• JendaBa

    Ahoj,

    Koupil jsem dámskou verzi MTB Canyon , kde je převodník 32zubu. Pánské verze mají 34. Je to první kolo s jednoprevodnikem co mám, proto se chci zeptat, zda bych měl uvažovat o výměně za ten větší převodník. Mám 173cm a 62kg, kliky jsou 170mm. Je to pevňák. Jezdím spíš rychlé trasy typu maratony, lesy, hory, žádné technické traily nebo šílenosti nahoru/dolů jako v cross country svěťáku. Jsem spíš vrchař. Díky za názory a rady.

    0 0
    • Šaffy  

      To ti nikdo neřekne co je lepší, to si musíš zkusit sám co je pro tebe lepší, co máš za kazetu? 1×11 nebo 1×12? Jaký máš rozsah zubů od nejlehčí po nejtěžší?

      Jsou na to kalkulačky, tak si to tam vypočítej sám.

      0 0
    • ToMášMarný  

      Vygoogli si kalkulator prevodu a porovnej s tim, cos doted jezdil. Misto vysky a vahy akorat zadas zuby kazety a prumer kol..

      0 0
    • milan.v  

      Přesně tak, kalkulátor převodů, jak už tu zaznělo a tisíckrát předtím v jiných vláknech…

      Uvezu to?

      0 0
      • PLATYPUS3  

        A co mu to bude platné, když si to vypočítá? Spíš jde o to jestli je silový nebo frekvenční typ, ne? Stejně si myslím že rozdíl ty dva zuby vepředu pokud někdo není echt frekvenční typ ani nepozná.

        0 0
        • MichaelSimek  

          Já echt frekvenční typ nejsem a poznal jsem to dost, s teď babo raď

          0 0
        • bathed  

          Kdyz si k tomu vypocita i rozsah toho, na cem jezdil do ted, platne mu to bude.

          0 0
          • PLATYPUS3  

            Jednoplacku jsem nejezdil, jenom zkušenost s trojplackou kde jsem vyměnil kliky abych dostal nejmenší tác 26zubů místo 28zubů a nějak mě to neoslovilo.

            0 0
            • bathed  

              No a presne takhle to funguje! Reknes si, co te oslovilo a co ne. Spocitas si vrch a spodek. Dostanes dve cisla. S jednoplackou vzdycky o neco prijdes: byva to presmyk, lanko, packa a viditelne i prevodniky. To je fajn! A taky prijdes o rozsah. Takze si musis rict, jestli ti nebude chybet stare do pomala a pak stare do rychla. A pokud neco vic a neco ozelis, mas moznost pricitat ci naopak odecitat zuby na prevodniku. Porad bys mel ale srovnavat s necim, cos uz jezdil: rychlost pri zadane kadenci (to se tyka rychlych prevodu) a taky premyslet v jakem krpalu uz ti ani kasparek nepomohl a radsi jsi slezl. Trojplacka je pri dnesnim pomeru kazet (u extremu 9–52 je to 5,77!) uz mrtva. Jestli ti ale nebude tim cislem vyhovovat 1–12, porad je tu 2*X. Pravda, nezbavis se komponent, ale nepripravis se o rozsah.

              Je to o pocitu. A presne k tomu tu kalkulacku mas.

              0 0
              • Infidel  

                A zeptám se z jiného konce, funguje 2×12?

                0 0
                • novas752  

                  Funguje. Akorat rozšíření na sériových kolech se blíží nule, mnoho rámů už přesmykač vůbec neumožňuje.

                  Jinak to funguje trochu líp než 2×11, akorát ta levá řadící páčka je nezvyklá.

                  0 0
                  • Infidel  

                    Tak já si jedu 3*9, no přemýšlím o změně, ale na 1×? se teda moc necítím.

                    0 0
                    • novas752  

                      1× je jednoduché ale má to svá negativa.

                      • Furt je tam trochu menší rozsah než nabízí více převodníků, drtivé většině uživatelů to ale už stačí. Z hlediska rozsahu by to nestačilo pokud bys potřeboval převod na šlapání 5km/h do kopce a zároveň cca 45km/h+ z kopce.
                      • Jednopřevodník se nehodí na roviny a monotónní profily terénu, zvlášť pro lidi s nízkou výkoností, kteří potřebují také hodně lehký převod na občasné kopce = měnší převodník. Poměrně hrubě odstupňvaná velkorozsahová kazeta = v rovinatém terénu drtivou většinu času používáš 2–3 převody, s malým převodníkem to jsou jedny z nejmenších pastorků, které se samozřejmě poměrně rychle opotřebují a velmi brzo musíš měnit kazetu. Dvoupřevodník je pro tohle vhodnější – větší převodník na brázdění rovin = použití větších pastorků při stejné rychlosti, navíc trochu lépe odstupňovaná menší kazeta = pravděpodobně budeš využívat většinu času spíše 3–4, než jen 2–3 pastorky, opotřebení se více rozloží, dohromady to znamená že pohon vydrží daleko déle.
                      0 0
                      • JendaBa  

                        Díky. S tím opotřebením tomu rozumím. Je tam SRAM GX 12sp a kazeta 10–52 zubů. Teď jsem měl 2×10 SLX, nejtěžší převod jsem jezdil minimálně, snad ani na rovině ne a nejlehčí taky minimálně, většinou o jednu níž.

                        0 0
                        • sakul11  

                          Taky jsem precházel z 2×10 na uvedenou jednoplacku akorát vpředu 34prevodnik a zdá se mi to mnohem lepší odstupy.Na nejtěžší v pohodě, z kopce neslapu, a nahoru je to i na Vysočinu, kde jezdím, naprosto dostačující.Tedy pokud ti 2×10 vyhovovalo jako srovnatelné bych viděl vpředu 34.

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            A skok 20% mezi 10 a 12 je na rovinu v pohodě? Tyhle rozestupy se hodí spíše pro převody do kopce.

