• Ivan

    Jak u biků s moderní geometrií (strmá sedlovka, položená hlava) funguje staré výchozí pravidlo pro nastavení pozice sedla vůči středu (tj. svislice spuštěná z kolenní čéšky prochází osou vodorovně nastaveného pedálu)? Zapomnělo se na to, notabene v situaci, kdy je obtížné sehnat teleskopickou sedlovku s ofsetem?

    0 0
    • Výběr z produktů

      GT Laguna 26 SLV horské kolo Skladem 1 kus

      Akce GT Laguna 26 SLV horské kolo

      od 9 599 Kč MOC 14 699 Kč -35%

      Ghost Kato Advanced 29 kolo, black/orange matt Skladem > 2 ks

      Novinka Ghost Kato Advanced 29 kolo, black/orange matt

      21 999 Kč MOC 24 499 Kč -10%

      GT Avalanche 27,5 Sport Blue Skladem > 2 ks

      Akce GT Avalanche 27,5 Sport Blue

      od 18 499 Kč MOC 22 499 Kč -18%

      Přejít do shopu (Kola / Horská kola)
    • ˘Ö˘ Krab  

      Zamysli se, co asi měla ta – velmi zjednodušená – poučka zajistit. A jestli je úplně správná, jestli odráží biomechanickou realitu.

      Tedy: jaký je vlastně vztah čéšky a osy pedálu? Jakou funkci v kolenním kloubu čéška má? Co získáš tou svislicí? V jakém úhlu je pak ohnutý kolenní kloub? Fungují v tomto ohnutí potřebné svaly? Zajímá Tě opravdu ta čéška?

      Návodněji: kde je asi tak funkční osa kolenního kloubu? Jak vlastně funguje ten kloub? Je pořád osa ve stejném místě? Nehledáme vlastně vztah mezi kloubem, resp. jeho funkční osou

      – a osou pedálu? Co je na spojnici těchto dvou os?

      A ještě návodněji: kdy je v cyklu šlapání přenášena na pedál maximální síla? Je vhodné pro tento přenos použít spíše svaly, spíše kosti nebo obojí? Kdy které z nich?

      Pracují segmenty končetiny (stehno, bérec / holeň) stejně účinně v celém rozsahu pohybu? Neexistuje náhodou nějaká omezená část rozsahu, ve které je energetická výtěžnost z nějakého důvodu dlouhodobě nejvyšší? Není třeba účelné, aby všechny klouby i na konci používaného rozsahu zůstávaly stále trochu pokrčeny (tedy ne úplně propnuty a ne ohnuty do pravého úhlu)? A o kolik by asi tak měly být ohnuty?

      0 0
      • Yatza  

        Nejsi nahodou politik? 12 radku textu bez odpovedi :)

        0 0
        • Velomiwookie  

          konzultant :))

          0 0
          • satch  

            placený od slova :-) Sedlovku mám s offsetem, pokud ne, stejně se sunu do nějaké offsetové pozice (kus dozadu), takže by mě ten dotaz taky zajímal… ale jinak myslím, že u těch kol jsou priority jinde a ne primárně šlapací výkon… na silničce by to nikdo neudělal, sedlovku na 75stupňů

            0 0
            • MlokCZ  

              Kdybys pročetl to vlákno, kde se to podrobně řešilo a na které jsem dal odkaz, tak bys tu poslední větu ani nepsal.

              Jedna věc je vůbec řešit, kdy je a kdy není K.O.P.S. vhodné nastavení o čem psal Krab (tady vždy šlo o úhel trupu vs úhel nohou a K.O.P.S. tak jen vycházel pro nějaký průměrný posed).

              Teď mi jde jen o to (což se v tom odkazu podrobně řešilo), že současné fully (kde se ty velké sedlové úhly objevují) jsou s tlumiči s velkou negativkou → na rovině o hodně větší sag na tlumiči než vzadu, takže když si na kolo sedneš, hned si na mnohem menším úhlu…

              Tedy je to přesně naopak. Dnes ty velké úhly právě řeší sedlo do vhodné pozice pro šlapání. Zejména v mezidobí, tedy ze začátku když se přešlo na velké negativky u tlumičů a hodně narostl sag vzadu, tak na mnoho fullech vycházelo sedlo naopak zcela nesmyslně moc vzadu.

