Životnost a údržba komponentů

32 nepřečtených
  • FOSA

    Zdravím, chtěl bych se zeptat na životnost a frekvenci údržby komponentů – poprosím brát nějakou střední hodnotu, je mi jasné, že se neshodneme použitelnost se bude lišit, ale jen nějakou orientační hodnotu…

    U mě se bavíme o HT, 2×10 speed, to bude asi taky hrát roli.

    1. řetěz – čistím, mažu, měřím co týden (zatím mám 1200 a dobrý). Čistím když už se lepí bordel, někdy možná zbytečně často :-D
    2. kazeta – čistím v rámci řetězu, očistím zuby a celou kazetu od bordelu.
    3. střed kola – do toho jsem zatím nehrábl, nevím, jakou má náchylnost na dostání se bordelu a jak často to čistit, stačí třeba 2× za sezonu? (sezona u mě bude tak 4–5 tisíc km?)
    4. kliky a převodníky – ozubení vydrží déle než kazety bych hádal?
    5. vidlice – dáváte do profi servisu třeba 1× ročně?
    6. Kola – přeměření napětí a doladění drátů? Tady s tím spolupůsobí i náboje?
    7. hlavové složení – stačí jen rozebrat, otřít, očistit, případně máznout – jak často?

    Rád bych prodloužil životnost kola, baví mě i údržba a taky bych nerad do servisu s každou kravinou, proto bych rád pár názorů a rad, do čeho se pouštět a jak často. (na vidlici a měření drátů bych si netroufl, zbytek snad jo :-)

    Díky, Fosa!

    0 0
    • novas752  
      1. 300–6000km
      2. 1–5+ řetězů
      3. dokud se to točí bez vaklu a tiše tak do toho nelez. 1000–15000km+
      4. ne vždy, opět záleží na konkrétních kusech a způsobu použití.

      Co a jak často kontrolovat velice záleží na způsobu využití, hmotnosti jezdce, stylu jízdy, povaze terénu, konkrétní konstrukci dílu, frekvenci a způsobu mytí (autošampony ano/ne, wapka ano/ne atd.).

      0 0
      • petrun  

        S wapkou opatrně! Po roce pravidelného čištění wapkou jsem musel vyměnit oba brzdové třmeny, protože silikonové těsnění kolem pístků bylo pocuchané. Teď už se několik let vyhýbám stříkání wapkou do třmenu a brzdy drží. Z boku jim to ale nevadí. To samé náby. Teď jsem měl rozebraný Hope zadní náboj a prachovky na ložiscích byly pomačkané od wapky. Sejmul jsem je, ložiska promazal vazelínou, prachovky usadil zpět a náboje jsou opět OK.

        0 0
        • novas752  

          Já wapkou čistim jen a pouze pláště, nic jinýho.

          0 0
          • petrun  

            Wapkou mám připojenou od dubna do listopadu a nic jiného na biky nepoužívám. Není čas na jiný způsob mytí kola :-)

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Aniž bych chtěl rýpat, já i hodně zasrané kolo během pěti minut umyju zahradní hadicí s násadou pro kropení taková kde jde nastavit i přímý proud vody). Wapku bych chápal jen pokud je potřeba čistit větší množství kol během pár minut.

              0 0
        • Romancero  

          wapku používám…studenou vodu …bez problémů.. staré XT náby mají dobré utěsnění.

          I řetěz a kazetu čistím wapkou…a právě proto, že studená voda perfektně řetěz očistí=zbaví mechanických nečistot, ale ne zcela odmastí. Pak je důležité ho nechat vyschnou a namazat kvalitním mazivem..samozřejmě lepší je řetěz nerezový.

          Je tedy pravda, že o řetěz se starám dost nadstandardně­..v podstatě se o něj neumažete. Je lépe ho očistit po každé delší vyjíždce (hadr namočení ve WD a mazání „suchým“ mazivem) než ho máčet celý v naftě nebo mít v „pračkách na řetězy“)..

          1 0
      • mr.nikdo  

        Asi souhlas.

        Mozna doplnim – nizsi najezdy jsou hodne ovlivneny: Jizdou v bahnu, Silovym slapanim, Silenym razenim, a to je zatim vse z hlavy, co mne napadlo :-D

        0 0
    • Georrge  

      Hlávko, střed, náboje atd. – všude jsou ložiska, která nepotřebují údržbu, maximálně očistit vnější kryty, ale jemně, pokud použiješ wapku, protlačíš bordel dovnitř a ložiska rychleji vyhnijí. Starat se až když začnou vyluzovat zvuky. A hlavně nemazat olejíčky! Ty ředí vazelínu uvnitř ložisek a zase rychleji vyhnijí.

      Kazeta – občas očistit, neřešit, nemazat.

