• brozelin

    Pořídil jsem silničku. Pár let jezdím na biku a tak jsem si zvyknul na poměrně lehké převody a jízdu švihem. Mimochodem i proto, že mám kolena po artroskopii a tak se snažím je silově moc nezatěžovat. Teď jsem si pořídil i silnici a zjistil jsem, že převody jsou na mě moc těžký (39/53 převodníky a 11/25 kazeta). Teď jde o to, jestli koupit novou kazetu např.13/27 nebo 13/29) nebo dát menší převodníky (pokud to vůbec jde ?). Kliky jsou Campa Record, kazeta 11sp campa Record. Díky za každou radu.

    0 0
    • Biker jak Pes  

      Raději bych volil menší převodníky (kompakty). Mají 50×34 zubů. Budeš mít lehčí převody a zároveň ti zůstane jemnější odstupňování vzadu, než kdybys tam střelil 29z.

      Sám vozím kompakty a vzadu 12–25 (tréninky) nebo 11–23 (závody) a jsem v pohodě. Alespo%n můžu jezdit všechno na velkou. :-)

      0 0
    • Hrabex1  

      Nebo muzes dat 3prevodnik, hur se ale shani a mozna budes muset vymejit i razeni.

      0 0
    • blisterexist  

      na devítce jsem vozil kliky 52/39 a kazetu 13–30 a bylo to supr,

      teď na desítce vozím taky 52/39 ale kazetu 12–28

      štve mě že compact kliky jsou o pětikilo dražší než klasiky, a proto to řeším tak, a víc zubů víc vydrží

      0 0
    • mr.ricardo  

      volil bych vetsi kazetu. jestli mas 53/39, tak to nejspis nejsou compact kliky a mensi nez 39z tam dat nejde. takze te vyjde levneji vymenit kazetu nez kupovat novy kliky, 13/27 by ti mohla stacit, kdyz nebudes trvat na recordu, ale das treba centaur, tak je to cca 1200,–

      0 0
      • kubad  

        jde tam dát 38, ale to nic neřeší.

        jinak větší kazetou udělá víc než kompakt klikama 50/34 a je to levnější

        0 0
        • Lister  

          Akorát bych měl obavu, že pokud potřebuje fakt lehké převody, tak ani to nemusí stačit. Kolena mne taky trápí a i když mám kompakt a vzadu 25, tak mi to často dělá potíže a potřeboval bych ještě lehčí.

          0 0
          • blisterexist  

            tak dozadu nahodí 30z pastorek a to stačit bude:-)

            0 0
            • Lister  

              Asi budu vypadat jako totální zdechlina, ale už dlouho uvažuju a přechodu na 11spd s kompaktem vepředu a vzadu 12–27. Ty nejlehčí převody bych sice užil málo, ale dokázal bych častěji jezdit velký převodník, který teď zatěžuju mnohem méně než malý.

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak mně třeba ještě lehce nestačilo ani 12–27 + trojplacka 30/39/50 (už jsem tak mohl jezdit celkem ke spokojenosti, ale třeba na základní vytrvalost do kopců ze začátku sezóny pořád málo).

                0 0
                • Lister  

                  Tak já jsem zase trochu masochista a mám za to, že kopce musí bolet, jinak je to nuda :-)

                  Dokopce tepák ignoruju, vím, že to se mnou myslí dobře, ale nikdy se neudržím pod 80% maxima.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak to je jasné, že třeba někdy vyletí tep i třeba až těsně k maximálce a že někdy třeba můžeš něco vylámat ze sedla na těžký převod na hodně nízké kadenci.

                    Ale vůbec nemít možnost jet náročný kopec na pohodu mi nepřijde jako dobré řešení.

                    U mě stačí když chci jít na kolo třeba někdy 3–4 dni po sobě. Pokud se první a druhý den více nehlídám, tak ty další jsou zabité a zcela zkažené.

                    0 0
                • JSt  

                  a tos fakt nekdy u nas zaradil na silnicce 30/27? :-O

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    30/27 s kadencí 70ot./min je 10km/h – pro 75kg jezdce a 8kg kolo je potřeba v 10% kopci cca 240W

                    30/27 s kadencí 80ot./min je 11,5km/h – pro 75kg jezdce a 8kg kolo je potřeba v 10% kopci cca 270W

                    Běžně jezdím kopce s kadencí kolem těch 70–80ot./min a jezdí se mi tak dobře. Na kratší úsek ze sedla samozřejmě může být i výrazně nižší kadence. Rozhodně ale nemám zapotřebí lámat trošku delší kopce typu 2km celé nízkou kadencí ze sedla (např. Lhůta ze Štáhlav, což jsem na silničce jezdil dost často).

                    A klidně jezdím běžně i s výkonem i znatelně pod 200W.

                    A třeba výjezd z Liblína od řeky směrem na Břasy jsem na silničce jezdil hodně často.

                    A tam je kupříkladu asi 100m dlouhý úsek se 17–18%. Tam mi třeba na vyhovující kadenci ani těch 30/27 nestačilo a ne vždy jsem měl náladu to lámat silově ze sedla…

                    To víš, ty jsi jistě super namakaný borec a letěl bys tam v tom úseku z Liblína nejméně 15km/h a mohl tak jet ne tak nízkou kadenci na těžším převodu…

                    A těch potřebných 500W+ bys tam dával s prstem v nose…

                    0 0
                    • blisterexist  

                      tyjo, mě třeba zas těžší převody nutí jet rychlejc abych měl vhodnou kadenci, a tím se nechtěně dokopu k pořádnému tréninku, protože už tam nemám nic lehčího:-D

                      nemáte někdo náhodou starou 10s kazetu? potřebuju si postavit kazetu na silnici 13–30, nikde to neprodávají:-(

                      0 0
                    • JSt  

                      tady nejde o to, ze bych byl super namakany borec, to ani nahodou nejsem. :-D

                      spis se zamyslim, kdo na silnicce (krom tebe v minulosti) vozi nejlehci kvalt 30/27 a je mu to malo.

                      ostatne argumentovat 100m kratkym usekem… :-))

                      jen se te zeptam, kdyz se pred tebou zjevi brdek, jdes ze sedla a snazis se ho prehoupnout bez zpomaleni nebo preradis a zacouves? ted to myslim hlavne v souvislosti s tvou teorii o jizdnim stylu a vydrzi komponent.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Když je to samostatný krátký brdek, tak běžně zamakám a držím rychlost bez řazení třeba i na velkou placku. Tam ale co se týká výdrže komponent je to v pohodě díky většímu převodníku.

                        Když je to jako třeba z toho Liblína 100m prudký úsek v jinak delším kopci (nevim z hlavy přesně, asi 2km), kdy předtím a po tom je jen o něco menší sklon (průměr toho kopce je kolem 10%, je tam ale i hodně mírný úsek, takže je tam ještě dost úseků 12%+), tak nic takového jako jít ze sedla a držet tempo nepraktikuju, protože by mi to akorát odrovnalo.

                        A na té trase co jsem jezdil na silničce velmi často, tak je výjezdů 1km+ s 10%+ větší množství.