              A jako vždy to platí pro nějakou průměrnou postavu a extrémy mohou mít problém s posunem sedla a to na obě strany dle proporcí.

              0 0
              • satch  

                ok, díky, odkaz jsem nějak přehlídl. Pročtu si to večer.

                0 0
              • zdenek  

                Máš pravdu. Problém nastane při silničním přesunu, kde je efektivnější zamknout tlumení.

                0 0
                • krabica  

                  Problém nastane jen u systému odpružení, který v tomhle ohledu není moc vychytaný a dohání se to tlumičem. Navíc jezdit s celopérem po silnici a honit se za efektivitou…

                  0 0
                • MlokCZ  

                  To je otázka, jestli ano nebo ne:

                  • při jízdě v sedě je zcela zbytečné cokoliv zamykat, bohatě stačí na skoro každém fullu při aspoň trošku slušném šlapání střední poloha a tu můžeš mít současně i na vidlici (třípolohový Fox)
                  • když už to někdo zamkne, tak zamkne tlumič i vidlic, sag to tak udrží menší u tlumiče i vidlice, je pravda, že u tlumiče se sag zmenší o něco více, ale není to nic drastického (já citlivka to vnímám, většina jezdců by si toho ani nevšimla)
                  • když už se někdo rozhodne (a jak bylo řečeno, tak to kolo k tomu není určené) drtit roviny na asfaltu na fullu co to jde, tak k tomu často ještě třeba mírně zalehne pro lepší aerodynamiku a pro tu polohu těla se hodí mít sedlo o něco více vepředu (rozhodující jsou úhly těla a nohou), takže je to naopak výhoda, že sag na tlumiči klesnul o něco více

                  Jak to mám já v praxi:

                  • zamykám tlumič (a vidlici) při delším dupání ve stoje, což na rovině opravdu neprovozuju, pouze někdy ve kopcích
                  • zamykám tlumič (s ponechanou otevřenou vidlicí) do hodně prudkých výjezdů, právě abych eliminoval přílišný nárůst sagu na tlumiči díky většímu zatížení zadního kola a odlehčení předního → ve výsledku to pouze kompenzuje tu změnu rozložení hmotností, tedy dostane sedlo zase do správné polohy, v extrémně prudkých výjezdech to ani nestačí na kompenzování
                  0 0
                  • zdenek  

                    Ty tři polohy máš přes remote? Něco jako má Orbea?

                    Když se podívám na podíl asfaltu na XC závodech, tak to drcení rovin není zase tak neobvyklé…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ne a ani bych tam remote a další kabeláž nechtěl. Zase tak často to nepřepínám.

                      Na závodech je to úplně jiná situace. Tam nikdo nevozí fully 130mm. U nízkozdvihových fullu, které mají navíc často cíleně dost velký Anti-squat, tak není tlumič potřeba zamykat vůbec. Tam se to nerozhoupe více právě ani při silovém dupání ze sedla. V sedle už vůbec ne (pokud někdo nešlape jak do zelí, což na závodech na předních pozicích běžné nebude).

                      I u mojeho 130mm fulla, kde mám na těžších převodech anti-squat blížící se 100% se při hodně silovém záběru ve stoje zadní stavba téměř ani nehne.

                      To už se rozhoupe (i na nižším zdvihu) při dupání ze sedla daleko více vidlice.

                      Kvůli omezování pohupování bych tlumič nezamykal vůbec. Kombinace zamčená vidlice (ta už se při větším zdvihu při dupání ze sedla rozhoupe dost) a nezamčený tlumič v prudším výjezdu by bylo velmi nepříjemné ohledně geometrie, jak by se hodně navýšil sag na tlumiči a ještě zmenšil na vidlici (nejen díky sklonu, ale ještě díky zamčení).

                      Tlumič tak zamykám pouze za účelem znatelného snížení sagu. A kdybych to nedělal, tak by do výjezdů byl potřeba ještě mnohem větší sedlový úhel (třeba i kolem 76–77°).

                      0 0
        • Smazaný účet  

          Ale ma pravdu a odpovedel mu vice nez dostatečně.