      Řetěz – občas očistit, neřešit, LEHCE máznout až když vydává zvuky. Pokud si nechceš zničit kazetu, tak měřit měrkou a včas vyměnit. Pokud usoudíš, že si stará kazeta už s novým řetězem nesedne, tak jezdi dokud to nezačne dělat bordel (přeskakování řetězu, špatné řazení atd.).

      Vidlice, tlumič – jemným hadříkem často otírat vnitřní nohy a vždy potom trošku stříknout brunoxem nebo jiným olejem na vidle. Velký servis v závislosti na nájezdu, jednou za dva roky podle mě stačí, pokud jezdíš opravdu hodně, tak jednou ročně nic nezkazíš.

      Brzdy – občas kontrolovat utažení šroubů, páček a únik brzdovky. Jednou za dva/tři roky vyměnit brzdovou kapalinu. Občas kouknout na stav desek a kotoučů.

      Dráty – u nového si zkusit rukou napnutí drátů a pokud budeš mít časem pocit, že jsou výrazněji volnější, tak nechat dotáhnout.

      0 0
    • doubleingram  

      Moc to zeres, neresit jezdit.

      0 0
    • Prazak0  

      Měřit často řetěz nevadí, já už mám u řetězů vypozorovanou životnost, takže neměřím moc často. Životnost řetězu záleží na značce a konkrétním řetězu. Ani je moc neudržuji a vydrží mi přes 3 tisíce. Kazetu – když je oběhaná, tak hůře chodí, jinak neřeším, ano někdy vyčistit, když tam zapadnou nečistoty. Střed – mám zapouzdřený, takže nic s ním nedělám. Kliky a převodníky – obojí vydrží velmi dlouho, déle než např,. kazeta. Kazeta vydrží aspoň 10 tisíc km, převodník o dost více. Může ale dojít k ohnutí převodníků – takže kontrolovat, že při otáčení nehází jak rozcentrované kolo. Kola – dráty nemají být popraskané, kontroluji, když vlítnu do nějaké díry na silnici. Pokud nehází, pak neřeším. Napětí neřeším, kola mi vydrží vycentrovaná několik let. Hlavové složení – nic s tím nedělám, je to promazané tukem při složení, není to namáhané stejně jako ložiska v náboji.

      1 0
    • Cemik  

      V podstatě ti všechno napsali kluci takže už není co až tak dodat. Možná že zkušenosti bych poradil zbytečně nevrtat do věcí které to ještě nepotřebují (střed, pístky brzd, i to hlavko bych moc nehrotil) samozřejmě mimo normální údržbu o které píšeš. Snadno pak sklouznes do začarovaného kruhu lupaní, vrzání, vibrací atd. Na druhou stranu je fajn vidět že se někdo snaží tomu kolu dát svůj čas, kolem sebe mám borce co kolo hodí 2× za rok do servisu, ani ho neumyjou, a pak se diví že po nich chcou 2k za práci a výměnu toho o co se nestarali.

      0 0
      • Romancero  

        je to zážitek servisovat kolo zasviněné od bahna a neudržované..Hlavně , když není tvoje.

        Samozřejmě někdo přijde, že mu přeskakuje řetěz..ale už nepočítá s tím, že je potřeba vyměnit i celou kazetu! a přitom zjistíš , že má vakl v ložiskách atp. …ale to asi znáš?

        0 0
        • Cemik  

          Vozím takhle firemní kola do servisu 1× ročně, letos už mi borec řekl že to vezme naposledy. Ale to jsou 4 kola pro 35 lidí…

          0 0
          • Roxteedy  

            Proc naposledy? Servis je tam snad proto, aby provedl sluzbu a rekl si za to odpovidajici odmenu… co tomu chasnikovi vadi?

            0 0
            • Prazak0  

              Já bych taky myslel. Ale někde fungují tak, že servis dělají pro kola, co člověk u nich koupil. Pro jiné ne, nebo jen okrajově. Třeba jeden pražský servis je dosti neochotný, radši prodávají kola, těm pak servis poskytnou. Jinak sice neodmítnou, ale jsou dosti neochotní.

              0 0
              • Roxteedy  

                lidská blbost je bezmezná

                0 0
              • bezdratova.sprcha  

                Tak jsou shopy které vydělávají hlavně servisem, a zrovna tak jsou shopy, které kdyby to neznamenalo, že u nich někteří nenakoupí, tak servis vůbec nedělají.

                0 0
                • Roxteedy  

                  každej svýho štěstí strojvůdce…

                  Jsem asi moc postiženej svým oborem IT. Na HW hovno, až prodělek. A živí nás pouze služby…

                  Vítáme chlebem a solí lidi, co si koupí nějakou jebku na Alze a přijdou si ji k nám opečovat…

                  0 0
    • Rychlej turista  

      Nevrtat se v tom, co funguje. Nic lepšího pro prodloužení životnosti asi nevymyslíš :-)

      0 0
    • FOSA  

      Všem díky, budu se tedy vrtat, až když bude potřeba. Uvidíme, jak dlouho mě to vydrží se o to starat, nerad bych s kažždou kravinou do servisu, tak možná něco pochytím metodou pokus/omyl, snad nebude omyl zásadní a mou zručností neodpálím komponent… :-D

      0 0
    • jonti  

      Docela zasadni je pravidelny servis vidlice, at se potom za rok nebo pozdeji nedivis, ze je vydrena, kdyz se dovnitr dostane bordel nebo je malo oleje.

