• Hexikkk

    Ahoj, chtěl jsem se zeptat nejlépe majitelů této vidlice, nebo servismanů, jestli je v pořádku, když při upouštění vzduchu z patrony u této vidlice odchází i modrý olej. A dále, jestli je v pořádku, když se Terra Logic otevře i při mimimálním rázu ,ale na druhou stranu se neotevře ani při nejvyšší možné síle, kterou dokážu vyvinout při dynamickém zatlačení do řidítek a to ani při nastavení síly otevření na minimum. Děkuji za informace PS:Vidlice je nová, nikdy nejetá osazená výrobcem na model Grand Canyon 9.0 Ultimate Special Edition model koupený nedávno

    0 0
    • Tinker  

      Právě v tom je smysl tý vidlice!!! Bere rázy jen zespodu a ne při tlačení na řidítka…

      0 0
      • MlokCZ  

        A jak se v některých případech pozná odkud vlastně jde ráz? Je jasné, že když pojedu po rovině a přejedu kořen, že bude zespodu.

        Ale teď trošku jiný případ. Větší rychlost, mírný teréní zlom (ale plynulý a zaoblený). Vidlice ani nestačí ztratit kontakt z terénem jen se dejme tomu stačí vysunout do nulového zdvihu odlehčením kola (akorát tedy těsně před ztrátou kontaktu z terénem). Následně díky rychlosti a odlehčení po teréním zlomu bude poměrně velký ráz zpět na řídítka. Ráz je zcela jednoznačně pouze zhora, od dynamické zkoušky vidlice na místě těžko rozeznatelný (tedy spíš vůbec). Teď tedy mohou nastat pouze dvě varianty. Buď se v tom příkladu z praxe neotevře (což by bylo úplně na dvě věci) nebo pokud ano, tak ji musím být schopný otevřít na místě i při trošku dynamičtějším opření do řídítek.

        0 0
        • MlokCZ  

          A ještě dodám, že třeba takový Talas X na místě dynamickým opřením do řídítek otevřu zcela bez problémů (a ani nemusí být teralogic nastavený na minimální sílu otevření).

          Takže s tím smyslem, že by to tak mělo být a bylo to tedy tak jasně nevidím.

          0 0
          • Tinker  

            princip můžem někde vygoogloval, ale jde prostě o to, že se určitý ventil otevře jen pokud dostane ránu zespoda – jednoduchá fyzika (setrvačnost), dokážu si to představit. Nikdy jsem to ale podrobně nestudoval. Já jel na FX jen chvíli a vím, že když jsem byl na kole a chtěl vidlicí zapružit rukama, tak se ani nepohnula.

            0 0
            • MlokCZ  

              Že by byl i rozdíl mezi F80(100)X a Talasem X nebo mezi různými ročníky? Talase X jsem naposledy zkoušel letos v dubnu (když mě ho omylem dodali na kole místo RL verze, tak jsem ho chvíli zkoušel než jsem ho s díky odmítnul a počkal si na dodání RL verze, která tam měla být) a neměl jsem problém ho na místě dostat do zdvihu a za jízdy rukama také ne (na místě nebo za jízdy jen rukama mi to přišlo podobné jako překonání locku u RL/RLC verze, který je nastavený na menší sílu otevření). Ten Talas X byla verze 07 (už s předělaným měněním zdvihu rychle ve třech polohách 90/110/130 – u Talasu X nedošlo u 07 k navýšení zdvihu na 140mm jako u ostatních verzí).

              0 0
              • MlokCZ  

                Uvidíme jak se vyjádří majitelé Xkových verzí, kteří je jezdí delší dobu a znají je lépe.

                0 0
                • assassin  

                  to ti povim, vidlice co si sama rozmejsli co pobere a co ne … to bych teda nechtel:)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    No to já taky ne, proto jí taky nemám. Ale jak je konstruovaný ten ventil by mě tedy zajímalo. Nějak si nedokážu představit, jak by ventil mohl rozeznat, že ráz byl od vidlice nebo od řídítek.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      mělo být: od terénu nebo od řídítek

                      0 0
                      • kubad  

                        pozná to Lump :-)

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Pokud to skutečně pozná, tak jak se bude chovat v tom výše popsaném případu? To by pak byl náraz pěkně na tvrdo. A proč mi šel Talas X na místě v pohodě dostat do zdvihu?

                          Jsem jezdil na Xkových vidlicích jen chvilku. Jendou na tom Talasu X letos a předtím na F100X, ale to už je déle a už si to přesně nepamatuju. O detailní chování ve všech situacích jsem se při testování nijak nezajímal, protože po těch krátkých testech jsem měl hned jasno, že pro mě ten systém není a tím se dostal mimo můj zájem.

                          Ale teď by mě ten princip funkce toho ventilu zajímal.