                        Před více lety to ani jinak nešlo, když bylo převodů prostě málo včetně malého rozsahu (kdysi dávno jsem taky vše drtil na 48 převodník nebo kolik jsem to tam měl + 5-ti kolečko) a zůstal z toho zcela nesmyslný zvyk, že hrozně moc jezdců i teď pořád drží neskutečně těžké převody.

                        Je zajímavé, že závodnící na profi úrovni používají rozsah jaký pro svojí výkonnost potřebují. Což u nás je třeba i jen klasika 39/53 + 11/23 nebo 11/25.

                        A oproti tomu spousta hobíků, kteří nemají ani poloviční výkon co ti profíci vozí téměř stejné převody jako oni, přitom by potřebovali dle svojeho výkonu i třeba převod s polovičním převodovým poměrem než ti profíci.

                        Ono to je také možná důvod, proč spousta turistů (ne Rychlejch turistů) jezdí po asfaltu treky a biky a zase tak moc lidí nejezdí silničky…

                        0 0
                        • JSt  

                          ale na mtb nikdo nema problemy s tim, ze vozi stejny kvalty jako profici. ostatne ty taky nejezdis po lese na motorce… ;-)

                          0 0
                          • nox159  

                            jen musis dodat ze oni sice maji MTB ale v terenu s nim nejezdi a to je dost podstatne… takže jim absence lehkych prevodu nevadi, kdezto na silnici jezdi podobne profily jako ti profici… :)

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Tohle bych řekl, že je možná i největší skupina z cyklistů obecně.

                              Jezdí trek nebo bike, využívá i nejlehčí převody (ať už třeba to je někdy jen 28/32 na některém treku nebo i někdy lehčí) a přitom odjedou 90% a více po asfaltu.

                              A díky tomu, že tam mají ty lehkoučké převody, tak aspoň už téměř všichni téměř všechno jezdí.

                              Pamatuju před 20 a více lety jak ne tak málo turistů, kteří jezdili ne tak málo i na asfaltu běžně občas tlačili…

                              0 0
                          • MlokCZ  

                            Profíci jezdí na biku snad téměř všichni dvojplacku (sem tam někdo i jen jednoplacku) a to klidně s poměrně velkými plackami, takže ani ty stejné převody neplatí oproti spoustě hobíků.

                            Hlavně ale u biku už to je blízko limitu, kdy lehčí převod by už nic nepřinesl, protože už to je u hranice minimální jetelné rychlosti.

                            K tomu navíc pak v praxi hobík ne všechno vůbec vyjede a někdy tlačí (to myslím výjezdy, které jsou lepšími jezdci vyjetelné).

                            V dost situacích by to ale ani ten lehčí převod nezachránil (takže se za ním u biků už nikdo moc nežene), protože není možné jet každý terénní výjezd menší rychlostí typu 4km/h a méně, protože to pak nedáš technicky…

                            Tedy to srovnání s bikem je hodně mimo.

                            0 0
                            • nox159  

                              22/34 jezdim bezne a snesl bych klidne i lehci prevod…

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Ale jo, o trošku lehčí by se ještě dal. S výraznějším snížením kadence (i když už nebude dváno optimální) se ale už na tu minimální rychlost dostat dá.

                                Jezdil jsem 22/34, teď 24/36 (téměř stejné převody) a když to opravdu potřebuju k pošetření sil v delším extra prudkém výjezdu a povrch tak nízkou rychlost dovolí, tak dokážu jet 3–3,5km/h.

                                0 0
                                • nox159  

                                  nizka kadence me ale limituje kdyz jedu v sutrech ( kdyz mi to podhrabne stojim) kdybych tocil rychleji tak i podhrabnuti ustojim

                                  a ve vyjezdech po zpevnenem zas ve zvedani kola, protoze jet extra strojku a slapat fakt pekne do kruhu je narocnejsi nez to vyjet o trochu rychleji s praseci technikou…

                                  ale to je jen teorie.. 36ku FRM pastorek nebo kdo to dela si kvuli tomu za litr a neco kupovat jiste nebudu :) ( pokud bych mel ale 10ku tak vozim 22/36)

                                  nj proste clovek starne kolo težkne zdvihu pribyva… :)

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    To je jasné, taky mi občas ta nízká kadence limituje. Když je ta posaž ale náročnější, tak stejně pod nějakých 6–7km/h to moc nejde a někdy je potřeba jet ještě výrazně rychleji (to pak nedám, když je to současně hodně prudké).

                                    Takže se mi to zase tak moc nestává, že bych hrabal jen kvůli převodu.

                                    A co se týká zvedání předního, tak s tím se snižováním vidlice + mojím posedem (krátké stehenní kosti, takže sedlo posunuté dost dopředu) problém nemám. Tady končím na fyzičce stejně dříve.

                                    Při přechodu na desítku jsem nejdřív uvažoval jestli nenechám 22 převodník k 12/36 kazetě, ale nakonec jsem tam nechal 24 a zůstanu u toho.

                                    0 0
                                    • nox159  

                                      snizovani vidlice dost pomaha o tom zadna ale tedka mam celkem dost kratke kolo a sedlovku vypalenou cca 30cm coz je vlastne max no… takze se to obcas zveda… ale samozrejme kdyby byla lepsi fyzicka da se toho vyjet o hodne vice… mam tady jeden usek ktery bych nekdy rad vyjel je to cca 100–200m stojka jako krava a a bych to nejak slusne jel chce to je tak 15–20km/h a to bych umrel ale jednou to dat chci :D

                                      0 0
                              • Necris  

                                Mám na kole 22/36 (29") a věř mi, není o co stát. Nepoužiješ ho. Resp. měl sem ;)

                                0 0
                                • ClAyD  

                                  Tak to buďto nejezdíš prudký stojky nebo seš Jarda Kulhavej…

                                  0 0
                            • JSt  

                              dobre, to mas posledni dve sezony, ten vzestup dvouprevodniku. znamenaly prevody na mtb prakticky vyhradne 44/32/22 vepredu a vzadu 11–32(34). nikdo s tim nemel zasadnejsiho problemu. ;-)

                              0 0
                • blisterexist  

                  no ZDV se jezdí po rovině

                  30–27 leda do megakopce pokud se chceš jen vyjet:-D

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Nevidím jediný důvod proč bez závodních ambicí jezdit ze začátku sezóny ZDV (nebo převážně ZDV) po rovině. Zvlášť když žádná rovina až na pár vyjímek, které nejsou nic moc není k mání (a stejně je to nuda).

                    0 0
                    • blisterexist  

                      njn, já si zečátku nevybírám stoupání větší jak 12% a pohoda:-)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        No vidíš. Při 12% stoupání bych pro ZDV ze začátku sezóny musel jet kolem 6km/h. Na to pro rozumnou kadenci nestačí ani těch 30/27…

                        0 0
              • Hroch obojzhivelnyj  

                :-)CT+ 12–27 11sp. IMHO pro nezavodni univerzalni pouziti idealni kombinace. Mam to tak a jsem spokojen. Akorat zas jezdim hodne velkou, to proto ze tu nemame pobliz kopce.

