• Lokotka

    Mohl by mě někdo vysvětlit, který převod je za jízdy lepší použít, když u obou je stejný převodový poměr (2) a stejné křížení řetězu spolu se stejnou délkou klik?

    50/25 nebo 34/17?

    Pojede se na jeden z nich lehčeji? Pokud ano, na který a proč? Budou na obou stejné ztráty, či nikoli a proč?

    0 0
    • Lokotka  

      To samý v bledě modrým. Převod (3) u 53/17 a 39/13.

      0 0
    • Cavendish  

      Tak…oboje je převodový poměr 1,96 (700×25C). Efektivnější by měl být teoreticky 50×25. Ale ten rozdíl bude tak malý, že ho nezaregistruješ

      0 0
      • Lokotka  

        Omlouvám se, že jsem se na mobilu při upřesnění témata upsal. 53/17 není 3

        Lepší by byly mý dřívější převody 54/18 a 42/14, což už je u obou stejný převod – tedy 3.

        Přesto nedokážu dojít k těm 1,96 a už vůbec netuším, co s tím má co dělat to obutí?

        Mohu poprosit o vysvětlení?

        0 0
        • Cavendish  

          Průměr kol a styčná plocha lehce mění teoretické poměry. Reálně vychází malinko jinak.

          0 0
          • Lokotka  

            Nějak mi to stále nedochází.

            V tý tabulce (zdroj?) nevím, o jaký převodový poměr se jedná.

            Osobně znám, možná omezeně, pouze převodový poměr mezi dvěma otáčejícími se hřídeli (bezrozměrné číslo), pak se to dá přepočítat na ujetou vzdálenost na jedno šlápnutí, která je samozřejmě závislá na obutí kol a tudíž na jejich zatížení, huštění, tvaru apod., ale obecně se uvádí jakési střední hodnoty obvodu. Pak to číslo je nejčastěji v metrech/1ot­. klik.

            0 0
            • Cavendish  

              První tabulka je pro převodník 50z a k tomu si v tabulce najdi pastorek 25. Druhá tabulka je zase pro převodník 34. U obou je uvedeny stejný poměr 1,96. Je to reálný poměr, který uvažuje konkrétní gumu

              0 0
              • t29  

                Jako že matematicky je poměr 50/25 = 2 ale vliv pláště atd změní poměr z 2 na 1,96, což odpovídá rozdílu jako by převodník měl 49 zubů místo 50

                odkaz – http://gears.mtbcrosscountry.com/

                0 0
                • Lokotka  

                  Co se jako změnilo, furt nechápu.

                  0 0
                  • TichyA  

                    Ta možnost s volbou kola/pláště tam je proto, aby šlo srovnávat převodový poměry na různých kolech. Ale každopádně to nic nemění na tom, že převodový poměr mezi 50/25 i 34/17 je 2. Nevím proč to sem míchá.

                    0 0
                    • Lokotka  

                      Míchá kdo?

                      0 0
                      • TichyA  

                        Cavendish

                        0 0
                        • Cavendish  

                          Ano…real gear ration je rovno 2

                          Když si dáš ale convert na 28” kola, tak ho to změní na 1,96. To šle nic nemění na tom, že jsou ty převody zkrátka stejné, ale 50×25 bude efektivnější a šetrnější k materiálu

                          0 0
                          • Lokotka  

                            Proč bych to proboha na stejným kole konvertoval?

                            Já to s žádným jiným kolem porovnávat nepotřebuju a ani nechci!

                            0 0
                            • Cavendish  

                              Tak neporovnávej. V tom případě uvažuj poměr 2. Vzhledem k většímu opásání ve variantě 50×25 dostaneš odpověď.

                              0 0
    • Vilém  

      Pravidlo c.1 – Per tam velkou !

      3 0
    • Georrge  

      Když jsem ještě měl trojpilu, pocitově lépe se šlapalo na větším převodníku (34 vs 22), ale to bylo dané spíš opravdu malým převodníkem, mezi 34 a 50 podle mě pocitový rozdíl nebude. Jak píše Cavendish, 50×25 by měl být lehce efektivnější, také bude méně opotřebovávat řetěz, převodník i kazetu (menší tah v řetězu a více zubů v záběru).

