• kolda

    zdarec,

    od podzimu jsem majitelem silničky a pořád sbírám zkušenosti. silnici mám čistě na tréninkové účely.

    v současné době tam mám převody 53×42 + 11×23. na roviny super, ale do kopců mám problém – a to jsem na bajku myslel, že mi silová jízda do kopce docela sedí…

    vzhledem k tomu, že dost času strávím na horách (Jeseníky), ptám se místních silničních vrchařů, jaké převody jsou optimální?

    uvažuju o 53×39 a 12×27 nebo 25 – aby se na tom daly jezdit dlouhé krpály (praděd) a nebyly moc velké skoky při řazení.

    dík za rady silničnímu začátečníkovi:)

    0 0
    • Beeda  

      na tyhle kopce ber 27…

      0 0
    • Lone1  

      Mám kazetu 12–23,campu devítku.Vyřešil jsem to jednoduše.Sundal jsem origoš kliky a koupil jsem kompakty,50–36zubů.Vyjedu všechno.

      0 0
      • Lone1  

        Ještě dodám,jde to řešit i poskládáním převodů na kazetě,ale pozor aby ti to pobralo ramínko šaltru.Tenhle způsob se mi ale nezdá tak optimální,protože prijdeš chtě,nechtě,o p­lynulé převody.

        0 0
        • Prazak0  

          Jezdím od kraje Prahy dál do středních Čech. Tady mi zpravidla stačí do kopce převod 39/23, v odpočinkové variantě /26. Ale kde jsou prudší kopce, tak tam by to chtělo spíš kompakt, tj. nějakých 34. A Vzadu bych měl největší pastorek min. 32 nebo spíš 34. Kompakty dělají typicky 50/34, větší převodník na rovině dle mého názoru má smysl leda pro závodníky. Myslím, že i Froome, když byly kopcovité etapy, tak jel kompkt 50/34. I že se dávají jiné pastorky na horské etapy, to pamatuji z doby, kdy se ještě jezdil Závod míru a od TdF se v čs novinách moc nepsalo. Pokud člověk jezdí v hodně členitém terénu, tak není asi nutné mít odstupňované převody na rovinu po jednom zubu. Myslím, že se to jmenuje cyklo Škoda, kazety tam lze objednat ve vlastní sestavě, kde si člověk navolí počty zubů na jednotlivé pastorky, pak jde dokoupit i pastorky samostatně, což je výhodné, pokud např. pastorek na rovinu člověk sjede dřív.

          0 0
          • Singlespeed  

            Jen pro upřesnění, Froome vozí do hor obvykle 52/38+11–28.

            0 0
            • Prazak0  

              Někde jsem četl o kompaktech, ale musel bych to hledat. Ale stejně, spíš než kopírovat něčí převody by bylo asi lepší kopírovat jeho kandenci. Což pro většinu lidí zde by asi znamenalo spíš lehčí převody. Nakonec i u převodů na rovinu a z kopce. Potřebuje většina lidí zde převod 52/11? Pak bych si kladl otázku, proč Froome, Contador a další superšpička nejzdí třeba 56/10, výkonnostně a rychlostně jsou o tolik výš, že by to neznamenalo pomalejší šlapání. Do toho kopce jedou na z mého hlediska těžký převod, jenže oni i ty strmé kopce vyjíždějí rychle, jak většina lidí zde asi sotva.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Vozím 52/12 a při sjezdu to využiju, točím to cca do 70 km/h. A když jsem třeba na týden, dva v horách, tak bych i 11z využil, ale tady až tak prudké a dlouhé sjezdy nemáme a radši si ponechám 16z.

                10z se nevozí, protože se zde už ztrácí efektivita – tak jsem to alespoň zatím všude četl :-) Stejně by se to asi nevlezlo na ořech

                0 0
              • kubad  

                Myslím že nám všem tady může být sumafuk co jezdí Frome ,nechapu k čemu je to dobře vědět a řešit?

                0 0
                • Prazak0  

                  No fuk to je, co on jezdí. Ale beru to jako užitečné srovnání. Pokud někdo potřebuje stejný rozsah převodů jako on, tak buď jezdí stejně rychle a to chápu. A nebo šlape s nízkou kadencí. Takže o toto mi šlo. Pokud někdo jezdí průměrem 45km/h, při časovce i přes 50 km/h a nebo do kopce taky hodně rychle, tak ať má ty těžký převody.

                  0 0
                  • kubad  

                    jednak je jeho výkonnost úplně jinde než tvoje, jednak na každou etapu má přesně to co potřebuje a to má otestované, takže to srovnání je ti tak akorát víš k čemu :D

                    0 0
                    • Prazak0  

                      O tom právě píšu, že je výkonnostně jinde. Nejen než já, ale i než výkonnější jezdci zde. Takže pokud někdo tvrdí, že potřebuje stejný převody jako on, tak jezdí blbě. Pokud Froome jezdí 52/11, tak většině lidí by mohla mít 52/13 nebo /14 a stejně by točili asi pomaleji než on. Jinak já jezdím taky obdobné trasy, takže mám převody dělané na to. Kdybych bydlel někde poblíž Jeseníků nebo jiných hor, tak bych měl převody jiné. A na nějakou cyklo dovolenou bych dal jiné převody na putování podél Dunaje, a jiné do Dolomitů nebo Alp.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Ale těch 11z tam není od toho, abys to točil půlku švihu :D Je to pro sjezdy nebo sprinty. Nebo za Karosu… :o)

                        1 0
                        • Prazak0  

                          To mi je jasný, převod na u závodníků spurt, kdy jednou třeba 70km/h na krátkém úseku nebo na jízdu z kopce. Z kopce mi zatím stačí třináctka.

                          0 0
                      • kubad  

                        ale on má jednu etapu 53/11 a jinou klidně 50/12 nejtěžší prostě podle profilu co potřebuje dokážeš to pochopit, on prostě nevozí zbytečný převod, a má to prostě spočítané a otestované

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Já, jelikož jezdím v okolí domova stále podobné trasy, tak mám převody taky přizpůsobené tomu terénu. Na rovinu bych to změnil a bydlet poblíž hor nebo na horách, tak je mám zas jiné.

                          Já psal o tom, že prostě nevěřím o výhodnosti, pokud jezdci zdejší výkonnosti mají taktéž 52/11 apod. Myslím, že zdejší nejlepší najezdí ročně nějakých 15 tisíc a v nižší intenzitě a chodí naplno do práce. Tzn na ten samý terén, kde má Froome 52/11 by jim stačilo nejspíš 52/14. I on by dokázal marginálně využít nějaký těžší převod, třeba při sjezdu z prudkých kopců, kde sjíždí rychlostí 90km/h, tak tam by mohl mít 56/11 a stejně by kmital hodně rychle.

                          Tady navíc píšou lidi, co oproti většině cyklistické populace jezdí víc a rychleji. Celkem nechápu, proč pro málo jezdící a nevýkonné masové cyklisty i v levnějších řadách ty převody na kazetách začínají na 11 max. 12 z, aby bylo 13, tak to člověk musí už hledat a častěji jde spíš o silniční kazetu, kde to budou jezdit junioři. Argument, že nejlepší je, to co se v obchodě prodává, to neberu. Spíš ty převody jsou stejné jako pro závodníky, akorát že výkonnost většiny masových cyklistů je někde úplně jinde. Jistě, jde to pak vyřešit menšími převodníky. Což je možná výhodné, protože pak se rychleji opotřebuje řetěz, než když na převodníku i pastorku je víc zubů.

                          0 0
                        • Smazaný účet  

                          Je to marné, je to marné, je to… :D

                          0 0
                          • Prazak0  

                            Ty kopce, co v okolí jezdím, tak tam nemůžu jet tak rychle, jak bych chtěl. Důvodů je víc, díry a jiné nerovnosti na vozovce, nebo těsně pod kopcem je prudká zatáčka, kterou bez přibrznědní musím jen jedině že v jedu do protisměru ap. Vlastně zatím z kopce jedu většinou na 15 z pastorek, jen párkrát jsem dal 13, když na jeden kopec jsem měl vítr v zádech. U ostatních kopců ta 13 nemá smysl.

                            Asi pokud bych jezdil v lepších vozovkách nebo jiném terénu, tak bych 13 využíval běžněji a mohlo by mít smysl mít i 12 pro občasné využítí.

                            0 0
                            • tromboonen  

                              Musíš míň „přibrznědňovat“ a víc „v jezdit“… pak se 11tka jako když najde..

                              Už nás tou svou logikou a hlavně písemným projevem netrap prosím..

                              0 0
                            • blaf  

                              Jednu zimu jsem jezdil 46×12. Taky se s tím z kopce dalo. Že by to bylo komfortní, to vážně ne…

                              0 0
                            • Smazaný účet  

                              V tvých podmínkách ok, ale ty vztahuješ své podmínky na nás všechny… Ani nemusím bydlet na horách, třeba 25 km od baráku mám stojku 10%, kde je hezký asfalt a jen jedna hodně vlažná zatáčka. Tam máš převod 52/12 skoro hned a pak už jen kochačka, protože těžší už není.

