Povinné ručení pro elektrokoloběžky

129 nepřečtených
  • Jezevec70

    Výkonnější elektrické koloběžky budou muset mít od ledna 2024 povinné ručení, a to na základě směrnice Evropské unie. Směrnice se vztahuje na elektrokoloběžky, jejichž rychlost může být vyšší než 25 km/h, nebo na ty, které váží přes 25 kilogramů a zároveň mohou jet více než 14 km/h. Povinnost se podle směrnice netýká elektrokol, protože motor u nich má pouze doplňkovou funkci, členské státy ale mohou do svých novel zahrnout i elektrická kola.

    https://zdopravy.cz/…ceni-122166/

    3 1
    • roman 3D  

      zvýšení limitu na 32 km by mě zajímalo více než koloběky

      1 12

        MTBIKER doporučuje

      • psbiker  

        Rychleji se dočkáme i povinného ručení pro elektrokola. Většina uživatelů stejně nějakých pouhých 25 km/h tak nějak neuznává, tak ať si platí jak za moped. Jde o ochranu cyklistů a chodců proti šílencům v motopřilbách jedoucích 50 km/h bez ohledu na podmínky.

        13 1
        • VojtaXY  

          To o tech prilbach je vtip ne?

          3 0
          • psbiker  

            Bohužel ne. Na cyklostezkách se to množí na těch rychlých ‚koloběžkách‘, rychlost kolem 50. Už jsem viděl i pár blbů na kole, nulové znalosti jak na tom jezdit, ale hlavně že má čip a hraje si to na motorkáře :)

            0 0
            • Cavendish  

              Ráno sem jel Jihlavou, po stezce pro chodce a cyklisty, podél řeky do práce. Jel sem 25–27km/h a v tom kolem mě v moto helmě a oblečení profrčelo tohle. Ověšené brašnami a podle toho jak mě ujížděl tipuju rychlost tak 35km/h.

              Skvělá to věc no

              1 0
              • Vilém  

                Jeste lepsi je, kdyz se na tom prohaneji duchodci kteri nemuzou chodit, jedou bez helmy, rukavic, pudu sebezachovy. Prodali jim to jako kolobezku, na kterou neni treba zadny ridicak, proste nic.

                pritom by to melo mit znacky a platit pro to stejne podminka jako pro moped.

                2 0
                • Tomcat  

                  to řeší policajti až v momentě kdy to nabourá. Za léto mám pocit, že v novinách byly asi tak dva tři případy kdy s tím někdo nabourali do auta a najednou se zjistilo, že je to motorka.

                  0 0
              • mr.garisson  

                Jo, tohle jsem předjížděl na silničce, když jel po cyklostezce, kde je zároveň při vjezdu jasně značka zákaz motorovým vozidlům a míjel jsem ho až kolem 40 kmh. Navíc bylo jasné i slyšet, jak tomu přidal, protože jsem ho dojel asi v 34 kmh. :D

                Tady vidíš, jaký dezoláti to řídí.

                0 0
              • psbiker  

                Ta věc váží 55kg, nechtěl bych se s tím střetnout ani při 10 km/h.

                1 0
              • Foose  

                Taky Dost často na tom dlouhém stupátku tatínci vozí svoje děti.

                0 0
              • Japhy  

                Tohle má jeden místní notor, už má svý pravidelný kolečko převážně po cyklostezce, který jsem se pokusil odpozorovat a kolem 11 dopoledne už má v sobě tak 4 kousky. A prakticky s tím nic dělat nejde a nepůjde. Dokud někoho nacamranej nesejme.

                0 0
          • Kaire  

            Ty mě taky s*rou. Jezdí 50km/h+ na městských cyklostezkách kde se učí jezdit děti.

            1 0
            • xtonda  

              Městská cyklostezka je pořád pozemní komunikace sloužící dopravě s rychlostním limitem 50 km/h. Není to dětské hřiště.

              1 0
              • mr.garisson  

                Jo ale motorky tam nemaj co dělat. Navíc cyklista, který ede vlastními silami 30+, tak už musí něco umět.

                0 0
              • Kaire  

                Když na ní jede víc jak 25km/h a má výkon víc jak 250w je brána jako motocykl a ten na značenou cyklostezku určitě nesmí.

