První lepší kolo - asi Gravel?

42 nepřečtených
  • Leger

    Ahoj, prosím o rady s výběrem nového kola na příští léto, asi spíš gravel. Věk 45, váha 85, výška cca 190, chodidlo 47.

    Poslední rok jsem trochu jezdil na starém MTB rám XXL viz. odkaz a foto po úpravách. Původně ho měl dlouhán přes 200.

    https://kolo.cz/…k-rider-2008

    Dal jsem hladké pláště 26×1.75, zúžil řídítka, nasadil rohy, atd. Má to pružinu, která ale asi stejně moc nefunguje.

    Takže jsem to předělal na „trekové“ kolo s 26 kolama. Letos jsem na tom najel asi 1000km, i to je na mě dost.

    Rád jezdím trasy po pěkných cestách, než se drbat někde v lese, možná i proto že to kolo je v terénu kostitřas.

    Skoro pořád se držím za rohy, tak by mi možná ty berany mohli i vyhovovat.

    Jezdil jsem delší trasy 40km, 60km, 70km, 89km, nejdelší 120km a pak teda léčba 2 dny.

    Trasy spíš podél Labe, ale vyrážím z chalupy v pohoří a pak se vždy vracím asi 12km do kopců.

    Původně jsem chtěl nové trekové kolo, ale potkával jsem i dost lidi na gravelech a silničkách.

    Navíc lépe osazená treková kola už se prakticky nedělají a Canyon Pathlite 7 už taky není.

    Nejsem typ na lítání po krámech ani nevím jak funguje vyzkoušení kola, ale zajdu se někam aspoň mrknout.

    Jestli koupím naslepo, tak nechci moc drahé, to bych si musel být jistý, ale minimálně s hydraulikama to chci určitě.

    Pořád nejsem rozhodnutý jestli 1× nebo 2× převody, je pravda že 2×10 má tišší provoz než 1×12?

    Spíš by mě zajímaly vlastnosti chování, životnost a hlučnost 1× vs. 2×?

    jsem háklivý na všelijaké pazvuky, vrzání apod.

    Koukal jsem na kalkulátory převodů a porovnával i se současným kolem.

    Občas v kopcích používám i lehčí převody než jaké mají gravel kola, tak se chci aspoň přiblížit.

    Lehké převody má např. 1×12 s kazetou 51zubů a nebo právě 2×10 (46/30:11–36)

    Po rovině jsou skoky po 2 a více zubech dost znát, ale to je stejné u většiny 2×10 i 1×12.

    Zjistil jsem, že některé rámy jsou kratší a bojím se abych nezavazel špičkou boty o přední kolo.

    Jednou jsem si sedl na cizí trekové kolo velikost L s 28 kolama a tam jsem škrtal o to kolo.

    Zároveň bych rád využil toho, že se prý v zimě dají kola pořídit levněji.

    Ale zase asi nemám „koule“ na to řešit objednávku naslepo někde z Německa apod.

    Předběžně mám v hledáčku např. Merida Silex 400/700,

    podle webu na porovnání rámů vychází o dost větší než většina jiných značek v dané velikosti.

    viz. https://bikeinsights.com/compare?…

    Třeba právě u té Meridy bych asi měl zvolit spíš velikost L, jestli se nepletu?

    Kromě meridy má ještě podobně dlouhý rám značka GT Grade.

    Ale bez zkoušky je to jen dedukce a třeba zrovna potřebuji spíš ten kratší rám.

    Na tom starém kole jsem změřil představec 110mm, REACH cca 440 a STACK cca 600mm.

    Bohužel nemám žádného kámoše, co jezdí, aby mi s tím pomohl, nebo půjčil kolo.

    Nechci se zbytečně spálit, tak budu rád za každou pomoc.

    Nejpozději na jaře to musím rozseknout :D

    Předem díky!

    0 0
    • jIrI___  

      Když vidím nastavení posedu na tvém současném kole, tak opravdu důrazně doporučuji si nejdříve gravel někde půjčit na celý den/víkend a najezdit na něm pár desítek kilometrů. Geometrie i těch gravelů s nejvíce uvolněným posedem (ten Silex jsi poměrně dobře trefil) je totiž něco úplně jiného, než na co jsi zvyklý ze současného kola.

      13 0
    • drhor  

      Mtb 29 bude dobrá volba.

      0 1
      • Speedy.HVR  

        Ne nebude. Jasně píše že chce jezdit po hezkých cestách a ne se mrcasit v lese.

