• Pumsc

    Ahojec

    chci se zeptat jestli mám dobře vypletený kolo:),jde mi o to jestli mám správně dráty na protilehlých stranách náboje vůči sobě-aby vycházely niple-délka závitu,teď se mi to nějak nezdá.(nebo je normální,že po napletení čouhají jedny dráty výš a druhý míň přes ráfek?)

    Díky moc.

    0 0
    • LáďaH  

      To, co se dá vyčíst z obrázků máš blbě. Direkci drátů ti něřeknu, jelikož zaváděcí drát musí jít do levé díry od ventilku. A to fakt z fotky nepoznám. Křížení je dobře, ale špatné trefené díry v ráfku. A také zavisí na délce drátů. A to také nezjistím, jestli je správná.

      0 0
      • Pumsc  

        přiložím ještě nějakou fotku…

        0 0
      • LáďaH  

        Křížení je dobře, ale špatně trefené díry v ráfku.

        0 0
      • Hnoj  

        Mám dojem, že to má dobře. Záleží, jaký je směr otáčení toho kola :-)

        0 0
        • nox159  

          jak to myslis s tim zmerem otaceni?

          0 0
        • Pumsc  

          jak nox,neni to jedno?

          0 0
          • Hnoj  

            Jistě by se o tom daly vést dlouhé diskuze, ale dráty, které jsou v „tahu“, mají mít hlavičky ven.

            0 0
            • nox159  

              v tahu (u zadniho kola) bere jako ze kdyz slapnes do pedalu tak ty draty ktere to jako by natahuje maji mit hlavicku ven?

              u predniho je to jak…

              jdu si pro kolo nemam takovou predstavivost :D

              0 0
              • Hnoj  

                Nedávno jsem o tom vedl vášnivou diskuzi v jednom prestižním pražském bike-shopu.

                Podle názoru některých mechaniků mají být i v zadním kole „tažné“ dráty hlavičkou ven.

                Někdo zas říká, že ty u kazety mají mít hlavičky dovnitř a ty u kotouče hlavičku ven.

                A někdo zas, že dráty v zadním kole obě strany hlavičkami dovnitř.

                Kde je „Patar“, když bychom jednou potřebovali jeho „profesionální“ ná­zor?

                0 0
                • nox159  

                  a jak to pleteš ty? tohle me celkem zajima jak to ma vlastne byt…

                  proste je jasne jak se co krizi… ale o tom jak maji jit hlavicky jsem uz nekolikrat uvazoval ale na nic neprisel tak me zajima jak by to melo byt… .

                  0 0
                  • Hnoj  

                    Po diskuzi s jinými mechaniky jsem se ustálil na všech drátech v „tahu“ s hlavičkami ven. Dříve jsem to dělal opačně.

                    Dělám to někdy od loňskéhé léta, ale zatím jsem nenašel „vědecký“ důkaz, který by potvrzoval a nebo vyvracel správnost.

                    0 0
                    • nox159  

                      to me teda zajima jak mam napletene ty kola od tebe… :D

                      (jinak vsechno porad drzi tak jak ma… spokojenost)

                      u predniho kola je to jak ? ktere draty jdou teda v tahu?

                      furt nevi jestli beres jako ze v tahu nebo jako v zaberu pri slapani :D

                      0 0
                    • t29  

                      Tzn. u zadního kola na straně kotouče ty, které táhnou při brzdění, a na straně kazety ty, které táhnou při šlapání?

                      0 0
                      • t29  

                        Tak si po pěti letech zkusím odpovědět.


                        Manuál ke kotoučovkám Shimano z kupkola, str. 15

                        http://www.kupkolo.cz/…a_brzda1.pdf

                        • na předním kole jsou dráty, vedoucí z příruby dopředu, zapletené hlavičkou dovnitř (na obou stranách).
                        • na zadním kole jsou dráty, vedoucí z příruby dopředu, zapletené hlavičkou dovnitř (na straně u kotouče).
                        • na zadním kole jsou dráty, vedoucí z příruby dopředu, zapletené hlavičkou ven (na straně u kazety).

                        Sheldon Brown, Wheelbuilding, pokus o překlad.

