• MichaelSimek

    Se to řeší často, tak pokud někdo bude zase přemýšlet co je lepší a co mu stačí, tak http://gears.mtbcrosscountry.com …vim, že na netu se dají najít jiné „kalkulačky“, ale proč si neudělat vlastní, že :) (popisky jsou v angličtině, ale snad to i neangličtinářům je jasné)

    1 0
    • Seky  

      Hele díky, je to super.

      0 0
    • MlokCZ  

      Tak, tak. Proč si neudělat vlastní, když je to práce na 1 minutu v Excelu (nebo čemkoliv podobném) a přitom si tam můžeš nastavit vše správně (třeba svůj reálný obvod kola, dopočítat si poměry mezi sousedními převody, srovnat vedle sebe jak to vyjde s jednou kazetou oproti jiné, atd.)…

      0 0
      • MichaelSimek  

        Vsak jsem to doted mel taky v excelu…ale jestli za 1 minutu zvladnes udelat excel se vsim co si ted popsal, tak ses lepsi excelar nez ja. Pokud nekdo nechce excelovat, muze si to vygooglit nebo mu treba pomuze moje „kalkulacka“. Ja ji udelal protoze me bavi delat veci.

        0 0
        • borda  

          hezky receno :-) (posledni veta)

          0 0
        • MlokCZ  

          Tak pro zajímavost jsem zkusil část udělat na čas. A základ, tedy poměry převodníky x 1 kazetě jsem měl do 30s.

          Nejdéle mi trvalo vypsat jednotlivé počty zubů i když je znám z hlavy. Vzorec je okamžitě, napíšu jeden (se správným zafixováním pevného sloupce a řádku tam kde to je potřeba) a do všech ostatních buněk zkopíruju (nejdříve pár buněk po jednom a pak třeba celé sloupce nebo řádky).

          Vše co jsem vypsal bych tedy do 1 minuty určitě nestihnul a trvalo by to třeba 3–5 minut, když bych tam dělal více kazet (zkopíruje se celá oblast, bude ale zase chvíli trvat vyťukat počty zubů dané kazety), poměry mezi sousedními převody pro všechny kazety a ještě třeba pro úplně všechny poměry převodů přepočet na rychlost dle aktuálního obvodu kola.

          Už jsem to dělal mockrát a ani si většinou ten Excel neukladám, že to ani nemá cenu, že stejně příště mi zrovna zajímá trošku něco jiného a je to hned hotové.

          Ale uznávám, že ta tvoje webová kalkulačka je docela pěkná. Ještě tam doplnit reálný obvod kola, rychlosti dopočítat pro všechny převody (klidně přidat navíc k té tabulce rychlostí co tam už je) pro zadanou kadenci uživatelem.

          A pak ty poměry mezi sousedními převody. To je hezký ukazatel pro hledání příliš velkých skoků na kazetě (na první pohled jen z poměru převodník/pastorek okem to není moc dobře vidět, tam to svádí dělat si pohledově rozdíly místo poměrů).

          Já mám třeba vyzkoušeno, že mi začínají vadit poměry mezi sousedními převody větší než 16% (jako vychází třeba na 9-tce 11–34 skok 17–20).

          U složitějších výpočtů taky rád použiju kalkulačku (které navíc potřebují i nějaké reálné změřené příklady, které nevedu), abych se s tím nemusel sám piplat. Třeba tuhle

          http://www.nahoru.net/…ulatory.html

          0 1
          • MichaelSimek  

            diky, zkusim tam par veci dodelat

            jinak je me jasne ze clovek ktery si to umi vsechno spocitat a najit sam, to nevyzuje, ale znam lidi co to neumi nebo nemaji cas hledat, tak treba to nekdo vyuzije

            0 0
          • MichaelSimek  

            jinak rychlosti tam jsou pro vsechny prevody, ale jenom po najeti na danný prevod v ty tabulce nad rychlostma, ale asi to neni dobre k dohledani

            0 0
            • MlokCZ  

              Aha, máš to tam. Právě jsem si toho nevšimnul. Takhle to je dobré, není třeba další celá velká tabulka, jen nějak zvýraznit informaci, že to tam po najetí myší je.

              0 0
          • petrun  

            Mně tam zklamala zóna spalování tuků, škoda že leží tak příšerně nízko. Jak mám spalovat tuky když bych při takové tepové frekvenci na kole usnul?

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak ty zóny jsou mimo, tam je třeba určitě si prahy. Z toho odkazu používám hlavně ten první kalkulátor „přepočet výkon/rychlost“. I ten samozřejmě přesně neplatí a bude záležet na konkrétním kole, jezdci jaká je aerodynamika a na konkrétních pláštích jaký je valivý odpor, ale pro některá srovnání je dobrý.

              0 0
    • corve  

      Jestli se mejlim, tak mě někdo opravte, ale myslím, že je v tom malá chyba. Převody by měly být stále stejné při všech průměrech kola. Jiná by měla být jen rychlost.

      převodník 44z a kazeta 11z má poměr 4.00 ale pokud zvolím 29´, pak kalkulačka spočte poměr 4.46

      0 0
      • Deathwing  

        koukam prevodovy pomery se menej s kazdou zmenou obvodu kola a pritom by nemely, spravne jsou jen na 26 kolech

        0 0
        • kubad  

          převodový poměr je upravený poměrem velikosti kola

          0 0
          • JSt  

            prevodovy pomer nema s velikosti kola nic spolecneho :-)

            0 0
            • kubad  

              takže se stejným převodem 44/11 tedy stejným převodovým poměrem ujedu na 26" i 29" stejnou vzdálenost na jednu otočku klik?

              jinak samo když se to vytrhne z kontextu tak máš pravdu, ale v uvedeném kalkulátoru je to prostě upraveno ještě poměrem velikosti kol a vo tom to je

              1 0
              • Deathwing  

                kolo se otoci 4× u obou kol, jen vetsi kolo udela vetsi vzdalenost, to je na tom to matouci

                Kdyz si zadas jedno kolo 29 a zadnou 26 k porovnani tak to vypada ze ten pomer je spatne

                0 0
                • krabica  

                  Tak jak to je, mi to vyhovuje, neb můžu snadno porovnávat potřebné převody pro různé velikosti kol při stejné ujeté vzdálenosti tz. rychlosti.

