• Ruprt2

    Mám brzdy Avid juicy Seven. Zadní brzdu mám už delší dobu trochu zavzdušněnou, ale byl jsem líný projít si celou procedůrou odvzdušnění, tak jsem to oddaloval. Mohl jsem si to dovolit, protže A7 má štelovátka, kterýma se nepříznivý chod brzdy dá dost ovlivnit.

    Průšvih je, že se to poslední dobou začalo zhoršovat. Dneska jsem se po asi kilometru vrátil, protože jsem na to už neměl nervy. Zadní brzda je stále zavdušněná štelovátko na max a zabírá až na konci a skoro se zdá, že méně než na co jsem zvyklý (subjektivní). Dneska jsem se vrátil, protože mi zadní kolo jakoby neustále šustilo. škrtal mi koutouč o destičky. když jsem na kole seděl, tak jakoby víc než když jsem ho na místě roztočil. Dneska večer se vrhnu na odvzdušňování a výměnu kapaliny. Ale teď nevím jestli to škrtání je z důvodu zavzdušnění brzdy, nebo z důvodu max vytočeného štelovátka, nebo se mám obávat ještě něčeho jiného. Samozřejmě jsem si ničeho nevšiml, když jsem po poslední vyjížďce kolo ukládal, ale dnes jsem si toho všiml okamžitě po usednutí.

    Další dotaz je, že se mi zdá, když chci po dlouhé nečinosti brzd silněji zabrzdit, tak se jim nechce. např. šlapu pár minut kopec na jeho vrcholu mě čeká sjezd. Dole pod kopcem jdu na brzdy. No a teď když jdu zlehka, tak mám pocit, že to nebrzdí. když jdu ostře, tak to brzdí méně, než bych čekal, popř. cítím vibrace v zadní stavbě. Když pustím brzdu a brzdím znovu je vše OK. Ale je to vůbec normální? Aktuálně vždy když chci po delší době brzdil silně zmáčknu, obě brzdy pustím, a hned na to dávkuju dle potřeby, ale když na to zapomenu, tak bývám překvapený slabým brzdným účinkem. Logicky mi z toho vyplývá, že lépe brzdí zahřáté brzdy. tzn. mám blbý kotouč? nebo desky? nebo to má něco společného se zavzdušněnou brzdou? (kotouč i desky jsou originál avid)

    A poslední věc, když jsem posledně seřídil brzdy, tak bylo vše ok a po dlouhou dobu, ale pak jsem začal mít pocit, že vždy když kolo, které brzdí OK, ale příště vyjedu na kole, které nemá brzdy stoprocentně v pořádku. Nemění se brzdný účinek během jízdy, ale mezi jízdama a to znatelně. Kolo mám ve sklepě pověšené za přední kolo. Nemůže tato poloha vadit hydrám? Potažmo hydrám od Avidu?

    0 0
    • mr.antik  

      já bych řek že ta poloha může vadit zavzdušněným brzdám a taky bych zkontroloval stav zadních destiček

      0 0
    • marapara  

      S tou polohou nevím, ale asi bych začal výměnou kapaliny a odvzdušněním. Od toho bych se odrazil. Vyměn to a uvidíš jak se bude chovat dál.

      0 0
      • Ruprt2  

        Pravda, to už budu snad zítra vědět víc. Je taky pravda, že ten rozdíl je až poslední dobou, co mám štelovátko na max. což by potvrzovalo Antika, že když už je to fest zavzdušněné, tak ta poloha má (má větší) vliv.

         
        0 0
    • Ruprt2  

      No moc se to tu nerozjelo, předpokládám, kvůli nechuti vzhledem k podobným problémům v historii. Fakt je, že do historie jsem se podíval a svůj problém jsem tam nenašel, ale byl tam. Jenom jinak popsaný a já jsem to nepoznal. Protože ještě do minulého týdne jsem servisem kotoučovek nepoznamenaný.

      Momentálně mám brzdy už v pořádku (téměř), ale mám pocit, že jsem si s nima užil všechno co jde, tak to tu zkusím popsat. Snad to někomu k něčemu bude. Jinak pokud jsem jediná trubka, a to co tu píšu už všichni víte, tak sorry.