                0 1
                • Janes  

                  Ale ho no, v 25ti se ti musí pouze odpojit přípomoc, o maximálce se v omezení elektrokol nikde nepíše ani slovo. To mám jako celej kopec probrzdit?

                  0 3
                  • Vilém  

                    Neni to nahodou vlakno o kolobezkach, takze mluvi o kolobezkach?

                    0 0
                    • Janes  

                      Je, ale proč je tu tedy tolik hejtů na e-kola?

                      0 2
                      • HonzaRez  

                        Že by prostě přirozená reakce rozumu na umělý konstrukt…?

                        0 0
                      • Tomcat  

                        A co opačně a proč by nemělo? Nebo kde se bere ta představa jak je mají mít všichni rádi , všichni je mají obdivovat, všichni je chtějí a jak jsou užiteční?…

                        0 1
                        • Janes  

                          Přečti si ten dialog celý, pak se zamysli, a udělej to tak pokaždé, než něco napíšeš.

                          0 0
                • xtonda  

                  Pokud nemá sedačku, tak ne.

                  0 0
              • MatS  

                Nemáš tak celkem pravdu:

                https://www.dopracenakole.cz/…h-cyklotrasa

                0 0
                • xtonda  

                  Nějak nevidím kde je to co sem napsal ve sporu s tím článkem

                  0 0
                  • MatS  

                    Sorry, blbě jsem si přečetl tvůj post. Beru zpět.

                    0 0
              • Cavendish  

                Jenže drtivá většina komunikací není čistě cyklostezka, ale stezka pro chodce a cyklisty. A tam už se ti motají pejskaři, maminky s kočárkem, děti…a pak tam jede nějaký takovýhle 50kg hovado 40km/h.....

                0 0
                • xtonda  

                  I ta smíšená stezka je pořád pozemní komunikace sloužící dopravě a ty tebou uvedené skupiny ji smějí využít, ale nikoliv se motat. Bohužel realita je taková jakmile někam nesmí auta, tak tyto skupiny rezignují na jakoukoliv obezřetnost a chovají se dost nemožně.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Padesát je dobrý ;-) U nás můžeš na cyklostezce procházející obcí maximálně 25 km/h :-)

                    0 0
                  • gerrard  

                    No já dost často poslední dobou pozoruju, že už serou i na ty auta a vlezou ti pod něj i když tě vidí.

                    0 0
              • borda  

                Aha. Takže, dle platné legislativy, existuje nějaký dopravní prostředek, vybavený motirem, na kterém kdekoli můžeš jet 50(plus, to zduraz ují, to jsi, pokud, v příspěvku, na který reaguje, poněkud přehlédl…)?

                Který konkrétně prosím?

                Určitě mě nespokojí odpověď, kterou predjimam… :)

                Že ty jen tak trošičku provokuje, což? :)

                0 0
                • orm  

                  Ja to uplne nezkoumal, ale uz nekolikrat se tu na foru objevilo tvrzeni, ze osobni dopravniky (ruzne jednokolky, motorizovane scateboardy, …) nemaji rychlostni a vykonnovy limit.

                  0 2
              • borda  

                Jinými slovy – reagujes na tak trošku vytrzeny kontext, a ještě jsi mi, jistě nedopatřením, přehlédl drobné plus v textu autora?

                Ale tak působit chytre na netu a hlavně Teda citovat… Chápu… K nezaplacení :)

                0 0
          • borda  

            Evidentně není. Pravidelně na cyklostezce u Labe v Pardubicích vidavam borce v černý integrále, nemze se s tím, a ještě jezdí tam zpět. Nechápu. Na El kolobe pro zábavu? No…

            0 0
      • roman 3D  

        a tolerance 2 pivka legál

        0 2
      • HonzaRez  

        Každý si může zvýšit limit na 1000 Km/h. Ale jen u sebe doma na zahradě…

        1 0
        • Vrci  

          nebo na závodní trati v Brně, Hradci, Mostu… A tam pěkně na podvalu nebo v kufru auta.

