Požadavek na dlouhou životnost rámu = karbon?

39 nepřečtených
  • jendabek

    Poté, co mi praskl rám na 8 let starém hliníkovém fullu aniž bych s tím dělal jakékoliv psí kusy, přemýšlím o celopéru novém, kde bych se však podobného překvápka mohl vyvarovat. Vím, že pro někoho je po takové době už kolo stejně zastaralé, a že celopéra celkově mají tu životnost malou (jeden servisák mi dokonce tvrdil, že hliník. celopéro se má vyhodit po ~4 letech), ale mně do poslední chvíle naprosto vyhovovalo, ani s dostupností komponent nebyl problém, takže jinak bych o novém opravdu nepřemýšlel… tak bych prostě chtěl, aby mi nové vydrželo déle.

    Dočetl jsem se, že u hliníku je to vždy jenom otázka času, kdy rám prdne, protože narozdíl od karbonu dochází k únavě materiálu – znamená to tedy, že zvlášť pokud jsou moje parametry 194cm/94kg, mám:

    1. vybírat pouze z kompletně karbonových značkových kol, pokud požaduji co nejdelší životnost rámu?
    2. co kompromis typu Decathlon, které jsou z karbonu a pouze zadní stavba je hliník?
    3. můžu zůstat u full XC (nejvíce odpovídá mému stylu jízdy a trasám), které hrají spíše na nižší hmotnost (a tím asi méně vydrží?), nebo bych měl raději volit trail modely, které bývají bytelnější?
    4. existuje značka či řada, o které je známo, že vyrábí kvalitní a odolné rámy?
    5. a co na to Jan Tleskač?

    Díky!

    0 0
    • Tomcat  
      1. ne to je jen přání, max titan
      2. D není kompromis, ale lowend.
      3. sou bytelnější
      4. většina , jenže mnohdy naivní představa o tom co je odolnost
      5. Losnu!

      Pravděpodobně při soudním sporu by jste koukal co je životnost výrobku. Rozhodně to není v 75% to co si představuje zákazník. Lépe řečeno co je schopen nebo ochoten zaplatit.

      Doporučuji zde několik vláken na téma „celoživotní záruka“

      0 1
      • jendabek  
        1. takže karbon praská stejně jako hliník? Myslel jsem, že obecně vydrží víc, pokud to člověk o něco nekřápne?
        2. je na to nějaký důkaz, nebo se tak usuzuje jen kvůli tomu, že mají nižší ceny?
        3. ok, díky
        4. myslel jsem samozřejmě relativně – v porovnání s jinými značkami apod.

        Téma „celoživotní záruky“ jsem tady už prolouskal :)

        Nejde mi ani tak o možnost to pak vyreklamovat, jako spíš aby to prostě po pár letech šetrné jízdy pod mými 95kg neprdlo.

        0 0
        • mirorek2  

          Tak chceš dekáč (nejlevnější) a zárovveň trvanlivý (což budou ty nejdražší)

          To asi nepude

          Měň to tak často, aby to nestihlo praskat, funguje

          0 0
          • jendabek  

            Já bych to s dovolením otočil a zeptal se, jestli „značkové“ kolo za dvojnásobnou cenu mi dá výrazně větší jistotu, že rám po pár letech neprdne. Protože pokud ne, tak není potom výhodnější ušetřit koupí dekáče low-endu a po pár letech to vyměnit?

            0 0
            • mr.antik  

              O jakém časovém horizontu se tu zhruba bavíme? Ono sice rám u značky nepraskne, ale ostatní věci jsou normální spotřebák a časem se to dostane do situace, že by možná bylo lepší koupit komplet nový než např. kupovat novou vidlici za 20tis, tlumič za 8tis, teleskopku za 8 atd…

              1 0
              • Esi  

                To bych si teda nedovolil tvrdit že rám u značky nepraskne. Kolega měnil 2× rám u silničky cannondale za více než 200 tisíc protože prasknul.

                0 0
            • AussigBiker  

              Značkovější kolo ti vůbec žádnou jistotu nedá, ale někde Dekáč ušetřit musí, když má ty kola levnější…

              0 0
            • Smazaný účet  

              Velka a draha znacka by se mela k pripadne reklamaci postavit celem. Bohuzel uz ani to neni pravidlem, drive to byl pro me duvod proc platit vic za napis na ramu. Me tedy Trek vymenil praskly ram za 6 dni.

              0 0
              • novas752  

                Trek je jedna z těch které k tomu přistupují vzorně. Třeba výrobní vadu (chybějící jeden svár na uchycení tlumiče jsou schopní uznat i na 15 let starém kole – Garry Fisheru, který koupili, a dokonce i někde sehnali stejný rám.