          0 0
          • Yatza  

            Na jeho otazku mu polozil dalsich x otazek z biomechaniky, coz je imo dost specializovany obor. Takze mozna ma pravdu, napsal toho opravdu dost, kazdopadne nedozvedeli sme se nic.

            0 0
            • Ivan  

              Jo. Beru příspěvek Mloka, že strmý úhel sedlové trubky kompenzuje větší sag u současných fullů, jenže postavené sedlovky se už najdou i u HT. Navíc ona zde zřejmě opovrhovaná poučka (KOPS) se objevuje i ve zcela recentních a erudovaně se tvářících videjích o optimálním bike fitu, kdy jí ale v praxi často nelze dostát.

              0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Poučka vznikla dávno před tím, než se o celoodpruženém kole a nějakém sagu cyklistům vůbec začalo zdát. Má své kořeny, řešila intuitivně jeden konkrétní (biomechanický) problém související se šlapáním, konkrétně jednou fází jeho cyklu. Její aplikace tedy je platná právě a jen pro řešení tohoto problému a k ničemu jinému.

              Přesto probíhá slepá a doslovné použití (nepřesné a variantní) poučky tam, kde vůbec není situací vyžadovaná, nutná nebo dokonce (po konstrukčním vývoji geometrií) uskutečnitelná. Nebo se dokonce někteří pokoušejí o umělé rozšiřování spektra problémů, které by měla poučka řešit.

              Poučka je jednoduchá a výsledek snadno změřitelný kýmkoliv i v polních podmínkách, ale to je – s ohledem na dnešní rámy, jejich úhly a odpružení – asi tak všechno. Pro naprostý základ, vztahující se ke šlapání, spoustě lidí bude stačit už napořád, jen se jí jaksi občas (a stále častěji) nebude dát dostát doslovně.

              0 0
    • depresy  

      Majitelé dlouhých stehen (velkého ofsetu sedla):

      Jak řešíte trend předsazených sedlovek a s tím spojený posun sedla o několik cm vpřed?

      Zvykli jste si nebo zůstáváte u starých rámů?

      0 0
      • Zoidberg  

        Zůstávám u starého rámu – naštěstí drží a včera jsem objednal patku do zásoby (pro jistotu). Sedlo příliš vpředu (stačí i necelý 1 cm proti tomu, co mi vyhovuje) v mém případě spolehlivě způsobí bolest kolene/kolen vpředu pod čéškou ani ne po hodině jízdy (ověřeno opakovaně na různých kolech), takže neřeším a (jsem rád že) jezdím. Já mám ale kolena hodně citlivá na všechno – vyjma těch fakt nejteplejších dnů ani v létě nesundávám návleky… Každopádně vím, že jezdím daleko i za možnostmi těch svých kol, takže nemožnost pořídit si soudobý stroj se „svislou“ sedlovkou nevnímám jako problém.

        0 0
      • TK75  

        Dlouhá noha.. stačí dát víc vysoko sedlo ne?

        S tím offsetem šlapeš před sebe?

        0 0
        • depresy  

          Vem si, že celý život vozím ofset 25mm na „klasické“ geo, a najednou z ničeho nic mám střed posunutý vůči sedlu o 3 – 4 cm vzad…

          0 0
          • TK75  

            Chápu, mě to posunutí naopak parádně vyhovuje.Dá se daleko líp opřít do pedálů.Ale když jseš zvyklej…

            0 0
          • Fazzy  

            Ono nic jinýho než si zvyknout časem nezbyde. Když nic jinýho, tak je aspoň jednodušší se dostat ve sjezdu za sedlo.

            0 0
            • TK75  

              Spíš teleskop a snížit se, než moc za sedlo

              0 0
              • Fazzy  

                Pouze v případě že ho máš.

                0 0
                • TK75  

                  Tak to je na mtb snad samozřejmostí, kór u moderních kousků :-D

                  Pax: tak je asi třeba hledat něco, kde ti to bude sedět ok

                  0 0
                  • Fazzy  

                    U XC kol to pořád samozřejmostí není. Do nedávna ani na závodech.

                    0 0
          • Pán z Dubu  

            Fezzari Solitude 2020 vyznávalo ostřejší SA.