      0 0
      • Lokotka  

        Mno, já právě ten rozdíl léta cítím.

        0 0
        • Georrge  

          A co konkretne citis?

          0 0
          • Lokotka  

            To, že se mně vždycky na velkou placku líp udržuje frekvence a líp (rychlejc) ji jsem schopnej v případě potřeby zvednout.

            0 0
            • Georrge  

              S tím navýšením kadence jsem měl stejný pocit u tré trojpily (22 vs 32), na 32 pile to šlo lépe, pohon jako kdyby rychleji reagoval, podobně jako když máš tužší rám či výplet. A ono to celkem dává smysl, neboť na menší pile je v řetězu větší síla a řetěz tedy i více pruží. Asi to stačí k tomu, aby měl člověk na větší pile pocit lépe reagujícího pohonu. Dvojpilu jsem nevozil, možná kdybych vozil, tak bych si toho všiml i mezi většími převodníky, ale u té trojpily to bylo citelnější mezi 22 a 34 než mezi 32 a 44.

              0 0
    • magadafagada  

      moje zkušenost, že pro větší převodník potřebuješ víc síly. i když je převod stejný, příjemněji se ti třeba do kopce pojede s malým převodníkem a z kopce naopak.

      0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Vetsi prevodnik by mel mit nepatrne mensi ztraty, radove jednotky W.

      ALE- v tvym pripade neni stejne krizeni retezu. 50/25 krizi mnohem vic nez 34/17 a naopak 39/13 krizi vic nez 53/13.

      Pokud potrebujes vyhupnout kratky brdek, muzes nechat 50/25, ale na dlouhy kopec dej malou. Mas rezervu kdyz se ti v zatacce silnice zvedne. A nevidim moc duvod jezdit dlouhodobe 39/13, zas mozna kdyz se to uprostred kopce trochu srovna.

      0 0
      • Charles2k  

        Ohledně těch menších ztrát v případě většího převodníku – dá se k tomu někde dočíst něco podrobnějšího?

        0 0
        • Vrci  

          Články řetězu se méně ohýbají, méně tření. Kvůli tomu třeba dělá ceramicspeed owersize spodní kladky pro přehazovačky.

          Z toho samého důvodu se vozí na TT převodníky 56 nebo 58 zubů. Ne kvůli tomu, že by to potřebovali k 11 z na kazetě, ale aby mohli jet její prostředek.

          0 0
          • Lokotka  

            Velký převodníky se na TT vozej proto, že se sprintuje v rychlostech nad 60–70km/hod. a nesprintuje se vsedě vysokou frekvencí, ale ve stoje a tam se extrémní frekvence nad 100ot/min. prostě nedá použít.

            To samý v časovkách, kde je potřeba v rychlostech nad 50km/hod. mít nohy v tahu a nikoli točit jak tryskomyš!

            0 0
        • jonti  

          Nejde o prevodnik ale o pastorky, cim mensi pastorek, tim vic se retez ohyba a opira o min zubu.

          0 0
        • Hroch obojzhivelnyj  

          Kdysi byl clanek na Cycling Tips, ale musel bych hledat.

          0 0
          • Lokotka  

            Kdysi o tom byly články ve starých časopisech (Cyklistika, Peloton, Velo), tak jsem chtěl vědět, co se změnilo.

            0 0
      • Prazak0  

        Těžko posuzovat křížení řetězu, pokud neznáme složení kazety. Převodník 50 je krajní, to je téměř jisté. Pak nemá smysl porovnávat převodníky 34 nebo 39, když nevíme, jaké jsou kliky s kolika převodníky a jaké velikosti. Typicky bývá 50–34 nebo 50–39–30. Vzadu může mít kazeta klidně i 36 nebo 34 z, pastorek 25 by nebyl poslední.

        U dvojpřevodníku bych se nebál jezdit krátkodobě kombinaci velkého převodníku a největšího pastorku, u nějakých delších stoupání bych upřednostil přehodit na převodníku. U druhého největšího pastorku bych to neřešil vůbec. Křížení řetězu bych asi řešil u trojpřevodníku, tam bych velká velká opravdu nedával. U menšího odstupňování převodníků není problém mezi nimi přehazovat, u dvojpřevodníku jde o dost velký skok a následné nutné podřazení, tomu bych se vyhýbal.