                  0 0
              • JSt  

                tam nikde nectu nic v jednotkach vzdalenosti, ale pouze bezrozmerne cislo prevodoveho pomeru. ;-) ale mozna je chyba ve mne. :-D

                0 0
                • kubad  

                  chyba je v tom za co to číslo považuješ :D

                  0 0
                  • JSt  

                    tak mne vysvetli, jak mam chapat spravne slovo ratio a co mne tam to cislo bez jednotek rekne o ujete vzdalenosti. dyt je to paskvil za nula bodov. ;-)

                    0 0
                    • MichaelSimek  

                      ratio = pomer

                      ale nikde neni napsano ze je to pomer mezi kazetou a prevodnikem

                      jak jsem psal nize, je to pomer mezi kazetou a prevodnikem prevedeny na 26ku

                      moc dobre nechapu co nechapes, ano neni to asi akademicky spravne, ale lidi to chapou a zjevne i pouzivaji z cehos mam radost

                      0 0
                      • JSt  

                        nejde o to, ze bych neco nechapal. jde o to, ze picovina zavadet nejake novoty, kdyz se bezne pouzivaji cisla jako gear inches nebo gear developlment. pokud nekdo problematiku chapu, je mu jasne, ze to je hodne spatna interpretace.

                        0 0
                        • pepek  

                          Právě. Každý si to vyloží jinak a pak kvůlivá tomu zdechne sonda na Marsu, že.

                          0 0
                        • MichaelSimek  

                          ja tam nic nazavadim, ja tam nic nevysvetluju…ratio = pomer, hodnota tam udavana je pomer, jen neni vysvetleno mezi cim

                          jak jsem rekl predtim, je to naschval…ses prvni co si stezuje, tak to asi spatne rozhodnuti nebylo

                          0 0
                      • Deathwing  

                        a nikde neni napsano ze to neni pomer mezi kazetou a prevodnikem. Kdyz to prepnes na kolo 29 tak jediny co v zakladu vidis je nahore 42 a vlevo 10 (nikde ani zminka o 26) a pomer kterej nevychazi

                        asi by bylo lepsi kdyby tam v zakladu byly skutecny pomery ve zvlastni tabulce a pak prepocitany pro kazdy kolo jako je to ted

                        0 0
                        • MichaelSimek  

                          kdyz si budou stezovat uzivatele, klidne udelam, ale predpokladam ze ty/jst/atp to stejne nepouzivate, tak me to za tu praci nestoji, pokud ano, popremyslim o tom

                          0 0
                      • nitraq  

                        Já bych to nehrotil, mně to třeba hodně pomohlo, když jsem řešil převody na mamčino kolo.

                        0 0
                      • bara2  

                        No, ale ono taky záleží, jak tlustou gumu navlíkneš na ráfek. Na 622 ráfkách mám na kolech, o kterých se mluví jako 28", obvod kola od 211 do 220 cm, 9cm na otáčku kola je už cítit a na průměru kola je to inch! Myslím, že nejde míchat dvě věci jako „převodový poměr“ (ten je dán počtem zubů na převodníku a pastorku) a ujetá vzdálenost na otáčku kliky (ta závisí na převodovém poměru a obvodu kola). S průměrem ve smyslu 26", 27,5", 28", 29" (a třeba ještě další „palcový“ kola, jaký máme) to moc nesouvisí.

                        0 0
                        • Lišák  

                          Však na tom kalkulátoru si můžeš nastavit přesně velikost svého pláště.

                          Mně se Michlova kalkulačka líbí a doufám, že bude brzy zase fungovat!

                          0 0
                          • bara2  

                            Tak on mi ten kalkulátor nejede, jenom jsem četla o čem to je. Třeba to rozjede.

                            0 0
                    • kubad  

                      chápej si to jak chceš, vysvětlení už tu padlo

                      0 0
      • joudys  

        tak to spočítá správně – kromě samotných pastorků je obvod kola dalším parametrem, který ovlivnuje výsledný převodový poměr, stejně jako délka klik

        kdyby tomu tak nebylo, mohl by jsi rychlost jízdy donekonečna zvyšovat pouhým zvýšením průměru kola a to jaksi nejde

        0 0
        • corve  

          to ale mícháš hrušky s jabkama, tedy převodový poměr a kroutící moment – na ten má vliv jiná délka klik a průměr kola..

          0 0
        • Honz8t  

          Jsem zmatený – jak ovlivňuje délka klik a obvod kola převodový poměr? Vždycky jsem myslel, že ten je daný jen poměrem počtu zubů převodníku a pastorku.

          Když se potom přepočítává na ujetou dráhu, vstupuje do toho obvod kola.

          A pokud se chceme zabývat silovými poměry, momenty, výkonem atd, začíná být zajímavá ta délka klik.

          0 0
          • pocestny  

            Přesně tak! Převodový poměr je převodový poměr, a průměr kola a délka klik jsou off topic…

            0 0
            • Vilém  

              Proste to porovnava prevodove pomery pri pouziti ruznych prumeru kol, vuci 26" kolum.