                              Pokud máš v okolí hnusné cesty a chceš využít celou kazetu, tak si tam dej tu juniorskou 14–25 ne ?

                              0 0
                      • pelhrimov  

                        Plácáš nesmysly, nauč se trojčlenku, převod 52/14 znamená při kadenci 90 rychlost cca 44 km/h a to je z kopce nebo po větru po rovině zbytečně málo, nehledě na to, že běžný amatér se lépe cítí při kadenci cca 80.

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Tak převod jsem nepřepočítával, ale z kopce není důvod šlapat 90 za minutu. Pokud nešlapu silou, tak proč netočit třeba 120? Ale asi jsme u jádra pudla, amatér prostě má točit pomaleji, já si to zcela nemyslím. Při šlapání nalehko, např. po větru, když fouká, tak dokážu točit daleko rychleji, než když mám běžnou zátěž, tj. šlapu proti určité síle.

                          0 0
                          • standoslav  

                            To je teda objev jak noha, že se s větrem v zádech, nebo z kopce šlape lépe a tedy i rychleji.

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Připomínal jsem, že pokud jede člověk z kopce a nebo má v zádech silný vítr, tak bez problémů točí s vyšší frekvencí, než když jede standardně po rovině nebo dokonce proti větru či do kopečka. Bavíme se tady o velikosti pastorků, jestli sis nevšiml.Přístě si přečti, o čem diskuze je, než začneš rozdávat svý moudra.

                              0 0
                        • Spící kníže :-)  

                          Já mám osobně vyzkoušenou kadenci co nejvíc sedí asi 94–98rpm. Pod 80 už mi to nedělá dobře. Kopce kolem 90–115. A to se považuju za běžného amatéra.

                          0 0
                          • JakeF  

                            A už jezdíš ty 40km/h průměry, jak bylo v plánu?

                            0 0
                            • Spící kníže :-)  

                              Sem tam se zmáčknu ale ted spíš hodně kopce. Takové ty co sotva jedu. Tam ta 40 nehrozí. Ale jinak se dá pokud je chut a je k tomu profil kvalitní silnice. Na okruhu to zajedu to není až tak problém. Ale čím dál víc mne láká se pustit do dráhy. Mohlo by mi to v rychlosti pomoct. Jenže mám spíš ten problém že uviset i dobré závondíky není problém ale v dlouhém táhlém kopci kde se to víc rozjede to dám jedou dvakrát, potřetí nebo po čtvrtý už ne. Takže spíš nějaká větší intenzita, do který se mi moc nechce. Na rovině nebo v mírném profilu nemám problém být stejně dobrej.

                              0 0
                              • gerrard  

                                Ten Vas kadet ted chodi trenovat na drahu. Pravidelne ho vidam.

                                0 0
                                • Spící kníže :-)  

                                  Jo vím. Je dobrej to musíš uznat. Já myslím že když vydrží budoucnost má. Ale je ještě velká cesta do profesionální cyklistiky. Já ti nevím jak budu mít nový materiál tak to přijedu testnout ten velodrom můžeš se mnou. Máme tréninky v Praze – Motole jako klub. Ale pro mne trošku z ruky. Na druhou stranu kluci tam trénují.

                                  0 0
                                  • gerrard  

                                    Tak jestli nikdy na draze nejels, tak nez vyrazis do motola, tak si to bez nacvicit treba do Brna. At vis jak na to. Hele ja nevim jak na tom je, jen ho tam pravidelne vidam, jak trenuje. Vim ze zajel hezky Hlohovec, ale v CP uz mu to tak moc neslo jestli si to dobre pamatuju.

                                    0 0
                                    • Spící kníže :-)  

                                      No ono je to o závodních zkušenostech, a ty nemá. Ale to vyladí. Myslím že výkonnostně na to má. Oproti jiným stejně starým co se plácaj pořád tak nějak stejně. Jenže jak by řekl Rosťa je vůbec zázrak že se někteří plácaj. Protože dnes jsou in jiné věci. Než se trápit na kole.

                                      0 0
                                    • Spící kníže :-)  

                                      Ale říkáme a vidíme to všichni že kdo chce v cyklistice prorazit zvláště od nás musí být mímorádný nadprůměr. A takový lidi momentálně v těch mladších moc nemáme. Mluví se o Turkovi, já ač jsem jistě horší, a ztratím na něho 20–30minut v závodě.Tak nevím jestli je to mimořádný nadprůměr. Na český poměry dobrý, evropský závody kdo to sleduje tak by mohl hodit koment. Kdo si myslí že může z mladých vyrazit do světa. :-)

                                      0 0
                                • Spící kníže :-)  

                                  Ono to je jedna z věcí, která je prostě nutná. Bez té průpravy by mu dost chybělo.

                                  0 0
                                • Spící kníže :-)  

                                  Každopádně se tam letos chystám tak se třeba potkáme.

                                  0 0
                                • Spící kníže :-)  

                                  Co Zlatý kolo mistře? Letos jedu, tak můžeš fandit. :-)

                                  0 0
                                  • gerrard  

                                    Jeste porad nevim je tam toho moc v tu sobotu, ale porad jeste je moznost, ze tam pojedu. Uvidime, kdybych tam byl a sam nejel, tak fandit budu. :)

                                    0 0
                                    • Spící kníže :-)  

                                      No hele teoreticky zajedeš to pade, vyhraješ, a pojedeš mi naproti po té trati dvoukila. Takové malé vyjetí a já se někde vynořím. :-)

                                      0 0
                                      • gerrard  

                                        Kdybych jel, tak pojedu s mladym jako doprovod a pojedu podle neho. Kterym smerem se to vlastne jede? Prvni na Bites nebo Bites az nakonec?

                                        0 0
                                        • Spící kníže :-)  

                                          Prvním smerem se jede na Biteš ta dlouhá rovinka. Na kraji Bíteše jedeš hned pravá. Je tam segment Tasov – Bíteš… tak doufám že mne trhneš. Dá se tam jet průměr přes 50km v hodině. Tím si dost pomůžeš. Pak už tam jsou nějaké brdky. Ono tam nikdo nechce moc táhnout tu dlouhou rovinu. Tak jsem se toho loni ujal. :-) Ale nejaké kopečky tam jsou tak pak napiš report jak se ti jelo. :-)

                                          0 0
                                        • Spící kníže :-)  

                                          Hele nevím kdy se to startuje ale pade máš za hodinu dvacet odjetý. Takže máš dost času se přiblížit někde k trati dvoukila. Když si teda dáchneš, pojíš gulášek. Já to vidím na 7 hodin + Startuje se v 7 takže si to spočítej.

                                          0 0
                                        • Spící kníže :-)  

                                          Je to tady ten usek na Bíteš

                                          http://www.strava.com/…es/545294850

                                          0 0
                                    • Spící kníže :-)  

                                      Náš kadet pade jede tak snad vyhraje. Já co si tak matně pamatuju loni, jel jsem tam průměr cca 35km/hodina. Jelo se na mokru místy takže opatrně. Mohlo by to být i rychlejší. Když bude mít někdo nohy. A pojede početnější skupinka nás jelo do konce mám pocit asi 6 kusů pod poslední brdek. V kopečku už jen 4 lidi a záver 3.

                                      0 0
                            • Spící kníže :-)  

                              Ono je to podmíněný i tím že kvalitní lidi který by mne donutili se zmáčknout tady takových v okolí moc není. A vetšine ostatních stačím v klídečku. Samotnýmu se mi se devastovat v kopci nechce. Tak si sice dám ale ne tolik abych se opravdu musel ždímat. Sám vím že mám ještě hodně velkou rezervu kam bych mohl jít.

                              0 0
                • platypus  

                  Asi narážka na tohle – vozím desítkovou tiagru a k čemu mi je potřeba 11a 12ti zub pastorky, když by kazeta mohla být 13–25 (13,14,15,16,­17,18,19,21,23,25). Pozn. Závody nejezdím a kdyby náhodou jo, tak bych si určitě připlatil ňákou jedenáctkou začínající kazetu.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Myslím, že právě ta Tiagra se dělá, že to začíná od 13 nebo 14 zůbů a končí to relativně malém největším pastorku, takže odstupňované po jednom zubu.

                    0 0
                      • Prazak0  

                        To se mi docela líbí, bohužel v levnějších verzích se toho podobného moc nevidí.

                        0 0
                    • platypus  

                      Jo, ale devítková, ta má pěknou nabídku kazet. Jinak viz Adam, a tam je to cenově jinde.

                      0 0
                      • Singlespeed  

                        Tak dej menší velkou placku. Pokud jezdíš max 50×13, tak ti stačí 42 nebo 43 velká placka (50×13 je mezi 42×11 a 43×11). Pak se nabízí vzít zrovna NW 42z a přejít na jednoplacku s 11– 36 kazetou nebo 11–32 kazetou (42×36 je to samé jako 34×29). Já menší placky jezdím, na jednom kole mám 48+39 a na druhém do hor 46+34, vozil jsem pár let i zmíněnou jednoplacku 42z s kazetou 11–32 zubů – na sólo tréninky v pohodě, ve skupině už mi to nechávali kolegové docela sežrat :-).