                39–21 (coz udajne nekomu na CR staci) mas jeste na velke pile, a kdyz dojedu pod kopec (po 80 km vic nebo min prositej), tak tam jsou i ty lehke. A 34/27 je takovy motivacni prevod- prece nepojedu uplnyho kasparka (ne vzdy se dari).

                0 0
                • Lister  

                  A nevíš,jaké je tam odstupňování? Nějak to nemůžu dohledat.

                  0 0
                  • Hroch obojzhivelnyj  

                    Jako 12/25 na 10 sp. + 27

                    _____50 _____34_____

                    m/rev rozdil m/rev rozdil

                    12 8.73 0.67 5.94 0.46

                    13 8.06 0.57 5.48 0.39

                    14 7.49 0.50 5.09 0.34

                    15 6.99 0.44 4.75 0.3

                    16 6.55 0.38 4.45 0.26

                    17 6.17 0.65 4.19 0.44

                    19 5.52 0.53 3.75 0.36

                    21 4.99 0.43 3.39 0.29

                    23 4.56 0.37 3.1 0.25

                    25 4.19 0.31 2.85 0.21

                    27 3.88 ___2.64

                    Jeste k tomu odstupnovani, rozdily mezi prevody nejsou rovnomerne, ale postupne se zmensuji, a pak v miste kde je rozdil pastorku o dva zuby zase vyskoci. Idealne by ta dira nemela byt u prevodu co obvykle jezdis- to je skryty rozdil mezi std a CT klikama, ktere jsou posunute o cca 1 prevod do lehka.

                    Cili pri vyberu kazety musis udelat kompromis- bud ti bude chybet tezky prevod, nebo lehky, nebo uprostred. Jinymi slovy, musis si vybrat jestli nejmin uzijes 11, nebo 16,nebo 27. (a u 10 sp musis ozelet 2 z tech 3)

                    Pridam grafik srovnani 12–25 a 11–25 (kde prave chybi 16) na std a ct klikach, snad to bude videt

                    0 0
                    • Lister  

                      Super, díky. Přesně tohle by mi vyhovovalo. Na velké placce totiž převážně točím horní 2/3 kazety a potřeboval bych ty převody dostat tak o jeden až dva pastorky níže – což by tahle kazeta a zvláště v kombinaci s 11 spd přesně udělala. 11z pastorek by mi nechyběl, ten převod prakticky neřadím.

                      Jinak při téhle kombinaci bych asi častěji řadil mezi převodníky, ale je to vždy něco za něco.

                      0 0
              • Greyhound  

                Ja se za uplnou zdechlinu nepovazuju a po prechodu z klasiky si tuto kombinaci nemuzu vynachvalit, prevod 34/27 vyuziju kazdou chvili. A tezky prevody mi nechybi ani na zavodech a to jsme letos meli na Sudetech za prvni hodinu

                na moje pomery vrazednej prumer 41 a po 93km porad jeste prumer 37… Co mam kompakty tak me silnicareni

                bavi podstatne vic.

                0 0
              • Peslezedirou  

                Vole! To teď normoš vozím a pohoda, akorát 2*9speed :-)

                0 0
        • mr.ricardo  

          campa ma roztec 135mm, tam jde dat jen 39z. ale je to fuk, protoze jak rikas, jeden zub mu nepomuze

          0 0
      • brozelin  

        Pánové, všem díky za odpovědi, kompakt kliky to nejsou, takže menší převodníky tam dát nejdou. Zbývá kazeta, teď je otázka, jestli bude stačit 13/27 nebo jít rovnou do 13/29. Ale u 13/29 by se prý muselo vyměnit vodítko přehazky za delší (nebo raménko, či jak se tomu říká :-)

        Jezdím na Křivoklátsku, takže tady jsou kopce slušný. Ale asi půjdu do tý 13/27, tu menší kazetu si nechám, třeba se mi ještě bude hodit až nohy trochu zesíli.

        0 0
        • mr.ricardo  

          podle drbu na webu, jde pouzit kratke voditko i na 29z, jen pozor na delku retezu

          0 0
          • Lister  

            Fakt jsou varianty 13/27 a 13/29, nemá tam být nemenší pastorek 12?

            0 0
            • MlokCZ  

              U Campy určitě existovala kazeta 13/29, tu jsem kdysi chvíli jezdil.

              0 0
              • Lister  

                Tak u Šírera jsme tyhle varianty 11s kazet nenašel, jen 12–27 a 12–29, ještě zkontroluju ofic, stránky, docela mne ta kompletní nabídka zajímá.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Je možné že neexistuje, já to měl ještě na desítce, nebyla to jedenáctka.

                  0 0
            • mr.ricardo  

              v 10s je nejmensi 13z, v 11s je nejmensi 12z, nejvetsi 26z a 29z je u obou

              0 0
              • Lister  

                Tak ale vycházíme z toho, že tazatel má jedenáctku, proto mi to bylo divné.

                0 0
                • mr.ricardo  

                  jj, pravda, nejak jsem se presaltoval na svoje veloce :) kazdopadne porad ho vyjde levneji kazeta nez ct kliky

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To určitě ano. Kdybych měnil kazetu a zvlášť při 11s, tak bych určitě dal tu 12–29, aby vůbec získal nějakou znatelnější změnu. U 11s to odstupňování pořád ještě bude celkem jemné.

                    0 0
        • MlokCZ  

          Vyber co uznáš za vhodné. Výměna vzadu z 25 na 27 pastorek (se zachováním převodníku) je ale opravdu jen minimální a nic zásadního nepřinese.

          Zkus si to odhadnout dle rychlosti. Zjisti si jakou rychlostí jedeš pro tebe vyhovující kadencí na současný nejlehčí převod 39/25 (to vyzkoušej v takovém kopci, kde to ještě utáhneš).

          A pak zkus odhadnout o kolik bys zhruba potřeboval jet pomaleji v prudkých kopcích, kde převody teď nestačí.

          Třeba můžeš dojít k potřebě mnohem extrémnější změny.

          Uvedu příklad:

          39/25 znamená minimální rychlost kolem 12km/h pro kadenci 60ot./min.

          A kdybys chtěl mít možnost jet stejnou kadencí jen 8km/h pro prudké výjezdy, tak převod 39/37, což je nereálné, takže jedině s výměnou převodníků 34/33 nebo spíše 30/29.

          A oproti tomu změna pouze z 25 na 27 zubů vzadu umožní při zachování kadence zpomalit z 12km/h jen na 11,1km/h. To je opravdu velmi malá změna.

          To jen abys pak nebyl zklamaný, že to bude skoro stejné jako jsi to měl.

          0 0
          • Hroch obojzhivelnyj  

            39/25=cca 34/21.5

            39/27=cca 34/24

            39/29=cca 34/25.5

            http://sheldonbrown.com/gears/

            0 0
            • MlokCZ  

              A co jsi tím chtěl říct?

              0 0
              • Hroch obojzhivelnyj  

                No jo vlastne, se to k tobe moc nevztahuje :-)

                Ale aspon ten kalkulator v odkazu je na takove pocitani idealni.

