Jaký pohon na novém kole preferujete?
Jaký pohon na novém kole preferujete?
Záleží na kole. Bajk rozhodně 1×, silnice naopak jasně 2×.
Tak je to v sekci MTB…
+1
Tak ono se to asi dost liší dle určení kola. U mě silnička 2X, jinak 1X.
Starý MTB HT – 3×8, městské 1×6, gravel 2×9 :-)
záleží na určení, pokud na kole budeš jezdit pouze závody, nikdy nepojedeš po asfaltu a zároveň chceš být IN tak jednoznačně 1×
Na vše ostatní je praktičtější 2×
To bude hodně individuální. Závody nejezdím, asfaltu se nevyhnu a už jen to odhlučnění kola, které 1X řešení a tedy odstranění klece přesmykače přináší, je pro mě dostatečným důvodem už nad 2X do terénu vůbec neuvažovat. IN neIN je mi šumafuk.
Co je na přesmyku hlučného?
Tos asi nepotkal rozhrkanej topswing. Byly casy kdy se to resilo gumickama ap.
Nové přesmyky jsou všechny side-swing.
Všechno. V terénu o to mlátí řetěz hlava nehlava. Když nějakým nešťastným krokem osudu se ocitnu v lese na kole s přesmykačem, zní to jak když se mi vzadu v autě rozsype bedna s nářadím.
To je nesmysl.
3X je nejvíc!
+1
Takže 4×?
Zajímavé, že si tuhle otázku zde na BF ještě nikdo nepoložil! Tak si mě zaskočil, že ani nevím co ti napsat ty kluku! Počkám si co vimislí venkovan…
Je zde někde anketa, aby bylo jasné, jaké jsou preference skutečných zákazníků?
Preference skutečných zákazníků? K tomu lze jen konstatovat, že Kočky by kupovaly Whiskas!
Kdybych měl jedno XC kolo na všechno, tak bych asi preferoval vícepřevodník, ale vzhledem k tomu, že mám víc kol s různým určením, tak do terénu upřednostňuji 1×.
No, ono na novém kole nebývá moc na výběr. Všechna slušnější nová kola už mají jednoplacku, minimálně ta letošní. Můžu přidat čerstvou amatérskou zkušenost s novým kolem (přechod z 26" 3×8 na 29" 1×12). Trochu jsem se bál, že mi bude chybět převod na jednom z konců nebo že odstupňování bude moc hrubé. Realita je taková, že mi nechybí nic a odstupňování není o nic horší než na starém kole. První větší vyjížďka vedla terénem, do kopce i z kopce, kus po silnici, louky, potok, bahno, kamenitá cesta a jediný, co mi chybělo, byly blatníky :-). Netvrdím, že v nějakém extrémním výjezdu nemůže chybět ještě lehčí převod, ale nemyslím, že bych se do takové situace běžně dostal. Po asfaltu z mírného kopce jsem šlapal na těžký převod kolem 40kmh a neměl jsem pocit, že bych potřeboval menší kolečko. Jediný nezvyk byl, že jsem pod kopcem zařadil třeba šest kvaltů nahoru s pocitem, že už tam musím mít nejlehčí převod a letmý pohled ukázal, že jsem teprv někde v půlce kazety :).
Výhody jsou jednoznačné – řazení bez přemýšlení nad přesmykačem. Hladký chod po celé šířce kazety.
Však ono taky záleží 1× nebo 2× kolik. Když jsem nedávno na zkoušku hodil převody jaký mám do přepočtu z 2×10 na 1×12, tak jsem měl s převodníkem 34z úplně stejný maximum a minimum převodů. Co je mezi je samozřejmě mírně jinak, ale na to podle mě se*e pes. Jde o možnost vyjet kopec a pak se neušlapat k smrti během sjezdu. Vzhledem k ceně přestavby na to kašlu, ale nebál bych se nedostatku do lehka ani do těžka.
Vidím to nějak dost podobně. Vlastně skoro stejně…
Jasně. Mezi výrobci tolik oblíbená kombinace 32×10–51 je pro většinu uživatel dostačující. Ale v servisech se pak objevují kola s totálně ojetými 3 nejmenšími pastorky, protože 32×10 to je takový pohodový převod pro jízdu po rovině.
