Přehřívání brzd - výměna destiček?

74 nepřečtených
  • Hrubiduk

    Ahoj,

    mám XCO celopéro Giant Anthem 29. Na něm 2-pístkové Shimano brzdy (typ z hlavy nevím) + ponechána původní velikost kotoučů 180 a 160mm.

    Při delších sjezdech se mi dost zahřejí brzdy. Kromě snahy zredukovat svoji váhu :) jsem již vyměnil kotouče za Shimano Ice a přemýšlím, co dál by pomohlo. Problém se totiž výměnou kotoučů vyřešil jen zčásti.

    Má někdo zkušenost s výměnou destiček za destičky s chladícíma žebrama? Jak moc by tato výměna pomohla?

    Kromě výměny brzd za 4-pístkové (až tyto stávající odejdou, tak to asi udělám) a výměny ktoučů za větší (ale na XCO kolo???) mě už toho víc nenapadá.

    Díky za radu.

    0 1
    • novas752  

      No zrovna ty destičky mají snad největší vliv. Normálně v nich jsou organické, stačí je vyměnit za metalické, které snášejí teplo mnohem lépe. Dozadu bych asi dal 180mm kotouč, čtyřpístkové brzdy bych tam nedával, to je na xc jen pro zlost.

      0 0
      • JachymP  

        Souhlas. Míval jsem stejné problémy. Od té doby co mám metalické destičky s chladičem se brzdy už nepřehřívají. Kotouč jsem tedy vzadu také zvětšil na 180 mm.

        Ještě při brždění zkus myslet na to, že máš víc brzdit přední brzdou, to taky dost pomůže (jak s přehříváním, tak se sjížděním prudších kopců).

        Čtyřpíst na přehřívání nemá u tebe vliv.

        0 0
      • jecnak  

        Souhlas. Metalicke desky s chladicem a pak staci i mensi kotouc.

        0 0
      • satch  

        proč je problém se čtyřpístkem na xc?

        0 0
        • Georrge  

          Taky by mě zajímalo… podle mě pro účel brzdění jedním prstem je čtyřpíst v pohodě i na XC

          1 0
          • novas752  

            Jo, v pohodě, ono to samozřejmě brzdí. Ale pokud brzdíš trochu víc tak v tu chvíli přestávají lehké xc vidlice pružit a nedrží směr, protože je ta super silná brzda bez milosti zkroutí.

            Neni důvod dávat na XC 4pístky, když to slušné dvoupístky jedním prstem v pohodě zvládají, akorát zbyteřná hmotnost a starosti navíc.

            2 0
            • Georrge  

              Rozumím a nepopírám, že pro plno lehčích jezdců je čtyřpíst na XC overkill, nicméně vidlici je celkem jedno, jakou brzdu tam máš, protože silně brzdit se dá i s dvoupístem, jen k tomu potřebuješ třeba dva prsty (což dost lidí dělá).

              0 0
              • novas752  

                Ono i pro mnoho těžších. Pokud se ta brzda nevyužívá tak stejně ve výsledku jen oleštíš mírnějšim bržděnim desky a brzdí to ve výsledku stejně jako dvoupíst, akorát máš zbytečně komplikovaný a těžký systém.

                Já mám 4pístek vepředu i na trail hardtailu s ne úplně xc obutim a 34mm vidlicí, a i tam mám občas problém tu brzdu kompletně využívat, narozdíl od full endurka, kde za to člověk může pořádně vzít tak nějak skoro všude.

                0 0
              • Tomcat  

                Vzhledem k tomu, že v technickém popisu některých vidlic je že třeba maximálním počítá s 180 kotoučem nikoliv, že by tam nešla dát dvoustovka, takto vidlici fakt jedno není. Ty síly jsou tam docela solidní a už jsem viděl takhle ustřihliho SIDa na straně třmenu.

                Hlavně čtyřlístek a dvoupíst neřeším moc ono přehřívání který nahoře řešil. Čtyři píst o tolik víc kapaliny nemá aby byl rozdíl zahřívání. Ten spíš je destičkami a schopností destiček odvádět teplo někam jinam.

                0 1
    • AussigBiker  

      Me to vyresili kdysi kepsi koutouce IceTech od Shimana, zaroven jsem nahradil sjety desticky za ty s téma chladicema od Shimana, tak nevim co melo vetsi vliv nebo jestli by stacila jenom jedna zmena.

