Serizeni prehazovacky je tezke!!!

88 nepřečtených
  • Mufi

    V tematu „Vyplati se servisovat doma kolo?“

    https://www.bike-forum.cz/…at-doma-kolo#…

    Nekdo napsal, ze si neumi seridit prehazovacku.

    A nekdo jiny mu odpovedel, ze:

    „Tři šroubky dorazů (L, H, B) a k tomu stavěcí na bovdenu. To dáš.“

    Podle me je to blbost, vubec to tak jednoduche neni. Je to vlastne vcelku narocny ukon ktery vetsina lidi neda a zvore ho.

    1.. Nejprve je potreba mit vycentrovane zadni kolo. To vetsina lidi neumi.

    2. Na to navazuje mit vyrovnanou patku. To vetsina lidi taky neumi.

    3. Pak musim mit naprosto v poradku oko na zajice. To taky vetsina lidi neumi.

    A teprve az tohle vsechno mam, potom se muzu pokouset o serizeni prehazky:

    4. Nastavim dolni doraz. Musim rozumet tomu proc tam je, jinak ho nenastavim dobre.

    5. Nastavim horni doraz. Musim rozumet tomu proc tam je, jinak ho nenastavim dobre.

    6. Staveci srouby vysroubuju cca do 1/3.

    7. Nasadim lanko.

    8. Stavecimi srouby napinam lanko dokud prehazovacka neprehazuje plynule vsechny rychlosti.

    9. A nejvetsi majstrstyk na zaver: kdyz mi i presto prehazka neprehazuje plynule, neseru se s laborovanim dalsi 4 hodiny, proste patri do kose, protoze je v hajzlu.

    Vazeni, tohohle neni schopno dobrych 50% naroda ani kdyz se jim to vysvetli jak pro blbecky, a 75% naroda co jsou samouci a nikdo jim to nevysvetli.

    Vim to z vlastni zkusenosti, stravil jsem takovym laborovanim pulku detsvi B-)

    0 0
    • Heatly  

      Na autě si dokážu vyměnit spojku i převodovku, ale zadní přehazovačku seřídit skutečně nedokážu :-D dvakrát jsem se o seřízení pokoušel a jednou to skončilo přetržením řetězu. Z dnešního roku velký problém, a to seřízení čínského karburátoru na motorové pile. Několik hodin práce než pila startuje jak studená, tak i teplá a krásně drží volnoběh. Takže přehazovačku bych se měl taky naučit.

      0 0
      • DaD  

        To je nějaká provokace ne? Seřídit šaltr je oproti tomu seřídit čínskou pilu naprostá maličkost. Záleží samozřejmě na typu šaltru a počtu převodů, ale v globálu je to otázka na několik minut. Naproti tomu dát do kupy čínský motor a ještě v motorovce je pro mě nadlidský úkon:)

        0 0
        • Heatly  

          Pila Hecht. Cca týden. Každý den po práci hodina až dvě. Karburátor několikrát venku. Nakonec se podařilo a pila točí do plna a funguje krásně. Už jsem jsem skoro koupil novou pilu od Stiga. Mám dvě pily. Jedná velká a poctivá Husqvarna a druhá malá, lehká Hecht na odvětvování a prořez drobotu.

          0 0
          • DaD  

            Já radši rovnou koupil Husgvarnu. Silnou mrchu a chodím s tím do lesa na stromy. Zatím jsem na ni nemusel sáhnout. I když vlastně ano, mazání řetězu jednou zlobilo. Motorově však naprosto v pořádku. Šaltr je proti tomu věc pro děcka, stačí to jen pochopit a je to triviální věc.

            0 0
          • nomecz  

            Jee muzu ti dovest benzinovou sekacku od Hechtu ? :) ludra startuje jen kdyz se ji chce … na oplatku ti seridim tu hazku :)

            0 0
            • Heatly  

              Promiňte ale ne :-D dost jsem se u toho nazlobil a párkrát do pily kopnul. Jak už jsem řekl. Stačilo dvakrát kliknout a měl bych novou pilo. Jo jinak doporučuji používat jako palivo Aspen. Dražší ale už se nemusí řešit s olejem a pila nastartuje i po půlroční pauze. Odzkoušeno jak doma na pile, tak na hasičský pile tak dokonce i na motorce po odzimování.

              0 0
          • kyl  

            Zrovna se tu zlobím s motůrkem z křoviňáku,ne­jede.Už jsem koupil i nový karburátor a nic.Po vstříknutí start spreje ale chytne hned,v zapalování to není.Ještě koupím novej píst a pokud to nepomůže,letí do šrotu.