      Začal jsem odvzdušněním přední a zadní brzdy. Přední brzda se povedla hezky. Mám Avid Juicy 7, které mají štelovátko mrtvého chodu, a tak tu připomenu, co se nevyskytuje ve všech návodech. To je, že štelovátko, se musí vytočit úplně zpět. tj, přední brzda po směru hodinových ručiček a zadní proti směru. Při výměně brzové kapaliny a odvzduštění musí jít páky hezky a tvrdě hned od začátku. Pokud to tak není, tak žádné kolečko nepomůže  a je to blbě. Tady vznikl můj naprosto původní problém, kdy byla zadní brzda blbě doplněná a kolečko zůstalo vytočené a bylo to jakési divné. navíc si autorizovaný servis myslel, že červené kolečko je tam od odvzdušnění a tak šel na štelovátko kleštěma (ale to by bylo na jiné vlákno). Jen malá poznámka výrobce píše, že kolečkem lze otočit až 20×. Seřízení je tedy velmi jemné a mě samotnému přišlo, že to nic nedělá a na bike-foru jsem četl podobné názory, tak je to proto, že nestačí potočit pro kýžený efekt trochu, ale musí se točit fakt hodně.

      Jak jsem psal původně, tak mi desky škrtali, o kotouč. Bylo to proto, že zavzdušněná brzda, nefungovala správně a vzduch v systému měl za následek, že se pístky nevracely. Takže destičky pryč a roztáhnout pístky. Potom zpátky destičky a ups. Páka gumová, jde až ke gripu a nebrzdí :-(

      Po velkém googlování a pátrání jsem zjistil, že to bylo nejspíš tím, že byla vzduchová bublina za pístkem. Pokud je tam tak se často při odvzdušnění nepodaří odstranit. Někdo to řeší rozborkou třmenu, rozděláním expanzky apod. ale mě pomohlo znovu odvzdušnit, ale při zcela roztažených pístcích.

      Takže roztáhnout pístky, nasadit kolo a znovu odvzdušnit. Brzda jde parádně tvrdá jako šutr. ale kolo se netočí. Po několika probržděních je kolo téměř bloklé. destičky zakouslé do kotouče a nevrací se :(

      Řešení bylo shodit kolo  vytáhnout destičky a vzít silikonový olej, co mám na vidlici a mazat pístky a spartakiáda s vysouváním a zasouvám pístků

      Osvědčilo se mi cvičit jenom s jedním pístkem a druhý držet (v páce velkým šroubovákem). Byl jsem překvapený jak hezky pístky šly, oproti tomu, když jsem je zatlačoval poprvé (příště to už bude pro mě znamení, že je třeba mazat pístky). Nakonec zpátky desky a kolo. desky chodí zdá se jak mají, páka se chovala měkkce, ale po několika probrždění ztvrdla.

      Zaradoval jsem se, že tentokrát není třeba odvzdušnění, které je poměrně opruz. Ale kotouč stále škrtá a to tak, že kolo samovolně brzdí. Tak co bylo špatně? Bylo třeba seřídit třmen vůči kotouči. takže povolit třmen, a několikrát probrzdit a přivázat páku k řidítkům. utáhnout třmen. Nepovedlo se, tak znovu na jiném místě kotouče a už to šlo. Dočetl jsem se, ž eto někdo dělá s vloženou vizitkou z každé strany. To mi nešlo nemám tam dost místa, abych tam vizitku vrazil. To pro mě bylo další překvapení, jak je možné, že ten systém funguje, když tam není ani místo na vizitku. No snad to nemám špatně.

      Ale po celé této dohromady nekolikahodinové procedůře mi to lehounce škrtá v jenom místě a když se hodně soustředím, tak vidím, že kotouč v jednom místě háže do strany. Je to téměř neznatelné, ale vzhledem k tomu, že tam fakt skoro žádné místo není, tak předpokládám, že je to možné. Kolo jsem ještě pořádně neprojel, tak si to třeba i trochu sedne.

      Takže ve výsledku uvažuju, co s kotoučem. Možná bych tam měl dát nový, ale nevím jaký. Nejezdím s tím žádné prasečiny. Nevím jestli se mohl takto kotouč zvlnit přehřátím při nějakém sjezdu, nebo jsem ho někde jebl (což si nemyslím).

      Ale fakt je, že mám asi 86kg. kotouč je polygon 160mm. Tak uvažuju jestli tam nedát 185 popř. kulatý nebo nějaký pevnější (Hope?). Ve předu mám 160 a nemám problém (zatím).