              0 0
              • corve  

                tím chceš tedy říct, že při jednom otočení kliky 44z a pastorku 11z se zadní kolo otočí u 26´ 4× ( to je správně) a u kola 29´ 4,46 x ?? To jsou mi věci…

                0 0
                • joudys  

                  ten kalkulátor ale neudává tu hodnotu, kterou operuješ

                  0 0
                  • JSt  

                    ne, ten udava treba ze, kdyz budes mit pastorek 42z a prevodnik 42z u 29er, otoci se ti zadni kolo 1.12krat. dobra prace. ;-)

                    0 0
                    • joudys  

                      jo to máš pravdu. Jen jsem chtěl říct, že ta tabulka nezobrazuje ve všech polích údaje (převodový poměr) dle definice – v popiscích tabulky to tam autor ani neuvádí, ale je ty hodnoty třeba chápat jako relace pro snazší porovnání. A když si spočítáš o kolik je fakticky ten převod těžší na 29, tak násobek 1,115 (1,12) ti vyjde stejně.

                      0 0
                • Mr.Dan  

                  Ne, ale ujede při tom 4,46 násobku obvodu 26' kola. Ještě něco nejasnýho?

                  0 0
              • JSt  

                sak to je spatne ratio je pocet zubu prevodniku lomeno poctem zubu pastorku a s tim prumer rafku nehne ani za *****. ;-)

                gear inches nebo development by tam meli spravne udavat. tohle je paskvil.

                0 0
          • joudys  

            ten kalkulátor udává gearing options/ratio, tj. faktický výsledný poměr pro cyklisty, tj. který musí zahrnovat i obvod kola a měl by zahrnovat správně i délku klik.

            Pokud jste si to přeložili jako převodový poměr pak je to věc terminologie. Převodový poměr si můžeš spočítat sám, na to teda nepotřebuješ kalkulátor, ovšem tento údaj ti v praxi moc nebude k užitku, pokud chceš např. porovnávat jak se změní při použití 26 vs. 29 kola.

            0 0
            • Honz8t  

              Tak to ale přeci není. Ten kalkulátor pro 42z převodník a 11z u 26" kola udává 3.82. To je převodový poměr (42/11 = 3.82).

              Přepnu rozměr na 29" a dostanu 4.26 – a to je úplně nesmyslné číslo, protože převodový poměr navíc vynásobí poměrem obvodu kol (29/26*42/11 = 4.26).

              Prostě je to nějaký mezivýsledek, který autor používá pro výpočet rychlostí.

              Ale o to mi nešlo – zarazilo mně to motání délky klik a obvodu kola do výpočtu převodového poměru.

              0 0
              • JSt  

                tady je obchodni trick, ze pouziva pouze ratio, nikoliv gear ratio. :-)

                0 0
                • Honz8t  

                  Já neřeším kalkulátor. Má to udělaný tak, jak to má udělaný a konečné výsledky z toho padají asi dobře.

                  Reagoval jsem na Joudysovu větu „kromě samotných pastorků je obvod kola dalším parametrem, který ovlivnuje výsledný převodový poměr, stejně jako délka klik“, což je IMO nesmysl. To je vše.

                  0 0
                  • joudys  

                    napsal jsem to pro milovníky termínů a definic asi neštastně a zaměnil jsem gear za gear ratio … čili ano na převodový poměr mají vliv kliky/kazeta, ale na celkový gear (přesný výraz naznám) má vliv i obvod kol a délka klik. Údaje o poloměru kola a délce klik jsou součástí vzorce s převodovým poměrem, takže konečným výsledkem (poměrem) je nějaký gear.

                    0 0
                    • Honz8t  

                      OK – co myslíš tím „gear“? Co si pod tím mám představit a k čemu to má sloužit? K čemu takové číslo potom použiješ a jaké má jednotky (bezrozměrné, metry, ot/min, …). Neber to jako že chci nějak nepříjemně rejpat, prostě mně to zajímá. Díky.

                      0 0
                      • krabica  

                        Slouží na porovnání různých konfigurací převodů, velikostí kol…

                        0 0
                        • Honz8t  

                          A jak se to počítá? Pochopil jsem, že se nejspíš vychází ze 4 údajů: délka klik, počet zubů na převodníku, počet zubů na pastorku a průměr (obvod) zadního kola. Jaký je tedy ten? Joudysem výše zmiňovaný, vzorec? To by lecos vysvětlilo.

                          0 0
                          • joudys  

                            http://www.sheldonbrown.com/gears/

                            (poloměr/délka klik)*převodový poměr

                            0 0
                            • Honz8t  

                              Hmm. Sheldonův názor nesdílím a délka klik ve jmenovateli mi tam jaksi přebývá. Naopak mi v čitateli chybí 2*PI. A pak tu informaci považuji za užitečnou a dostatečnou k vypovídajícímu srovnání převodů u bicyklů s různými průměry kol a různými převody. Ale to bude zřejmě věc názoru.

                              Délku klik bych do toho opravdu tahal až ve chvíli, kdy bych chtěl řešit silové poměry, a tedy vlastně moment na klikách a na kole. ale to jen jako doplněk.

                              Ale jak říkám, druzí to mohou vidět jinak.

                              0 0
                            • Honz8t  

                              A mimochodem, Sheldon tomu říká „Gain Ratio“ – takže správně nikde není žádné „Gear“.