                        0 0
                        • platypus  

                          Dík, už jsem o tom uvažoval, dát dopředu něco menšího než 50zubů. Ale musím se Ti přiznat, já se přizpůsobím, chtěl jsem to tady nakousnout, že by se třeba do půl roku mohla ta kazeta v nabídce šimana objevit :-)

                          0 0
      • pepek  

        Dobře děláš, já sice o silnici nic nevím, ale Robert Bakalář už asi třetí rok při TdF vykládá, že ti dobří rideři jedou tak dobře do kopca proto, protože mají „ty kompakty“. Tak to musí být pravda :-)

        0 0
        • Martula  

          Robert Bakalář je ............!!

          0 0
          • pepek  

            Kde jezdíte, už jsem 2 dny nepotkal v lese ani jednoho bikera, dnes jsem už pozdravil i žiletku, tvářil se na to divně :-)

            0 0
            • Blade  

              kde jezdíš ty? já pár bajkerů potkal :-)

              0 0
              • pepek  

                Sem jezdil kolem Vranova (místama těžký slalom mezi turistama, hlavně na „magistrále“ Utěchov-Vranov), pak jsem jel čeknout ten vražedný sjezd. Dyž sem byl dole, tak jsem neměl brejle, tož zase nahoru, ležely na pařezu. Pak jsem zjistil, že je pozdě a zima, tož nejkratší cestou přes Šebrov a Lelky z5. (55 km)

                0 0
                • Blade  

                  No tím směrem jo, kolem Ořešína to bylo zacpaný, ale jinak paráda. Já jen 50 ;-)

                  0 0
            • Martula  

              Brácha marodí s kolenem…Polka jezdí vo 106…Slou byl taky nemocný…a já mám votočenej palec na ruce..ale jezdím na silnici, bika mám rozebraného…:) TOŽ TAK :)

              0 0
              • pepek  

                Tož to budu muset ten sjezd sjet asi první, ach jo?

                0 0
                • Blade  

                  Kdy jedeš? Přijedu fandit ;-)

                  0 0
                  • pepek  

                    Až to trochu zamrzne, ten písek je teď mokrý, až zamrzne, bude to jak asfalt. Pak ještě tu lopatičku, zahradnicke nužky na maliny, půl hodiny přípravy trati a bude ?-)

                    0 0
              • Paja  

                jo tak proto mam davat bacha na kosti :o)

                0 0
        • Rychlej turista  

          Ono to není ani tak o těch kompaktech, jako spíš o tom, že jim do těch kopců takový převod stačí. Pokud ale normální člověk předpokládá, že tak rychle, jako oni ty kopce nevyjede, pak mu ani kompakt nepomůže a musí si do takových kopců vzít převod ještě lehčí. Ale na většinu kopců u nás to stačí :)

          0 0
          • Beeda  

            ja myslim, ze hlavne RB nestacil jeste spocitat zuby:-))B

            0 0
            • pepek  

              Ne, ne vyvracel mu to i myslím Padrnos, nebo gdo, ale vyšlo to tak, že pravdu má RB (měl zase poslední slovo :-)

              0 0
    • Vrci  

      53/39(38) a 12/25. Já tychle přovody jezdim jak na jedničce – 10 tak na zimákovi – 8. Při těch osmi jsou skoky už větší je třeba častěji šáhnou i na smyk, ale jde to zvládnout.

      0 0
      • Martin  

        já trasu olomouc – praděd jezdím na plackách 53/39 a kazetě 13/25 (9sp.) – podle mě je pastorek 25z dostatečný, při výstupu z hvězdy na ovčárnu cvakám podle pocitu převody 39/21–23–25 a z ovčárny nahoru jsou jenom dva prudké výstupy (od odbočky k barborce k odbočce na kurzovní a potom „strmilovák“ těsně pod vrcholem, jinak je výstup z ovčárny docela pohodový), které jsou krátké a dají se vybušit ze sedla. pastorek 28z, který jsem vozil dříve, jsem sice při výstupu taky řadil, ale mě osobně se zdálo, že ve výstupu buším stejně a jedu pomaleji :-)

        0 0
        • Martin  

          eště doplním, že po cestě na praděd je jenom jeden kopec, který mi s kazetou 25 na konci dělá problémy – ve vesnici Ondřejov je výstup jak kráva, kde se i s 25z trápím…

          0 0
          • Martin  

            a eště doplním jednu věc – kazetu mám skládanou podle mě naprosto vyváženou: 13–14–15–16–17–19–21–23–25. na rovinách na větší jak 19z nejdu a v kopcích dvouzubé skoky na velkých nejsou poznat

            na rovinné trasy u nás na hané mám jinou kazetu – 11–21 :-)

            0 0
            • Prazak0  

              V kopcích ve skutečnosti nejsou tolik znát ani skoky o 3 zuby. I čistě matematicky, skok z 23 na 25 je dost menší skok než třeba ze 17 na 19. Z hlediska optimálního zatížení pro svaly je naopak do kopce vhodné šlapat lehčeji. Tu kazetu bych já změnil na 17–18–21–24–28 (nebo 30), to jen takový tip.

              Pokud bych jezdil vyloženě na rovině, tak bych měl na kole asi osmikolečko a dvojpřevodník, kde bych mezi převodníky měl malý odstup, třeba 52/46 nebo 50/42 ap.

              0 0
              • standoslav  

                to mi silně připomíná český dvojtác s klikama na klínky, blééééé.

                0 0
    • JaP  

      Mám 52/42 a 13–28 a zatím jsem vyjel vše.Pouze maximálka není tak vysoká, ale o tu mi až tak nejde…

      0 0
    • Rychlej turista  

      Pořád jsem laboroval s převody, vpředu jsem zkošel 52,53,54 i 55 a jako malý 39, 42 a 44 a nejvíc mi seděl 52/39. Vzadu jsem pak volil kazetu podle toho, co jsem jel, ale stejně to nikdy nebylo ono. Když jsem dal 11/23, zase mi chyběla 16 na rovinách. 25 jsem ani nezkoušel, protože bych přišel i o 14, a to už by bylo hodně nechutné. Tak jsem to vyřešil trojpřevodníkem 52/40/30 a kazetou 11/21. Vypadá to sice pěkně hnusně a když s tím jedu časovku, tak se lidi raději ani na nic neptají :-D ale v mém věku si to už můžu dovolit. Hlavně si ale vezu všechny převody stále s sebou a až do 17 po jednom zoubku :)

      1 0
      • Lone1  

        Tuhle variantu jsem mu ani neradil,z jed­noduchého důvodu.Prakticky musíš koupit všechno nové.To je hodně peněz.Nestačí jen kliky s trojtácem,musíš koupit i nové řazení na trojtác. Jo,když kupuješ nové kolo,to je jiná!Taky bych kupoval kolo už s ním.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Jasně, je to tak, já si to tak nechal poskládat na funglovku po dlouholetém laborování. A jestli to chce jen na trénink, tak ani nepotřebuje tu 11 a ani tolik nevadí to odstupňování po dvou zubech. Ale určitě by měl vyměnit tu 42 za39.

          1 0
      • Matts.  

        Tento problém som vyriešil pred 5 rokmi, kúpil som Meridu 52–42–30, vzadu 12–23.Odvtedy nič neriešim, v pohode vyjdem aj Všeminu.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Když jsem Všeminu jel poprvé, tak jsem ji vyjel na 39×23. Ale to jen proto, že nahoře fotili a nechtěl jsem mít fotku, jak tlačím. Hodinu jsem se z toho pak vzpamatovával. Další rok jsem dal kazetu s 27, ale pak mi zase chyběly převody na rovinu a 27 už vezl zbytečně, protože už jsem ji pak nepoužil. Tak jsem to další roky řešil tak, že jsem jezdil 23 a Všeminu chodil pěšky. Bylo to skoro stejně rychlé, ale nahoře jsem nebyl našrot :-)

          0 0
      • MlokCZ  

        Já než prodal silničku jsem to vyřešil i s dvouplackou: 50/34 – 13/29 (a do 17 jsem to měl taky po jednom zoubku, jen mě tam chyběla ta 11 a 12, kterou bych stejně nikdy nejezdil). Ale je mi jasný, že výkonnějším by 50–13 nejtěžší nestačil.

        0 0
    • Biker jak Pes  

      Já vozím 52×39 a vzadu 14×25, ale spíš mívám opačný problém než ty. Nestíhám z kopců a po rovinách, ale se anučím aspoň točit … ;))

      0 0
    • jecnak  

      Kup si nejake levnejsi kazety, ktere jsou rozdelavaci a poskladej si je podle chuti. Silnicni prehazka pobere i vic jak 27z. Jel jsem v Alpach na 11–32 a zadny problem (krome toho, ze se horni kladka prehazky vozi po pastorku) nebyl.

