• Charles2k

    Plánuju koupit novou vidlici. Zvažuji však, zda má pro mě smysl mít verzi s regulací tlumení odskoku, či ne, konkrétně vybírám mezi Epiconem RL a RLD (chtěl bych ovládání z ři­dítek), případně ještě RST F1rst AIR, jestli seženu páčku na ovládání. V terénu moc nejezdím, tak 15%, zbytek je spíše po zpevněných cestách, nebo hrubším asfaltu.

    Používate někdo regulaci tlumení odskoku za jízdy, jaké s tím máte zkušenosti? Nebo vám stačí jen možnost uzamknutí vidlice?

    0 0
    • destr  

      No pokud vim, tak to nenastavuješ za jízdy, ale nastaviš si to jednou tak jak ti to vyhovuje a pak už to neměníš, nebo aspon já sem to tak udělal.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Trochu sis to poplantal, regulace odskoku se vetsinou nastavuje zespodu vidlice. Na riditka byva vyveden lock-out(zamykani vidlice), ktere je v nekterych systemu spojene s regulaci komprese.

      0 0
    • MlokCZ  

      Jednoznačně ber s regulací odskoku. Za jízdy se to nešteluje, ono ani není kam. Pokud máš jedinou expanzi, tak není prostor to na různé použití nastavovat různě. Prostě se to vždy nastaví na maximální rychlost, tak aby ještě vidlice nekopala. Za jízdy se změna nastavení používá maximální u vidlic, která má high speed expanzi a pak pro různé podmínky nastavuješ různě low speed expanzi.

      Když nebudeš mít nastavování odskoku, tak mohou nastat dvě situace. Tvoje váha je stejná nebo blízká tomu jak je vidlice nastavená a pak to bude ok. Nebo častější případ, váha je významně jiná a pak se vidlice bude vracet buď pomalu nebo bude kopat. V obou případech to bude naprd.

      Uzamykání nemá s regulací odskoku nic společného, takže ta poslední otázka nedává smysl.

      0 0
      • Scully  

        Mám takovej problém, mám docela nově vidlici FOX120 RL, a nějak nemužu přijít nato jak spávně nastavit odskok. Předtím jsem jezdil epicona TT a toho jsem nastavoval tak že sem ho uplně „utáhl“ a pak povolil o cca 1/2 otáčky. Ale tenhle postup se mi u foxky jaksi neosvěčil. Asi má to nastavení ve větším rosahu či co.

        No zkrátka není nějakej jinej postup, nebo vysvětlení toho co je „aby vidlice nekopala, ale dost rychle se vracela“. Mi to až skoro trapný přiznávat, ale nepoznám jeslti mě vidlice kope o překážku nebo jestli mě bouchne tím jak se nevrátí a narazí o tu další.

        Jak to prosímtě zkopušíš ty, je lepší to testovat ve větší rychlosti (třeba 30km/h) nebo v běžný průměrce (cca. 18km/h). Mám za-to, že odskok závisí nejen na váze jezdce, ale i na rychlosti překonávání překážek. A posledně je lepší ten odskok nastavovat na samostatný překážce třeba přes cihlu, nebo naopak na nějaké kostkové cestě nebo v kolejích po traktoru?

         

        Dík moc za odpověd, na můj hodně velký lama dotaz. :-)

        0 0
        • tassajara  

          Nastavuj to skor opacne, daj najmensi utlm expanzie, a ked sa ti zda ze to nie je ono, tak ho zvacsi, a sleduj ci sa spravanie v jazde zlepsuje alebo nie. Nastavit vhodnu kombinaciu utlmov nie je lahke. Ked do toho zapojis este moznost roznych tlakov, a este tieto vsetky veliciny v kombinaciii s pripadnym zadnym odpruzenim, pripadne rozne tlaky pneu, je to celkom slusna veda, zabava na dlhe zimne vecery a na nekonecne netove diskusie… :o)

          0 0
        • MlokCZ  

          To pravidlo, že se nastaví na maximální rychlost odskoku (tedy minimální útlum) a pak se přitlumuje dokud to nepřestane kopat platí pouze pro vidlice, které mají pouze jedinou expanzi, tedy pro Epicon (pokud neměl na přání dodělanou high speed expanzi) to platí, stejně tak třeba pro RS vidlice.

          Tahle Foxka má ale high speed expanzi a ty nastavuješ na korunce už pouze low speed expanzi. A v tomto případě je vše úplně jinak.
          Po překážce první část návratu vždy zajištuje high speed expanze, která je nastavena napevno ve vidlici (tedy větší část návratu ze zdvihu je vždy velmi rychlá ať ty nastavíš low speed expanzi jak chceš). A ta umožní rychlý návrat v první části návratu ze zdvihu.
          A ty už nastavuješ pouze low speed expanzi, která zajišťuje přitlumení konce návratu ze zdvihu.
          Vidlice samozřejmě nerozlišuje jestli to je počátek nebo konec návratu, tam rozhoduje tlak, který otevře příslušný expanzní okruh (větší tlak otevře okruh high speed expanze, když je tlak malý, tak teče olej pouze přes okruh low speed expanze). Po překážce, když je těsně za překážkou přední kolo ve vzduchu, tak v tu chvíli se zapojí high speed expanze vždy. U Foxek je to krásně i slyšet, pokud se zapojí high speed expanze při návratu, tak to doprovází výrazně jiný zvukový projev, než když se zapojí pouze low speed expanze (lze si ověřit na místě, stlač vidlici a pusť co nejrychleji, v tu chvíli se zapojí high speed expanze a pak při druhém pokusu ji při návratu lehce brzdi rukama, v tu chvíli se high speed expanze nezapojí).

