• bbaru

    Jak nazev napovida..jezdili byste v helme, ve ktery jsem to poslala pres riditka na celo a bradu? Neni praskla, ze predu vubec nejevi znamky poskozeni, ale pri pohledu na ksilt ze spodu je dost videt, na jakou stranu to schytala, viz fotky. Je to nejaka helma Scott, stara cca 4 roky.

    0 0
    • Velomiwookie  

      ne, vymenil bych

      2 0
    • Pepe72  

      Jde o tvůj kokos, Ty rozhoduj !

      1 0
    • jIrI___  

      Bouraná přilba se okamžitě mění. Pohltila náraz, tedy splnila svůj účel. Pravděpodobně bude zničená vnitřní struktura materiálu, podruhé by přilba už nemusela zafungovat správně. Samozřejmě se najdou lidé, kteří by v ní jezdili i nadále, ale osobně bych to už neriskoval.

      2 0
    • adam320  

      Vyhodit

      Co brada? To musela byt uz celkem rana

      0 0
      • bbaru  

        Nastesti nakonec nic velkyho, i zuby mi zustaly. :D Ale jako jo, verim ze blbe mi bylo vic z narazu do brady nez do helmy ktera to vytlumila. :)

        0 0
    • kubad  

      posloužila – vyhodit

      při další ráně už pravděpodobně nebude fungovat jak má a neochrání – stojí to za to riziko?

      1 0
    • bbaru  

      Diky, ja s vama souhlasim. To ten muj me doma presvedcuje, ze je to v pohode. Ale pravda, jak pise Pepe72, jde o muj kokos. Ne jeho. :)

      0 0
    • JachymP  

      Souhlasím že jí nic není, ale je to tvoje hlava a ty rozhoduješ ;)

      2 1
    • Floydie  

      Te helme podle fotek nic neni, nechal bych si ji a jezdil normalne dal. Je jen trosku otlacena a pokud neni vylozene praskla (coz nevypada), tak je zbytecne vyhazovat penize za novou.

      0 6
      • kubad  

        jo a kdy\ž při dalším nárazu praskne rozpadne se a mrdne díky tomu hlavou do něčeho?

        v návodu ke každé helmě je jasně napsané – po nárazu zahodit – a tahle helma pecku dostala

        2 0
      • Breakpain  

        No, ale vime, ze ta struktura se umi deformovat, ale jen jednou a nemusi u toho prdnout ;) …

        0 0
        • ladys  

          Ono to vypadá na klepnutý kšilt helmy.Ale to musí vědět ona. Když ti spadne na zem, tak jí taky měníš? Např. uvést do chodu Agni to už musí být rána.

          0 0
    • xtonda  

      Mám taky padlou helmu, na které na první pohled není nic vidět, ale když na ní v tom místě zatlačím, tak cítím, že jde zmáčknout snáze a zevnitř se ukáže prasklinka.

      Pokud přilba není prasklá nechal bych ji jako záložní, ale stejně koupil novou, dneska ani značkové přilby nestojí až tak moc.

      0 0
    • Gwaihir  

      Rozrezat a nafotit.

      0 0
      • Markony  

        Vyhodit .

        0 0
      • vaclaw  

        Jj, a když bude ok, tak dál jezdit ;)

        0 0
      • Gwaihir  

        Mě by zajímalo, jak vypadá helma uvnitř po nárazu. Než se to vyhodí, tak se to může říznout ;)

        0 0
        • kubad  

          Narušena struktura EPP, mikrotrhliny deformace a tím nevypocitatelné chování riziko ze praskne a nepohltí naráz.

          1 0
    • wert7  

      Helma se podle doporučení výrobců mění po 3–5 letech, podle nezávislých testů vydrží 5–10 let individuálně dle výrobce, modelu a možná i kus od kusu. Tzn. těch 5 let vypadá jako rozumný interval výměny bez ohledu na případný pád, čemuž už se stejně blížíte.

      A helmu po pádu raději zahoďte. Poškození a ztráta funkčnosti nemusí být na první pohled zjevné.

      4 0
    • budíček  

      pošli foto brady

      0 0
    • Mr.Duck  

      Měl jsem doma karbonovou D3, ve které jsem spadl, měl silný otřes mozku a vím, že jsem při pádu slyšel něco prasknout.

      Helma po pádu neměla ani škrabanec, I po vyndání vnitřních výstelek nebyl na helmě ani náznak poškození, nepřeháním když řeknu, že vypadala jako nová i po několika důkladných prohlídkách. Nedalo mi to ale, a asi po 2 týdnech různých pokusů jsem našel pod jakým úhlem na helmu zatlačit, než se ukázala prasklina. Nebyla malá, jen díky tomu jak helma drží tvar ji nebylo vidět.

      Myslím že tvůj případ bude jiný, chci říct jen to, že to, že helma vypadá ok neznamená skoro nic. Osobně po pádu na hlavu měním, pokud to není jen takový ťukanec, který usoudím že o nic nejde a i to jen proto, že obě helmy co vozím jsou dh integrály. S malou helmou bych tu hranici hodně snížil.

      2 0
      • jeniiiik  

        Ten samý případ u mě. Prasknul jsem čtyři helmy, na dvou z nich šla vidět deformace a prasklina hned. Na dvou dalších šla vidět prasklina až když jsem helmou různě kroutil a roztahoval ji. Samozřejmě jsem rozslapnul všechny a šly do koše.

        0 0
    • Micey  

      Ja bych to s nejakou vnitrni strukturou materialu a podobne nehrotil, furt je to jenom blbej levnej expandovanej polystyren, netreba v tom hledat nejaky velky struktury. Kdyz to praskne tak je to jasny, ale tohle promacknuti bych fakt neresil. Nicmene tesim se, ze me nejakej materialovej inzenyr se specializaci na plasty vyvede z omylu:)

      2 8
      • Georrge  

        I ten blby levny polystyren ma nejakou vnitrni strukturu. To ze dochazi k trvalym zmenam v materialu po narazu (zvlast u materialu ktere jsou urcene k pohlcovani energie tim, ze se jejich vnitrni struktura meni, coz materialy na helmy jsou), to neni zadna novinka a nepotrebujes na to titul z materialoveho inzenyrstvi. Ta helma uz proste nebude plnit funkci na 100%. Kolik funkce tam zustalo? 50%? 20%? Nikdo nevi. Staci to aby ti to ochranilo hlavu? Nikdo nevi. Navic je to jen blby levny polystyren, vyplati se ti riskovat uraz hlavy kvuli par korunam? Na to neexistuje jina odpoved nez – nevyplati.

        2 0
        • virtualcop  

          Přesně tak – protože je to právě jen blbej levnej expandovanej polystyren (u většiny helem), tak bez nějakého komplexního NDT testování nezjistíš nic. Helma může být po pádu ve 100% kondici, ale taky úplně v háji (stačí pak druhej pád s dopadem na stejné místo helmy a rozpadne se jak skořápka u kraslice, bez toho, aniž by odvedla energii nárazu.

          Helma po větším pádu, kde je citelné či jasné, že to šlo na ní, podle mne patří do koše (nebo maximálně někam na hřebík na výstavku), protože to může být „Schrödingerova kočka“ – úplně živá, nebo taky úplně mrtvá.

          Je smutné (a drahé) když to je nějaký top model za x tisíc, nicméně raději bych pak jezdil s novou helmou za 3 kila z Lidlu, než takhle „nabouraným“ S-Worksem.

          Každého asi osobní věc a rozhodnutí, nicméně spoléhat u toho polystyrenu jen na to, že okometricky na něm nic „prasklého“ nevidím je podle mého krátkozraké – pak můžeš v nemocnici (když to jakž takž dobře dopadne), pár dnů, týdnů i měsíců přemýšlet, zda sis tu helmu neměl radši koupit novou.

          2 0
          • Pikaču  

            Jinak co je pád? Naráz hlavou při určitý rychlosti nebo jenom schozeni helmy o zem kdyz ti spadne doma?