            0 0
        • milan.v  

          Ano, stačí příliš vysoko sedlo.

          0 0
          • TK75  

            Prostě akorát, nebo snad se offsetem upravuje to když mám dlouhé nohy?

            U Paxe na fotkách kol, mi vždy uhodí do očí jak sedí nad zadním kolem.Vůbec bych se takhle nemohl opřít do pedálů.

            0 0
            • depresy  

              Kdysi dávno se řešil poměr stehenní a lýtkové kosti různým ofsetem tak, aby špička kolene byla nad osou nebo těsně před osou pedálu.

              0 0
            • milan.v  

              Já jsem podobný případ, kdy mám dlouhé nohy, tedy stehenní kosti, ale už jsem postupem času po troškách předělal svůj původní posez a sedím více vpředu.

              Dnes už si naopak nedokážu představit sedět vzaději jako dříve… Při nástupech, sjíždění, kdy potřebuji jet na výkon, naopak sedám ještě více na špičku nad střed…

              0 0
              • depresy  

                Nj, ale rozdíl CX a trail cca 4 cm?

                0 0
              • TK75  

                Jo přesně, taky jsem si toho všiml, že lezu na špičku sedla a tím se do toho krásně opřu..

                0 0
                • depresy  

                  Jasně, ale když stejně vysocí lidé (když to přeženu), dají koleno do pravého úhlu před sebe, nebudou ho mít stejně daleko od těla…

                  0 0
                  • milan.v  

                    Jasně, tam je více proměnných – výška sedla (i jeho typ)/umístění kufrů/předozadní pozice sedla.

                    0 0
                    • depresy  

                      Každopádně mám teď rozes*aný posedy kompleto, že můžu jít na fitting nebo do šaškecu :)

                      0 0
                      • milan.v  

                        :o) Já jsem teď rozhazoval a nastavoval na zimáku/ kole na trenažéru také, navíc jsem přecházel na jiný typ pedálů s jinou výškou, hrál jsem si s tím několik měsíců, a to si troufám tvrdit, že vím, co a kam posunout… Úplně jsem nic neurychlil, spíše jsem se zachoval jako vůl, dělal i dvě změny najednou, což je v rozporu s teorií… :o)

                        0 0
                        • jonti  

                          Nevím jak to máš se změnou režimu kvůli Covidu, ale jak jsem v zimě hodně omezil cvičení i strečing, tak vůbec nedokážu posoudit posed a i na kole, kde se mi na podzim sedělo výborně, to teď dobré není.

                          0 0
                          • milan.v  

                            To je zajímavé, ale rozumím tomu. Hodně to bude dle mého ovlivňovat, nakolik ho máš prozávodně nastavený, u těch uvolněnějších to nebude znát.

                            Já mám vše pořád stejné, takže to mydlím hlava, nehlava… :o)

                            0 0
                    • krabica  

                      Holt to chce na modernějších rámech poladit posed jinak, než byl člověk doposud zvyklý a pak dát tomu ještě čas, aby si zvykl na ten nový… :-)

                      0 0
                      • milan.v  

                        Jo, o trošku a vyčkat na odpověď těla, tolik teorie… :o)

                        0 0
      • jonti  

        Posunul jsem kufry na tretrách víc dozadu. U mě byl problém jen asi 1cm, tak jsem to tím docela vyřešil.

        0 0
        • jonti  

          Taky bych rekl, ze u terennejsich kol se s tim pocita, na platformach mas nohu taky vic vzadu.

          0 0
    • beet.cz  

      Od jak živa jsem nastavoval výšku sedla a vůbec posed podle klasické pomůcky koleno – svislice – osa pedálu.

      Teď s novým kolem XC jsem to začal trochu studovat a jak tady čtu tak to moc neplatí. Jak tedy nastavit posed? Nějaká jednoduchá pomůcka a návod?

      0 0
      • jonti  

        plati to porad, ale tak jako i v minulosti je to jen pomucka pro pocatecne nastaneni a doladit to musis sam.