Zejména ve SRAMu budou mít takové zákazníky moc rádi, protože zvedají prodeje jejich kazet z jednoho kusu :)
+1
Mají to kluci dobře pořešené. Aspoň vydělají na spotřebáku, když už se kolo nemění co rok a vymýšlet další rozměry taky nejde pořád. Mám dojem, že 1×12 dávají i na éčka, kde by stačil klidně jeden převod..
Az na tom ebiku nekdy pojedes, vyjma sve fantazie, tak tvuj dojem zmizi jako pára nad hrncem :).
1×1 e-bike bych nepodceňoval :)
No, kdyby trochu vic pridala , jeste by mohla stihnout zhresit pred dojezdem stihace :).
Prohrál jenom proto, že nežere maso. :-)
Já až mě dostihne 1×12 tak budu ještě řešit rám kam se vejde alespoň 36z převodník :-( teď v předu velká 38 a vzadu nejčastěji 13 na rovinu, lehce z kopce nebo po větru 11
Místo 38/11 ti stačí 34/10. Já to mám horší, 42/11 :)
Jojo prostě je to na hovno, mě by stačilo 2×11 ale to už za 2–3 roky bude v cenové kategorii 60 tisíc + bude asi neřešitelné
Já to moc neřeším, protože si stejně kola stavím sám.
No jo ale seženeš za 2 roky slušný rám na který půjde přesmyk?
Neřeším, klidně koupím bazar. Plus mám v zásobě jedno RBčko, treba postavím něco na něm, a vůbec kdoví na čem budu za pár let jezdit. Uvidíme.
Já u svého RB CRR letos pořídil nová kola z bikepartu, nejdřív jsem se bál 30mm vnitřní šířky u xc kola ale jsem nadšený, tlaky 1,7 přední 1,9 zadní pro mých 105kg ani náznak žvýkání a proti originálu jsou o 300g lehčí, tak já doufám že to další 3 sezóny taky nebudu řešit
38/11–51 v první polovině kazety odpovídá nejvíc 36/10–51:
Pred mesicem jsem to s prevodnikama sjednotil
Bike: 1×12
Kros/gravel: 1×11 driv 1×10
Turistak: 1×10 driv 3×8
Jedine silnicka je 2× 10…:-)
Mám 1×12 na MTB a nepřijdu si, že bych někoho či sebe zdržoval :)
U 1×12 už není takový problém rozsah, ale pro někoho spíše odstupňování a případně kompatibilita rámu se zvoleným 1X převodníkem.
1 × 12 je na tom s odstupňováním jako 3 × 8. V rozsahu 1 a něco převodu chybí. Ty další výhody musí být omračující.
3×8 typicky kazeta 11–34 má taky odstupňování naprosto otřesné.
Kazeta 11–34 opravdu není typická osmička, ale devítka. Osmičky bývaly nejčastěji spíš 11–30, kde je odstupňování slušné.
Na MTB a trekova kola se montovaly hlavne 32z a 34z kazety a tam je prostredek 15–18–21 úplně stejný
3×8 melo typicky kazetu 11–28.
Počítal jsem 11–32. Jeden obrázek za tisíc pocitů uživatelů 1× :)
Jeden obrázek z teoretickými převody poněkud mimo realitu, protože nikdo neřadí cik-cak stylem 44/16 – 32/12 – 44/18 – 32/14 … Ve skutečnosti nevypovídá o odstupňování 3×8 skoro vůbec nic. V praxi uživatel použije vždy několik pastorků za sebou na jednom převodníku, takže odstupňování je dáno prakticky pouze kazetou: 18,15,20,17,14,17,14 (%):
http://gears.mtbcrosscountry.com/#…
A jen tak na okraj 12–32 na obrázku není 11–32.
Souhlas, když si spočítáš procenta ty procenta u prakticky využívaných převodů budou na tom oba systémy podobně. 11z ještě zvýší rozsah 3×8, takže vítězství 3×8 bude o to drtivější :)
Jenže čísla jsou úplně opačná. Pro srovnání srovnání 3×8 s 1×12 je třeba zvolit převodník 34T nebo 36T, aby rozsah končil okolo 0.73 (nastavení: velikost kol 28, prepocteno na 29)
http://gears.mtbcrosscountry.com/#…
Pokud bude první použitelný převod někde okolo 3.2–3.0 (těžší už je použitelný jen z kopce), pak 3×8 má navíc 44/11 a 44/13, 1×12 má navíc 36/10 nebo 34/10. Konec rozsahu je přitom stejný. Ostupňování (%) je následující:
3×8: 20,17,14,17,…
1×12: 17,14,13,17,…
Pohon 3×8 má tak „lepší“ pouze skok na rychlejší převod z kopce, kde je rozdíl 15% zatím co 1×12 má 20%. Takže ano, pokud někdo ředí pouze 44/11 a 44/13 pak můžeme říct, že 3×8 má lepší odstupnování. Pro 99.99% jezdců MTB to ale neplatí.
