Ráfky a správná šířka plášťů

62 nepřečtených
  • Model

    Ahoj, jakou šířku pneu můžu dát na ráfek s vnitřní šířkou 35mm? Původní pláště jsou 29×2,6 bontrager xr4 s váhou 940g a 120tpi,na to jaký to jsou buřty valivost není úplně zlá. Ale chtěl bych zkusit šírku 2,4 t

    en samý plášť má váhu 800g. Případně třeba schwalbe nobby nic super ground adix speedgrip, tam je váha 840g ale zase 60 tpi, nebo wicked will se stejnou směsí a váhou. Podle jedněch tabulek co jsem dohledal, na 35mm ráfek by měla být nejméně 2,5 šířka pneu a další tabulka udává minimum 2,4. Tak kde je pravda, je možné dát i 2,4 na 35mm ráfek a bezpečně to tak provozovat? Ježdění xc a trail. Díky za info, případně osobní zkušenost i se zmíněnými plášti.

    0 0
    • novas752  

      Novější 2,4" pláště ještě ano, užší bych nedával

      0 0
      • Model  

        Říkáš že 2,4 jako minimum,by ten ráfek měl teda zmáknout. To by bylo fajn,protože jít zda 2,6 na 2,5 bych si asi moc nepomohl.

        0 0
        • TK75  

          treba pirelky 2,4 mi prijdou na 30 rafku celkem kulaty v profilu oproti jinym, takze na 35 bych je v klidu dal

          0 0
        • adam320  

          2,5 a 2,6 je porad rozdil.

          Taky zalezi na konkretnim plasti. Ruzni vyrobci maji velmi casto jinou realnou sirku nez jini

          Ja osobne bych zrovna Schwalbe 2,4 na takovej rafek nedaval

          0 0
          • novas752  

            Já osobně bych Schwalbe na žádnej ráfek nedával. :-)

            S tou různou šířkou při stejném označení dobrá připomínka.

            1 0
            • Model  

              Tak třeba ty maxxis rekon tam dokonce uváděj u pláštů že jsou na ráfek 30mm až 35mm a váha je cca okolo 850g a tuším,že je dělaj jak s 60tpi tak se 120tpi.

              0 0
              • adam320  

                Maxxis vs Schwalbe je zrovna krasnej priklad toho, jak ty gumy ve stejnym rozmeru nejsou uplne stejne siroky

                0 0
                • Model  

                  No já tu zkušenost právě nemám,třba ty co tam mám jsou při šířce 2,6 a tlaku 1,7 na předku 6,5 cm tlustý? A která značka teda z těch dvou špatně udává reálnou šířku?

                  0 0
                  • Singlespeed  

                    Reálná šířka pláště závisí na šířce ráfku. Takže pokud na 34 mm ráfek nasadíš 2,4 gumu, bude širší než když ji nasadíš na 24 mm ráfek. Univerzálně stanovit přesnou šířku pláště v reálu nelze. Pouze lze porovnat s šířkou jiného pláště na stejném ráfku.

                    1 0
                    • Model  

                      Jo tak to je jasný,ale já se ptal která z těch značek teda udává špatně šířku,oproti reálu. Když Adam320 má zkušenost zřejmě na stejným ráfku dva plaště od různých značek,tak mě zajímá kdo víc kecá,jakej výrobce z těch dvou. Tipuju že schwalbe bude při stejným rozměru a ráfku užší než maxxis.

                      0 0
                      • adam320  

                        Ano pardon. Moje zkusennost je, ze 2,4 Schwalbe je pri zachovani rafku uzsi nez Maxxis 2,4

                        0 0
                        • Model  

                          Díky za info,potvrzeno co jsem si myslel,ale jak se říká myslet znamená někdy hovno vědět :D

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            U Schwalbe záleží dost i na typu pláště, tím myslím konstrukci kostry. Třeba superground verze stejného typu pláště nakonec skončí o chlup širší než supertrail (i když hned po nahození jsou na tom podobně). Na jedna vrstva na boku navíc u supertrail sníží vytažení pláště provozem/tlakem.

