• Prca

    Ahoj.

    Budu dělat výměnu kotoučů a obložení na brzdach Deore.Pri delších sjezdech vadnou a přehřívají se.Puvodne mám předek 180 a zadek 160 kotouč.Chtel bych dát dozadu 180 a dopředu 203mm.Nevim jak se vyznat ve výběru značky a kvality kotoučů.Dival sem se na tento od Shimano https://www.koloshop.cz/…m.html.Jeste jake adaptéry viz foto.dik

    0 0
    • Kouba_2005  

      Nejdriv si nastuduj, jestli ta vidlice zvladne tak velkej kotouc. Ne ze by tam nesel osadit, ale vyrobce udava maximalni velikost kotouce, ktery lze pouzit pri zachovani funkcnosti vidlice. Jestli dobre vidim rychloupinak, tak tomu moc sanci nedavam.

      1 0
    • wert7  

      Neuvedl jste konkrétní model brzd a kotoučů. Pokud jde o vadnutí, možná by místo zvětšení průměru (což nemusí pobrat vidle ani rám) pomohlo použití kvalitnějších kotoučů sendvičového typu, případně také kotoučů s chladičem.

      0 0
      • Vilém  

        A nebo se, pro zacatek, naucit brzdit.

        Ale mozna mu krivdim a jen ma 130+ kg.

        2 1
    • mais  

      kotouce 180 180 desky s chladici vyzkouseno po Sumave napr Polednik, Srni Cenkarna s croozerem se dvema detma a jejich nahradnimi dily ten croozer mel nejakych 45kg

      0 0
    • novas752  

      Na XC kolo bych dopředu 203 nedával, zvlášťbpokud je to vidlice na rychloupínák. Vadnutí v dlouhých sjezdech spolehlivě vyřeší kvalitní kotouče a hlavně metqlické destičky.

      2 0
    • Prca  

      Takže doporučujeme kvalitnější kotouče.date nějaké tipy???Jak poznám co pobere vidlice????.???

      0 0
      • Smazaný účet  

        Co třeba kotouče Galfer,vozím je a jsou bezproblémové

        0 0
        • Pi†el  

          Zrovna Galfry me dost zklamaly. Jejich neplovouci varianta v tloustce 1,8 mi vzadu na trailbajku vydrzela ostudnych cca 120–140h. Vazim 80kg a v desti nevyrazim. A vozim organiku nebo semimetaliku..

          0 0
      • wert7  

        A modeloveho označení brdz, aby bylo vůbec možné doporučit kompatibilní kotouče, se dočkáme?

        Určitě neplatí, že do všech Shimano brzd lze narvat všechny Shimano kotouče. O produkci třetích stan ani nemluvě.

        0 0
      • JachymP  

        Půjdu proti proudu, já bych vzadu klidně kotouč zvětšil, předek bych nechal. Tzn. 180 – 180. Pokud ti vadnou kotouče tak asi brzdíš málo předkem, což se trochu dá naučit, ale mít vzadu stejný kotouč jako vpředu je v takovém případě dobrá volba. Na rychloupínák bych 203 kotouč nedával, nehledě na to, že to je úplně zbytečný, to je fakt na speciální účely.

        Dal bych SMRT-86 nebo starší 76 pokud seženeš za dobrou cenu. nebo SMRT-70. Destičky rozhodně metalický a případně s chladičem, podle toho kolik chceš investovat.

        1 0
        • MatS  

          Otazkou je, jestli ma naboj na 6 bolt nebo centerlock uchyceni kotouce.

          0 0
        • novas752  

          Jo vzadu jo, vepředu bych větší nedával. Galfer Fixedwave nrbo Sram Centerline. Desky jsou dobré origo Shimano metaliky.

