Zapletení kol_prosba o rady záplétačů

66 nepřečtených
  • Pista.Wassermann

    Ahoj všem. Rád bych si sám zapletl kola. Nějaká základní třikrát křížená už jsem si zapletl a rád bych se pustil do něčeho sofistikovanějšího. Na nábojích Shimano 600trikolor mám v plánu zaplést leštěné kinlin ráfky se snahou o pěknou hmotnost. A byl bych moc rád, kdyby mi zde zasvěcení pripominkovali mé úvahy. Váha jezdce, cca 90kg. dráty uvažuji sapim laser, či d-light, primárně kombinace (36der). Podložky pod niple typu MG od sapimu. Niple double square mosaz. Vepředu radiál, vzadu u kazety 2×křížený, naproti radiál.Mé dotazy: napětí uvažuji max. 100kg/f, správně? Či více zohlednit hmotnost jezdce? Limit ráfku je 110. Vzhledem k použití podložek pod niple MG od sapimu se mi v ráfku přizvedne niple, zohlednit při výběru délky drátu? Totéž při použití double square niplu, který je delší, řešit nějak jinak délku drátu? A poslední dotaz, řešíte nějak zajisteni niplu? Myslím, že double square nemá secure lock od výroby, tak zda nepoužít Loctite na zavity? Prosím věcně. Rady typu zanes to někam, kde tomu rozumí mne to nenaučí.

    Předem moc diky všem za rady a ochotu mi pomoci.

    0 0
    • kubad  

      nevim jestli Shimano náboje povolují radiální zapletení – podle mě ne

      radiál na 36 děr je nesmysl

      sapim laser, či d-light, na 90kg taky není ideál – Sapim Race

      double square nipl je +1mm na délce drátu

      podložka pod nipl taky prodlužuje drát

      na fixování niplů používám tohle:

      https://www.koloshop.cz/…i-niplu.html

      takže začni znovu :D pak se dají řešit délky

      2 0
    • va-bo  

      Vyplet budes muset dotahnout. Lepeni zavitu tudiz nepouzivam.

      0 0
    • šlapatko  

      Zdarec odlehčených drátů bych se nebál, ale výplety budou měkší (pohodlnější). Podložky nepoužívám, niple nelepím. Na radial se vykašli a vypleť to klasicky 3× křížení. Mám dráty Pilař a drží už 10000km+. Pláště 622–40, váha 100kg a bylo i více. Dráty: https://www.biketone.cz/…y_d3692.html

      0 0
    • Jáchym 1  

      Jak píše Kubad,radial NE!

      Jsem si to taky kdysi udělal na 105kách a trhla se mě příruba.

      0 0
    • Pista.Wassermann  

      Díky za názory, radiálu se tedy vzdávám, ač nerad…ale více než 2× křížení že mě nedostanete:-) je však zajímavé, že jsem takových zapletu na těchto nábojích našel na netu dost a vše vypadalo na kola nikoliv nové zapletená, ale původní. Odkaz na spice Pillar je super, sám jsem se přesně na tyto již díval. Ve stříbrné jsou dokonce za 15kc…jsou to defacto o trošku lehčí ekvivalenty k sapim D-light bych řekl. Co to napětí, 100kg/f je ok?

      0 0
      • šlapatko  

        Sapimy tady moc lidí nevozím, ale mám dobré zkušenosti. S napnutím neporadím. Dotahuji dle citu. Zaplétám jen sobě a známým.

        0 0
        • Cavendish  

          Sapim tady naopak vozí každý druhý. Kvalita stejná jako u DT a jsou o něco levnější

          0 0
          • šlapatko  

            Oprava, myslel jsem Pilar.

            0 0
            • Cavendish  

              Tak to jo. Já taky Pillar rad používám. Jsou to kvalitní a cenově dostupné dráty a nikdy sem s nimi neměl problém

              0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        2× krizeni se dela na mensi pocet dratu, 28–24, protoze se to vice blizi dratu na tangente. U 32–36 dratu je to 3× krizeni.

