Stále ještě nedůvěřujete karbonu?

109 nepřečtených
  • batmanBS

    Zajímavej test pro všechny pochybovače:)

    http://www.pinkbike.com/news/

    0 0
    • mr.antik  

      nepochybuju, ale v klidu počkám až bude slušnější full rám stát do 35tis :-))

      0 0
    • Atilla  

      Ti dám kontakt na týpka, kterému praskla vidle na silnici. Můžeš se ho zeptat:) Určitě je rád, že si musel nechat komplet hubu z porcelánu.

      0 0
      • mastihuba  

        tos mne teda neuklidnil :(

        0 0
      • McBlacky  

        je otázka co měla za sebou, jaká to byla vidle a při jaké příležitosti praskla. Já ti zase můžu dát kontakt na lidi co mají na jedný karbonce víc než 50 000km včetně závodů a drží.

        0 0
      • mr.antik  

        právě proto, když karbon tak nějakej kvalitní a nehonit gramy (Ibis Mojo HD)

        0 0
        • waltari  

          jj, to je krasaveček !! Mám ho v top trojice s Nomadem a Intense Carbine !!

          0 0
    • Georrge  

      to je jasný že je karbom pevnější. Ale není karbon jako karbon, zvláště ty levnější takto pevné nebudou.

      Navíc je karbon lehčí jak hliník, a zároveň má vyšší pevnost, ale zatímco levný karbon může být pevný jen 2× tolik co hliník, a bude dost náchylný na jiné zatížení než tahové, tak lepší karbon může být pevnější až 10× co hliník, a to je trochu rozdíl…

      Problém u karbonu taky je, jak je vidět ve videu, že při přetížení okamžitě praskne, zatímco hliník se deformuje a dopředu tedy dává najevo, že se něco děje.

      Zajímavost pak je, že v laboratořích existuje uhlíkové vlákno s pevností 150GPa, tedy asi 200× pevnější než nejlepší hliníková slitina. O grafenu pak radši ani nemluvím :) to by byly lehký komponenty

      0 0
      • RUSH  

        Přesně to jsem chtěl poznamenat – karbon praskne okamžitě, hliník to avizuje dopředu.

        Na druhou stranu karbon je pevnější. Ale zase pokud karbonový rám dostane špatnou ránu ránu, těžko se odhaduje, jak závažné poškození vzniklo.

        Osobně bych se nového dobrého karbonového rámu na MTB nebál.

        0 0
      • McBlacky  

        máš někde veřejně dostupné informace ohledně té pevnosti 2×-10× atd… ?

        0 0
        • RUSH  

          Vycházím jen s výše uvedených videí.

          0 0
        • Georrge  

          bráno z wiki , máš tam pár příkladů pevností v tahu, nejlepší hliníkové slitiny budou mít tak kolem 0,7 GPa.

          0 0
          • pepek  

            Aha. A to kolo je tvořeno pouze několika těmi super vlákny, položenými vedle sebe,že?

            0 0
    • ZuzicK  

      Tak ne že bych mu nevěřila, ale vidím jak je moje kolo omlácený, o karbon bych se bála. Navíc za tu cenu :-)

      Na tenhle rok půjdou na kolo karbon řidítka a možná objímka na sedlo, tak se uvidí, doufám, že nerupnou někde na doskoku ;-)

      0 0
      • RUSH  

        Tak zrovna řidítka z karbonu bych si na kolo nedal.

        0 0
        • McBlacky  

          pokud brutálně nepadáš není důvod se bát

          0 0
          • RUSH  

            To je právě to, nepadám skoro vůbec. Ale co je brutální pád pro řidítka? Třeba když špatně postavené kolo padne na bok řidítkama na kámen?

            0 0
        • iron.hide  

          jj, minimalne bacha na tie zmiesane lacnejsie komponenty, kde na povrchu je akysi karbon a pod nim tenucky hlinik. nieco ako BBB FIBERLITE BHB-15

          0 0
          • xshreck  

            co se me doneslo, tak je ten hlinik jen jakasi forma,na kterou se mota karbon. jinak by se to muselo napojovat z nekolika dilu

            0 0
            • blisterexist  

              blbost:-) jedny řídítka hliník omotané karbonem se mi zlomili pod rukama, toho karbonu je tam fakt málo aby to něco drželo

              0 0
              • Blade  

                On taky nebude jen jeden výrobce a jen jeden technologický postup, že?

                0 0
        • Kubiczech  

          V době karbonových sjezdových řídítek bych se toho vůbec nebál, teda za předpokladu, že bereš díl od nějaké ověřené značky. Na enduru slouží karbonové kombo řídítek a sedlovky k plné spokojenosti. Na XCčku též, ale tam se tomu nemá co stát.