                              0 0
                              • joudys  

                                uvádí Gear calculator, ale to je jedno, jestli tomu budeme říkat gear nebo gain ratio. Pí si tam dosad a délku klik vynechej, pokud chceš počítat ujetou vzdálenost na jednu otočku klik nebo rychlost, to už je na tobě. Ale až budeš chtít porovnávat 2 kola s různými rozměry kol a délkou klik tak tě toto bude zajímat, nebo si vystačíš pouze s tvým převodovým poměrem? Pochybuji.

                                0 0
                                • Honz8t  

                                  Sheldon tomu samozřejmě říká „Gain ratio“ – http://www.adventurecycling.org/…inratios.pdf

                                  Diskuze nebyla o tom, jestli je a nebo není Sheldonovo „Gain ratio“ užitečné. Ale o tom, jestli se do výpočtu převodového poměru počítá průměr kol a délka klik a nebo ne. Odpověď je že samozřejmě nepočítá. Je to prostý podíl počtu zubů převodníku a pastorku.

                                  A k tomu porovnávání 2 kol – myslím, že jedním číslem to prostě nepokryješ. Co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat tobě a naopak. Já bych každopádně neměnil délku klik jen proto, že přecházím z 26" na 29" a chci to nějak kompenzovat. Spíš bych zůstal u jedné délky, která mi vyhovuje, a potom nemá smysl délku zahrnovat do výpočtů. Ale ty to můžeš prostě mít jinak.

                                  0 0
                                  • joudys  

                                    délku klik samozřejmě do výpočtu má smysl zahrnovat a to v okamžiku, kdy to chceš porovnat. Pokud kliky neněmíš tak si to nepočítej, každopádně na výsledné převody to vliv má a pokud ano, pak to musíš nějak zohlednit. Jedním číslem to myslím pokryju dostatečně, abych ty relace viděl a pochopil, který převod je lehčí nebo těžší.

                                    Argument, že to tam nemá co dělat protože kliky neměníš je stejně úsměvný jako kdyby jsi napsal, že do toho nemá smysl tahat rozměr kola, protože ty kola neměníš. Ano, pak si počítej prosté převodové poměry, ostatní si do výpočtu mohou zahrnout i zbytek, pokud vliv na výsledný převod chtějí zohlednit. Já osobně mám jedno kolo s klikama 175mm a druhé s 180mm.

                                    0 0
              • joudys  

                ano, číslo 4,26 je v podtatě nesmysl, ale ve vztahu k 3,82 je snad každýmu jasný o co jde. Kdyby se ti po zadání 29 objevila zase hodnota 3,82 tak by ti to bylo k ničemu ne? O to asi autorovi šlo a spousta lidí to tak bere, navíc myslím autor nikde nepíše, že to je převodový poměr. Chápe tím – stejně jako já – výsledný poměr se zohledněním obvodu resp. délky klik.

                0 0
                • Honz8t  

                  Autorovi nekecám do toho, jak se rozhodl kalkulačku implementovat. Patrně to pro něj bylo z nějakého důvodu důležité. Co já vím.

                  S čím ale mám problém je to, jak pleteš do převodového poměru obvod kola a délku klik. Možná jsem natvrdlej, ale můžeš mi vysvětlit jak tyhle 2 věci ovlivní převodový poměr?

                  0 0
      • MichaelSimek  

        tohle neni nastroj pro lidi kteri resi co je a neni prevodovy pomer…to je nastroj pro lidi kteri maji kolo a chteji nove kolo nebo nove prevodniky/pastorky a chteji vedet jestli jim to bude ± stacit nebo ne a na porovnani ruznych verzi prevodu

        je to naschval co nejjednodussi bez hromady termitu a dalsich veci

        pokud chces nastroj na gear inche, nebo spravny gear ratio atd, tak je jich na netu tuny a taky je tu kalkulacka

        co to dela je ze to vypocita prevodovy pomer a prevede na adekvatni prevodovy pomer na 26ce aby se to dalo porovnavat mezi velikostma…lajky nezajima co je to gear inch a gear ratio a blabla

        0 0
    • Rychlej turista  

      Bych řekl, že kdo umí počítat, tak je pro něj jednodušší a přesnější si to spočítat sám, než to složitě někde hledat :-)

      Ale v období dekadence se každá snaha cení :-)

      0 0
      • MichaelSimek  

        a kdo neumi, pouzije nejaky nastroj…pro ty to tu je…a ja to umim spocitat a stejne si radsi vlezu na moji kalkulacku tbh

        0 0
    • krabica  

      Podle mně je to super. Už ji používám delší dobu a jsem spokojený s tím, jak fachá.

      0 0
    • Smazaný účet  

      ani jakese nepotrebujete:DDD

      0 0
    • MichaelSimek  

      udelal jsem par zmen v kalkulacce, snad k lepsimu, pokud ne da se to prepnout do stary verze…nemam to nejak extra otestovany, tak kdyby neco nejelo tak dejte vedet prosim

      a pro ty co tu psali jak se jim nelibi jak to pocita, tak si to muzou v nastaveni zmenit :)

      http://gears.mtbcrosscountry.com/

      0 0
      • Chlebovnik  

        Do výběru kazety se na šířku vleze jenom spodních 8 pastorků a nelze to dále roztáhnout. Viz obrázek.