          A díky přítomnosti high speed expanze je možné tu uživatelsky nastavitelnou low speed expanzi přivřít mnohem více než je to možné u vidlic s jedinou expanzí.

          Tedy tady nerozhoduje pouze kopání. Začít můžes stejným způsobem, tedy otevřít low speed na maximum a přitlumovat dokud by to kopalo.
          Ale narozdíl od jediné expanze tady nemusíš končit, ale můžeš (ale taky nemusíš) přitlumit výrazně více.
          Rychlý návrat ze zdvihu bude pořád zajišťovat high speed expanze.

          A výrazněji přitlumená low speed expanze pak má svoje výhody, zkus si najít v historii povídání o high speed expanzi, tam se to řešilo podrobně.

          A testovat je třeba v malé i velké rychlosti i na různých typech překážek.

          Pro low speed expanzi doporučuju chvíli jezdit pro srovnání s extrémy, tedy např. zcela na minimum, téměř na maximu a někde ve středu, abys dostal srovnání a zjistil, co to přesně v praxi dělá (není to tak jednoduché jako u jediné expanze, tam je rozdíl poznat hned). Jen upozornění, že low speed mírně ovlivňuje i high speed a projeví se to především při maximálně přivřené low speed. Tam se pak může stát, že při návratu se kvůli tomu neotevře ani high speed okruh, tedy zcela připřevená low speed expanze není použitelná vůbec. Z praxe to většinou bývá tak, že rozsah u Foxek pro low speed je 12–13 clicků a většinou stačí jeden klik ubrat od maximálního přitlumení low speed a už se high speed okruh otvírat začne. Tohle lze opět snadno vyzkoušet na místě.

          Osobně třeba u Talase low speed vozím od 6–7clicků (tedy někde kolem středu) až po 10clicků, tedy až blízko maximální přitlumení. A sem tam reguluju i za jízdy a pro specifické úseky low speed expanzi někdy přidám. Blízko minimálního přitlumení low speed nevozím vůbec, to není k ničemu díky přítomnosti high speed expanze.

          0 0
          • Scully  

            Díky moc za vyčerpávající odpověd, já si vážně do těd myslel že high expanzi má jen model RCL, i podle všech návodů to tak vypadalo, mám jen jedno šelovací kolečko = jen jedna expanze. Ale vážně se to i na nejpomaleji vrací o cosi rychleji než epicon.

            Zkusím tedy dál testovat, a snad na to někdy příjdu :-)

            0 0
            • MlokCZ  

              Vždyť píšu, že high speed expanze je interně nastavená na pevno. Ani RLC modely nemají externí nastavování high speed expanze.

              RLC modely mají navíc oproti RL nastavování komprese a síly otevření locku.

              0 0
              • Scully  

                JJ pochopil jsem to už prvně, ale až když sem věděl co mám hledat tak, jsem to zkusil a najednou jsem to tam poznal. :-)

                0 0
    • tassajara  

      Nastavitelne tlmenie odskoku je nuansa, ktoru vyuzijes cisto pri jazde v terene, a to pri tvrdsie nastavenej vidlici, ak by mala pri expanzii (t.j. pohybe z ponoru do povodnej polohy) tendenciu „kopat“. To co potrebujes ty je hlavne uzamykanie vidlice.

      Inac hodnota utlmu v expanzii by mala byt pokial mozno co najnizsia prijatelna hodnota, aby vidlica nezostavala „visiet“ v ponore prilis dlho. Totiz aby dokazala vidlica udrzat kontakt kolesa s terenom co najlepsie, musi sa dostavat do povodnej polohy co najrychlejsie. Taktiez sa vidlica musi dostat polohy v kompresii co najskor do povodnej pozicie z toho dovodu, aby co najskor mala „priestor“ reagovat na dalsi naraz. Preto je prilisne utlmenie v odskoku skor na skodu nez na uzitok.

      0 0
    • gazman  

      Vetřu se sem z dotazem.Funkci H/L speed expanze chápu,taky jsem měl pár vidlic od Fox RS Mar a nakonec i Manitou rozkuchaných a znám principy mechanizmů seřízení velikosti otvorů či předpětí planžet a cesty kterými olej protéká. Pořídil jsem do boxxera 2010 WORLD CUPový píst tlumiče expanze. Ze zvědavosti jsem si našel v Tuning guides pro boxxer WC pokec o tom jak na jeho seřízení a co mě překvapilo bylo označení né „high speed“ a „low speed expanzion“,ale „Beginning Stroke Rebound“ a „Ending Stroke Rebound“.V prvním případě by mělo docházet podle jejich pokecu o seřízení odskoku na prvních cca 20% zdvihu a v druhém o seřízení ve zbylé části zdvihu.Co to je???Mám tomu rozumět tak že na začátku zdvihu(v těch cca 20%) v důsledku malé síly pružiny resp. vzduchu kterou je vidlice roztahována a tím i menšího tlaku oleje v tlumiči nemůže k otevření high speed expanze dojít?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.