        A drandit dlouhé trasy na MTB po silnici je nerozum podle mně.

        Puč si to a vyzkoušej to je nejlepší cesta.

        2 0
        • jIrI___  

          To nemusí být tak úplně pravda. Pokud zvolí HT „staršího“ typu geometrie (bez zbytečně předopnuté vidlice apod.) a dá na něj rychlé gumy typu Thunder Burt, tak při rychlostech, kterými se pohybuje naprostá většina populace (řekněme průměr maximálně 23–25 km/h) není rozdíl v rychlosti MTB vs. gravel nijak zásadní. Chleba se začíná lámat až při vyšších rychlostech a delších trasách (100 km není delší trasa). V okolí mám hned několik případů, kdy lidé z turistického pojetí cyklistiky (kola nastavené ve stylu jako na úvodní fotce) přesedlali bez vyzkoušení na gravel, protože trendy tak velí „a na to moje ježdění po asfaltu to přece musí být super“ a po několika jízdách gravel prodávali a kupovali 29" MTB HT… Do jednoho ta nespokojenost z gravelu plynula z důvodů typu moc to drncá i na asfaltu, je to moc vratké, špatně to brzdí a na tu páku pomalu ani nedosáhnu (bodejť by ne, když spodní úchop většina ani nevyzkoušela :) ), bolí mě za krkem a záda atd. Za mě je gravel prostě kolo, které není ani zdaleka takový univerzál, jak se nám marketing snaží namluvit, a člověk by před koupí gravela měl mít už něco najeto na různých typech kol, aby si uvědomil, co od toho gravelu vlastně čeká a zda mu to gravel dokáže nabídnout (v realitě, ne na reklamním letáku). Takže jak píšeš, z mého pohledu je pro „nezajetého“ člověka koupě gravelu bez prvotního vyzkoušení celkem risk.

          23 0
          • TK75  

            Nemusi koukat ani po starsi geo.Soucasny hardtaily v karbonu nemaji predkoplou vidlici ani jeden.S jezdcem v sagu jsou porad na hodnotach kdy to v nicem neomezuje.

            0 0
            • VojtaXY  

              A kdyz vadi odpruzena vidlice, tak se da pouzit karbonova pevna. Uzsi riditka taky nebudou problem a muze vznikout trekove kolo na MTB ramu.

              0 0
          • Tatut  

            plně souhlasím… taky jsem se takto nachytal. Nebyl jsem zvyklý na „natažený posed“ pevnou karbonovou vidlici, úzké pláště (toho času ještě s duší tak jsem cvakl během prvních 3 vyjížděk 2krát). Navíc ty hliníkové gravely do 35t CZK jsou tvrdé jako prase a myslím, že ani nefungují dobře (investice do bezduší, lepší omotávky, karbon kokpitu a sedlovky obvykle nutná).

            gravel je pro sportovce co mají něco najeto na silničce. Hrbení a předklon rozhodně turistovi dobře neudělají. Možná nějaký gravel s odpruženou vidlí, bezdušákem by mohl být fajn (canondale slate apod).

            Mnohem lépe se mi „turistuje“ a jede kochačka na MTB 29 s rychlými plášti a na delší štreky si dávám vnitřní rohy…

            na tazatelovo požití bych bral spíše 2×něco. jinak bude pořád hoblovat kolem Labe malé kolečko kazety a měnit zadní kazetu.

            5 0
            • Koli13  

              Otázka, zda se dá vůbec MTB 29 s 2×11 ještě koupit v nějaký rozumný výbavě. Já bych se skoro ani nebál 1×12, pokud bude mít aspoň 34 nebo 36 převodník, tak ty nejtěžší převody stejně neušlape na rovince, to by musel držet 35–40 km/h a ono to reálně bude spíš 25 km/h. A do kopců to bude na pohodu, lehčí převody než na gravelu (pokud porovnávám 1×12).

              0 0
              • Tatut  

                to je fakt to už asi sehnat nepůjde.. no tak klidně 1×12 s rozumně velkým převodníkem „spíše do rychla“.