        0 0
      • Deathwing  
        • u comboboxu pro kliky a kazety se nezobrazuje sipka dolu ani zvolenavarianta (u kol funguje)
        • deleni kazet podle poctu prevodu je pekny, jen tech kazet je tam mozna azmoc a prestava to byt prehledny (je tam dost custom kazet bez jmena)
        • u klik si lze vybrat kliky s prevodniky 11,13,15,17,2­0,23,26,30,34,38(tam by to chtelo omezit od 1 do 4 a minimalne 1rychlostni seradit podlevelikosti
        • u vyberu kazet se nevejdou vsechny pastorky (vidim jen prvnich 8, je tozpusobeno dlouhym nazvem u kazety)

        ted me napadlo dalsi vylepseni: vlastni vyber obvodu kola, aby slo porovnat treba 26" na 2,00 a 2,5 plastich

        0 0
        • MichaelSimek  

          combobox snad opraven, kazdej prohlizec si to renderuje jinak

          mnozstvi kazet a prevodniku zatim necham, je tam vec co to filtruje podle toho kolikrat jaka je pouzita, takze by to melo zobrzaovat spis ty spravny nahore casem…nechce se mi hrabat v 1500 prevodnicich a pastorkach a hledat ty spravny a spatny, je tam to hledani to funguje snad dobre

          pastorky uz by meli byt videt vsechny snad

          vyber obvodu kola mam v TODO, ale to az nekdy priste

          diky

          0 0
          • Tina  

            Prečo sa zmenou veľkosti kolies (26, 27,5", 29", …) mení aj prevodový pomer? Pri výbere 26" je prevodový pomer 26z-36z 0,72 (aj podľa kalkulačky), ale pri výbere 27,5" je prevodový pomer už 0,75 a pri 29" je prevodový pomer 0,81.

            Mal si na mysli udať 26" ako referenčnú hodnotu a potom o koľko sa vplyvom väčších kolies mení prevodový pomer oproti 26"? Nebolo by potom lepšie udávať prevodový pomer + vzdialenosť na jedno šliapnutie? Jedno otočenie kolesa (obvod x prevodový pomer).

            0 0
            • Deathwing  

              o tom je tady diskuze nahore proc to tak je

              0 0
            • MichaelSimek  

              to je tam vysvetleno v napovede :D

              neni to prevodovy pomer mezi prevodnikem a kazetou, ale prevodovy pomer prevedeny na 26ku aby se dali porovnavat prevody mezi kolama…

              ale v nastaveni se da prepnout na realny prevodovy pomer nebo dat jako referencni hodnotu treba 29ku

              moznosti jak to udelat je prilis mnoho, cil byl udelat to opravdu jednoduche aby clovek proste rekl, chci 29ku a chci podobny prevody jako na 26ce, co si mam vzit za prevodnik/pastorek

              0 0
    • MichaelSimek  

      mensi updating, pridana moznost exportu do csv (viz settings) a zvyraznuje to prekryvajici a krajni prevody (tahle featura je ciste jenom pro zajimavost, nejaky hlubsi vyznam tam nehledejte, ale bylo to vyzadano :)

      0 0
    • MichaelSimek  

      Opravena drobna chybka v zaokrouhlovani u 27.5, doufam ze si kvuli tomu nikdo nevybral spatny kolo :D

      0 0
      • Mr.Dan  

        Čoveče, Michale, já bych teda řekl, že jsi to měl spíš dobře předtím, kdy to bylo 27,5:26 = 1,04 (teď je to nastaveno na 1,06?). Teda asi úplně správně zaokrouhleně by to mělo být 1,045 – nechceš to ještě jednou opravit, prosím? Takhle tam vycházej nereálně těžší převody… Díky

        0 0
        • MichaelSimek  

          dneska na to kouknu a udelam to nejak lip, diky

          0 0
        • MichaelSimek  

          Pridal jsem seznam kombinaci kol/plastu a o hodne spresnil vypocet. Doufam ze ted je to ok. Sice tam mam par veci ktery bych rad upravil, ale momentalne nevim jak, aby to zustalo „hezky“ a „prehledny“.

          Pokud tam najdete nejakou chybu ve vypoctu, nebo chcete pridat jiny rozmer/plast. Tak reknete (dynamicky to delat nebudu, hodne prace by to bylo)

          0 0
    • HWSpeedy  

      Zdravím, výpočet převodových poměrů a rychlostí je super. Ale nechtěl by autor udělat i výpočet síly, která je přenášená na zadní kolo při různých průměrech kol a různých délkách klik? Možná by to pár lidí taky zajímalo.

      Minulý rok jsem přešel ze staré kola na nové:

      staré: 26", 8 kolo, 170 mm kliky, 22–32–42, 11–30

      nové: 29", 10 kolo, 175 mm kliky, 24–32–42, 11–36

      Myslel jsem, že to i přes větší kola a vetšího kašpara bude jezdit do kopců lépe kvůli lehčímu 1:1 převodu (26=0,7333 a 29=0,6667) a taky delším klikám.

      V praxi to ale není pravda a 29" jezdí do kopců o malinko hůře, ale možná to je tím, že je o poznání větší a tu 26" jsem ze sedla pod sebe „pěkně zežvejkal“.

      Tak jsem zkusil pokusný výpočet, ale netuším, zda je moje úvaha úplně správná a zda na něco nezapomínám.

      Ve zkratce mě vyšlo, že u té 26" při 500N působící na klice se na cestu na zadním kole přenese 359N, u 29" je to 365N.

      Samozřejmě nepřesnosti do výpočtu můžou přinést i odchylky v měření komponent.

      0 0
      • Vilém  

        Vzdyt to i podle toho kalkulatoru vychazi na 29 jako tezsi prevod.

        Navic ty kola jsou pravdepodobne tezsi, takze se neni cemu divit.

        0 0
        • HWSpeedy  

          29 vychází težší??? To asi ne. Když beru jen převody tak je to takto:

          26 = 22:30 = 0,7333

          29 = 24:36 = 0,6666

          0 0
          • Vilém  

            Nj, ale musis do toho zapocitat obvod kol, coz prave dela ten kalkulator.