          0 0
          • Prca  

            Máš na mysli toto.je tam možnost 1,8 mm nebo 2 mmhttps://w­ww.bike-eshop.cz/kotou­ce/kotouc-galfer-db003w-fixed-wave-180-mm-brzdovy-6-der-stribrno-cerna?show_kla­sicky_web=no&gc­lid=CjwKCAjwwo-WBhAMEiwAV4dyb­d5pyCPDnv_wQBrna1–8jIXgYNT2h0NxrcU­cYD6W1zFzo02qvG1aD­hoCrZsQAvD_BwE

            0 0
          • Prca  

            Nebo tento?https://w­ww.global-sport.cz/brzdovy-kotouc-sram-centerline-180mm-6der

            0 0
    • Georrge  

      Nějaké tipy:

      • 203mm na vidli s rychloupínákem bych nedával
      • dozadu 180mm
      • oba kotouče bych vzal spíše nějaké těžší a s méně dírama, víc materiálu pojme více tepla. A nebo sendvič kotouče s chladičem. Záleží kolik chceš investovat.
      • desky taky můžeš zkusit s chladičem
      • směs desek ideálně sintr, teď máš nejspíše organiky a ty vadnou dříve
      • a naučit se využívat obě brzdy a ve sjezdu je střídat, aby jedna měla vždy čas chladnout.
      0 0
      • Kouba_2005  

        bod 3 – Nesmysl, kotouč s více dírama má daleko větší plochu pro chlazení. Proto se třeba chladiče dělají žebrované a ne z celistvého ingotu.

        1 2
        • JachymP  

          Plus sendvičové, které jsou naopak lehčí

          0 0
        • Georrge  

          Není to nesmysl. Abys kotouč nepřehřál, potřebuješ kombinaci obojího – aby měl díry pro chlazení a zároveň aby pojmul hodně tepla. Sendvič kotouč je z tohoto pohledu trochu něco jiného, protože hliník.

          1 0
          • strtom  

            Diry v kotouci nejsou z duvodu chledit, ale odvod necistot a a brudiva z desek.

            0 0
            • ladys  

              To je také pravda, ale i lepšího chlazení.A celkově lepší účinnosti.

              0 0
              • madhence  

                No nechtěl jsem to tady původně rozmazávat. Ale díry v kotoučích jsou primárně kvůli odvodu vzduchových bublinek vznikajících mezi kotouči a destičkami při vysoké teplotě při brzdění. Dále pak odvádějí další nečistoty. Na chlazení zase tak velký vliv nemají, na to se používají jiné prvky.

                0 0
                • Kouba_2005  

                  Tak jen to rozmázni, už je tu teorií povícero, tak ať se to rozsekne. Ideálně s nějakým odkazem na laboratorní měření nebo jinej důvěryhodnej zdroj a ne jen pořád „jedna paní povídala“ a nebo „já si myslím“. Díky.

                  0 1
                  • Georrge  

                    Oni se spíš doplňují, než vylučují, protože ty díry tam těch funkcí mají více. Opravdu jsou pro odvod plynů a prachu (pokud nejsou díry, používá se pro to drážkování), podílí se i na tom chlazení (a to klidně i primárně, ale to spíš u dělených kotoučů, kde spirála uvnitř kotouče vhání vzduch skrz ty díry. Často se to používá u sportovních a závodních aut, u kol to co vím dělal jen Hope) a u kol slouží i k úspoře hmotnosti (pro některé priorita u ultralight kotoučů).

                    Aby ale díry dobře chladily, potřebují dobré proudění vzduchu, což bez vnitřní spirály nebo šnorchlu který přivádí vzduch zboku, není tak účinné. Proto jak píše madhence, pro chlazení se používají i další prvky (různé výstupky či výřezy) na vnitřním a vnějším obvodu kotouče, které při rotaci víří vzduch. I na sendvič kotoučích jsou ty hliníkové chladiče různě ohýbané, aby vířily vzduch.

                    Odkaz s měřením na to ale nemám…

                    0 0
                  • madhence  

                    No to jsem si naběhl :-)

                    Měření nemám. Diskutujte dále a můj příspěvek ignorujte.

                    0 0
                    • kubad  

                      nerozporuju, ale na autech většinou otvory ani drážky nejsou, až u sportovnějších modelů – tam není potřeba odvádět?

                      0 0
                      • kedi  

                        Auta mají ale kotouče z litiny, to jsou hodně rozdílné materiály proti nerez plechu. Sériové kotouče není až tak těžké zkroutit. Jsou “sportovci” kteří to zvládnou v běžném provozu. A co teprve návštěva v servisu po víkendu, kdy byl den otevřených dveří na nějakém autodromu….

                        Úplně jiná kategorie jsou potom karbon-keramické kotouče.