                            Z tohoto důvodu někdo volí převodník tak, aby nejtěžší ještě komfortní převod po rovině měl 12z a 10z si nechává jen pro jízdu z kopce.

                            0 0
                            • MichaelSimek  

                              ono to chce asi taky mluvit o vyuziti, pokud jako zakladatel clovek jezdi jednodussi veci a ma potrebu z kopca slapat a na rovinkach jezdit 30km/h, tak urcite vetsi prevodnik…pokud clovek jezdi v terenu a po sirokych cestach z kopca nejezdi/neslape a po rovinkach krom vyjimek jede primerene, tak mensi prevodnik vubec neni spatny zvlast pokud ty kopce nahoru za neco stoji

                              0 0
                      • JendaBa  

                        Díky, takto mi to dává smysl. Je tam SRAM GX 12 rychlostí a kazeta 10–52.

                        0 0
                    • Georrge  

                      Pokud na neco prejit z 3×9, tak prave na 1×12. Prejit na 2×12 nebo 2×11 mi prijde zbytecne, jedine ze by ti ted chybely prevody (ale 3×9 ma slusny rozsah, takze si nemyslim ze by ti mely chybet). Presmykace se nezbavis a budes mit drahe kazety.

                      Ja ted presel z 3×9 na 1×12 a 11–50z kazetu. Prisel o nejtezsi prevod (mozna prevod a pul), ale zatim mi to moc nevadi. Vyresila by to 10–50 nebo 9–50 kazeta (pripadne 10–51, 10–52, nebo dokonce 9–52).

                      Ted tam mam sunrace kazetu na klasicky orech a jeji vyhoda je, ze se daji vymenit jen 3 nejmensi pastorky. Coz se mi asi bude hodit, protoze do prace to mam 22km porad na nejtezsi dva prevody.

                      0 0
                    • oddie  

                      Z 3×9 jsem přecházel loni – na 3×10 :)

                      0 0
                      • Jason Voorhees  

                        :-D mám 12 let 3×8, jsem měkota.Asi bych šel do 2×10, to by mě mohlo stačit.

                        0 0
                        • oddie  

                          V 2×10 nevidím jediný přínos, přesmykač zůstává a na převodnících šílený skok. Když už bych musel dávat 2×, tak 2×11.

                          0 0
                          • xtonda  

                            V aktuálních sadách je na převodnících skok úplně stejný pro 2×10 i 2×11.

                            0 0
                            • oddie  

                              A na oplátku na ho.no skoky na kazetě. Takže to zase není nic moc volba…

                              0 0
                              • xtonda  

                                To ano, 15–18 na 10sp 11–42 je někdy celkem protivný.

                                0 0
                          • Jason Voorhees  

                            asi recht, na silnicích mám taky 2×11 a ideál

                            0 0
                • bathed  

                  Do toho bych nesel… 2×10, 2×11.

                  Ale on je to fakt o pocitu. Mam full 27,5 1×12, 32–10/50. Je mi 51: co neurvu na 32–50, tam uz se mi ten bike stejne zveda na zadek a nema smysl to rvat. 32–10 na rovine mi staci, byt v parte lehce zaostavam za 29”-32 nebo dokonce 34. Co ztratim po rovine na asfaltu, to hrave dozenu v terenu. Jedine co, ze si nemuzu moc prislapnout dolekopcom. Nevadi. Nezavodim…

                  Kdesi jsem videl video, kde mluvil nejaky chlapik velice rozumne. Rikal ze v krajine ktera je zvlnena a ne moc strma se pro plynulou jizdu vyplaci 2×. Tam kde to je o strku nahoru a pak po hrebeni a dolu – zkratka hory, je zjednoduseni na 1× zadouci. Ale neni to dogma. 1× je “trendy”. Kazdopadne je to vzdycky o tom, ze o cosi prijdes. Ostatne tady na foru v dobe kdy ten trend prisel to bylo hlavnd o sebeujidtovani: je to super! Nic mi nechybi a co tam ted nemam nepotrebuju!

                  0 0
                  • TK75  

                    +1

                    Já to dokonce několikrát měnil 1×11 nebo 2×11 než jsem se fakt ujistil, že 1×11 je opravdu lepší tam jde jezdim, což je právě nahoru, dolů a to v krátkých intervalech

                    0 0
                  • novas752  

                    On ten trend 1× přišel v době 1×11, většina kol na Shimanu s kazetou tehdy 11–42z = rozsah dost mizerných 380%, v lepšim případě sram 10–42z 420% nebo Shimano 11–46z 418%. Dneska má Shimano 510% a Sram až 520%, což už se velmi blíží rozsahu 3×9 (510–610% v závislosti na převodnících a kazetě), co do rozsahu to tedy v podstatě všem už musí stačit. Druhá věc je odstupňování a samozřejmě nějaká výdrž (společně s výrazně vyšší cenou).

                    0 0
                    • TK75  

                      No už aby bylo i Grx 1×12..nevím proč to rovnou nešlo

                      0 0
                      • novas752  

                        Ani Sram vyjma AXS ještě nemá velkorozsahovou 12spd sadu na gravel. A to je poslední dobou rozhodně větší inovátor než Shimano.

                        0 0
                    • Georrge  

                      Da se sehnat i 9–52 kazeta, tedy 577%, to uz opravdu musi stacit :) odstupnovani trochu horsi, ale az tak hrozne to podle me nebude.

                      0 0
        • milan.v  

          To není pravda, poznáš to jak po rovině, tak do velkého kopce, poznáš to při jízdě přes 3, 4 hodiny…

          Kdo tvrdí, že ne, kecá… A nabízet někomu s tak triviálním dotazem 36 zubů, nevím, nevím… Nemyslím si, že mám slabou výkonnost, ale 36 zubů bych dát jako univerzální převodník na fulla váhal…

          0 0
          • novas752  

            Píše něco o pevňáku. Tam bych uvažoval mezi 34 a 36z. Píše že jezdí spíše rychlé trasy bez šíleností nahoru-dolu, řekl bych že 36 by bylo ideál.