            0 0
            • HWSpeedy  

              Jj, už jsem na to přišel. Ono mě úplně zmátlo to, že u 26 je tam vlastně uvedený jen převodový poměr (předpokládám vynásobeno konstantou obvodu kola 1.00) a tak jsem předpokládal, že to je i u jiných rozměrů.

              Takto tedy ztrácí jakýkoliv smysl výpočet nějakých sil přenášených na vozovku u různě velkých kol. Takto to úplně dostačuje. Možná by měl autor jen nějak zdůraznit to započtení vlivu velikosti kol.

              0 0
              • kubad  

                tím že musíš zadat rozměr kola je to snad jasné :D

                0 0
              • Morchella  

                To započtení vlivu velikosti kol se tam IMHO promítá v kolonce SPEED.

                0 0
    • Mimilda666  

      Díky díky díky! Perfektní přepočet. Zrovna řeším stavbu nového kola a chci přejít na 1×11 a větší kola ale přiblížit se co nejvíce k současným převodum .

      Miloš

      0 0
    • krabica  

      Ahoj, nějak mi nejde vybrat 12-ti pastorková kazeta.

      0 0
    • sharkeeCZ  

      Dnes ZDARMA kalkulátor převodů pro iOS – https://itunes.apple.com/…/id505985340?mt=8

      0 0
    • MichaelSimek  

      Par lidi chtelo gear inches, tak jsem to tam pridal, češi na to asi moc nejedou, ale kdyby prece, tak je to v options/wheel size base/gear inches.

      0 0
    • Ondraj  

      Dělám někde chybu, nebo mi vychází správně, že tyhle 2 převody mají v podstatě stejný rozsah?

      2×10 36–22 + 11–36

      2×11 36–26 + 11–42

      Myslel jsem, že s 2×11 mám větší rozsah, takhle to vypadá, že se akorát víc převody překrývají.

      2×10 má v tomto případě výhodu nižší hmotnosti.

      0 0
      • ememem1  

        delas chybu, ten rozsah neni priblizne rovnaky ani omylom.

        0 0
        • Tina  

          a to si ako vypočítal? odporúčam opäť prebrať učivo prvého stupňa základnej školy :D

          0 0
          • ememem1  

            matematiku sa nauc ty lebo pokial ti pomery 2.61–0.94 a 2.2–1.1 prijdu „priblizne rovnake“ mas medzery.

            0 0
            • MlokCZ  

              Jednak tedy je to půl roku staré vlákno.

              Ale když už jsi to vytáhnul, tak tam jsou poměry 3,61–0,68 a 3,61–0,67 (a ne to co píšeš) a to stejné je.

              Ono taky, když nejtěžší převod je na obou úplně totožný a to 36/11 a nejlehčí je 22/36 (=0,61) a na druhém 26/42 (=0,62). V tom kalkulátoru přepočítává poměry ještě na 26", což se mi nikdy moc nelíbilo a může být někdy trochu zavádějící (36/11 by jinak bylo 3,27), ale pro srovnání převodů mezi sebou je to fuk (když je to přepočtené v obou případech).

              0 0
        • mirorek2  

          .

          0 0
      • krabica  

        22–36 podle mně nejsou standardní kliky a smyk nebude chodit dobře, ta kazeta 11–42 co máš vybranou má 10 pastorků.

        0 0
        • goofy  

          22–36 jsem jezdíval a smykalo to v pohodě.

          0 0
        • ememem1  

          ja to tak mam a to este skombinovane xt kluky, volake podivne no name sroby a ne uplne idealnym rozmerom home made obrusene, mala placka shimano, velka tiez volaky noname a radi a funguje to uz par rokov naprosto v pohode. pravdu povediac o dost lepsie jak cestna compact ultegra. takze toho by som sa nebal.

          0 0
          • Ondraj  

            Můžeš prosím upřesnit, jaké přesně kliky máš a tu malou placku a jaký smyk?

            Chtěl bych si tu 2×11 upravit, kliky mám XT FC-M8000 a rozdíl jen 10 zubů mi prostě nevyhovuje.

            Kliky 36–22 se dělají na 10s , tak tam dát spíš smyk na 10s? Nevím, jestli smyk XT pro 2×11 takový rozsah zvládne, píšou u něj jen pro 36–26 / 38–28 / 34–24 [2 × 11].

            0 0
            • ememem1  

              mam kluky xt povodne 3×10,maly 22 je asi povodny xt, 36je volake deore z trekovej sady. radenie aj smyk je xtr. lanka gore. radi to naprosto bez problemov. gramy neriesim. pravda je, ze obcas to v zavislosti od situacie treba doladit vzadu kedze ten skok je dost velky. ciste funkcne je to ale bez problemov.

              0 0
        • Tina  

          Sú to štandardné kliky

          0 0
      • plzakj  

        Tim, ze sis u 2×11 vybral malou placku 26 misto 22, tak sis tu vyhodu vetsiho rozsahu sebral. Na druhou stranu, 11–36 kazeta je lip odstupnovana. Ten skok na pastorkach 15–18 u te 11kove kazety nebude zrovna prijemnej kvuli kadenci. Na malejch pastorkach je ten rozdil 2vs3 zuby vetsi, nez na velkejch.

        0 0
    • Ondraj  

      Tak kazeta 11–42 byla chybně 10 ale v 11 je do rozsahu stejná, tak to nic neřeší.

      Kliky 36–22 jsou takhle orig na Epicu 2016 a řadí to úplně bez problémů.

      Už začínám chápat, proč se mi tenhle konkrétní 2×10 zamlouval.

      2 ememem1: V čem ten rozsah není přibližný ani omylem?

      max, min ratio je skoro stejné

      Rychlosti při stejných kadencí se liší jen na menší placce a minimálně. 