          0 0
        • ZuzicK  

          Zas já mám do 60kg i když jsem nejvíc naložená a do 55kg když si poskakuju. Řidítka to jsou ověřený, žádná „Čína“.

          0 0
    • bikerenek  

      taky jsem našel pěkný test :D http://www.youtube.com/watch…

      0 0
      • toram  

        Cože?:D to se dělá z gumy či co??:-o

        0 0
        • mirabike  

          No a když to ty testy vydrží, tak si to pak koupíš na cyklobazaru jako „jeté půl sezony holkou“ s drobnými provozními oděrkami :-D

          0 0
      • unitak  

        mazec :)

        0 0
    • romanbmx  

      http://www.youtube.com/watch…

      Kdo ví co to byla za karbon, ale asi nebude nic pro 90Kg+

      0 0
      • unking  

        nemusí být až tak špatný, ale prostě takhle to dopadne vždy, když zatěžuješ něco způsobem, na který to není dimenzované. Zrovna tohle video mi příjde těžce neobjektivní. To tam klidně mohli dát test že ocelový rám jde nejrychleji ke dnu a karbonový nejpomaleji a proto je nejlepší :)

        0 0
      • Kubiczech  

        To je test jak řemen. Chybělo mi zpocené čelo Petra Novotného. (:

        0 0
      • Biker jak Pes  

        Asi profesionální tester…

        0 0
    • Vilém  

      Stejne tak mohu prihodit video z opacneho ranku.

      A ted si vyber:)

      0 0
      • JakeF  

        Zajímalo by mě, jaký zatížení z reálnýho používání se tím simuluje :D.

        0 0
        • Vilém  

          Treba pad.

          Jen jsem tim chtel rict, ze zalezi na uhlu pohledu a tom, co chce clovek tim videem dokazat.

          0 0
          • JakeF  

            Při pádu jsem třeba ohnul hliníkovej rám za 11 tisíc. Karbec by skončil nejspíš akorát s proraženou horní rámovkou od řazení, oprava za 2–3 tisíce… Hliník by třeba takovej test přežil v jednom kuse, ale rozhodně ne dál použitelnej.

            0 0
            • soc  

              To je prave to, co nevis, dokud to nezkusis. Treba bys ten karbon rozlamal. Nebo ne, ale uz by byla narusena struktura. Nebo by se nestalo vubec nic. Jiny hlinik by to treba prezil uplne v pohode.

              0 0
            • MlokCZ  

              Vozil jsem rohy stejného tvaru v hliníku a karbonu. Nebyl to určitě žádný špičkový karbon, ale byly opravdu celokarbonové.

              Hliníkovou variantu jsem od pádů měl slušně poškrábanou, ale nic co by mělo vliv na funkci.

              Karbonové jsem dva rozlámala na kousíčky. Taky jsem ty karbonové rychle vozit přestal.

              Ty hliníková samozřejmě byly znatelně těžší při tom stejném tvaru.

              A rohy jsou při zahazování kola první na ráně, takže jsou dobrý testovací materiál :-)

              0 0
              • JakeF  

                Vidíš, já karbonový jenom pěkně odřel, než by křuply, tak dřív povolil spoj s objímkou… Teď už rohy nevozím, ale pořád jsou někde v krabici slepený a použitelný.

                0 0
      • Georrge  

        kde takoví dva malí fracci vezmou karbonovej rám za 1500 éček jen tak na zničení? Ajo vlastně, německo…

        0 0
      • nooski  

        A podobný test extra lehkého hliníku http://www.youtube.com/watch… a http://www.youtube.com/watch…

        0 0
      • toram  

        Zajímavý jak s tim skoro jen klepnul o tu hliníkovou nohu tý trampolíny..a karbon vejpůl…XD

        0 0
        • JakeF  

          Karbon prostě není stavěnej na bodový zatížení, to je známej fakt… V praxi to vadí akorát spodní rámovce a na tu se dává ochranná folie. A hliník by skončil promáčklej, na vyhození stejně…

          0 0
          • McBlacky  

            tohle by hliník rozchodil, skoro s tím nemrdnul

            0 0
          • AsiJura  

            Je to všechno o správné orientaci vláken, když si výrobce pohlídá tohle, tak je to pak pevné tam, kde to pevné má být a zbytek může odlehčit. Takže až bude chtít někdo udělat rám, který nezničíš o trampolínu, tak ho taky bude schopný postavit.

            0 0
            • JakeF  

              Vysvětli to debilům u Shimana ;-).

              0 0
              • AsiJura  

                Na co tím narážíš? Na jejich rybářské pruty? :)

                0 0
                • JakeF  

                  Na použití jednosměrných vláken v ramínku XTR hazky.