      Jinak co mě hodně pomohlo jsou informace od Sramu mají tam 20str příručku jak na Avidy a pak bylo hodně podnětné video na youtube tady, ale tady je to ještě lepší

      0 0
      • Smazaný účet  

        Koukám, že problémy s juicyma jsou u vsech stejné. Blbec jsme si řekl že vyměním starou kapalinu a od té doby válčím s houbovitýma brzdama, kdy brzda začne zabírat cca 2,5cm nad gripem(vyhovuje mým krátkým prstům), ale jdy dotlačit až ke gripu( kolečkem mám nastavený uplně minimální mrtný chod páky). Jenom jsem vynechal to roztahování pístků, tekže se na to zaměřím a zkusím celou proceduru znova-s odvzdušňovacím kitem ze dvou provrtaných šroubků:)..

        Už mne ty hydry serou, jak nemám amstný kotouče/desky, tak je v nich vzduch:D

        0 0
        • Ruprt2  

          odvzdušňovací sadu mám taky homemade. Ale po mých zkušenostech (zadní brzda odvzdušněna za poslední týden 5× tak bych ti mohl dát pár tipů, které možná znáš možná ne. Přijdou mi důležité ty stopky na hadičkách, které má Avid v originále. Nahradil jsem je takovýma umělohmotnýma blbostma, co má žena na zavírání sáčků, prodává se to v každém supermarketu jestli víš o čem mluvíš.

          Tip 1) když dám brzdovku do stříkačky, přestože tam není skoro žádný  vzduch, tak zavřu hadičku a přitáhnu pístek tak aby uvnitř vznikl podtlak. A divil jsem se kolik je tam vzduchu. Dělám to furt dokola, dokud tam není skoro nic (resp. jedna velká) borec na to upozorňuje na tom videu o kterém říkám, že je lepší.

          Tip 2) když vyměníš brzdovku a odvzdušníš třmen, tak před odvzdušněním páky odmontuj spodní stříkačku. Když předtím horní stříkačku zavřeš (skřípneš hadici) uteče ti dole méně brzdovky.

          Tip3 ) Jak odvzdušníš páku, tak zatlač na píst stříkačky, jako by jsi to chtěl natlakovat a zaškrť hadicu. pak odmontuj stříkačku a z patrně lehce kapající stříkačky nakapej trochu brzdovky do otvoru, než tam dáš šroubek (rovněž to doporučuje na tom lepším videu¨

          Tip 4) připomínám, že na levé páce vytočit kolečko po hodinách a na pravé proti hodinám.

          Tip 5) jakmile máš dolní stříkačku odpojenou, tak páku lépe odvzdušníš, tak, že ji mačkáš. je to efektivnější než na ni klepat.

           

          Sice jsou to kraviny, ale zrovna tyto kraviny mi udělali rozdíl mezi pákou jako šutr a pákou jako houba. Jinak taky po mých zkušenostech bych brzdy v takovém stavu jako máš ty už raději nejezdil. Zdá se mi ta procedura potom horší. A poslední tip, když už budeš roztahovat pístky nezapomeň je hned namazat.

          0 0
          • Smazaný účet  

            na zaškrcení hadičky používám laboratorní tlačku (http://www.thermofisher.cz/…05_1030.html), takže tohle mám zmáknutý. Odvzušnění brzdovky je důležitý, vždycky jsme to delal,a le musim s epoohlédnout po tříkažkách s gumovým pístem-ty plastové propouštějí vzduch) .

            Ted si nejsem jist, an kterou stranu jsme to kolečko vytáčel,a le logicky na tu, aby byl prázdný chod páky co nejdelsí(tedy aby se do systému vlezlo co nejvíce brzdovky). pak při dotahování kolečka byl chod hezky krátky(což chci), l epo chvíli vlivem přetlaku utekla brzovka ven a smyla mi nápis „Juicy seven“, takže mám noname hydry:(.

            Jinak s tema brzdamato enní taková hrůza, vždy zabrzdí když mají a navíc teď stejne nemám moc čas jezdit-a vyskládal jsme druhé kolo, tkaže se raduju na něm:)

             

            Mazání pístků je prodle mne trochu sporné. Spíše se přikláním jejich „vyčištění“ bzrdovkou a následovnému vysušení ubrouskem.