      0 0
      • novas752  

        Tak ono neni 2×11 jako 2×11. Rozdil 10z na plackach se da pochopit na 3×9, kde ma kaheta mensi rozsah.

        Ja mam 10–42 kazetu a prevodniky 24/36. Takze rozsah 0,61–3,82 coz je rozsah 626%.

        Ta uvadena 2×10 ma jen 540%,.to je o jeden prevod do pomala a jeden do rychla min.

        0 0
      • ememem1  

        ok, sorry,rozsah je, imho je ale odstupnovanie druhej varianty je jak to povedat..blbe. som to tak dost dlho vozil a som si nedavno v alpach uvedomil, ze v hornej casti posledne tri prevody su vzdy take ze bud nevladezm alebo slapem do prazdna. som to teraz vymenil za 11–34.

        0 0
        • Rice  

          Ty nejlehčí převody jsou na kole opravdu občas za trest, teda pokud už má uživatel něco najeto. Připravuju se na přechod na Eagla na 27,5" s 36T, tak jsem preventivně přestal řadit nejmenší pastorek, abych po přechodu nebyl moc rozhozenej. Takže do prudších kopců co mam v okolí místo 0,69 jezdim na druhej pastorek 0,78 a při rozumný fyzičce se to dá vyjet (udržet rozumnou kadenci) a jako bonus jsem pak nahoře rychlejc než kdybych naprázdno točil 0,69. Prvních pár vejšlapů to byl trošku boj, pak jsem to dal párkrát na mokrym listí a snad jsem si už zvykl. Je možný, že mi někde bude ten 0,69(0,71) chybět, ale za to zrychlení do ostatních kopců to stojí.

          0 0
          • novas752  

            Já mám nejlehší převod 0,61 a do několika krpálů co mám v okolí si ho velmi pochvaluju. :)

            0 0
        •  

          Nebud mekky a supni tam 11–32.

          0 0
    • Ondraj  

      Oproti staré HT 3×9 mi na fullu chybí 1 převod do rychla, ale to mě zase nutí, pokud jedu po silnici, držet vyšší kadenci, tak to beru paradoxně jako bonus a na fullu ta max rychlost stačí, stejně to moc rychleji nedám. Do pomala mi převod nechybí, pak už jdu pomalu rychleji pěšky. Na HT, kde mám těch 2×11 bych uvítal jeden rychlý převod navíc. Tak jsem koukal, buď vyměnit jen velkou placku za 38, případně i malou za 28, pokud by to přesmyk nebral dobře 38–26.

      Kazeta 10 něco je fajn, ale tu už by bylo i na výměnu ořechu a do toho se mi nechce.

      0 0
    • Pessinger  

      Ahoj, mohl by mi někdo objasnit co se dozvím z této tabulky? Naflakal jsem tam převody co mám na MTB jsou vyvážené?… zatím to tu budu pročítat:-)

      0 0
      •  

        Když to srovnám se svým skorosilničním specialized sirrus, tak maximálku mám stejnou a minimálku mám o fous menší, takže z mého pohledu to máš na MTB zbytečně do těžka – v terénu nepotřebuješ takovou maximálku a některé prudké kopce ti naopak půjdou dost ztěžka.

        0 0
        •  

          To je des tyhlety sracky cist, to ti povim clovece zlata.

          0 0
      •  

        Ještě srovnávám se svým starým horákem – mám na něm nachlup stejné převody, akorát mám vpředu navíc jeden malý talíř 22z. A k tomu mám ještě díky menším kolům (26"x2.0) asi o 10% všechno lehčí.

        Ten malý talíř rozhodně v terénu využívám, přitom tobě tam chybí a ještě to máš celkově těžší i na ostatních převodech…

        0 0
      • plzakj  

        Reknu ti jen, ze prehozeni 44×14 na 44×12 musi bejt docela neprijemny :-)

        0 0
      • novas752  

        No musíš si to určit ty jak ti vyhovují.

        Nejlehčí převod 32–32 je skoro to co mám nejlehčí na silničce – pro mě by to na mtb bylo dost těžké. Nejtěžší převod je na vyloženě mtb ježdění nesmysl, na univerzální použití (z kopce i po asfaltu) a předpoklad že šlapeš z kopce i nad 50km/h docela ok.

        2×10 proč ne, osobně bych ale volil kazetu minimálně 11–36, ne-li 11–42. Ale záleží jaký máš v okolí kopce.

        0 0
      • Smazaný účet  

        Není tam chyba? Nemělo by být u 32:32 převodový poměr 1" místo 1,1"?

        0 0
        •  

          Je to korigované o obvod kola. Za průměrné kolo se tam bere tuším 26"x2.1

          0 0
    •  

      Mám něco podobného jednoduše v excelu – zadám si na několik řádků různé převodové poměry podle zubů, obvod kola podle tabulek, spočítám kolik metrů to ujede na jedno šlápnutí a pak tam dám někde do jednoho políčka konstantu kadence a spočítá mi to rychlost. Kadenci si pak měním tak, aby mi vycházelo kolik km/h si pamatuju, že na daný převodový stupěň asitak většinou jezdím.

      Když potřebuju další kolo, zkopíruju řádky se vzorcama a změním poměry a obvod.

      Zkoušel jsem cvičně porovnat s tím, co vychází tobě a ± stejné. Akorát trochu víc (1–3 desetiny km/h) se to liší u maximálky – podle mne tam někde možná zbytečně zaokrouhluješ – počítej to všechno nezaokrouhlené nebo zaokrouhlené např. na 6 des. míst (hlavně všechny mezivýsledky) a zaokrouhluj to pak až všechno pouze pro zobrazení.