                  0 0
                  • AsiJura  

                    Tak tenhle výrobek jsem živě neviděl, takže těžko soudit, ale je fakt, že jestli to dělá problémy, tak chyba bude někde v Japonsku a ne ve vlastnostech materiálu samotného.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Jsou tam jednosměrný vlákna a nečekaně se ten karbon podle nich štípe… Moc nechápu důvod, proč tam nedali klasicky křížený, když už teda chtěli karbon.

                      0 0
    • camlost  

      po shlédnutí těch testů mi připadá, že jediný, který měl trochu vypovídající hodnotu, byl ten v úvodním příspěvku.

      odolnost vůči střelbě ze vzduchovky je sice fajn, stejně tak odolnost vůči řezu flexou, ale to se mi při kochání se krajinou běžně nestává. :-)

      odolnosti karbonu věřím, proto rám, krk vidlice a další blbinky jsou z karbonu.

      0 0
    • Coffin Corner  

      Mě by zajímal jak se karbon vyrovnává s typickou českou lesní cestou vysypanou štěrkem o velikosti dětské pěstičky. Rány vystřelené od předního kola do rámu už ani nepočítám, jednou mi kámen dokonce ohnul zub na velké placce, nemluvě o tom kolikrát jsem schytal pořádnou pecku přímo do nohy.

      Když pak slyším jak si silničáři lakem na nehty zapravují každou oděrku, aby vlákna karbonu nepřišla na vzduch, tak se nelze divit, že ve mě zatím velkou důvěru nevyvolává…

      0 0
      • JakeF  

        Proto se dává na spodní rámovou trubku ochranná folie. A do starýho Authoru se mi taky povedlo udělat promáčklinu odlítlým kamenem, takže ani hliník v tomhle případě není řešení…

        0 0
        • AsiJura  

          No zrovna promáčkliny v hliníku(taky jednu od šutru na rámu mám) bych se bál o dost méně než delaminace u karbonové trubky.

          0 0
        • Coffin Corner  

          No jo, jenže s důlkem v hliníku se dá pořád ještě bezpečně jezdit, narozdíl od karbonu, který s podobným poškozením ztrácí strukturální integritu. A pak je rozdíl v ceně při případné výměně.

          0 0
          • JakeF  

            Jojo, rozdíl v ceně je… Hliník je na vyhození, karbon na opravu za 2–3 tisíce :).

            0 0
            • AsiJura  

              Tak tak, jen ať se to láme, aspoň budou mít kompoziťáci co dělat:)

              0 0
        • nooski  

          No jo, jenže to byl Author :-) Jestli to byla podobná plechovka, jako můj a7703, tak ten by člověk promáčkl prstem. Kdyby jsi vozil něco pořádného, jako je RB, tak tě nějaké kamení nemusí štvát ;-)

          0 0
          • AsiJura  

            Nemyslím si, mám RB a promáčklina na spodní rámové trubce je tam taky od šutru, a minimálně další dvě takové jsem viděl.

            0 0
            • nooski  

              Nechápu, ale nemusím taky chápat všechno :-)

              0 0
              • AsiJura  

                Reagoval jsem na to, že kdyby jezdil RB tak ho kamení neštve, a já říkám, že i když jezdím RB, tak mě to kamení taky štve, a že jsem viděl další dva RB rámy promáčklé kamenem.

                0 0
                • nooski  

                  Já pochopil, co jsi napsal, ale nechápu, jak se vám to povedlo od šutru promáčknout :-) Kurnik se svou XR 1600 bych snad mohl karbonové rámy i štípat jak sekyrka dřevo na podpal.

                  0 0
                  • AsiJura  

                    Jsi z Lichnova tak nebude problém někdy společně vyjet, prostě při sjezdu odlítávají kameny od předního kola dost nechutně, a někdy se až divím jak velké, záleží asi na tom jak a co jezdíš, předpokládám že se svou XR1600 nejezdíš to samé ve stejné rychlosti co já na enduru, a jestli jo, tak respekt! :)

                    0 0
          • JakeF  

            To byl základní model, cca 2kg rám ;-).

            0 0
      • Burizon  

        Nejlepší ochrana spodní rámové trubky je kvalitní blátíčko :-)

        0 0
      • juli  

        Teď už jenom hodit ty tři roury na váhu ;-)

        0 0
        • Tina  

          Keby mali rovnakú hmotnosť tak by boli akože rovnako pevné? Poskytovali by pri rovnakej hmotnosti rovnako skvelé jazdné vlastnosti ako doteraz?

          0 0
          • juli  

            Nic takovýho netvrdím. Jen mi ta Ti roura nepřipadala podle tloušťky stěny jako rámová, spíš jako vodovodní :-)

            0 0
          • Nikovlas  

            No tak vysvětli, co to má jako ukazovat? Tenoučká trubka z karbonu zatěžovaná způsobem, na jaký není vyrobená – zničena. Tenkostěnná trubka z duralu „mountainbike“ – zničena. Trubka ze slitiny titanu O VIDITELNĚ MENŠÍM PRŮMĚRU (tedy průřezu výrazně lépe vzdorujícímu deformaci průřezu) – nepoškozena.

