Tlumič - naplnění olejem a negativní ventilek

7 nepřečtených
  • Milenius

    Ahoj, jelikož si na kole vše dělám sám, tak jsem se pustil i do servisu tlumiče. Už přece jen chtěl pročistit a promazat, navíc začal trochu cvrlikat, i když fungoval pořád dobře. Mám SR Suntour Epixon. Ale nevím si rady s jedním problémem, tak si říkám, že se zeptám zdejších odborníků.

    Rozebral jsem ho, původ zvuků jsem identifikoval jako vzduch v komoře s olejem a trochu uniklého oleje. Pak při přepouštění oleje těmi dírkami v hlavním pístu, který reguluje tlumení (kompresi a dekompresi) vznikají bublinky a je to slyšet při práci tlumiče – přepouštění oleje mezi komůrkami. Když s tím párkrát zakvedlám a pak rozeberu, tak olej je plný bublin. Záleží pak, jak moc oleje se mi podaří dostat do té komůrky s olejem, prostě naleju tam olej, zacvaknu pístem, jenže zde je kámen úrazu – když to naplním zcela po okraj, tak se mi nedaří dotáhnout uzávěr té komůrky. prostě jak to zašroubovávám, tak to nejde zcela dotáhnout, protože jak známo olej moc stlačit nejde. Řešení je nenaplnit to olejem úplně, jenže pak je v komůrce trochu vzduchu, olej se ale čeří více či méně bublinama.

    Ta komůrka s olejem má zcela dole ještě takový druhý pístek, pod ním je další komůrka, kde je vzduch a ta komůrka má ventilek, viz přiložený obrázek, šipka ukazuje, kde je ten ventilek. Ten ventilek je ale negativní/utopený, má takovou černou krytku na inbus, když ji sundám, je tam v podstatě automobilový ventilek, ale utopený. Důvod tohoto ventilku je podle mne ten, že když si tam fouknu trochu vzduchu, tak posunu ten spodní druhý pístek a zvětším tu spodní komůrku. Při zašroubování tlumiče pak si povolím tlak tímto ventilkem (prostě upustím vzduch) a jsem schopen naplnit tlumič olejem zcela bez vzduchu.

    Ale zde je problém – jak do toho fouknu vzduch, když nejsem schopen žádnou pumpičku do toho utopenýho ventilku připojit? Neexistuje nějaká redukce, která do toho lze našroubovat? Má to vnitřní závit. Ať hledám jak hledám, nic nemůžu najít. Nebo je důvod tohoto ventilku zcela jiný?

    Díky komukoliv za radu.

    0 0
    • Pedro404  

      Bude se to dělat přes redukci (na obrázku redukce na RockShox tlumiče), ale těžko říct, jakej závit tam vevnitř je.

      0 0
    • Smazaný účet  

      ten vnitrni plovouci pistek – IFP- je tam proto, aby byl byl olej tlumeni pod tlakem a nepenil. Pokud tam neni tlak, muze olej napenit a veskere schopnosti tlumeni budou velice nezvykle:)

      Ze je tam primo ventilek je pro mne novinka, ael SR tlumaky obslapnute nemam. Na natlakovani, az zjistil potrebny tlak, budes potrebovat nejaky udelator:)

      0 0
      • Milenius  

        Tak v servisním manuálu k RockShox jsem se dočetl, že se to má natlakovat na 250–350 PSI. Bubliny se z toho vyženou nějakým imbusem s kuličkou na uzávěru té olejové komůrky. Asi to budu muset zítra ještě rozebrat a prozkoumat. Pamatuju si, že tam něco takového je. Asi to bude podobný konstrukce.

        0 0
        • novas752  

          To bude u kazdeho tlumice trochu jine. Je to prave proto aby se zabranilo kavitaci, tj vytvareni bublinek varem oleje za velmi nizkeho tlaku, ktery vznika za pistkem pri pohybu ve zdvihu. Stary („vyjety“) olej je k tomu take nachylnejsi nez novy tlumicovy olej. To tlakovani prave zvysi tlak v celem tlumeni a tim zabrani varu oleje v nizkem tlaku.

          0 0
    • allrose  

      Nejdříve sis měl nastudovat trochu teorie

      jak sám píšeš,olej je nestlačitelný,tak proto je tam oddělená komůrka se „vzduchem“,která vyrovnává objem kapaliny vytlačené pístnicí,tento pístek se umísťuje do určité vzdálenosti,poté naleje olej,otevře ventilek na pístovém uzávěru,uzavře se komora naplněná olejem,uzavře ventilek (ze kterého unikla část oleje při uzavírání vytlačená mechanismem pístu) a natlakuje se vzduchová komora na určitý tlak

      vzdálenost oddělovacího pístku a tlak si někde musíš dohledat pro svůj tlumič

      doufám,že je to trochu srozumitelné a snad pomůže

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.