• Pbil

    Ahoj,

    na můj styl ježdění by nejvíce vyhovoval Superior X-Road Team Comp, ale odmítám dát za kolo 50 000 a mít na něm stále mechanické brzdy.

    Levnější Alu modely zase mají kola dost pochybné kvality. Chtěl bych se vás teda zeptat, jestli byste mi dokázali poradit s výběrem něčeho „podobného“ jako je X-Road, tzn. kolo, které má blíže k silničce, než k CX, zároveň se to dá protáhnout po lesní pěšině nebo poli, a výrobce ho moc neojebal na zásadních komponentech.

    Díky

    0 0
    • krabica  

      GT Grade Carbon 105 se dá sehnat za 58.

      0 0
    • Maska1  

      Co třeba tohle : https://www.merida-bike.cz/…a/silex-7000, nebo levnější tohle : https://www.merida-bike.cz/…la/silex-700

      0 0
      • Pbil  

        Na tom x-roadu se mi líbí silniční geometrie. Na tomto jsem neseděl, ale trochu to ve mně vyvolává MTB pocity. Ale možná se pletu…Myslíte, že by se na tom dalo držet krok se silničáři?

        0 0
        • Maska1  

          Tak tohle já nevím, nikdy jsem na takovém kole neseděl. Jen se mi tenhle styl kola moc zamlouvá. Jezdím na treku Merida s výbavou XT, rovnými řidítky a s plášti 700×40. Jezdím převážně po okrskách a občas nějaká polňačka či lesní cesta. Kdybych si kolo kupoval kupoval teď a ne před pár roky, tak vezmu bez váhání tohle. Dají se tam dát různé pláště od těch 30mm do 45mm, takže se dá projet téměř vše. Vybrat se dá buď hliníkový nebo karbonový rám a výbava Ultegra je dle mého názoru super.

          0 0
          • Vilém  

            Do te meridy vejdou 45mm plaste?

            0 0
            • Maska1  

              Dle jejich popisu ano a při kolech 650B až 2.2 palce. https://www.merida-bike.cz/merida/silex

              0 0
              • Vilém  

                Dik za nasmerovani, to bych netipoval.

                0 0
                • Maska1  

                  Není zač. Já mít volných těch cca. 50tyček, tak hned kupuji. Jediná nevýhoda snad je, co jsem v diskuzích nastudoval, že tam není střed na závit ( BSA ), ale ten lisovací Press-fit ve variantě BB 86, nebo BB 386. Jenže kolům zase až tak moc nerozumím, takže nevím, jestli je to až taková nevýhoda, tyhle dva středy. To by mohli vědět nějací zkušení jedinci z tohohle fóra.

                  0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Jezdím na 40mm gumách (Maxxis Rambler) a držet v bezvětří nebo velmi mírném větru rychlost 30kmh mi jde úplně v pohodě. Dostávat se k 34–36kmh už však jde podstatně hůř než na silnici. To je prostě daň za to, že těch 30 udržím nejen na asfaltu, ale i na lehké šotolině. Záleží na tom jak dobře šlapeš a jak dobře šlape silničkář. Nejvíc tady udělají gumy.

          Silex je jeden z letošních gravelů co má zvednuté řidítka. Za mě osobně je toto na kole s berany, které má zavítat do terénu, velice rozumná věc. Umožňuje ti to jezdit pohodlně na obloucích i když to hodně drcá a právě na obloucích máš nad kolem největší kontrolu a nejlepší pohlcení vibrací a nárazů (páky jsou oproti tomu velice tuhé).

          Ptáš se strašně nespecificky. Pokud bys vybíral něco co je mezi CX a běžnou silnicí, a má blíž té silnici, tak mě napadá asi jen roubaix, ale u toho bych si netroufl tvrdit, že to je vhodné pro lesní a polní cesty (ale sám jsem na tom nejezdil, tak nevím) K tomu by to asi chtělo aspoň to CX, ideálně možná spíš ten gravel, protože lesní a polní cesty může být příjemná šotolinka, ale taky XC terén.

          0 0
          • Pbil  

            Nedávno jsem se zbavil svého 26" MTB a teď bych chtěl prostě něco svižného, blížící se rychlostně silničce, ale zase nechci být omezený výhradně na asfalt. Proto se mi líbil ten X-Road. Silniční geometrie, ale zároveň by měl i něco snést. Jsem v „agresivním“ věku a chci jezdit spíše rychle :D

            0 0
            • Rowdy  

              Nevím, ale hybrid je vždy kompromis. Nepojede to jako silnička, nezvládne to terén jako MTB. Řeším podobné dilema, ale u mě to vyhrává specializace. Když už silnici, a tu já rád, tak něco pořádného. Když už terén, tak něco, co to fakt zvládne. Kompromis je prima tak maximálně pro vobojživelníky.

              0 0
            • bezdratova.sprcha  

              V tvem pripade by bylo nejlepsi, kdyby sis neco na par desitek kilometru osedlal a projel.

              Jak pose Rowdy, univerzal je vzdy kompromis. Otazka ale je jak moc velky. Gravel sice nepojede tak rychle jako silnicka, ale i kdyz tam budou trochu tezsi gumy, tak porad bude rekl bych maximalne o 25% pomalejsi nez silnice na perfektnim asfaltu. Zato vsak tuhle rychlost udrzi i na spatne ceste, a i v mistech, kde uz se se silnici budes dostavat velice tezko.

              Teren a srovnani s lehkym XC kolem pak bude hodne zalezet na tom co jsi jako jezdec schopny odridit a jaky moc jsi citlivy na nepohodli.

              No a hlavne oba styly jezdeni nacpes do jednoho vyjezdu. Tady moc zalezi na jezdci. Urcite to neni pro kazdeho. Pro nekoho je vazne lepsi ta specializace.

              0 0
          • Pbil  

            Jaký máš prosím tě model? Úplně nevím, jestli je rozumnější jít do těžšího hliníku lépe osazeného (myslím hlavně kola), nebo do o dost lehčího karbonu s merida výplety…

            https://www.merida-bike.cz/…a/silex-6000

            https://www.merida-bike.cz/…la/silex-600, případně toto https://www.merida-bike.cz/…la/silex-700

            0 0
            • Vilém  

              Kolo ma v profilu, silex to neni.