      0 0
      • novas752  

        Proč to nedělat složitě když to jde jednoduše, že.

        0 0
        •  

          No ono to někomu takto může vyhovovat (když s excelem neumí a stačí mu to mít spočítané ± nahrubo), i to přednastavení kazet a předních táců může být přínos (když se to někomu nechce vypisovat), akorát když je toho tam tolik, tak se z toho strašně blbě vybírá…

          Možná to nějak setřídit na výběr podle největšího nebo nejmenšího kolečka na kazetě a na klikách.

          Chtělo by to i volbu kadence – když ji někdo nezná, ale ví třeba, kolik km/h při daném převodu jezdí, tak ji podle toho může odhadnout – a pak se podle toho může orientovat.

          0 0
          • novas752  

            Volba kadence tam je.

            0 0
            •  

              našel jsem jen volbu kadence pro export do CSV – a zase jsme u excelu (ve kterém se to CSV samozřejmě otevřelo se zmršenými datovými typy) – to není úplně uživatelsky příjemné…

              0 0
              • MichaelSimek  

                ta volba kadence neni pro export do CSV ale pro vsechny data…

                Tak to musel zmrzit excel, predpokladam ze se to exportuje s desetinou . a tvuj excel pouziva , :(

                0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Ten online kalkulátor to počítá naprosto normálně a hlavně si tam můžeš jednoduše vybrat kazetu a kliky, nemusíš nic složitě vypisovat ani kopírovat. Ale tak když někdo potřebuje chodit pro rohlíky na benzinku…

            0 0
            •  

              ten výběr právěže moc jednoduchý není, když skroluješ přes 20 stránek než v tom chaosu najdeš tu správnou kazetu… (hledal jsem 14–28z 7 stupňů a bylo to přesně jak popisuju)

              0 0
              • Japhy  

                On je problém, že si tam kdokoli může zbytečně uložit klidně už existující kazetu, podle názvů moj bicikel a moje hlavně Češi a Slováci. Bohatě by stačilo mít filtr s divokým znakem, třeba napsat 14-*-28 nebo seřadit vzestupně podle prvního a posledního prastrojku. Stačí napsat aspoň počet zubů prvního prastrojku a těch stránek s kazetami už bude jen cca 5 a to se dá.

                0 0
                • novas752  

                  Přesbě tak.

                  0 0
                •  

                  zkoušel jsem to předtím a nešlo mi to (moc jsem ani nevěřil, že to půjde)

                  …ale když mi teď potvrzuješ, že by to mělo jít – podařilo se mi to zadání 14 zubů a následné omezení výběru – takže OK

                  ale nebylo to moc intuitivní, kliknul jsem několikrát kamsi doprava než se to zadařilo – možná je problém i v prohlížeči (mám tu Edge).

                  0 0
                • MichaelSimek  

                  Vím o tom, časem se na to kouknu, ale bohužel na to není moc času. Precejenom ten kod je uz dost let stary a tech kazet/prevodniku uz je tam moc… :(

                  0 0
    • plzakj  

      Copak je s kalkulatorem? Uz mi nekolik dni pise, ze maintenance.

      0 0
      • VladaC  

        Nevím, mě vyhovuje tenhle.

        (Otevírám ho v Chromu/Chromiu, ve FF mi tam něco zlobilo, ale možná se to už mezitím vyřešilo aktualizací FF.)

        0 0
      • MichaelSimek  

        ted jsem zkusil a nacetlo se v pohode, porad mas problem? Asi nejaky upgrade hostingu bo tak neco.

        0 0
    • krabica  

      Nefunguje :-(

      0 0
      • Charlie_R  

        Zkus tuhle https://ritzelrechner.de/

        0 0
        • Lišák  

          Ta Michalova kalkulačka je teda uživatelsky příjemnější. :-(

          1 1
          • bara2  

            Teď koukám, že jsem najela do roky starého vlákna, ale podle popisu, jak tam nějak divně počítá „převodové poměry“ pro různě velký kola, to nebude to pravé ořechové. Kdybys chtěl opravdu nějak kalkulovat „míru síly“ pro různé převody a obvody kola, tak tam musíš mít i tu délku klik a skutečný obvod kola, ne, že to jsou 26" nebo 28" kola. Vždyť na to navlíkneš jiný plášť a jsi s průměrem o inch jinde.

            0 0
      • MichaelSimek  

        Něco vymyslím, jsem prodal mtbcrosscountry.com ale zdrojak gears porad mam, tak to nekam soupnu a dam vedet

        6 0
        • petyn  

          To by bylo skvělé. Ta tvoje kalkulacka je boží.

          0 0
          • MichaelSimek  

            Dejte mi den nebo 2 a někde to rozjedu

            2 0
            • roud  

              A nechceš se domluvil zde na BF s Adminem ? podle mě by to byla zajímavá funkčnost na tomhle fóru :)

              7 0
              • Lišák  

                Na rozdíl od palečků a magacínu.

                0 2
                • roud  

                  Jako opravdu po dlouhé době si myslím že je to super nápad který by mohl posunout tohle fórum o kousek dál :) a jak píšeš určitě lepší a užitečnější než palečky :)

                  1 1
                  • TK75  

                    Bez palečků by tu mohlo pár žab prasknout, když jim nepůjde ufouknout tlak tím že můžou palečkovat

                    :-)

                    0 0
    • MichaelSimek  

      Snad to funguje jako ta stara, kdyby ne dejte vedet.

      https://howto.bike/gears/

      10 0
    • krabica  

      Super, díky.

      0 0
    • Dvojan1  

      Tahle apka na android funguje dobře. https://m.apkpure.com/…arcalculator

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.