                        0 0
                        • kubad  

                          O tom ale řec není

                          Psal: Ale díry v kotoučích jsou primárně kvůli odvodu vzduchových bublinek vznikajících mezi kotouči a destičkami při vysoké teplotě při brzdění.

                          0 0
                          • madhence  

                            .

                            0 0
                          • madhence  

                            Dobře, nedalo mi to a hledal jsem.

                            O kotoučích pro kola se toho člověk zase tolik nedoví. Vývoj kotoučových brzd samozřejmě vychází z nějaké historie, na kola nejspíš přišel spíše později. První kotoučové brzdy pocházejí zřejmě ze začátku 20. století, jejich rozšíření na auta přišlo v padesátých letech. Někdy v té době se zřejmě objevily i první kotoučovky na kolech.

                            Historii sem píšu jen proto, ze si myslím, že rozvoj technologie šel v podstatě společně. Odvětví automobilů, motocyklů a kol se zjevně technologiemi navzájem inspirují.

                            Podrobný článek, kde vysvětlují podobu kotoučů u automobilů, popisuje mimo jiné rozdíly mezi plnými, děrovanými a drážkovanými kotouči a také důvody jejich použití.

                            I v ostatních zdrojích, co jsem je načetl, se hlavní důvody uvádějí odvod tepla, odvod plynů vznikajících při brždění a odvod vodní páry a vody za mokra.

                            O lepší chlazení se u automobilů starají drážky ve vícevrstvých kotoučích, jednovrstvé se chladí prostě svou plochou. „Cooling capacity of a ventilated rotor is sharply reduced at lower speeds, and most cooling is provided by the increased surface area“ (zdroj SAE : https://www.sae.org/…tent/751014/ ). U kol se používají jiné způsoby (nejspíše kvůli váze, ale zde odkaz nemám): ICE Tech. a snad další sandwichové kotouče, různé tvary náběžných hran kotoučů, chladiče destiček. Jednoznačně hraje svou roli i velikost kotouče, jeho plocha a děrování.

                            1 0
                • ladys  

                  A jaké jiné prvky se používají na chlazení?

                  0 0
                • wladeq  

                  Rozved to prosim…tahle p*covina me fakt hodne zajima :)

                  1 2
              • Hrabex1  

                Majitel goldfrenu v 1 rozhovoru tvrdil, ze je to naopak, ze diry v kotouci = vyssi teplota, protoze fe mene masy, ktera je schopna absorbovat teplo.

                0 0
                • novas752  

                  To se asi meni v prubehu brzdeni. Mene masy se rychleji zahreje nebo zahreje na vyssi teplotu (coz muze byt taky vyhoda, treba metalicky desky brzdi za studena trochu hur nez za tepla) ale zaroven zase rychleji chladne (mensi tepelna kapacita + ty diry). A taky nejsou diry jako diry, velke otvory ciste kvuli chlazeni asi moc nebudou, male dirky asi trochu ano.

                  0 0
                  • Georrge  

                    Jojo, i lehký kotouč může být výhoda, pokud víš proč ho používáš (a jak ho používat).

                    Pro lidi, kteří celý kopec stojí na brzdě a dole jim to vadne (což je i případ tohoto tématu), je ale podle mě vhodnější masivnější kotouč, který toho tepla pojme více, takže je větší šance že pod kopcem brzda nebude přehřátá. A pokud další sešup nebude hned za rohem, tak i těžší kotouč má čas chladnout.

                    0 0
                  • Hrabex1  

                    myslim, ze vysoka teplota ma vic nevyhod nez vyhod. prinejmensim loziskum to moc dobre nedela.

                    0 0
                    • Esi  

                      Náboj se od kotouče zase neohreje tak ze by měla ložiska nějakou vysokou teplotu

                      0 0
    • xtonda  

      Pokud není problém v síle brzd jako takové, ale v přehřívání nedával bych větší kotouče, ale komponenty s lepším odvodem tepla

      https://www.kupkolo.cz/…ice_z107373/

      https://www.kupkolo.cz/…zeni_z90818/

      0 0
    • Prca  

      Ok.tak to vypadá že bych dal větší 180 do zadu,teď jenom aby to bylo vše kompatibilní s deore brzdám + jaký adaptér a kotouče musí být na 6 šroubů.

