Zdravím, mám na Vás dotaz. Plánuji koupi nových brzd, včetně kotoučů. Přemýšlím, jestli jít do Shimano XT M8000 (s chladičem nebo bez, polymer či kov) nebo Shimano SLX? Poradili byste mi prosím? Díky.
Zdravím, mám na Vás dotaz. Plánuji koupi nových brzd, včetně kotoučů. Přemýšlím, jestli jít do Shimano XT M8000 (s chladičem nebo bez, polymer či kov) nebo Shimano SLX? Poradili byste mi prosím? Díky.
Měly by být totožné, kromě šroubu free stroke, který je ale zbytečný.
Na ZEE a SLX páky jde dodělat, já si ho dodělával na ZEE a nepřijde mi úplně zbytečný. Na konci páky to udělá asi cenťák.
A dá se tím ten mrtvý chod zkrátit? Protože už tak je chod moc dlouhý a ještě abych ho prodlužoval :)
To ti nejsem schopen přesně říct, jelikož jsem to vymontoval a ani se na to nepodíval. Myslím ale že dotažením na doraz se mi ten chod oproti tomu když tam byl ten zaslepovací šroub spíš zkrátil.
Což je u těchto brzd spíše žádoucí :) Je třeba zkusit.
Zkusil jsem tam dát původní šroub a ten tam opravdu ani nezasahuje, takže s tou úpravou to opravdu jde zkrátit. Jen opatrně, tlačí to na takovej plastovej s*áč, který se prý snadno láme
Dá, vyšroubuješ freestroke o pár otáček, odvzdušníš, uzavřeš a zase freestroke zašroubuješ. Brzdu tim v podstatě mírně přeplníš, destičky budou trošičku blíž kotouči, chod páky kratší. Dá se tim dobře srovnat délka kroku přední a zadní brzdy, ale víc asi moc ne.
Preplnit okruh ale není dobře. Může prasknout membrána expanzky. A praská často..
Hodně se tady diskutovalo o problémech s M8000, nevím jestli to soudruzi z Japonska vyřešili, nebo se dají stále koupit špatné kusy.
Jinak to jsou v podstatě stejné brzdy, třmen co vím má akorát jiný design, páka XT má madlo s vroubky SLX bez a taky má nastavení freestroke, které se ale dá dodělat i do SLX.
V rámci update na 1×12 jsem musel vyměnit i brzdy z SLX na XT. Rozdíl necítím, čili za mě SLX kvůli ceně.
Musel nebo chtěl, aby ti to ladilo? :D
Měnit jsem musel, protože jsem měl původně integrované řazení a brzdy. Měly to byt zašel SLX. To, že jsem dal XT a ne SLX, byla trochu náhoda, protože jsem je dostal jeté asi 100 km za výbornou cenu.
To je uz davno a ten rocnik mel stejne problemy i SLX. Uplne elimitovat zmenu delky chodu se jim nepovedlo porad, ale uz je to minimalni, cim nizsi teplota tim vetsi.
Za mě ani jedny. radši tu novější generaci mX100, klidně stačí SLX m7100. Mají tužší tělo páky, ostřejší krok, jsou silnější.
Tak nakonec se rozhoduji mezi XT M8100 a SLX M7100. Podle toho co jsem hledal, jsou funkčně a výkonostně stejné. Nebo má někdo zkušenosti s nimi a vidí nějaký rozdíl?
já mám třmen 7120 a páku 8100 ;) Páka ladí a třmen byl výhodnější s metalickýma deskama, resp. XT s metalikou neměli
Budu muset pres zimu taky upgradovat brzdy, cekat asi nema cenu, M8000 se radeji vyhnu, jinak u Shimana chci urcite zustat … a co teda koupit na xc maratonske jezdeni?
Brzda kotoučová Shimano SLX BR-M7120, 4 pístové
nebo klasicke 2-pisty:
4 píst má podle mě o něco lepší modulaci
2 píst má snazší seřízení / rozhýbání pístků, bo jsou jen dva …
vybíral bych dle toho, na maraton budou stačit pravděpodobně i 2 pístkové bez problému
To je fakt, klasika je overena, tak asi nema smysl experimentovat se 4mi pisty.