            0 0
            • milan.v  

              Ano, je pravda, že pokud někdo hobluje cyklostezku podél vody na HT, je to něco jiného, než jezdit kopce několik hodin nahoru a dolů na fullu…

              Navíc, jaký má setup nyní…

              0 0
          • JachymP  

            Jenže on se ptá na HT a nejezdí v terénu. Počítám, že moc nejezdí, ale i tak je lepší větší převodník a nehoblovat furt 2 nejmenší pastorky. Já bych se 36 nebál. Jeho použití je vlastně gravel a tam by jednopřevodník byl ještě větší.

            0 0
          • TK75  

            Dva zuby na převodníku jsou poznat dost a jestli to má na ht a na jízdu po lesních cestách a šotkách tak 34 nebo 36 bude lepší (teda pro mě, za druhé se mluvit nedá:-)

            0 0
    • Koli13  

      Z vlastní zkušenosti – na závody maratonů určitě 34z, ale na druhou stranu po 100km už bych tam měl někdy rád i ten 32z :D jde o to jaký jezdíš kopce a jak si na tom výkonově, jestli radši jedeš pohodičku radši bych nechal 32z. Jestli jezdíš rychle a na rovinkách to drtíš tak 34z. Ten nejtěžší převod stejně řadíš jen když šlapeš z kopce. To všechno za předpokladu, že máš vzadu 10–5X.

      0 0
    • JachymP  

      Jestli nejezdíš techniku, tak 34 nebo 36 {jestli se vejde, na HT by se měl vejít). Jedině že bys měl velmi slabou výkonnost, pak by stačilo 32. Ale jak říkají ostatní, v kalkulátoru si porovnej nejtěžší a nejlehčí převod se svým minulým kolem. Nebo chvíli jezdi na 32z a když ti budou chybět těžké převody, dej 34 nebo 36. Vyměnit to jde vždy. 32z převodník stejně za moc neprodáš i kdyby byl nový.

      0 0
      • Lachtis  

        Velmi slabou vykonnost… :-). Dobry, to jsem na tom spatne. Tohle neni o vykonnosti, ale o tom, co jezdi, kde jezdi a jak jezdi. Jestli jezdi kopce a rad vyjede vse (vyhyba se tlaceni), neni silovy, ale frekvencni jezdec, nema rad silnice, pak 32z s 10z pastorkem je uplne v pohode. Sam to na fullu jezdim a vetsi nechci. A to si troufam tvrdit, ze looser nejsem.

        0 0
        • JachymP  

          Vždyť právě, já to píšu jemu, ne tobě. On traily nejezdí a mimo traily není moc míst, které by průměrný jezdec nevyjel s 36z.

          0 0
    • plzakj  

      IMO skok o 2 zuby moc vyhod neprinese. Dal bych rovnou 36. Na kalkulatoru zjistis, jestli to uvezes.

      0 0
      • Koli13  

        Ale pozná. Zjednodušeně, co 2 zuby to +3kmh na maximálce u 32z to bude 53km/h, pokud umí šlapat kadenčně :D Odvíjel bych se od toho, jaký jezdí kopce. I na maratonech se najdou kopce, co bych s 36z jet nechtěl, hlavně ne po 5 hodinách :)

        0 0
    • oddie  

      Pokud bych na tom měl jezdit já, 34z bych si asi dal, a pro 173cm bych si dal 175mm kliky, pokud teda nemáš vyloženě krátké nohy.

      0 0
    • TK75  

      Máš kazetu 11z nebo 10z nejmenší pastorek?

      0 0
    • BikeClubKovacek  

      Mohu dát zkušenost z podobného a to 36 vs 38…rozdil jsem poznal a pro mé potřeby 38 lepší volba. Jsem spise silovy typ respektive mam k tomu blize. Z mého podotýkám osobního pohledu je 32 strasne malo…

      0 0
    • Pincek  

      Já mám sram GX 12s a kazetu sram NX 11–50, převodník mám 34 zubů a použití kola mám dost podobné jako ty. Takto mě to vyhovuje, občas by samozřejmě ten 32, nebo 36 bodl, ale je to v naprostém minumu případů. Pokud máš kazetu GX 10–50 tak jsi na tom myslím stejně s 32 převodníkem jak já s 34 na kazetě NX 11–50

      0 0
    • pumpy  

      @ JendaBa – dal bych ti radu dle sveho, jak tu vyse bylo, kalkulacka ti to rekne, ale musis vedet jak ji pouzit,

      Spis si rekni co ti ty dva zuby navic prinesou, jestli je vubec potrebujes,

      Dle meho si pri projizdkach koukej jak mas zarazeno :

      Jezdis spis spodek kazety – kup si vetsi prevodnik

      Jezdis vrsek kazety – kup si mensi prevodnik

      jezdis rozsah cele kazety – tak je to zcela v poradku – a neni treba nic menit.

      0 0
      • kmekky  

        Přesně tohle jsem chtěl také napsat. Já ojížděl hlavně spodek, tak jsem na tuto sezónu přešel z 32 na 34

        0 0
      • nitraq  

        Bingo. Tímhle příspěvkem lze celý vlákno uzavřít, je v něm vše.

        0 0
      • Romancero  

        +1

        0 0
      • Smazaný účet  

        +2

        0 0
      • Baba-Ji  

        samozřejmě, že je to jak píšeš, logicky to ani nejde jinak. Mám převodník, zkusím jak se mně na něm jezdí, vidím, jaké převody používám a podle se rozhoduju dál… jestli vyměním převodník, kazetu

        0 0
    • scalar  

      Nevím, jestli jsem to dobře spočítal, ale rozdíl je tam cca 2 zuby. Doporučuji neztrácet čas zbytečnými vlákny a teoretickými kalkulátory převodů. Kolo vyzkoušej a když Ti převody nebudou vyhovovat, tak koupíš jiný převodník.