Mě by zajímalo jak je to teda s křížením – řazení u dvoupřevodníku.
Někteří „odborníci“ říkají že u systému 2×11 je možno řadit na velké pile celý rozsah kazety, že to nevadí a řetězová linka je na to dělaná.
A druzí „odborníci“ říkají, že by se v žádném případě nemělo řadit při největším převodníku největší pastorky. Tak kteří jsou ti správní „odborníci“?
Pravda bude někde mezi. Pokud máš dost dlouhej řetěz, tak teoreticky můžeš zařadit velká – velká. Řetěz se samozřejmě trochu víc kroutí než na 1×12, protože tam je převodník veprostřed, zde je velký víc ke straně. Ještě hůř funguje malá – malá – řetěz už tam skáče, protože je málo napnutý. Občas taky u těchto převodů drhne přesmykač.
Takže já bych řekl, že za určitých okolností to lze, ale radši to nedělat. Nehledě na to, že na BF by se ti za tyhle převody všichni vysmáli ;)
per tam velkou platí zejména u 2× něco – takže v klidu a bez problémů se to dá používat
řetěz musí být nastavený tak aby to zařadit šlo
Přesně, na velkou jezdím celou kazetu a nikdy jsem neměl problém
Při velké na velké pak ale hodně záleží na kvalitě údržby pohonu, stačí nenamazat, trochu ojet zuby převodníku, mít vytahaný řetěz, .. a v prudším výjezdu to díky křížení a extra zátěži může na slabším zubu převodníku spadnout, což může být o zranění.
To možné je, ale nikdy se mi to nestalo, povedlo se mi ve stoupání ve stoje přetrhnout řetěz, bylo to vzadu někde uprostřed kazety, tak že ideální pro řetěz, skoro jsem přeskočil řidítka, ale na držku jsem nešel a koule na představec taky ne tak že v pohodě, jen jsem dal spojku a jel dál
:D
a tu a Karkulce tam máš taky?
O Karkulínovi
Neříkám, že se to rozsype po prvním nenamazání, jen jsem vyjmenoval neduhy, kterými v různých kombinacích trpí můj pohon, kde jsem ten problém zaznamenal. Stejně jako že padá řetěz při řazení z velkého na malý převodník, při zařazeném nejmenším pastorku. Prostě tyto krajní kombinace vynechávám a mám klid. Můj velký převodník má každopádně nejlepší za sebou.
Mozna poradne seridit smyk.
O jakem pohonu vlastně mluvíš? :).
Jsem to nakonec zapomněl zmínit, 2×11 (36/26, 11–42).
Při nejmenším pastorku přeřazení z velkého převodníku na malý? Proč by měl někdo tak nesmyslnou kokotinu dělat???
Zkusit se má všechno :-)
Na silnici je Španěl nebo „skoro Španěl“ můj absolutně nejpoužívanější převod.
No a na MTB vlastně taky, ale tam to ztrácí to kouzlo, když je tam jen ten jeden převodník.
Mám dvě MTB s 1× a jedno kolo s 2× a čím víc to střídám, tím víc mi ten smyk vadí.
Správní jsou ti, co to jezdí :)
Juj to mne malinko příjemně zaskočilo že nejsem sám kdo má přesmyk dle ankety. Jsem na něm závislý od mého prvního horala se 4 tácem což potvrdil i další full v rodině.
Důležité je, o jakou kombinaci kazety a převodníků se jedná. Nabídka od SRAM v tomto ohledu dávala větí smysl, jenže aktuálně už smyk nevyrábí vůbec, a Shimano nabízí poněkud nesmyslné kombinace s malým rozdílem mezi převodníky a většimi skoky na kazetě.
ten nesmysl mi vyhovuje. Po prehozeni na jiny prevodnik neni nutne doladovat prehazovackou.
tak nějak?
Nadhera novodoby rytíři :)).