              0 0
              • Pbil  

                Aha… ale i tak bych ocenil radu :D Protože zatím to vypadá tak, že si nikdy nic nevyberu :D Asi bych ocenil i názor na mechanické kotoučovky, protože mi jeden chlap říkal, že zastavit s tím v terénu není žádná sláva…

                0 0
                • Vilém  

                  Osobne bych bral karbon. Nejradsi s dvoupilou a Shimanem. Kola muzes vymenit vzdycky, pripadne zaplest druhy par.

                  0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Pokud chces kolo vylepsivat, bez do karbonu. Pokud vylepsovat nechces, sel bych do lepe osazeneho hliniku.

                  Primo Silex nemam, mel jsem ho jako hlavniho kandidata, ale nakonec jsem stavel vlastni. Nicmene po vzoru Silexu jsem si nastavoval posed se zvednutymi riditky.

                  0 0
                • Pbil  

                  Myslíte si, že https://www.merida-bike.cz/…a/silex-6000 půjde cenou ještě níž, nebo budou zlevňovat nejdříve až na konci sezóny?

                  0 0
                  • tromboonen  

                    Cena netuším, ale tohle má drivetrain MTB style – na silnici s těma obr pláštěma možná OK, stejně to moc nepojede, ale kdybys chtěl nahodit druhý záplety se silničními plášti (IMHO důvod proč pořizovat místo MTB gravela), tak to bude naprd, moc velký skoky mezi pastorky. Když už šilháš po „silničce“, ber něco s 2×10–11 a co bude se silničním pláštěm fungovat aspoň trochu jako silnička.

                    Edit: i s těmahle pláštěma to bude na silnici naprd.

                    0 0
                    • Martin  

                      neser, 1× cokoliv je cool, sexy, trendy a fjůčr!

                      0 0
                    • bezdratova.sprcha  

                      To jako vážně? Tohle tvrzení si dovedu vysvětli jedině tak, že k těm šířkám nemáš vůbec žádné osobní reference.

                      0 0
                      • tromboonen  

                        napsal jsem tam edit, si to přečti… od pohledu jsem myslel, že to bude mít nějaké obr terénní gumy až pak si všimnul, že tam jsou třicetpětky s decentním vzorkem.. To je jedno, na silnici to prostě bude pořád naprd kvůli těm převodům, resp. skokům mezi nimi, chtěl silničku co projede terénem, tohle je IMHO horák, co může jet po silnici.

                        0 0
                        • bezdratova.sprcha  

                          Tak tyto konkrétní pláště nemají „decentní vzorek“, mají pouze boční figury, jinak jsou to obyč hladké pláště.

                          V druhé řadě mi přijde, žes na podobném kole neseděl.

                          0 0
                          • krabica  

                            Větší skoky mezi převody jsou na silnici na prd i na kazetě 11–32 mi vadí, na CX/Gravelu se to ztratí, ale při užití na asfaltu bych 1×něco nechtěl.

                            0 0
                            • Martin  

                              11s CS-HG800 je s dvouzubými skoky taky protivná, ale už jsem si na to jakž takž zvykl… nicméně představa nějaké ještě hůř odstupňované kazety s větším rozsahem mě děsí.

                              0 0
                          • tromboonen  

                            Co to má společnýho s „podobným“ kolem… seděl jsem na horákách s 2,4–2,1 terénníma gumama, na silnicích s 19–28 gumamam a na CX s 33 mm terénníma gumama, všechno má svoje, ale ty silničnější varianty bych na silnici rozhodně s 1×42 nechtěl, možná s nějakejma super tlustejma špuntovejma pláštěma, což jsem čekal, že to bude mít, ukázalo se, že to má slušný pláště a tím pádem převody na hovno, jestli se tazatel chce posunouit k silnici, měl by volit něco jinýho, tohle je horák s beranama a silničnějšíma gumama, takže ty skoky mezi pastorky budou sakra znát. Asi se chceš hádat za každou cenu, be my guest, ale takhle bych to viděl, jestli chce jezdit po silnici svižněji i kdyby to bylo jen částečně, tak udělá s 2× líp.

                            0 0
                            • detoxy  

                              Za mě jednoznačně 1×11, už mám na něm (36/11–32) cca 10tkm a zpět se nevrátím. Sám jsem na to přešel z 2×11 a já osobně na to nedám dopustit. Pokud přechází z MTB, tak na větší skoky rozhodně nebude tak citlivý, spíš bych dal menší převodník (max 40T). Rozhodně bych se zaměřil na kvalitní rám, to je věc která se špatně mění a brzdy nejlépe hydry. Vše ostatní je spotřebák a časem po ojetí, lze koupit v lepší výbavě. Ty meridy nevypadají vůbec špatně, případně bych se podíval na Norco Search a GT Grade.

                              0 0
                            • bezdratova.sprcha  

                              Ano, na silnicni kolo neni, tam je 42 pastorek sam o sobe trosku mimo. Mluvis o skocich, ale chce to se i podivat jake ty skoky vlastne jsou. Kdyz pojedes po silnici, budes uzivat hlavne spodni cast kazety a ta je poskladana dost na husto.

                              Neni to MTB ani silnice, je to gravel. Jeho hlavni pointou je, ze se nechces omezovat budto na silnici nebo na teren, ale chces to kombinovat.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Na husto spodní část kazety? Vždyť je to přesně naopak.

                                Skok 11–13 je o 18,1% a je to úplně největší skok z celé kazety, tedy naopak na nejtěšších převodech je to úplně nejhorší.

                                13–15 je pak 15,4% a pořád to patří k největším skokům na kazetě i když 36–42 je skok o chlup větší a to 16,7%.

                                11,13,15,17,1­9,22,25,28,32,36,42

                                19–22 je 15,8%

                                22–25 je 13,6%

                                25–28 je 12%

                                28–32 je 14,3%

                                32–36 je 12,5%

                                0 0
                                • Martin  

                                  mňau

                                  0 0
                                • bezdratova.sprcha  

                                  Procentuelni rozdily mezi pastorky samy o sobe nemaji bez kontextu rychlosti a kadence moc velky vyznam.

                                  Srovnej si to s 11–34 kazetou, skok z 11 na 13 je tam bezny.

                                  0 0
                                  • Martin  

                                    Nemáš pravdu. Je ***** rozdíl 2z skok někde na lehkých převodech a nebo mezi 13 a 11z pastorky.