                Ono je to vsecko o dost slozitejsi. Musis udelat nekde kompromis, a zalezi kde a jak jezdis a jaky mas nohy. Neni to jenom chci pridat jeden lehci prevod, ale taky ceho se tim vzdam.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak pro mě by to třeba kompromis nebyl vůbec. Nikdy jsem nepochopil tu až trošku přehnanou hondbu za jemným odstupňování pro hobíka.

                  Tím myslím celou kazetu po jednom zubu, to mi přijde u pastorků už tak od 18tky výše strašně přehnaně jemné a naopak kontraproduktivní a vedoucí pouze k tomu, že se bude neustále řadit o více pastorků.

                  Ono tak jak jsi zmínil výše, tak se ten poměr mění s velikostí pastorku. 11–12 je třeba ještě poměrně velký skok. 23–24 je už skoro jako by se ani nepřehodilo :-)

                  Za mně po jednom zubů stačí tak cca ty první 4 nejmenší pastorky, kde by 2 zuby byly už zase hodně (třeba 11–13 je už peklo).

                  0 0
                  • Hroch obojzhivelnyj  

                    V praxi se jedna o tu 16ku, coz je zrovna docela pouzivany pastorek. U ty 18ky uz to fakt nevadi, 17–19 je stejny rozdil prevodu jako cca 12–13 nebo 13–14.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      To snad ne:

                      17/19 – 11,7%

                      13/14 – 7,7%

                      12/13 – 8,3%

                      I 12/13 je pořád o dost menší skok než 17/19.

                      Nejblíže k 17/19 má při rozdílu jeden zub skok 8/9 a 9/10 (tedy to co už na kazetě ani není).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        9/10 – 11,1%

                        8/9 – 12,6%

                        0 0
                        • Hroch obojzhivelnyj  

                          Zalezi jak to vezmes. V metrech na otoceni klik jsou ty rozdily

                          12–13 0.67 m/rev

                          13–14 0.57 m/rev

                          15–17 0.82 m/rev

                          17–19 0.65 m/rev

                          A jestli se na to divat pres procenta nebo m/rev. , to je otazka.

                          0 0
                          • Hroch obojzhivelnyj  

                            Asi nejspravnejsi meritko rozdilu prevodu by mi prisla zmena kadence mezi dvema prevody pri rychlosti odpovidajici idealni kadenci pro dany prevod… Ale cemu je tohle umerne bych si musel odvodit.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Ideální kadenci do toho obecně počítat nelze, protože to bude pro každého jiné.

                              To už je až další fáze, že někdo by chtěl třeba u větších pastorků mírně větší skoky (tedy větší poměr mezi převodovými poměry sousedních pastorků) než u lehčích převodů.

                              Což ovšem když je celá (nebo téměř celá) kazeta po jednom zubu má tendenci přesně opačnou (což nebude žádoucí nikdy).

                              Mně by se třeba líbila kazeta, která má poměry mezi poměry sousedních převodů konstantní přes celou kazetu, žádné změny poměru skoků.

                              Pro bike bych bral ten konstatní poměr někde kolem 13%. Pro silničku někde kolem 9–10%.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                U biku kazeta 12–36 k tomu má poměrně blízko (v rámci možností skoků dosažitelných celými čísly počtu zubů).

                                Konkrétně to je (poměry za sebou mezi jednotlivými převody, první je 12/13, poslední 32/36):

                                1,08 1,15 1,13 1,12 1,16 1,14 1,12 1,14 1,13

                                0 0
                                • Hroch obojzhivelnyj  

                                  No lip uz jedine Rohlika. Ten mam myslim rovnomerne 13%.

                                  U silnicni 12–27 11 sp to je

                                  12–13 7.7%

                                  13–14 7.1%

                                  14–15 6.7%

                                  15–16 6.3%

                                  16–17 5.9%

                                  17–19 10.5%

                                  19–21 9.5%

                                  21–23 8.7%

                                  23–25 8.0%

                                  25–27 7.4%

                                  Stejne nakonec zjistim ze zoufale stridam dva prevody a marne hledam lehci prevod s nizsi kadenci…je to v nohach :-)

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Ano, rovnoměrně to jde jen u Rohlíků a podobných. Já s mírně většímy skoky nemám problém a kadencí se přizpůsobím a to i na silničce.

                                    Naposledy mi dokonce u 11–28 desítkové kazety vadila 13tka pastorek. Měl jsem tam 11/12/13/14/16/… a tu 13tku jsem vlastně téměř pořád přeskakoval a jen mi obtěžovala. Tak jsem to nakonec vyměnil za extrém a to 11–32, která byla stejná, jen místo 13tky měla 32jku a byl jsem spokojený.

                                    0 0
                          • MlokCZ  

                            Moc mi není jasné, k čemu je dobré srovnání rozdílů (třeba ujeté vzdálenosti):

                            • ty závisí na použitém převodníku a budou pro jiný počet zubů napřevodníku jiné
                            • závisí na přesném obvodu kola dle použitého pláště
                            • srovnávají rozdíl mi přijde vždy k ničemu, to je stejné jako bychomsrovnávali o kolik se to liší zubů a z toho dělali závěr, žejeden zub ve spodní části kazety je stejná změna pro jezdce jako jeden zubve vrchní části kazety.

                            Vždy je třeba srovnávat poměry a ne rozdíly. A je už jedno jestli poměry převodovývhc poměrů nebo poměry ujetých vzdáleností na jedno šlápnutí, poměr bude pořád stejný.

                            0 0
                            • Hroch obojzhivelnyj  

                              Hm tak jo, pomer kadenci je umerny pomeru zubu na pastorku. Vyvedl jsi me z bludu. Nicmene stejne tam ta 16ka pripadne chybi.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Co se týká 16tky, tak někomu jistě chybět může, to souhlas.

                                0 0
          • Richi  

            Tak moje zkušenost z jízdy v kopcích je ta, že když už nemůžu nebo je to fakt kopec, dám ten nejlehčí převod co mám a trpím.

            A vlastně nikdy nezáleželo na tom, jaký konkrétní počet zubů někde mám, protože je to vždy pocitově stejné.

            Je mi blbě a už nemůžu. Počet zubů vpředu nebo vzadu pocitově nic neřeší. :-)

            0 0
            • JSt  

              presne tak. jediny rozdil, ze na tezsi prevod jsi nahore rychlej. :-D

              0 0
            • MlokCZ  

              No vidíš. A já když jsem měl dostatečně lehké převody, tak jsem běžně mohl jezdit i náročnější kopce celkem na pohodu na rozumných tepech (na základní vytrvalost to pořád ještě někde ani s 30/27 nestačilo, kupříkladu ten uvedený výjezd z Liblína to v těch nejprudších pasážích nestačilo, ale pořád to bylo v rozumné míře a ne vyletět nad ANP nebo lámat super nízkou kadenci typu 40ot./min).