            0 0
            • pepek  

              Pumpička pumpuje? Svíčka je mokrá? Hadička je všude těsná? Stačí miniaturní dírka a saje to vzduch. Membrána není ztvrdlá? Sítko v nádrži a v karburátoru ucpané? Jehlový ventil je čistý? Těsnění pod karburátorem? Dírka pro pohon pumpy je? Ušetři si peníze za píst, pokud to má při startu kompresi, tak to musí jet.

              0 0
              • kyl  

                Karbec novej a nejede,těsnění taky nové,komprese tam je,jinak by to nechytlo když do vzduchového filtru stříknu start sprej.Vypadá to na vyběhanej píst,je ve válci trochu volnější a tlak z karterů nejde dírkou do karbecu ale kolem pístu přes difusor.

                0 0
                • pepek  

                  Když je komprese, tak je píst dobrej. To s tím tlakem víš, nebo si to myslíš? Není netěsný karter-třeba gufero? Dá se to zaplavit tou bublinou?

                  0 0
                  • kyl  

                    Pokud je dobrej pístní kroužek,tak komprese bude ale když zacpu dírku co ovládá membránu v karbecu,tak jde tlak ze sacího otvoru a to by neměl.Spodní část pístu se ve válci trochu vaklá.Schválně jsem sundal karbec z motorové pily a tam tlak ze sacího otvoru nejde,jen dírkou.

                    0 0
      • AussigBiker  

        Jo, b-f je skvely. Ve vlakne „Vyplati se servisovat kola doma“ se resilo jak tezky je sestelovat saltr, tady ve vklane o serizeni saltru se resi serizeni motorovy pily :D

        0 0
        • Bruca  

          Bike-forum, no…

          Proto sem tak rád chodím, prostě vždycky spousta nových informací :D

          0 0
    • adam1  

      Zapoměl jsi na lanko a bovden jako celek :)jak to vede rámem tak někdy drbačka /vlastně vždy :)

      Opravdu někdy to je výzva :)

      0 0
    • Singlespeed  

      Stačí se podívat na mufiho témata na B-F a musí být každému jasné, že mu prostě není shůry dáno, tudíž v apatyce nekoupí :-).

      0 0
      • pepek  

        Potvrzení přísloví v praxi: Kdo umí, umí. Kdo neumí – učí (na BF)

        0 0
    • mech1  

      Pěkně jsi popsal montáž a seřízení nové přehazovačky. Většina lidí má na mysli doseřízení při provozu a to se zvládne pouze stavěcím šroubem na páčce nebo přehazovačce.

      0 0
      • xtonda  

        Jenže pokud přehazka co chodila najednou chodit přestane to znamená, že začalo drhnout lanko v bowdenu a je třeba měnit lanko a bowden a nebo se s tím někde bouchlo a je potřeba srovnat patku.

        0 0
        • mech1  

          Tak hlavně nepřestane chodit najednou. Její funkce se postupně zhoršuje. A ohnutá patka má vždy nějakou příčinu, většinou pád kola na ní, nešertné projetí dveřmi a jiné. Ale to musí majitel kola vědět jestli k něčemu došlo.

          0 0
          • xtonda  

            Ano, pokud to přestane chodit, má to většinou nějakou příčinu, kterou je potřeba najít a odstranit, nestačí jen doseřídit přehazovačku. Já sem takovej problém řešil taky, v té době nebyl schopen vyřešit viz vlákno zde https://www.bike-forum.cz/…prehazovacka

            Časem se to objasnilo tak nějak samo. Na zdejší radu sem na 10sp Shimano dal 11sp Sram řetěz PC1110 protože byl levnější. Časem začalo blbnout řazení. Spravilo se to s novým řetězem, ale po 30–50% životnosti byl problém zpět. Vrátil sem se k HG54 řetězu a bez problému po celou dobu životnosti řetězu.

            0 0
    • Pedro404  

      Jestli myslíš, že je třeba mít vycentrovaný kolo na srovnání patky, tak neni. Stačí referenční bod na kole otáčet spolu s rovnákem.

      Co je „oko na zajíce“?

      0 0
    • michomin  

      Mufi, potřebuješ společnost, ať nemáš z té nepřátelské přehazovačky depku.

      0 0
    • Micey  

      Ja mam jinej postup.

      1. Tocim tim koleckem u packy na riditkach, nahodne tam a zpatky.

      2. Pokud to nepomuze, jakoze ne a vzdycky je to o neco horsi, nez kdyz tocit zacnu, zacnu nahodne tocit tema krizovejma sroubkama na prehozce (dorazy?)