                                    0 0
                                    • bezdratova.sprcha  

                                      Mluvim o procentech, ne o poctu zubu. Me osobne na gravulu skok z 11 na 13 opravdu nevadi. Na rovince ho vyuzivam obvykle jen kdyz fouka, nebo kdyz jdu do slapani stojmo, kdy ten skok je dokonce tak trochu zadouci.

                                      Nicmene to je mimo moji pointu. Zkratka a dobre, ty skoky tam jsou na spodku kazety vice mene stejne jako na 11–34 kazete.

                                      Osobne take preferuji dvojplacku, ale ta jednoplacka mi uplne nesmyslna neprijde.

                                      0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Procentuální rozdíly jsou rozhodující.

                                    A když k tomu přidáš ten kontext, tak ten to ještě zhorší. Na těžkých převodech do rychla potřebuješ skoky právě ještě menší.

                                    Takže i stejný procentuální rozdíl na těžkém a lehkém převodu je na těžkém horší.

                                    11–13 je skok dost na hovno i na bikové kazetě (a to, že se to běžně používá na tom nic nezmění) pokud je to na kolo určené na více jezdivé trasy, také kvůli tomu už roky vozím kazetu 12/13/15… (když se jede po silnici, tak ani těch 13–15 není žádná výhra, ale to už se zase řeší problematicky, pokud se má zachovat pořádný rozsah).

                                    Pro ježdění na asfaltu už byla za mě na hraně i desítková kazeta 11–32, kterou jsem chvíli na silničce vozil.

                                    Ta byla

                                    11–12–13–15–17–19–22–25–28–32

                                    a aspoň ještě 14z pastorek navíc by to chtělo.

                                    0 0
                                • jecnak  

                                  Souhlas, tohle je zas jednoplacka za kazdou cenu. Osobne jsem stale pro dvojplacku krome CX zavodu. Zrovna vcera jsem jel takovou klasickou gravel vyjizdku – silnice, uzke lesni asfaltky a sotky a nejake traily a vyuzival jsem plny rozsah 11–30 + 52/36 a jeste par zubu na kazete navic bych uzil. Mozna vymenim 36 prevodnik za 34.

                                  0 0
                                  • detoxy  

                                    Pro mě hlavní problém cx a gravelu je v tom, že oproti silnici potřebuješ lehčí nejlehčí převod, cca 1. Což v případě nejmenšího převodníku 34, stejně nakonec skončíš na kazetě s velkými skoky. A toto je společné jak pro 1×11, tak i pro 2×11. Takže pokud bych chtěl jemnou kazetu a dal dvouplacku potřebuji menší převodník tak 26. Mě ale osobně vyhovuje mé 36/11–32.

                                    Naopak by mě zajímala praktická využitelnost převodů větších než 4. A ještě víc pro člověka předcházejícího z mtb převodů, případně dokonce zvyklého šlapat vyšší kadencí.

                                    0 0
                        • jIrI___  

                          Tak nějak, jedna placka je z mého pohledu na „silničního“ gravela velký nesmysl.

                          0 0
                          • Libores  

                            no, nevím nevím, já jsem se 42×11–42 hodně spokojenej. Byla to na gravel dobrá volba, nic bych na tom neměnil, byť na silniciče mám velmi jemný odstupňování 12–25:)

                            0 0
                          • hydergine  

                            Souhlasím: mám 44×10–42 a 10–12–14 je zlo. Jednopřevodník není špatný z principu, ale trval bych na tom, mít první tři pastorky 1 zub od sebe.

                            0 0
                            • jecnak  

                              Dokud nebude 1×12 i na silnici/gravelu, tak je to bohuzel dost nesplnitelne prani. Az to nastane, zacnu o 1× na CX taky uvazovat. Zatim je to bohuzel mimo.

                              0 0
                              • hydergine  

                                Tak 3T Bailout je myslím rozumný kompromis (až na cenu, samozřejmě).

                                0 0
                              • MlokCZ  

                                I těch 12 pastorků je k tomu na hraně.

                                Slušné odstupňování a k tomu i aspoň trochu rozumný rozsah pro silničku/gravel bych viděl aspoň na 13 pastorků:

                                10–11–12–13–14–16–18–20–23–26–30–35–41

                                A to vyšlo to i tak jen na 41 největší…

                                Vynechat 13 pastorek je pořád bída, 12–14 je pořád 17%. A posunout první skok o dva na 13–15 tomu zase skoro vůbec nepomůže (nejlehčí převod o moc lehčí nebude).

                                0 0
                                • jecnak  

                                  Prezil bych skok 10–12 jako na bajku, kdybych ho nepouzival bezne, ale jen jako prislapavak z kopce, jako to mam ted na MTB. Ostatni, jak jsi psal, takze by to pak vyslo i na 46z pastorek.

                                  0 0
                                • Singlespeed  

                                  Na silničku by stačilo klidně 12-kolo bez té desítky. Klasické kombinaci 50/34×11–28 by odpovídala jednoplacka 50×11–41. S desítkou by rozsah převodů 46×10–41 odpovídal kombinaci 50/34×11–30

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    S rozsahem máš pravdu. Když to ale bude už čistokrevná silnička, tak zase oproti 50/34×11–28 ztratíš na odstupňování (které některým nestačí ani na té 11–28 kazetě).

                                    11–12–13–14–15–17–19–21–23–25–28

                                    11–12–13–14–16–18–20–23–26–30–35–41

                                    0 0
                                  • hydergine  

                                    A nebo „harden-the-fuck-up“ a jezdit 54×11–28, viz. link

                                    0 0
                                    • well  

                                      Mám na Gravelu 50/34 a 11–32. Velkou pilu bych ještě snesl 48z, ale to nikdo nedělá. U 50/34 bych mohl mít kazetu 12–34 nebo 12–32. Na 11 skoro nejezdím. Život s jednoplackou 42z si nedovedu představit. Dokonce si myslím, že pro Gravel by byl ideální trojtác 50/39/30 a kazeta 12–30. Možná na to časem i přejdu. Jsem trošku zpátečnický. Nemám rád vnitřkem rámu vedený kabely, přežiji bez pevných os a jednopřevodník jsem si zkusil na MTB a ještě rád jsem to překopal zpátky.