            Bych tam dal nejlevnější ocelovou závitovou tyč – myslím, že by dostála ještě menšího poškození, než ta titanová trubka. To by byl jistě šokující objev.

            0 0
            • Tina  

              Všetko to sú trubky používané na stavbu bajkových rámov. Týpek hovoril, že sú to trubky používané ako spodné rámové trubky alebo sedlové trubky. Týpek navyše hovoril, že tie karbonové a Alu trubky majú pomerne hrubé steny (tlusté). Ocelová závitová tyč sa na stavbu rámov nepoužíva. To je šokujúci objav, čo?

              0 0
              • Nikovlas  

                Nepoužívá, ale to srovnání má stejnou hodnotu.

                0 0
              • AsiJura  

                Jo to mohl vzít rovnou lahváče, plech a plast, a udělat stejný test. Prostě když testuje určitý výrobek na zatížení, ke kterému nebyl navržen, tak nemůže nic jiného čekat.

                0 0
              • mr.antik  

                stejně všecko prdne ve sváru/spoji

                0 0
              • juli  

                No dobrá, ale prozraď mi prosím tě, co má tenhle test prokazovat. Nějak mi to asi nedochází a to mám titan rád.

                0 0
                • mr.antik  

                  třeba když třeba při pádu omylem dupneš plnou vahou na spodní trubku zespoda opřenou o kámen…

                  0 0
                  • juli  

                    vidíš to mě nenapadlo :-)

                    I když já mám občas takové úlety, že si vyříznu některou rámovou trubku a nosím jí pak po ulici. Tak se hodí vědět co bude, když mi čirou náhodou upadne pod dvoutunovýho full-size Eplorera.

                    0 0
                    • jama  

                      To je testování naprosto mimo realitu. Copak takhle se namáhá rám při obvyklé jízdě? Já si vzpomínám, že úplně stejné diskuse byly v dobách, kdy se začínaly používat duralové rámy – to byly též spory, zda ocel, či dural. Akorát se to řešilo ústně, u piva, žádné internetové diskuse ještě nebyly… :-)

                      0 0
      • Nikovlas  

        To je asi jako vzájemně porovnávat 3 kytary podle toho, se kterou se líp hraje hokej…

        0 0
      • StuntJ  

        Tohle pěkně dementní test, zatěžovat ty trubky takovým zatížením, na které nebyli konstruovány …

        0 0
        • Georrge  

          není nad to vzít nějaké tři trubky z nějakých rámů, a přejet je… karbon je hrozně háklivej na směr zátěže, to už tu padlo. Jde ale o to, že každá z těch trubek má jiné rozměry, to se prostě nedá srovnat… nikde nejsou uvedené přesné rozměry trubek, ani váha. Je jasné, že pevnější titan bude u stejně tlusté trubky mnohem odolnější, ale taky mnohem těžší. Karbon zase naopak. Navíc jak už tu padlo, pro tohle zatížení má titanová trubka nejvhodnější tvar, prostě test na hovno.

          0 0
      • jIrI___  

        Další z testů jak noha…

        0 0
      • DaSnail  

        ale v tom teste by mala najvačší úspech silnostenná trubka s malým priemerom, ne?

        prečo sa teda na rámoch používajú trubky s velkým priemerom a tenkými stenami? asi by mali výrobcovia mrknút na to vidko a poučit sa.

        Titan No.1!

        0 0
        • Nikovlas  

          +1

          0 0
          • Nikovlas  

            To video je urážka zdravýho rozumu. Baštil by jim to jedině snad slepej, kterýmu by to někdo hodně kreativně převyprávěl.

            0 0
        • Georrge  

          no asi tak :) teď ať vezmou ty stejný roury a ať je zkusí ohnout :)

          0 0
      • Tina  

        Som rada, že sme sa zhodli na tom, že v teste boli trubky namáhané spôsobom, na aký neboli dizajnované.

        Na druhej strane naše bajky sú tiež primárne dizajnované na jazdenie a nie na havárie a pády ;)

        Na videu je názorne ukázané, čo sa môže stať s drahým rámom v prípade havárie alebo pádu v kamenistom teréne a keď sa „zadarí“ :)

        0 0
    • konarider1  

      Karbon a obdobné materiály jsou podle mě budoucnost, ale …Za cenu jednoho sjezdového karbon rámu si koupím komplet vymazlené RB :-D

      0 0
      • Georrge  

        všechno je to o vývoji :) zatímco kovových rud ubývá, a železo titan a hliník je čím dál dražší, tak karbon naopak s masovou výrobou slevňuje. Časem se budou i PET flašky dělat z průhlednýho karbonu :D

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.