      Jen dodam, ze jestli ti jde jen o trenink, tak muzes klidne zahodit 11 a 12z z kazety. Ty bys vyuzil jen na zavodech.

      0 0
      • MlokCZ  

        A když zahodí 11 a 12, tak už se dělá silniční kazeta hotová (alespoň od Campy určitě). Jezdil jsem 13–29 (13,14,15,16,­17,19,21,23,26,29) kazetu Veloce (než jsem prodal silničku). Ta je podle mě pro méně výkonné jezdce super, rozsah do hodně lehkých převodů a současně ještě celkem solidně silničně odstupňovaná. A přehazku jsem měl Veloce, akorát se středně dlouhým ramínkem (místo krátkého).

        0 0
        • jecnak  

          Obavam se, ze Shimano (ma silnicku na Shimanu) vic jak 27 zubu u silnicnich kazet nedela. Nejjednodussi reseni vidim v tom koupit jednu silnicni kazetu a jednu horskou a podle nalady a terenu to skladat.

          0 0
          • MlokCZ  

            Je to možný, na shimanu jsem měl silničku před lety a tam jsem měl kazetu právě s těmi 27 zuby. Tak jsem myslel, že už se to s příchodem 10-ky zlepšilo. A asi tedy ne. Pokud žádná není, tak samozřejmě jedině jak radíš složit.

            0 0
          • Martin  

            není lepší nabušit nohy a na skládání kazety podle nálady se vybodnout? nebo zaplést další zadní kolo a mít dvě hotové kazety, jednu na roviny a druhou na kopce?

            0 0
            • MlokCZ  

              Taky taková kazeta není pro každého. S tím nabušením je to pro některé (mezi které já patřím) asi tak stejný, jako kdybych já doporučoval tobě, ať nabušíš nohy a jezdíš kazetu 9–19 (schválně jsem uvedl fiktivní neexistijící kazetu, která by ani pro tak malý počet zubů nemohla být použitelná, ale pro srovnání je to tak akorát). Mě třeba byla ta kazeta 13–29 stále příliš těžká (s převodníky 53/39), tak jsem tam k ní ještě dával kompakty 50/34 a to byla pro mě ideální složení.

              0 0
            • jecnak  

              Kdyz nevi co mu bude stacit, tak to je tezky. Jinak nez ze si vyzkousi ruzny kombinace a neco si vybere to nezjisti.

              0 0
            • Beeda  

              myslim ze hlavni umet tocit, tzn na rovne si utocit 105cd a v kopci 70, pak prevody bohate staci…a netocit po rovine 80cd na 11z a v kopci 80cd na 29z…

              1 0
            • kolda  

              holt nejsem tak nabusenej jak ty:) tak budu skladat kazetu.

              0 0
              • Martin  

                :-D

                naštěstí není problém, pokud jsou peníze, kazetu kdykoliv přeskládat. taky jsem si tímto obdobím prošel :-)

                0 0
                • Martin  

                  ale stejně si myslím, že těch 27z je moc. když taková zdechlina jak jsem já utáhne 25z, tak bys s tím neměl mít problém ani ty

                  0 0
              • orca  

                poskládat jednou a nebo skládat několikrát za rok ???

                0 0
              • Spící kníže :-)  

                :-)

                0 0
          • Rychlej turista  

            Taky jsem to tak skládal, ale je třeba se připravit na to, že to řazení kvůli rozhozeným náběhům na pastorcích není dokonalé.

            0 0
      • kolda  

        vidim to na vymenu prevodniku na 39 a kazetu 12×27. to by melo stacit. 11z nepotrebuju, 12z se obcas hodi.

        0 0
        • Martin  

          kdybys měl zájem, tak bych ti na vyzkoušení věnoval jetou placku 39z – ze své silničky jsem shodil kliky Ultegra, které přijdou přítelce na kolo, ale placky z těch ulteger nahradím novýma, tak mě staré zbudou

          0 0
      • Prazak0  

        Není lepší si nechat poskládat Miche Primato? Škoda v Brně to nabízí, akorát musí 3 týdny čekat. Sám jsem přemýšlel koupit dvě levnější kazety a pro vlastní kombinaci. Bohužel samostatné pastorky jsou tak drahé, že to se taky nevyplatí.

        Z doby šroubovacích vícekoleček Velamos pamatuji, že tehdy prodávali samostatné pastorky volně, za rozumnou cenu.

        0 0
        • standoslav  

          Cena to bylo to jediné fajn; s výběrem pastorků to bylo horší. Velamos to sice vyráběl ale v obchodech to bylo žalostné. Věř mi, tenkrát jsem tomu fakt rozuměl.

          0 0
          • Prazak0  

            Jak bylo za bolševika pamatuji, ale myslel jsem spíš dobu zač. 90. let, kdy tu už byly cykloobchody a právě ty samostatné pastorky použitelné na šroubovací vícekolečko Velamos tam byly.

            0 0
        • 2. Bóďa  

          3 týdny by určitě počkal, ale deset let už je docela hodně… :)

          0 0
          • Prazak0  

            Škoda v Brně nevyřizuje objednávky na kazety, myslím ty sestavy, kde si to člověk navolí? Píše tam něco o 3 týdnech, zatím jsem tam neobjednával.

            0 0
    • Chiron  

      Obnovím tohle téma. Chci kupovat svoji první silničku. Ale nemám s tím moc zkušeností. Takže nějak nedovedu určit jaké převody by byly vhodné. Chtěl bych na ní jezdit jak roviny, tak kopce v Beskydech a okolí. Silničku bych vybranou i měl, ale jsou na ní převody 52–39/12–25 9sp. A netuším, jak s takovými převody pojedu někde na Pustevny nebo třeba i Lysou. Co sem se díval, tak kazety s 27z vyjdou tak na litr a 2z mi nepřipadají, jako velká pomoc. A výměna za kompakty vyjde ještě dráž. Díky za každou radu.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Na Pustevny i Lysou bohatě stačí 39×23, jsou to dlouhé kopce, ale ne nějak extra prudké.

        0 0
        • Chiron  

          Ale už to budu asi muset spíše točit silově ne? Dá se třeba nějak srovnat bikové a silniční převody? Když pojedu stejný převodový poměr, bude tam nějaký zásadnější rozdíl?

          0 0
          • JSt  

            jo. 39/23 je dost na silu. radej vzit vetsi kazetu.

            0 0
          • Rychlej turista  

            Nedá se to srovnat, protože silnička jede rychleji, má lepší akceleraci, je lehčí…

            Na silničku a její převody je třeba si zvyknout. Kdo na ní nikdy nejel, tak je to zpočátku nezvyk, ale časem nabereš sílu a přestaneš mít potřebu jet v kopci krokem a točit při tom jako večerníček. Silnička chce jet rychle a časem tě k tomu donutí :-)

            Pustevny se kdysi jezdily jako předposlední kopec na Beskyd Tour a i když jsem jednou kvůli Všemině měl kazetu s 27, tak v Pustevnách jsem neměl potřebu 27 dát a i po více, než 200 závodních km jsem Pustevny pohodlně vyjel na 21 – 24 zubů.

            0 0
            • MlokCZ  

              A teď si představ, že ten kopec pojedeš s polovičním nebo ještě menším výkonem než máš…

              0 0
              • Rychlej turista  

                Jenomže já odpovídám Chironovi, který má 22 let a dá se tudíž předpokládat, že chce jezdit rychle :-)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Chtít jezdit rychle nic neznamená a věk sám o sobě také ne, rozhodující je výkonnost. A většina bude prostě o třídu výkonnostně horších než Ty. Srovnatelně s Tebou tu na BF bude jezdit možná tak 10–20 lidí a to ještě možná ani to ne.

                  A co těch zbylých pár tisíc nebo tedy z pravidelněji sem chodících zbylých pár set?

                  0 0
                  • JSt  

                    myslim, ze i o nekolik trid horsi jezdci vylamou ty kopce na 39/23 celkem vpohode ;-).

                    ty ses imho deformovanej z vysokyho fullu. zvykl sis sedet a motat nohama, aby se to zbytecne nehompalo. na silnicce se chodi ze sedla. i na mtb se v kopcu, ktery to dovoli stoupa, coz ti tak nejak i naznacuji vyrobci masivnim nastupem dvoupily ;-). ale nemuzes mit pod sebou houpajdu, kerou nerozjedes, to je jasny.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tak to jsi úplně mimo. Já rád jezdím ze sedla, proto také jsem měl tolik let silničku (20 let jsem ji měl) a teď ji zase zkoušel a když neseděla, tak místo toho zase stavím celopevňáka.

                      A nejméně 10 let jsem ty extra těžké převody kdysi jezdil, když to jinak nešlo.

                      Jak jsem psal níže, taky jsem to kdysi vylámal vše ještě na těžší převod než 39/23. K čemu je to ale u méně výkonných jezdců dobrý? K ničemu, pouze jsem si huntoval kolena a měl s nimi občas problémy i přes to, že jsem měl o 15 let méně.

                      Nikomu tu necpu extrémní převody, co jsem teď měl na silničce já. Jen 39/23 je prostě pro rozumné kadence pro jezdce, který není extra nabušený blížící se profíkům vůbec vhodný nejhlečí převod.