              Když ovšem některé z vás očividně baví jezdit stylem je mi blbě a už nemůžu, tak si to tak užijte…

              Stejně jsem trpěl dříve když jsem ty lehčí převody neměl a když jsem je na posledních silničkách konečně měl, tak jsem si jen nadával, proč jsem to tak nejezdil už dávno.

              Ve výsledku jsem s těmi lehčími převody jezdil na stejné delší kopcovitější trase vyšší průměry…

              0 0
              • Richi  

                Já nevyvracím co píšeš, to máš pravdu.

                Určitě lze vyjet delší, prudší nebo náročnější kombinaci kopců během jízdy s dostatečně lehkými převody tak, aby si jezdec mohl nastavit optimální tempo i když už nemůže. Já tomu říkám, že do kopce už nejedu, jen se zůčastňuji.

                S chybějícími převody se zrasuješ mnohem dříve.

                Já jen, že jsem vyjel s Favoritem na převodech tuším 44/21 i později na 39/22 nebo 23, a rozdíl jsem nepoznal – tedy bylo to vždy nadoraz.

                Ale jasně, že kdybych měl tehdy lehčí převody, vyjel bych lehčeji a možná, že s podobným časem.

                Na biku tam jedu 32/28 a 32/32 a stejně ale nemám pocit, že jedu nějak lehčeji.

                Pořád je to „hnusně do kopce a už nemůžu“ :-)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Kdysi dávno jsem jezdil na Favoritu jeden převodník a pětikolečko a také jsem kopce nějak vylámal.

                  Výsledná rychlost nebyla o moc rozdílná, nějak moc jsem těmi moc těžkými převody neztrácel (trošku ano, s lehčími jsem o něco zrychlil).

                  Ale ty šíleně nízké kadence co jsem tak lámal a musel jezdit přehnaně moc ze sedla…

                  Také jsem dříve měl občas problém s koleny i při nájezdu jen kolem 3–3,5tis. ročně.

                  Dnes nemám s koleny problémy ani trošku i když mám posledních několik let nájezdy skoro dvojnásobné…

                  Navíc tenkrát jsem ještě lépe regeenrovalal z vysokých intenzit. Dnes trochu s věkem a hlavně díky následkům zdravotních problémů před pár lety regeneruju z vysokých intenzit špatně a musím se mnohem více hlídat, pokud chci jezdit třeba více dní po sobě (což rozhodně chci).

                  0 0
            • Lister  

              Nějak to vylámeš, ale pokud si chceš dát takových kopců třeba 3 nebo 4, tak už jsi v háji – druhý ještě zvládneš, třetí možná přežiješ, ale u čtvrtého umřeš nebo vytlačíš.

              Prostě tělo nejde obelhat, jak jedeš pořád na 90–95% maxima, tak to prostě nemůžeš vydržet.

              0 0
              • Richi  

                To máš pravdu, ale člověk se zase nesmí zbytečně předposrat.

                Poučky, lékaři, fyzička nebo věk atd.

                Závodní jezdec dá kopec třeba rychlostí 16km/hod, hobík samozřejmě ne.

                Když si ale bude hobík říkat, že jediné možné převody jsou X/Y, nikdy těžší nedá, protože vždy bude mít pocit, že jde nadoraz a lépe to nejde.

                Limit je v hlavě, ne v převodech.

                0 0
                • nox159  

                  proc by mel davat tezsi? pokud mi vyhovuje prevod X/Y a pro prijemnou kadenci a tepovku proc bych tam cpal neco tezsiho… vim ze nektere mistni kopce ( casti kopcu) co jezdivam tak na 22/25–30 bych vylamal i na velkou pilu ale proc to delat? jaky by to melo smysl se dojebat v prvnim kopci?

                  0 0
                  • Richi  

                    Taháš do toho příjemnou kadenci a příjemnou tepovku.

                    Píšu o tom, že pokud nějaký kopec pojede proficyklista – tedy výjimečně fyzicky nadaný a dlouhá léta trénovaný člověk, tak pojede nějakou určitou rychlostí, na nějakých převodech a nějakými watty.

                    To samozřejmě hobík nedokáže, ale pokud si hobík vezme do hlavy, že rychleji to nedokáže (použitý převod s tím přímo souvisí), tak to nedokáže, i když je to možné.

                    Nemusíš lámat nesmysl, o tom to přeci není. Je to o frekvenci a zařazeném převodu.

                    Frekvenci docílíš lehčím převodem, těžší převod docílíš roky tréninku.

                    Frekvenci i zařazenému převodu odpovídají watty, které dokáží trénovaní lidé mít hodně vysoko.

                    I hobík se dokáže spolehlivě zlepšovat, i když asi nedosáhne na výkony jako výjimečný cyklista.

                    Přesto limit pro „nejtěžší možný převod, který dokážu do tohodle kopce ušlapat“ je jen v hlavě.

                    0 0
                    • nox159  

                      zkusme trochu konkretneji at se z toho vymotame konkretne tady u nas… mame tady kopec cca 6km dlouhy ja (hobik) ho jezdim rychlosti rekneme 9–13km/h podle kola a podle toho jak se vyspim… borci ho daji rychlosti 17–22km/h v zavodu…

                      tak a tedka co z toho podle tebe vyplyva? z toho co jsi napsal nechapu vubec co si tim chtel rict…

                      0 0
                      • Richi  

                        Tak pokud jsi hobík jako já a jedeš ten kopec bez flákání a lelkování (nepiš prosím, že u toho máš prima tepy, jinak se z toho nedostanem) 9–13km/h nějakou optimální frekvencí 60–90 ot/min, tak borci, kteří jedou 17–22km/h, budou mít pravděpodobně podobnou frekvenci a tedy jiný převod.

                        Jsou rychlejší a tedy jsou na vrcholu kopce o několik minut dříve.

                        A ten převod jako hobík nedokážeš v tom kopci udržet, protože borci jsou o nějaký ten watt výše.

                        Ty kopec vyjedeš za 30min, oni za 15min.

                        Jako hobík můžeš říct, že tam jezdíš převod x/y, že nahoru vyjedeš za 30 minut, že rychleji to nejde, protože by jsi musel dvojnásobně zvýšit frekvenci na 120–180 nebo jet těžší převod.

                        Takhle zvýšit frekvenci těžko můžeš, těžší převod použít můžeš, ale neušlapeš ho.

                        Oni to dokáží, ty ne. Limit se zdá tvůj konkrétní nejtěžší převod x/y který ušlapeš při frekvenci 60–90ot/min.

                        Pokud ale jsi hobík, zřejmě ses ještě nedostal k limitům maximální výkonnosti svého těla a tedy máš prostor ke zlepšení a vše je v hlavě která ti říká, že rychleji to nejde i když to není pravda.

                        To že ti „borci“ v tomto příkladu jsou třeba výjimečně fyzicky nadaní, jezdí vrcholově na kole již 10–15 let a hobík nikdy nebude tak dobrý je jasný.