      0 0
      • Hrubiduk  

        Díky JachymP za reakci, tak jak píšeš se snažím brzdit :)

        Pro AussigBiker – Ice Tech jsem tam právě dal (je to i v mém původním textu) :)

        Promyslím ty metalické destičky.

        Napadá mě – pro běžné ježdění bez velkých kopců nenechat organiky (šetří kotouč atd.) a na cesty, kde budou velké sjezdy destičk vyměnit za metalické.

        Je toto cesta, kterou jít?

        0 0
        • jecnak  

          Podle me lepsi jezdit porad metalicke. Navic pri vymene desek a zatlacovani pistku hrozi u nekterych verzi Shimano brzd prasknuti. Ta zivotnost kotouce neni az tak zkracena, to bych vubec nebral v potaz.

          1 0
          • JachymP  

            Metalické destičky nemají nevýhody, jen jsou mírně dražší. Pískání a žraní kotoučů jsou legendy, které dnes v realitě už neplatí. Bavíme se při použití s Icetech kotoučem, samozřejmě.

            1 0
            • novas752  

              Metaliky pískaj když je vlhko a když jsou špatně zajeté – vyletěné přibržďováním.

              0 0
            • pazda  

              Mě tedy mokrý metaliky hulákají jak troubící vlak. Ale hodí se to třeba na cesty místo zvonku :)

              0 0
            • Lister  

              Vše má své nevýhody.

              Metalické desky v morku víc řvou a taky zvýrazňují digitální projev Shimano brzd.

              Já šel přesně opačným směrem. Původní metalické bez chladiče jsem vyměnil za organiky s chladičem a projev brzd je teď mnohem příjemnější.

              Ve výsledku záleží co vlastně znamená to, že se mu brzdy přehřívají – že přestanou brzdit, pumpují nebo jen řvou?

              0 0
    • Georrge  

      Jak už zaznělo, metalické desky vadnou výrazně později. Ale žerou kotouče, takže se pak nabízí kombinovat je s levnými kotouči. Pokud se ti ale drahé icetech budou líbit a budeš je chtít ponechat i do budoucna, pak by možná stálo za úvahu zkusit jiné, než metalické a organické desky, něco na bázi keramiky. Někteří výrobci takové desky dělají, snáší teploty lépe než organika, ale hůř než metalické desky. To samé opotřebení kotouče, bývá to někde mezi. Měnit desky mezi organikou a metalickými, to se dá, ale je to trochu opruz, dělal bych to jen vyloženě na ojedinělé výlety.

      Chladiče na deskách, za mě jo, ale spíš než proti vadnutí to je dobré proti uvaření kapaliny ve třmenu. Zvlášť s metalickýma deskama je vyšší riziko že kapalinu uvaříš.

      0 1
      • JachymP  

        Řekl bych spíš naopak – ty nejlevnější kotouče jsou z nějakého mizerného materiálu a často se ani nesmí používat s metalickýma destičkama. Já volím kombinaci metalika – Icetech kotouče a ani po 5 letech nemám kotouče sežraný ;)

        1 0
        • Georrge  

          Tak je samozřejmě předpoklad, že ten levný kotouč je schválený pro použití s metalickýma deskama :)

          0 0
        • Honza03  

          Pořád existují lidi co sjedou ICE tech kotouč na hliník za rok i s organickýma deskama, je to dost individuální.

          0 0
      • Atilla  

        Jati nevím ,ale vozím jen metaliky už tolik let a kotouče vydrží fakt dlouho a to hobluju bikeparky. Podle mě je to rozdíl 00 prd.

        0 0
        • Georrge  

          Ty ale beztak moc nebrzdíš a když už brzdíš, tak brzdit umíš :D a pak otázka hmotnosti jezdce…

          0 2
      • novas752  

        Kotouče to nijak extra nežere, mě jeden set vydrží cca 150 000m převýšení, to je pro mnoho lidí 3 roky+

        Měnit desky podle vyjížďky je blbost protože nebudou na kotouč zajeté a furt je budeš zajíždět dokola, nesmysl.

        Aby brzdy uvařil, to by musel jet nevím co nebo brzdit jak úplnej blb. Teď jsem v Itálii jezdil sjezd v Pile 1800m převýšení na 8km a brzdy furt nic, destičky i kotouče bez chladičů.