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        No nutno vzít v potaz cenu vidlice a servisu, aby člověk nedal víc za servis než za novou vidli.

        0 0
    • losiik  

      dotaz na pressfit stred sram s klikami gx.. dnes jsem ho poprvé po asi 2t km rozebíral a vyčistil, žádná vůle, promazal a nasadil nazpět..

      podle hesla “neměň co funguje” nemám v plánu ložiska ve středu měnit, ale nemá někdo představu, jak dlouho vydrží? nejezdim ve sněhu a dešti, je on blátě někdy, neumyvam vapkou.. at mám aspoň trosku představu, kolik to snese

      0 0
      • Romancero  

        to se nedá objektivně posoudit. Dělám ve státní zkušebně a pokud chceš něco ohodnotit objektivně, musíš to zkoušet podle technických norem (a ještě se na tom musí výrobci shodnout , pokud nejsou zkoušky povinné).

        Tedy pokud chceš porovnávat výdrž třeba u ložisek nebo řetězů, musíš je vystavit stejným testovacím podmínkám.

        V praxi je to nereálné..každý jezdí jinak náročné terény, je jinak silově/frekvenčně vybaven, má jiný výkon, hmotnost..atd. a to nemluvím o kvalitě (přesnosti ) uložení ložisek.

        A životnost je něco jiného než trvanlivost…

        0 0
        • losiik  

          nj, takovou nějakou odpověď jsem čekal :)

          tak to budu hlídat a uvidím sám, kdy to odejde.. :)

          0 0
          • Romancero  

            trochu jsem dělal na škole do ložisek-brusná vřetena. Když to zjednoduším..je lepší menší předpětí než vůle. Z hlediska životnosti ložiska i „lehkosti“ chodu při zátěži (zátěž přenese více kuliček).

            Je to někdy úsměvné, když slyším prodavače v obchodě , jak hrdě hlásí „je to na průmyslech“ a o ložiskách jejich únosnosti, životnosti a kvalitě vědí kulové! průmyslové ložisko není vždy výhra! Zvláště v té kvlatě jaké se standardně dodávají na „normální kola“.

            Lépe je vždy mít ložisko, u kterého se dá vymezit vůle během provozu, a největší alchymie je povrchová úprava a tvrdost (houževnatost) materiálu konusů-odolnost proti únavě materiálu (a vydrolování „pitting“)

            Měl jsme tu možnost jezdit na staré Campě Recordu-nic lepšího jsem zatím , co se týká životnosti a lehkosti chodu (precisnosti provedení) nepoznal.

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Kuličková ložiska jednoduše vyklepneš a vyměníš, o seřizování se nestaráš. To je jeden z hlavních důvodů proč kónusy už dnes moc lidí nechce, snad jen silničkáři. Správné vymezení je nutnost.

              0 0
      • zirecek  

        Neřeš a jezdi. Kolo je na zážitky při jízdě, nikoliv na zážitky z přehnané údržby.

        Střed řeším až má vakl, tuhne nebo vydává zvuky.

        Stav středu poznáš jednoduše při čištění řetězu, kdy točíš klikami dozadu „naprázdno“.

        Při Tvém užití by měl střed vydržet několik až hodně let.

        0 0
      • PENE  

        Kazdemu vydrzi jinak a to klidne i ve stejnych podminkach. Pokud se toci nema vakl a nebo nedrhne tak na nej nesaham. Stav stredu poznas nejlip tak, ze sundas retez z prevodniku a protocis kliky.

        0 0
    • maajkee  

      Řetěz na silničce mi vydrží 3 tisíce, na biku tisíc.

      Záleží kde a jak jezdíš. Čistím ho každou chvíli a mazu Ob vyjížďku nebo přes každou, zrovna tak Gigera u vidlice, tlumiče i teleskopky.

      Hlavko jednou za rok rozebrat namazat.

      Brzdy jsou blbuvzdorny, dokud brzdej nesahat

      Středový osy dneska taky celkem drzej a není důvod se v nich moc vrtat.

      Na vidlici jsem úchyl a rozebiram to, mazu a měním olej několikrát do sezóny, miluju pocit čerstvě namazany vidlice :)

      Kola docentruju když vidím že trochu házejí a nebo když vím, že jsem to pro vyjizdce někde kopnul.

      Čím víc jezdíš, tim víc servisujes a čím víc jezdíš v morku a bahně tím servisujes ještě vic.

      Takže nejlepší nejezdit a je klid :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.