                        0 0
                        • Lada,s  

                          Myslím že to co píšeš dává smysl a souhlasím

                          0 0
                        • nox159  

                          ja ti porad nevim co si tim chtel prict, promin asi jsem totalne blby…

                          kdybych to shrtnul do jedne vety tak pises: kdyz budes vic trenovat budes jezdit rychleji :) s tim samozrejme souhlasim to ze kdyz budes mit vetsi vykon tak as tezsi prevod abys jel nejakou optimalni kadenci s tim taky souhlasim… to je snad jasne pokud je tohle to co si chtel rict tak nevim proc tak slozite…?

                          ale pokud tu vykonnost zatim nemas a do kopcu musis lamat ze sedla tezky prevod s nizkou kadenci a pritom jsi na pokraji sil tak to optimalni podle me neni a na vykonnosti ti to zas tak moc neprida… takze tudy podle me cesta nevede…

                          0 0
                          • JSt  

                            proste tim chtel rict, ze kdyz si v hlave nastavis, ze na neco nemas, tak to nikdy nezvladnes.

                            takove to „maly ten, kdo ma jen maly cil“. rozumeno? ;-)

                            0 0
                            • Honz8t  

                              Takže z toho vyplývá, že optimální převody do každých podmínek jsou 53–39/11–21? Chápu to tak správně?

                              0 0
                              • JSt  

                                mozna te to prekvapi, ale nechapes. ;-)

                                0 0
                              • nooski  

                                Za každých podmínek ne, ale 53×39 a 11×21 by pro mě byl ideál do Beskyd. Na lysou by musel člověk trochu zabrat, ale taky by to šlo. Teď mám 12×23, jedenáctka chybí často a 23 se leskne jak psí kulky od nepoužívání. Ale nejsem žádný kolibřík, abych nohama kmital a stál na místě.

                                0 0
                            • nox159  

                              tak to ale vubec nesouvisi ale s prevodama to je ciste hecovani a pohled na cyklistiku z pohledu zavodnika/pse­udozavodnika…

                              0 0
                              • JSt  

                                myslim, ze je normalni a dokonce zadouci, kdyz se chcou lide ve svych cinnostech zlepsovat. ;-)

                                a s prevodama to uzce souvisi… mlok psal, ze mu bylo moc i 30/27. to jako dalsi krok bude motorek, aby nahodou nepresvihl svy tepy? :-P

                                0 0
                                • nox159  

                                  pokud je zadouci zlepsovat se, tak tomu chce dat nejakou struktuju nejaký řad… pokud se budu porad drtit na krev tak mi to moc neprida oproti tomu kdybych trenoval tak jak se ma… :)

                                  o tom to tady je… a s tim mlokem on to pise jasne, pokud se jeden den umrtvi tak dalsi dny se na kole trapi…

                                  podle me je lepsi jet rozumne 3dny pauza 3dny pauza… nez se umrtvit prvni den pak se z toho dva dny spomatovavat a zase se umrtvit…

                                  0 0
                          • Richi  

                            Určitě nejsi blbý, bavíme se o stejné věci, jen se někde rozcházíme nad nějakým jedním slovíčkem. :-)

                            Na začátku byla diskuze o převodech. Mlok psal, že na základní vytrvalost mu občas nestačilo ani 30/27 a že je fajn mít lehké převody, které ti dovolí jen v pohodě i prudké kopce nebo náročnou kopcovitou etapu.

                            To je pravda, já s tím souhlasím.

                            Celé to jen vzniklo z toho, že jsem za sebe napsal, že u mě vlastně nikdy nezáleželo jaký jsem měl ten nejlehčí možný převod, protože v kopci když už nemůžu tak dám to nejlehčí co mám a stejně jedu nadoraz a trpím.

                            Kdysi to bylo na konkrétním kopci zase u nás snad nějakých 44/21, potom 39/23 na biku teď 32/32.

                            Kdysi jsem to lámal, protože chyběly převody, na biku je to teď pro mě optimální frekvence a podle všech indícií a pouček by to měla být pohodová procházka. Ale není.

                            Protože i na tom biku, při 32/32 a 60–90ot/min mi hlava stejně našeptává „dej kašpárka, dej kašpárka, bude to pohoda.“

                            Takže jsem chtěl napsat něco v tom smyslu, že když obecně nemůžeš a ještě máš kam řadit, tak ten převod dáš a stejně nemůžeš, takže je zbytečné nějak dramatizovat chybějící lehčí převody, které stejně nepotřebuješ, protože to vyjedeš i na nějaký těžší.

                            Nechci slovíčkařit nad konkrétním převodem ani se přetahovat o frekvenci 40,60 nebo 90 ot/min.

                            0 0
                            • Tomahomo  

                              Tvé příspěvky mně připomněly Neduhy stáří

                              „K neduhům stáří, postihujícím hlavně intelektuály, patří především dvě vady, komplementárně spojené. Je to: neschopnost udržet myšlenku a druhá vada: neschopnost myšlenku opustit.“

                              Já bych k tomu přidal ještě neduh třetí: neschopnost myšlenku vyjádřit :o)

                              0 0
                            • nox159  

                              no my se tady rozchazime hlavne v jedne veci a to v te ze ty tady tak nejak podsouvas nazor že je lepsi se drtit (mozna i nazor ze cim vic se drtis tim vic natrenujes… – coz samozrejme neni pravda ) a od toho celeho se to odviji…

                              nevim co jezdis a jak jezdis ale to je jedno uvedu priklad jeden na bikovou dolenou 4 dny jezdi se to v kopcich a dekla vyjizizdek 3–5h pokud se uz na prvni hodce prvni vyjizdky umrtvis tim ze pojedes brutalne tezky prevod tak sis kdyz to reknu v uvozovkach zkazil celou dovolenou… (o tomhle mluvi i mlok…)

                              btw: zrovna dneska jsem si na tuhle diskuzi vzpomel jel jsem na silnici po narocne akci ( potreboval jsem neco vyridit cca 30km trasa kdybych nemusel tak bych radeji lezel :D ) tak jsem to zkousel jel jsem to cele na velkou pilu i kdyz tam jsou useky kde radim i na biku nejmensi placku… a slo to ale kdybych si to mel dat jeste 2× nebo 3× tak uz se trapim a jsem zitra mrtvy…

                              takze jo pokud jedes jednou za cas a nejezdis nejak systematicky a pravidelne tak je to uplne jedno muzes se drtit jak chces ale pokud jezdis vic tak s tim musi byt proste problem tohle proste neojebes pokud pojedes jeden den dlouho nad ANP tak ten truhy den se budes trapit pokud to budes chtit jet stejnym stylem jak den predchozi…

                              0 0
    • brozelin  

      Pánové ještě jednou díky za příspěvky. Silničku jsem trochu potrápil a ujistil se v tom, že je s převodama opravdu problém. Silově bych si možná časem zvyknul, ale s kolena mi dávají vědět, že tohle je opravdu příliš těžký. Někdo výš to popisoval a myslím, že jsem v úplně stejné situaci. Takže nová kazeta to jistí a to 11(12)?/29. Nevím, jestli dole je 11 nebo 12. ale o to mi ani nejde. Vyvstávají dvě nové otázky. Sada na kole Campa CHORUS, mám jít do kazety stejné sady, nebo jsou to vyhozený peníze a stačí nějaká nižší sada (např. Veloce)? Jaký je vlastně mezi těma kazetama rozdíl (tedy kromě ceny)? A druhá otázka je, jestli to zvládne současná přehazovačka? Někde j¨sem myslím četl, že je potřeba ještě dokoupit něco (asi delší vodítko řetězu). A vlastně ještě třetí věc – asi bude potřeba nový řetěz, neb ten současný bode nejspíš krátkej?