        0 0
        • Georrge  

          Stačí mít nějaké ty kila navíc a neumět brzdit, a to by ses divil co se dá s brzdama udělat. Se sebou to srovnávat nemůžeš.

          1 1
          • novas752  

            Hele vídávám zadní kotouče na ektrokolech upečený do fialova a sjetý až na pístky a podobný věci, ale uvařenou brzdu jsem dlouho neviděl.

            1 0
    • xtonda  

      Pokud je problém přehřátí brzd a ne samotný brzdný výkon, tak čtyřpíst nic moc neřeší, na deskách tam toho masa zas o tolik víc není. Spíš kovové desky s chladičem (jako J03C pokud máš Deore nebo lepší) a chlazený kotouč jako RT-MT800.

      Další věc je proč si myslíš, že je to přehřáté? To, že se o to spálíš neznamená, že to má problematickou teplotu.

      0 0
      • Vilém  

        Cca jednou tolka brzdna plocha, neni zas o tolik vic, mas pravdu.

        0 0
        • va-bo  

          Velikost treni nezavisi na velikosti stycne plochy, ale na souciniteli treni (druh materialu) a velikosti kolme sily. :-)

          2 0
          • Georrge  

            To je sice pravda, ale právě ten součinitel tření není konstantní, je závislý třeba na tlaku. Takže větší desky teoreticky budou trochu lépe brzdit, protože při stejné síle je mezi deskou a kotoučem menší tlak. Rozdíl u brzdových destiček za normálních podmínek nebude nijak velký, ale třeba mezi extrémy typu malá deska na ultralight kotouči a velká deska na kotouči s méně otvory, tam už by mohl být rozdíl který poznáš.

            No a samozřejmě více materiálu pojme více tepla, tedy delší čas než tu desku spálíš. A to se taky hodí.

            1 1
            • va-bo  

              Soucinitel treni je zavisly jenom na materialu trecich ploch, takze je konstantni. Muze se menit vlivem teploty, pokud se meni vlastnosti materialu.

              0 0
              • Georrge  

                Součinitel tření zas tak konstantní není :) je závislý na teplotě (proto brzdy za vysoké teploty vadnou), na tlaku, rychlosti, dost možná i na vzdušné vlhkosti. Přikládám dva obrázky, první je nějaké měření přímo na brzdách, je vidět jak se s vyšším tlakem koeficient tření snižuje ( zdroj ). Druhý obrázek je sice kluzné pouzdro ( zdroj ) ale ke kluzným pouzdrům se tyhle grafy často dělají, takže se to na nich hezky ukazuje. Je tam opět vidět závislost na tlaku a také na rychlosti. Kluzné pouzdro je samozřejmě navrženo pro co nejnižší tření, takže průběh pro brzdové destičky bude vypadat jinak, ale ten pokles s tlakem tam taky bude, to prostě mají všechny materiály.

                0 0
                • va-bo  

                  Souhlasim, se zvysujici se teplotou dochazi ke zmenam vlastnosti materialu, hromadeni exhalaci z brzdeni (pevne a plynne odpady atd.) mezi destickami a ktoucem. To by mel eliminovat tvar kotouce a chlazeni systemu. Proto si myslim, ze faktoru ovlivnujicich brzdeni je mnoho.

                  0 0
                  • Georrge  

                    Pokud to bereš jako změnu vlastností materiálu, tak tlak také mění vlastnosti materiálu, neboť vlivem tlaku dochází k pružným deformacím mikronerovností povrchu a proto se mění ten koef. tření. Je to podobné jako když kotouč a desku vyleštíš do zrcadlova – jiný povrch, jiný koef. tření. Ve strojařině se běžně bere v potaz drsnost povrchu při určování koef. tření, přestože jde pořád o kontakt např. ocel / ocel.

                    0 0
            • va-bo  

              Souhlasim s tim, ze vice pistku, pokud maji celkove vetsi plochu, vyvinou vetsi kolmou silu , takze bude vetsi i treci sila, a vice materalu desticek pojme vice tepla, lepe chladi (pokud porovnavame stejny material). Ale pokud bude stejna kolma sila, nebude treci sila zalezet na plose desticek.

              0 0
              • novas752  

                Ono je tam těch drobných rozdílů spousta. i třmen je těžší a větší, větší plocha na vyzařování tepla, 2 pístky na destičku tlačí ve více bodech než 1, u čtyřpístkových brzd jsou někdy 2 velikosti pístků atd.