        1 0
        • nksh  

          Jestli se nepletu, tak DT Swiss zapleta 28dratu s 3× krizenim

          0 0
    • Pista.Wassermann  

      Ještě dotaz: započítává se při výběru drátu nějak jeho protažení při cíleném napětí? Nebo to zohledňuje calculator?

      Uvažované dráty pillar mají protažení cca 2mm při 100kg/f

      Délku drátu uvažuji vybírat dle: https://www.sapim.be/…e-calculator

      0 0
    • google  

      Ahoj,

      doublesquare niple pro ruční zapétání nejsou potřeba, respektive nemají žádnou výhodu.

      Smysl mají při strojním centrování, kdy mašina nepoškodí povrchovou úpravu černých niplů.

      Naproti tomu secure lock varianta je podstatná výhoda pro stabilitu výpletu.

      Podložky dej podle doporučení výrobce.

      Křížení 2× na 36 drátů je ok.

      0 0
    • scortis  

      Ahoj, na starších kolech už mi praskl asi třetí drát (J bend, u hlavičky). Inu asi jsem tehdá udělal chybu, že jsem šetřil a nechal si tam dát nějaké noname (asi Force) dráty. Jelikož už mě nebaví dojíždět s rozcentrovaným kolem a drátem zamotaných ve výpletu, tak jsem říkal, že bych si to sám přepletl asi na Sapim Race dráty. No a teďka otázka, niple jsou mosazný a vypadají v pohodě, stačí vyměnit ty dráty za nové stejné délky a niple nechat nebo dát nové? (Tolik peněz navíc už to není)

      0 0
      • kubad  

        to jako fakt budeš řešit niple za 4kč kus? v černé – stříbrné jsou za polovinu

        nepíšeš co je to za kolo, jaký náboj, pokud to má něco za sebou a chceš bezproblémový provoz je otázka zda se přepletení vůbec vyplatí s ohledem na ceny za co koupíš nové

        0 0
        • scortis  

          Hele já vím že se to finančně u těchto kol až tolik nevyplatí (ZTTO náboje, blackjack ráfky), ale dráty + niple budou tak 1500 a beru to tak, že se to alespoň naučím a jako zábavu na dlouhé zimní večery.

          0 0
          • kubad  

            kolik mají najeteo,? jde o ráfky aby nepraskli brzo třeba

            0 0
          • Hrabex1  

            hraj si, zvazil bych i novy rafky, popripade i naboje a prejit na 28 dratu (podle toho, kolik vazis). Za usetrene 4 draty ti zbyde na nove biple :-)

            0 0
            • scortis  

              nebo třeba rovnou celé nové kolo že? :D já to chtěl primárně udělat nějakou poměrně lowcost cestou

              0 0
              • kubad  

                v klidu to přepleť, niple můžeš použít, pokud je tlak na cenu, ale jak sem psal je to otázka co se vyplatí to si posuď sám

                0 0
              • va-bo  

                To je taková univerzální rada na BF, prodat a koupit nové kolo. :-)

                1 0
              • xtonda  

                Lowcost cesta jsou pozink dráty ze šroubárny Marek. Kdysi mi někdo tvrdil, že obyč ocel není tak náchylná k lámání jako nerez.

                0 0
                • Vilém  

                  Lowcost je nerez od Marka, pozink bych nedaval,uz jen kvuli vzhledu.

                  1 0
                  • xtonda  

                    Já mám vzhled někde, ale jako že fakt úplně. Pozink vypadá v podstatě úplně stejně jako stříbrný nerez

                    0 0
                    • novas752  

                      No, možná první půl roku.

                      0 0
                      • xtonda  

                        Mě je to fakt jedno, 4 roky

                        https://photos.app.goo.gl/…vzFaPcn4Jkt5

                        0 0
                        • Vilém  

                          Jestli je tam 4 roky i ta kazeta tak to asi moc nenajelo, nebo jo?

                          No a ono taky 20" kolo na rafkove brzdy je trochu neco jineho nez treba 29" na kotoucich.