          1 0
    • Breakpain  

      Souhlasím, ale teda nad 25 je to úchylárna, kdyby se to řešilo třeba od 35 / 40 km/h …

      0 4
      • cubista  

        Ještě tak rok, dva, velký nárůst kolizí a úrazů a ekoloběžky v rušných městech se spolu s ekoly přesunou na silnici, kam jako motorová vozidla patří.

        1 0
        • mr.garisson  

          Přesně a vo tom to je. A přitom stačilo dodržovat stávající ustanovení a nejezdit na nelegálních vehiklech, kde se nemá…

          1 0
      • krabica  

        Když chci jezdit rychleji, tak holt jezdím po silnici na motorce…

        0 0
        • Breakpain  

          Já neřeším kde, jen že ta hranice 25 km/h mi přijde ujetá ;-) …

          1 1
          • krabica  

            Ber to tak, že na tom může jet i malé děcko, nebo někdo skoro nad hrobem…

            0 0
            • Melvin  

              Přesně, kdo chce jezdit rychleji tak ať si koupí motorku. V tom mu nikdo nebrání. Tady tohle ojebávání mě celkem sere. Koupím si morotku, která se tvaří jako kolo a pak s tím jezdím po cyklostezkách nebo po horách.

              2 1
            • Breakpain  

              Což mi není jasný, jak pořeší ručení :-) … to není řidičák .

              0 0
            • jeniiiik  

              Byl jsem u jedné předváděčky koloběžek. Tak deseti, dvanáctiletý kluk na tom lítal tam a zpatky. Pak přijel ke stánku a borcovi říkal, strejdo, strejdo, jel jsem sedmdesát… To nechceš.

              1 0
              • Esi  

                Je spousta “koloběžek” které jedou kilo a mají výkon nad 1,5kW v každém kole, předpisům to samozřejmě odporuje

                0 0
                • xtonda  

                  Jakým předpisům? Konkrétně.

                  0 0
                  • Esi  

                    Tuším ze elektrická kolobezka aby to byla kolobezka musí být omezena na 25km/h a mít max 1kW výkon. Když je přes je to elektricky skútr, tak ze řidičák, technicak, homologaci a číslo. Jistý na 100% si teda nejsem

                    0 0
                  • borda  

                    I já se tě výše konkrétně ptam :)

                    Trolit umíš hezky. Což o to :). Úplně konkrétně :) :)

                    0 0
              • Breakpain  

                No a to mi chces rict, zes jako kluk jezdil z kopce 30kou? My to vzdy valili co to slo a slapali jak o zivot na favoritkach :). Myslim ze neco kolem 50–70 by to hodit mohlo. Obcas jsem se vyvaleli ve skarpe, jednou jsem skoncil ve zdi a taky ziju ;) …

                Na babete jsem to poslal taky do zdi a slava, stale tu jsem ;) …

                Pointu chapu, ale decka si najdou cestu ;) …

                0 0
                • Esi  

                  Mám od policajtu oficielne změření na silnicce 88km/h trochu problém byl ze to bylo v obci a byla tam nějaká zapomenuta třicítka :-) bylo mi 17 neměl jsem s sebou ani obcanku tak jsem dostal jen kázání. V mírné části jsem šlapat jako o život aby to vylezlo tak vysoko :-)

                  0 0
                  • Breakpain  

                    To je o cem mluvim … mlady ucho si cestu najde … jako rodic jen doufas, bo vis :) …

                    0 0
                    • Esi  

                      No jasne, už jsem starý vocas, děti teď proste moc kontrolujeme, určitě nejsem lepší dceři je skoro 20 a když není v 10 doma rak ji taky píšu kdy přijde. Nicméně ať napíše co napíše odpovídám jen OK. Jako mladý jsme vymysleli spoustu kravin, nikdy se naštěstí nic vážného nestalo, max to spravilo par stehu. Nejvíc jsem si najednou pořídil 12 ale to byl hokej to se nepočítá, v helmě přece umí hrát každý blbec :-)

                      0 0
                      • Breakpain  

                        No jako me jebne, jestli se v puberte doziju sveho dvojnika. „Ahoj mami,vse oka, dorazim rano“.