                0 0
          • Vilém  

            Pisu snad neco takoveho?

            0 0
            • va-bo  

              Asi ne, pokud cituji: cca jednou takova brzdna plocha nebyla myslena treci plocha.

              0 0
              • Vilém  

                Treci sice je, ale z pohledu treni jsem na ni vubec nenahlizel :)

                Na to mnozstvi masa jsem nahlizel spis z pohledu chlazeni, vydrze desek…

                0 0
    • va-bo  

      Sintrovane desticky vyzaduji delsi zabeh a k plnemu vykonu tez vyssi provozni teplotu, takze do systemu prenaseji vice tepla. Diky obsahu kovu vice opotrebovavaji kotouc, v porovnani s organikou. Podle dostupne dokumentace zvetseni prumeru kotouce o 20 mm dojde ke zvyseni brzdneho vykonu o cca 10% a ke snizeni teploty o cca 30–40 stupnu. Dalsi snizeni teploty se resi dodatecnym chlazenim desticek nebo kotouce, napr.ICE/Freeza u Shimana.

      0 0
    • scoty  

      Za mně pro pilota nad 90kg :

      Vidle alespoň 34

      Přední brzda 4píst

      Kotouč 200, xt nebo xtr

      Desky sintr s chlazením

      Dozadu to samé 180

      Jinej svět:)

      0 0
      • XNeo  

        Taky jsem experimentoval a jak na enduro biku i ebiku jsem nakonec skončil v konfiguraci kotouče 203mm Galfer 2mm (vidle ZEB a DVO Diamond D1) dopředu i dozadu (Brzdy BR-M9120) a metalický desky s chladičem.

        Holt jsem těžší jezdec a jezdím poměrně agresivně. Životnost neřeším. Prostě brzda musí skvěle brzdit i po sjezdu nějaké té stovce výškových metrů jedním prstem na páce.

        1 0
      • mirorek2  

        vidle 34 už jezdí celý xc svěťák :-) a jak se bránili :D

        chlazení na sintr deskách je podle mě pi.čovina, neuchladí to vůbec nic a sintry potřebují nějakou provozní teplotu, aby chytly na plný výkon, viz nejsilnější 4p brzdy třeba hopy v4, dominiony a4 atd, žádné nemají desky s chladičem a brzdný výkon je vyšší než shimano…

        tak jako ice tech kotouče, za těch deset let to pokročilo zas jinam, třeba nové sram/magura 2mm kotouče jsou úplně někde jinde než icetech

        1 1
        • JachymP  

          2 mm ale není na Anthema ;)

          0 0
          • mirorek2  

            jistě že ne, myslel jsem to jako příklad…

            ty starší sram centerline bohatě dostačují, nepiští a nemizí před očima :-)

            0 0
        • Mr.Duck  

          Chlazení na sintr deskách je jedna z nejlepších věcí co jsem na brzdách ocenil za posledních 10 let :)

          1 0
          • mirorek2  

            ty poznáš stejné desky s a bez chladiče na stejných brzdách a stejném kole?

            0 0
            • Mr.Duck  

              Ne pri jizde, ale poznam vydrz – chlazene mi vydrzi mnohem dele. Drive jsem sjel nekolik paru desek za sezonu, od prechodu na chlazene menim tak jednou – dvakrat za rok na DH kole.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Není tam spíš rozdíl jen polymer vs metalika?

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Jezdim uz velmi dlouho origo Shimano metalicke desky, takze zmena byla z D02S na H03C. Je pravda, ze 02 a 03 znamena ze smes neni stejna ale nenasel jsem detaily.

                  1 0
              • mirorek2  

                dvojnásobná cena desek s chladičem a cvakání ve třmenech mi nepasovalo, ale shimano už nejezdím a nemám žádný důvod se k němu vracet

                jednou měl ten Remi přece jen pravdu :-)

                0 1
    • va-bo  

      Zajimal by me vas nazor na vadnuti brzd vlivem prehrati brzdove kapaliny, resp.oleje. U brzdovky DOT je pricina celkem jasna. Absorbovana vlhkost se pri zahrati meni v bublinky pary, ktera je stlacitelna, coz ma za nasledek vyrazne snizeni ucinnost prenosu tlaku. Muze to nastat i u oleje? Ten sice casem degeneruje, ale vzdusnou vlhkost by absorbovat nemel?