            0 0
            • jeniiiik  

              Když ti helma práskne doma o zem, tak je to asi něco jiného než když je v ní těžká hlava a k zemi letí daleko větší rychlostí.

              0 0
              • psbiker  

                Většina helem je dimenzována právě na rychlost volného pádu z výšky, kde se nachází hlava cyklisty, pozor na to.

                0 0
                • Georrge  

                  Mám pocit, že někteří výrobci v manuálu doporučují výměnu helmy, pokud spadne z výšky na tvrdou zem. Ale nechci kecat :)

                  0 0
                  • Foose  

                    a na kole by jsi měl zkontolovat brzdy a přítomnost reflexních prvků před každou jízdou..

                    1 0
                    • virtualcop  

                      Ty to neděláš? Na to stačí cca. 10 vteřin. Co tam máš dál? :)

                      1 0
                      • Georrge  

                        Přesně… kouknu, vidím že reflexní prvky stále nemám a v klidu vyrazím na švih :D

                        No dobrá, to není úplně pravda, reflexní pásky ve výpletu mám…

                        2 0
                        • VojtaXY  

                          ja se koknu na brzdy a protoze je nevidim, tak nemuzou selhat

                          1 0
    • Pepe72  

      Ještě přidám: v dnešní době motorových kol bych nenechal nic náhodě na stezkách je provoz jak cip a borci na motorkách vás předjíždějí v 30+.

      2 0
      • wert7  

        Jeste horsi jsou ti na elektro-kolobezkach, kteri navic temer vzdy nemaji helmu.

        0 0
    • PetrMi  

      Já takhle letěl před 3 rokama na singltrailu v Novém městě pod Smrkem. Moje první ježdění v podobném terénu. Posbíral jsem se, umyl krvácející rány a celý den jezdil vesele dál asi 40 km od pádu, celkem přes 60. Druhý den ráno v koupelně při hygieně si říkám, že mě nějak bolí hlava a v tom jsem si vzpomněl, že jsem včera letěl. Tak si jdu pořádně prohlédnout helmu a nebyla v o moc v horším stavu, než ta tvoje, ale přeci jen tam byla v polystyrenu asi 2–3 cm prasklina. A to jsem si nebyl nárazu hlavou vůbec vědom. Tak jsem na ni šlápl aby už ji náhodou někdo nevytáhl z kontejneru a šel pro novou.

      3 0
    • vapes  

      Z diskuse je tedy jasné, že helma je nenávratně poškozena, ale co kolo? Po takovém pádu bych na něj určitě nesedl bez důkladné defektoskopické kontroly. Představa, že se mi náhle zlomí neviditelně naprasklá vidlice, klika, vzpěra sedla, nebo rám mě děsí. Řešil jste to někdo?

      1 6
      • jIrI___  

        Přesně jak píšeš. Pokud jezdíš na kole z EPS či podobného materiálu s buněčnou strukturou, pak bych tuto kontrolu určitě nepodceňoval.

        6 0
      • david25  

        tohle bylo ze slabsiho soudku.

        0 1
      • kubad  

        nic moc pokus o trolling :(

        0 1
        • vapes  

          Přiznávám se, ale přijde mě, že celé tohle téma je tak trochu ve stylu „uvezu to pane Lorenc?“ .

          1 2
          • jIrI___  

            To opravdu není. Nebo jsi možná přehlédl tu fotku se zdeformovanou tloušťkou stěny přilby.

            0 0
            • vapes  

              Já jsem taky nikomu neradil, jestli ji má vyhodit, nebo ne, ale spíš jsem měl na mysli, že každý by se měl umět rozhodnout sám. Souhlasím v podstatě s Georrge.

              0 0
              • Hrabex1  

                presne tak, taky nechapu, co se tady porad resi. Vesteni, ze ty helme urcite nic neni, protoze prasklina neni videt, vubec nedava smysl. Je lepsi koupit novou, nez jezdit se starou bouranou a porad myslet na to, ze neni bezpecna.

                Na druhou stranu je bourana helma lepsi nez zadna. Pokud je pro nekoho nova helma neprekonatelna investice, at jezdi se starou. Neni to tak davno, co zadny helmy neexistoval a taky se jezdilo.

                4 0
          • kubad  

            ze svou helmou si budu dělat co uznám za vhodné (tohle bych zahodil) – jde o moje zdraví, ale pokud se někdo jiný ptá odpověď je jasná:

            pokud přilba dostane ránu která je na ní poznat, tak se mění – máš to i v návodu.

            je jednoduché poradit něco za co nemáš odpovědnost, dál ať si to vyhodnotí tazatel

            1 0
          • Georrge  

            Je to tu klasický konflikt názorů no. Já třeba mám svou hlavu velmi rád, v poškozené helmě bych nejezdil a už vůbec bych to neradil někomu jinému. Dost lidí ale má evidentně na bezpečnost jiný názor. Jejich hlava to není, u pádu nebyli, helmu viděli jen na fotce a s klidem poradí, aby tazatelka jezdila dál s poškozenou helmou.

            Ale on ten rozdílný přístup k bezpečnosti je vidět každý den na cestách a cyklostezkách, kde pořád velké množství lidí jezdí bez helmy.

            0 0
        • yetti  

          Na druhou stranu mi ohrožení života prasknutím třeba řidítek poškozených pádem přijde řádově větší než helmou, která má „jen“ trochu pomuchlaný štítek. Já osobně bych s takovou helmou v pohodě jezdil, stejně jako neměním třeba ty řidítka po každém pádu, kdy si drbnou o zem.

          1 3
    • Lachtis  

      Ja jednou takhle pri zavode taky lehl a helma vypadala podobne. Kdyz jsem na ni poradne zatlacil, tak v te skorepine byly videt male prasklinky, ktere pri prvnim pohledu a v nezatizenem stavu videt nebyly.

      Helmu jsem samozrejme vyhodil.

      Ja bych tohle neriskoval. Hlava je hlava. Zamrzi to, ale jde realne o zivot a kvuli tomu bych nic neriskoval.

      0 0
    • Venda  

      Ja taky nejsem zastance nemeneni.

      Lec jsem chcili hral i americky fotbal, kde tak nejak na narazy do hlavy neni nouze (proto se tam ta helma taky nosi), takze ty helmy jsou konstruovane k opakovanemu pouziti (rozumnej narazum). Skorepina je mnohem silnejsi plast nez mala xc helma, ale vevnitř na čele jako tlumici material polystyren…

      0 0
      • Wilderness  

        Přilby konstruované na opakované nárazy (hokej, americký fotbal, skate apod.) jsou z EPP polypropylenu, který je pružný, málo stlačitelný a má schopnost navrácení do původního tvaru. Cyklistické přilby jsou (nejčastěji) z EPS polystyrenu, který to má vše naopak – je tvrdý, křehký a nejvíc energie absorbuje při prvním (velkém) nárazu, co se pak stane podruhé je loterie. Oba materiály na pohled ale vypadají stejně.

        Nicméně třeba POC tu vnitřní část přilby dělá z EPP, viz jejich web – „Tradiční přilby dosud využívaly k tlumení nárazů expandovaný polystyren (EPS). EPS pohlcuje energii plastickou deformací při nárazu a způsobuje trvalou deformaci. V důsledku toho výstelka přilby vyrobená z EPS nebude tak dobře pohlcovat opakované nárazy. Většina cyklistických přileb POC používá místo tradičního EPS vložku z expandovaného polypropylenu (EPP). Rozdíl mezi těmito materiály spočívá v tom, že EPP se trvale nedeformuje, což znamená, že je vhodný pro tlumení opakovaných nárazů.“

        Tam by se možná o znovupoužití dalo diskutovat, ale tady na fotce je ta helma očividně zbořená, takže já bych jí poděkoval za záchranu života, zničil, vyhodil a pořídil si novou.