                                      0 0
        • Hroch obojzhivelnyj  

          Abys na gravelu dokazal jel sviznejsi silnicarskou vyjizdku, musis byt o pul parniku lepsi nez ti silnicari.

          O parnik jestli neumis jezdit dobre v haku.

          0 0
    • jatichy1  

      Koukal jsem že už gravely začal nabízet i Canyon, vypadají dox6 dobře..

      0 0
      • Pbil  

        To ano, ale bohužel stojí raketu :D

        0 0
        • Smazaný účet  

          Dvojplošník není nic levného!

          0 0
          • Pbil  

            Asi nebude úplně od věci chvíli počkat… Už i Merida pochopila, že ceny dost přepískli a začínají snižovat doporučené ceny

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Merida tohle dělá každý rok. Hodně lidí si kola kupuje hned ze začátku a chce je za každou cenu. Do léta však stávají výrazně méně.

              0 0
      • FrodoBaggins  

        A co Canyon Inflite 8.0 nebo 9.0 ? Ty rozhodně nestojí raketu…

        0 0
        • Pbil  

          Díval jsem se, líbí se mi, ale raději bych si na to dříve sedl, než to koupím. CX geometrie je něco,

          s čím nemám zkušenosti

          0 0
    • mitch  

      Co Norco Search?

      0 0
    • jannk  

      Jake nove zaplaty na gravel? S ohledem na cenu kola tak kolem 10/par. Mavic Ksyrium Disc? (tj s koutouci)

      0 0
    • Pbil  

      Dokážete mi říct, jestli jsou ty mechanické brzdy opravdu takový *******? https://superiorbikes.eu/…ack-dark-red

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Na kole za padesát klacků jednoznačně. Tam měly být TRP Spyre jako minimum.

        0 0
        • Pbil  

          Mohl bych to mít minimálně o 20% levněji, ale i tak mě to sere, protože na mé ježdění je to jako dělané…

          0 0
          • Martin  

            Záleží na ambicích :)

            Mechaniky brzdí taky slušně. Nicméně… hydra je hydra, přechod ze Spyre na BR-R785 je poznat jak kráva.

            0 0
            • Pbil  

              Škoda že výměna stojí takový balík… Mně by stačily i BR-R405, ale jenom páky by stály tak 7500 a to ještě nemluvím o tom, že by se toho muselo hodně rozebrat… :D Co se ambic týče, nechci si na tom rozbít hubu :D

              0 0
              • Martin  

                Se Spyre jsem toho sjel docela dost, spíš než výkon brzd mě limitovaly slabé ručičky :) bo mě v delších prudších sjezdech bolely. Halt mechanika. Hydra v tom samém kopci brzdí samozřejmě líp, ale zastavit se dá se vším :)

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Přesně tohle. TRP Spyre, narozdíl od většiny (nebo možná dokonce všech, nevím jistě) mechanických brzd má oba písty pohyblivé. Brzdná síla TRP spyre je srovnatelná s hydraulikou, ale velký rozdíl je v chodu té páky. Hydraulika se prostě snáze táhne než ten kabel. Mě osobně to problémy nedělá, když potřebuju fakt hodně przdit, tak jsem stejně na obloucích, odkud můžu tahnout až do zamčení kola.

                  Jinak ber to i tak, že u gravelu přece jen brzdnou sílu stále dost limituje plášť. S hydrama jsem toho nalítal opravdu dost jak na širokých, tak na úzkách pláštích a mě ty machinky prostě nelimitují (I když hydrauliku v budoucnu nevylučuji)

                  0 0
                  • jecnak  

                    Akorat ze brzdi uplne stejne, respektive musi se vynalozit vetsi sila nez na BB7. Navic se stpatne serizuji a je dost tuha pruzina. Za me jsou BB7 podstatne lepsi a zvlast z hlediska udrzby.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Tu udrzbu bych vyzdvihl. TRP neni mozne nijak rozebrat, namazat atd. Mozna to neni treba, ale moc bych tomu neveril. BB7 jdou rozebrat do posledniho sroubku, ocistit pistek, promazat ty kulicky a jejich protikusy. Jednou za cas jim to dopreju a pak zase chodi jak zamlada, predevsim nastavovani vnitrni desky, aby slo rukou a nemusel clovek brat torx.

                      0 0
                      • deekay  

                        TRP je možné komplet rozebrat, namazat, vyčistit, dělal jsem to několikrát. A tohle je dle mě jejich hlavní slabina – náchylnost na bordel. Na CX kole kde se jezdí v blátě je docela oser to každou chvíli rozebírat. Jinak byly celkem ok, ale tohle mě štvalo tak jsem pořídil hydry.

                        0 0
                        • Vilém  

                          Prosim o nejaky navod. Zapasil jsem s tim pul dne a skoncilo to naprasklou vratnou pruzinou.

                          0 0
                          • Marskatin  

                            Nevím, jestli ti pomůže toto , před časem jsem se na to díval, kvůli úpravy síly pružiny, nakonec jsem se do toho ale nepustil.

                            0 0
                            • Vilém  

                              Diky diky. Zastavilo me odstraneni toho ramene.

                              0 0
                            • Smazaný účet  

                              Super návod, ale dělat to nebudu :)

                              0 0
                            • Martin  

                              Hezký mod, ale asi bych na to neměl koule… jak nedávno konstatoval Sprcha, instrukce nejasné, zasekly se mi varlata v klimatizaci :)

                              0 0
                          • deekay  

                            https://singletrackworld.com/…build-guide/

                            uplne jednoduche, jen si clovek nesmi poztracet ty kulicky…nakonec jsem to delal za nejakych 30min.

                            Rozdil v chodu vycistenych a promazanych trmenu a trmenu co majiz a sebou nejake ty mokre a blative vyjizdky je brutalni.

                            Pokud by byly rozumne utesnene, tak si je necham, ale odmitl jsem na CX brzdy kazdy tyden rozebirat a cistit.

                            Precijen pres zimu moje kolo zazilo blata dosyta.