      0 0
      • Vilém  

        No a taky ne kazdy ram pobere 180mm kotouc.U nekterych je tak blbe tvarovana zadni stavba, ze tam vic jak 160mm proste nedostanes.

        0 0
        • va-bo  

          Podle obrazku by to jit melo, ale smysl mi to uplne nedava.

          0 0
          • Vilém  

            Ted nevim ktery obrazek mas na mysli, kdyz vyfotil predni kolo.

            0 0
            • Kouba_2005  

              tohle je v pohodě, místa dost

              0 0
            • va-bo  

              Ma tam dva, predni i zadni. Smysl mi to moc nedava, protoze zadni brzdou nic moc neubrzdi. Je to spis jen pro korekci smeru jizdy. Zablokovat zadni brzdu jde i 160 kotoucem.

              0 1
              • JachymP  

                Vidíš a to je i dobrá rada – jakmile kolo zablokuješ, tření na kotouči se radikálně sníží a nebude problém s přehříváním. Maximálně na plášti ;)

                1 0
                • va-bo  

                  Plati varianta a) zadni brzda slouzi ke korekci smeru jizdy, predni k brzdeni.

                  0 1
              • Prca  

                To je pravda,ale jde o to že se zahřeje a začne vybrovat,přes­tane brzdit

                0 1
              • Mr.Duck  

                Nejde o zablokování brzdy. Se silnější brzdou můžeš brzdit později, tudíž déle nebrzdit a chladnout. Zároveň je se silnější brzdou zkrátka lehčí brzdit a můžeš se na ni víc spolehnout, což ti třeba v některých místech dovolí nebrzdit vůbec.

                Zadní hlavně používáš mnohem víc. Přední brzdíš prakticky když jedeš rovně, máš trakci a žádnej bordel před sebou, zadní si hlídáš rychlost skoro všude, takže se většinou zahřeje mnohem víc.

                Zároveň mít obě brzdy stejné je podle mne trochu lehčí ovládat. Hlava to sice dělá podvědomě, ale to neznamená že to nebere nějakej čas procesoru :)

                „Naučit se brzdit“ podle mě dělá každý celý život, a nemyslím že někdo to umí dokonale. Jen tak k těm ostatním odpovědím..

                1 0
                • va-bo  

                  Souhlasim. Je treba zmenit navyky. Lepe je brzdit kratce a intenzivne, nez dlouze jen pribrzdovat. Pak se brzda zahreje a nebrzdi.

                  0 0
                  • novas752  

                    A hlavně se oleští a nebrzdí, ani potom co vychladne pak nebrzdí tak, jako by mohla, kdyby byla používaná správně. Což je začarovaný kruh, protože s brzdama které brzdí velmi blbě se musí brzdit o to déle a nejde to pustit tolik jako s brzdama, které brzdí dobře.

                    0 0
                • XNeo  

                  V terénu platí, že přední kolo umí buď brzdit nebo zatáčet, nikdy ne oboje najednou.

                  0 4
                  • Mr.Duck  

                    Krásná teorie, zkusil bys to aplikovat radši tady, nebo třeba ve Farwell? Já bych se přišel podívat.

                    0 0
                  • novas752  

                    Jo kdxž máš pláště na prd tak ano. Často je potřeba obojí najednou.

                    1 0
    • osobne  

      Podle těch obrázků jsou třmeny moc vysoko nad kotoučem, hlavně u přední brzdy, brzdové destičky nesjíždí celou brzdnou plochu kotouče.

      0 0
      • david25  

        No hele podle obrzdene plochy na kotouci to ma fakt vysoko, ale minimalne ten predni adapter by mel mit spravny 180 a zadne podlozky nema.Nema ten adapter obracene?

        0 0
        • osobne  

          Podle mě patří dopředu takovýto adaptér:

          https://www.koloshop.cz/…i-180mm.html

          0 1
          • Vilém  

            Proc?

            Ma tam 180 mm adapter, kterej je kostrukcne lepsi jak to co postujes.

            1 1
            • wert7  

              Funguje každá kombinace adapteru a třmenu skutečně spolehlivě? Tohle vypadá na Tektro třmen.

              0 0
            • osobne  

              Protože je třmen moc vysoko nad kotoučem. Něco je špatně, nejspíš adaptér.