        4 0
        • Venda  

          Perfektní odpověď, diky

          0 0
        • Venda  

          Ted koukam na ty Poc helmy a ty nejčastější, tedy Kortal a Tectal jsou take z EPS peny. Takze „jednonarazovy“…

          Koukal jsem, ze ciste z EPP je fullface Coror a castecne Otocon. Ta castecnost ale nejspis nic neresi, leda ze by to meli nejak vymysleny, ze EPP je na nejakych „obouchavacich“ mistech a zbytek EPS…

          0 0
          • krabica  

            U toho Otoconu píšou, že EPP je ve spodních částech, takže předpokládám chránič brady a možná část kolem krku. Ale celkem člověk stejně přesně netuší, jak sebou práskl a jaké to byla rána, takže bych na to moc nespoléhal…

            0 0
    • Kíša  

      I kdyby nebyla po nárazu, tak pro ochranné přilby obecně platí, že životnost je max. 5 let od data výroby. U některých typů přileb pak ještě platí max. 3 roky od začátku používání (mají to tak např. lesnické přilby). Samozřejmě záleží na materiálu, ale těch 5 let od výroby bych fakt nepřekračoval – a vzhledem k tomu, že ta přilba možná nějakou dobu ležela ve skladu/na krámě, tak by stejně za chvíli byl nejvyšší čas ji vyměnit.

      1 0
      • Hrabex1  

        Nemyslim, ze by helma nejak degradovala lezenim na krame, ale pot udela svy, to mam uz vyzkouseny.

        0 0
        • Barak  

          Vliv má na některé materiály UV záření.

          0 0
          • Georrge  

            Jj UV udělá hodně. Některé bezpečnostní přilby mají dokonce štítek, který ukazuje jak velkou dávku UV záření helma dostala. Pokud dělník dělá hodně na ostrém slunci, klidně ta helma může být zralá na výměnu dříve, než je doporučení výrobce.

            0 0
        • Georrge  

          Na tohle téma už tu taky byly diskuze. Pokud je helma více ve skříni než na hlavě, tak určitě její degradace nebude tak rychlá. To samé pokud leží ve skladu (ale musí být v suchu a temnu. Pokud na prodejně narazíš na ležák ve výloze, který je už od pohledu vypálený od UV, tak to bych rozhodně nekupoval). Pokud ale helmu vozí hodně aktivní cyklista, tak kombinace potu a UV udělá za ty roky svoje a to doporučení na výměnu po X letech (dle doporučení výrobce) bych dodržoval.

          1 0
    • žvejk  

      Trochu vám zamotání hlavy :-)

      Odkaz na Crash test helem a je tam i druhý náraz.

      Ty nejlepší helmy toho evidentně snesou hodně a ani druhý náraz je moc nerozhodí… Ale samozřejmě v článku doporučuji výměnu, člověk nemůže vždy vědět co která helma snese a jaký to je nebo není náraz… https://www.roadbike.de/…lme-im-test/

      0 0
      • psbiker  

        Já cyklohelmám nevěřím z principu. Ochrání mě prý z 30% při samonehodách v malé rychlosti. Padat z kola nadále nehodlám a i kdyby, třeba v zimě na náledí nebo když ve výjezdu ztratím trakci na předním kole, tak si způsob přistání dokážu korigovat. Kdybych měl padat a ničit helmy, tak si vyberu nějakou bezpečnější zábavu, třeba base jumping.

        2 11
        • Atilla  

          Boha…

          1 0
          • psbiker  

            Musíš dodat letáček BESIPu, abys byl in!

            0 3
            • Atilla  

              Tak ty to máš evidentně na pohodu. Patříš mezi lidi co jim pád na hlavu neublíží.

              4 1
              • psbiker  

                Spadnul jsem asi násobně víc než ty. Běž poučovat Nizozemce. :)

                0 4
                • Georrge  

                  No trochu to vypadá, že jsi násobně spadl na hlavu bez dostatečné ochrany :)

                  3 0
                  • psbiker  

                    Novocyklistům jako jsi asi i ty, samozřejmě ochranu doporučuji. Ten helmičkový fanatismus, šířený různými organizacemi napojenými na autoprůmysl, nemá ostatně z bezpečností co dělat. Cílem je prosadit povinné nošení helmy a tím zredukovat počet cyklistů, nic jiného. Kdo hodně jezdí ten ví, kdy ochranu použít.

                    0 5
                    • gersa  

                      Ten matroš chci taky, aspoň bude večer veselo

                      2 0
                      • psbiker  

                        Doplnit vzdělání a budeš fajn kluk. (edit: vidím veterána, víš o tom, že se jezdilo TdF bez přílbišek až snad do 2003?)

                        0 3
                    • Georrge  

                      „Ten helmičkový fanatismus, šířený různými organizacemi napojenými na autoprůmysl, nemá ostatně z bezpečností co dělat.“

                      Můžeš to nějak rozvést? Protože absolutně netuším co to meleš :D Já mám svoji hlavu rád, živí mě, je jasné že ji budu chránit. Pokud je pro tebe hlava jen přítěž, tak v pořádku, ale nešiř to mezi ostatní :)

                      2 0
                      • psbiker  

                        Pokud se oprostíme od urážek tak to klidně rozvedu. Zatím řeknu, že cyklohelma není v žádném případě určená pro ochranu při kolizi z motorovými vozidly. Funguje v v případě samonehod v nízké rychlosti.

                        0 3
                        • gersa  

                          A jakou to má souvislost s redukci počtu cyklistů?

                          0 0
                          • psbiker  

                            Jsou státy, kde bylo zavedeno povinné nošení helem. K redukci fatalit to nevedlo, pouze třeba o polovinu klesl počet cyklistů. Hledej Austrálie a NZ, Kanada.

                            0 3
                            • gersa  

                              A mohl bych statistiky vidět? Mě to vždy našlo jen odkazy na BF

                              0 0
                            • VojtaXY  

                              Povinnost neni potreba. Staci dat vyluku pri pojisteni. Nemas helmu, pojistovna neproplati pojistku. To same, pokud te trefi auto, tak pro setreni nebrat urazy hlavy a dobu, kdy je v nemocnici se zranenou hlavou.

                              0 0
                              • Breakpain  

                                Hele, tohle ve mně vyvolá vždy úsměv.

                                Mám kolegu v práci, defakto stejný ročník jak já. Cca 10 let zpět jezdil na HT a snažil se na tom i trochu skákat. Všude bez helmy, bez chráničů. Když jsem se divil, že jezdí bez helmy, řekl, že je to, cituji „pí**vina“.

                                Po pár týdnech blbnutí byl na šití hlavy a najednou si helmu koupil a začal propagovat, jak je to důležité. Z toho se mi chce vždycky ironicky brečet ;-) … to si potřebuju rozbít rypák, abych došel k závěru, že helma pomůže? :D

                                Myslím, že původní argument, proč helmu nevozí – „potí se mi hlava“ nebo tak něco.

                                Ale na motorce, byl to „litr“ ;o) … jezdil taky jen v kraťasech a v mikině. Přece se nebude potit v kombi :-). Ale myslím, že měl kliku a nešmirgloval – což se tedy upřímně divím.

                                0 0
                                • dědek mohy  

                                  Náhodou, myslím, že je fajn, když se člověk dokáže poučit z vlastních chyb. Ano, chytrý člověk se poučí i z chyb jiných, ale je spousta pitomců, kteří jsou nepoučitelní

                                  0 0
                                • VojtaXY  

                                  Mi se libi Svycarsky zpusob omezovani. Hodne veci je na vlastni nebezpeci, ale kdyz se kvuli tomu neco stane, tak ma clovek vlastni zodpovednost.

                                  Pokud se u nas zakeze jezdit bez helmy, tak stejne to vetsina tech, co ji nevozi stejne nebude vozit.

                                  Ja helmu vozim. Ale kdo ji nechce, tak by mel mit aspon odpovednost za svoji volbu. Kdyz se pak nekomu takovemu neco stane, tak mi za chybejici helmu nemel pikat nekdo dalsi.

                                  0 0
                                  • kofejn  

                                    Přesně tak, není potřeba pořád někoho vodit za ručičku a dospělý člověk už má přijmout zodpovědnost.