      0 0
    • Pikaču  

      tyhle dotazy jsou skvělé jak si odporují:

      „Mám 173cm a 62kg, kliky jsou 170mm. Je to pevňák. Jezdím spíš rychlé trasy typu maratony, lesy, hory, žádné technické traily nebo šílenosti nahoru/dolů jako v cross country svěťáku. Jsem spíš vrchař. “

      takže 62kg vrchař co jezdí rovinky :)))))

      Kup 34 odzkoušej. Nesedne= prodej. Nebo měn převodníky dle profiů.

      příjde mi že jsi ani tu 32ku neodzkoušel a hned se pustil do dotazu. Poznáš to sám které pastorky na kazetě hoblůješ a co ti schází.

      1 0
      • oddie  

        Tak jezdí rovinky, ale postavu má vrchaře, co je na tom k neporozumění? :)

        0 0
        • bathed  

          K neporozumění je to, jestli bydlí někde u Kolína, že se nepřestěhuje někam do kopců, když už má takovou vrchařskou postavu!

          0 0
          • novas752  

            Kvůli cyklistice se stěhovat, to už musíš bejt sakra zarytej cyklista.

            0 0
            • PLATYPUS3  

              Mámo, zítra se stěhujem, mám na kole nový převodník :-D

              0 0
            • JachymP  

              Vidíš, a takovej nevinnej dotaz to byl :)

              0 0
              • bathed  

                Já vím… Ale já už jiný asi nebudu. Udělám 3,14čovinu v podstatě ze všeho. Jak vidím nahrávku na smeč, tak se nikdy neudržím.......

                0 0
        • Pikaču  

          Tak ze ma postavu vrchare nebude 32ku smrdlat na cyklostezce podel vody asi. :)

          0 0
    • jirka023  

      Každý to má jinak. Mně vyhovuje převodník 36 a kazeta 10–52.

      0 0
    • Baba-Ji  

      „Pane Lorenc, uvezu to?“

      0 0
    • Smazaný účet  

      Když jsem se na toto téma bavil s jedním technikem, vypadlo ze něj, že 1×12 ještě navíc s 32z převodníkem je na masové produkci nesmysl. 90% zákazníků na tom hobluje 3 nejmenší pastorky a podle toho to pak v servisu vypadá.

      Samozřejmě je třeba zkoušet, případně porovnávat zamýšlené převody s těmi již vyzkoušenými – viz gears.mtbcros­scountry.com

      0 0
      • Lachtis  

        To jsou zase ehm… Tohle nejde nikdy říct jako dogma, a už vůbec ne, že je to pro masy nesymsl. Naopak 32z převodník s kazetou 10–50/51/52 má nejrozumnější rozsah, kdy máš dostatečně rychlé, ale i současně dost lehké převody. S 34,36z roste úměrně rychlost, ale právě klesají lehké převody.

        Kdo nejezdí silnice, není silový jezdec, jezdí dlouhé maratony, jezdí hlavně kopce a terén, tak jemu bude 32z vyhovovat.

        A k tomu hoblování…! Jezdil jsem dvě sezóny včetně závodů s kazetou XT 11–46 a převodníku 32z a po dvou sezónách byla stále OK. Nyní jsem objezdil na kazetě (rovněž XT) 10–51z s převodníkem 32z sezonu a pastorky jsou v pohodě. Druhou věcí je, že do servisu to pak kolikrát dávají lidi, co si ani doma neumí vyměnit řetěz, nebo pužívají no-name měřáky a pak řetěz vytahají a pastorky jdou do kelu rychle.

        0 0
        • Smazaný účet  
          0 0
          • Lachtis  

            Hale computer jsem dávno zrušil a už si jen některé trasy či závody měřím na mobilu. Nemám přesné statistiky, ale ročně jsem měl kolem 15ti závodů (délky 40–80 km, výjimky 100+) a pak v týdnu 2–3× jízdy, podle volného času. Odhaduji to kolem 5ti tisíc na MTB, ale je to odhad ±. Loni jsem střídal HT s fullem, tak se to rozložilo víc mezi dvě kola.

            Ono ta výdrž taky záleží na kazetě. Na HT mám ještě E-13 (9–46) a na výdrž je to shit. Po roce je skoro KO. Zlaté Shimano či Sram.

            0 0
          • Koli13  

            Ty nový 12s shimano kazety ničím do 2500km. Teď nemám moc času jezdit, ale když jsem trénoval tak co tři týdny novej řetěz a co tři měsíce nová kazeta dle toho, jak moc jsem jezdil kombinoval ještě silničku.

            0 0
        • Georrge  

          +1

          Nicmene je fakt, ze menit nejmensi 3 pastorky casteji, nez celou kazetu, dava u 1×12 asi vetsi smysl nez to bylo s presmykacem. Ale jediny kdo to dela je sunrace a to jen pro kazetu na klasicky orech. Na microspline by to asi taky slo, ale na XD to nejde uz z principu toho orechu…

          0 0
          • Smazaný účet  

            Nejmensi pastorky dodava i shimano.

            0 0
            • Georrge  

              Dobre vedet. Delaji to i na microspline?

              0 0
              • plzakj  

                Jo, ale na xtr a nevim, jestli se to da aktualne nekde sehnat.

                0 0
              • Smazaný účet  

                Samozřejmě:

                https://si.shimano.com/…00-4376B.pdf

                https://si.shimano.com/…100-4507.pdf

                https://si.shimano.com/…100-4598.pdf

                https://si.shimano.com/…00-4666B.pdf

                Nejmenší pastorky jsou stejné pro všechny kazety.

