• tulak-west

    Zdravím ve spolek. Diskuze jsem prošel, ale přeci, stále nemám jasno. Má někdo prosím vlastní zkušenost s kategirií kol gravel v porovnání s endurance. Případně konkrétně, vyzkoušel si obojí. Vím, že co kolo v dané kategorii, to jiná geometrie. Obecně však řeším, který typ kola pro mě bude lepší, resp. jaké konkrétní kolo. Preferuji jednoznačně silnici, ovšem ne vždy se po ní dá všude bezpečně (do)jet. Někde ani vyloženě silnice nevedou. Takže občas to vzít po polňačce, nebo lesní cestě, je nevyhnutelné. Momentálně jezdím na silničce, ale nevejdou se mi silnější pláště, než 25. A na těch je to mimo silnici (měkký povrch nebo kameny) občas dost nepříjemné. I když se do toho (ne)klidně občas pouštím K tomu potřebuji kvůli zádům trochu vzpřímenější posed. Na silničce mám řídítka zvednutá nástavcem o cca 6 cm. Je to fuj, ale záda nebolí. Takže z hlediska pohodlí bych měl volit gravel, ale na druhou stranu, až tolik mimo silnice nejezdím a pláště chci používat cca 30, max 32, což zase mluví pro endurance. To svezení po silnici na úzkých pláštích je prostě nádhera. Gravel (odolnější) sada je pro mě zbytečná, bláto nenávidím. Už to řeším několik měsíců, pročetl jsem řadu diskuzí, ale stále nevím. Konkrétně se rozhoduji např. mezi koly od Meridy SCULTURA ENDURANCE nebo SILEX. Každé jiné, přesto mi svým způsobem obě vyhovují. Každé něčím jiným. Ale jsou i další. Tak pokud má někdo vlastní zkušenost, prošel si řešením tohoto dilema, prosím, ať se se mnou o ní podělí. Děkuji!!!

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      1 0
    • MTBIKER doporučuje
      GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé V Hrádku 1 kus

      Výprodej -18% GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé

      79 899 Kč -18% MOC 100 999 Kč

      Cannondale SuperSix Evo SE 28 kolo, meteor grey V Hrádku 1 kus

      Výprodej -16% Cannondale SuperSix Evo SE 28 kolo, meteor grey

      112 999 Kč -16% MOC 144 999 Kč

    • mantis  

      Vypadá to jednoznačně na převahu silnic. Když už gravel, který má bez debat univerzálnější využití, tak určitě nějakej z těch rychlejších. Gravelů je dost široký spektrum. Z provařených rychlejších kousků mě napadají: Ridley Kanzo Speed, Ridley Kanzo Fast, Cervelo Aspero, Trek Domane, 3T Exploro, Scott Addict Gravel..

      Jenže tyhle rychlejší gravely zas mají obvykle taky docela silniční geometrii, takže to chce pohlídat Reach + Stack, ať to neni moc masakr kvůli těm zádům.

      0 0
      • tulak-west  

        Na geometrii se dívám. Jsou tam ale další proměnné, jako délka představce, nebo o kolik kroužků je reálně „delší“ hlavová trubka. Dokud to člověk nevidí nebo se na tom neprojede, je to stále teorie. Což při současném nedostatku těchto kol je trochu problém. Na ty značky kouknu, dříve jsem se z nich díval jen na Trek Domane.

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • TK75  

      https://www.theproscloset.com/…ce-road-bike

      To mi přijde tak nějak rozumně vysvětlený…to co píšeš bych asi šel po kolech jako Synapse, Roubaix, Domane atd

      0 0
    • marek.dh  

      Ahoj, mám od podzimu Sculturu Endurance, v zimě jsem vozil normálně široké gumy se vzorkem a teď přes léto hladké. Kolo v pohodě zvládne silnici i lehčí terén. Pokud ti stačí v rámu místo na cca těch 35mm, tak bych šel radši do nějakého endurance. Ten Silex je už spíš kolo na výlety místo MTB – zkoušel jsem ho taky. Jinak sám jsem měl také vleklé problémy se zády, ale na to ti žádné kolo nepomůže, chce to hlavně pravidelně a správně cvičit. Jestli jsi neviděl, mrkni sem https://granfondo-cycling.com/…2021-review/