                          0 0
                          • xtonda  

                            Ta Advent sada je od loňského Ježíška, má tak 500 km. Zadní kolo má asi 2200 km, je to skládačka, jezdím na tom když jsem listopad – březen v Praze, zbytek roku jezdím na chalupě na horském.

                            0 0
                    • Mamut  

                      Kedysi davno, ked osm este jazdil pozinky, tak mi casom praskali. Na rozdiel od napr. aj najlacnejsich nerez spic od Marka. Neviem,ci nejaka korozia alebo len nahoda.

                      0 0
                • cibi  

                  proboha pozinky NE

                  0 0
                • scortis  

                  Zas tak lowcost to nechci, budou černý niple a černý špice sapim. Koukám že BF umí jen oba extrémy, v tom případě je nejvíc lowcost prodat kolo a chodit pěšky :D

                  1 1
                  • mirorek2  

                    Sapim výplet na staré blackjack ráfky je číčovina hlavně, dej tam jakékoli nejlevnější nerez dráty

                    1 0
                    • Vilém  

                      S tim „jakykoli“ bych byl opatrny, viz ty zdaleka ne prvni stiznosti na Force draty. Osobne bych tam nedaval nic ztencovaneho, ale treba ty Marky, ktery nejsou drahy a jsou bez problemu.

                      1 0
                      • wilda81  

                        Nepovolují se ti pak ty výplety? Já měl cca 10 let nazpět j-bend Marky se Spank ráfky a horší kola jsem asi neměl – dotahoval jsem je každou chvíli. Neměl jsem chuť ani jedno zkoušet znovu v jiné kombinaci, takže vůbec nevím jestli byl tehdy problém v drátech, niplech, ráfcích, vypletení nebo úplně ve všem :)

                        0 0
                        • Vilém  

                          Na marcich jsem mel napleteno x obycejnejsich kol a nikdy zadny problem.

                          1 0
                      • mirorek2  

                        Ztencovane draty vydrzi vic, temer vzdy

                        1 0
                        • Vilém  

                          Jakykoli, nejlevnejsi, nerez draty jsou ztencovany?

                          0 0
                        • va-bo  

                          To je teorie. Záleží na mnoha okolnostech. Pokud jde o praskání drátů, tak nejčastěji prasknou J-bend v ohybu nebo na konci závitu. Tam ztenčování nemá vliv.

                          0 0
                          • scortis  

                            No já bych logicky řekl, a myslím že jsem to i někde četl, že v případě těch ztenčovaných je menší namáhání v závitu a ohybu.

                            0 0
                            • va-bo  

                              Proč by tomu tak mělo být? V těchto místech je průměr drátu stejný, jako u neztenčovaných. Jediné co mě napadá, je možná větší pružnost ve ztenčené části, takže možná víc pruží.

                              0 0
                              • kubad  

                                ztenčené mají výrazně lepší cyklyckou životnost, měl sem někde test životnosti, zkusím pohledat

                                0 0
                                • va-bo  

                                  Možná tomu tak je, ale proč? Jiný pateriál? Ve ztenčené části tomu rozumím, válcováním dojde ke zhuštění materiálu a tím asi ke zvýšení pevnosti. Ale v ohybu asi tomu tak není. Jedině snad má vliv ta vyšši pružnost a tím lepší eliminace cyklického namáhání.

                                  0 0
                                  • scortis  

                                    No když si to spočítám tak mi vychází že ztenčované dráty (a je to i logické) mají vyšší pružnost a nižší maximální sílu napnutí, tím pádem je výplet měkčí a nelze dráty napnout na takovou sílu, což je dané slabší středovou částí, závit a hlavička zůstávají stejně tlusté a tedy je to při nižší síle víc šetří.

                                    0 0
                                    • va-bo  

                                      Jo, taky to tak vidím.