                Větřina eshopů to má zalistováno za šílené ceny, takže j třeba pohledat (např.):

                https://www.bike-discount.de/…/m8100/m7100

                0 0
                • Georrge  

                  Zajimave :) najednou dava microspline vetsi smysl, nez XD.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    XD je zjevny nesmysl hned od začátku. Kromě nemožnosti vyměnit opotřebený pastorek vlastně nejde ani vyrobit kazeta za rozumnou cenu. Přitom systém typu Shimano HG nebo Shimano MS použití drahé kazety z jednoho kusu nijak nebrání. Skoro to vypadá, že si vymysleli řešení pro XX / XO a teď najednou zjistili, že pro nižší řady to skoro nejde použít. :)

                    Jinak hezký popis rozdílů je zde:

                    https://www.youtube.com/watch?…

                    0 0
                    • JachymP  

                      To je dobrej uspávač hadů ;) škoda, že neumí trochu líp anglicky, na tohle se fakt nedá koukat, i když obsahově je to zajímavý.

                      0 0
                      • romanino  

                        V nastavení videa zadej Automatický překlad – čeština.

                        0 0
                        • petyn  

                          Takovou možnost tam nemám

                          0 0
                          • xtonda  

                            Nejdřív zapnout anglické automaticky generované titulky. Pak se v nastavení titulků zobrazí možnost zapnout automatický překlad. Převod řeči na text i automatický překlad mohou dělat chyby, takže to občas nemusí dávat smysl, ale pokud nerozumíš angličtině ani v psané formě, tak je to lepší než nic.

                            0 0
                    • Koli13  

                      Však dnes už ty ceny nejsou tak hrozný, z vlastní zkušenosti Sram kazeta a řetěz vydrží dvojnásobek toho, co Shimano. V porovnání GX a XT kazet 5000/2500 km cca. Takže cenově je to vlastně dost podobný, výhoda shimana, dá se koupit levnější SLX za nějakých 1700,– což se dá, ale i tak je vopruz to co tři měsíce měnit a to musí člověk jezdit na více kolech zároveň, jinak by to na XC měnil co dva měsíce.

                      0 0
                      • oddie  

                        A měníš to přesně kvůli čemu? Co všechno na tom ojedeš, že je to kvůli tomu na výměnu?

                        0 0
                      • Lachtis  

                        Páni, já mám celou sezónu 12s XT kazetu a je jak nová. Pravda, že mám dvě kola, ale stejně. Předtím 11s XT 11–46 vydržela 2 roky a ještě by dala další. A to jezdím, včetně cca 10–15 závodů ročně.

                        Spíš bych hledal chybu ve stylu šlapání. Já jsem dost frekvenční jezdec, tak i to hraje roli.

                        0 0
                        • Koli13  

                          Jezdím dost frekvenčně, ale jezdím, spíš jezdil jsem dost XCO tratě a dostává to tam, technický výjezdy prostě frekvenčně jet nejdou. Měním to z důvodu, že to neřadí, řetěz měním cca po 600–700km dle měrky. 11s vydrží víc, řetěz podobně, ale s kazetou jsem takový problém neměl. Ta shimano mě celkem překvapila, ale opravdu jsem minulou sezónu kazetu měnil co tři měsíce, protože novej řetěz už se nechytnul a neřadilo to dobře v podstatě v celým rozsahu kazety a na tři pastorky to střílelo. Teď jsem měřil řetěz na trailbiku (trance 29), mám ho i na xc vyjížďky místo anthema a mám na něm najeto max 500–600km a měrka už se propadla, ale přisuzuju to k ježdění v jakémkoliv počasí a v podstatě jen v kopcích, na rychlý švihy po štěrkovkách beru gravel. :)

                          0 0
                  • novas752  

                    Akorát se furt zakusuje do hliníkových ořechů. Narozdíl od XD.

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      To ale není chyba HG, když je navržen jako ocelový.

                      Každopádně XD má svých problémů dost se závitem.

                      0 0
                      • Georrge  

                        HG se sice zakusuje, ale u malych pastorku to neni zasadni problem. A vetsi pastorky jsou na unaseci.

                        Jak je na tom microspline? Je mensi, ale zase ma tech drazek vice. Trochu se ty male pastorky asi taky zakousnou, ale stejne jako u HG by to nemel byt zasadni problem?

                        0 0
                        • xtonda  

                          Právě že u HG mají větší pastorky na společném unašeči jen vyšší řady kazet a unašeč je dělený po dvojicích nebo trojicích pastorků. U 11sp je na unašečích na XTR 8 největších po dvojicích, u XT 6 po trojicích a u SLX jen největší trojice.

                          Microspline má těch splines více a zdají se mi i vyšší a na unašeči má pastorky i Deore kazeta sedm velkých na jednom společném.

                          Takže zatímco u MS by ořech z kvalitních Al slitin měl vydržet, tak u HG to na Al prostě navžené není a Shimano ho nepoužívá, i XTR náboje mají aspoň Titan. Al na ořechy používají pouze aftermarket výrobci a podle toho to vypadá.

                          0 0
                          • Georrge  

                            Zajimave. Ja teda na HG hlinikovem orechu jezdil jen 9sp kazety X0 a XT, no a tam nebyl problem. Mensi pastorky se trochu zakously, ale bez vlivu na funkci.

                            Ted tam mam 12sp sunrace a i ta ma velke pastorky na unaseci, stredni na druhem unaseci a jen male pastorky jsou volne.

                            Na microspline tedy asi nebude zakusovani takovy problem…

                            0 0
        • Smazaný účet  

          To je naprosto objektivní statistika. Výrobci dodají kola – nejčastěji 32×10–51 nebo 32×11–50, zákazníci nakoupí a pak průběžně chodí na servis. Naprostá většina prodaných HT slouží jako univerzální kola pro ježdění kamkoliv a podle toho to opotřebení převodů vypadá. Na 2× a 3× systémech rozhodně nebyl nejmenší pastorek tak rychle ohoblovaný.