                      Co se týká tazatale, tak bych mu doporučil dát kompakty a pak kazetu už vyzkouší jaká mu bude sedět. Může tam mít jak 11/21, tak třeba 11/25 nebo když mu to nebude stačit, tak třeba 11/28. V každém případě bude mít možnost to poladit do těžka i více do lehka.

                      I v mojem okolí jsou tací, co jsou o třídu nebo dvě výkonnější než já. Třeba jeden jezdí běžně sám průměry kolem dost přes 30km/h na trasách 200km+. A nikdo nevozí z nich ani při lepší výkonnosti nevozí takové extrémy typu 39/23. Konkrétně tenhle tam má 50/34 + 11/25 desítku.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Na fullu samozřejmě jezdím aby to bylo efektivní. Ale i tam občas ze sedla jezdím, i když tam to efektivní není.

                        Proto mi taky silnička/celopevňák zase chyběla/chyběl.

                        0 0
                      • Chiron  

                        A kdybych vyměnil kliky za kompakty, musel bych měnit i přesmykač? Co se týká kazety, 10sp. by se mi líbila více, ale ta cena pak zas bude jinde. Možná se mi v obchodě podaří domluvit výměnu přímo při prodeji. Háček bude spíše v tom, že na krámě moc silničních komponentů mít nebudou. Tak nevím jak ochotní budou. Když tak, je to tohle kolo http://www.merida-bike.cz/…-Race-901–18

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Hned při koupení vyměnit za kompakty by bylo ideální, jak jsem psal, pak máš možnost to ladit do těžka s perfektním ostupňováním kazetou typu 11/21 a nebo naopak máš možnost to ladit více do lehka.

                          Dodatečná výměna kazety už nebude drahá a je možné, že s tou 12/25 to bude sedět.

                          Na kompakty se dělá speciální jiný přesmyk, chodit to může ale i s tím přesmykem co tam je. Přesmyk je pár korun. Rozhodující je jaké budou při koupení kliky, ty jsou na výměnu drahé.

                          0 0
                        • Dumbíček  

                          A co to nekomplikovat a koupit rovnou něco na desítkový sadě? Pokud netrváš na Meridě, seženeš v podobný ceně na Xenonu a o pár tisíc dráž i na 105

                          0 0
                          • Chiron  

                            Netrvám, Meridu sem volil protože to byla nejjednodušší volba. Mají ji tady na krámě v mojí velikosti. A cena je něco okolo 13k. Chci se vlézt do 15k, max něco málo přes. Ale dávat 20k za 105 už nechci, protože peněz nemám nazbyt a jelikož je to moje první silnice, tak trošku chci vlastně zjistit co od ní chci, co mi bude vyhovovat a časem investovat do něčeho lepšího.

                            0 0
                      • JSt  

                        z cehoz plyne, ze kazdej je jinaci a sam musi zjistit, co mu vyhovuje. na 200km nepretahnu 30kph ani nahodou :-). na jednym kole mam 39/23 a ty dva zoubky vzadu navic bych mistama snesl. na druhym mam kompakty s 25z kazetou a malej dekl hazu minimalne. jako zaradim nekdy i tech 34/25, ale to jen z duvodu, ze to tam je :-)).

                        0 0
            • jama  

              Když si vzpomenu, že před 20 roky jsem měl na F1 Waltra s 54/44 a vzadu šroubovací 6kolečko 13–22 a muselo to stačit…

              0 0
              • MlokCZ  

                To je ale přece úplně fuk, co kdysi muselo stačit. Já kdysi jezdil jednotác (myslím, že něco kolem 48 zubů) a pětikolečko taky s cca 22 největším pastorekm a stačit to taky muselo.

                Ale také je třeba doplnit, že jsem na tom lámal výjezdy na supernízkých kadencích (typu 30–40ot./min i v dlouhch několikakilome­trových kopcích), což bylo zcela špatně (taky mi i přes mnohem mladší věk zlobila občas kolena, která mi teď při větším nájezdu a vyšším věku na vyšších kadencích nezlobí vůbec).

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Píše, že tam bude mít devítkovou kazetu 12 – 25 a to na naše kopce opravdu drtivé většině lidí stačit bude a do hor je to dobrá volba. Ovšem velmi brzy zjistí, že jakmile sjede z hor, tak ve zvlněném terénu a na dlouhých rovinách mu bude ukrutně scházet nejpoužívanější převod (52×16) a rád by ho vyměnil za tu 25ku, kterou bude dávat jen z lenosti, když už ji teda má :-)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A proč tedy vozíš i při Tvojí vynikající výkonnosti trojplacku na silničce?

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Kvůli odstupňování, mám všechny potřebné převody i odstupňování stále při sobě. 52/42/30 × 11,12,13,14,1­5,16,17,19,21 :-)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Já vím, že tyhle převody jezdíš.

                        To pak ale i při Tvojí výkonnosti máš převod odpovídající 39/27.

                        A když to vezmu, dle toho extrému, co tu psal JSt, tak bys měl minimálně odmontovat malou placku nebo spíše nechat jen velkou, přeci tak všechny kopce musíš v pohodě vylámat, když o několik tříd horší jezdci by měly vylámat vše na 39/23.

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          Mám tam takový převod, ale tu 23ku dost často používám s 42z převodníkem, ne 30z. A na velkou pilu můžu jet větší pastorek a nemusím furt řadit. Ten 30z převodník dávám málokdy, jen v opravdových kopcích. Je to prostě vyprošťovák a když přijde pořádná stěna, tak se hodí :-)

                          Už mě nebavilo pořád přehazovat kazetu, abych v kopcích měl 23 (11–23) a na rovině 16 (11–21). Na zvlněný terén jsou nepostradatelné 13,14,15,16,17 a v pohodě by mi stačilo 52/39×12,13,1­4,15,16,17,19­. A i ta 12ka se v takovém terénu dává málokdy a přesto si ji i další nepoužívané pastorky na rovině každý vozí.

                          0 0
                  • MlokCZ  

                    A dále proč tu teda tolik lidí jezdí kazety s 27čkou nebo 28čkou a to navíc dohromady s kompakty?

                    V poslední době tu více lidí řešilo, jestli fungují starší Shimano přehazky i s 28 pastorkem.

                    O tom, co bude stačit tazateli se můžeme jen dohadovat, to si musí zjistit sám. Když ale teď vezme kolo s 52/39 a stačit mu to pak nebude, tak to bude obtížně řešit (tedy ne obtížně, ale spíše ho to bude stát více peněz).

                    Na devítce nebude mít možnost to až tak pořešit kazetou, protože tam když dá nějaký výrazně větší pastorek, tak přijde o jemné odstupňování.

                    0 0
            • blisterexist  

              myslíš ten kopec ve Všemině, teda spíš na konci, směr na Liptál?, tak ten jezdim s 39/23, ale je to dost brutál, nikomu bych nepřál to prožít:-)

              0 0
              • Lukecz  

                Zkus někdy přejet přes sousední kopec ze Všeminy do Trnavy, to je teprv lahůdka :))

                0 0
                • blisterexist  

                  tak pokud je to věčí brutalita něž ten, tak bych to musel jít pěšky:-)nebo koupit compakty, nebo kazetu:-D

                  0 0
              • Rychlej turista  

                Ne, je to z lesa se vynořivší asfaltka ještě před Všeminou. Přesně se to jmenuje Papradná a když se před tebou vynoří, tak první co tě napadne je, že tohle se prostě vyjet nedá. Pak zaostříš a vidíš, že pár lidí jede i nahoře, tak to zkusíš taky. Pokud člověk v totální prošitosti zvládl sjezd z ní (kdy během okamžiku nabral rychlost 80 km/h, aby vzápětí dostal do nosu ránu od řídítek, když se tu zase zalomilo vzhůru a v druhé houpačce stihl zatočit a nevjel do lesa), tak teprve pak sjel do Všeminy a začal stoupat ten tvůj kopec. Ten ale jen slabý odvar :-)

                0 0
      • teepeex  

        doporucuju 50/34(nebo 36) a 11–23(25)

        pokud nezavodis, tak ti na horizontu nikdo neujede a v kopcich se nestrhas:)

        0 0
    • muppet  

      Být tebou řešil bych to 53×39 a 12–25,já mám sice kompakt 50×34 a 11–23 a vyjedu 12. promile stoupání celkem v pohodě.

      0 0
      • JSt  

        jj. 39/25 je i dle myho u nas ideal.

        0 0
        • Blade  

          tak

          0 0
        • Rychlej turista  

          Jenomže tam má kazetu 11–25, takže mu bude scházet 14 a 16, což je docela tragédie a pokud už musí mít 25ku a nebude na tom závodit, tak bych oželel těžké převody a dal kazetu 13–25. S dvojpilou je to prostě věčný převodový boj.

          0 0
          • JSt  

            nevim. na obou osmickovych campach 12–23z i 13–26z ctrnactka je a sestnacka neni. takze muzu s klidem rict, ze bez 16z pastorku se obejdu ;-).

