utahování hlavového složení

69 nepřečtených
  • Ital23

    Ahoj.

    Omlouvám se za asi pro většinu stupidní dotaz. Omylel jsem utáhnul (ne nějak extra silou) hlavový složení, když nebyl povolený představec. Žádné křupnutí slyšet nebylo a pak jsem to hned povolil, kde jsem si to uvědomil. Teď jsem to udělal správně a problém nepozoruji. Myslíte, že se přesto mohlo to hlávko nebo ježek poškodit?

    A když už jsme u toho jakým způsobem to hlavový složení utahujete. Já to vždycky dělal jen na cit aby tam nebyla vůle a řidítka šla volně. Ale zaznamenal jsem v některých vláknech, že to někteří utahují podle momentu, tak nevím.

    Děkuji.

    1 0
    • Kouba_2005  

      1. – Šroub v představci slouží jen pro vymezení vůle hlávka při povoleném představci. Po dotažení představce ho můžeš klidně vyndat. Jeho dotažením tak maximálně vytáhneš ježka z krku vidlice, ale hlavové složení nerozšteluješ.

      2. – Děláš to dobře, na cit je to ideál, momenťáku netřeba. Když momenťák, tak na šrouby představce.

      4 0
    • Pavlis1  

      Zdravim, pridam podobny dotaz. Zkuseni snad take poradi :-)

      1. Povolim predstavec, s citem pritahnu sroub vicka predstavce, utahnu predstavec.
      2. Jedu projet kolo, ale pri razantnim brzdeni predni brzdou citim stale vuli (nebo stojim, zabrzdim predkem a hybu prednim kolem).

      Takze znova bod 1 a potom bod 2. Vule sice je trosku mensi, ale porad tam nejaka je.

      Muj dotaz zni – jak dlouho muzu vymezovat tu vuli bez toho, abych vytahl jezka?

      Nebo jinak – muzu sroub vicka predstavce utahovat tak dlouho (kdyz bude potreba), nez dosahnu uvedeneho momentu 5–6Nm?

      Nebo je ten moment nesmysl a tolik by to stazeny byt nemelo?

      Diky!

      0 0
      • Plancktonne  

        Vůle kterou popisuješ je často způsobena pohybem destiček ve třmenu.

        Dotáhnu hlávko s citem, zmáčkni přední brzdu a chytni prsty přechod vidlice/rám, pokud tam cítíš pohyb tak dotáhni hlávko víc. Nikdy se neutahuje “na sílu” takže kdybys jses k tomu blížil, problém bude jinde v hlavovém složení.

        0 0
      • Espen  

        Utáhneš, abys neměl vůli a zároveň šlo volně točit řídítky. Žádná věda.

        0 0
      • JSt  

        zabrzdi predkem, dej prst na hlavove slozeni a zahybej kolem. tim si potvrdis nebo vyvratis, ze zminovana vule je v hlave. ;-)

        0 0
      • Georrge  

        Já to třeba dělám tak, že utáhnu víčko s citem, chytnu řídítka, zmáčknu přední brzdu, trochu s kolem zalomcuju a propružím vidlici a pak znova s citem víčko dotáhnu. Tím zalomcováním si hlavové složení sedne a pak to znovu vymezíš dotažením víčka.

        Co je utažení s citem, to je správná otázka. Některá hlavová složení stačí utáhnout fakt lehce a jsou bez vůle, jiná potřebují utáhnout trochu víc. Lehké předepnutí (řekněme do těch 5Nm utažení šroubu víčka) není na škodu, ale pokud u tvého konkrétního hlavového složení budeš pozorovat, že se řídítka otáčí ztuha, tak bych to utahoval méně.

        2 0
        • Cen da H  

          Ja kdysi mel stejny pocit na byvale silnicce, ze je stale vule tak jsem tak dlouho utahoval sroub az jsem vicko zdeformoval prohnutim dovnitr. Bylo to nejake ahead slozeni se zapouzdrenymi lozisky. Nakonec jsem zjistil ze to bylo nekvalitnim hlavovym slozenim, loziska v misce mela radialni vuli, tak jsem sel a koupil slozeni ritchey comp a bylo vyreseno.