                0 0
              • jIrI___  

                Jak píšeš, rozumné HT s přesmykem už neseženeš. Já takové rychlé cyklostezkové HT stavěl dva roky zpět pro ženu a už tehdy jsem musel dělat u rámu kompromis kvůli tomu přesmykači. Dvouplacka byla jasným požadavkem a rám s přípravou na přesmyk už bylo možné sehnat jen na ali nebo u podřadných výrobců :)

                0 0
                • TK75  

                  A nebylo jednodussi, misto sloziteho prestavovani, ji poridit malinkeho Grizlika?…nejaky 50 mm gumy, berany vlastovky či predstavec nahoru (proste poladit kokpit aby ji to sedelo…i kdyz posed vzprimeny je na delsi jizdu spis horsi pro zada)

                  Klidne i s Rudy?

                  Nevidim v tom nejaky zasadni rozdil…krom riditek.To mozna i s rovnyma taky prodavaji…nebo neco podobnyho

                  0 0
                  • jIrI___  

                    To by taky byla možnost, ale pro mě finančně výrazně náročnější. Všechny komponenty, kromě rámu, jsem měl doma. Takže jsem za desítku koupil v akci komplet Savu, komponenty z ní přehodil na předchozí rám a prodal hotové kolo za sedmičku. Savu jsem pak ověšel šuplíkovým XTR 2×10 včetně brzd, z mého gravelu jsem použil nevyužívané záplety CR1600 (to byl další požadavek, ať rám není boost :) ) a prý se ve výsledku na takovém frankensteinovi jezdí fajn :). Samozřejmě pokud někdo takové šuplíkové zásoby nemá, tak flatbar gravel (jak se teď moderně říká trekovému kolu) je ideální cesta.

                    0 0
          • gravelista  

            Čistě informativně:

            Jsou pláště pláště Schwalbe Thunder Burt 2,1" (kevlar) pocitově rychlejsí než Maxxis Ikon 2,2 " (drát) ? …Aneb je ten rozdíl v reálu opravdu znatelný?

            0 0
            • jIrI___  

              Jo, jde to poznat. Ikony jsou celkem brzdy, drátové se základní směsí gumy tuplovaně (chvilku jsem je z testovacích důvodů vozil na gravelu). Připrav se ale na ztrátu částí pohodlí, TB 2,1" ani zdaleka není takový balón jako Ikon 2,2"

              0 0
              • Tatut  

                Doplním TB hůře drží na vlhkém podkladu. V tom jsou ikony (kevlar) naopak docela dobrý.

                0 0
              • gravelista  

                Díky za odpověď.

                A když budeme srovnávat tyto pláště ve stejném rozměru, tedy Schwalbe Thunder Burt 2,2" (kevlar) vs. mé aktuální Maxxis Ikon 2,2 " (drát), stále ten rozdíl bude citelný?

                O pohodlí přijít nechci, se svým XC HT jezdím hlavně terén – doplněk ke gravelu, který pojímám jako bytelnější silničku na české silnice a lehký terén.

                0 0
                • embi  

                  Thunder Burt je nejrychlejsi guma v terenu co lze koupit. A oproti Maxxisu fakt o hodne.

                  0 0
    • Jáchym 1  

      Aby bylo o čem diskutovat v anarchistických krioużcích.

      90ti procentům lidí,kteří si kdy koupili MTB,by ,,stačilo,,kolo z kategorie v odkazu.

      https://www.cube.eu/…ossil/860400

      0 0
      • KoudakT  

        Jako ano. Typově souhlasím. Ale fakt bys za tohle dal 40 tis. chechtáků českých…?

        2 0
        • Jáchym 1  

          Byl to příklad modelu,ne doporučení ke koupi :-)

          0 0
          • KoudakT  

            Chápu.

            Myslím, že to je globálnější problém. crossová kola jsou celkem okrajová záležitost a jsou pěkně předražená. 29" hardtail je prostě za stejné peníze často lepší kolo a často i váhově. Proto lidi končí u 29" nebo gravelu.

            0 0
    • Koli13  

      Ahoj, když vidím ten posed, podívej se na Giant Toughroad slr 1. Převody 2×10, dá se teď koupit kolem 25k, posedem je to cesťák, je to pohodlný a jede to dobře. Sám jsem ho chvíli měl jako zimáka, ale prodal jsem ho, protože jsem na něm nebyl schopnej nastavit sportovnější posed, což by pro tebe mohla být naopak výhoda.

      3 0
    • Leger  

      Tak koukám, není to jednoduché. Ještě bych dodal o co mi jde nejvíc, a to abych byl rychlejší nebo stejně rychlý, ale s menším úsilím nebo jak to napsat a taky aby bylo kolo znatelně lehčí :D To současné má být v základu snad 13kg. Kolo mám sice dobře seřízené a promazané, ale i tak cítím, že ostatní kolem jedou s menší námahou. Občas mě předjede i nové HT s kolama třeba 29×2.25 a nevypadá to třeba ani na „silného“ jezdce. Tak si říkám, jestli mě nebrzdí horší setrvačnost těch 26 kol. Pláště mám hladké, v tom problém nebude.