            0 0
      • karliner  

        Řekl bych, že stoupání 12 promile není zase tak hrozná stěna :-)))

        0 0
      • prvniodkonce  

        Jsem na tom stejně, jenže si nepamatuju, že bych snad někdy jel 34×23, teda párkrát při kompenzaci možná. Ten skok mezi 50 a 34 je velký moc a třeba při závodě, když shodím na malou, mám z kola kvedlačku. Na novou silnici to vidím na 50/39 a kazetu 11/25, to bude imho ideál, protože 50×12 z kopce prostě nejede a na rovinaté nástupy je to taky k ničemu, ta jedenáctka mi tam prostě chybí, na druhou stranu 50 placka je zase super, že se s ní dají jet i prudší stoupání bez shazování na malou, s tím bych u 53 viděl možná problém ve stoupáních cca. nad 7%.

        0 0
      • blisterexist  

        12% v pohodě dávám s 39/23–21, ale až přijde nějaký větší kopec, tak to je vždy masakr:-/

        0 0
      • Rychlej turista  

        12 promile stoupání běžně vyjede i vlak :-)

        0 0
        • Blade  

          Stupně, procenta, nebo promile.. lidi to prostě neřeší :)

          0 0
    • yngwiedio  

      Potreboval by som poradit zo zmenou s 3×9 na 2×10

      Momentalne vozim tieto komponenty:

      Kluky-SLX-48–36–26

      Prehadzovacka-XT RD-M780 stredne ramienko

      Presmyk-LX FD-T 661

      Radenie-XT SL-M770

      Chcel by som tam nahodit cestne kluky:Kľuky Shimano 105 FC-5750–50–34

      Co je treba vymenit aby to bolo mozne jazdit,na cestak momentalne nemam prachy a tie zuby naviac mi chybaju kedze jazdim len cestu-kazetu mam 11–28 zubov

      0 0
      • Tina  

        Najskôr si zisti, či tie kľuky budú kompatibilné s tvojím MTB rámom. Obávam sa, že prevodníky 50/34 sa budú dotýkať zadnej stavby tvojho MTB rámu a tak sa kľuky nebudú dať namontovať.

        0 0
        • yngwiedio  

          No nezda sa mi to je to crossovy ram ale isty si niesom tak si ma zneistil.

          Malu placku na klukach nepouzivam a tak dost casto krizujem retaz 36/25 dokonca ak je stupak tak aj 36/28.Pri cestnych bikoch je to ok ale pri tomto to asi nie je to najlepsie riesenie.Je mozne to nejako prestavit aby som nedodrbal zuby na klukach,kazete plus retaz?

          0 0
      • Singlespeed  

        Je to jak píše Tina. Sám mám na krosovém rámu silniční kliky Tiagra a větší placka než 44 zubů mi tam ani náhodou nevleze, neboť brousí zadní stavbu. Velký převodník u silničních klik je přibližně na úrovni středního převodníku bajkových klik, tak dej na svých klikách SLX velkou placku 48z místo prostřední a vyzkoušej, jestli to jde namontovat, případně je-li tam nějaká rezerva.

        0 0
      • mr.antik  

        opravdu ti chybí ten rozdíl dvou zubů? To musíš drtit hrozný převody na krosáku

        0 0
        • yngwiedio  

          Ani nie tak sa mi jedna o tie 2 zuby aj ked niekedy idem s niekym co je na cestaku tak je to citit ze musim dat do toho viac.

          Jedna sa mi skor o to co som pisal v predchadzajucom prispevku,kedze nepouzivam malu placku 26 zubovu a krizim tak retaz zo strednym tanierom 36 zubov ci to sa da nejako nastavit alebo nieco aby mi neodisli komponenty.Neviem ci som to dostatocne vysvetlil

          Alebo je v poriadku ak idem prevod 36/28 zubov,Myslim ze asi nie alebo sa mylim?

          Jazdim amatersky uz cez 23 rokov rocne cca 7000km

          0 0
          • yngwiedio  

            Ak by to tam vliezlo a nechytalo,dokazalo by to fungovat s tymto radenim, saltrom,dalo by sa to doladit alebo to treba vsetko pomenit salter,presmyk…

            0 0
            • Tina  

              Laco, šalter, prešmyk aj radenie by mali byť OK. Ešte raz však opakujem čo už ti tu napísal Singlespeed. Veľký 50zubový prevodník budeš mať na pozícii súčasného prostredného prevodníku. Máš tam toľko miesta medzi rámom a prostredným prevodníkom, aby sa tam zmestil 50z prevodník s takým veľkým priemerom?

              0 0
              • yngwiedio  

                dakujem za odpovede ak by sa to zmestilo a este aj radilo s tymito povodnymi komponentami bolo by to skvele.

                0 0
    • peter934  

      otazka: Vpredu compakt a vzadu 11kolo 11–25. Jazdim ale len cca stred kazety, prip lahsie prevody. 11 a 12 som tam hadam ani este nemal.

      Oplati sa kupit kazetu 12–25 alebo su to zbytocne vyhodene prachy?

      0 0
      • Člověk a jeho svět  

        Občas si přišlápni z kopce, zasprintuj si na cedule, projeď se za někým ve dvojici a uvidíš, že tam tam tu jedenáctku budeš potom dávat častěji :)

        No a teď vážně – jestli ti vzadu stačí 25, což asi jo, pak to je o zvážení, zda ti jemnější odstupňovaní u 12–25 stojí za novou kazetu (např. u desítkové kazety 12–25 máš navíc 16, takže si řadíš od dvanáctky do sedmnáctky po zubu, u desítkové 11–25 to máš po zubu do patnáctky).

        0 0
        • peter934  

          ved to ze vacsi rozdiel by bol as az medzi kazetami od 13, len 6800 ultegra ich nema. Asi necham to co mam a ked pribudnu kilometre v nohach tak aj vyuzitie spodnej casti kazety pride :-)

          0 0
          • Člověk a jeho svět  

            6800 je 11sp.

            Když jezdíš jen rovinky, budeš za chvíli shánět 11–23 nebo 11–21 :)

            0 0
            • peter934  

              myslel som od 13 zubov :-)

              • bodaj by to bola pravda, mozno dam na mesiac vypoved a natrenujemnieco :-D
              0 0
      • JakeF  

        Spíš už bych dal 12–28, ať toho můžeš víc objet na velkou vepředu, šetří to řetěz a řazení smykem je otrava.

        0 0
        • peter934  

          byvam praveze na nizine a kopce siroko daleko nic. Tak ta 25 mi aj teraz staci ked tych km v nohach nie je moc.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Měl bych jeden dotaz – Jezdím teď převody 52/36 a 12–25. To je v 90 % dostačující, ale jsou situace, kdy i 36/25 lámu malou kadencí ( rychlost pod 15 km/h ) a mám dost. Buď to jsou delší výživnější stoupání teď z jara, nebo 12% stojky s živým protivětrem… I posléze v sezoně když jedu švih s více stoupáními s průměrem 7% a víc, tak by se hodil lehčí pastorek na občasné pošetření noh – rozhodl jsem se tedy pořídit novou kazetu, jen váhám mezi 11–28, 12–27, ve hře je i tiagra 12–28.

      Bude stačit 27z, nebo to nemá smysl a mám jít do 28z ?

      Zaujala mě i tiagra 12–28 svým rozsahem( 12,13,14, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 28 ). Tam, kde mají všechny kazety 19z, má tiagra 21z – to by se hodilo do krátkých brdků nebo proti větru – v kombinaci s velkou by se tolik nekřížil řetěz. Jen škoda, že to je těžítko :(

      0 0
      • tromboonen  

        Ja mam 50/34 a univerzalni kazetu 11–25, 11–23 ma super odstupnovani, ale v kopcich jsem obcas nestihal, tak sla na zaplety na valce.. kdyz jedu vylozene do hor tak prehodim 11–28.. v kopcich je to odstupnovani porad OK, na rovinach treba ve vetru malilinko hrubsi, ale da se to…

        Mezi 11–25 a 11–27 moc velky rozdil nebyl, kdyz uz tak 28, ale pravda ja to mam jak rikam jen na extremy, zas ale mam vepredu o dva zuby min..

        Tiagra bacha aby nebyla z nove rady 4700, ta by nemusela sedet (razeni a hazka je urcite nekompatibilni, jestli vzdalenost pastorku na kazete nevim..)

        Jestli mas 12–25 a zustane Ti, sel bych do 12–28 at je tam nejaky rozdil a kdyz Ti to v lete bude pripadat moc, hod tam zpet 12–25 a mas to..

        0 0
      • Smazaný účet  

        Jako při závodě dojde málokdy i na 25z, ale při tréninku by se občas hodilo něco lehčího. Asi bych koupil 11–28 a ze současné kazety poskládal 12–28, měl bych pastorek 16z. Ideálně koupit jenom ten unašeč s pastorky 21–24–28, ale to těžko shánět :(

        0 0
        • tromboonen  

          To už podle mě moc řešíš… za mě jednodušší mít 11–25 a 11 nebo 12–28 a proste to prehazovat kus za kus podle toho kam jedu, teda pokud se nepohybuješ ve specifické oblasti kde potřebuješ jemné odstupňování i lehký převod.. ale třeba na závody s tou 28 asi nepojedeš..