            0 0
    • mastihuba  

      To tady zneužiju, sem včera měnil desky a jak sem zatlačil na pístky(kolo otořený na sicnu a na rodla, tak mi z expanzky přes těsnění u víčka vyteklo trochu kapaliny. Brzdy vypadají že dál fungují, ale po tomhle úkonu mi při zmáčknutí šla tím malým otvorem ve víčku kapalina s bublinkama. Znamená to že v expanzce něco prasklo a je to zavzdušněný? Nebo že tam bylo moc kapaliny  a tím jak jsem zabral na pístky to prostě muselo někudy ven.

      0 0
      • kubad  

        moc kapaliny a musela ven – normální nic se neděje

        0 0
      • pepek  

        Děláš velkou chybu, Jaromíre. To se ti vymstí .  (To otáčení byka na sicnu-Jednou to poznáš.)

        0 0
        • mastihuba  

          desky tři roky vyměňuju furt stejně už tam mám cca sedmou sadu, akorát loni byly na servise a byla tam přidána kapalina, která po roztažení prasátek musela někudy ven. To co řikáš v mojem případě evidentně neplatí.

          0 0
      • Karaya  

        Hlavne nedoporucuju v tyhle poloze J7 mackat, zacnou se zavzdusnovat..

        0 0
        • Ruprt2  

          No doufám, že to nebylo jenom plácnutí do vody a máš s tím konkrétní zkušenost jestli jo, tak to zkus rozepsat. Na druhou stranu jak jinak promazat pístky. Musím říct, že takový názor jsem slyšel a přímo panicky jsem se ho bál, „Když sundáš kolo, tak se na páku nesmíš ani křivě podívat jinak se tam dostane vzduch“ Při promazání pístů, to ale dělat musíš a když jsem skutečně viděl jak se to chová, tak už na to tolik nedá. Ano je možné pístek tak moc vystrčit, aby se tam dostal vzduch, ale to by musel chodit jeden víc než druhý a na páka by se musela mačkat opakovaně.

          0 0
          • Smazaný účet  

            ono ty paky by mely byt navrhnuty tak, ze se sami odvdusni. Jinak ja se dycky(a ze uz sme se pokousel nekolikrat) pokousim odvzdusnovat tak, ze odmontuju brzdu i s adapterem, coz mi pri me sikovnosti usetri omastovani kotouce:D. na prepravu je dobre neco vrazit mezi desky-fajn je ten plastovy blbinec, ale postaci kus plastu(trebas nastrihany z informacnich cedulek „vstup na staveniste zakazan“), brzdu zmacknout a zajistit nejakou bumkou(zmacknutim se izoluje hydraulicky system  od expanzky, ve ktere je vzduch a tim se zabrani zavzdusneni. Ovsem pribude gymnasitka s kolem:D

            0 0
        • camillio  

          No, mně dokonce stačilo vézt bajka ve vlaku pověšeného za zadní kolo (jinak už se na ten věšák prostě nevešel). Po dojetí dom jsem rovnou objednal odvzdušňovací set… Sice to stojí pekelný prachy, ale zase mi to doma zůstane napořád (nebo aspoň dokud kolo bude kolit).

          0 0
          • gazman  

            Nebo dokud se nepokazí,měl jsem ho v garáži rok a hadičky stvrdly natolik že už nejdou zaškrtit a gumové písty chytly takový vakl že jsou na hovno obě stříkačky,nechápu proč se to stalo,dokonce jsem v nich už potom pro jistotu ani nenechával kapalinu a pokaždé je vypláchnul vodou,je to šmejd největší a ty kurvy za to chcou tolik peněz.

            0 0
            • camillio  

              Ou jé, a já si dělal naději… No tak si udělám jinou, a sice že už používají jiný matroš. Optimismus (naivita) musí být :-D

              0 0
              • gazman  

                Ty hadičky se daj v pohodě vyměnit ale ty písty ne.Mám v garagos v zimě stejnou kosu jak venku,jestli to nebylo tím,nevím no.Nic jiného mně nenapadá,snad bude tvá teorie o novém matrošu fungovat bo jsem si koupil nový kit :-)

                0 0
                • Zdyn  

                  prosimte hadicky koupis za 5kc a strikacky stoji 10kc, takze zadny peroblem :)

                  P.S.: striokacky to chce pokazde vyplachovat, jinak je dotka po delsi dobe rozereze.