U těchto dvou pozor na kompatibilitu s řazením. M8000 mám na svém vlastním kole a naprosto bez problémů.
Razeni mam XT_s_objimkou, tak to by snad s kompatabilitou nemel byt problem?
Právě že je problém s ukazatelem, viz. specifikace kompatibilita na si.shimano.com
kouknu na to, dik!
Tak ukazatel se da sundat, a nemely zrovna M8000 pod ukazatelem tak sikovne schovanou krytku ktera ukazatel nahradi? Vim ze nektere jejich razeni to tak mely.
vt: Jinak za me 4pist, at uz jezdis cokoliv, proc bys chtel slabsi brzdy? :)
Prosím, neví někdo správný rozměr free stroke šroubků? Mám SLX 675 a chtěl bych tam dát šroubky na imbus nebo křížový šroubovák.
Je to M4×12, 14 nebo 16? Hledal jsem a našel různé délky.
A prosím neříkejte mi, že ty šroubky freestroke k ničemu nejsou. Top není pravda.
Nebo že by ten šroubek (délku závitu) někdioo, kdo ma XT 785 změřil?
MOc dík
K.
Dej si tam červa M4, tuším desítku. Na křížový šroub se vykašli, imbus je na případně seřízení v terénu lepší, jelikož je na všech sadách nářadí.
Nešlo mi o styl hlavy, ale o délku závitu. Nejsem estét. Jaká je správná délka závitu: 12, 14 nebo 16 mm? Když tam dám moc dlouhý závit, tak to při may zašroubování domrvím.
Musíš to dotahovat na citovku :) Já dával 10mm červy a nečumí, je pravda že to prostě takhle nemá doraz no, takže musíš opatrně
Tak jsem konecne koupil sroubky a chystam se je vymenit za ty z fabriky. Ale narazil jsem na video, kde chlapik rika, nevysroubovat moc ven. Pak by se tam neco mohlo skripnout. Viz https://m.youtube.com/watch?…
No ale jak mam pak ty se sroubky vymenit?
Hmm myslis to, o cem mluvi kolem 11 minuty? Pokud jen vyndas sroubek nandas novy, prakticky jsem jeste nezazil, ze by se to tam zvejklo. Ale muzes si necim lehce pridrzet ten vnitrni „plate“ ktery tlaci na pistek aby ses ujistil, ze to neskripnes.
Jo to jsem mel na mysli. A kdybych drzel zmacklou packu pri vymene sroubku, tak to by mohlo byt ono, ne?
Sakra, spatne jsem umistil odpoved
Teoreticky to nestaci, protoze packa tlaci jen na tu „tycku“, a jde skrz ten kousek co to nastavuje. Osobne bych se toho nebal. Kdyz to budes sroubovat s citem, ucitis kdy to zacne klast vetsi odpor a kdyz to bude ve chvili, kdy mas pulku sroubu venku, asi to mas skriple a je potreba tam strcit nejake paratko kterym to pridrzis a zkusit znovu.
Ok, zkusim a uvidim. Snad to nepos… Diky
Tak vyměnit šroubek půjde bez problémů, jen musím koupit červíky a ne šroubky s hlavou. Je tam málo prostoru a vejde se tam hlava s průmerem max. 5 mm. Jo a origo šroubek tam mám 10 mm dlouhý.
Mám to na prasáka, krom toho, že BF to esteticky nerozdýchá, žádný problémos.
Koukám duplex :)
No nevím, jestli by to nerozdýchalo B-F, ale mě se to nelíbí. Nerez červíky už mám objednané. 1 Kč mě fakt nevytrhne. Naštěstí mám výdej pár kroků od domu.
Červík se strhne raz-dva :)
Koupil jsem šroubky, co měli, nebýt BF, tak jsem na nějaký vyměněný šróbky úplně zapomněl.
Tak tam zas nemas skoro zadnej moment, myslim, ze by to melo fungovat ne?