                        0 0
                        • Esi  

                          Já na dotazy kdy prijdes odpovídal zejtra :-) měli jsme to jednoduché, nebyly běžné mobilní telefony. Mě to čeká ještě jednou, holce je skoro 20 ta už má rozum, klukovi je 11 tam to teprve přijde :-)

                          0 0
          • JirkaVe  

            25 km/h je zhruba rychlost, kterou na rovině trvale udrží méně zdatný cyklista. Pro mě je tato rychlost zcela v pořádku jako limit pro motorové věci, které se berou jako ekvivalent cyklistů.

            6 0
            • Janes  

              U mně je nesmysl házet řádná ekola do jednoho pytle s různejma bastlama, natož ještě s ekolobkama

              1 1
              • mr.garisson  

                Ale legislativně to tak prakticky je. Je potřeba se dívat z opačného gardu. Jde o motorové vozidlo s výjimkou, která stanoví jeho provoz a při splněnní podmínek se jedná o jízdní kolo.

                Nesplnění kritérií = nehomologované motorové vozidlo.

                0 0
                • Janes  

                  Není, jediné, co splňuje legislativu, jsou nečipovaná ekola.

                  0 0
                  • mr.garisson  

                    Je fakt, že u těch koloběžek si nejsem až tak jistej legalitou čehokoliv, u kol je to jasné.

                    1 0
    • MatS  

      Vůbec se tomu nedivím. Ty šílenci na tom jezdí kde se jim zamane, bez jakéhokoliv strachu. Navíc dost často vyšší rychlostí, než z výroby. Není to slyšet a neštěstí je pak hned.

      V sobotu jsem ve vesnici na silnici potkal magora na el. jednokole šinoucího si to proti mně 50km/h. Žádné ochranné prvky, nic. Chvíli jsem koukal, co to proti mně frčí. Stačí nějaká blbá nerovnost na silnici, pes, kočka apod. a mám ho v předním skle. Jako to fakt už není normální.

      1 0
      • xtonda  

        A kde na tom teda tou padesátkou má jezdit, než na silnici?

        1 0
        • MatS  

          Obávám se, že ten prostředek není bezpečný pro takové použití a rychlosti, proto na silnici a ani cyklostezku nepatří.

          Nechápu, proč vše co umí jet rychle, by mělo hned jezdit na silnici. I tam platí určité předpisy a vozidla musí splňovat technické a bezpečnostní požadavky. Jinak v tom bude holubník. Bohužel legislativa je dost pozadu vůči těmto vozítkům.

          1 0
          • DDDD  

            Tak legislativa tradičně zaspala (jako třeba stavení předpisy a elekroauta). Ale když vidim, jaký je problém 1,5m odstup, tak se trochu děsím, na co ti naši géniové přijdou. O Kupkovi jsem měl trochu lepší mínění /:

            0 0
    • jecnak  

      V Německu to už řeší právní úpravou pro pedelec vozidla – rychlá elekrokola a další motošlapohyby.

      0 0
      • mr.garisson  

        Jen doufám, že tohle bude brzo u nás, budou to kontrolovat a budou to pokutovat.

        0 0
        • BabbaJagga  

          Rád bych taky doufal, ale ze zkušenosti soudím, že místo toho, abychom rozumnou věc převzali, tak zase vymyslíme nějakou českou cestu = paskvil.

          3 0
    • DDDD  

      Já bych uvítal i nějakou obdobu na normální kola. Pojištění odpovědnosti co má každý k pojištění domácnosti není až tak robusní pojistka jako klasické povinné ručení. Ideálně na osobu, třeba jako doplněk k pojištění auta.

      1 0
      • xtonda  

        To už mě taky napadlo, volitelné pojištění odpovědnosti dané zákonem bych si na kolo pořídil, když vidím co stojí pojištění mopedu by to stálo tak jednu dvě stovky.

        Pojištění odpovědnosti z běžného života není dané zákonem, takže si pojišťovny tam mohou dát výluky jaké chtějí, vztahuje se to na širší spektrum škod a pokud nechci nějaké další pojištění jako třeba domácnost, tak to stojí nesmysl nebo to vůbec nejde uzavřít.