      3. Pak parkrat kopnu do prehazky, silu moduluju patou ci spickou (rovnam patku)

      4. Jedu se projet, vsechno supr, dokud nezjistim ze mi to nepada na nejmensi pastorek a nahore se mi zas sekne dvakrat retez mezi draty a kazetu. Kdyz to vyrvu, opet tocim tim koleckem na riditkach

      5. Dojedu dom a kdyz mam joo naladu, nahodne natahuju ci povoluju lanko, vedouci k prehazce

      6. Opakuju postup od bodu 1, vic tocim koleckem

      7. Jedu se projet s kamaradem, co ma Sram NX a zjistim, ze to mam vlastne uplne nadherne funkcni

      8. A je to! Vetsinou to je jen o neco horsi, nez kdyz jsem s procesem ladeni zacal, coz me mile prekvapi.

      0 0
      • mech1  

        Snad se tohoto “návodu” nechytí další a nebudou tě napodobovat.

        0 0
      • Jáchym 1  

        Hustýýý!

        0 0
      • Mufi  

        To neni vtipne, takhle to dela hooodne lidi :D Krome holek, ty si netroufnou na ty dva sroubky co jim nerozumi co delaji :D

        0 0
      • DaD  

        Vole jeden :D

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Jóóóó! Tebe bych chtěl mít doma.

        Manželka mi prventivně vždycky zavolá, když má náhodou pocit, že jí to vzadu neřadí pěkně, popíše situaci a dostane doporučení, na kterou stranu má pootočit stavítkem bovdenu.

        Na přesmykač sama nesahá, nemá mou důvěru. Naposledy, kdy jí nechtěl shazovat, tak se s tím mordovala, rozštělovala, ale nevyřešila – protože neodhalila kamínek zaražený pod spodním dorazem.

        0 0
        • -b-n-x-  

          Já jednou ladil presmykovac dva dny. A od té doby vím, že na světě neexistuje větší raketova věda než toto.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Jo jo, pro jednoho raketova veda a pro druheho trivialita :).

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Když to nedám napotřetí, tak začínám hledat (a zatím jsem vždy našel) mechanickou závadu na zařízení, která brání přesnému nastavení a tím vlastně dalšímu používání. Následné kroky se tedy netýkají nastavení, ale opravy/výměny nějakého dílu.

            O.T. Humorná příhoda z vyjížďky se školními dětmi, na kterou měly přijet na kole s funkční přehazovačkou a přesmykačem, alóbrž při návratu je v cestě kopec. Klučina pod kopcem seskočil s tím, že bude ty 2 km nahoru lesem tlačit, protože má tátovo kolo a to neshazuje vepředu na malou, že to nejde už roky a kdesi cosi, že to na ježdění po vsi nepotřebuje. Lanko bylo povolené dostatečně, nic zohlého, jen spousta špíny a ztvrdlého prachu. Na nejmenší jsem mu tedy přehodil za použití přesně zacíleného úderu kusem větve do klece přesmyku. Ejhle, od té doby přesmykač na malou shazoval i po povelu páčkou. :-)

            0 0
            • Tacmud  

              tak to je přesně oprava ve stylu „nejde-li to silou, zkus to větší silou!“. S tímto řešením se ztotožňuju a chválím ho!

              0 0
            • mech1  

              Bláto, zapadlý kamínek nebo posunutý úchyt blatníku mám na servisu poměrně často jako závadu nefunkčního předmykače.

              0 0
    • borda  

      Tak to pak jo…

      0 0
    • xtonda  

      Ještě je před nasazením lanka fajn mít na řazení nacvakaný nejlehčí převod

      0 0
    • couffy  

      Od tebe si nechám poradit :-D

      Bud´ jsi se rozhodl kolo servisovat sám,tam je to někdy cesta pokus omyl,nebo se obrátit na tebe,cesta na dlouhé lokte.další cesta je nechat si poradit na BF,YT,apod.

      0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Hlavně pořádně umejt ruce.

      0 0
    • pavelxy  

      Ještě si zapomněl na správnou vzdálenost horní kladky od kazety…:D :D :D

      0 0
    • pavel675  

      Mě se stalo tohle: koupil jsem nový kolo se sadou 12sp Sram GX. Vyměnil jsem řazení za Shitmano XT 12sp, včetně kazety. No a neřadilo to přesně uprostřed kazety, tak jsem vyměnil přehazku za původní GX a funguje to bezchybně i s XT kazetou a páčkou. Nějaký nápad čím by to mohlo být? ohlá patka mě taky napadla…

      0 0
      • adam1  

        Jaký řetěz jsi dal?