        Jezdím docela dost převod 50/30, kde jde o druhý největší pastorek. Nechávám to i na táhlejší kopce. Řetězy mi vydrží docela dost. Přijde mi ,že velký převodník je k řetězům šetrnější, křížení se nijak neprojevuje na opotřebení.

        0 0
        • Lokotka  

          Mám stejný zkušenosti, ale bohužel to nic neříká o tom, co a proč je výhodnější z hlediska sil a účinnosti, ale rozšiřuje to o vhodnost řazení, to jóó.

          0 0
    • Rychlej turista  

      Zásadní rozdíl poznáš na řetězu. Při převodu 34×17 na řetěz bude působit mnohem větší síla oproti převodu 50×25, takže ztráta peněz bude výrazná :-)

      1 0
      • Alojs01  

        Presne tak, na velkej prevodnik nebudes tak hoblovat prevody a retez vic vydrzi. :-)

        1 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Zvolíš větší „opásání“ = „menší opotřebení“

      0 0
      • RomSva  

        no ono to nebude ani tak o opásání jak o páce tj.: následné síle vyvíjené na řetěz.

        1 0
        • Smazaný účet  

          tak síla vyvíjená na řetěz by měla být stejná, ne?

          1 1
          • R-A-D-I-U-S  

            Ta síla stejná bude.

            Opásání je o rozložení té síly na větší počet zubů / článků řetězu.

            1 1
            • MlokCZ  

              Jako, že při různém poměru pák (klika vs menší placka oproti klika vs větší placka) bude výsledná síla stejná? Tady to zase fyzikálně jede…

              1 0
              •  jarek1  

                …jsem žákem druhého stupně základní školy. Domnívám se, že platí třetí Newtonův zákon a dovoluji si tvrdit, že při stejné rychlosti, tedy stejném převodovém poměru, se tažná síla v řetězu rovná síle opačné, brzdné sile soustavy jezdec – pohon – zátěž. Jak mě skutečný znalec fyziky vyvede z omylu?

                …a ještě se pana učitele snažím přesvědčit, že na stejné dráze musim vykonat v obou stejných převodech stejnou práci a melu něco o jednoduchých strojích, ze se jedná vlastně o rumpál, který pohánějí kliky s pedály a zátěž je dána odporem biku proti pohybu a že řetěz kola představuje lano na hřídeli rumpálu.

                0 0
                • oddie  

                  Páku jste na tom druhém stupni ještě nebrali?

                  0 0
                • Georrge  

                  Pokud je pro tebe paka moc slozita vec, tak na to muzeme jit pres tu praci – retez na vetsim prevodniku pri stejnych otackach obiha vyssi rychlosti (protoze za jednu otacku urazi vzdalenost 50 zubu vs. 34 zubu na mensim prevodniku). Pokud obiha vyssi rychlosti, musi v nem byt nizsi sila aby vysledna prace byla stejna.

                  0 0
                • pepek  

                  Rumpál právě zvyšuje sílu v řetězu, pomocí rozdílu v průměru kola a hřídele. K čemu by jinak byl?

                  0 0
                • Prazak0  

                  Větší ozubená kola převodů znamenají, že se řetěz rychleji pohybuje. Při otočení klik o 360 stupňů jde konkrétně o posun vzdálenosti 50 článků. U převodníku 25 zubů by se řetěz posunul jen o tento počet zubů. Pochopitelně vzadu jsou úměrně veliké pastorky, u 50 třeba 25, u 26z vzadu 13. Rychlost otáčení kola a přenesená energie je stejná. U velkých ozubených kol se řetěz točí rychleji a je namáhán menší silou.

                  Jako u páky, na krátkou páku musím vynaložit větší sílu, na delší páku menší sílu po delší dráze. Přenesená energie je stejná.