Proc si nevyrobit maly sroubovak se 2 piny na pouziti toho origo SLX sroubku? Nebo to nekdy ladite venku? Ja osobne to nastaveni nepouzivam tak co ja vim :)
Kdysi před lety jsem tím trochu pocitově srovnal chod z. vs p. páky.
Ono by se s tím mělo točit i při odvzdušňování… prostě pro lidi co mají rádi jednoduchý kolo a ztrácí se v nastavení, další pi*ovina navíc :)
Vim ze lidi to pouzivaji prave na to srovnani chodu, ja to asi nedokazu poznat. Prijde mi ze dobre odvzdusnene brzdy s BH90 jsou obe tvrde a zabiraji kde maji, ale mozna jsem bezcitny :)
Teorii odvzdusneni s free stroke znam, ale nevim o tom, ze by shimano rikalo ze to mas pri odvzdusneni pouzit? Osobne jsem to nedelal nikdy, odvzdusnil urcite pres 1000 shimano brzd a sam je pouzivam 14 let, 0 reklamaci nebo problemu s odvzdusnenim.
Videl jsem nejake maniky na youtube to doporucovat, nicmene je to zkratka preplneni systemu. Kdyz to po odvzdusneni utahnes, prebytecna kapalina jde do expanzky a tim malicko „nafouknes“ ten mech olejem. Zadne zvyseni tlaku se nekona, jen je v systemu vic oleje, stejne jako kdybys treba nemel uplne zatlacene pistky pri odvzdusneni. Asi to nicemu neublizi, ale pokud je brzda spravne naplnena a neni v ni zadny vzduch, teoreticky ani nepomuze. Nicmene vim, ze mnoho lidi brzdy schvalne preplnuje a nevim proc.
Nevím, jestli mám špatně odvzdušněno, ale na mě je krok páky dlouhý. Proto chci zkusít free stroke.
Odvzdušňuju na originál žlutý špalek >> brzda tvrdá a krok krátký. Vrazím tak kotouč (nový) a krok dlouhý.
To bych videl spis na nejaky problem v pace. Krok by mel se spalkem i kotoucem byt stejny. Jen musi parkrat namacknout, aby si to prisalo olej z expanzky.
kamoš to taky tak dělá, krok páky tím zkrátí jak potřebuje. Dělá to tak, že z páky po odvzdušnění sundá kelímek, zašroubuje zpět šroubek aby systém uzavřel a ze spodu tam ještě trošičku natlačí oleje ze stříkačky do třmenu. Když se zadaří a páka je už moc tvrdá, tak přes třmen zase malinko upustí. Dělá to na zadní, aby dorovnal chod přední a zadní páky, a navíc ten chod i zkrátil.
A kolikrat to takto prileva, nez ojede desky? Brzdy asi moc nezahreje, ze? Jinak by mu vytekla paka. Tento postup je blbost.
Tvrdit něco o tom, že brzdy se odvzdušňují za použití freestroke, nebo contactpoint u sramu je jen absolutní nepochopení principu jakéhokoliv otevřeného brzdového systému. Prostě lidi vůbec neznají ani teorii/simulaci, neví kde jsou jaké přepouštěcí a uvolňovací kanálky a neznají funkci. Nemá cenu to nijak vůbec řešit, já už se jim 20 let jen usmívám.
Dokonce naprosto na vážných videích servisů najdeš videa jak seřizují levo/pravou pozici třmenu podle vyjetí destiček.
Existují další desítky mýtů… ještě dobrej je ten o namáčknutí bez kotouče a pak co nejtěsněji narvat zpět kotouč :-)
to je vlastně to samý co freestroke. Prostě nepochopení funkce.
Teď se fakt ptám a nereju.
Chápu funkci tak, že když odvzdušním s vytočeným free stroke šroubkem, systém uzavřu a pak šroub dotáhnu, tak změnším prostor mezi deskou a pístkem >> zkrátím krok páky. Je to tak?
