalepený. Jak už píšu jinde, chtěl jsem jen ověřit, že ta kola koupená bez záruky jsou OK. Je to vyšší střední třída koupená skoro za polovinu. Chtěl jsem mít jistotu a byl jsem ochoten za to zaplatit pár stovek, i kdyby to měl jen zkontrolovat.

        0 0
        • novas752  

          Všechny DT kola jsou zalepená. Pokud není nutné tak do výpletu nehrabat.

          1 0
    • gerrard  

      Muzes to prosimte uvest, kde to nylo? Jen aby clovek vedel kam nechodit diky.

      0 0
    • plzakj  

      Asi si to chtel ten mechos taky vyzkouset :))

      0 0
      • osobne  

        Proč by to dělal? Stačí když to umí správně okecat, nemusí to pak dělat. :-)

        1 0
    • daldrum  

      Ještě bych dodal jednu věc. Jeden z důvodů, proč jsem to tam nesl byla levá strana výpletu zadního kola, která mi přišla pocitově volnější než třeba u mých předchozích karbonových Maviců. Prostě šlo jen o klid, když koupíš kola za 26 t., který běžně stojí 44 t.

      0 0
      • Maka123  

        Ta je ale schválně volnější!

        0 0
        • daldrum  

          Jen píšu, že se to zdá volnější než u předchozích výpletů, nic víc. Proč ten koment?

          0 0
          • Maka123  

            Každý výrobce to má jinak. Na straně kazety je to vždy dotažené víc.

            0 0
        • daldrum  

          Jen píšu, že se to zdá volnější než u předchozích výpletů, nic víc. Proč ten koment?

          0 0
          • kubad  

            Už sem ti psal

            Dej to někam kde pro jistotu proměří naplňují drátu Pak budeš mít klid

            0 0
    • vili  

      když už to tu je vytažené a zrovna řeším to samé, tak to zneužiju – existuje v Brně servis, kam se dají zcela bezpečně dát karbonový záplety na kontrolu a dotažení výpletu?

      0 0
    • Hrabex1  

      uz to, ze by vsechny draty povolil a znovu napnul je podezrely.

      0 0
      • Prazak0  

        Tohle se dělá leda u zcela špatného výpletu. Ten by ze strojního vypletení být neměl, tam by mělo pomoci malé docentrování, když už něco by bylo třeba.

        0 0
    • Hnoj  

      Tak hlavně je potřeba říct, že kola DT se NEDĚLAJÍ na stroji. Teda pokud polský holky nemáte za mašiny. Žádný lepší kola se nedělají na stroji…

      0 0
      • Mr.Duck  

        DT kola zaplete masina, clovek je dokonci. Aspon to mi rikali na skoleni. Myslim ze vetsina kvalitnich masinou pletenych kol tak bude udelana.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Nejlepší rada servisáka: nešahej na to, co funguje. Kola DT patří kdyžtak servisovat v Boticu v Otrokovicích

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.