                  I lidský organismus se neunaví stejně. Pokud někdo zvedne např. 1× předmět o hmotnosti 100kg a druhý 10× 10 kg, tak množství práce je stejné, šlo-li zvednutí o stejnou výšku. Ale zvednout metrák je pro dost lidí výkon, kdežto zvednou 10× 10 kg je pomalejší, ale únaví to méně. Řetěz taky lépe snese menší sílu a delší dráhu pohybu (tj. vyšší rychlost).

                  1 0
            • Lokotka  

              Větším opásáním se šetří pastorky, či převodníky, tam se opravdu ta síla dělí počtem zubů, který se toho přenosu právě účastní.

              Ovšem, jak velká je tahová síla řetězu, o tom rozhoduje ten pákovej poměr, tedy délka kliky versus poloměr roztečné kružnice převodníku.

              0 0
          • oddie  

            No to ani omylem.

            0 0
    • detoxy  

      Podobné úvahy mě dříve taky pronásledovaly, všechno to zbytečné křížení a opotřebení. Od té doby co mám 1×11 neřeším jestli jedu ten správný převod, jestli tam není náhodou lepší kombinace přenosu síly, menšího opotřebení, menšího křížení. Ano sice mi řetěz musí dát celou kazetu a procházet tím prokletým křížením, ale nějak jsem nezaznamenal negativní vliv na životnost.

      Řazení smykem mezi převodníky mi pak paradoxně zvyšovalo na nejvíce používaných kolečkách kazety jejich častost použití. Výsledkem bylo rychlejší a ke zbytku kazety nestejnoměrné sjetí často používaných koleček.

      Nicméně k otázce. Pokud jedu převodový poměr, pak je za mě jedno který to je. Rozdíly jsou spíše jen teoretické (a to chápu menší tah v řetězu a pod). V praxi vliv na účinnost přenosu sil je tak malý, že je velmi těžko rozeznatelný. A vliv na životnost komponent ovlivní mnohem více čistota komponent, čistota prostředí a mazání.

      A teď mě můžete ukamenovat…

      0 0
      • MlokCZ  

        Řazení smykem mezi převodníky mi pak paradoxně zvyšovalo na nejvíce používaných kolečkách kazety jejich častost použití. Výsledkem bylo rychlejší a ke zbytku kazety nestejnoměrné sjetí často používaných koleček.

        Ale to mohlou jen v případě, že jsi nedodržoval základní pravidlo „per tam velkou“. Jinak u dvojplacky na velkou celá kazeta (nebo maximálně bez 1–2 největší pastorků) a na malou placku jen 2–3 největší pastorky. A jednak nejmenší opotřebení díky menší síle působící na řetěz (co nejvíce velká placka) a pak se ani nemohlo dít to, co popisuješ.

        Na opotřebení má pravidlo „per tam velkou“ ne zanedbatelný, ale naopak obrovský vliv. Za mě klildně až 2× větší životnost řetězu (oproti variantě velká ježděná málo).

        U účinnost už bude rozdíl opravdu malý.

        3 0
        • detoxy  

          Ano ctil jsem jiné pravidlo a to min. křížení řetězu. Každopádně teď mám čistou hlavu a neřeším teorie s převody. Navíc krásně rovnoměrně sjíždím kazetu.

          1 0
          • Prasopes  

            jenže když tam peru velkou, mám pocit, že musím makat bo tam přece peru velkou a jedu:-) to s 1× prostě nemůže fungovat. ale uznávám, je to pouze moje psychoúchylka…

            0 0
            • MlokCZ  

              Naopak, s 1× tam pereš velkou pořád…

              0 0
              • Prasopes  

                já potřebuju mít ten pocit, že teď!!! to přepínám a začínám bušit:-)

                0 0
              • Lokotka  

                Mně to spíš připadá, že tam maj u 1×12 pořád malou.

                0 0
            • Jáchym 1  

              Jak už tady někdo psal.Krátkej přehup,kterej se dá vydržet na velkou(pár vteřin)tak platí-per tam velkou.Když už to jde do minut,tak odřaď,bo se utavíš.

              Na štěrkoletu jsem přešel ne jednoplacku a nemám problém.