        1 0
        • DDDD  

          Právě. Taková ta tradiční hláška, že jsme pojištěný mě vždycky rozesměje. Jsou tam malé limity a přesně jak píšeš, pojišťovna tam může mít spoustu výluk (a kdo čte pojistné podmínky…)

          0 0
    • borda  

      Už aby to bylo.

      Ale jak tak koukám, on je z toho vždycky nějakej kreten vyseka '(

      1 0
    • Melvin  

      Myslím, že tohle se tu krásně hodí. Ambulance plní e-koloběžkáři. Jezdí riskantně a bez helmy.

      Jsou méně stabilní než kola a mnohdy dosahují poměrně velkých rychlostí. Přesto na nich velká část jezdců neužívá přilby. Jezdci veteránských kategorií si ne vždy uvědomují své limity dané věkem, obezitou a nízkou svalovou silou A tohle bych řekl, že mnohdy platí i pro e-biky.

      Jsem rád, že se o tom aspoň píše a třeba se to jednou začne trochu řešit a nastaví se nějaké rozumné pravidla. Jinak osobně jsem ani nevěděl, že Koloběžka stejně jako kolo patří na silnici, nikoliv na chodník. Ta představa, že všichni koloběžkáři kličkují mezi auty je docela děsivá. Chápu to u e-koloběžek, ale u obyčejných bych řekl, že je lepší ten chodník. Když si vezmu kolik dětí jezdí na těch malých skládacích.

      0 0
      • Breakpain  

        No, tak at plni :) … kazdej ma prece svuj rozum ;) … Kdo se jednou zmasi, ten si pak da vetsi pozor. Lepsi nez tisic predpisu ;).

        0 0
      • Vrci  

        Koloběžka a jízdní kolo patří jen a pouze na silnici. Přez chodník smí přejet pouze při vjíždění do prostoru mimo komunikaci (parkování na zahradě) stejně jako auto.

        Zrovna tak platí, že lyžař a bruslař je chodec, takže patří na chodník a pokud ten u silnice není tak na levou stranu, ale to nerespektuje vice než polovina chodců.

        0 0
        • Krov  

          Že bruslař je oficiálně chodec je sice pravda, ale představa, že nějaký speedař jedoucí 40kmh pojede vlevo, je dost děsivá.

          0 0
          • Vilém  

            Parkrat uz jsem takoveho magora na silnici potkal. Nebylo to nic moc, vcelku me prekvapil.

            0 0
          • Zvanty  

            To sice ano, ale u nás bruslí pravidelně jedna paní cca. 190cm se sluchátky a zabírá až 3/4 pruhu. Už jsem jí marně vysvětloval, že by pro ni bylo lepší bruslit vlevo, když uvidí auto může třeba prinožit, se sluchátky to auto za sebou vůbec neslyší a jednou jsem jí málem přejel nohu, když jsem ji předjížděl. Najela asi na kamínek a dostala se až do protisměru.

            1 0
      • xtonda  

        E-bike není míň stabilní než klasický bike, díky motoru ve středu a baterce v rámu to má těžiště níž a naopak je to stabilnější.

        Na elektrické kolostojce s malými kolečky a krátkým rozvorem je pád na hubu daleko snazší,

        1 0
        • Melvin  

          K e-bikům jsem myslel spíš tu čas o přilbách a fyzické kondici. Rovněž ovládání toho kola je kapitola sama pro sebe. Ono horská služba by mohla vyprávět, kolik přibylo případů nehod/úrazů na e-bicích.

          0 0
          • Janes  

            Rozhodně méně, než ve městech na ekolobkách.

            0 0
          • Esi  

            Tak u těch e-kolech je jen problém v tom ze se lidi kteří neumí jezdit na kole dostávají do míst kam by se normálně nedostali a potom neumí z kopce brzdit a podobně. Pokud si ekolo pořídí někdo kdo jezdil cely život na kole a kvůli věku nebo nějaké jiné zdravotní komplikaci není schopen jezdit bez pomoci tak v tom žádný problém není a pokud to kolo provozují převážně po silnici a polních cestách ve stylu jedu na výlet, tak už vůbec ne

            2 1
            • Janes  

              Yes

              1 0
            • Vilém  

              Bohuzel je ale vetsina tech, co na kole nikdy nejezdili, podle toho to taky vypada.