                            Ted mam RS685 paky a pohoda. Velky bonus oproti mechanickych 105tkach 5800 je pro me pohodlnejsi plossi vrsek paky a hlavne je telo paky kovove, oproti plastu u 105. Kdyz se clovek podiva pri brzdeni na uchyceni cepu brzdove paky u mechanicke 105 nebo Ultegry, tak zjisti, ze je uchyceny v malem kousku plastu, ktery krasne pruzi… takze sem si rkasne poridil bezkompresni bowdeny, lepsi desky a pak ve vysledku diky dementni konstrukci pruzila paka :) Na rafkovych brzdach je to ok, mozna to jakoby prida modulaci, ale na Spyrech se silnou vratnou pruzinou to bylo k vzteku.

                            0 0
                            • Vilém  

                              Diky za odkaz.Jsem vul,ze.me nenapadlo se po takovem navodu podivat,kdyz jsem se to snazil kuchnout kvuli pruzine.Kazdopadne tyto brzdy u me skoncily, hodim to nekam na bazar,treba se nekdo najde.

                              BB7 mi vcelku vyhovuji,ale pokud bych narazil na nejake hydry za rozumny peniz,tak by to byla nejlepsi volba.

                              0 0
                            • bezdratova.sprcha  

                              Rozebrání je brnkačka, až na to rameno, které se sundává hodně ztuha.

                              Na to, že jsem na tom nalítal od února kolem 2000km (bláto, déšť, písek, sníh) a že je mám z druhé ruky (ve které servis nikdy neviděly) tak v nich nijak velký bordel nebyl a rozdíl v chodu nevnímám.

                              Každopádně dobré vidět, že ten mechanismus je hodně jednoduchý a v podstatě blbuvzdorný.

                              0 0
                    • bezdratova.sprcha  

                      Serizovani atp. bych ponechal jako vlastni pocity. Ja se serizovanim nemam sebemensi problem.

                      O debate o brzdne sile se radeji poustet nebudu, kazdopadne dost referenci tvrdi neco jineho.

                      0 0
                    • jIrI___  

                      Prodal jsem Spyre, koupil BB7, zjistil že je neumím pořádně seřídit (mám rád krátký chod páky a toho se mi u BB7 nepodařilo docílit), tak jsem prodal ty BB7a koupil znovu Spyre :D. Super je u BB7 ta možnost nastavení tuhosti pružiny, taková ta běžná údržba (ne rozebírání do posledního šroubku) a seřízení mi přišlo náročnější než u Spyre, zejména nutnost absolutně rovného kotouče.

                      0 0
                • Vilém  

                  Nemelo by byt holt mechanika, ale holt spyre. S TRP jsem nebyl schopen dele v kuse brzdit, s BB7 tyto problemy nemam.

                  0 0
                  • bezdratova.sprcha  

                    Tak ale to bude problém desek nebo kotouče.

                    0 0
                    • jIrI___  

                      Problém je v příliš silné vratné pružině u Spyre.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Presne tak, pekelne silne, ktera nejde nijak regulovat.

                        0 0
                        • bezdratova.sprcha  

                          Moment, jakože myslíš, že ji neudržíš delší dobu? Jestli tak jsem špatně pochopil. Já myslel, žes měl problémy s padající brzdnou silou. Nicméně osobně si nedovedu představit problémy s udržením. Vždyť dualy májí páky dost dlouhé. Bavíš se o brždění z pák nebo z oblouků?

                          0 0
                          • jIrI___  

                            Z oblouku to je v pohodě, s brzděním z pák mám se Spyre v delších či rozbitých sjezdech taky problémy.

                            0 0
                          • Vilém  

                            Jo, pri hornim uchopu jsem proste nebyl schopen brzdit delsi dobu, protoze me zacly chytat krece do rukou.

                            Typicky v situacich, ze jsem jel po nejake cesticce pak km dolu z kopce, kde jsem si spodni uchop nemohl dovolit, kvuli tezisti, sel bych pres riditka.

                            0 0
                            • bezdratova.sprcha  

                              Aháááá. Tak to jo. S jinou mechanikou než s touto zkušenost nemám, ale co jsem jezdil s ráfkováma na silničce, tak tam jsem taky mívála problém udržet delší dobu brzdy z pák, proto jsem často posunul ruku na oblouk abych mohl lépe brzdit. U gravelu tento problém neřeším, mám zvednuté řidítka.

                              0 0
                              • jecnak  

                                Kousek vys pises, ze brzdna sila Spyre je srovnatelna s hydraulikou. Jak to ted je? Zas nejaka basnicka licence? Kolik silnicnich hyder jsi jel, ze tak fundovane porovnavas?

                                0 0
                                • bezdratova.sprcha  

                                  Nesrovnavam se silnicni hydraulikou, srovnavan s MTB hydraulikou na 40mm plastich a sirsich.

                                  Zase se dostavame k demenci „pokud jsi neodjezdill 60000km na 40 ruznych brzdach, nemas dostatecne pole referenci.“

                                  Na hydrach jsem si toho pojezdil dost. Na mechanikach uz ted taky.

                                  0 0
                    • Vilém  

                      Ne, nebyl to problem ani desek ani kotoucu, oboji jsem v ramci testu zkousel vymenit za osvedcene modely.

                      0 0
                  • Martin  

                    Když si vzpomínám na BB7 na prvním bajku, tak z těch mě taky pěkně bolívaly ruky, ale pravděpodobně srovnáváme různé modelové roky a taky předpokládám, že každý jezdíme trochu jiný styl, já kochačku :)

                    0 0
                • Bruca  

                  Zkus si na řídítka přidat ještě přídavné cyklokrosove páčky, s těmi se z kopce brzdí líp :-)

                  0 0
                  • Martin  

                    Už mám hydry

                    0 0
                    • Bruca  

                      Tak to tiše závidím :-)

                      Já „jen“ bb7. Původně jsem nefunkční bb5 chtěl nahradit trp hy/rd, ale nakonec tam skončila mechanika. Něco do sebe ty bb7 mají.

                      0 0
                      • Martin  

                        Tě naseru :) na podzim jsem měl štěstí, borec na cyklobazaru prodával úplně nové 685+785 z neus­kutečněné stavby :) za velmi sexy peníze :)

                        0 0
                        • Bruca  

                          tak já mám zatím řazení 3×8, takže by to pro mě určitě znamenalo předělat komplet všechno. a to by se mi fakt nevyplatilo :-D

                          jestli půjdu „výš“, tak možná na tu devítku, protože pak by mi pravděpodobně mohla zůstat hazka deore, přesmykač a převodníky.