        0 0
        • pavel675  

          shimano XT.. celý řazení bezchybně fungovalo na „starším“ kole. T.j. potřebuje Sram jinak ohlou patku než Shitmano?

          0 0
      • Singlespeed  

        Je to tím, že jsi porušil základní zásadu dobrého mechanika. Do toho, co funguje se nevrtá…Spousta lidí roupana neví coby a místo aby jezdili, vrtají se v kole i když mají ruce levé… :-).

        0 0
        • pavel675  

          No to rozhodně… právě proto se v tom vrtám, abych to rozbil a následně zase opravil. Ty kola dnes nic nevydržej – ráfky praskaj, ložiska vržou, tlumiče tečou.. fakt spotřebák.

          0 0
    • couffy  

      A správnou délku řetězu

      0 0
    • Georrge  

      Jo a proto to necháš na servisu co? :) pak si přijdeš pro kolo, zeptáš se jak to šlo a slyšíš – museli jsme vám vycentrovat zadní kolo, vyměnit tři dráty, dva niple, srovnat patku, vyměnit bowdeny, vyměnit lanko, preventivně jsme vyměnili kazetu a řetěz. Pak jsme to dlouho ladili, dalo nám to zabrat.

      Tak se zeptáš jestli už to teda funguje?

      No nefungovalo, pak jsme zjistili že máte vakl v přehazovačce a tak jsme ji vyhodili a dali vám novou. Teď už to funguje parádně, budete spokojen. Dělá to 8600Kč.

      0 0
    • Mufi  

      Jo a jeste jsem zapomel dodat, ze kdyz nasadim novy bowden, tak musim naspanovat lanko, zafixovat a nechat pres noc, bo jinak budu serizovat jak mourovaty pri kazde vyjizdce cely nasledujic mesic.

      0 0
      • couffy  

        Proč šponuješ lanko celou noc

        0 0
        • pepek  

          protože si nezabrousil bowden?

          0 0
        • Mufi  

          Protoze to lanko jinak porad pomalu povoluje, musi si vsechno sednout. Nekde jsem si to precetl ze se to dela, jednou pri skladani kola jsem to neudelal, a dalsi mesic jsem to porad musel ladit a ladit.

          0 0
          • pepek  

            A není ti divné, že všechny tyto schválnosti ten materiál dělá jen tobě?

            0 0
          • couffy  

            lanko se natáhne,ale to doladíš šroubem,spíš si dosednou konovky bowdenů na bowdeny,ne?

            0 0
            • Mufi  

              A nedosedne si spise tak nejak vsechno vcetne tech koncovek bowdenu?

              0 0
              • Kouba_2005  

                Jako co všechno tam máš kromě koncovek bowdenů? Jako že se ti natáhne lanko? :-D

                0 0
                • Paja  

                  Kdyby jenom lanko :)

                  0 0
                  • yorg  

                    Švagr učí na učilišti tesaře, truhláře a občas i zedníky a oba ve videu zmínění borci by tam byli ceněni jako premianti.

                    To, co tam je, je podle jeho vyprávění ještě mnohem horší a to v obou příkladech. Ale vyhodit se to nesmí, protože co kus, to dotace nebo jak se tomu nadává.

                    0 0
              • couffy  

                a co všechno

                0 0
              • kubad  

                sedne si to proto , protože to neudělal pořádně :D

                ale řešení máš , tak proč ne

                0 0
                • gerrard  

                  +100 Sedne si to jen kdyz je to napoprve blbe. Že si to muze sednout je takova kouzelna servisacka formulka, aby to nevypadalo, ze to udelal blbe. :)

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Sedne si to skoro pokaždé, během prvního týdne tak o 1/8 – 1/4 otáčky stavítka na bovdenu :-), pak to zbytek sezóny drží.

                    0 0
      • dedek55  

        Staré , ale velmi vtipné a hlavně trefné :-)))

        0 0
        • TommyP3  

          mě se to líbí víc takhle: https://www.youtube.com/watch?…

          jinak bowden srovnávám zrovna, bez šlapání, dorvu lanko na páčkou na šaltru kam až pustí, povolím a znovu dotáhnu na hazce. u nového lanovodu to dycky něco dá. akorát ty novodobé plechové ramínka u nižších sad s tím mají trochu problém :-P. za pár roků to bude asi komplet plast, nebo nevím. všechno čím dál dražší a větší šrot