          0 0
          • Baba-Ji  

            Podle me logiky je to ale furt problem spatne zvolene velikosti prevodniku a ne systemu jako takoveho.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Spíše nevhodně zvoleného převodníku + kazety. 1×12 je sice strešně cool, ale naprosté většině zákazníků je převod typu 32×51 úplně k ničemu, protože na něm nedokážou šlapat a nevyjedou ani ten kopec. Stejně tak je k ničemu odstupnování kazety 10–12–14-… protože ten 20% skok na začátku je pro jízdu po rovině úplný nesmysl. Přitom SRAM minimálně do 10sp. vyráběl MTB kazety se začátkem 11–12–14-, který by volitelně s dovupřevodníkem všechny tyto problémy řešil. Jenže dnešní MTB převody počíátají s tím, že každý jezdec je „závodník“ :-)

              0 0
              • Esi  

                Jo jenže na většinu boost rámů dvojpřevodník nedáš a úchyt na přesmyk taky moc ne. Taky bych na novém kole měl raději 2×11 než 1×12, tak že zatím stále vyčkávám, snad RB ještě 2 sezóny dá

                0 0
              • Lišák  

                32/51 na 29" = 0,69

                22/32 na 26" = 0,687

                Chceš říct, že je to úplně k ničemu, protože na něm nedokážou šlapat a nevyjedou ani ten kopec?

                Převod 22/32 byl mnoho let naprosto běžným nejlehčím převodem naprosté většiny prodaných kol.

                0 0
                • oddie  

                  Byl, ale už je to kujva dávno. Na 26" s 22/32 jsem kdysi vyjel Tremalzo, dneska už vím, že to s takovým převodem nejde :D

                  0 0
                  • Lišák  

                    No jo, ale podle wert7 je to asi moc lehký převod, protože na něm lidi nedokážou šlapat a, tím pádem, vyjet kopec.

                    Alespoň tak jsem to pochopil.

                    Já osobně jsem teda tenkrát přešel na kazety 11 – 34.

                    0 0
                    • oddie  

                      Já taky, jenže jsem přešel i na 29", takže jsem na tom byl hůř. Nakonec jsem dokonvergoval k 27,5 s 22/36 a mám pokoj :)

                      0 0
              • MichaelSimek  

                jeste ze nejsem vetsina s mojim 30×50

                0 0
                • Esi  

                  Tak asi to tak úplně nemáš na XC kole že? :-) čas od času potřebuju absolvovat přejezd kdy je to převážně asfalt a šotolina více než 100km a to bych s tím pivním táckem v předu fakt nechtěl

                  0 0
                  • MichaelSimek  

                    to sice nemam, ale i moje endurko ma tech „prejezdů“ najeto hodně (xc pouzivam jen na xc zavody, vse ostatni jezdim na endurku, vcetne dlouhych štrek)…a 30×50 vyuziju a tezsi nez tech 10×30 bohate staci

                    0 0
                    • Esi  

                      Tak ono to nějak asi stačí, ale je to přesně to že drtíš celou dobu tak nejmenší pastorek, k tomu jezdíme ve 4 tak že posledně jsme jeli průměr 25,7 tak že většinu času po rovině 28–30km/h. Já zatím odolávam a převody 2×10 mi vyhovují, kolo ještě tak 2 sezóny snad dá a potom mě taky čeká 1×12 :-(

                      0 0
                      • JachymP  

                        Tak to si připrav dost peněz na kazety a rozhodně vyber Shimano kazetu, která je aspoň trochu levnější. Jestli budeš drtit průměr 25,7 na rovině, tak kazeta bude mrtvá hned ;(

                        0 0
                        • Jezevec70  

                          Nj, pokrok nezastavíš.:-( Kazeta na 2×10 mi vydrží 15kkm a stojí nějakých 600,–Kč.

                          0 0
                          • Smazaný účet  
                            0 0
                          • novas752  

                            No jo, k drcení rovin je totiž vhodnější gravelbike, tam se dvojpřevodník s malou kazetou stále nabízí. Moderní horský kola jsou určený do kopců, ne na nekonečné roviny.

                            0 0
                            • Smazaný účet  
                              0 0
                              • novas752  

                                Však taky neříkám že u všech. Ale velká část je stále na 2×10/11. MTB už je v drtivé většině jednoplacka. A na ty rovinatý terény je gravelbike lepší už z principu, nehledě na převody.

                                0 0
                              • TK75  

                                Moc pěknej Slate… hodně jsem ho tenkrát chtěl

                                0 0
                              • raw 4  

                                Moc pěkný.. Ty už si nasedl na tuhle módu… Není lepší silnicka?

                                0 0
                                • Smazaný účet  
                                  0 0
                                • TK75  

                                  Ber to takhle..se silničkou můžeš hezky svižně lítat po silnicích, s grevlem můžeš stejně svižně lítat mimo silnice, po stezkách atd..bez aut:-)

                                  0 0
                            • Jezevec70  

                              Mám jak gravel tak HT. Každý má svoje.

                              0 0
                            • Esi  

                              No toje sice pravda, ale když od Prahy do toho podkrkonoší potřebuješ taky nějak dojet, máme to jako součást pravidelné pánské jízdy už cestu tam i zpět, pokocháme se krainou občas nějaké zpestření jako loni tankodrom v Milovicích :-) poklábosíme dáme si pivko a těch 120km se zastávkou na oběd a odpolední kávu dojedeme to by samozřejmě šlo i na gravelu, potom 2 dny turistické značky v podkrkonoší každý den tak 60–70km to ne že by na gravelu nešlo ale asi to úplně nechceš a poslední den 120km domů.

                              0 0
              • Lišák  

                Tak co ten, pro širokou veřejnost, nejetelný převod 32 / 51 na, dnes standardní, devětadvacítce?