                          takže si ty své brzdy užij. anebo se s něma ukaž 1.5. ve Staráku

                          0 0
                          • Martin  

                            Já jsem taky dělal velemrd, z 10 na 11s sadu :) takže komplet všechno. Po dualech se zaprášilo hned, brzdy byly pryč za pár dní :)

                            Ve Staráku se neukážu bo Libavá :)

                            0 0
                            • jIrI___  

                              Na Libavou se taky chystám, letos poprvé :). Jestli už tam jsi zkušený harcovník a máš tip na nějakou pěknou okružní trasu, lupni mi ji prosím do SZ, díky.

                              0 0
                              • Martin  

                                Letos je to s pěknými trasami blbé, protože ta nejhezčí, podle mého, oblast Libavé kolem Varhoště je uzavřena kvůli polomům… připomen se mi do SZ, ozvu se ti, jakmile organizátoři napíšou, které cesty jsou zavřené.

                                A spíš bych bral bajka než gravel, na libavsku jsou opravdu odporné kostkové cesty.

                                0 0
              • krabica  

                Hydra je hydra, mechaniky už bych nechtěl.

                Jinak budu mít na prodej páky a třmeny 505… :-)

                0 0
          • AussigBiker  

            No jenomze sis vybral karbon za 50k no a na hline za 50k hydry uz byvaji, na karbonu za tyhle penize vetsinou ne. Jedine to zkusit a pripadne holt pak zainvestovat od hyder (paky + brzdy, to uz pak neni levna sranda). Zas kdyz to muzes mit o 20% levnejsi, tak dej usetreny penize do prasatka na pripadnej upgrade brzd :)

            Nebo vzit ten vyssi model, tam uz jsou hydry se mi zda: https://superiorbikes.eu/…ack-neon-red. V popisu je napsano HYDRAUIC DISC BRAKE, bud je to preklep nebo nejakej novej typ brzd :).

            0 0
            • Martin  

              +1

              0 0
            • Pbil  

              Asi máš pravdu no. S hlínou jako takovou bych problém neměl, kdyby na to zase nenarvali problémové kola, náboje a lidi nenadávali, že zadní stavba zavazí při šlapání…Pořád nějaký problém :D

              0 0
              • bezdratova.sprcha  

                Ej, a na tu zadní stavbu jsi našel víc různých referencí? Protože si dovedu představit, že někdo, kdo přechází z MTB na gravel, s tím bude mít ze začátku problém a bude svádět na špatný rám. Silniční kliky mají menší Q-faktor (jsou blíže rámu)

                0 0
              • AussigBiker  

                Jj, to je furt neco, taky vybiram sterkolet… moje saga kupovani sterkoletu je nekonecna, uz mel byt pred par tydny, stale neni… a tesim se jak malej Jarda :)

                0 0
          • Singlespeed  

            Jdi do toho. Za ušetřených 20% to ohodíš hydraulikou a mechanické radicí/brzdové páky ještě prodáš např.:

            https://www.moolbike.cz/…cni-diskove/

            nebo trošku levnější kombinace:

            https://www.moolbike.cz/…-rs405-leva/

            https://www.moolbike.cz/…rs405-prava/

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Neber to tak, že mu dali slevu 20% a teď má volné finance. Dost možná to chce vzít právě kvůli té slevě.

              0 0
      • jIrI___  

        ******* to není, ale oproti hydraulice je rozdíl obrovský. Kdyby ty hydraulické 10 sp dualy nebyly drahé jako kráva a tele k tomu, tak už na nich taky fičím :D

        0 0
        • Pbil  

          :D Hrozná zlodějina…

          0 0
        • Bruca  

          A nesly by použít místo dualu na berany na brzdění nějak použít klasické mtb páky? Řazení by třeba šlo dodělat barendama

          0 0
        • Petr L2  

          Zase takové kalamita upgrade na hydry není, ale možná by bylo řešení použít ty hydraulické třmeny co se ovládají z mechanických pák, chvíli jsem o nich uvažoval, ohlasy na ně byly docela slušné.

          0 0
          • Pbil  

            To jo, ale to se zase bavíme o 2500 kč za jeden třmen :/

            0 0
            • Martin  

              Furt levnější než hydro dualy :(

              0 0
              • Pbil  

                To jo, ale to bych pak asi raději čekal na finance na hydro tiagru

                0 0
          • DonCarlos  

            Nazdar, řešil jsem obdobný problém na mém skládaném treku, kde změna na hydrauliky by pro mě znamenala měnit komplet řazení a páky. Nakonec jsem vyzkoušel letošní novinku Force

            http://www.force.cz/…bal/d-84448/

            Jsou to vlastně hydrauliky ovládané lankem. Ovládání není tak přesné jako u plných hydraulik, nejprve jsem měl pocit že málo brzdí ale to si sedlo po cca 100km. Za ty prachy to rozhodně stojí za vyzkoušení. Je to zlomek ceny jako kompletní přechod na hydraulické duály.

            Jen co netuším jakým způsobem se to servisuje, když je to uzavřený systém.

            0 0
            • Vilém  

              Zas tak uzavreny system to nebude. Jeden s tech valecku je expanzka.

              Podobnou hruzu jsem vozil asi pred dvaceti roky a zkouset uz bych to nechtel, to radsi ciste mechanickou brzdu, kterou aspon clovek neuvari.

              0 0
      • well  

        Jsou tam Shimana která neznám, ale z nám TRP Spyre a SH BR-CX77 a Spyre jsou děs a hrůza.

        0 0
      • jecnak  

        V primem srovnani hydraulickych Shimano RS685 , BB7 a Spyre neni v ucinku velky rozdil. Velky rozdil je v davkovatelnosti. BB5 uz jsou horsi. Ty mechanicke Shimana jsou nekde mezi BB7 a BB5. Tj vcelku dostatecna brzda na silnici.

