Předozadní pozice sedla pro XC a XCM v roce 2020

8 nepřečtených
  • choceň

    Ahoj, jak je to v „moderní“ době s nastavováním pomocí olovnice od „špičky“ kolena k ose pedálu? Vždy mi to tak nějak fungovalo, ale úhly sedlovek jsou čím dál tím větší (aktuálně mi přistál rám se 74,5°) a už delší dobu se dávají sedlovky bez offsetu… a mě už můj klasický 25mm přestává stačit…

    Tak se nějak změnilo pojetí? Má se to pro XCM / XC bajk nastavovat nějak jinak? To prostě nemůže vycházet, když to ta nová kola mají víc a víc ned středem. otáčení klik.. :)

    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      O předozadní pozici sedla se tady píše pořád dokola. Už tudy proběhl i velmi podobný dotaz.

      Poučka s olovnicí na čéšce a ose pedálu je základní a jen velmi přibližná. Má sloužit k tomu, abys nešlapal kilometr před sebe, o nějakém optimálním výkonu si ale můžeš nechat zdát. Ačkoliv, zvyknout se dá na všechno.

      Fakticky není funkční osa kolenního kloubu na špičce čéšky, ale uvnitř kloubu, který je celkem složitý, navíc osa není ve všech fázích ohýbání v jednom místě. Takže pro nastavení předozadní polohy sedla je efektivní použít nějakou reálnější pozici osy kloubu, cca v 1/3 – 1/2 jeho objemu, někde přibližně nad středem hlavy tibie. Pak vychází, kvůli optimalizaci ostatních úhlů končetiny a trupu sedlo výš, než bývalo zvykem. A také pak vychází klasická poučka s olovnicí z čéšky i hodně před osu pedálu. Účelem toho všeho je, aby svisle dolů působící síla při šlapání byla v maximální míře přenášena přes kosti a nebyly zbytečně zapojovány svaly a namáhány klouby.

      0 0
    • jonti  

      Taky se teď moderně vozí kufry na tretrách víc uprostřed, podobně jako na platformách, tím se ten úhel sedlovky kompenzuje taky částečně.

      Jak ale píše nahoře krab, vozí se to tak, aby se co nejlíp šlapalo a tak to bylo vždy, měření je jen pomůcka.

      Často bývá větší problém dosáhnout dobrou pozicu pro šlapání na HT než na fullu.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        DTTO, kufry dozadu zmenšují páku na hleznu (kotníku), takže snáze a s menší námahou udržíš „zamknutý“ úhel. Kufry na max. dopředu prodlužují končetinu a prodlužují páku.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Každý má jiný poměr lýtka a stehna, přece se nelze řídit módou, která vychází z „rapl“ kol, s kterýma se do kopce vpodstatě nejezdí a skoro se nepočítá s vytaženým sedlem…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.