      0 0
    • JFtryall  

      Jestli mas rad ceske hory, tak tam to hraje spis pro gravel, sposta tech cest je ve spatnem stavu a jsou idealni pro plaste kolem 40mm. Kdyz je ten celek poskladany smysluplne, tak gravel je fakt velmi rychly i na asfaltu. Pokud se nevyzivas ve spurtech, casovkach v protivetru, tak bych rozhodne vzal gravel. Navic si mnohem vic uzijes sjezdy.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • TK75  

      Ta Merida scultura má vysokou hlavu a krátkej rozvor…u velikosti L je to cca 20 cm hlava (jestli tohle hledáš).To je opravdu jiný kolo než „gravel“ …tam máš dlouhej rozvor a hlava takhle vysoká u velikosti L nebývá…

      0 0
      • tulak-west  

        Právě, že třeba u Silexu je hlava vysoká (200 mm v mé velikosti) a stack o cca 4–5 cm vyšší než u endurance Meridy, ale i dalších. Rozvor je u Silexu cca o 6 cm delší oproti endurance. Nějak si neumím předstvit, jak se ten delší rozvor projeví na jízdě. Naopak mezi vyloženě silniční verzí a endurance verzí u Meridy úplně zásadní rozdíl ohledně stack a reach není. Kdybych neřešil pohodlnější posez kvůli zádům, tak to tak neřeším, ale nechci na nové kolo hned montovat nevzhledný nástavec.

        0 0
        • TK75  

          Já Silexe neměl a porovnávat podle vzhledu a čísel atd to je naprd:-) ale jestli máš rád silničku, tak podobně se bude chovat ta Scultura.Silex bude projevem jinej…podle mě teda lepší, stabilnější díky rozvoru a díky širším bezdusim použitelnější…jenže já jezdil před tím mtb, takže je mi to bližší no :-)

          Posed asi půjde nastavit pro tebe dobře u obou, ale se Silexem si pojedeš s větší pohodou (když dáš aspoň 40 mm pneumatiky)

          0 0
        • Tom-T45  

          Silex je kategorie sama pro sebe. Dlouhý a vysoký rám v kombinaci s krátkým představcem, spíš bych ho už zařadil do kategorie adventure kol.

          Jestli fakt ne gravel, tak se dívej po karbonové endurance silnici a kvůli těm zádům bych zvážil i nějaký tlumící prvek v zadní stavbě. Např. Trek Domane SL má tlumení IsoSpeed a zároveň i hodně pohodovou dědovskou geometrii.

          0 0
          • tulak-west  

            Pohodová dědkovská geometrie je přesně co hledám :-) Kolikrát zvažuji, jestli neopráším starý ocelový Favorit rám (z roku cca 1978, na kterém jsem začínal) a nově ho neustrojím. S tím jsem projel všude. Do terénu se nasadily galusky na cross, když jsem jel na výlet se spolužáky, přehodil jsem na ráfky s pláštěm. Brzdy centriky byly jednoduché a fungovali skvěle. Výšku řidítek šlo nastavit téměř libovolně. Univerzální kolo a vše jsem si na něm z hlediska údržby udělal sám. Samozřejmě, dnešní kola jsou lepší, ale má to svá úskalí. Snad jen klipsny na řemínek byly proti nášlapům občas tragický :-)

            Trek Domane SL je určitě skvělé kolo, jen se trochu bojím právě vychytávek typu IsoSpeed. Nestudoval jsem detailně tu technologii, třeba jsou mé obavy liché, ale co když se na tom po pár letech něco ochodí. Budou na to díly? Apod. Proto mě z těch endurance kol zaujala právě Merida (bez ohledu na to, že moje současná silnička je tak od Meridy), kde tyto vychytávky nejsou. Karbonový rám určitě, na tom šetřit nehodlám, navíc jsem na něj zvyklý. Problém je, že dneska tento typ kol nebývá nikde skladem, takže si to nelze ani osahat. Proto „vyzvídám“, kde se dá :-) a díky všem za informace.

            0 0
            • t29  

              Favoritka pro třetí tisíciletí je Author Ronin. Ten mě vlastně před pár lety nakopnul k řešení jestli gravel nebo silničku. Ale váží 12 kilo.. Scultura Endurance s 8,3 kg je přece jenom jinde a já jsem taky nakonec vybral endurance silničku, protože cesty, po kterých jezdím, jsou v dobrém stavu a na občasné opatrné projetí lesní cesty stačí 28 mm pláště. A taky proto, že ve srovnání s gravel koly byla ta endurance silnička kratší (top tube i reach) – daleko líp se ohnu pod sebe než se natahovat dopředu.