              0 0
        • Lokotka  

          Souhlas. Občas to však na závodech nebylo jednoznačně výhodný, ale to vyplývalo z terénu, kdy se na krátkej úsek nevyplatilo natahovat na velkou placku a radši se odřadilo na tu chvíli vzadu.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Na větším převodníku jsou menší ztráty třením:

      https://www.velonews.com/…drivetrains/

      https://www.velonews.com/….29-AM-1.png

      1 0
      • Lokotka  

        Děkuju!!!

        Není co dodat.

        Snad jen, že jsem si tímto potvrdil správnost svýho rozhodnutí zůstat i na svým All-mountain kole u dvouplacky.

        0 1
        • skaj  

          To bys mel zacit fungovat jako tester jestli poznas na AM (a asi jakemkoliv jinem) kole rozdil ve ztratach zpusobenych velikosti prevodniku.

          Bez sarkasmu – nepoznas nic, to je nesmysl. 10W nepoznas a tuplem ne v terenu.

          0 0
          • Lokotka  

            Připadaj Ti mnou uváděný převody z jakýhokoli horskýho kola?

            Jednalo se mně prvoplánově o silnici, no jen mi to udělalo radost i na tom horským.

            0 0
            • skaj  

              Nepripadaji, ale to je celkem jedno, Ty si podle toho clanku o ztratach potvrzujes i jeho spravnost na AM kole. A to uz je fakt uplny nesmysl. „Vybirat“ prevody na AM horskem podle usetrenych 10 wattu? To je jak jezdit na nem v TT helme:)

              A jak pisu, nepoznas to (pri jizde) ani na silnici, tohle je uplne placebo a obelhavani sama sebe. Jde zhruba o ekvivalent usetrenych 50s na 40km projetych rychlosti 43.5km/h. Samozrejme, pokud se sem prisel poradit Ganna jak na hodinovku, tak se omlouvam:)

              0 0
              • bikerGT  

                Ganna se chodil radit na cyklodiskuzi.

                0 0
              • Lokotka  

                Mno, kdyby se jednalo o 10W, což ani ne, tak by to u mnohých byla i 1/15 jejich dlouhodobýho výkonu, což možná zas tak zanedbatelný není.

                1 0
                • skaj  

                  Tak 10W jsem pouzil, protoze s nimi operuje clanek, kterym se ti moc libil a kterym sis potvrdil spravnost dvouplacky na AM kole:)

                  Realne si uz radsi priznej, ze to je kravina…

                  0 0
        • mr.antik  

          Tak pokud máš placku 50z tak rozhodně. Nicméně je tady ještě posuta dalších aspektů jako hmotnost, padání řetězu, mlácení řetězu, na Allmountain kole celkem důležité.

          0 0
          • Lokotka  

            S tou hmotnosti to není zas tak hrozný.

            Je tam výrazně lehčí a tužší kazeta. A hlavně násobně levnější.

            Pro mě podstatný jemnější odstupňování převodů s dostatečně těžkým nejtěžším převodem bez nesmyslů s 10-ti zubama atp.

            Na kole už dávno nezávodím a umírněný celopéro mám jako doplněk k silnici pro ochranu pochroumaný páteře.

            Sudety a podobný bejkárny jsem si už zakázal.

            0 0
    • Lokotka  

      Tak už jsem se dobral k použitelnýmu výsledku díky odpovědi VladaC z jiné diskuse:

      1. řetěz se měřitelně nenatahuje, prodlužuje se opotřebením – obroušením čepů a jejich pouzder (která jsou obvykle vytvořená jako prolis stěny vnitřního článku)
      2. opotřebení rolniček opravdu nemá na prodloužení řetězu vliv, rolničky u běžného cyklořetězu neobrušují přímo čep, protože se otáčejí kolem vnější strany výše zmíněného prolisu
      3. i kdyby řetěz neměl pouzdra v jakékoli podobě (prolis nebo vlisovaná samostatná trubička) a rolničky se točily přímo na čepu, obrušovaly by ho uprostřed, kde to na prodloužení řetězu taky nemá přímý vliv
      0 0
      • Lokotka  

        Omlouvám se, ale tohle jsem chtěl vložit do jiný diskuse a neumím, nebo to nejde editovat = smazat.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.