      0 0
      • brozelin  

        Tak jsem konečně zjistil, jak je to s odstupňováním kazety :

        Složení kazety:12–13–14–15–16–18–21–23–26–29

        0 0
      • Lister  

        Veloce je 10spd kazeta. Rozdíl mezi kazetama bude především ve váze, životnost bude IMHO dost podobná.

        Řetěz bude potřeba delší (neválí se ti doma někde pár článků?)tu přehazku bych nejdříve vyzkoušel, třeba to projde.

        0 0
    • tux  

      Nechci kvůli takový kravině zakládat nový téma, tak to hodím třeba sem.

      Jakej převod je lehčí, 24×28 nebo 28×32?

      0 0
    • Gorr GrimWolf  

      Me se taky nechce zakladat novy vlakno kvuli blbine. Kdyz sem kupoval kolo pred 3 mesicema, tak sem moc prevody neresil. Mel sem sesti, ze tam byla 12–28. Takze kopce jezdim vetsinou na 28, s tim, ze nohy tocim. Bohuzel nemam meric kadence, ale co sem pocital, tak se i do kopce snazim kolem tech 90rpm.

      Jenze mi prijde, ze diky tomu mi neroste sila tak rychle, jako kdybych to lamal. Planuju ted kupovat novy kolo a mam dilema jestli brat 12–27 nebo 12–25 (SRAM). Ultegracka 11–27 mi nevyhovuje, zbytecne velky rozestupy a ja 11 skoro nevyuziju.

      Ma cenu se trapit chvili na te 12–25 s tim, ze clovek rychlejc ziska silu? Neresim pohodlnost. Asi bych si mohl rict, ze nebudu radit 27, ale to pak zbejva myslim 24. A to mi prijde dost. Dejme tomu, ze zatim vyjedu treba 6 kilometrovy kopec s 5.1% kolem 18km/h. Ale chybi mi zatim sila na vetsi stojky a dat je v sedle. Tech 10% je hranicni pro me. Pak musim ze sedla, ktery je pro me dost narocny – chybi sila. A jezdim samozrejme kompakty.

      0 0
      • Deathwing  

        za predpokladu ze kazeta 12–27 ma druhej nejvetsi 24

        tak bys mel prevod 34/24 = 1,416

        a na 12–25 bys mel 34/25 = 1,36 (rozdil 0,056 to ani nepoznas) s tim ze na ty vetsi bys mel 27 jako zalohu kdybys uz nemoh, na druhou stranu bude mit vetsi rozestupy

        jeste by bylo fajn abys napsal kolika rychlostni to mas at vime z ceho vybiras

        0 0
        • Gorr GrimWolf  

          To je prave, co stale resim a prijde mi to jako podstatna vec. Resim jestli brat Chorus 11 rychlostni, nebo si vzit klasiku Ultegru nebo Sram. Funkcne je to fuk bych rekl, ale Campa ma o pastorek navic. Kde by i 12–27 byla celkem dobre odstupnovana. Ale spis skoncim u Shimana, takze 10 rychlosti. Asi by teda byla lepsi 12–27, jedna rychlost navic v pripade treninku vytrvalosti.

          0 0
      • Ma7ous  

        nechtěl bych tě do toho kecat, ale podle fota máš tiagru na kole ta je 10ková max, tudíž campa kazety 11ky jsou pro tebe pasé(pokud nevymněníš i řazení)

        jinak k tomu nabírání síly, měřič kadence není ani tak důležitý jako měřič tepové frekvence ? s tím jezdíš ?

        jinak klidně bych si koupil kazetu 12–28 mám jak 105kovou tak i ultegrackou a 28 jsem tam měl snad jednou, ale když přijde stojka tak se to hodí, a to nemluvím na jaře než se člověk rozjede tak se to hodí i na delší kopce

        jinak pokud seš takový znalec a chceš vlastní odstupñování kazety tak to dělá miche a dokonce to i někdo dováží do ČR a nestojí velkou palku, nevím ale jak to kompatibilní s řetezy ?(S,S/C)

        0 0
        • Ma7ous  

          tady je link na miche kazetu

          http://www.cykloskoda.cz/…_detail.html?…

          0 0
          • Gorr GrimWolf  

            Plánoval sem měnit komplet kolo s řazením, vím, že 11tka Campa na tohle nepasuje. Jinak měřič tepu nemám, respektive ano, ale nejezdím s ním. Když sem začínal, tak mě rozčiloval, protože sem tepy dostal max tak na 70% max a víc ani tuk, dál sem nezvládal silově – tepem sem nahoru jít mohl.

            A kazetu asi vezmu tu 12–27, za tu 27 budu určitě občas hodně děkovat :)

            0 0
            • Ma7ous  

              Tak to pak jo, ono až nabereš sílu na nohy tak zase poletí tep, touhle fází jsem prošel loni a teď už se to zase srovnalo s tím že nejezdím kopce 34/25 jako loni občas i 34/28, ale jezdím 34/23 a občas vozím i 50/28

              takže určitě se vyplatí si nechat i velkou placku, i když dneska mě předjížděli v kopci dva silničáři a hláška koukej na něj on má dětskou kazetu, ale co už jezdím pro sebe a ne pro ně

              0 0
              • Honzis  

                no fuj, 50/28, že se nestydíš! Koukni na šaltr a pak zezadu na řetěz, jak se kříží. Jestli ti z toho nebude blbě, tak nevim :-) kazety 11 končící 25/27/28 jsou víceméně stejný, konec má akorát větší skoky – 21 – 23 – 25 nebo 21–24–27 či 21–24–28, takže spodních 7 je furt stejných, to je třeba si uvědomit! ta 12–28 končí 21–23–25–28 a to je fakt luxus, spíš pro někoho, kdo potřebuje i v kopci „furt řadit“. Pravověrní silničáři samo prefurují 39/23 či 25, Řevničáky na velkou a tak :D

                0 0
                • Ma7ous  

                  nystydím akorát zničím dřív řetez, stejně je to spotřební materiál, hlavně že mě se jede příjemně

                  0 0
              • Gorr GrimWolf  

                Už je to dobrý, teď už spíš lítá tep, až potom teprve nemůžu silou. Samozřejmě je to furt špatný, jezdím s tou 28. Takže hlavní motivace je právě ten fakt, abych si mohl dovolit tam dát 25 jako opravdovej silničář a nikdo se mi nesmál :D Asi by se to dalo už teď, ale proč se zbytečně trápit?