Ano
ano, dokud neuvolníš páčku a tím vnitřně odkyješ vratný kanálek. Jakmile se potom kotouč roztočí, klepání o destičky vytvoří sílu, pístky se zasunou o desetinku zpět do třmenu. Přestanou šustit o kotouč (pokud máš na pístkách zapečenou špínu – rozhodí ti to souměrné vysunutí a brutálně prodlouží chod páky). Kapalina poté otevřeným kanálkem vteče zpět do expanzky. Tím veškerá sranda skončila.
Takže po zapumpování bude krok stejně dlouhý jako před dotaženímšroubu? Takže snaha na h..o?
no ale až po nějaké té jízdě, do té doby budeš mít pocit že to funguje :-) … šrouby C.P. a F.S. nemění velikost mezery desky vs. kotouč. Pouze se posune bod kdy se uzavře vratný kanálek. Zároveň u shimana se tím mění malinko i reach.
Ještě jednou, jedná se o otevřený systém. Samotnou vzdálenost destičky od kotouče ovlivňuje jen těsnost pístku ve třmenu, nečistoty, a hlavně geometrie těsnění a jeho zápichu. U brzd motorek se potom používá lichoběžníkové těsnění, které se deformuje při výsunu a umožní silově desetinku pístek potáhnout zpět.
Hm, škoda.
Proč škoda, kdyby se dala štelovat vzdálenost jak si zřejmě všichni stále myslí, půlka lidí by to vůbec nedokázala nastavit. Uzavřený okruh by způsobil, že po sebemenším zahřátí a zchladnutí by systém různě samovolně brzdil , nebo naopak páčka vůbec ve svém zdvihu nezabrala. Proto se používá otevřený systém, každým uvolněním brzdové páčky umožníš otevření okruhu aby si kotouč desky rozhodil přesně tak, aby neštejchaly. Naopak při setině zhoblování destičky se pístek o tu setinu vrátí méně a vzniklý prázdný prostor ihned nahradí nová kapalina.
No ale ja jsem nechtel uzavreny okruh. Chapu, ze je pozreba mit moznost doplnovat olej pri sjizdeni desek apod. Jen jsem chtel mit mounost zkratit chod paky. No ale kdyz to nejde, tak to nejde.
Když jsem naposledy brzdy odvzdusnoval u dcery, tak jsem chtel dosahnout u obou brzd stejne dlouheho chodu na pace. Tak predni jsem odvzdusnil se zasroubovanym freestroke sroubkem. Na zadni jsem ho povolim a po komplet odvzdusneni a uzavreni systemu zase dotahl. No chod stejne na hovno. Predni ma kratsi chod nez zadni. A nevim proc. Kdyz jsem si koupil loni kolo, tak predni i zadni paka ma stejne dlouhy chod. Asi taky delam neco spatne.
A povolil jsi ten přední pak?
Na to video co jsem ti postoval vyse jsi se asi nepodival, co?
Ne , ale jdu na to teda.
Tak k tomu videu bych to asi prirovnal. Chod zadni a po zasroubovani freestroke, chod predni brzdy. O vikendu se tomu mrknu na zoubek.
A jsi si jistý, že tam není vzduch?
Než nějaké takovéhle voodoo, zkus to odvzdušnit, přes noc postavit na zadní a brzdu přitáhnout ke gripu nějakou páskou ať je v systému tlak a nech to stát. Druhý den ve stejné poloze nasadíš kalich, páku pomalu uvolníš, párkrát zapumpuješ abys z toho dostal zbytek bublin. Je to dobrý postup u jakékoliv brzdy, když na to máš čas.
Je ještě pár věcí jak to udělat lépe, ale těžko tu popíšu 14 let zkušeností :)
Ne.
Tím, že pak šroubek dotáhneš jen vytlačíš přebytečnou kapalinu do expanze. Pokud tam je kapaliny tolik, že se pohnou písty, je tam kapaliny moc a žádný prostor pro tepelnou roztažnost.
Nastavení free stroke/contact point nijak desky ke kotouči nepřiblíží, jen změní polohu páčky, kde se uzavře průchod do exoanzky a brzda začne tlačit kapalinu do hadice.
inbus červík se nestrhne – ferromat (toto je fakt hnusný)
Kupuju na www.nerezka.cz
no ale Depax to má takto kousek po cestě