                                    0 0
                        • Georrge  

                          Ano, cyklohelma není primárně určena pro střet s motorovým vozidlem, to ale neznamená že je k ničemu. Cyklohelma poskytuje solidní ochranu aby udělala rozdíl mezi mrtvý / živý. Našeho správce před lety srazilo auto, hlavou šel do čelního okna a od té doby je z něho zelenina. Doktor jasně říkal, že kdyby měl helmu, tak by vyvázl jen s otřesem mozku bez trvalých následků. Podobné případy tam totiž čas od času má a to jak ty s helmou, tak ty bez helmy, takže může porovnat.

                          2 0
                          • psbiker  

                            Souhlasím, do čelního okna nepůjdu i když jsem mockrát dostal od motoristů tu příležitost.

                            0 3
                            • Georrge  

                              Schytal to zezadu, neměl na výběr… ani netušil že to přijde.

                              0 0
                              • psbiker  

                                Jo to je smůla. Toho se děsím a proto beru víc bike.

                                0 2
                                • Georrge  

                                  Ano, je to smůla, ale ta může sednout na každého z nás. I na cyklostezce cestou do lesa, protože neovlivníš všechny chyby ostatních. Už mě takhle vyškolilo i děcko. Jelo u kraje, já ho objížděl a děcko z ničeho nic zahlo přímo pod moje přední kolo. Já se snažil nasměrovat pád tak, abych to děcko nepřizabil, ale co se dělo se mnou, to jsem v ten moment pod kontrolou neměl. Na hlavu to nakonec nešlo, ale to dopředu nikdy nevíš…

                                  1 0
                                  • psbiker  

                                    Hele chyby ostatních klidně můžu ovlivnit, třeba zvolám na paničku volně pobíhajícího psa, ať s tím něco udělá nebo se nějak ozvu proti pojíždění dětí na dětských šlapacích autíčkách na nejvíc frekventované cyklostezce do Beskyd. Je 100 důležitějších věcí, než kousek pěnového polystyrénu na hlavě, airbag o tloušťce 1.5 cm…

                                    0 1
                                    • StuntJ  

                                      A věděl jste že pás v autě je kousek plastu o šířce 47mm a tloušťce 1,5 mmm taky zbytečnost používat a věřit takovému kousku plastové látky ni :)

                                      0 0
                                      • psbiker  

                                        Pasivní bezpečnost je u cyklisty nejvíc přeceňovaná a nejvíc zbytečná věc.

                                        2 4
                                        • StuntJ  

                                          Přesně tak vše je za účelem zisku a nic není jasně dané, že je to pro lidi a bezpečí přeci ne? Houby, pro zisk! pro nic jiného

                                          0 0
                                          • psbiker  

                                            Ale co s nima, když se nenaučí jezdit a padat?

                                            0 2
                                            • StuntJ  

                                              V Rusku přestali dělat auta s airbagem, EPS, ABS a podobnými elektro euro blbosti, auta jsou levnější a světe div se, taky jezdí, zajímavé což?

                                              1 0
                                        • Mr.Duck  

                                          Hele a co kdybys prestal placat o necem, o cem nic nevis?

                                          Tohle tema resi, jestli pouzivat padlou helmu nebo ne, ne jestli pouzivat helmu vubec.

                                          Svoje zoufaly nazory ze muzes ovlivnit chyby ostatnich si bez sirit na novinky, me je jedno jestli helmu vozis nebo ne, evidentne fakt neni co chranit v tvoji hlave, ale cist to tady je otrava. Nebo si tu zaloz tema jestli jezdit s helmou, at te muzu dal ignorovat a nechat zit v tvoji realite.

                                          8 0
                                          • psbiker  

                                            Bavíme se tady o běžném ježdění třeba do obchodu. Běž to vykládat třeba do Holandska, jak tam mají zoufalé názory :)

                                            0 2
                                            • mr.garisson  

                                              Při jízdě do obchodu se vlastně nemůže nic stát… Seš fakt zoufalej, zkus nějakou lepší frázi, tohle moc nepobaví.

                                              0 0
                                              • psbiker  

                                                Ber si integrálku, jako ti Holanďani vlastně :) Pak budeš v bezpečí. A nauč se diskutovat bez invektiv.

                                                0 1
                                                • mr.garisson  

                                                  Děkuji za poučení, pokud se tě můj předchozí příspěvek dotknul, tak se velmi omlouvám. Ale nechápu proč pořád dokola omíláš ty Holanďany. To je nějaký celosvětový průměr?

                                                  0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Tak nějak tam jízdní kolo víc využívají a zřejmě v tom mají jasno.

                                                    0 1
                                                  • mr.garisson  

                                                    A jinde v Evropě nebo dokonce na jiném kontinentu kolo nevyužívají?

                                                    0 0
                                                  • Barak  

                                                    Ať si každý dělá, co chce, né? Dospělý člověk snad pro sebe dokáže zhodnotit rizika.

                                                    2 0
                                                  • mr.garisson  

                                                    Tak jistě, ale je potřeba bránit ty, co by se mohli stát jeho obecenstvem. To je dost nebezpečná věc. Něco jako kuřte, je to zdravé, stejně umřete na něco jiného.

                                                    0 0
                                                  • Barak  

                                                    Myslím, že jsi vhodný adept pro páchání dobra v nějaké instituci EU. :-)

                                                    0 0
                                                  • mr.garisson  

                                                    Proč ne, třeba institut, jak se správně škrabat na kulách. :)

                                                    0 0
                                                  • Georrge  

                                                    To je sice krásná myšlenka, ale taky těžce naivní. Hodně lidí nad tím nepřemýšlí, neumí si vzít příklad a zkušenosti od ostatních, nenechají si poradit. Proto je dost bezpečnostních prvků (nejen na kole, ale všude možně) daných zákonem, protože se nelze spoléhat na nějaký zdravý rozum.

                                                    A když valíš lidem do hlav alespoň doporučení, aby si ty bezpečnostní prvky brali, tak ti na to dost lidí řekne že to je lobby a stejně si ji nevezmou :) prostě idiocie v přímém přenosu. Takže bohužel, argument že dospělý se o sebe dokáže postarat, je těžce mimo…

                                                    1 0
                                                  • kofejn  

                                                    Myslím si že to nevadí, jestli je idiot od přirození, vůbec nevadí, že se vyřadí z genofondu.

                                                    3 1
                                                  • mr.garisson  

                                                    Vzhledem k tomu, že uvádí, že má desítky let zkušeností s jízdou na kole, tak se už asi stihl rozmnožit. ;)

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Další faul, už nemá cenu to počítat..

                                                    0 1
                                                  • mr.garisson  

                                                    Klidně to spočítej, nebudeš k tomu potřebovat víc než prsty na jedné ruce. ;)

                                                    0 0
                                                  • kofejn  

                                                    Tak asi nebude úplnej idiot :). Mě vadí tohle dobroserové myšlení a spousta zbytečných nařízení a zákazů. Ze mě by stačila ve spoustě případů jen doporučení a osvěta.

                                                    0 0
                                                  • Georrge  

                                                    Doporučení a osvěta je super, problém je že se vždy najdou lidi, kteří jsou proti doporučením, šíří blbosti a podporují nedodržování těch doporučení. A pak nezbyde než to zakázat / uzákonit. Takže si tihle odmítači dělají takovou medvědí službu.

                                                    0 0
                                                  • kofejn  

                                                    V tomhle se neshodnem.

                                                    0 0
                                                  • Georrge  

                                                    To by bylo fajn, kdybychom je nechávali po nehodě na pospas, ale dnešní společnost se bohužel snaží všechny zachránit. Což není levné a pokud se ho podaří zachránit, tak hrozí, že se rozmnoží :)

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Idioty já edukuji. Umíš aspoň nějaký cizí jazyk?