        0 0
        • Martin  

          685+785 jsou kousavější, halt než se u Spyre vyšponovalo lanko a zdeformoval bowden… a dávkovatelnost je super. Jak na bajku, přibržďovat prstíčkem :)

          0 0
          • jecnak  

            Hodne zalezi na bowdenech a lanku a kvalite natazeni. Pomuzou i Nokony nebo jine koralky. Kazdopadne hydraulika je asi do budoucna jedine reseni. A elektrika…

            0 0
            • Thapsus  

              Já měl Spyre, teď mám hydrauliky. Podle mne ty Spyre budou na každým rámu fungovat jinak, proto se jejich hodnocení uživateli tak liší. Pokud je vedení lanka po dolní rámové trubce a nikde není žádný velký ohyb, věřím, že můžou brzdit hodně dobře. . Já mám bohužel vedení po horní trubce, pak se bowden ohýbá dost ostře na zadní vzpěru a pak znovu zpět k třmenu brzdy. Zkoušel jsem všechny triky, koupil super bezztrátový bowdeny, zkoušel vést bowden v kuse a stejně jsem se s tím trápil. Zadní brzda měla pořád odpor, přední byla s hydraulikou výkonem možná i srovnatelná.

              0 0
              • jIrI___  

                Co to jsou ty bezztrátové bowdeny?

                0 0
                • Thapsus  

                  Bezkompresní je asi spíš správně :-) https://jagwire.com/…rake-housing

                  0 0
                  • jIrI___  

                    Vůbec jsem netušil, že něco takového existuje. Dík za tip, vyzkouším :)

                    0 0
                    • Vilém  

                      Stejne konstruovany bowden, s podelnyma dratama, dela dost vyrobcu.

                      0 0
                      • Martin  

                        Měl jsem to na RX se Spyre, proti „vinutému“ to byl rozdíl jak kráva…

                        0 0
                        • bezdratova.sprcha  

                          :D To docela rád slyším, mám je na cestě na pošt (i když teda ne Jagwire). Tak jsem zvědavý.

                          0 0
                        • Vilém  

                          Proti vinutemu to samozrejme rozdil je. Jen jsem chtel nastinit, ze neni nutne se orientovat na konkretni odkazovany typ.

                          0 0
                          • Martin  

                            Jasně, já měl jakýsi aligátor nebo jakou mrchu… ale konstrukčně stejný, čili „dráty“, ne „vinutý plech“ :)

                            Ten vinutý šel z kola asi po 100 km.

                            0 0
                            • tromboonen  

                              Tyhle jsou fakt dobrý, ale kleště na bowdeny nutnost, fakt to nejde žužlat kombinačkama, dokonce i dremel s tím má problémy, než to přefikneš, tak je vnitřek roztavenej a celý se to posere… jsme teda v jinym vlákně, ale k tomuhle se ty kleštyě fakt vyplatí…

                              0 0
                    • Smazaný účet  

                      kdysi jsem měl nějaký GORE bowdeny/lanka s nějakou spešl povrchovou úpravou, myslím, že to bylo potahované teflonem…chodily naprosto luxusmě, ale nevím, jestli se to ještě dělá

                      0 0
              • mr.a  

                Přesně – jakmile je bovden vedený „přímo“ tak Spyre brzdí perfektně – na CX to tak mám a nemůžu na ně říct křivého slova. Oproti tomu na silnici HOY se bovdeny lámaly tak blbě, že Spyre nebrzdily skoro vůbec – vyřešil to přechod na hydrauliku…

                0 0
                • well  

                  Měl jsem Spyre na Spešlu Diverge a nebrzdilo to vůbec. Delší kopec byl horním úchopem neubrzditelný. Mechanický Shimana BR-CX75 jsou výkonem téměř na úrovni hydraulik. Ono i u hydraulik se ten výkon brzd dost liší.

                  0 0
                  • bezdratova.sprcha  

                    Na Spyre jezdím i MTB traily a ubrzdím naprosto v pohodě. Problém bych hledal spíš v jezdci, mechanikovi, nebo nazakousnutých brzdách.

                    0 0
    • Martin  

      A co rovnou fulla? https://www.facebook.com/…234480891541

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Byla to jen otazka casu, co si budeme rikat. Celosvetovy zajem o gravel rozhodne neopadava a tak bylo nevyhnutelne, ze se tato hodne volna kategorie zacne rozdelovat na specifictejsi podle potreb jezdcu. Takovy dalko-cestovy full nemusi byt spatna vec.

        0 0
    •  

      by mě zajímalo jestli tahle merida se dá považovat za GRAVEL i když to nemá teda berany a jak silný pláště se tam vejdou https://www.sterba-kola.cz/…der-400-2018

      0 0
      • nitraq  

        Houby gravel, fitness silnička.

        0 0
        •  

          kvůli absenci beranů ?

          0 0
          • Martin  

            jo

            0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Hlavne kvuli 28mm plastum.

            0 0
            •  

              takže když si odmyslíš ty rovný řídítka a dáš širší pláště tak to už pak gravel je ?

              0 0
              • bezdratova.sprcha  

                Ackoliv vyrobci na gravely osazujii pouze berany, jeste nez kterehokoli vyrobce napadlo takove kolo vyrabet, rovna riditka na gravel grinderu nebylo nic nepripustneho.

                Takze ano. Berany nepovazuji za definujici prvek gravelu.

                0 0
                •  

                  co to je za slovo/význam ten grinder ? :-), a gravel teda nemusí ani mít pevný osy ani sloping

                  0 0
                  • bezdratova.sprcha  

                    Gravel grinder je a bylo oznaceni budto pro zavody ci sportovni udalosti na sterkovych silnicich (zalezitost USA, nas tohle minulo obloukem) a nebo pro kolo postavene za ucelem ucasti v takove jizde (nebo proste pro jezdeni v podobnen duchu).

                    0 0
      • Vilém  

        Proc za gravel, kdyz je to fitnes kolo? Nechapu proc to nekteri vyrobci delaji tak jako merida, kdy maji zadni stavbu dlouhou jak treking, ram dlouhej jak silnicka a na tom vrazeny rovny riditka. Na tom musi clovek sedet jak za stolem.

        Naopak ty jejich silex gravely maji ramy dlouhy jak tyden pred vyplatou a kdyz jsem na to koukal, tak na 182cm vysky by mi sedel maximalne ram velikosti M.

        0 0
        • nitraq  

          Úspora nákladů v rámci jednoho kopyta pro silnici i fitness?

          0 0
          • Vilém  

            Mozna castecne ano.Predni cast ramu ze silnicky, zadni z treka.