                0 0
              • Mr.Duck  

                S-Works mi taky vymenili za 6 dni. Velke znacky zaruky vetsinou resi velmi ochotne a radsi jdou zakaznikovi trochu naproti nez aby prisli o jmeno.

                Problem vidim spis casto v shopech, kde to nechteji resit a posilat dale atd. Resit primo se vyrobcem je mnohem prijemnejsi nez prodejce nebo distributor. Aspon teda tady za morem, ale v cz jsem mel dost stejny pocit.

                0 0
              • dydy  

                Mám stejnou zkušenost s Trekem. Hifina ještě od Garryho praskla po 4 letech a teďka už asi 10 roků jezdím na výměněným rámu.

                0 1
              • Nimrod  

                a kamarádovi trek neuznal měsíc starej prasklej rám…

                0 0
                • scortis  

                  Zrovna u americkejch značek bych v případě takového přístupu na místním zastoupení zkusil napsat a poslat fotky přímo na Trek do USA, tam mají ten přístup k zákazníkovi většinou o dost lepší a asi bych i zmínil zkušenost s místní pobočkou.

                  0 0
                  • Nimrod  

                    tak příště :-)

                    0 0
                    • scortis  

                      spíš bych teda na tvém místě doufal, že žádné přístě nebude :)

                      každopádně kamarádovi tenhle postup fungoval

                      0 0
    • jecnak  

      Řešením je výrobce, který poskytuje na rámy doživotní nebo dostatečně prodlouženou záruku. Praskne totiž časem všechno a když nepraskne, tak se to někde vymačká, strhne se závit apod.

      3 0
      • shauriq  

        nevim proc je dozivotni zaruka brana jako svaty gral nebo stigma… cetl jste nekdy nekdo podminky?? napr u cannondale dozivotni zaruka znamena ze ti zarucujou po celou ZIVOTNOST vymenu.. jenomze ejhle......... napr.zadni stavba ma danou zivotnost 5 let… tečka..

        CO JE PŘEDMĚTEM DOŽIVOTNÍ ZÁRUKY

        Doživotní záruka se vztahuje na výrobní vady materiálu a jeho zpracování u rámu kola, vidlice Lefty a u klik Hollowgram. Toto rozšíření záruky se nevztahuje na povrchovou úpravu rámu, jeho příslušenství, čepy a ložiska. U vidlice se rozšíření záruky nevztahuje na díly podléhající běžnému opotřebení.

        Doživotní záruka neznamená, že rám nebo kolo jsou nezničitelné a budou existovat věčně. Odpružené vidlice a ostatní komponenty vyrobené jiným výrobcem než Cannondale nejsou zahrnuty v této záruce, ale mají zárukou uvedenou jejich výrobcem.

        Od modelového roku 2020 včetně se doživotní záruka nevztahuje na zadní stavby celoodpružených kol. Zde je záruka 5 let.

        PODMÍNKY DOŽIVOTNÍ ZÁRUKY:

        Záruka se vztahuje pouze na kola zakoupená u maloobchodního prodejce v České republice a pouze pro původního majitele kola Cannondale po registraci na stránkách www.cannondale-bikes.cz. Toto rozšíření záruky není možné převést na kohokoli jiného.

        U každé záruční reklamace musí být kolo doručeno autorizovanému maloobchodnímu prodejci, kde bylo reklamované Cannondale kolo zakoupeno. Kolo musí být dodáno složené s originálním dokladem o koupi (doklad o koupi si uschovejte na bezpečném místě!) a unikátním kódem celoživotní záruky získaném při on-line registraci kola.

        Tato doživotní záruka se vztahuje pouze na zakoupená a kompletně sestavená kola včetně nastavených podmínek autorizovaného maloobchodního prodejce značky Cannondale.

        Tato doživotní záruka se nevztahuje na kola vystavená hrubému zacházení, zanedbávání, nesprávné opravě, nesprávné údržbě, změně, úpravě, nehodě nebo jinému nezvyklému, nepřiměřenému či nesprávnému užívání.

        Poškození vyplývající z běžného opotřebení, včetně následků únavy materiálu, nejsou kryty touto zárukou. Poškození vzniklé únavou materiálu je příznakem, že rám je opotřeben běžným užíváním. Je to druh běžného opotřebení a je odpovědností majitele kola, aby jej pravidelně kontroloval.

        Poškození vyplývající z nevhodného sestavení kola či údržby, nebo z instalace dílů a příslušenství nekompatibilního s konkrétním kolem Cannondale, nejsou kryty touto zárukou.

        Všechny poplatky za úkony spojené se záručním servisem, jsou odpovědností majitele kola.

        Na vyřízení reklamace rámu na který, se vztahuje doživotní záruka neplatí 30ti denní lhůta pro její vyřízení.