      0 0
      • Georrge  

        Uvařit se dá jakákoli kapalina. Samozřejmě pokud obsahuje vodu, tak se bod varu snižuje. Pokud se nepletu, nová DOT by měla mít vyšší bod varu než olej, ale rychleji stárne.

        0 0
        • va-bo  

          Koukal jsem na vlastnosti DOT kapalin od ruznych vyrobcu, a prekvapilo me, ze nektere DOT 4 maji vyssi bod varu za sucha nez jine DOT 5.1. Konkretni uz si nepamatuju, musel bych znovu googlovat. Spis mne zajima, jestli olej muze obsahovat vodu, aniz by to byla emulze. SRAM taky zacal produkovat brzdy s olejem. Zatim jen jedny. Mozna budou odolnejsi na prehrati kapaliny.

          0 0
          • mirorek2  

            problém u oleje a vody je fyzika :-) voda bude vždy dole a to je u třmenu celkem problém

            dotka zas cucá vodu sama a tím dedraduje a snižuje bod varu

            0 0
            • Atilla  

              Reálně to ale nepotkáš, pokud to nejsou 10 let stará shimana bez výměny.

              0 0
            • Mr.Duck  

              Teoreticky ano, prakticky se tam ta voda nemá jak dostat. Olej vodu do systému nepustí, pokud ji tam nějakým způsobem nedostaneš sám při odvzdušnění, což si úplně neumím představit.

              0 0
          • pepek  

            Pokud by se kapalina přehřívala, tak by muselo dojít k měknutí brzdy/páky. Pokud jde páka natvrdo, tak snad kapalina nemůže být přehřátá. Vadnutí brzdy je pak způsobeno zesklovatěním brzdné plochy destičky.

            0 0
      • jonti  

        Uplne spatne rozumis tomu jak funguje brzdovka a olej. Brzdovka absorbuje vlhkost a tim se ji postupne snizuje bod varu, ale voda se z ni samotna neuvolnuje. Prave tim, ze ji absorbuje brani tomu, aby tam byla voda. U brzdovky se uvadi suchy a mokry bod varu, ten mokry je kdyz uz absorbuje docela dost vlhkosti.

        Kdyz je ale vlhkost s soustave, kde je olej, tak zostane nerozpustena a tak se vari uz pri 100 stupnich.

        0 0
        • Mr.Duck  

          A jak se taková vlhkost dostane do systému plného hydrofobního oleje?

          0 0
          • mirorek2  

            třeba wapkou

            0 0
            • Mr.Duck  

              To by asi šlo když budeš stříkat přímo na páku pod správným úhlem. Od páky dolů je systém utěsněný na nejakých cca 6000psi, myslím že tam ani wapka neublíží.

              Ale voda v min. oleji je vidět, a na těch stovkách brzd kde jsem měnil olej jsem to neviděl ani jednou.

              0 0
              • Vilém  

                Myslim, ze i pres pistky trmene by to nebyl az takovy problem.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Dost pochybuju. Tesneni pistku je symetricke, a wapka nevytvori zdaleka takovy tlak jako brzdova kapalina zevnitr. Takze si neumim predstavit, jak by brzda ktera neprochcava kapalinu kolem pistku pustila cokoliv dovnitr.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Ono to tesneni zacne poradne tesnit az pod tlakem kapaliny.

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      No pro mne za mne, kazdopadne ty jsi nekdy vodu v mineralni brzde videl? Protoze ja jich sam mel desitky, servisoval stovky a videl jsem vodu v mineralu jen jednou – kdyz jsem ji tam nacpal jako experiment, abych vedel jak to vypada.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Ne, nevidel. Blato jsem vsak v oleji videl pomerne casto, takze teoreticky si dovedu predstavit, ze by se tam dostala i ta voda.

                        0 0
                        • BSA  

                          ale to už se dostáváme do roviny představ sexu s mimozemšťankami

                          2 0
    • Johny_r  

      Měl jsem stejný problém – vadnoucí brzdy na XC kole. Původní konfigurace byly obyč Shimano organiky a kotouče 180+160. Vyměnil jsem za černé Galfery a kotouče ice-tech 180+180. Od té doby žádné problémy s brzdami nemám, ani po delším sjezdu. Vážím metrák.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.