              0 0
              • Vilém  

                Z fota nepoznam co je to za kotouce, jak maji sirokou brzdnou plochu a uz vubec ne, ze by byly vysoko nad kotoucem.

                Treba se tazatel objevi a udela nejakou rozumnejsi fotku, kde bude videt jak se mu ojizdi desky.

                Tipoval bych to ale, ze tam puvodne byly tektro brzdy, s sirokou brzdnou plochou, vymenil samotne brzdy za deore a zbytek nechal.

                0 0
                • osobne  

                  No na jeho fotkách je jasně poznat, že mu brzdové destičky nesjíždí celou brzdnou plochu kotouče, jako to je např. u mého kola:

                  2 0
                  • Vilém  

                    ano, ze nesjizdi celou je poznat. Otazkou je, zda je to spatne. Pokud se mu ojizdi cele desky, tak to neni zadny problem.

                    2 0
                  • david25  

                    No jak pise vilem, pokud ma vyssi brzdnou plochu na kotouci, tak no problemo. Rozsekne to pouze pohled na desky :)

                    0 0
                    • Prca  

                      Ahoj.tak už sem se k tomu dostal.desky se sjíždí celé,tzn.ze to je v pořádku že???

                      0 0
                      • david25  

                        Ano, jak uz se psalo, mas kotouc kompatibilni i pro nizsi rady s vyssima deskama. Takze tady je to v poradku.

                        0 0
                        • Prca  

                          Tak sem nainstaloval kotouče smrt 76 180/160mm.des­ticky J04C metal ice tec.jeste sem na tom nejel ale mém pořád pocit za brzdice jsou dost vysoko.vzadu je deska dá se říct přesně z venkovním obvodem kotouče,ale vepředu je deska cca o 2 mm výš než kotouc.

                          0 0
                          • osobne  

                            Tipnul bych si, že ten adaptér na přední vidlici je nevhodný. Pokud bys dal na přední kolo kotouč 160 mm, třmen bez adaptéru a bylo to OK, tak ověříš, že je adaptér nevhodný. Pak ho buď zbrousit o 2 mm, nebo koupit jiný.

                            0 0
                          • osobne  

                            Vzadu to nech, tam to asi bude OK.

                            0 0
                • Prca  

                  Já se objevim později,su na dovolené????????.Ale je to tak.puvodne tam byli tektra a přehodil sem jen brzdy ale kotouč v předu je původní.Jak přijedu nafotim lépe,????.Jo a ještě sem to usadil na novou vidlici????????????

                  0 1
        • wert7  

          dopredu skutecne patri ESMMAF180PP2

          https://bike.shimano.com/…F180PP2.html

          Pro PM úchyt se mimochodem dává i dozadu.

          1 1
    • indet  

      Jen se zeptam používá někdo na 120mm boost Rebě kotouč 203mm? Přemýšlím o obměně kotoučů za Frezy, pro lepsi chlazení a lepší kompatibilitu s M8100 . Typ RT-MT905 se dělá pro 6 šroubů jen 203 a 180. Nesežerou mi ty kotouče metalicke desky předčasně?

      0 0
      • novas752  

        Nedělal bych to, při brždění se ta vidlice bude zasekávat jak se zkroutí. Na XC kolo nevidim důvod dávat víc než 180. Navíc čim větší kotouč tim častěji a víc to cinká.

        Metalické desky obrušují kotouč trochu rychleji než organické, ale to je prostě nutná daň, největší rozdíl co se týče tepelné odolnosti je právě v té brzdové směsi. Mě kotouče (centerline) s metalickýma deskama vydržely nějakých 170 000 výškových metrů celoročního ježdění převážně terénem.

        0 0
        • indet  

          To ja najedu tak za 5 let v Polabí. Centerline tam ted jsou.

          0 0
          • indet  

            Jinak Rock Shox se toho neboji , uvádí max provedeni kotouče u Reby 220mm. Včera me klučina v servisu upozornil ze Centerline kotouce maji malou plochu kotouče a nevyužívají desky shimano po cele ploše. Asi objednam jednu rt-mt905 v 180 na otestování a uvidím.