                0 0
                • Smazaný účet  
                  0 0
                  • MichaelSimek  

                    A co můj 30×50, jsem si tam marketingovou kravinu?

                    0 0
                    • Charlie_R  

                      Taky mám 30×50 a jsem za něj v některých stojkách sakra rád. Kazetu mám 9–50, takže i na rovince to docela jede.

                      0 0
                      • TK75  

                        Já ho nemám, ale když šlapu unavenej po x hodinách závěrečný dlouhý výjezd, tak se mi o něm zdá :-D

                        0 0
                      • petyn  

                        Jakou mas kazetu 9–50? Leonardi nebo cinu? Dik

                        0 0
                        • Charlie_R  

                          https://www.bike-forum.cz/…z-aliexpessu

                          Mám na ní najeto asi 2500 a zatím žádný problém.

                          0 0
                          • petyn  

                            Dik. A drzi porad? Ja vzal na zkousku od Zato tu nytovanou a po cca 1000 km se povolili nyty na nejmensich 4 pastorcich. Ale koukam ze tady ta je vcelku.

                            0 0
                            • Charlie_R  

                              Ano, je vcelku a drží dobře. Originál GX byla po 2000 teda daleko více odrbaná. Doporučuju na ní KMC X12 řetěz, řadí na ní lépe než SRAM.

                              0 0
                      • babicak  

                        Mám 30–46 ( 11sp) a někdy, například s 10 kg báglem na hrbu po červené na Křemešník :-), si říkám, že i těch 30–50 by šlo.

                        0 0
                    • Smazaný účet  
                      0 0
                    • xtonda  

                      To na 29" pořád není nijak absurdně lehký převod, to odpovídá 25,2 / 42 a 21,6 / 36, což sou standardní velikosti převodníků ke kazetě 11–42 kde je ofic dostupný 34–24 a ke kazetě 11–36 kde je ofic dostupný 36–22 nebo 40–30–22.

                      Nechápu co na tom mělo být problém zvládnout technicky, to jako že někdo v rychlosti 4 km/h na rozumném povrchu neudrží balanc?

                      0 0
                      • Lachtis  

                        Souhlas. Taky tomu moc nerozumím. Já třeba mám kopce, terénní, kde těch 32/51 jedu furt a no-problem a když jsem tam rval 32/46 tak už to bylo dost bolestivé a po delším švihu i na morál, že jsem kolikrát chtěl raději slést a tlačit. To s 32/51 takový problém není a i 30/51 bych tam snesl.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          A to říkáš ty, který očividně fyzičku máš. Co potom my bez fyzičky? :-)

                          0 0
                          • Georrge  

                            Vsak ty hovna o tom, jak jsou lehke prevody k nicemu, se tu psaly odjakziva :) ja je zazil i u 3×9 na 26" ale verim, ze to nekteri psali i k 3×8 a mozna i starsim systemum :) realita je ale uplne jina.

                            0 0
                  • Lišák  

                    32/51 na 29" = 0,69

                    22/32 na 26" = 0,687

                    Furt nechápu, co je na tom kravina.

                    0 0
          • novas752  

            Jenže jsou kola kam větší převodník moc nejde dát – například Trek X-Caliber má max 32z pro Shimano a max 34z pro Sram. :)

            A pak jsou lidi, kteří si koupí kolo a odmítají tam cokoliv měnit. A nebo tam ten převodník prostě potřebují, protože občas jedou i do velkého kopce a s těžšim by ho nevyjeli, ideální by pro ně byl dvojpřevodník, nabídka v dnešní době skoro nulová.

            A pak jsou obchody, kde na to zákazníka vůbec neupozorní

            0 0
            • Esi  

              jo mě až doslouží RB tak budu muset vzít nějaké kolo kde se alespoň bude dát vyměnit převodník bez nějakého velkého rozebírání, v polabí a kokořínsko to bude na 34 ale Alpy to je na 32 možná i na tu 30, přece jen když člověk šlape 2 hodiny v kuse do kopce a do toho váží přes metrák tak je potřeba mít kam přehazovat :-) Podzimní pánská jízda bude taky na to nasadit na cestu 34 a potom tam hodit na chalupě 32. Štve mě to protože 2× 10 mi maximálně vyhovuje a spotřebák je skoro zadarmo, kazeta vydrží 2 sezony

              0 0
              • Smazaný účet  

                Pro tyhle případy má Shimano 2×12: 36–26/10–45 :)

                0 0
                • Esi  

                  To sice jo ale dostaneš dvou převodník na současné boost rámy ? k tomu nemáš vedení lanka k přesmyku, samá past :-)

                  0 0
        • xtonda  

          Já mám na kole poslední tři sezony 2×10 Deore v konfiguraci 32–22 × 11–42, za ty tři roky je na kazetě najeto 12 000 a 5 řetězů a za tu dobu sem jednou měnil 11z pastorek.

          0 0
          • JachymP  

            Kazeta na 2×10 je nesmrtelná, to se s 1×12 nedá vůbec srovnávat, o ceně nemluvě. Bohužel to 1×12 je tak skvělý, že i tak nic jinýho na MTB nechci.

            0 0
            • xtonda  

              Jsou snad na 12sp kazetě pastorky tenčí než na 10 a 11 sp (1,6 mm) ?

              0 0
        • Jano86  

          Muj prípad.. Nedal som si pozor na retez.. Takže nová kazeta a prešiel som rovno aj na prevodník 34

          0 0
        • Jano86  

          Muj prípad.. Nedal som si pozor na retez.. Takže nová kazeta a prešiel som rovno aj na prevodník 34

          0 0
          • babicak  

            To jsi ojel 10 zubové kolečko, nebo i jiné? Nechat starý řetěz a dojet to do smrti už nešlo?