                        http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#…

                        • „trailing“ dráty vedou z příruby dozadu vzhledem k otáčení kola (tyto jsou v záběru při šlapání)
                        • „leading“ dráty vedou z příruby dopředu vzhledem k otáčení kola (tyto jsou v záběru při brždění).

                        http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#side

                        • zadní kola s vícekolečkem/ka­zetou by měly mít „trailing“ dráty zapletené hlavičkou ven. Jsou pro to tři důvody:
                        • Dráty se v místě vnějšího křížení ohýbají jeden okolo druhého. Při záběru, hlavně na lehký převod, se „trailing“ dráty napnou a napřímí, zatímco „leading“ dráty se ohnou ještě více. Pokud jsou „trailing“ dráty zapletené hlavičkou dovnitř, křížení se posune ven od středu kola a výplet může narazit do přehazovačky.
                        • Pokud se řetěz dostane mezi největší pastorek a výplet, tak „trailing“ dráty mají snahu stáhnout řetěz dolů směrem k náboji, zatímco „leading“ dráty mají snahu vytlačit řetěz nahoru od náboje.
                        • Pokud se řetěz zasekne mezi pastorkem a výpletem, tak může odřít a poškodit dráty, o které se odírá. Protože na „trailing“ dráty působí větší napínání, je lepší je chránit před poškozením.

                        Závěr:

                        • U předního i zadního kola zaplést všechny „trailing“ dráty (vedoucí z příruby dozadu) hlavičkou ven. Při šlapání bude víc místa pro řetěz a ramínko přehazovačky, při brždění zaberou opačné dráty a „rozšíří“ výplet, tzn. kolo bude stabilnější.

                        A otázka pro další debatu:

                        • Pokud jsou dráty v záběru na jedné straně hlavičkou ven a na druhé straně hlavičkou dovnitř, pak je možné, že při silném šlapání nebo brzdění „posunou“ ráfek. Ano nebo ne?
                        0 0
                        • saddik  

                          Roger Musson ve své „bibli“ o zaplétání píše, že (když to shrnu) v dnešní době už to víceméně buřt.

                          0 0
                • mates555  

                  Já jsem se na to ptal pod článkem na MTBS mechanika z bicyclecafe a dostalo se mně týhle odpovědi …

                  //avatar

                  #11 Kabush – vloženo: 20.08.2009 v 13:4­2:03

                  duvod krizeni – Usazeni tahovych dratu hlavickou ven se jevi jako lepsi a to zejmena z duvodu:

                  a, nemoznosti ustrizeni tahoveho dratu retezem v pripade padu retezu za posledni pastorek kazety z duvodu treba padu a ohnuti patky a naopak tlacne draty hlavickou do stredu naboje jsou v takovem to postaveni mnohem odolnejsi

                  b, usazenim tahoveho dratu hlavickou ven se nekolika nasobne prodlouzi jeho zivotnost nebot odpada lamani dratu pres prirubu naboje

                  c, pri zaberu se cely vyplet diky krizeni dratu a jeho polohy na krizeni vne stahuje smerem dovnitr a pusobi tak opacnou silou proti dratu tlakovemu. Vyplet je tak ve finale mnohem tuzsi a kola vice jedou coz je jednoduse zmeritelne usazenim paky na orech a jeji zatizeni vysledny pruhyb je mensi nez u takto zakrizeneho vypletu jako je videt na obrazku.//

                  Takže to tak dělám :-)

                  0 0
                  • Hnoj  

                    Ano, právě v Café jsem to řešil, takže tak…

                    0 0
                • StuntJ  

                  A co teprve kdyby sem nahodil svůj názor vývojář a věčný badatel Josif Saxů … :o))

                  Jinak kola od Tebe stále drží a výplet stále jak struna, takže zatím velká spojenost :o)

                  0 0
              • Smazaný účet  

                Tažnej drát dávám hlavičkou dovnitř na straně u kazety a u kotouče hlavičkou ven.

                Nikdy mi to neprasklo a dráty mam našponovaný víc než je zdávo.

                0 0
    • Pumsc  

      Hnoji,mohl bych poprosit icq na mail? mám v plánu zapletený kola a icq bude nejrychlejší:)díky

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.