                          0 0
                          • Pedro RB  

                            Ten princip teralogiku by měl být v závažíčku (zavírajícím ventil) zavěšeném na pružince. Otvírá se tedy setrvačností zůstat ve stejné výšce při přejezdu nerovnosti (kámen, kořen) tak i setrvačnosti zůstat v klesání (dolík za tebou posaným hupem) takže pokud je dobře seřízeno předpětí pružiny (není moc předepnutá) tak by se měla otevřít taky. Toť moje teorie. Nejel jsem na tom, jen zkoušel v krámě zatlačit na místě na řidítka a neponořila se..

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Aby se to otevřelo při pohybu vidlice v obou směrech, tak by ta záklopka/závažíčko musela viset volně ve vzduchu (tedy v tomto případě spíš volně v oleji) a tedy v tom případě by průtokový otvor musel být směrem do strany, aby se to otevřelo ať se otvor současně s pohybem vidlice pohne jak nahoru tak dolu (a závažíčko setrvačností zůstane na stejném místě).

                              Co by pak ale regulovalo vnější nastavení terralogicu?

                              0 0
                              • assassin  

                                nebylo by volne ale z obou stran pruziny a predepinal by si obe najednou… ale to asi neni konstrukcne koser… zase jen princip… asi by se dalo vymyslet nejake chytrejsi konstrukcni reseni… zase kdyby to bylo v tomhle pripade jakoby „soupe“ nezustavalo by otevrene jen prutokem oleje…

                                0 0
                                • assassin  

                                  uff tak nic… to s tima pruzinama je uplna blbost… nebudem se do toho zamotavat:)

                                  0 0
                                • pepek  

                                  No asi je to stejný jak Brain, ne? Závažíčko setrvačností zůstává ve stejné poloze k zemi. Pístnice procházející středem toho závaží se posune nahoru a odkryje tak dírku, kudy teče olej. Závaží je chvilku drženo dole hydralickým tlumičem a při průtoku oleje taky tím tlakem oleje, který asi tlačí na šikmou plošku závaží. Když nepřijde další ráz, tak ho pružinka zase posune nahoru a zavře dírku.

                                  0 0
                                • MlokCZ  

                                  Tak tím volné jsem myslel, že nebude pevně fixované k vidlici. Jasně že bude na pružinkách (jinak by nemohlo viset s možností pohybu dolu a nahoru a vracet se zpět do původní polohy v klidu). S dvěma pružinami z obou stran už to chápu, tak by to šlo předepínat ty pružiny obě současně a v klidovém stavu by bylo stále na stejném místě.

                                  0 0
                                  • assassin  

                                    jj ja myslim ze princip je jasnej… konstrukcni reseni uz bych nechal na konkretni konstrukcni kancelari te ktere firmy… at moc nezkomplikujeme. pokud jde o odpoved na puvodni dotaz tak to vypada to funguje jak ma… a olej s upoustenim vzduchu, pokud ho neni nejak hodne, by asi take mohl byt v norme…

                                    0 0
                              • Pedro RB  

                                No já si to představuju takle: (viz obrázek) A šroubováním někde nahoře bych natahoval tu pružinku táhnoucí kuličku k ústí tý trubky. Otevře to setrvačná síla a) když všechno ostatní půjde nahoru (kulička chce zůstat ve svojí „nadmořské výšce“) nebo b) všechno přestane klesat (protisvah) a kulička chce pokračovat v pádu..

                                0 0
                      • assassin  

                        nejakej „plovouci“ pistek kterym by ale nehybal olej ale pohyboval by se setrvacnosti.. tzn spis nez pistek ale naky „zavazicko“ ovladajici nakej ventil… kdyz bude pevne spojenej se spodkem vidle tak by mohl chodit tak jak je popsano… ale system neznam, takze se jen dohaduji… mozna sem to ani moc nedomyslel… jen napad…

                        0 0
                        • Gorgov  

                          vymyslel si to celkem dobre, tak nejak to funguje:)

                          0 0
                          • assassin  

                            jj jen princip.. konstrukcni reseni bude asi slozitejsi… bude ten pohyb nejak tlumenej… aby to na hrbolech neotviralo a nezvairalo jak o zivot… celkem zajimavy, co se da nacpat slozitosti do takove normalni veci jako je vidlice od kola:)

                            ja sem mel na jedne stare motorce spesl ventil kterej byl priviranej tlakem z brzdove hadice a privrenim tlumice zamezoval ponorovani vidle pri brzdeni… sem zvedav kdy to nekdo vytahne aby to zas nasledne zmizelo … jako se to neujalo u moto:)

                            0 0
    • kubad  

      Ta F80X co tu mám se chová stejně jak píše MlokCZ pomalým tlakem ji dostanu do zdvihu, úměrně k nafoukání :-) při pokusu o rychlé stlačení se ani nehne. Pokud ťukneš předním kolem o zem ventil se otevře a vidlice chvilku normálně pruží – než ventil zavře Jen doplním je to černá 07 A z ventilku nic neleze – ale u nové možná trochu může

      0 0
      • MlokCZ  

        Mě ten Talas X šel na místě ale i při dynamičtějším rázu do řídítek, nejen při pomalém stlačení.