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Opravdoví silničaři vymřeli. Ještě před 10 roky se jezdily kazety zjara s 23 zuby a po rozjetí se dala kazeta s největším pastorkem 21 zubů. K tomu 39 zubů malá pila. A jako žák jsem měl nejlehší převod 47×22, takže je to čím dál horší :-)

                  1 0
                  • Ma7ous  

                    No já začal s cyklistikou ve 27 letech, takže docela jsem uvítal možnost začít na silničním kole s takovou možností, samo sebou, že když mě potkám nabušené silničáře tak jsem jim k smíchu s kazetou jakou mám a že s nima sotva uvisím rovinu. Ale o tom to přece není :)

                    0 0
                    • robb  

                      no a…oni by zase byly k smíchu chlapům, který jezdili TdF bez přehazovaček na pevnej převod:-D

                      taky uvažuju, že si v budoucnu koupim silničku…ale bude muset mít trojtác a vzadu jedenácti kolečko :-D

                      0 0
                      • Ma7ous  

                        ten trojtác, (pokud nebudeš jezdit extra kopce) tak je docela zbytečný, a hlavně se to pořád sere (měl jsem to půl roku) v podání od shimana, kazeta 12–28 a kompakty jsou plně dostačující a do na šumavu leda na běžkách :)

                        0 0
                        • Pavel  

                          Naprostý souhlas. Trojtác jsem hodil po psovi (nebo do krabice), furt se to sralo, furt jsem to musel štelovat a i tak to furt blblo a neřadilo…

                          0 0
                  • Greyhound  

                    Jeste ze jsou tyhle doby davno pryc stejne jako klipsny a paskovy prilby a existujou kompakty a kazetama 25/27 zubu :-)

                    0 0
                  • mr.antik  

                    jasně a všichni s tim jezdili po Alpách a tak…

                    Btw, samotný pastorky asi nikde sehnat nepůjdou, co?

                    0 0
                    • mr.antik  

                      uf, tak koukám že jdou, ale ekonomická varianta to rozhodně není :-) Potřebuju první 12z a velkou 28z

                      0 0
    • robb  

      Jak vlastně dopadá srovnání kompaktů s trojpřevodníkem s tou samou kazetou?

      U těch kompaktů jsem většinou viděl převodníky 50/34, u trojtácu to je 52/42/30, když tam bude kazeta s pastorkem 28, tak ty čtyři zuby na nejmenším převodníku asi dělaj velkej rozdíl, ne? Navíc je tam převodník 52, což na rovinu lepší než 50????

      0 0
      • Rychlej turista  

        Na rovinu ti stačí 50×12, z kopce je to málo.

        Rozhodující je, jaký rozsah potřebuješ a jestli ti pak na to stačí počet pastorků, který máš. Za konstantu bych považoval pastorky 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, bez nich se na silničce neobejdeš.

        0 0
    • mr.antik  

      Dneska jsem se přesvědčil, že na nějaké delší kopcovité trasy potřebuju kazetu 28z (s 25z Ještěd vyjedu, ale nějaký Alpy asi ne) – ale zase se nechci ochudit o 11z.

      Koukal jsem tady na tu Ultegru 11–28(nebo případně přeskládat Tiagru) – ale tam píšou upozornění, že to je od 105ky a není mi jasné proč by to nemohlo pasovat na desítkovou Tiagru, španěla stejně nedávám.

      http://www.bikesport.cz/…s-5700-_2500

      0 0
      • muppet  

        miche nechej si tam dát pastorky jaké potřebuješ

        0 0
      • mr.antik  

        pardon, tohle je 105, ale stejný varování jsem četl i u Ultegry i na jiných shopech.

        0 0
        • Ma7ous  

          mám jak ultegrackou tak i 105kovou kazetu 11–28 a jedinej problém před kterým tam varujou, pokud to nepoužíváš s kompletní sadou pro daný rok, je abys měl dost dlouhé ramínko přehazky aby sis tam těch 28 zubu mohl zařadit. Stará 105ka to neumí.

          0 0
          • mr.antik  

            jo tak, ale k tiagře se normálně 12–28 dává, tak snad byc mohla zkousnout i 11–28. Jediný rozdíl je, že tam mají ke konci velký skok na posledních dvou kolečkách, zbytek je vlastně schodný z 25kou.

            kdežto 12–28 je plynulejc odstupňovaná.

            Ještě mě napadlo, že jsem někde k Tiagře viděl i 30ku…

            0 0
          • Singlespeed  

            Délka ramínka, pochopitelně, žádný vliv na zařazení 28 zubů nemá. Délka ramínka by měla být obecně taková, aby se při správné délce řetězu (velká-velká+2 články) při zařazení převodu malá/malá řetěz neprověšoval. Pokud jde zařadit 28 zubů s delším ramínkem, jde v pohodě i s kratším. Jde to snadno ověřit, neboť ramínka lze mezi téměř všemi přehazovačkami Shimano, které nejsou „shadow“ libovolně prohazovat (třeba na Ultegru jde místo krátkého ramínka dát dlouhé třeba z XTéčka.

            0 0
            • Ma7ous  

              já te technice na kole moc nerozumím, ale z toho co jsi napsal mužeš mít jedno ramínko a jenom nasadíš řetez podle toho jakou kazetu pojedeš, zajímavý pokud to funguje

              0 0
      • Pavel  

        Já mám 11–28 od Sramu…

        0 0
    • robb  

      Jenom tak pro zajímavost: Kolo D.Millara na Giru 2011 s kazetou 11–36

      http://www.velonation.com/…untains.aspx

      0 0
    • mira.s2  

      Prosim o radu.Mam starsi silnicku a budu menit kazetu.Mam tam starsi Shimano 105 prehazovac­kuz,zajima mne,jestli tam muzu dat kazetu 12–32,jestli mi to bude prehazovat na nejvetsi pastorek,nebo to nebude nejak drit,kdyz na prehazce je docela kratke raminko.Potrebuju tam dostat co nejlehci prevody i za cenu vetsiho odstupnovani prevodu,protoze mam vepredu 52/42 placky.Dekuji.

      0 0
      • Singlespeed  

        Musíš to vyzkoušet. Záleží na několika faktorech. Někdy to pobere bez problémů, někdy nepobere. Nejdříve vyšroubuješ na max malý šroubek předpětí zezadu přehazky nebo ho našroubuješ hlavičkou dovnitř. Dále je třeba zkontrolovat, jestli je správně dlouhý řetěz (velká velká + 2 články), neboť horní kladka je uložena v ramínku excentricky a při delším řetězu by se nemusela dostatečně odklánět od největšího pastorku. Pokud ani to nepomůže, vyzkoušíš kompatibilní bajkovou přehazku (tj. 7,8 nebo 9 speed Shimano).

        0 0
      • Singlespeed  

        Jinak, délka ramínka možný rozsah převodů vzadu nijak neovlivňuje, stanovuje jen rozsah napínání řetězu (když je ramínko nedostatečně dlouhé, prověšuje se řetěz při zařazení malé placky a malých pastorků vzadu). Bajková přehazka má implicitně větší možnosti řazení vzadu, neboť má delší pantograf (vzdálenost krajních čepů rovnoběžných ramen).

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.