            0 0
        •  

          na silex jsem se koukal taky nicméně bych něco rád něco na zpestření od mtb, něco v ekonomištější variantě proto mě napadnul speeder a dát tam širší pláště, i u toho silexu bych rád rovný rodla

          0 0
          • Vilém  

            Oni to maj cely divny ty geo. Na tom speederu by mi byl i XL ram kratkej. Pokud bych chtel rovny, tak by vic sedela geo toho silexu, kde by mi s rovnejma riditkama sedel ram L. Clovek by z toho prodal berany a dualy, dal packy.

            Ale to je zas trochu komplikovane, to bych rovnou mohl koupit trekinga.

            0 0
            •  

              na speederu jsem seděl a kvůli délce nohou bych potřeboval vel, 50 ale jinak geo 52 by mě sedla víc (50 už na hraně krátká). Ten silex má výraznější sloping a taky bych musel došetřit oproti speederu, třeba ceny spadnou https://www.merida-bike.cz/…la/silex-400

              pevný osy na silexu taky vítány oproti speederu, řídítka bych dal teda rovný.

              Je nějaká zajímavá alternativa silexu +/- 30 tis. Kč s hydraulikama?

              0 0
              • Pbil  

                Leda nějaké MTB, ale jinak mít na „silničním“ kole cca za 30 tis. hydry je, na našem omezeném tržním portfoliu, sen.

                0 0
                • nitraq  

                  Na silničce ze zahraničí to možný je, cyklokroska s hydrama se sem tam do 30 taky najde, gravel jsem zatím takhle levně neviděl.

                  0 0
                •  

                  právě pro to mě napadl ten speeder 400 když chci rovný řídítka, dát tomu co nejširší gumy co se vejdou a je to http://www.google.com/url?…

                  0 0
                  • nitraq  

                    Jak jsem ti psal do tvýho předchozího vlákna – co crossový kolo s pevnou? By splnilo všechny požadavky teda kromě pevný osy vzadu, vpředu by to nemusel být problém. Na deore bys to mohl mít hrubým odhadem za dvacet a k tomu si třeba koupit druhý záplety na silniční gumy.

                    0 0
                    •  

                      no potom by mě stačil asi ten speeder 400, 2×11 hydrauliky, rovná řídítka, širší gumy 35 – 40 a nemusím nic jinýho řešit

                      0 0
      • nitraq  

        Ohledně pneu… test loňskýho Speederu 100.

        The Speeder was fitted with 32c tyres but there is enormous clearance for much larger, and so if you want additional protection from punctures, or ride on particularly course roads, the option is there.

        0 0
        •  

          takže 40 by se mohli vejít klidně

          0 0
    • Goratrix  

      Co sa tyka fitness modelov, ak by sa niekto chcel inspirovat, tak ja som si na fitness (starsie fotky v profile) dal na tuto sezonu plaste Schwalbe G-One 35mm a je z neho teraz plnohodnotny flat-bar gravel, vid aktualne foto:

      https://imgur.com/PHTYyK4

      Cize v podstate „cross s pevnou vidlou“ a cestnymi prevodmi. Na jazdenie po rakuskych gravel cyklotrasach v okoli Bratislave idealne.

      0 0
    • Pbil  

      Co si myslíte o pořízení CX, konkrétně https://www.merida-bike.cz/…cross-6000-0, jako gravelu? Nikdy jsem na tom neseděl, podle geometrie je posed doset zalomený, ale pořád je to blíž k silničce, než Silex :D

      0 0
      • Pbil  

        .

        0 0
        • satch  

          Cx má většinou níž hlavu (a stack), takže záleží co od té geo ocekavas

          0 0
          • Pbil  

            Očekávám svižné kolo, které není výhradně určené na silnici a zároveň si na tom nechci dojebat záda. Proto se ptám, jestli to mám zařadit do výběru, nebo hledat dále.

            0 0
            • satch  

              Já osobně potřebuju vyšší hlavu, takže se mezi cx vybírá hůř. Momentálně mám jen HT, takže o jízdních vlastnostech říkat nic nebudu. Geo parametry musíš podle své postavy.

              Ve výběru to mít klidně můžeš…

              0 0
    • nomecz  

      Muze mi nekdo poradit pohodlna rodla na zevlbike (Grade CX) ? Aktualni tovarni hlinik je kovadlina a tvar oblouku je takovej divnej a moc mi nesedi.

      Vzhledem ze je to moje prvni zkusenost s „silnicnim kolem“ tak absolutne netusim jake jsou moznosti. K tomu by se hodil i tip na pohodlnou omotavku.

      Diky

      0 0
      • Martin  

        pohodlná omotávka – za mě 2 vrstvy. a pak záleží, jaké požadavky máš na tu horní. já jsem si koupil omotávku Knurl Fabric a je fajn i bez rukavic, akorát nevím, jak moc blbě se bude čistit.

        řídítka jsou taky subjektivní, mně se skvěle jezdí na Bontrager XXX

        0 0
        • nomecz  

          No to verim bohuzel sou nesehnatelny …

          Za kolik mi je prodas ? :))

          0 0
          • Martin  

            Mrkni na oblouky s podobným tvarem. Ale je to fakt individuální. Moje nedám.

            Já předtím vozil nějaké hliníkové Ritchey, ale ty mi neseděly tak dobře :)

            0 0
      • krabica  

        Mám v merku Easton EC70 AX, jsou tvarově podobné těm z Grade, ale karbon…

        0 0
    • ripal  

      ahoj, mel jsem ve vyberu https://www.cyklokyjovsky.cz/…-2019/d46061 ale tam neni priprava na predni nosic coz jsem mel jako jednu z podminek, ale zatim jsem nasel jen jedno kolo a to https://www.giant-bicycles.com/…lr-gx-1-2019 . Ale zase na giantu jsou horsi komponenty u Cubu jsou hydraulicke a je to osazene 105 shimanem. Giant je na tiagre a ma „mechanicko/hy­raulicke“ brzdy. Nevite o nejakem dalsim kole co ma pripravu na predni i zadni nosic? Nebo da se nejak vyresit nosic na predni vidlu i bez pripravy?

      0 0
      • Martin  

        U RB jde přípravu na nosiče objednat, ale netuším, kolik za to budou chtít…

        0 0
      • Jezevec70  

        To chceš dávat nosič na karbonovou vidlici? Z toho bych měl trochu strach.

        0 0
        • ripal  

          hmm zajimava otazka , ale doufam ze by to nemusel byt problem nebo?

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.