                  0 0
        • Karaya  

          Moje zkusenost je takova, ze pokud v nich alespon trochu vzduchu je, tak zacnes v poloze vzhuru nohama mackat paku a postupne se ti krok prodlouzi az k riditkum. Cim to je nevim, ale dobre mi to nedelalo, takze po odvzdusneni uz to nedelam. Kdyz mazu pistky, tak mam odmontovanmou brzdu i s adapterem, abych mel k tomu dobrej pristup. Ale ty moje brzdy jsou vubec takovy divny, takze je klidne mozny, ze to nikomu jinymu delat nebude :-)

           
          0 0
          • mastihuba  

            kapalina nateče do expanzky nebo nevim kam, otočíš bajka zpět na kola kapalina nateče tam co má a zas to v klidu jede dál.

            0 0
          • MlokCZ  

            Je to tím, že v tu chvíli se vzduch, který byl v expanzce dostane do systému. Na to zase stačí pak dát kolo do správné polohy, párkrát zmáčknout za páku (případně v nejhorším ho nechat tak stát přes noc) a vzduch se do expanzky zase vrátí.

            Ale samozřejmě nejlepší je ten vzduch tam nemít.

            0 0
            • mastihuba  

              zase dyž pak měníš desky a a zabereš na prasátka, tak ti ta kapalina vychčije ven, takže v zásadě je to asi jedno.

              0 0
              • kubad  

                tohle je teorie jak by to být mělo – praxe to bohužel vždy nepotvrzuje

                0 0
    • Svět videa  

      žasnu jak někteří promazávají pístky olejem… je to „namazané“ jen do prvního pořádného sjezdu, kdy se olej vlivem teploty zapeče a je to pak ještě horší…

      to neděláš dobře Jaromíre s tím olejem…

      0 0
      • Smazaný účet  

        tak bude záležet jaký je to olej. Silikonový olej má stálost nekde do 150–170 °C, brzdová kapalina DOT 3 má bod varu 205°C(140°C), DOT 5.1 260°C(180°C), závorkách uvedeny hodnoty bodu varu pro 3% absorbované vlhkosti. Tkaže je otázkou, kdy začnou brzdy přídírat(zatuhlé pístky) a kdy přestanou brzdit(„zavzduš­něné“ vodní párou)…

        Jak jsou na tom brzdy plněné olejem, nevím.

        0 0
        • MlokCZ  

          Navíc kdo pravidelně Dotku mění každou chvíli, že. Tedy bude tam jistě i nepatrně vody a tedy ta teplota bude v reálu klidně i horší než pro ten silikonový olej.

          0 0
      • Ruprt2  

        čím teda mazat? nebo nemazat? když se pístky nehýbou, tak co s nima. ta brzdovka kdovíjakou mazací schopnost nemá. O Silikonovém oleji se píše všude. V tomto směru jsem se právě přiklonil k většině.

        Co teda doporučuješ?

        0 0
        • Smazaný účet  

          Pokud jde o rozhybani, tka jde primarne o to, aby se z pistku uvolnil maras, ktery pridira pistek v prasatku. Co se tyce klouzani pistku, o lubrikaci se imho postara kapalina uvnitr prasatka. Nic to ale nemeni na tom, ze takdy brzdy sem tam maznu:)

          0 0
      • kovar  

        zapečený olej, hahahah.

        0 0
      • gazman  

        Co to?

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ja jenom chtel napsat, ze ve chvili, kdy by se na pistku zacal zapekat olej, samotna ucinnost brzdy by sla uz do kytek. Nehlede na to, jak by se chovaji samotne brzdove desky pri vysoke teplote. A o tom, ze primo na deska je teplota mnohem vyssi, nez nasledne na pistku, neni pochyb.

          0 0
      • MlokCZ  

        No vidíš. A přesto to spoustě lidí ke spokojenosti funguje. Už jsem brzdy, kde byly rozchozené pístky více máznuté silikonovým olejem, ve sjezdu párkrát utavil a přesto ty rozchozené pístky po namazání další celý rok krásně chodily a stále ještě chodí. Asi mám nějaké vadné brzdy, když se mi tam ten olej nikdy nezapekl a nikdy se mi to nezhoršilo :-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.