                                                    0 1
                                            • Breakpain  

                                              No, většina lidí tady to vztahuje ke sportovnímu využití, vč. mě hádám…

                                              Jako u jízdy do obchodu je to diskutabilní – faktem je, že párkrát už jsem byl taky líný a na poklidnou jízdu jsem helmu oželel doma :-), ale vždycky si říkám, že jsem pako a mít bych ji měl.

                                              Děda na vesnici jezdil celý život do obchodu na kole a nikdy nic, ale taky byl jiný provoz :-) …

                                              Uzavřel bych to s tím, kdo chce ji má, kdo ne … prdí nato ;-). Moje palice to není, tak je mi to fuk :-).

                                              3 0
                                              • psbiker  

                                                Děkuji za záblesk rozumu v této diskusi.

                                                1 0
                                                • mr.garisson  

                                                  A kdo tady potom diskutuje formou urážek. Si nevidíš do huby chlape.

                                                  0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Osobní urážky byly pouze na mojí adresu. Logika asi nebude tvojí silnou stránkou.

                                                    0 1
                                                  • mr.garisson  

                                                    Kdežto ty jsi svojím výrokem dokázal urazit defakto všechny diskutující. ;)

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Omlouvám se, čekal jsem argumenty, vědecké metanalýzy z velkým impaktním faktorem :D

                                                    0 1
                                              • Atilla  

                                                Hehe, já minule po DM kde jsem dal asi 800 skoků dal sprchu a jel na pivko. Při cestě do hospody mi to na dirtu uchcalo na mokrém přechodu. Hlavu jsem teda udržel abych se nebouchl, ale za krkem už mě bolí celkem dobu. Sedřené koleno, boule na loktu no a teď už i do krámu zase jezdím s helmou. Kdybych popojel ještě kus tak hlavou krásně do obrubáku. Byl jsem hodně překvapen jak daleko jsem se doklouzal.

                                                0 0
                                                • Breakpain  

                                                  však já dodal, že si uvědomuju, že nedělám dobře :-) …

                                                  0 0
                                                • virtualcop  

                                                  To je celkem obvyklá věc – jezdíš měsíce, léta někde „kudlu“ a nic se velkýho nestane a pak se někde totálně „zrakvíš“ na rovince a při klidné jízdě, kde bys to opravdu nepředpokládal :)

                                                  Helmu bych nechal v rovině – kdo chce, ať nosí, kdo nechce, ať nenosí – je to opravdu každého hlava, každého svobodné rozhodnutí (vůbec do toho neřeším nějaké další složitější aspekty, které někdo může namítat – třeba – přizabije se, protože neměl helmu a já mu pak z pojištění přispívám na léčbu – to je asi opravdu mimo diskuzi).

                                                  Operovat s jinými zeměmi, kde se primárně helmy nosí daleko méně asi není tak úplně fér, protože pokud se bavíme třeba o zmiňovaném Holandsku, tak je tam ohledně ježdění na kole spoustu faktorů jinak – lidé jsou na „masovou“ jízdu na kolech desetiletí navyklí, je tam úplně jiná infastruktura cyklostezek s kvalitním a rovným povrchem, řidiči (díky letité zkušenosti) reagují jinak a dokáží cyklisty akceptovat a naopak jim dát patřičný prostor, předvídat reakce a prostě se chovat optimálně (na rozdíl od ČR, kde je jakýkoliv cyklista v provozu většinou považován za obtížný a brzdíci element) – prostě rozdílů je mnoho a dalo by se tak říct, že nevzít si helmu v tom Holandsku bude asi objektivně daleko méně rizikové, než nevzít si ji zde.

                                                  3 0
                                                  • psbiker  

                                                    Takhle si představuji férovou diskusi! Podstatná je dobrá infrastruktura. Naštěstí si z většinou motoristů i na kole dobře rozumím i bez potřebné infrastruktury. To proti čemu vedu svoji edukační misi je dogma, že cyklohelma vyřeší vše. Třeba chybějící infrastruktura, popíjení během vyjížděk, toho by si zdejší cykloaktivisti v diskusi měli všimnout především. Oni ale mají svůj svatý grál, 2cm pěnového polystyrénu.

                                                    2 3
                                                  • virtualcop  

                                                    Tak já jsem zastáncem helmy (určitě v podmínkách, kde jezdím, mi to dává větší smysl jí nosit, než nenosit) a párkrát už jsem si vyzkoušel, že díky helmě jsem neměl otřes mozku či jsem neměl pár stehů na hlavě – že by mne „zachránila život“ se mi bohudík nestalo (a budu rád, když to tak ještě dlouho vydrží). Ale najdou se i tací, kteří to asi odpovědně prohlásit mohou – že nebýt helmy, nemuseli to přežít, nebo přežít bez větších následků – nějakej náraz přímo hlavou, kde byla helma na dvě půlky, zatímco majitel byl i potom vcelku v pohodě – to si asi dokáže každej odvodit, jak by to asi vypadalo bez ní.

                                                    Helma je prostě jen trochu „otrava“ (potím se v ní určitě víc i když mám slušně větranou), je na hlavě cítit jako závaží (i když má pod 250g), když jí sundám, je to další věc „navíc“ o kterou se musím postarat atd.

                                                    Vůči bezpečnosti nemá negativní faktory (asi nikdo nemůže říct, že se někdo zabil nebo přizabil, protože měl na hlavě helmu – to prostě nejde).

                                                    I přes ty „otravné“ faktory mi jako zvýšení ochrany na cestách smysl dává a proto jí budu používat.

                                                    Jak to mají jiní – to je na nich a taky bych to na nich nechal v rámci vlastní rozvahy a uvážení.

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Už se mi stalo, že jsem na kole spadl, ztráta trakce ve velkém náklonu na asfaltu, v terénu ‚highsider‘ při najetí do koleje na polňačce, stoppie kvůli psovi na cyklostezce atd. Pro novocyklistu by to mohl být pád na hlavu z fatálními následky. Proto se snažím ty helmy doporučovat. Nicméně i když z kola padám tak se snažím nedopadnout na hlavu. K orientaci v prostoru potřebuji mít svoje motorické čidla kalibrované, tak jak jsou tzn. bez zbytečné zátěže na hlavě. Kdo padá na kole na hlavu, měl by zvolit jiný sport.

                                                    0 1
                                                  • virtualcop  

                                                    Tak když si takovej „ninja“, že to dokážeš vždy ukorigovat, aby ses hlavou ničeho nedotkl, tak prosím :)

                                                    Ale tak nějak mi asi dá spoustu lidí za pravdu (hlavně těch, co na kole fakt jezdí a fakt hodně a dlouho :)), že někdy je výběr, jakou částí těla dopadneš trošku nemožný a defakto neovlivnitelný motorikou i případně vytříbenými a skoro ninjovskými reflexy a schopnostmi jezdce. A těch situací (i z vlastní zkušenosti) podle mne není zrovna málo. :)

                                                    On primárně každý – ať už zkušený či nezkušený cyklista, pokud jen trochu může ovlivnit pád, tak reflexivně se nesnaží odrazit hlavou od kandelábru nebo silnice.

                                                    Tedy prostě – jakési výhody zkušeností či „nacvičení“ optimálního přistání výhodou budou (o tom žádná), ale rozhodně nepůjdou aplikovat vždy a za každých podmínek. A v těchto případech mohou být 2cm polystyrenu celkem výhodou… :)

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    O mě vůbec nejde, i když novocyklisti mají problém správně spadnout. Tohle vede k prosazování povinných přileb na kole pro všechny, krásný případ páchání dobra, a že tu s tím spousta bikerů souhlasí.

                                                    0 1
                                                  • orm  

                                                    Jsi i proti noseni pasu v aute?

                                                    1 0
                                                  • psbiker  

                                                    Pasy v autě, hmm. Jsi pro povinnost pasu?

                                                    0 1
                                                  • orm  

                                                    To se ptam ja tebe.