                            A jinak jsou teď Schwalbe opravdu nechutně podviživané. Já jsem tedy se Schwalbe pořád velmi spokojen a proto je vozím, ale ty šířky jsou dost úlet.

                            Nějaká čísla:

                            • vše na 30mm vnitřní šířce ráfku
                            • vše supertrail verze
                            • Rozk Razor 27,5×2,6 foukaný na 18–19psi, více kusů vše údaj už po delší době výsledný vytažený rozměr: 61–62mm šířka
                            • Nobby Nic 29×2,4 foukaný na 16psi, více kusů zase pod delší době: 57–58mm
                            • Wicke Will 29×2,6 foukaný na 15psi, 2 kusy po delší době: 61–62mm
                            • Nobby nic 29×2,6 foukaný na 15psi, 1 kus po delší době 62mm

                            A oproti tomu jeden Superground Nobby Nic 29×2,4 po delší době foukaný ale už na asi 20–24psi (nevím přesně, to není můj kus, to vozí kamarád, který je výrazně těžší než já, tak fouká více, ale nevím přsně) 61mm.

                            Ty moje kusy když jsou déle ježděné a pak se následně nafoukají na maximální povolený tlak, tak se dostanou na 63–64mm, tedy aspoň tak se pomalu blíží 65mm, které by to mělo mít. To je ale samozřejmě jen na test, jezdit se na tom tak nedá. A už se dále nevytáhnou, po upuštění se zase vždy vrátí na ty menší udávané rozměry (na počátku se to větším tlakem vždy roztáhne o 1–2mm, ale to už je v uvedeném započítané, nově nahozené jsou vždy tedy ještě užší). Dost bude dělat, jak foukám na předním už hdoně malé tlaky.

                            Proto i na přední dávám už vždy 29×2,6. 2,4" by mi stačila, kdyby měla opravdu 2,4". Ale když na reálnou šířku 2,4" musím brát 2,6"…

                            Tvarem (jak moc jsou kulaté) jsou na tom Schwalbe na 30mm ± stejně 2,4" i 2,6", takže v tomhle na tom rozměru moc nezáleží. Na mě tak akorát.

                            2 0
                            • TK75  

                              fajn realna cisla…Wicked i NN teda prekvapil

                              Na 30 rafku 2,4 pirelka 60, Speslacky 2,35 Ground control i Fast trak a Renegade 61 62…tlaky okolo 19 /23psi

                              Zrovna ten renegade grid by asi na 35 sel…je kulatejsi nez Ground control…

                              0 0
                            • Model  

                              Díky za tak obsáhle info

                              0 0
            • adam320  

              Ja uz taky zadny Schwalbe nikdy nikam nedam:)

              1 0
      • Enron  

        Já mám na Panchowheels Status 35 s vnitřní šířkou 35mm 2,35". Vepředu Ardent Race,vzadu teď Rekon Race,případně I k on. Přijde mi to v pohodě,ale užší už bych nedával.

        0 0
    • Jakobo  

      Plast by mel mit vnejsi sirku minimalne stejnou, nez jaka je vnejsi sire rafku. Pises vnitrni sirka rafku je 35 mm, vne to muze byt rekneme 40 mm. Muzes dat klidne plaste az 2". Realne teda do 2.1", to je bezny ten nejnizsi rozmer lepsich MTB plastu. To mas rozumne zvolene rafky, s takovym rozpetim mas vyber plastu takrka neomezeny :-) Horsi by to bylo naopak, uzke rafky a chtit siroky plast.

      Mam to tak na pracovnim kole take, zrecyklovane jednostenne rafky z 90tek, vnejsi sire 36 mm a jezdim plaste 1.9" Schwalbe Marathon nebo Continental Double Fighter.

      0 5
      • adam320  

        2 plaste na 35mm inside rafek jo?

        Slusny peklo

        1 0
        • Singlespeed  

          Proč ne? Např. na 23 mm ráfky (vnitřní šířka) se dávají 26 mm pláště úplně běžně.

          0 0
          • adam320  

            Tak 35mm rafek bude asi nejspis na enduro nebo dh. Trochu rozdil ne?