            0 0
            • MatS  

              Tak at si klucina nastuduje, jak ktere shimano desticky jsou vysoke. Deore a vyssi jsou se Sram Centerline kotoucem kompatibilni a rozhodne brzdi celou plochou kotouc. Ale desticky Shimano B01S (brzdy shimano 2×x az 5×x) jsou vyssi a s timto kotoucem nejsou kompatibilni.

              1 0
    • indet  

      Výše píšu že brzdy jsou M8100. Pri pohledu na kotouč je videt ze desky berou celou širku kotouce a zasahuji az k „nožkám“. Nevím zda 905 bude mit větší plochu, ale určitě bude lépe chladit.

      0 0
    • HadVoe  

      nechci opakovat, ale :)

      • nejvíc záleží na stylu brždění: stát na brzdě vs. dávkovat / střídat přední/zadní
      • na HT mám 180/160 shimano IceTech a snažím se používat přední, ale i tak jsem ojel brzdící vrstvu na zadnim dříve :). Ano. ta 160 vzadu zvadne dříve.
      • na fullu 180/180 na trailech neutavim a z tupejch sjezdů jen když chci. rozdíl oproti 160 na HT je pocitově 20% vadnutí později.
      • necitim rozdíl mezi shimano IceTech a řadama 6/7×. desky zatim vždy shimano bez chlazení. dvoupístky stačí na mojí váhu.
      • každý rok 2×3× výměna kapaliny/odzvušnění
      • osobně nový kotouče/destičky vezmu z kopce na ****** – tzn. brzdím jen třeba zadní dokud nezvadne. poznám díky tomu limity a tu chvíli před vadnutim. navíc mi kotouč krásně ztmavne – a sem za drsňáka :)
      • nejvíc mi dělá problém při údržbě, že prcnu mastnotu na kotouč a zbohem brzdný účinku.. rady jako odmastit/zdrsnit mi nepomohly – jen výměna desek a důkladná očista kotouče.
      • projel jsem x druhů brzd od hrozných po super a zůstávám věrný shimanu xt řadám. zvykl jsem si na to jemné dávkování.

      resume: zlepšit techniku brždění a dát na zadek 180. případně zhubnout :)

      0 0
      • Polo21  

        2–3× za rok odvzdusnovat brzdu asi nieje OK, podla mojho nazoru je nieco zle.

        1 0
        • novas752  

          Řekl bych že to dělá spíš kvůli výměně kapaliny než kvuli odvzdušnění. Sám to na endurku dělám 2× za rok, místo červeného oleje z toho vytlačim černou břečku.

          0 0
        • david25  

          tak trosku zalezi co a jak jezdis. Na endurku klidne 3× za sezonu a na posunovadle sem na to snad 3 roky nesahl. proc asi? :)

          0 0
          • Polo21  

            Jazdim vela, traily, bikeparky, mam Sainty a olej som menil po 3 rokoch aj to len pre istotu. Za tie roky som zjazdil cca 10 parov metalickych platniciek. Je pravda ze uz bol cierny, ale na vykon brzd to nemalo vobec ziadny vplyv. XT 8000 rada na trailovom HT tiez 1,5 roka bez vymeny, menil som ho, len kvoli tomu ze som ich predaval. Raz za sezonu dajme tomu by to mohlo byt OK, ale 2–3× sa mi zda naozaj vela.

            2 0
            • HadVoe  

              mas pravdu. obvykle staci menit 1× za rok. nekdy si to strihnu i v sezone kdyz musim delat po nejakym mordoru kompletku :) pravda je, ze vzdy vytece cerna brecka. bavime se furt o hobikach. profici to asi delaj trochu jinak…

              0 0
            • Esi  

              Teď jsem měnil tátovi na trekovém kole, ptl jsem se ho kdy měnil naposledy, kapalina nebyla černá ale čirá, vůbec to nebylo růžové.

              Říkal že to neměnil nikdy, to kolo má 14 let a brzdilo to normálně. TAk že určitě to závidí na tom jak jezdíš, na tom treku vydrží jedny destičky tak 4 roky cca 10 000km protože většina jízd je nějaká cyklostezka v podstatě po rovině. celkem má to kolo najeto tak 50 tisíc

              1 0
              • novas752  

                Origo náplň z továrny je bez barvy, i dneska to tak plněj.

                Když na tom nebrzdí a brzdy vůbec nerozpálí tak to samozřejmě neni třeba.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.