      No a k tomu posedu, nevím jestli ta fotka neklame, protože je to XXL rám. Mě na grevlech nepřipadají od pohledu jezdci nějak natažení, většinou se asi stejně drží za páky. No a právě na delších rovinkách může být fajn spodní úchop. Nezavrhuji ani kolo s rovnými řídítky, ale 100% bych dal rohy, klasický úchop nesnesu déle držet. Takže i trekové kolo nebo dokonce HT a hladké pláště. Ale zase u těch nových rámů už tam nedostanu podobnou brašnu a láhev zároveň, protože tu horní trubku mají hodně zkosenou většinou.

      0 1
      • J1RKA  

        :D kamo, jak se pozna < silny > jezdec?

        0 1
        • Leger  

          To nemělo blbě vyznít, zkrátka na těch cyklostezkách jsem potkal spoustu kol a už tak nějak poznám a odhadnu podle různých okolností. A ten problém je hlavně na rovině, kde se nemusí zas tolik makat, když přijde lehké stoupání už to jde. Dokonce když jedu za jiným a on přestane šlapat, stejně jede pořád se mnou. Prostě myslím, že to kolo nemá setrvačnost s těma 26, jinak bych se na nové kolo mohl vykašlat, jestli ta větší kola nic neudělají.

          0 1
          • Tatut  

            A co když má kolo s karbonovými koly za 150 000? Nebo najel za rok třeba 10000km?

            0 0
      • blackboy007  

        chybí ti fyzička. tu nabereš jenom ježděním, čím víc najedeš tím to půde snadněji, je jedno jaké máš kolo

        5 0
      • skaj  

        Tak nejde primarne o samotne natazeni, ale o to, ze ted mas riditka vyse nez sedlo. A jeste to mas poslane predstavcem nahoru – tohle posed jako na gravelu neni. Predstav si, o jak moc nize (natahnes se, musis zaklonit hlavu) se budes drzet na gravelu ve spodnim uchopu. Nove HT s kolama 29×2.25 te nejspise predjizdi proto, ze jezdec ma lepsi nohy nez ty:) Nehledej v tom vedu, proste je lepsi…

        A vaha kola je pro konstantni rychlost po rovinach spise marginalni, posed i pneu udelaji vic.

        Cimz nerikam, ze nemuzes mit gravel, ale pripojuji se k jirimu s vyzvou, at si to nejdriv poradne zkusis.

        0 0
        • Slavik  

          Předjíždějící kola mají třeba i lepší pláště, nevyrajblovaná kónusová ložiska apod.

          0 0
          • skaj  

            Souhlasim, kazdej duvod k nakupu noveho kola dobrej:)

            0 0
    • blackboy007  

      A není to jenom o fyzičce, ale taky o tělu aby si zvyklo na ježdění na kole, ze začátku tě bude bolet prdel, záda, ruce atd

      0 0
    • blackboy007  

      Být tebou koupím 29er HT MTB do 40 000 kč

      1 0
    • blackboy007  

      https://www.bikeunion.cz/…-spice-2025/?…

      Tady máš kolo ale cena je 45 000 kč

      3 1
    • Edwin  

      Pár let zpátky jsem koupil zánovního tribana 520, hodil na to mtb ráfky s „gravel“ gumama a super a relativně za pár korun. Letos jsem se ho zbavil, pač mi bylo malý. Ale jinak jsem s hrbením, beranama ani ničím jiným problém neměl a bavilo mě to. Takže doporučuju vyzkoušet a nebo koukat na bazary, abys do toho případně moc nezahučel.

      2 0
      • KoudakT  

        Mám to úplně stejně. Triban 520 se Shimano 105 a jezdí se na tom příjemně, dokonce nevadí ani ty hybridní brzdy. Ale taky už pokukuju po něčem lepším, ideálně celokarbonovém­.Záplety jsem si teda nechal a mám na tom Schwalbe G-One, na kterých to po silnici letí hodně pěkně.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
VIP CZ Promo

Extra slevy jen pro bikeforisty

Jěšte větší slevy až o 15 % na kola i vybavení. Využij do 23.11. na mtbiker.cz