            0 0
            • Model  

              Je to na trailovým kole trek fuel ex 2020,ten rok se asi výrobce trochu utrhnul a hlavně to jsou obyč ráfky. A právě na takovej ráfek něco ve 2,5 co má jemnější vzorek a slušnou váhu toho moc neseženu. Proto jsem se ptal,zda tam můžu hodit i 2,4 tam už se dá najít něco jemnějšího,leh­čího,víc valivýho.

              0 0
              • TK75  

                2,6 jemnejsi je fast trak, barzo, mezcal, rekon

                0 0
                • Model  

                  Váhově horší než ty co tam mám. Už jsem toho docela prolejzal na webu dost a říkám,pokud chci něco lehčího než co mám s dobrou valivostí,musím vzít 2,4 jinak se to nevyplatí a můžu si nechat stávající 2,6 bontrager xr4 co maj 940g a 120tpi.

                  0 0
                  • adam320  

                    Vyzkousej a uvidis.

                    Ale jestli s tim valis klopky na nizkym tlaku, tak bych to resil i vymenou zapletu. Ja na 35mm rafku vozim 2,8 minion (ht trailbike). Ikdyz letos pujdu zpet na 2,6

                    0 0
              • Singlespeed  

                Třeba Maxxis Ikon 2,35 bude určitě pasovat, nebál bych se ani 2,25.

                0 0
          • novas752  

            Chlapci na silničkách to funguje trochu jinak, silniční pláště jsou na to dělané. Mtb pláště jsou na cca poloviční ráfek.

            1 1
            • Singlespeed  

              Funguje to úplně stejně, to dá rozum. Není problém si to vyzkoušet.

              0 0
              • adam320  

                Vyzkousej.

                Dej 1,8 bar tlaku na silnicku a pak dej vedet. Teda pokud to prezijes:)

                1 0
                • Singlespeed  

                  Zrovna nedávno jsem na silničce docela dost řízl plášť, náhradní duše lezla dírou ven, tak jsem se bál to více nafoukat a jel jsem přes 50 km na 1,5 baru, jak jsem později doma zjistil. V dnešní době superširokých silničních ráfků to nebyl zase tak velký problém, obecně se dnes fouká cca poloviční tlak než při použití tradičních úzkých 13 mm ráfků. Podobně i na mtb se používají úplně jiné tlaky než když se vozily 17 mm ráfky. Hmotnost soustavy se prostě přes širší ráfek lépe rozkládá.

                  0 0
              • duk  

                Plášť se roztáhne, to problém není, ale horší je to se vzorkem, který často buď nabere negativní tvar, anebo nedosáhne na bok pláště.

                0 1
              • MlokCZ  

                Jo, jo, funguje to úplně stejně.

                U silničky je úplně stejně důležité, jak:

                • bude krytý ráfek pláštěm, aby nebyl hned dojebaný od šutrů
                • jak moc bude plášť kulatý a tedy kdy se už zapojí boční vzorek

                Tohle je přitom u mtb plášťů zcela zásadní.

                0 0
            • MlokCZ  

              Souhlas, také bych doporučil poloviční šířku ráfku než je reálná šířka pláště.

              0 0
            • TommyP3  

              …a já blbec dával 35 mm plášt na 35 mm ráfek, a kdybych chtěl širší tak mám problém bo 37 a 42 ráfek se blbě shání, o 66 mm na 2,50" gumy nemluvě :D

              1 0
              • MlokCZ  

                Opět další příspěvek mimo téma diskuze. Řeší se tu bikové pláště. Pro uvedený případ šutry a nechráněný ráfek neřešíš, protože s tím v terénu v šutrech jezdit nebudeš.

                A nevhodný tvar pláště vs špatná pozice špuntů taky neřešíš, protože to v podstatě žádný vzorek nemá, tak se problém ani neprojeví. Kdyby mělo, tak by se hned ukázal problém, že je to tak hranaté, že boční špunty se zapojují na rovině a do zatáčky nemáš žádné a vlastnosti budou naprosto na h…o..