                                                    0 0
                                                  • kocers  

                                                    Ono v Holandsku řidiči kola akceptovat musí. Viz citace z webu o Nizozemí: Životnímu stylu jsou přizpůsobeny i zákony. Kolo má absolutní přednost. Lépe už se mají pouze lodě. Potom se teprve na řadu dostávají auta a po nich chodci. V případě konfliktu cyklisty s řidičem bývají orgány málokdy na straně auta a i v místech, kde je značka přednosti pro motorová vozidla, je na denním pořádku, že auto cyklistu pouští.

                                                    Takže srovnávat ČR s Holandskem nelze a ohánět se tím, že tam nevozí helmy je tak trochu blbost.

                                                    Jak už tady padlo, ať si každý dělá se svojí hlavou co chce, ale sdílím názor, že při nehodě s úrazem hlavy by se na to měl brát zřetel při plnění pojišťovny. To samé u kuřáků a zdravotních problému spojených s kouřením, atd, atd.

                                                    0 0
                                                  • virtualcop  

                                                    Souhlas. I když je to chování cyklistů i řidičů třeba v Holandsku takto desetiletími „vycepováno“ i třeba represivně (dáno zákonnými nastaveními), tak to prostě vcelku funguje a věřím, že pro spoustu motoristů tam je naprosto přirozené a dobrým zvykem, brát na cyklisty maximální ohled – právě díky té letité tradici. K tomu bezesporu přispívá i ta infastruktura – že motoristé vědí a vidí, že pro cyklisty je dostatek stezek, vlastní pruhy na silnicích a dalších zlepšení a že se tedy někdo snaží, aby to „spolunažívání“ při jízdě bylo co nejoptimálnější. Srovnávat to opravdu plně nelze, protože těch odlišných faktorů je prostě moc.

                                                    Ten poslední bod je vždy trochu složitej – zákonně helma u dospělých povinná není, při nehodě a zranění tak cyklista nic neporušil (i přes to, že všechny faktory mohou ukazovat na to, že kdyby helmu měl, ke zranění by nejspíš nedošlo, nebo nedošlo v takovém rozsahu). To je složité.

                                                    U kuřáků/extrémně obézních atd. – tam je to úplně neřešitelné – jsem kuřák, ale sportuji, zdravě se stravuji a dodržuji maximálně ideální životosprávu (mimo těch několika cigaret za den) – přes to mne napadne choroba, která může či nemusí mít souvislost s kouřením… kdo to pak rozsoudí. Respektivě – jsem nekuřák, abstinent, ale vyžral jsem se u televize na 180kg, kolo nemám, běhal jsem naposled na základní škole – kdo z těch dvou je „lepší“, kdo má větší právo na plně hrazené léčení? Ještě jinak – dva stejní a zdraví jedinci – jeden miluje šachy, procházky v parku a dobré filmy, druhý jezdí downhill, skáče na padáku, hraje hokej. Oba mají stejné pojištění – není ten druhý podstatně „rizikovější“ a v případě zranění je velká šance říct „kdyby nedělal tyhle sporty, tak se to nestalo…“?

                                                    Tohle je vždy tenký led, na který se nikdo asi nechce pouštět, protože spravedlivě to rozseknout z podstaty moc nejde…

                                                    0 0
                                                  • kocers  

                                                    Je jasné, že to není jen tak a implementace je v podstatě nereálná. Byl to spíš takový povzdech.

                                                    1 0
                                                  • psbiker  

                                                    Helma pomáhá, jak jsem již uvedl, při samonehodách cyklisty v malé rychlosti. Obézním a kuřákům, kde je dokázaná souvislost, zvýšit zdravotní pojištění, je zajímavý nápad :)

                                                    0 1
                                                  • psbiker  

                                                    Při srážce ve vyšší rychlosti bohužel je tělo trošku křehké, stejně tak pěnový polystyrén. Edukace by měla směřovat k motoristům.

                                                    0 1
                                        • mr.garisson  

                                          Zatím slušnej trolling, taky jsem se chytil. :D

                                          0 0
                                          • psbiker  

                                            Nejde o trolling, ale o nezbytnou edukační misi.

                                            0 1
                                            • mr.garisson  

                                              Edukační misi? Jakože jsme needukovaní a potřebujeme tvoji osvětu o tom, jak zbytečné je mít přilbu???

                                              0 0
                                        • dědek mohy  

                                          Hezká myšlenka =)

                                          Za mě teda přilba OK, ale mnohem důležitější bezpečnostní prvek mi přijdou brýle. A přitom je spousta lidí nevozí. Na hlavu jsem ještě nespadl nikdy, pořádnou ránu do brýlí od něčeho letícího schytám skoro pokaždé, když jedu na kole. Nemít brýle a při sjezdu chytit do oka orla, nevím nevím, to by mohlo dopadnout hodně blbě =)

                                          0 0
                      • dědek mohy  

                        Možná, když opomenu styl psaní a vyjadřování, tak budu trochu s psbikerem souhlasit. Ono se to dnes často prezentuje, že každý pád je téměř jisté zranění hlavy a většinou i smrtelné. Což je blbost. Osobně přilbu používám, manželka mě před 7 lety donutila, když mě propustili z JIP po pádu z kola (přilba v tom ovšem nehrála roli, hlavu mám po pádech z kola i na lyžích zcela nedotčenou) a teď už jsem tak nějak zvyklý. Ale nelíbí se mi militantní výkřiky, že kdo nevozí přilbu je blázen, sebevrah a pod. ( netvrdím, že to ty)

                        0 0
                        • Atilla  

                          Zeptej se horské záchranky co si o tom myslí. Já už pár helem rozbil a jsem sakra rád, že jsem je měl. Samozřejmě pokud se vozíš někde podél Labe, tak to je asi jiná písnička.

                          2 0
                          • dědek mohy  

                            Nemusím se ptát. Však přilbu voz, máš styl u kterého to evidentně potřebuješ ;) Já taky vozím a to nejezdím kolem Labe (znáš tu hádanku: Stojí Ostravák na Sýkorově mostě, dívá se na Labe, nebo do Labe? =) )

                            0 0
                        • Georrge  

                          Já taky ještě neměl nehodu, při které by mi helma zachránila život. Ale stačil mi pohled na člověka (správce co popisuju v odpovědi na psbikera výše), ze kterého se úrazem hlavy stala zelenina (navíc cizím zaviněním) a to mi za ten risk opravdu nestojí. Takže helmu už nedám z hlavy všude tam, kde se pohybuju rychleji než rychlostí chůze.

                          3 0
                        • gersa  

                          10 let jsem dělat na letecké záchranné službě. Nikdy bych ty bez helmy nevyjel a není potřeba k tomu nic vykrikovat

                          3 0
                          • dědek mohy  

                            To chápu. Manželka dělá v pojišťovně na likvidaci. Taky je v denním kontaktu s nehodama (byť přes fotky a zprávy dotčených). Výsledek je, že nechce řídit. Špatné zkušenosti se samozřejmě na člověku podepíšou.

                            2 1
                            • Georrge  

                              Přítelkyně ráda kouká na dokumenty o leteckých nehodách, no ale pak se bojí vlézt do letadla :) takže u tvé manželky to chápu a bohužel nejezdit autem (neřídit asi úplně nestačí) je řešení… jinak ty nehody v autě moc neovlivníš. Ale když si vezmeš tu blbou helmu na kolo, tak riziko úrazu hlavy ovlivníš hodně. A o tom to je, že stačí tak málo, tak proč to neudělat.

                              0 0
                        • psbiker  

                          Co máš proti mému stylu psaní? Píšu schválně tak, aby to i pologramot pochopil, tím nemyslím tebe :)

                          0 4
                      • xtonda  

                        To je prostě fakt, kolik lidí jezdí v přilbě třeba v Nizozemsku? Tuším v Austrálii kde zkušebně zavedli povinné přilby to prokazatelně některé lidi odradilo od ježdění na kole a to podle studie mělo horší dopad na zdraví populace než když si občas cyklista bez přilby nabije kokos. Je to každého věc, při sportovní jízdě je riziko větší, ale při pohodovém dojíždění po bezpečné infra je riziko malé, je to každého věc a jakákoliv ostrakizace cyklistů bez přilby je přes čáru, klasický BESIP přístup k bezpečnosti cyklistů – není cyklista není problém.