          0 0
      • Lišák  

        Taky může být vůle v pouzdrech vidlice.

        0 0
      • Pavlis1  

        Diky moc panove! Ty desticky me vubec nenapadly, pritom to dava opravdu smysl. Pevne nedrzi, takze to muze byt ono.

        Vule v pouzdrech vidlice to nebude, je to silnicka :-) Ale dalsi super tip pro bajkery s podobnym problemem.

        Urcite vyzkousim i dalsi tipy, je videt, ze zkusenosti tady jsou :-) Diiik

        0 0
        • mates444  

          Destičky to nejsou. Ty se hýbou jen když nebrzdíš, nebo máš brzdu zmáčklou slabě. Pokud máš natvrdo zablokovanou brzdu, tak se pochopitelně ani nehnou, protože je drží pístek.

          Jediný co mě napadá je, že máš moc dlouhej krk vidlice a horní miska ti netlačí na představec ale na krk, tudíž se složení nestáhne. No a v neposlední řadě to může být rukama, blbě poskládaným nebo nemocným hlávkem.

          1 1
          • fík  

            „......je drží pístek“ není ten pístek v pružném těsnění?

            0 0
            • mech1  

              Ano, mezi pístkem a třmenem je gumové těsnění. Jinak by tamtudy vytékalo brzdové médium. Viděl jsi někdy vyndaný pístek z třmenu? I kdyby tam těsnění nebylo, tak vzhledem k velikosti pístku a otvoru ve třmenu by to bylo nezjistitelné.

              0 0
              • fík  

                nezjistitelné – nevěřím, možná zanedbatelné, někdy je na světě tak krásně a někdy ...........

                0 1
          •  jarek1  

            ale možná dojde k rotaci desek okolo závlačky, kde je, musí být, malá vůle. Tento mikropohyb se prenese az nahoru k riditkům mnohonásobně, možná…, snad, jinak to nevidím.

            0 0
            • Plancktonne  

              To je přesně ten pohyb, vůle mezi deskou a závlačkou. Je to tak 0.5mm ale blízko středu kola, na jeho obvodu už je ten pohyb patrný a často se projevuje podobně jako neutáhnuté hlávko. Nemusí to být vždy příčina ale je třeba na to myslet.

              1 0
        • ra.ma1  

          pokud mas center lock kotouce, tak bych taky mrknul jesi nahodou nepovolil..

          0 0
    • Charles2k  

      Dostal jsem nyní karbonovou krytku hlavového složení a je k tomu i nějaký lehký ALU šroub. K tomu šroubu, vzhledem k tomu že se to docela dost utahuje nemám moc důvěru. To vážně u té krytky stačí hliníkový šroub?

      0 1
      • Kouba_2005  

        Vůli v hlávku sešteluj pomocí normálního „ocelovýho“ šroubu, dotáhni představec a pak šroub víčka vyměň za hliníkový.

        0 0
      • novas752  

        Krytkou hlávka se šteluje vůle ložisek, to se nikdy neutahuje víc než 2Nm. Leda že by sis toužil pořídit nová ložiska. :-)

        2 1
        • Charles2k  

          to jsem nevěděl, obvykle jsem utahoval cca 5Nm …

          0 2
        • Paja  

          Třeba v manuálu, který posílá Canyon s kolama, mají uvedeno min. 2Nm.

          0 0
          • LM  

            Zajímavé, mě na dvou MTB Canyonech stačí na vymezení vůle hlávka 1,5 Nm.

            0 0
            • LM  

              Ve starém manuálu (takové té černé tlusté knize) mají uvedeno 0,5–2 Nm.