          0 0
    • Mr.Duck  

      Shimano návod to v pár krocích popisuje úplně triviálně. Délku řetězu většinou dávám o články méně než doporučují ale jinak je ten návod naprosto přímočarý a ještě mě nezklamal. Sram dělám úplně stejným postupem. S rovnou patkou samozřejmě počítám ale centrovat kolo určitě není potřeba, I když proč bych jezdil na křivém :)

      No a pokud je ten návod moc komplikovanej, tak je potřeba se buď trochu zamyslet a nebo někomu zaplatit :)

      0 0
    • Menfis  

      Co přehazovačku, ale už jakou dobu bojuju s přesmykačem 3×8 na prostředním chodilo všechno bez škrtání ale od doby co se mi v lese pootočil tak stejného stavu za boha nemůžu dosáhnout. Pořád škrtá buď 2×1 nebo 2×8…

      0 0
      • mech1  

        Zkontroluj, jestli není výš než byl předtím.

        0 0
      • TommyP3  

        Přesmyk? S tím straším dítě, „Když budeš zlobit, dostaneš na kolo přesmyk!“ ;-)

        Ale vážně, Když už nevíš jak a všechno je správně, tak sikovky vydají za dvě hodiny štelování to je fakt. Někdy to jinak nejde když chytá vodítko v krajních polohách. Oni taky někteří takzvaní výrobci nehledí moc na vhodnost presmyku k danému úhlu trubky a počtu zubů. Že to nové funguje, neznamená, že je to dobře

        0 0
        • Singlespeed  

          Pro lidi, kteří nemají vrozené předpoklady k seřizování přesmyku je nejjednodušší řešení zakoupit řadicí páčku bez indexace. Následně se ušetří jak nervy, tak i gramy.

          0 0
          • -b-n-x-  

            Jojo, mě takhle zachránil gripshift nějaký. Sice tam indexace byla, ale asi 9 poloh.

            0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Pootočil se? Jako sám od sebe? Nebo byl pootočen? Podívej se, jestli se nezdeformovala klec nebo i jen okraj spodního prolisu, jak do něj vzal řetěz. Jako medikament zabírají (dvoje) malé sikovky.

        0 0
        • Menfis  

          Tak samozřejmě že se nepootočil z čista jasna. Kousl se řetez mezi převodník a vodítko, jak to sám nevím. Chci hodit na větší na rovině bez zátěže a cuk, kous, stojím. Už jsem se s tím nějak naučil žít. Až bude nálada zkusím se na to nějak podívat a až budu kupovat nový řetěz koupím 9st.

          0 0
    • novas752  

      Chybi ti tam tak trochu nastaveni vzdalenosti kladky od kazety.

      0 0
    • Krejza  

      Ve vedlejším vlákně se ten nářek ještě tak nějak dal přežít. Ale založit plačtivé nové vlákno na vlastní neschopnost, to už chce dost nerozumu…

      0 0
      • Mufi  

        Bla.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Mufi je takový náš přehazovačkový onuce. A přesmykačový. Někdo to prostě dělat musí. Je to nevděčná práce.

        Takoví, jako je on, byli hnacím motorem pokroku. Nebyli schopni zvládnout přesmykač a víceplacku vepředu – hle – už i na silnici se usazují jednoplacky bez přesmykače. A s Di2 je to totéž – nachází si mezipolohy sám, není třeba mu pomáhat páčkou. Nebo ještě lépe ten semiautomatický mód (jestli jsem dobře pochopil), kdy se řadí jen nahoru ↔ dolů a ono to k tomu nasází vhodnou kombinaci vepředu a vzadu.

        Takže teď ještě zvládnout bezpřehazovačkovou technologii a bude po problémech. Pak si Mufi bude muset najít něco dalšího. Lupající středy, mravenci v ráfku, vrzající hlavová složení a cvakající vidlice už tady byly, takže se bude potřeba vycajchovat s něčím opravdu originálním. Už se těším, co to bude.

        0 0
        • robb  

          „Takže teď ještě zvládnout bezpřehazovačkovou technologii a bude po problémech.“

          To jako fixku? :-D

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            To jako ne-fixku. Nějaký převratný nápad v oboru planetových převodovek v náboji, třeba.

            0 0
        • Krejza  

          Sice pořád netuším, co je funkce onuce. Něco jako olkyc před lety?

          Díky za vysvětlení, bude tu s ním sranda

          0 0
    • couffy  

      Kurńa ,ted´jsem měnil hazku a řazení na XX1 na kole,takže se mám připravit na min.měsíc štelování?

      Snad si to do jara sedne,vytahuju zimáka.Kuwa,pro­blém,na něho budu zítra dávat GX,takže mám vytáhnout CX a čekat do jara?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.