        0 0
        • jecnak  

          Četl a i proto jsem si koupil poslední tři kola od výrobce, který takovou záruku nabízí. S výjímkami z plnění jsem smířen.

          1 1
          • romank3  

            no ta větička „Poškození vyplývající z běžného opotřebení, včetně následků únavy materiálu, nejsou kryty touto zárukou.“ je celkem drsná, za to se můžou schovat vždy. Ale i tak souhlas, taky při výběru koukám kdo tu záruku nabízí a kdo ne a má to pro mě velkou váhu

            0 0
            • jecnak  

              Zatím se necukali. Řešil jsem omačkaný pressfit a vyřešeno k mé spokojenosti.

              0 1
    • romank3  

      Zajímalo by mě, jak by to třeba přesně v takovém případě co popisuješ, bylo s uplatněním doživotní záruky na rám. Nedělám si iluze, že ten proces reklamace bude procházka růžovým sadem, ale tohle zní jako přesně ten případ pro takovou záruku. Přeci jenom když si ten výrobce dovolí dát doživotní záruku znamená to, že těm rámům věří (nebo že věří svým právníkům :-))

      0 0
    • Georrge  

      Casem praskne vsechno, i titan. Ani hmotnost ramu neni meritko spolehlivosti, protoze praskani vychazi ze spatneho navrhu. Tobe praskl ten custom ram co mas v profilu? Zrovna tam by spatny navrh mohl byt pricinou, protoze u custom ramu urcite vyrobce nedela dlouhodoby zatezovy test. Tedy ne ze by seriovka byla zarukou spolehlivosti…

      Kazdopadne ramy do tezsiho terenu byvaji odolnejsi, takze trail bike by mel idealne vydrzet dele, nez XC. Kvalitni karbon by mel vydrzet dele nez hlinik, ale za kvalitni karbon si ty hlinikove ramy koupis tri…

      0 0
      • jendabek  

        Ano, šlo o ten custom full (7020), viz. https://www.bike-forum.cz/…us-atlas-6-7 … takže ta absence zátěžového testu skutečně může hrát roli a je tedy možné, že značkový rám by moje nenáročné ježdění přežil, i když tedy vážím těch 94kg a trápím to celoročně ve všech povětrnostních podmínkách.

        Ohledně XC vs Trail … pokud ty XC nejsou výrazně chatrnější, asi bych u této kategorie raději zůstal. Že mě chytnou traily moc nehrozí, protože kolo používám posledních 20 let stejně – primárně k přepravě a kondiční trasy na vzdálenost, jak po asfaltu tak lesem, ale žádná technická jízda velkým terénem. Rád si i máknu do kopce … takže XC pro mě asi jasná volba.

        Díky za postřehy!

        0 0
        • skaj  

          Sorry, jeste ti do toho rozhodnuti „zustat u XC“ trochu zavrtam:)

          Ono se toho dost v posledni dobe zmenilo – XC uz neni to byvale XC (koukni treba co se jelo na olympiade). S nastupem vetsich kol a razantni zmenou toho, jak tezky teren se jezdi, se hodne zmenila geometrie kol. Zjednodusene tedy to, jak se na kole sedi – vyska ramu a riditek, vzdalenost a sirka riditek, delka predstavcu. Drive se kola delala kratsi a vyssi, nyni se prodluzuji atd. (hodne zjednodusene receno, nechytejte me prosim nikdo za slovo).

          Co tim chci rict – pokud hledas nahradu za 8 let stare kolo, neresil bych aktualni trail, XC, downcountry nalepku ale vybral primarne podle posedu.

          0 0
    • Nimrod  

      pro mě dlouhá trvanlivost = ocel. únavová křivka je rozumná, v případě problému je jednoduchá opravitelnost. problém u fullu je nízká tuhost, čili ideálně nepřepákovaný jednočep nebo nějaký virtual, aby mohla být kyvka tuhý „trojúhelník“, a relativně vysoká hmotnost

      0 0
    • VladaC  

      Jestli jde o ten custom rám co máš v profilu, tak by se dost možná dal opravit, případně v kritickém místě vyztužit, aniž by to v krátké době muselo znovu prasknout. Hádám, že by mohl být ze slitiny, která není tak háklivá na tepelné zpracování (AL 7020?).

      0 0
      • jendabek  

        Ano, 7020, viz. https://www.bike-forum.cz/…us-atlas-6-7

        Četl jsem, že opravy nemají smysl, protože to za chvíli praskne v místě sváru nebo vedle znova :-(

        0 0
        • Zdyn  

          Slitina 7020 je na opravy v pohodě. Při správně provedené opravě není důvod, aby to prasklo znova vedle svaru. Slitiny řady 6000 jsou na tom z tohohle pohledu výrazně hůře, protože vyžadují tepelné zpracování po svaření. A to je při malých opravách problém.