                2 0
      • Jakobo  

        Ty minusy moc nechapu, uvadim vlastni zkusenosti. Ale mozna se teoreticke rozbory Novase ctou lepe, to nevim.

        Ja jsem byl sam prekvapen, jaky balon je 1.9" plast na rafku 36 mm. Mel jsem take z pocatku obavy, ale zadne cinkani rafku o asfalt se nekonalo, plast ma dostatecny presah.

        Neni na skodu obcas zkusit neco noveho a nebyt furt tak pripodelany. Samozrejme at kazdy jezdi co chce a bezpecnost je dulezita, ale hlavne se nenechte zblbnout zdejsima teoretikama a pouzivejte vastni rozum. Uvedomte si, kolik je palec v mm a naopak, mozna se pak i trochu rozjasni.

        0 0
        • MlokCZ  

          ale zadne cinkani rafku o asfalt se nekonalo, plast ma dostatecny presah.

          To bude tím, že je řeč o bikových pláštích a ježdění v terénu. Tedy opravdu není řeč o asfaltu. V terénu ráfek obouchají šutry i když se používá ta rozumná míra typu polovina šířky pláště. Tomu se v terénu úplně vyhnout nedá. Ale když se jde do extrému moc široký ráfek na úzký plášť, tak to ráfek začne schytávat mnohonásobně častěji a větší rány.

          On to právě v praxi problém je a už 40mm ráfky to odnáší opravdu dost i s 2,4–2,6" plášti. A to je ještě pro většinu výrobců plášťů pořád ještě hraniční doporučená maximální šířka ráfku a už tam se problém začíná ne zrovna málo projevovat.

          0 0
          • Jakobo  

            To bude tim, ze cinkani rafku o asfalt bylo mineno s nadhledem. Nebo ty jsi to snad nekdy zazil?? Vidis, ja take ne. Chce to obcas otevrit dvere, vyjit ven do skutecneho sveta a rozhlednout se kolem. Vymyslet vlastni teorie je hezke, ale casto je provazi mylne zavery z duvodu neznalosti dalsich promennych.

            Ja sice na tomto kole s teoreticky nefunkcni kombinaci rafek-plast jezdim prevazne do prace po asfaltu a sotoline, to uznavam. Nicmene 4 roky to bylo moje hlavni kolo, jezdil jsem na nem i po makadanu, projel pulku Norska po ruznych cestach a rafky otriskane nebyly.

            0 0
            • MlokCZ  

              Takže v opravdu terénu vůbec nejezdíš, není to bike a chceš diskutovat k tématu ježdění na biku na 35mm ráfkách na 2,4"-2,6" pláštích v terénu…

              Já jsem také třeba jezdil na silničce (i občas mimo asfalt, ale rozhodně ne v opravdu terénu o kterém je řeči) pláště téměř stejné šířky jako vnitřní šířka ráfku a žádný problém s tím nebyl. Akorát to tedy s tématem diskuze nemá vůbec nic společného.

              Příště než začneš psát o nějakých teoriích, tak zkus aspoň trochu praxe k tématu. Já se o žádných teoriích nebavím, jak se bavím pouze o reálné praxi.

              Pokud se jezdí opravdu v teérnu, tak prostě vždy budou ráfky dostávat rány od šutrů a je to pouze o tom, aby to bylo v rozumné míře, aby to ráfky neodnášely.

              A co se týká vhodného tvaru kulatý vs hranatý plášť, tak na to je zase potřeba pořádný vzorek. Když tam není, tak se problém nemůže projevit.

              2 0
        • Mr.Duck  

          Nevím k čemu jinému to přirovnat než gumy u aut. Mám 2 auta na 17" ráfkách. Jedny jsou 245/45r17, druhý 265/70r17. Jen proto, že můžu gumy přehodit, neznamená že to je správně, nebo použitelné.

          0 0
          • Jakobo  

            Gumy u auta maji uplne jinou konstrukci, tam skutecne jinou sirku plaste na rafek nedostanes. Ale mas trochu pravdu, v automobilovem praveku radialni gumy jeste neexistovaly, plaste byly stejne konstrukce, jake dnes na kole nebo na motorkach.