              0 0
              • JFtryall  

                Delka ramu nehraje takovou roli jako vyska hlavy. Celkova delka se da uplne v pohode doladit predstavcem. Centimetr sem a tam uplne neni zasadni. Ale nizka hlava a nizka vidlice je problem.

                0 0
                • t29  

                  Jasně, proto se tady nebavíme o klasické silničce nebo CX. Endurance silničky a většina gravelů mají hlavu vyšší.

                  0 0
                  • JFtryall  

                    Jasny, ale i tam se najdou pomerne agresivni geometrie. Ja bych vzal rychly gravel.

                    0 0
            • sharp  

              Já Silexa mám a jezdím si jak paní radová, takže potvrzuju, že je to pro dědky :D

              Je to zatím nejpohodlnější kolo, co jsem kdy měl (Author Stratos, Trek FX 7.0) … když jsem jednou v zimě přesednul na toho starýho Stratose, tak mě za chvilku bolely záda a brněly ruce a nechápal, jak jsem na tom dokázal jezdit ;)

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • doubleingram  

                Taky mám Silex, a pro mě ideální.

                Tím jak mám hodně dlouhý nohy tak mám u všech kol předek strašně nízko, takže vysoká hlava SILEXU to krásně vyrovná a pořád je tam i s otočením představcem nahoru drop asi 5 cm.

                To nemám šanci nikdy dosáhnout bez nějakých nástavců a podobných kravin.

                0 0
            • detoxy  

              Isospeed je naprosto v pohodě. Mám ho na Boonovi (zadní) 5 roků a cca 50tkm bez jediného problému.

              0 0
        • DaSnail  

          Možno by nebolo zlé skúsit predstavec neobvyklého vzhladu. Oko možno nepoteší, chrbát možno poteší.

          https://www.mtbiker.sk/…-cierny.html

          0 0
        • Pán z Dubu  

          On ten výše odkazovaný představec/vo­dovodní kohoutek je dopředu krátký. Při 60 mm nominální délce a +30° je na HA 71° sotva 40 mm dopředu. To je k beranům dost málo a vhodnější by byl kratší rám.

          Ztopořovat posed na celopevným kole se silničními tlaky v pneu má své limity. Znesnadňuje to nadlehčování zadku na hrbolech a máš páteřní sbíječku. Zavádějící je nazývat takový posed pohodlnějším. Zádům uleví méně ostrý úhel mezi trupem a stehnem – toho docílíš použitím kratších klik.

          0 0
          • krabica  

            Radši kolo, kolmější sedlovou trubkou…

            0 0
          • DaSnail  

            Ten predstavec je jak 50mm 0° s vela podložkami. Som si dovolil rysůnok…

            Ja som skúšal aji predstavec 35mm +7° ale dlhší čas v dolnom úchope už nebolo príjemné, mám pomerne krátku hlavu. Ovladatelnost bez problémov.

            0 0
            • makimaki  

              Měl jsem problém se zády a zkoušel jsem představec 17st., zjistil jsem že se s tím nedá jezdit. Jen zkusmo jsem nasadil normální představec ±6st., snížil výšku řídítek asi o 15–20mm a kupodivu záda neprotestují a jezdí se mně dobře. Nevím, zda jdeš dobrým směrem – ale za zkoušku nic nedáš.

              0 0
              • LM  

                Pokud nebyl úraz nebo operace zad, tak bych taky šel spíš směrem protahování zkrácených svalů a posilování středu těla než šponovat řidítka do nebes :-)

                0 0
                • DaSnail  

                  Zas až tak do nebes to neni :-D rajdy sú furt pod úrovňou sedla v mieste upnutia.

                  Ked si to porovnám so sestrou od iného otca -Kona Sutra- tak to nevypadá nijak strašne.

                  Kona Smoke 20" vs. Kona Sutra 58:

                  Hlavový uhol 72°/71°

                  Dĺžka vidlice 440mm/415mm

                  Hlavová trubka 135mm/191mm

                  Predstavec- vzdialenost od najnižšieho miesta na krku vidlice po stred upnutia riaditiek 95mm/cca20mm

                  Výška BB 310mm/283mm

                  Ked to hodím do kalkulačky tak mi vychádza že Smoke s vodovodným predstavcom bez podložiek je jak Sutra s 17mm podložkami pod 0°predstavcom. Pre predstavec v pozitíve menej, v negatíve viac. Pre Sutru vel56 je to 40mm podložiek. Imho nič extra neobvyklé a furt dost daleko od nebes ;-)

                  0 0
            • Pán z Dubu  

              Nezohlednils HA. http://yojimg.net/…ols/stem.php

              Pro široká MTB řidítka není krátký představec problém.