                                      0 0
                                    • kamaro  

                                      Maximální sílu napnutí Ti většinou neurčuje drát (ten to snese), ale ráfek. Takže když vyplétáš, tak si zjistíž na jaký tah máš povoleno od výrobce ráfku a toto nepřekračuješ. Takže je potom jedno jestli vyplétáš rovným drátem nebo zeslabovaným, vždy je limit ráfek.

                                      Rovný drát je z fyzikálního hlediska tužší – modul pružnosti je pro ocel stále stejný a rovný drát má větší průřez.

                                      Ztenšované dráty vycházejí z běžných rovných drátů u kterých dochází ke zlepšení vlastností ve středové části – válcováním materiál nabývá na pevnosti, můžou se zlepšit jeho vlastnosti z hlediska cyklického namáhání. Ale z hlediska tuhosti se pružnost materiálu nemění a vzhledm k menšímu průřezu jsou méně tuhé.

                                      V zapleteném kole to potom může fungovat tak, že při zatížení opravdu ten ztenšovaný drát může větší část své deformace provést ve své středové části (jak jsem psal výše je méně tuhý) a tím může trochu chránit ty kritické okraje (závit a ohyb).

                                      3 0
                                      • kubad  

                                        byls rychlejší souhlas , ano napnutí drátů limituje ráfek ne pevnost drátu,

                                        0 0
                                        • va-bo  

                                          Jasně, ale při stejné tenzi je ten zeslabený drát pružnějši v podélné ose. V tom je jeho výhoda co se týče životnosti.

                                          0 0
                                  • xtonda  

                                    Moje možná naivní představa – u drátu např. 2 – 1,8 – 2 ten prostředek pruží víc než u drátu co je 2 v celé délce a tak jsou ty neztenčené konce u drátu se ztenčeným prostředkem namáhány méně.

                                    0 0
                                    • va-bo  

                                      Jo, je to přibližně rozdíl jako u pevného vs. pružného uložení.

                                      0 0
                  • xtonda  

                    Já to právě chtěl fakt hodně lowcost, Dráty 32 × 2 Kč, niple 32 × 2Kč, ráfek 280 a náboj 560.

                    0 0
      • cibi  

        mosazné niple přežijí „skoro vše“ – tj pokud nemají strhnuté hranky jdou v poho použít.

        Doporučuji nechat na noc namočené v naftě.

        Ale – je příjemější stavět z nového materiálu.

        …stavění kol je ušlechtilý koníček, fandím :-)

        1 0
        • Jakobo  

          Ja take na rozdil od dratu niple vklidu pouziji znovu. Nektere byly uz na nekolika zapletech. Problem byva pouze s hlinikem. Niple nekdy vyvarim ve vode, uvolni se hodne drobneho pisku, je to videt na dne. Nejde ani tak o financni usporu, ale casto je to vynucene barvou, delkou, specifickym tvarem hlavy a ne vzdy je pak ten typ niple dostupny bez cekani.

          Na zavit fermez, v nouzi staci i slunecnicovy nebo repkovy olej. Stejne tak dobre kapnout mezi nipl a rafek, uz kvuli korozi. Draty nerez, obyc DT Swiss lze koupit uz okolo 6 Kc za kus. Nerez draty mi nikdy nepraskly, u pozinku to byvalo jeden cas denne. Dulezite je i spravne napnuti, malo napnute a pak nerovnomerne napnuty vyplet praska nejvice. Praskaly mi hodne draty u kazety, ktere byly znovupouzite. Konecne toto vse pise to i Gerd Schraner ve sve knize The art of wheelbulding, kterou fakt doporucuji.

          1 0
          • Jakobo  

            Tady je ta kniha zda se ke stahnuti https://poehali.net/…building.pdf

            Jeste Roger Musson napsal podobnou a pak existuje nekolik dalsich, nekde je mam snad ulozene, ale tato je rekl bych nejlepsi. Uz proto, ze je psana fakt zkusenym machrem ostrilenym z realneho cyklistickeho sveta 80. a 90. let a ne jednim soucasnym hipsterem, co tam na 10 stranach vysvetluje, jak namontovat a zakontrovat pastorek u fixky.

            3 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.