            0 0
    • Tomcat  

      Doporučena šířka plášťů bude na stránkách výrobce ráfku s né jinde a on má dvě tabulky? Nebo to byl jiný zdroj?

      0 0
      • Jakobo  

        Vubec netusim o jakych 2 tabulkach nekde jinde, to je jak veta od babise, nicmene takovych tabulek je spousta, napr. https://www.lightbicycle.com/…cle-rim.html. Ale bral bych je s rezervou, protoze kdyz se porovnaji dve ruzne tabulky, tak se casto neshodnou ani na 5 desetinach. Tady hodne zalezi na tom, jestli ma duse nebo bezduse, na konstrukci rafku a plaste a hlavne kdo a kde s tim bude jezdit.

        0 0
        • Model  

          No zrovna tahle tabulka udává možnost 2,4 a jiná obdoba až 2,5 proto jsem psal,co tam teda vlastně můžu dát. Bude stím jezdit 90kg převážne styl xc a trail,žádný velký divočiny endurový. zatím s dušema,časem možná bezduše.

          0 0
      • Model  

        Výrobce udává právě jen maximální velikost a to 2,6 tím to hasne a tabulky jsou ze zdrojů,jednoduše cyklo weby kde jsou zrovna tabulky ráfky vs pláště. Asi tak.

        0 0
        • Tomcat  

          Jak který…

          A jiné zdroje si napíšou co chtějí.

          0 0
        • MlokCZ  

          Schwalbe pro 2,4" a 2,6" trailové pláště doporučuje 30–40mm ráfky. Ty 40mm už mi přijdou pro ty podvyživené 2,4" už moc, ale jinak pro správný tvar pláště těch 30–35mm bude optimálních.

          0 0
      • MlokCZ  

        Když už doporučená tabulka, tak zásadní od výrobce pláště a to pro konkrétní daný typ pláště. Výrobce pláště navrhuje jeho tvar pro nějakou šířku ráfku. A při použití jiné bude moc kulatý nebo moc hranatý.

        1 0
    • Jurawood  

      Takže jsem se dozvěděl, že maxis má větší reálnou šířku. Pecka, takže desítky gum co jsem do teď viděl, že 2,5 maxxis jsou užovky proti 2,4 swalbe, to se mi doposud vše zdálo. Že jsme se o tom nezcetnekrat bavili. A tady se prostě napíše, že to je přesně naopak? A jako cajk?

      0 0
      • adam320  

        To vis jsme na diskuznim foru. Lidi tady diskutuji o tom co maji za zkusennosti. Kazdej nemusi mit ty stejny:)

        Vetsina lidi zacina vetu „moje zkusennost je…“

        Je to cajk

        0 0
        • TK75  

          a vrchol je kdyz mame oba stejnou pneu a ja mam uzsi nez ty…jak k tomu prijdu, ze mam za stejny penize min materialu? :⁠-⁠D

          0 0
          • VojtaXY  

            Nemas to nejak obracene? Dneska se priplaci za min materialu. :)

            0 0
          • MlokCZ  

            Vrchol je ten extrém, co jsem psal níže. Stejná reálná šířka pro 2,6" a 2,4".

            Ale jinak dle mojeho pozorování desítek kusů to s materiálem bývá většinou opačně. Tzn. těžší kousek toho stejného typu pláště bývá užší. Vysvětluju si to tím, že při stejném rozměru patka-patka ten lehčí jak má méně materiálu se více postupně vytáhne. Neplatí to úplně vždy, protože i ten rozměr patka-patka občas kolísá, ale když jsem se snažil tenhle rozměr pro nenahozené porovnávat, tak to tak vždy bylo (při stejném rozměru patka-patka se těžší kousek vytáhnul méně a skončil s o chlup menší reálnou šířkou po nějakém čase ježdění).

            0 0
      • MlokCZ  

        Není nad to napsat konkrétní čísla (šírka pláště při jakém tlaku a na jakém ráfku). Žádné obecná pravidla pro žádnou značku plášťů neplatí.