        0 0
        • milan.v  

          Přesně tak, jen doplním tu výšku sedla nastavovat podle Lemondova pravidla (inseam * 0.883), event. odečíst od inseam 10 cm, to je přibližná výška pro odražení se…

          0 0
        • beet.cz  

          No jo doladit, ale jak? Já jako hobby cyklista to IMHO nemám šanci poznat. Když něco posunu o 1cm, tak nevím jestli je to lepší nebo horší. Každá jízda je u mě úplně jiná a nohy jedou úplně rúzně.

          0 0
          • depresy  

            Pokud máš moderní geo se středem posunutým vzad, neplatí už vůbec nic. Jde o to, aby se ti dobře dlouhodobě šlapalo bez bolesti kolen.

            0 0
            • jIrI___  

              +1. Aktuální „moderní“ geometrie těmi vžitými pravidly solidně zamávaly…

              0 0
          • jonti  

            Doladit tak, že se ti bude dobře šlapat. Pokud jsi zdravý a neřešíš úplné detaily, nějaký 1cm jen pocítíš, že se šlape jinak, o něco málo líp nebo hůř, ale nic zásadního to nebude. Na fullu se to trochu komplikuje tím, že posun sedla změní i rozložení hmotnosti mezi kola a sag.

            0 0
          • popokatepetl  

            dobré je mít SPD, pak je noha stále ve stejné poloze na pedálu. Nové kolo nastavím podle svislice ze středu kolena a jedu se projet s nářadím. doladím výšku. Předozadní pozici poznám po chvíli, svou pozici najdu a zjistím že sedím na sedle moc vepředu nebo vzadu. Úplný začátečník se bude asi chvíli formovat a ideální posed bude časem měnit.

            0 0
            • depresy  

              Tohle ale už právě neplatí, ta svislice, pokud nemáš x let starý rám :)

              Dnes se na kole nesedí jako na židli (když to hodně přeženu), ale spíš na barové, navíc se počítá s tím, že teleskop máš věčně dole.

              0 0
              • snas89  

                Asi tak,

                plus jeste jakoby cely ten posed muzes o par stupnu rotovat (napr sklopenim sedla, vic se polozit na riditka a ulevit spodni pateri).

                0 0
              • Boby83  

                Mám taky dlouhé nohy (hlavně stehenní kost) a tímto pravidlem jsem taky odkojen. I na 2roky starém HT jsem kvůli tomu měnil sedlovku bez offsetu, za sedlovku s offsetem. Ale od loňska mám ještě trail fulla a tam to nijak rozumně nastavit nejde (pokud bych nechtěl kupovat za 10tis sedlovku s offsetem 9point8). Kupodivu jsem si rychle zvykl a teď už jezdím i na Ht bez offsetu a zatím si to pochvaluji – přijde mi, že se mi prostě jezdí líp a kolenům to zatím vůbec nevadí.

                0 0
                • depresy  

                  Ale já měl 9point8 s ofsetem a sedlo vzadu už na klasické geo :)

                  0 0
                • jonti  

                  U toho Neuronu to je podobne jako u Scottu – hodne predsazeny stred a maly sedlovy uhel. Mas relativne malo vytazenou sedlovku a proto sedlo vepredu a soucasne nekdo, kdo ma o 5cm delsi nohy bude mit zas sedlo az prilis vzadu.

                  0 0
    • depresy  

      Položím úplně jednoduchou otázku:

      Jaké je v současnosti platné pravidlo o základním nastavení předozadní polohy sedla na MTB (XC/trail)?

      0 0
    • MadMaf  

      Já mám dotaz na ten bike-fitting, dělá se to někde na jižní Moravě? Máte nějaký tip?

      0 0
      • milan.v  

        Na dotaz ve vyhledávači na fóru „bike fitting Brno“ ti vyskočilo co? Obávám se, že jižněji už nebude nic…

        0 0
    • MadMaf  

      Našel jsem endorphinrepublic s cenou 5.000 Kč, pak Svorada a harfasport za 4.000 Kč. Celkem jsem překvapený tou cenou, ale možná se půjde domluvit na nějaké slevě.

      0 0
    • MadMaf  

      Tak ovšem, už to mám spočítáno. Nový celokarbonový kokpit 9.600 Kč, sedlovka s offsetem 4.600 Kč, sedlo taky 4.000 Kč, k tomu bike-fitting 5.000 Kč plus výměna výše uvedených komponent ±4.000

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.