              0 0
              • DaSnail  

                Jak to myslíš že nezohladnil? Trošku to rozveď. Ten porovnávač poznám.

                35mm predstavec mám prakticky vyskúšaný. A ked si predstavím brzdy jak rohy na virtuálnych rovných rodlach, tak virtuálny predstavec vychádza hodne dlhý.

                0 0
                • Pán z Dubu  

                  Můj první „představcový“ příspěvek nebyl reakcí na Tebe, ale tulak-westa. On nové kolo ještě nemá – tak jsem ho upozornil, že berany jsou ovladatelnější na delším představci než předmětný, ať volí radši kratší rám s delším představcem.

                  Na papírovém obrázku jsi rozměry vztahoval k ose sloupku vidle ve svislé poloze, nikoli k HA 72°.

                  Jestli máš volbu tratí a jízdní styl, že se nedostaneš na limit s tímhle nastavením a vyhovuje Ti, není co řešit.

                  0 0
                  • DaSnail  

                    Jasné že výsledná poloha predstavca v priestore záleží na hlavovom uhle, o tom nemože byt sporu. A tento konkrétny predstavec dostane riaditká na presne rovnaké miesto jak 50,5mm predstavec s 0°uhlom a cca 7,5cm podložkami pod sebou (podla výšky objímky predstavca na krku vidlice) bez ohladu na hlavový uhol. Ked sa mýlim tak ma oprav.

                    Btw už som namontoval a vypadá to…nevšedne :-)

                    0 0
    • Pán z Dubu  

      Jestli si současnou silničku necháš, zvaž možnost rámu, který na zvolené 32mm pneu pojme i blatníky. Zrovna letošek je vyjma dvou týdnů v úvodu června vyloženě blatníkový. Podélpotokový a lesní asfalty sotva do dalšího deště uschnou. Za dní s nízkým krátkým sluncem jsou mokra ještě trvalejší.

      0 0
    • krabica  

      Neřeš kategorie, ale kup si to, co má pro tebe vhodnou geo., převody a vlezou se z rezervou pláště, které chceš jezdit.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • tulak-west  

      Děkuji všem za názory. Bohužel, když to shrnu, nijak zásadně jsem se v rozhodování neposunul. I když možná trochu ano. Blíž mi jsou spíš kola typu endurance. Teď bych ještě potřeboval konzultovat, do jaké míry se vyplatí si připlatit za různé deklarované pružící prvky, jako je IsoSpeed u Trek Domane nebo Mikro odpružení SAVE u Synapse. Zatímco u SCULTURA ENDURANCE žádné speciální pružící prvky deklarovány nejsou, zato stojí ve shodné výbavě oproti před tím jmenovaným modelům o 20 tis. méně, což je dost peněz. Takže je pak otázka, o kolik větší komfort dražší modely přinesou. Má někdo prosím s tímto zkušenost?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • prodi  

        Nevim jak Merida, ale mam Synapse i Domane a obe to jsou naprosto famozni kola

        0 0
      • doubleingram  

        Kup Meridu, hod tam tohle a bud rad ze mas kolo :)

        https://gravelbike.cz/…kstop-6.html

        1 0
      • teffe  

        Neporovnávám ceny, nekoukal jsem jak se to dnes pohybuje, navíc většinou je vyprodáno. Domane i Synapse jsem měl možnost si zkusit. Nejsou špatné, ale jednoznačně pohodlnější je Roubaix. Jak model 18 tak i 20 jsou asi nejpohodlnější endurance.

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        1 0
      • TK75  

        Ber to, co se ti nejvíc líbí :-)

        0 0
      • Kos_CZ  

        Všechny pružící elementy mají vliv na komfort. Jak velký je do značné míry dáno mnoha aspekty a nedá se to generalizovat.

        Příklad: Většina lidí si myslí že na kole trpí zadek. Ano, je to pravda, ale já třeba úplně stejně trpím i na ruce (přesněji na dlaně). Zatímco zadku můžeš odlehčit tím že chvíli jedeš ve stoje, můžeš se na sedle malinko posunout jak podélně ta i mírně příčně (ačkoliv to není úplně ideální), tak řidítek se až na vyjímky musíš držet pořád. Hodně to taky závisí na jízdní poloze, rozložení váy atd.