        Schwalbe za ty roky mělo opravdu mnoho modelů s různou kostrou a reálná šířka se opravdu lišila hodně. A to se dokonce mohou i výrazně lišit 2 různý kusy stejného typu pláště (na stejném ráfku a stejném tlaku) koupené dokonce najednou. A v extrému jsem viděl u Schwalbe i 3mm rozdíl. Aktuálně většina mnou výše popsaných je sice podvyživená, ale aspoň ten rozptyl pro různé kusy není tak velký (většinou se to vejde do 1mm rozdílu).

        U Schwalbe jsem měl před lety i třeba kousek 2,25" s reálnou šířkou 57mm a to jen na 23mm ráfku a dnes jsem nahodil 2,25" TB a nafoukaný na maximální tlak (postupně se nepatrně roztáhne, ale zase ztratí ufouknutím na provozní rozumný tlak, takže většinou to skončí právě na té hodnotě čerstvě nahozeného nafouknutého na max tlak) má jen 51mm (ale je pravda, že to je starší kolo jen s 19mm ráfkem). A přitom výše uvádím konkrétní aktuální NN 2,4" supertrail na 30mm ráfku, který jsem měl jeden kus stejných 57mm.

        A také jsme nedávno na stejné vyjížďcě měli 2 kola s předním NN. Jeden 2,6" supertrail, druhý 2,4" superground, ráfky v obou případech 30mm a teď si představ, že při přímém porovnání byly stejně široké. Něco málo udělal mírně většší tlak u těch 2,4", ale to byl tak 1mm a ne o kolik by se měly lišit.

        0 0
        • Model  

          Jak píšeš není nad osobní zkušenost a čísla. Ted teda rozhodně vím,že co tu píšete,tak schwalbe bych bral raději jen tu 2,6 a tam by připadal v úvahu asi jen wicked will ve verzi superground speedgrip s 900g a i tak bych srazil jen 40g oproti původním pláštům. Takže vemu spíš maxxis rekon ve 2,4 s nějakými 850g. Možná by mohl být i slušný ten samý co tam mám jen ve 2,4,ale u plaštů Bontrager jsem toho moc nedohledal,nějakou tabulku,doporučení jaké rozměry pro jaký ráfek. A jejich xr4 ve 2,4 má jen 800g k tomu 120tpi a je dvousměsová,mekčí boky tvrdší střed,takže valivost bude určitě v pohodě,asi chci raději lehčí a valivější plášt než co nejvíc odolný,na xc a trail ježdění je zbytečnost tahat sebou endurový monstra.

          0 0
          • MlokCZ  

            U superground se může stát, že by stačila 2,4", která by mohla být objemnější než supertrail. Ale také nemusela, je potřeba vyzkoušet. Wicked will jsem tu v superground neměl ani jeden.

            tpi bych vůbec neřešil. Samo o sobě neznamená vůbec, navíc je tam vždy několik vrstev, u každého výrobce i konkrétního pláště jinak.

            Na hmotnosti bys ale téměř nic nesrazil i kdybys vzal 2,4", protože nejspíš většina kusů bude těžších než udávaná hmotnost. Třeba ty 29×2,6" supertrail Wicked will, tak všechny převážené kusy byly přes 1kg (v rozpětí 1020–1050g).

            Ale klidně vem něco jiného než Schwalbe, tam akorát nemůžu poskytnout žádné srovnání. V poslední době jsem nic jiného než Schwalbe nevozil.

            0 0
            • Model  

              No to je hezký jak výrobci kecaj i s těma váhama,například u toho WW supertrail ve 2,6 výrobce udává 980g. Každopádně opravdu děkuji za vaše veškeré informace.

              0 0
              • MlokCZ  

                A může být i hůř, tady kousek 1085g.

                https://r2-bike.com/…ake-Skin-TLE

                na r2-bike mají u dost typů plášťů zvážený kousek. Dle toho se dá trošku orientovat, i když se to samozřejmě liší kus od kusu (ale lepší než teoretická hmotnost udávaná výrobcem).

                0 0
                • Model  

                  To je už teda sakra velká odchylka 100g,a je super když mají takhle plášt na váze.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.