              0 0
          • zdenek  

            Uvádět MIN je tedy dost nestandardní. To pak někdo klidně může dorvat 10 Nm a bude se divit…

            1 0
      • jIrI___  

        Úplně v pohodě, hlavko se utahuje momentem maximálně 2–3 Nm. Takže jen o málo vyšším, než jakým utahuješ třeba košíky na pití. Po vymezení vůle to už drží představec se šrouby utaženými pevněji.

        2 0
      • Vilém  

        Co se dost utahuje? Ten sroub u vicka zcela urcite ne, ten by mohl byt treba plastovy.

        2 0
      • Doyle  

        Třeba na šroubu na Procaliberu jsou uvedeny 4Nm max, ale na Pinarellu mám zas 6Nm max. Tak se v tom vyznej.

        0 0
    • RMX  

      Nejdříve tedy dotáhnout hlavové a potom až představec?Ten představec nechat před utazenim hlávka zcela povolený?

      3 0
      • Lišák  

        Samozřejmě. Jak jinak bys to chtěl dělat?

        6 0
        • ZDRI  

          Hele, nesměj se mu :-)

          Tohle je bohužel docela časté. Dělám občas základní údržbu známým (když jejich servis nemá čas a potřebují jezdit) a i drahých kol narazím na to, že to „uživatelé“ utáhnou naopak (a pak se diví, že hlava jaksi natvrdo drhne…). Blbé je, že ta vymačkaná ložiska už se pak nedají pořádně seřídit :-(

          0 0
      • Georrge  

        Dotáhnout hlavové, zakvedlat s předním kolem a vidlicí (např. pohupování kola se zabrzděnou přední brzdou, aby si hlávko dobře sedlo), znovu zkusit dotáhnout hlavové, pak srovnat a dotáhnout představec.

        1 0
        • kejda  

          Kam by si proboha mělo jako sedat? V ložisku hlávka , pokud není úplně mrtvé, je minimální vůle.

          Utáhnout s citem, klidně malý inbus a zbytek řeší šrouby na představci…

          1 1
          • RadoXC  

            V návode (Orbea Orca) mám doporučovaný uťahovací moment na viečko predstavca 5–6 Nm.

            0 0
            • kubad  

              nééé vlož to sem to se mě nezdá

              0 0
              • Slavik  

                Maj to tam – 5Nm.

                0 0
                • LM  

                  Asi chtějí prodat hodně náhradních ložisek do hlavového složení :-)

                  2 0
                • kubad  

                  jako max bych to bral, ale jako doporučené 5–6Nm je strašně moc

                  1 0
                  • iceduck  

                    Zase bych to moc nedramatizoval. Pevna osa se utahuje cca 10Nm, a taky se loziska nevymačkají.

                    0 1
                    • KRoser  

                      V náboji máš, ale většinou rozpěrné trubičky, které zajistí, že ložiska nepřetáhneš i když osu utáhneš na bejka. To jaksi v hlavku není :).

                      1 0
              • RadoXC  

                Cit v rukách nemám, takže ku všetkému hľadám doporučený uťahovací moment.

                0 0
                • Daf  

                  To je nějaká chyba. Tímhle momentem se dotahují šrouby na představci.

                  2 0
                • kejda  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
                  1 0
                • Hrabex1  

                  nikdy me nenapadlo utahovat to momentakem. Utahuju to nejmensi moznou silou, dokud zmizne vule.

                  4 0
                  • Lišák  

                    Dělám to úplně stejně.

                    0 0
                    • LM  

                      Já taky. Dělám to ale torzním momenťákem, ať mám představu, na kolik Nm jsem to utáhnul. Neutahuji ale na moment, jen do zmiznutí vůle.

                      0 0
            • kejda  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
              1 0
          • Georrge  

            Nejvíc si takhle umí sednout kompresní kroužek, zvlášť když je plastový. Seskládáš hlávko, dotáhneš šroub, zakvedláš s tím a pak jde ten šroub občas ještě lehce dotáhnout. Záleží ale i na celkové konstrukci hlávka, není to jen horní ložisko a spodní ložisko.