              0 0
              • Esi  

                Ano to mas bohužel pravdu. Tata je teda z té části kdy cely život jezdil a teď už občas taky elektrokolo, když má v plánu výlet víc než 60km už bere ekolo

                0 0
        • Vrci  

          Díky motoru ve středu a baterii v rámu je celá soustava mnohem těžší a ve vyšších rychlostech, kterých dosáhne z kopce mnohem snáze je pak v zatáčkách složitější na ovládání. Tuším, že se tomu říká hybnost.

          3 1
          • MlokCZ  

            A teď si představ, že v reálu to mám všechno přesně naopak:

            Vyšších rychlostí na ebiku ve sjezdech (ani po asfaltu) oproti klasice nedosahuju, protože na ebiku mám pomalejší pláště (a to tak v rámci standardního osazení má skoro každý, tak to výrobci běžně osazují) a to nepatrně převáží tu větší hmotnost (vyzkoušeno na mnoha desítkách sjezdů v partě, kdy na ebiku jsem oproti ostatním pomalejší než když vezmu klasiku).

            Na ebiku mám výrazně výkonější brzdy (čtyřpístky s 203mm kotouči, na klasice i na fullu jen dvoupístky se 180/160mm kotouči) a to zase ještě na těch lépe držících pláštích. Tedy i přes o 9kg větší hmotnost (full ebike oproti full klasika pro moje konkrétní kola) to brzdí lépe.

            V zatáčkách se cítím lépe na ebiku a to ze dvou důvodů:

            • opět ty lépe držícící pomalejší pláště
            • a pak ta zmíněná hmotnost, ta vůbec není jen nevýhoda, ale také výhoda. Větší setrvačnost je sice v zatáčce nevýhoda, ale to není zase až takový rozdíl (u mě je soustava jezdec + kolo o 10% těžší)
            • větší hmotnost kola s dobře umístěným těžistěm napomáhá dostatečnému zatížení obou kol, na klasice tak mám daleko častěji málo zatížené přední nebo zadní dle konkrétní situace a musím si na to dávat daleko větší pozor
            2 1
            • orm  

              A ted vystrc hlavu z pisku a podivej se jaka je majorita ekol u nas. Opravdu to neodpovida tve vybave.

              1 2
              • MlokCZ  

                To vůbec není o konkrétní mojí výbavě.

                Třeba v neděli na celnici (stánek v Krušných na hranicích) jsem pozoroval projíždějící a parkkující éčka, bylo jich tam opravdu hodně (desítky).

                A skoro všechna měla ještě terénější pláště než vozím já, protože většina tam nechá to s čím to koupí (a já tam extrém, co tam byl v origiále, tedy Magic Mary v softu a HD v softu nenechal). A dobrá byla třeba kombinace 160mm full s Eddy Current a dle prachu na vidlici a tlumiči využito cca 4cm zdvihu, tedy možná pár mm nad sagem. Takových tam brázdilo lesní dálnice bez i jen nakouknutí do terénu mraky jezdců.

                Ale je úplně jedno jakou kategorii ebiku a kde budeme pozorovat. Na ebike se prostě obecně dávají výrazně terénější pláště než na srovnatelnou klasiku a to ve všech kategoriích ebiků. Tedy třeba v jezdivé kategorii by u klasiky byl nějaký trek s něčím užším a rychlejším a srovnatelný ebike je osazený třeba Smart Samy a to hned často 2,6".

                A pro osazení to platí také, i na levnější ebiky se často dávají čtyřpístky, i když třeba nějaké nejelvnější. A když už tam nejsou, tak aspoň větší kotouče se používají v podstatě vždy.

                1 0
                • VojtaXY  

                  Ctyrpistek je vic nez dvojpistek.

                  Cim vic prouzku, tim vic Adidas.

                  Marketing prodava.

                  0 0
                • roman 3D  

                  ano, smart sam 2.6, mám z nich radost jak krásně jedou a pro mě velmi dobrej univerzál

                  0 0
    • Hykal  

      Pořád jsem nepochopil jak můžou být ekoloběžky u nás legálně používané. Z hlediska legislativy je to bráno stejně jako kolo s přípomocí a to nesmí mít ruční plyn. ( nebo teda asi max do 6 km/h pro tlačení kola do kopce). Neřeším to jestli je to fajn dopravní prostředek, ale to, že se to tu provozuje mnoho let bez jakékoliv právní úpravy.