            0 0
            • Jano86  

              No rozmýšľal som ze do jedu do smrti ale bal som se ze skurv… m aj prehadzovacku

              0 0
              • Esi  

                Řekl bych že přehazovačce je to asi jedno v jakém stavu máš řetěz

                0 0
              • novas752  

                Přehazce je to jedno, to bys maximálně vyměnil i kladky, to už je malý rozdíl. Problém by byl kdyby si řetěz někde přetrhl, novej by na to nesedl a všechny ty díly narychlo někde shánět…

                0 0
                • Jano86  

                  No poučil som sa.. Budu kontrolovať reťaz.. Kúpil som si na retez merak.. Takže budu dávať pozor

                  0 0
    • Prazak0  

      Tady jde o to, co jsi jezdil dosud. Prostě spočítat dosavadní převod, který vyhovoval a porovnat s novým převodem. U jednopřevodníku je kazeta s poněkud většími skoky mezi pastorky. Velikost převodníku ten převod docela změní. Z mého pohledu by to vadilo asi víc na rovině, kdyby mi chyběl běžný převod a měl jsem jen nějaký buď těžší, nebo lehčí. Do kopců by to zas tak vadit nemuselo, rozsah se změnil do pomala vůči 34z a u nejrychlejšího převodu, o něco pomalejší, taky problém nevidím.

      Nejde o to srovnávat to s pánskou verzí kola, na kterém jsi nejezdil, ale srovnávat to s převodem, na který jsi zvyklý. Pokud jsi jezdil třeba 50/18 nebo 46/16 po rovině, tak to má svůj ekvivalent i pro převodník 32 z. V tom druhém případě by to dosti přesně odpovídalo převodu s 11 z na pastorku, v prvním případě to vychází 11,52 z vzadu, takže buď 11 nebo 12.

      Jestli ta kazeta začíná na 10 zubech, tak při kadenci 85 mi to vychází na rychlost kolem 35 km/h, záleží na velikosti pneu, možná o něco více. Krátkodobě to jde točit i čtyřicítkou. Zkrátka pro velké rychlosti to není, ale zas v terénu by to stačit mohlo. 34z převodník by byl o trochu rychlejší, ale ne zas tak zásadně.

      0 0
    • Baba-Ji  

      Přidám taky jeden převodníkový a to z ranku „převodník a jeho ofset“.

      Mám kolo, kde je výrobcem defaultně osazovaný převodník o rozsahu 30 z. Já koupil jen rám a velikost převodníku jsem až tak neřešil, tak jsem rovnou pořídil Shimano 7100 kliky a k tomu 34z directmount převodník, ať je to trochu do rychla. Leč, jak se při montáži ukázalo, vybrání pro převodník ve spodní vzpěře zadní stavby není búhvíjak velké a 34z převodník se už nevleze (převodník se dotýká zadní stavby a to klikám s převodníkem chybí ještě tam 1–2 mm k plnému zasunutí do rámu/středu). Odhadem by se 32z tak tak vešel.

      No nenapadlo mně nic jiného, než Shimaňácký převodník otočit naopak, tedy „vnitřkem“ ven – je to SLX převodník, který má ofset 3 mm. Takhle je tam mezi zadní stavbou a převodníkem už dostatečně místa. Bohužel tím, že se tím otočením ofsetového převodníku posunula řetězová linka dál od rámu, tak se naprd řadí takové 2–3 nejlehčí převody (11sp kazeta). Resp. na převody zařadím bez problému, problém j e když chci odřadit na těžší převody, tak řetěz zpravidla zůstává na pastorku a nic se neděje. Při všelijakém šlapání vpřed-vzad se to po několika pokusech sice přehodí, ale není to dlouhodobě zkousnutelné řešení.

      Do 30z převodníku se mně nechce, ideálně bych rád zůstal na 34z.

      takže se ptám, nevíte o nějakém directmount převodníku pro Shimano, který má ofset 0 mm? Ten mám pocit, že by se v 34z provedení mohl i vejít, 32z (což je minimum pod které bych nešel) by se měl vejít určitě.

      …beru i ovály

      0 0
        • Baba-Ji  

          zapomněl jsem poznamenat, že „čínu“ nechci

          0 0
          • bathed  

            Čas hledání 0:30 :-)

            … ale snad ti nebude vadit Ukrajina......

            0 0
            • Baba-Ji  

              O garbaruku jsem uvažoval, že od něj vezmu ovál. Ale u něj je takový zmatek v tom ofsetu… a navíc má extra vysoké zuby, takže pro můj případ/situaci je to ke škodě.

              0 0
              • bathed  

                Tak právě proto bych na první dobrou šel do té levné Číny. Materiál je 7075. Na „číně“ jezdí spousta lidí a neslyšel jsem že by někomu kolo nějak vysublimovalo a nebo vybouchlo. V tvé situaci bych si vzal tohle a nekrvácel bych z toho, že třeba budu lehce přibrušovat zuby, abych se vlezl. Zkurvím to? No a co? Je to za jednu večeři… A to logo přečmáráš lihovým fixem. Nikdo si toho ani nevšimne.....

                PS: a u Garbaruku NENÍ zmatek v ofsetu – z jedné strany je NULA a z druhé strany když to otočíš, tak ti naskakuje proměnlivý ofset podle počtu zubů.

                0 0
                • Baba-Ji  

                  Čínu vozící lidi v mém okolí poměrně kritizujou výdrž.

                  „…nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.“

                  U toho Garbaruku to je co za blbost s tím otáčením? Buď je na převodníku ofset jeden, byť třeba nulový, nebo proměnlivý. Obé přece nejde zkombinovat.

                  0 0
                  • Libores  

                    Čína může být ideální na odzkoušení co se mi vejde do rámu nebo jaká velikost bude bude vyhovovat mýmu šlapání. A po vyzkoušení se může koupit něco kvalitnějšího nebo víc nóbl.

                    0 0
      • Kouba_2005  

        Tak to mas teda pech, to cloveka hned nenapadne :( Kdybys to prehodnotil, tak origo 32z mam plonkovej.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.