          0 0
          • Smazaný účet  

            A jaké označení má ta nová tiagra ? Co jsem hledal, tak buď tam dávají kazetu 105 5700 nebo HG500 ( žeby ? )

            Ale pokud to jede se 105 kazetou, tak nevím, proč ty mělo být nekompatidebilní.

            0 0
            • tromboonen  

              No sada se jmenuje 4700.. 10 sp, ale paky bez oprati s jinym krokem lanka nez maj predchozi 10 sp (nevim jestli je podobny 11sp)…

              Jaky tam davaj kazety nevim, jen jsem videl info o tom, ze paky a hazka jsou nekompadebilni se starsimi 10sp… dal jsem nezkoumal, ale kdyby to bylo tak, ze kazeta je stejna (jde tam 10sp 105tka 5700 (a tim padem i Ultegra 6700 a Dura 9700)) tak je to super, muzes mit zimaka nebo pracaka s Tiagrou a furt tocit zaplety..

              0 0
      • Coural  

        Mám 50/34 a k tomu dvě kazety. 11/23 jezdím asi 90% času a když jedu do hor tak 11/28. Přehazuji to i s kolama, většinou vozím 50mm vysoké karbony, na zimáku vysoké a těžké ráfky od Giantu a do hor nebo do větru beru Mavic Ksyrium. Na starý kolena se učím šlapat víc kadenčně a tak mi kompakty víc vyhovují.

        1 0
    • juricmir  

      Co takhle zkusit semikompakty? Má to převodníky 52/36. Zíškáš lehčí převod na malou, navíc bych do zadu dal kazetu minimálně 11–25 (28). Mám na Rubím sice kompakty ale ty půjdou pryč protože budu dávat právě buďto semikompakty nebo klasiku.

      0 0
      • mvd  

        Zkusil už někdo na semikompaktu dát malej místo 36 34? Rozteč je stejná, takže technicky to přehodit jde. Přesmykač by to zvládnout měl, otázkou je ramínko přehazky. Ale pokud nebudu křížit malej x malej (kde ramínko složí řetěz na sebe), tak by to mohlo fungovat, ne? Jde mi o získání většího rozsahu se zachovaným jemným stupňováním. Už jsme to tady na podzim řešili, že se chystám do silničky, ale chci zachovat co největší rozsah převodů a zároveň jemný stupňování. Takže teoreticky bych to viděl na 11 st. 52/34 × 12–28.

        0 0
        • Člověk a jeho svět  

          To už vyjde lépe 50/34 + 11/25. Skok z 52 na 34 je celkem brutální, to bych nedělal, byť technicky to jde.

          0 0
        • Hanyz1  

          Technicky to jde, např 105–5700 by to měla zvládnout se středním ramínkem – Maximum front difference 22T, total capacity 40T. Tobě vychází kapacita na 34 a rozdíl mezi převodníky 18 (krátké ramínko zvládá kapacitu 34, ale rozdíl vepředu jen 16).

          Nicméně jak je zmíněno, je to velký skok, osobně bych do toho nešel. Chápu to tak, že ti jde o lehký převod do kopce, tedy viděl bych to na výběr ze:

          • velký skok mezi převodníky
          • méně jemné odstupňování při větším rozsahu kazety
          • přechod na 50/34 a nezávodit z kopce :-)
          0 0
          • Prazak0  

            Velký skok jako převodníky mi přijde použitelný pro určitý typ terénu. Snažil bych se za každou cenu vyhnout tomu, aby při zařazení na malý převodník jsem musel řadit na menší pastorky, aby to nebylo moc pomalé. Kazeta nemusí přece být jemně odstupňovaná v celém rozsahu. Nevím, jestli někdo má terén, kde třeba z 52/17 by rovnou potřeboval dát 34/17.

            0 0
            • tromboonen  

              Tomu se nevyhneš téměř nikdy, ani u dospělých placek 53/39… a ty většina hobíků v kopcích stejně neuveze, nebo jen za cenu extrémů na kazete..

              Osobně mám 50/34 a 11–25… to na většinu kopců stačí, z kopce 50+11 zas o tolik méně než 53+11 není a když už nemůžu točit, tak si dáchnu, stejně to potřebuju..

              Jediná nevýhoda je ten skok mezi 50 a 34 vepředu, ale to je daň kterou jsem ochoten platit, holt řadím simultánně oběma rukama, stejně to člověk musí dělat i u všech ostatních kombinací, možná ne u 46/36 na CX..

              0 0
              • jonti  

                Elitacke kombinace typu 52/42 a podobne to taky umoznuji.

                0 0
              • mvd  

                Já teda koriguju vždycky (snad s výjimkou, že jsem právě vyjel střechu a rovnou se to na pěti metrech láme do sjezdu :o) ) Na 48/36 mě to vychází na korekci o 3 pastorky, aby to navazovalo. Na 46/36 to bude o 2 pastorky.

                0 0
        • Prazak0  

          Co to je semikompakt? Koukal jsem na samostatný převodník, bez problém se sežene převodní 46, 48, 50, 52 – s roztečí 110, tj. na kompakt, určeno na velký převodník. Na malý se sežene krom 34 i 36, 38 a 39. Nesežene se 42 nebo dokonce větší. Nevím, jestli by na klasický převodník 130 mm šlo dát na malý 34 zubů, asi by se velikostně nevešlo. 39 by snad šlo? JInak mi přijde, že chce na převodnících obrovský skok. Já mám radši naopak menší skok, třeba 52/42 nebo 50/39, to mi přijde pro řazení lepší. Já nerad podřazování, tj. na pastorku řadit jemně a více stupňů, pak dám malý převodník a zas pastorky taky na menší. Jemné odstupňování má smysl pro rovinu, do kopce naopak se mi výhodné nejeví. Záleží teda, jaký terén člověk jezdí.

          0 0
          • tromboonen  

            Semikompakt je 52/36… oproti kompaktu 50/34 o malinko těžší každý převod, díra mezi velkou a malou stejná, takže výhoda jen pro namakance nebo rovinné závodníky.

            Sice se tu oháníš matikou a já nevím čím ještě, ale o realném použití převodů moc nevíš, bych si troufal tvrdit, když myslíš, že to vyřešíš 1× systémem… ten na silnici funguje dost problematicky (obr skoky vzadu) a je dobrej tak na gravel a CX a pro někoho kdo neumí řadit..

            0 0
            • Marskatin  

              Malinké doplnění: díra je u semikompaktů stejná absolutně, malinko menší poměrově.

              0 0
              • tromboonen  

                Aha, jo, dik… ja se tou teoretickou matikou tak nezabyvam a semi jsem nikdy nevozil.. v kopcich by 36 mohlo byt na me moc a 52 z kopce me zas tak nevytrhne.. :) Ale hrabnout do toho pravou rukou musis stejne tak jako tak, ne?

                Me ted napada… kdyz ma nekdo eTap a k tomu kompakty (nepredpokladam, ze si to kupujou jen borci schopni utocit 53/39), tak to musi byt docela makacka na bednu a na prsty to provest.. preradit vepredu obema a pak hned vzadu pravou… clovek si asi zvykne (jen nesmi presedat na jinej system), ale narocny to bude..

                0 0
            • Prazak0  

              O matematickém rozdílu jsem psal jinde, sice že skok z 23 na 25 je i čistě matematicky menší než třeba ze 17 na 19. Jde o jednoduchou matematiku, aritmetiku. To, že jsem připoměl, že je to jinak i čistě matematicky, to není ohánění se matikou. Spíš jsem si vědom, že nejde jenom o převodový poměr (což je záležitost jednoduché matematiky). Nějakou fyzikální stránku jízdy do kopce či proti větru, to jsem chtěl nechat zcela stranou, proto to „čistě matematicky“.

              Aspoň jsmi mě poučil, co míníš semikompakty. Já to bral, že jsou klasické silniční kliky, u Shimana s roztečí 130 mm, u kterých typicky bývá velký převodník 52 nebo 53, i když, jak jsem psal, může být i 50, pokud by se vyráběl, tak i 48 a nebo naopak větší. Primárně to je dělané na velké převodníky s 53 příp. 52 nebo i 54 zuby, menší různě. Za kompakty jsem považoval a stále považuji prostě ty kliky, co mají menší rozteč pro šrouby a typicky se dám dává kombinace 50/34. Aspoň obchody ale nabízí jako kompakt i jiné kombinace, třeba 50/36 nebo 50/39, nebo i 46/34 – toto zejména pro cyklokros, ale není to na to vázané. Shrnu, rozlišoval jsem dvoje kliky klasické silniční u Sh 130 (Camp. myslím 135 mm) a kompakty 110 mm rozteč pro šrouby, co uchycují převodníky.