      0 0
      • xtonda  

        Proboha další právní kutil. Jednak to z hlediska legislativy není totéž, elektrická kola mají v nařízení EU 168/2013 výjimku se známými limity 25 km/h a 250W, vozidla bez místa k sezení, tj. „koloběžky“ to mají bez omezení, viz body h) a j).

        Zrovna tak je nesmysl, že nesmí mít ruční plyn. Je tam pouze uvedeno, že když cyklista přestane šlapat motor se vyřadí z činnosti. Starší a levná kola, která nemají snímač tlaku na pedál, ale pouze snímač otáček někdy mají zároveň ruční plyn, protože dávkování výkonu podle otáček klik moc dobře nefunguje.

        0 0
        • psbiker  

          Mít ruční plyn a ještě být obtěžován šlapáním, takových moc asi nebude. Taky bude zajímavé jak se bude řešit to povinné ručení, když přitom vozítko nemá homologaci. Majitelé 55kg – 45 km/h e-skútrů jsou přitom pořád přesvědčeni, že legislativně mají jízdní kolo :)

          0 0
        • psbiker  

          Ještě mě napadlo, jak jsou legalizovaná kola s pomocným spalovákem? Nikdo na tom nešlape, tak nevím :)

          0 0
          • xtonda  

            Pokud je pohon dodatečně montován nepadá to pod nařízení EU 168/2013, ale pod českou vyhlášku 341/2014. Tam je limit 1 kW a 25 km/h a u spalováku 50 ccm. Podmínka, že to musí vypnout, když se nešlape, tam není.

            Čili na staré kolo namontovat 1kW BBSHD, plynovou páku a jedeš. Pokud to nepojede přes 25 km/h je to legál, nicméně se dá snadno nastavit aby jelo i 50, ten motor to zvládne.

            1 0
            • psbiker  

              V nařízení EU nevidím, že by se nevztahovalo na dodatečnou montáž motoru, nebo špatně čtu. Jsou i názory, že nařízení EU je víc než česká vyhláška :)

              0 0
              • xtonda  

                tak je to nařízení o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly

                Upravuje schvalování typu, ne jednotlivých vozidel. Tedy pokud si někdo na kolo dá přestavbovou sadu elektro nebo spalovací nebo motor s křoviňáku řeší to české předpisy.

                0 0
                • psbiker  

                  „Toto nařízení se nevztahuje na schvalování jednotlivých vozidel. Členské státy udělující taková jednotlivá schválení uznají každé schválení typu vozidla, systému, konstrukční části a samostatného technického celku, které bylo uděleno podle tohoto nařízení, a nikoli podle odpovídajících vnitrostátních předpisů.“

                  Ta druhá věta o jednotlivých schváleních by se dala pochopit i tak, že stále platí nařízení EU, tedy ne česká vyhláška. Ale nevím, školy nemaje.

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Vidim tam rozpor v tom , že schválené vozidlo k provozu na veřejných komunikacích v EU . Neurčuje za jakých podmínek to může občan řídit a kde řídit.

                    Nebo jinak platí nařízení EU , pokud není v rozporu s členským předpisem. Pak platí členský předpis. Nejdřív občan musí splnit lokální předpis/nařízení a pak si může stěžovat na rozpor a dosáhnout , nebo nedosáhnou to souladu.

                    0 0
                    • psbiker  

                      Nejspíše se zatím budou kutilové spoléhat na českou vyhlášku, i když je možná v rozporu z nařízením EU. Podle mě má vyšší právní norma přednost, tedy nařízení EU je nad vyhláškou. Když si třeba někdy budu chtít vozítko nad 250w, 25 km/h registrovat, tak to asi nepůjde. Stejně tak ty ‚koloběžky‘, co už některé mají maximálku nad 100 km/h.

                      0 0
                      • Tomcat  

                        Nevim co kutilové , ale naprostá většina uživatelů se spoléhá na to že PČR tohle nekontroluje. A to ani technickou způsobilost, ani používání v rozporu s předpisy.