          0 0
    • novas752  

      Karbon taky praská. Na těch fullech řekl bych že podobně často jak hliník. Ale když praskne hliník, je to většinou na 2 kusy, když praskne karbon, tak většinou jen trhlina. A na rozdíl od hliníku se to většinou dá spolehlivě opravit.

      Z hlediska dlouhodobé výdrže bych do Decathlonu nešel, protože moc nevedou náhradní díly na rámy ani na aktuálních kolech, natož po letech.

      Trailová kola bývají odolnější a při zátěži dále od (větších) konstrukčních limitů by to mělo déle vydržet. Ale pachtit se dlouhé roky zbytečně na trailovém kole místama, kde vklidu stačí xc? Leda že bys k tomu trailovému kolu čuchnul a stáhlo tě to víc do terénu, to se docela stává. :-)

      Většina velkých zavedených značek je docela spolehlivá. Ale čas od času vžd\cky něco praská nebo se kazí jinym způsobem (žere ložiska, vydírá tlumiče…)

      1 0
      • jendabek  

        Chápu, na druhou stranu asi 12 let jsem jezdil na duralovém hardtailu GT Zaskar (1997), dalších 10 let to trápil otec (100kg + bágly, do kopce má tendenci tahat to na sílu, stále v sedle…). Kolo jsme navíc onehdá koupili jeté po nějakém závodníkovi, který to dvakrát nešetřil … a prostě stále úpně v pohodě – čím to? Chápu, že hardtaily asi obecně vydrží víc než full, ale stejně … 24 let!

        0 0
        • Esi  

          Silnější trubky, taky kdyby jsi hodil na váhu ten rám z roku 97 a současný hliníkový rám tak by jsi se asi divil. Mě po necelých 6 letech prasknul rám RB CRR bez nějakého většího pádu nebo skákání a to že to RB vypadá celkem odolně.

          0 0
          • TK75  

            To bych spíš řekl, že právě nemá moc tvarovaný trubky.Lepší mi přijde, když je u moderního rámu materiál zesílenej tam, kde je třeba a naopak kde není tolik třeba, tak je ubráno

            0 0
    • plzakj  

      Kup si Santu, tam nebudes mit se zarukou problem.

      0 1
    • Mr.Duck  

      Podle mne by karbon mel vydrzet dele ale ve vysledku je daleko dulezitejsi jak je to udelane nez z ceho to je.

      Karbonove kolo od nejakeho supermarket vyrobce bude mit hodne malo spolecneho s karbonovym kolem od renomovaneho vyrobce.

      I kdyby vstupni materialy byly stejne, u karbonu je velmi dulezite jak je vyskladany, kolik vyvoje jde do navrhu jednotlivych vrstev atd.

      Dalo by se to prirovnat k zapletani kol. Zaplest kolo dokaze kde kdo, a jestli ho zaplete Pepa u piva za dvacku, nebo Lojza u dvou piv s mnoha lety zkusenosti, to kolo bude pravdepodobne vypadat prakticky stejne, muze byt stejne rovne atd. Pak se na tom ale parkrat projedes, a pokud Pepa fakt dobre nevedel co dela, to kolo bude s Lojzovym v nesrovnatelne horsim stavu, i kdyz je ze stejneho materialu a nove na pohled vypadalo uplne stejne. Vyroba karbonoveho ramu v tomhle neni o moc jina.

      1 0
      • jendabek  

        A který je ten renomovaný výrobce? Protože co jsem zaregistroval, tak tady na bike-foru je dost témat ohledně prasklých rámů i od velkých značek. Posoudil již někdo objektivně kvalitu rámu např. těch Decathlon kol oproti velkým značkám, nebo se jen vychází z předpokladu, že nižší cena znamená automaticky nižší kvalitu?

        0 0
        • Mr.Duck  

          Specialized, santa, trek, mnoho dalších větších i menších výrobců. Větší firma bude mít větší r&d rozpočet.

          Zrovna s decathlon nemám zkušenosti, ale kolama se živím a rozdíl mezi levným karbonem a kvalitním kolem není žádná pohádka. I některé větší firmy mají někdy dost mizerný produkt, tak nemůžu říct že jen proto že je to velká firma co dělá karbon co jezdí wc dh automaticky znamená kvalitu, ale pořád je to o třídu jinde než obyčejný rám z katalogu.

          Nechci a ani nemůžu zabíhat příliš do detailů, můžeš mi věřit a nemusíš, ale řešíš rám co má vydržet, jak se rozhodneš je na tobě :)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.