              Nevím, co myslí, že nevím nic o reálném použité převodů. Trochu jezdím, sice ne moc, nějakých 7–8 tisíc km za rok, jelikož jezdím v terénu, kde jsou kopečky, kousky s rovinou atd., tak často řadím. Zkušenost mám s klikami s převodníky 52/42 nebo i 48/36 a 48/39. Za reálné použití převodů považuji ježdění, vím, že lidi ať hobby závodníci a nebo úplná špička v silniční cyklistice jezdí převody jiné. Jezdí taky jinou rychlostí a najezdí toho několikanásobně víc než já, takže jejich převody pro sebe beru spíš jen jako inspiraci, ale je mi jasné, že bych měl spíš kopírovat jejich kadenci šlapání, než mít stejné převody, tj. kombinaci převodníků a pastorků vzadu. I když i u té kadence to beru, že šlapu pomaleji, než profíci a nebo asi i hobby závodníci. Nicméně převody jsou pro mě stejné důležité jak pro ně.

              Naopak jsem psal, že nejsem pro velké skoky, tj. u kompaktu mi přijde nejlepší kombinace 50/39 – vzhledem k terénu v okolí Prahy, co jezdím. Určitá kombinace převodníků a pastorků může být vhodná (pro daný terén a osobu), další věcí je ale zvyknout si třeba na jiný způsob řazení. Jinak tohle téma je, které stále řeším, proto tu o něm diskutuju. Zajímají mě jiné věcné názory lidí, jejich zkušenosti. Řeči že o tom nic nevím atd., to si každý může strčit za klobouk. Jinak píšou tu i úplní trollové, co na příspěvek reagují třeba bla bla bla, těm ani neodpovídám.

              0 0
              • Marskatin  

                Dneska už je to s těmi roztečemi trochu složitější. Rozteče platily u starších pětiramenných klik.

                U čtyřramenných silničních klik shimano už je jen „kompaktní“ rozteč 110mm pro všechny kominace.

                U čtyřramenných silničních klik campagnolo je 145mm pro velký a 112 mm pro malý převodník

                0 0
                • Prazak0  

                  Já vycházel z běžné nabídky v obchodech, kde ale myslím ty kompakty jsou 110 mm a pětiramenné kliky. Ale asi je těch variaant víc, máme jeden převodník sundaný z Waltera a na Shimano to nenasadím.

                  0 0
                • tromboonen  

                  A na temer vsechny kliky uz pasuji pouze prevodniky od te znacky.. to si zas soudruzi ve vyvoji prihrali polivcicku..

                  0 0
                  • Marskatin  

                    Které kliky máš na mysli?

                    0 0
                    • Člověk a jeho svět  

                      Shimano, Campa…?

                      0 0
                      • tromboonen  

                        dneska uz i FSA… vsechno co ma ctyri packy… pekne to napsal jeden soudruh z Bike Radaru

                        0 0
                        • Člověk a jeho svět  

                          JJ, já tam schválně nechal otevřený výčet. Ale na jednu stranu to je dobře. Chceš Shimano, kupuj Shimano ;)

                          0 0
                          • tromboonen  

                            No tak u takove Dury by to vypadalo blbe mit tam jiny prevodniky, to jo, ale me docela vyhovuje michat to treba u SL-K, Gossameru, starejch 105tek atd.. a to nemluvim o malejch, ktere nejsou videt, takze u bcd110 muzes mit jakekoli kdekoli, ale u tech novych ani nahodou.. a to se bavime o blbych prevodnicich… hlavko taky preziju, jen je problem identifikovat jake potrebuju, ale ty naby, z toho bych si hodil masli… jeste ze MTB neupgraduju a kotouce na cemkoli co pripomina silnicku bojkotuju…

                            0 0
                        • Marskatin  

                          Nevím, jak na FSA tam je myslím problém s tím, že jsou ty šrouby ještě nějak asymetricky.

                          Na campu jsem myslel, že by nikdo nic jiného než campu nedal. Ale i na ni dělá převodníky TA, Stronglight

                          Na shimano Gebhardt, Stronglight, TA Specialites, Absoluteblack, BBB, takže prakticky jako na pětipacku.

                          Různí se kvalita a promyšlenost toho, aby to ladilo a plynule přecházelo na ramena kliky, ale je z čeho vybírat.

                          0 0
                          • Člověk a jeho svět  

                            A ty by sis na Shimano dal cokoliv z výše uvedeného?

                            0 0
                            • Marskatin  

                              Já ne. Nikdy jsem neměl takovou potřebu. Převodníky na silničce jsem se svým nájezdem nikdy nesjel. A kromě nějakých zvláštních kombinací zubů pro to ani nevidím na silničce důvod. Když si vezmu cenu převodníků, tak pod u 105 a níže to prakticky nemá smysl. To jsem plus mínus na nových klikách. U ultegry by se dalo diskutovat. A u Dury bych aplikoval pořekadlo o opicích a banánech.

                              0 0
                          • tromboonen  

                            OK, ja mluvil spis o tom, ze mas dve tri kola a kdyz neco ojedes, hodis to na dvojku/zimaka a podobne.. na CX mam nejake stare Gossamery kliky, funguji v poho, ale dal jsem na ne 105 bcd prevodniky.. to uz bych dneska nezvlad..

                            0 0
                            • Marskatin  

                              No jo udržet kompatibilitu strojů v domáci stáji není vždy lehké.

                              0 0
                              • tromboonen  

                                Jediná cesta začíná být záměrně vybírat starší komponenty – naštěstí poslední 10sp generace a kliky, náboje atd. z té doby jsou pořád dostupné a nejsou to žádný hrůzy… ale jakmile neskládáš a koupíš novou sériovku, už máš většinou něco nekompatibilního..

                                0 0
        • Marskatin  

          Přesmyk to mozná pobere, ale většinou mají oficiálně udáván rozdiĺ převodníků 16 zubů. Nešel bych do toho, skok je hodně velký. Na některých klikách se navíc může stát v závislosti jak mají daleko převodníky od sebe, že bude při křížení malý převodník malé pastorky chytat řetěz o velký převodník.

          0 0
          • tromboonen  

            Zajimavy je, ze Prazak bojuje proti 11 z, dokonce by vzadu mel nejradsi nejmensi 14 nebo co, ale pritom dopredu by chtel 52.. a zaroven 34 misto 36… podle me hrani s cisly… cim vetsi skok vepredu tim vic laborujes pri podrazeni na placce vzadu, ale ono se to vetsinou dela v kopci, takze se to da prezit… lip nez nejake skoky na kazete kdyz ses na vetru nebo v mirnym kopci na tom rozhrani velka/mala a jeste to stihas vyladit na kazete… ale kazdy at si to postavi jak chce.. dneska uz mame moznosti plno, pokud si nenechame vymyt mozky ze na silnici potrebujem 1×

            0 0
            • Člověk a jeho svět  

              No to bude peklo. Už jsem zaznamenal takové výkřiky, že 1×12 na silnici řeší vše. Za sebe mohu odpovědně říct, že do takové zhovadilosti nikdy nepůjdu. To už se v kruhu pomalu vracíme k 1×5, a to už nemá daleko k 1×3 :)

              0 0
              • mvd  

                Vnímám to tak, že je to snaha eliminovat řazení na převodnících, obzvlášť, když mají velký skok a musí se zároveň korigovat na kazetě o 4–5 pastorků, aby to navazovalo.

                Na dvojpřevodníku 2×11 50/34 × 11–25 a kadenci ± 90 mě to nutí přehodit na malý převodník v rozmezí 30–25 km/h. Při rozjíždění zpátky na velký nejpozději v cca 37 km/h. Tedy ve zvlněném profilu řadím na převodníku relativně často, pokud nejsem zaťatý vyznavač „per tam velkou“, kterej radši chcípne ve stoje na kadenci 50 :o)

                Jednopřevodník nikdy nebude mít zároveň dostatečný rozsah a jemnost stupňování. 2×11 50/34 × 11–25 má 16 nepřekrývajících se převodů. Takže beru zpátky to „nikdy“ – jednopřevodník se srovná s dvojpřevodníkem, až bude 1×16.

                A teď pozor, přijde moje myšlenka dne :o)

                Mě z toho prostě vychází jako nejlepší řešení pro hobíka, kterej nesestavuje převody před každou vyjížďkou, ale chce mít univerzální převody – trojpřevodník! Jeho filozofie je úplně jiná, než u dvojpřevodníku. Není to „per tam velkou“, a když už fakt nemůžeš, tak si shoď na malý. Většina provozu (17 – 40 km/h při kadenci 85 – 95) se odehrává na prostředním, a krajní jsou jen „rozšíření na sjezdy“ a „poslední záchrana před smrtí“. Z hlediska přehazování na převodnících to vlastně JE JEDNOPŘEVODNÍK s rozšířením na obě strany.

                Znovu se vracím k tomu, že moje současné řešení 3×10 48/36/22 × 11–23 je vlastně jednopřevodník 1×10 do zvlněného profilu s rozšířením na obě strany, které mi dává 19 nepřekrývajících se převodů.