                        Co bude dál? Povinná integrála, sjezdařské chrániče?

                        2 0
                        • Atilla  

                          A pro to jsou všichni ti mrtví co jedou z hospody na kole a zvrátí se příkopu bez helmy…

                          1 0
                          • dědek mohy  

                            Kolik jich je? Shrnují je radlicemi?

                            0 0
                            • Atilla  

                              Přibližně 25kusů ročně

                              0 0
                            • xtonda  

                              Za loňský rok 8 mrtvých a ke stovce těžce zraněných při samonehodách. Sleduje se sice zda cyklista měl přilbu, ale bohužel se nesleduje typ zranění a tedy ani v kolika případech mohla přilba pomoci.

                              0 0
                        • Georrge  

                          Popravdě nechápu, proč se někdo tak štítí helmy, že raději nebude jezdit vůbec, než s helmou. A klidně ať si plno lidí jezdí bez helmy, ale nemůžou tvrdit, že je helma k ničemu, protože to prostě není pravda.

                          3 0
                          • dědek mohy  

                            Taky nevidím důvod se štítit, ale na druhou stranu dokážu pochopit, že třeba Peggy Bundy se před přilbou bude trochu cukat 

                            0 0
                          • psbiker  

                            Helma je velmi užitečná, ale má své limity. To se musí zdůrazňovat, protože nám vyrůstá generace helmičkových fanatiků. Bohužel i tady je dost postižených.

                            https://www.irozhlas.cz/…08020500_jab

                            1 1
                            • mr.garisson  

                              Takže podle tebe je lepší riziko vážného zranění hlavy nebo smrt zvyšovat a ne snižovat. Myslím, že vyhráváš první cenu. ;)

                              0 0
                              • psbiker  

                                Rizika se dají snižovat řádově víc, to je třeba 10× a víc.

                                Dodržování bezpečné vzdálenosti – 40% smrťáků je sražení autem zezadu.

                                Nejezdění pod vlivem – 20% nehod.

                                Osvětlení atd. a dalších deset věcí.

                                ..

                                Helma.

                                Děkuji za pozornost.

                                0 1
                                • mr.garisson  

                                  Takže tím, že nemáš přilbu riziko zvyšuješ a ne snižuješ. A ano, je tam spousta dalších proměnných.

                                  0 0
                                • jmaselnik  

                                  jenom takovej dotaz, jak snížíš aktivně riziko sražení zezadu i když máš třeba radar nebo zrcátko?

                                  0 0
                                  • psbiker  

                                    Celou dobu se tu snažím vysvětlit, že naše pozornost by měla být zaměřena na řádově důležitější věci než je polystyrén na hlavě, třeba vyžadování bezpečné vzdálenosti při předjetí od řidičů.

                                    0 2
                                    • VojtaXY  

                                      A jak zajistis, ze to budou vsichni dodrzovat?

                                      0 0
                                    • Georrge  

                                      Přenášíš zodpovědnost za TVŮJ život na někoho jiného. Prevence je důležitá, to ano, ale dokud tam bude lidský faktor, nehody se stávat budou. Minimalizovat následky po nehodě je tedy taky velmi důležité.

                                      0 0
                                      • psbiker  

                                        Dáme všem povinně helmy a nebudou smrťáky? Takhle to v reálu nefunguje..

                                        0 4
                                        • Georrge  

                                          Bude jich méně, co na tom proboha nechápeš?

                                          0 0
                                          • psbiker  

                                            O pár procent, nikdy jsem to nerozporoval, jsi umanutý :)

                                            0 1
                                            • Georrge  

                                              Zaprvé to bude podstatně více, než pár procent, a zadruhé to pořád udělá víc, než vyžadování bezpečné vzdálenosti. Člověku, který přehlídne cyklistu, je totiž úplně jedno, jaká je správná vzdálenost pro objíždění cyklisty…

                                              A úplně nejvíc udělá kombinace více faktorů, ne se soustředit jen na jeden jediný.

                                              0 0
                                              • VojtaXY  

                                                Lidi, kteri prehlidnou cyklistu je min, nez lidi, kteri maji vzdalenost od cyklisty u pr*ele

                                                0 0
                                                • Georrge  

                                                  Jenže člověk co přehlédne cyklistu tu nehodu způsobí téměř vždy, ti co mají rozestup u prdeIe způsobí nehodu jen v málo případech. Tím ale neříkám, že se nevyplatí na ně apelovat, aby rozestup dodržovali. Ale taky se to absolutně nijak nevylučuje s tím, aby lidi vozili helmy jak to jen jde. Jak říkám, jsme lidi, nehody se budou stávat vždy.

                                                  0 0
                                              • psbiker  

                                                Nesouhlasím. Dával jsem odkazy, že helma při srážkách z motorovými vozidly statisticky nefunguje..

                                                0 2
                                                • virtualcop  

                                                  Statistika věda je… :)

                                                  Reálné statistiky v tomhle nemohou fungovat, protože při nehodě se zraněním vyplňuje statistiku policajt či policajt/dopravák, co na místě nehodu šetří. A v téhle statistice (pokud se nemýlím) ani položka „helma“ u cyklisty není (rozhodně do určité doby nebyla) a spousta faktorů je tam velmi obecných – nelze z nich pak objektivně dovodit přesné podmínky, rychlost a další stavy, které mohou tu statistiku helma/nehelma výrazně ovlivnit.

                                                  Rovněž Ti obecná statistika nepokreje rozdílnost nehod – tam, kde Tě vezme napřímo auto čelním nárazem v 90+km/h je asi opravdu jedno, zda helmu máš, nebo ne, protože seš i tak rozloženej na součástky (a ještě rozbité).

                                                  V případě těch „drobnějších“ střetů/nehod (kterých bude většina), kde bude porovnáván střet v „brzdící“ rychlosti třeba jen do 30km/h, bych ty výsledky opravdu rád viděl, protože z nich bude asi v globálu dost zřejmé, že zranění hlavy budou u „ohelmovaných“ cyklistů méně častá, či méně fatální.

                                                  1 0
                                                • Georrge  

                                                  „37% cyclists from this study could have survived if they had been wearing helmets.“

                                                  Jsem ty tvoje odkazy narychlo proletěl a jestli je pro tebe 37% jen „pár“ zanedbatelných procent, tak se asi opravdu nemáme o čem bavit…

                                                  Jeden z těch odkazů dává za příklad zde často omílané Holandsko, taky ale hned v dalších větách popisuje, že infrastruktura pro cyklisty v Holandsku vypadá úplně jinak, než v UK (a taky u nás). Takže to co funguje v Holandsku zdaleka nebude fungovat u nás, dokud to tady nebude vypadat stejně jako v Holandsku.

                                                  2 0
                                                  • mr.garisson  

                                                    Ale 37 % dle něho není podstatný rozdíl, tak proč riskovat, že se stane cílem marketerů? Předpokládám, že přijde opět fráze s argumentačním faulem. :)

                                                    2 0
                                                  • Georrge  

                                                    Tak já tedy přidám ještě jeden argumentační faul :) V té studii z jeho odkazu tvoří úraz hlavy přes 60% (tedy většina) úmrtí. U jiných příčin úmrtí samozřejmě helma nepomůže, ale u těch úrazů hlavy by helma pomohla u téměř 60% případů, tedy zase většina. To mi opravdu nepřijde jako zanedbatelný vliv helmy na přežití při nehodě na silnicích.

                                                    1 0
                                                  • dědek mohy  

                                                    Když už cyklista při nehodě zemře, tak se úraz hlavy dá určitě předpokládat, to není nic divného. Na zlomené ruce, nohy žebra, či vyražené zuby se moc často neumírá ;)

                                                    0 0
                                                  • -b-n-x-  

                                                    Můžeš spadnout pod kola nějakého vozidla, hlava úplně v pohodě, a stejně můžeš být hotový.