                        0 0
                        • psbiker  

                          Uživatelé jsou v klidu, prodejce jim řekl, že mají legislativně kolo. Výkon 4kW, rychlost 80 km/h a šup na cyklostezku..

                          0 0
                          • Tomcat  

                            Samozřejmě do momentu než se rozšvihají a pojišťovna si zrovna dohlédne na to jestli to bylo ok. Případně z vezmou do zahraničí na dovolenou lenou a pak se diví a platí…

                            0 0
          • Hykal  

            podle Vyhlášky č. 341/2014 Sb. Příloha č. 12

            8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

            1. bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
            2. pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
            3. jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
            4. v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců

            větší než 50 cm3

            1. maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
            2. montáž pohonného systému – motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si

            nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

            0 0
          • Vilém  

            Ty jsou legalizovany mnoho roku pred tim, nez se vubec objevily soucasne elektro vehikly.

            0 0
            • psbiker  

              1 kW motorek a bez toho obtěžujícího šlapání. Diskriminace éček. Ale zas kdo by to chtěl, smraďocha :)

              0 0
        • Hykal  

          Tak díky za vysvětlení, když jsem teda ten právní kutil, tak tomu stejně nerozumím. Stejně jako tomu nerozumí ti co o tom píšou články v novinách. A stejně jako se v neorientují ani policajti.

          To, že je elektro koloběžka považována za jízdní kolo jsem čerpal z článku https://www.pravoprovsechny.cz/…ice-nemecku/ je z 16. 8. 2021.

          0 0
          • xtonda  

            V zákoně o provozu je sice uvedeno, že pro koloběžky platí to co pro kola, ale to tam je od doby, kdy tyhle motorové verze vůbec neexistovaly. Tyhlety elektrické koloběžky koloběžky vlastně nejsou, kdo se na tom odráží nohou? Často to má baterku ve stupátku a takovou výšku nášlapu, že je to pro koloběh reálně nepoužitelné.

            Samozřejmě, že protože se tomu obecně říká koloběžka i když se na tom nekoloběhá, se může stát, že i policajt to bude považovat za koloběžku, a dále bude uvažovat, že koloběžka je jako kolo a tedy to nesmí jet rychlejc než 25 km/h.

            1 0
            • Hykal  

              To že je naše legislativa v tomto ohledu pozadu není jenom můj názor. Jako řidič nebo cyklista bych měl znát současné pravidla a ten kdo jede na ekoloběžce to u nás netuší co vlastně může, nemůže nebo musí.

              https://www.pravniprostor.cz/…ne-setkavame

              0 0
              • xtonda  

                To, že naše legislativa nereaguje dost pružně a tak tyhle vozítka jsou v jakémsi právním vzduchoprázdnu je fakt.

                0 0
              • Tomcat  

                V závěru ovšem je chybná úvaha ve vyjmenovaných společenské prospěšnostech. Viz. Švýcarská zpráva , že ekola a ekoloběžky nesnižují počet aut( jízd osobním vozem) ale snižují počet jízd na klasickém kole koloběžce.

                1 1
                • HonzaRez  

                  To zní až příliš logicky, z toho prezidentskou kampaň udělat nelze…

                  0 0
    • va-bo  

      Ted sem se vratil ze svihu. Z kopce me predjel borec na kolobezce. Kdyz sem se snazil, tak z kopce jsem mu stacil, ale do kopce mne v pohode ujel, jel 40 furt. Musim vic trenovat. Jestli si nekdo mysli, ze duchodci na e- bajkach jsou nebezpecny, tak zaspal dobu.

      3 0
      • Esi  

        Nezaspal, spousta důchodců na ekolech je nebezpečná, jen ty kolobezky jsou ještě nebezpečnější

        5 2
      • Tomcat  

        Než se mu to snažit nandat, bych spíš radil změnit trasu. Když se dole rozšvihá, tak ad u toho nejseš..... …lepe řečeno bylo by dobrý kdyby dlouho u toho nikdo nebyl.

        1 2
        • va-bo  

          Jel do Skodovky na nocni, tak spechal. To chapu. Taky sem tam hakoval.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.