        0 0
    • Gorgov  

      terallogic funguje tak,že se při nárazu zezdola – od terenu vlivem prohybu nahoru pohne zavazicko – zaklopka, ktera je zavesena na pruzince a zakryva prutok oleje. k uvedeni do fukce je tedy treba pohyb vidlice smerem vzuhu, kdy telisko, ktere zakryva trysku prutoku oleje vlivem setrvacnisti zustava jakoby na puvodnim miste a tim se otvira prutok oleje. U talase je to funguje myslim obdobne s tim, ze tam to telisko prutok oleje prekriva pouze castecne. a vidlice tak jde do zdvihu i pouhym stlacenim, ale o dost hur, nez kdyz dostane ranu. V podstate jde o regulaci tlumeni…

      0 0
      • MlokCZ  

        Tak teď je to vcelku konstrukčně jasné. Nastavení terralogicu pak bude předpokládám předepínat tu pružinku. Pokud by to u Talase zakrívalo jen částečně, tak by to chování co jsem zkoušel odpovídat mohlo. A dokud protéká olej, tak se záklopka nemůže zavřít.

        V tom mnou výše popsaném hypotetickém případu, kdy to bude na pěkném povrchu a nebudou tedy současně žádné rázy od terénu se vidlice neotevře.

        0 0
        • Neil100  

          Pravda,jde o předpětí té pružiny co otevírá ten ventil,potažmo ruší blokaci vydlice. Takže jak moc „předepnu“ pružinu,se mi projeví na potřebné velikosti nerovnosti, které tu vidli otevře. Zase tak něco „inteligentního“ bych na tom systému neviděl, jak se o tom všude píše, princip je jasný.

          Imho,právě proto jsem si vybral klasiku a ne Xko, vadila mi ta nepatrná hranka při otevření, byt byla vidle nastavena na minimum Terry.Ta tam bude a musí být vždy znát moment otevření…

          Chtěl jsem ultracitlivou žehličku, proto „klasika“ (RL).

          0 0
          • MlokCZ  

            Právě kvůli té hrance jsem Xka rovnou zavrhnul po prvním krátkém testování. Mě přišla pocitově ta hranka velká dost (testoval jsem pouze na minimální nastavení terralogicu), ale já jsem na citlivost vidlic hodně náročnej (Talas RL 07, který je na tom s citlivostí v originále velmi slušně jsem stejně teď nechával upravovat a je na tom teď ještě o něco lépe; a i když teď velká spokojenost po úpravě, tak ideálně citlivá vidlic s odtrhem 0kg to pořád stejně není – to ale ani být nikdy nemůže) a dále se už o ně nezajímal a netestoval (tedy kromě toho Talase X, kterého mi dodali omylem, tak než jsem ho nechal vyměnit, tak jsem ho také aspoň chvilku zkusil).

            Proto mi informace o funkci systému chyběly, ale teď už je to vše jasné.

            0 0
            • enrico  

              počuj, táto vidla nie je určená na pohodovú jazdu lesom, ale na závody!!!, tam sa na celé pohodlie prdím, dôležité je aby to do kopca nehúpalo, tak nezavrhuj najlepšiu závodnú vidlicu na svete len koli tomu, že ty potrebuješ žehličku na výkendové poflakovanie sa lesom

              ja mám už v poslednej dobe terralogic nastavený na najtvrdšej hodnote, vidla sa mi otvára len pri väčších nárazoch, nejako ste tu ludia v poslednej dobe zleniveli a spohodlneli – HT a 80mm forever

              0 0
    • Vlado Jekyll  

      ten modrý olej sa dáva do vzduchovej komory, aby sa tesnenie na vzduchovom pieste menej opotrebovávalo, takže je logické, že keď vypustíš trochu vzduchu, tak vyflusne aj trocha toho modrého oleja. V značkovom servise ho kúpiš a naleješ ho tam cez vzduchový ventil, ale keď tam už nieje, podla mňa to nieje nič dramatické, nahraď ho nejakým iným riedkym olejom, napr. čo najredším vidlicovým olejom, stačí ho tam tak 2 ml.

      0 0
    • Vlado Jekyll  

      ten modrý olej sa dáva do vzduchovej komory, aby sa tesnenie na vzduchovom pieste menej opotrebovávalo, takže je logické, že keď vypustíš trochu vzduchu, tak vyflusne aj trocha toho modrého oleja. V značkovom servise ho kúpiš a naleješ ho tam cez vzduchový ventil, ale keď tam už nieje, podla mňa to nieje nič dramatické, nahraď ho nejakým iným riedkym olejom, napr. čo najredším vidlicovým olejom, stačí ho tam tak 2 ml.

      0 0
      • enrico  

        pokial viem, ten olej nemá byť riedky, ale práve naopak, čo najhustejší ako med a to koli tomu, aby sa držal čo najdlhšiu dobu hore nad piestom, tam mazal a nestiekol dole, tam vy mazal akurad tak prd, skus si sem tam prečitať aj nejaky servisný manuál pred tym, ako sem nieco napises

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.