                                                    0 0
                                                  • dědek mohy  

                                                    Nejsme ve sporu =)

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    No a? Tisíckrát důležitější je aby k té kolizi vůbec nedošlo, třeba protože nebudeme řešit kokotiny, ale správnou infrastrukturu..

                                                    0 1
                                                  • mr.garisson  

                                                    A do té doby?

                                                    0 0
                                                  • psbiker  

                                                    Správný způsob jízdy, edukační mise a helma :)

                                                    0 1
                                                  • mr.garisson  

                                                    Takže se dostáváme k tomu, že se i shodneme. Jistě, ideální svět je perfektní infrastruktura, slušní řidiči. Ale takový alternativní vesmír není teda ten náš. Je utopie zkoušet předělat všechny na 100 %. Do té doby je potřeba snižovat rizika všemi dostupnými způsoby – a za mě teda přilba je jeden ze způsobů. Jasně, jsou situace, kdy mi asi bude k ničemu, ale tím, že ji mám už jen tím statisticky zvyšuju šance na přežití. Mě to za to stojí a těch 80 EUR za kus polyše dám. Že to tak nemáme oba, to je prostě tvoje volba.

                                                    3 0
                                                  • Georrge  

                                                    Nikdo ti tu ale nepopírá, že prevence kolizí je důležitá. Než ale naše infrastruktura bude na úrovni třeba často zmiňovaného Holandska, no to bude ještě hodně dlouho trvat. A do té doby hraje přilba velký význam.

                                                    2 0
                                                  • VojtaXY  

                                                    To bude nejdriv v dobe, kdy budou ve vlade lidi, co se teprve narodi.

                                                    0 0
                                          • virtualcop  

                                            Touhle logikou by se mohli helmy prosadit i na chození/běhání venku, protože občas se stane, že někdo upadne a rozbije si hlavu a v helmě by těch úrazů hlavy při chození/běhání asi prokazatelně ubylo. (nadsázka)

                                            Tyhle „Orwelovské“ scénáře (budeme vám nařizovat a mluvit do všeho, protože my to víme správně) asi nikdo moc nechce kdekoliv v životě, ne jen při jízdě na kole.

                                            Když jedu na nákup do pár set metrů dalekého obchodu, helmu si neberu (vím, kudy jedu, vím, že s batohem plným nákupu víc než 15km/h nepojedu, vím, že když jedu v trenýrkách a tričku, budu s helmou vypadat … dost podivně… – a taky vím a nezpochybňuji, že i na té cestě na nákup mi to někde náhodou může uklouznout a zrakvím se třeba víc, než se mi to kdy povedlo při úplně jiných podmínkách a rychlostech)

                                            Tohle píšu jako zastánce helmy na všechny další a jiné jízdy, kdy fakt nejedu pro rohlíky, nebo si koupit nanuk…

                                            Ale zase nechci, aby mne právě na té cestě pro rohlíky zastavil policajt a dával mi pokutu, že nesplňuju zákonem dané nařízení – nutné použití helmy při jakékoliv „jízdě na kole“.

                                            3 0
                                            • Radek A. S.  

                                              Na druhou stranu když jdu s dcerou na kole na trénink po vesnici, tak si helmu beru i když jedu na skládačce – nejen pro můj pocit ale i proto, abych jí šel příkladem, že je to normání. Obě děcka od mala jedině s helmou, v dospělosti se pak můžou rozhodnout sami ale to rozhodování budou myslím mít jednodušší, když to budou mít zažité že se to prostě tak dělá…

                                              1 0
                                            • Georrge  

                                              Na argument s helmou u chodců jsem čekal, ale tipuju že si oba uvědomujeme četnost takových nehod (a hlavně nehod s vážnými následky, ne jen klepnutí do hlavy).

                                              Dostat pokutu za helmu pokud jedeš „za roh“ do obchodu, mi taky přijde přehnané, ale právě proto by všichni, co helmu dobrovolně nenosí, měli být ticho a v klidu nechat šířit obecné povědomí o tom, že helma je fajn. Čím víc totiž budou slyšet odpůrci helem, tím víc budou slyšet i jejich příznivci a pak se může stát, že se helmy uzákoní. A odpůrci budou v prdeIi :) tuhle bitvu totiž nemůžou vyhrát.

                                              0 0
                                              • virtualcop  

                                                Je to složitý :)

                                                Kvalitní osvěta (formou doporučení, příkladů, testů atd.) proč je lepší helmu používat, mi připadá jako nejlepší forma. Rozumní lidé se nad tím třeba zamyslí a v adekvátních případech budou helmu používat. „Staré pardály“, co helmy nepoužívají a používat nebudou to stejně nijak nepřesvědčí a budou operovat námitkami od „ninja“ reflexů a schopností vždy ukorigovat pád tak, aby se hlavou nedotkli čehokoliv (pro mne úsměvné), ti větší konspiráti pak budou soptit na lobby výrobců helem, autoprůmyslu atd.

                                                Jde jen o to, aby mi věc jako helmu na kolo někdo nenařizoval vždy a ve všech (i nesmyslných) případech, pod hrozbou zákonných sankcí.

                                                1 0
                                                • gerrard  

                                                  Pro plnoleté to nikdo neudělá, toho bych se nebál. V současné atmosféře ve společnosti, kdy se vyhejtuje úplně všechno do takového rizika nikdo nepůjde. Spíš bych čekal nějaké plíživé tahy pojišťoven jako nebyla helma, tak krátíme plnění apod.

                                                  0 0
                                                  • virtualcop  

                                                    Vím jak to myslíš a taky vím, jaké „fígle“ jsou schopny použít pojišťovny, aby nemuseli plnit (nebo co nejméně). Ale pokud k tomu nebudou mít oporu v zákoně (zákonem striktně nařízeno, poškozeným prokazatelně porušeno) nebo smlouvy s přímo uvedenými klauzulemi ohledně helmy, pak je to „zamítnutí“ plnění s tímto důvodem i pro ně neobhájitelné (pokud by došlo na soudy všech odvolacích iinstancí). Ale to je buřt a teoretizuju – vím, kam tím míříš.

                                                    Já bych právě naopak nebyl tak optimistický v tom názoru, že by se nemohlo přihodit, že se někdo neposnaží to zákonně ukotvit (povinnost helmy i pro dospělé).

                                                    Benzín už je drahej jak desetiletej koňak, MHD ceny taky nejsou marginální a ještě jsou pro někoho a z některých míst ty spoje defakto nepoužitelné. Nárůst cyklistů/e-cyklistů je znát, spoustě lidem už díky inflaci dává smysl jezdit na kole podstatně častěji – třeba denně do práce či obchodu. Je tedy předpoklad, že „bouraček“ cyklistů bude reálně přibývat. Tím i úrazů. Tak mohou vzniknout i politické tlaky to „řešit“. A protože řešit to infastrukturou, bonusy za eko/zdravotní a další benefity to někde už nejde, nebo je to drahé, tak se to bude zase a jako obvykle řešit restrikcema – zavede se povinnost a ukotví se to do zákonů.

                                                    0 0
                                            • gerrard  

                                              Všechny těžké úrazy hlavy na kole v mém okolí proběhly, tak jak popisuješ. Vždyť jedu jen … A pokaždé to byli lidi co helmu normálně vozí.

                                              Nech si každý plnoletý člověk na kole vozí na hlavě co chce, ale nech netvrdí, že helma nic neřeší. Na závodech vidím pády, kde praskají helmy, ale člověka s rozbitou hlavou sem na závodě ještě neviděl. Největší problém je odřená tvář, když ji někdo nemá pořádně utaženou.

                                              1 0
                                              • -b-n-x-  

                                                Tady to takhle řešíme, ale podívejte se na ten krajně nezodpovědný přístup známého herce Toma Cruise. I v novém Top Gunu se prohání na motocyklu (!) bez helmy.

                                                Mě tím tedy dost Nasral. Později svou chybu naštěstí napravil, a ve stíhačce ji již měl.

                                                :-)

                                                0 0