        Někomu nevyhovuje v případě pružící sedlovky změna vzdálenosti mezi středem a sedlem. Někomu je to jedno. Lze to asi zevšeobecnit přes délku jízdy – pokud budeš trávit na kole přes den více jak (třeba) čtyři hodiny, tak se asi nějaký pružící prvek hodí. Hodně řeší tlaky v pneu, jejich velikost, dvojitá omotávka, antivibrační vložky pod omotávku… Je to ale hodně individuální. Chce to nejdříve zkoušet, než vrhat prachy bezhlavě do výbavy a pak zjistit, že to není ono…

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • detoxy  

      Isospeed funguje dobře a rozhodně je cítit, že pracuje. Nicméně za rozdíl 20t v ceně to podle mě nestojí. Spíš bude rozhodovat co se ti víc líbí a pak to odpružení může být plus.

      1 0
      • drhor  

        Mám Giant defy a spokojenost. 32 gumy i do terénu zvládám, není to gravel,ale to jsem nechtěl.

        0 0
    • macebo  

      Nedávno jsem gravel prodal, protože se ukázalo, že mě endurance silnice na 32 mm pláštích pokryje takřka to samý, ale je výrazně rychlejší, lehčí a tato konkrétní geometrie i pohodlnější. To jak letí mě bavilo a že trošku víc drncá na těch pár terénějších pasážích mě už netrápilo. A pokud ano, můžu dát až 37 mm pláště a nazdar. Pokud jsi kovaný biker, je pro tebe gravel silniční až dost, ale jak už si zvykneš, je celkem zbytečný cpát na rychlý kolo objemný pláště a odolnější-těžší kola. Je to spíš krok zpět. Z mýho pohledu ti tedy bude endurance nebo CX vyhovovat víc.

      1 0
      • gek  

        Zdravím…a jaké kolo máš. Přemýšlím totiž stejně. Díky

        0 0
        • macebo  

          Teď Pells Aeron Comp, má hydrauliky a sotva 10kg, takže celkem spokojenost, mám druhé záplety na CX pláštích a pokreju snad všechno. Na gravelu je výhoda, že s pořízením druhé sady zápletů zásadně rozšíříš záběr kola, z gravelu uděláš „silničku“, zatímco naopak jsou větší limity v průchodnosti rámu a vidlice. Pro gravel hraje i to, že GRX sady jsou pro terén výrazně lepší a odolnější. Proto mám vyhlídnutou Orbeu Terra na karbonu, která je ideální CX/gravel kompromis na všechno.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Brasi  

      Využiju téma a přidám se s dotazem. Jezdím na Břeclavsku a nějak sem zjistil, že mě uplně nebaví nakládat kolo do auta a jet celkem daleko, abych si trochu zajel na HT a v okolí na RB CRR 290 s rx 2027 ráfkem mi to přijde jako přepal a mám pocit, že se nadřu víc než bych musel. Prostě mám pocit, že radši švihám trochu rychleji než se proháním po šutrech. Měl jsem půjčeného gravela od qayronu a dost se mi to líbí. S mojí váhou cca 112kg a 196cm výšky je celkem problém něco rozumného najít, je něco lepšího než canyon grizl v carbonu za těch 50k? RB bych poslal do světa, takže ten rozpočet kolem 50k si myslím, že už je snad rozumný. Chtěl bych ideálně nějakého rychlejšího gravela endurance silnička by na moji váhu byla asi risk, kdy neplánuju dávat širší pláště než 40mm. Na koupi nespěchám a je mi jasné, že musím sledovat všude možně stránky.

      0 0
      • JFtryall  

        Sirsich pneu se vubec neboj, zvlast kdyz ses takhle velkej. To bych urcite daval 45mm.

        1 0
      • jeepak  

        Zdravím, jak jsem psal již výše pořídil jsem si Trek Domane+LT mám rovněž 195 cm váha sice menší „jen“ 105 kg a do limitu 125kg se tedy vejdu a ještě pár kg mám vatu. Ono zase to kolo má 14,7kg(pohon Fazua) ale bez pohonu když nahodím jen kryt tak kolo má 11,8 na mojí váhu myslím, že bát se nemusím. Jelikož vetšinou ty silničky (od Treku alespoň) mají ty limity do 125kg bys se Treku vůbec nemusíš obávat.

        0 0
      • Pavell  

        Tak na rychlejšího gravela mrkni na Canyon Grail…zdá se mi, že dneska maji nový kusy v nabídce…jinak s Grizlem chybu neuděláš, pokud nehrotíš tu rychlost o)…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.