            0 0
    • tomvv  

      0,5 –2Nm se mě zdá málo (na silničku) a pořád je lepší varianta přetáhnout to a zničit ložiska než jezdit s málo utaženým a zničit si karbonovou vidlu.

      0 2
      • Lišák  

        To je právě ono – dotahování na nějaký moment. Dotahnu tak, aby nebyla vůle a šlo lehce točit vidlicí. Pokud se objeví vakl, opět lehce dotáhnu.

        1 0
      • kubad  

        A co na té vidlici zničíš?

        0 0
        • tomvv  

          Vydře se ti kolem krku drážka a může to prdnout.

          0 0
          • kubad  

            tohle má podle mě jinou příčinu, ale zase s volnějším hlavačem se na silničce jezdit nedá, to poznáš hned a dotáhneš to

            0 0
            • Lišák  

              Přesně. Na odpružené vidli může být problém ve futrech. Na pevné poznáš vakl v hlavku okamžitě.

              0 0
            • tomvv  

              A čím to je způsobeno? Rád bych se tomu vyhnul.

              0 0
              • kubad  

                za jakou je to dobu? byla v hlavovém vule a jezdilo to dlouho?

                nevím, přetažené hlavové?, netočilo se ložisko, ale rozpěrný kroužek na krku?, ale to mohlo být i lehce volným a kroužek se točil na krku, , těžko říct.

                pokud byla v hlavovém vůle tak asi jen malá,

                0 0
                • tomvv  

                  Co jsem zjišťoval, tak je to způsobeno malou vůlí v hlavku kombinovanou s větším nájezdem.

                  0 0
                  • Hrabex1  

                    to se mi nezda, ale i kdyby…Nemit vuli neznamena za kazdou cenu utahovat na urcity moment, abys mel jistotu, ze to neznicis. Dlouhodobe s vuli muze jezdit jen uplnej ignorant,

                    0 0
                    • tomvv  

                      Ten utahovací moment beru orientačně, aby člověk věděl v zhruba jakém rozpětí by se měl pohybovat.

                      S volným hlavkem bude jezdit asi fakt jen ignorant, ale já si myslím, že v tomto případě to bude jen nějaký lehčí nedotažení, který není na první pohled jasný nebo nějak blbě dosedlej kompresní kroužek a po pár najetých tisícovkách se to postupně odře.

                      0 0
                • Georrge  

                  Pretazene hlavove ani nefunkcni lozisko to nebude, vypadalo by to jinak a hlavne bys to poznal (temer bys nebyl schopny otocit riditka). Tohle klidne muze byt od male vule v hlavku, kdy to mikropohyby neustale odiraji.

                  0 0
              • TomasTTT  

                Podobné donesl kámoš, rok s volnějším hlavkem. Po tom už dotáhnout nešlo, kompresní kroužek nestačil na vymezení. Provizorně jsem to spravil izolepou (jel druhý den do Francie) a jezdí na tom doteď ????

                0 0
                • tomvv  

                  To je další otázka, jak moc bezpečné je s tím jezdit. Zrovna ten krk vidle je asi to nejhorší místo na celém kole, kde bys chtěl, aby se to zlomilo.

                  0 0
                  • Zdyn  

                    Tak zlomený sloupek vidlice po vydření od hlávka moc častý problém není. Ještě jsem to neviděl :)

                    0 0
                  • Georrge  

                    Nebezpecne to moc nebude, je to poskozena jen horni vrstva a nejsou tam ostre hluboke vruby. Navic nejnamahanejsi cast krku je dole u vidlice. Ale opravit bych to urcite nechal, protoze jak uz bylo napsano, blbe s tim bude fungovat kompresni krouzek.

                    0 0
          • Daf  

            To vypadá jako omačkání od rozpěrného kroužku.

            0 0
    • Jaaaan  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.