Pedály - závit pravý / levý. Mýtus?

32 nepřečtených
  • Jaroslama

    Výrobci kol i servisy dodržují zásadu levý závit na levou kliku a pravý na pravou. Důvodem je dotahování závitu při šlapání. Navzdory této poučky však při otáčení např. pravé kliky při jízdě vzniká točivý moment na závit pedálu odporem jeho ložiska proti pohybu hodinových ručiček – doleva! Pravý závit je tím ale uvolňován!!! Nebo mi něco uniká? Mýlím se já nebo celý svět? :-)

    0 0
    • Espen  

      Celý svět :-D.

      2 0
    • nooski  

      Ty zavity jsou kvuli bezpecnosti. Kdyby se kouslo lozisko, tak teoreticky by se pedal mel vysroubovat.

      2 1
      • Jaroslama  

        Ano, to má logiku. Ale zažil jsem i odšroubovaný pedál za jízdy! A zadřené ložisko má u běžných pedálů nicotné důsledky ve srovnání s upadnutím pedálu.

        0 1
        • kubad  

          myslím že tu nejsi od posuzování bezpečnosti :D

          1 0
        • Vrci  

          Samozřejmě, mít nohu v utažené klipsně, na kole převody 53/42 11–22 a zabrat do kopce celou vahou a plnou silou do kousnutyho ložiska, to jsou pro vazy nicotné důsledky. Tenhle standard je trochu starší než Ty.

          2 1
        • novas752  
          1. Evidentně to funguje, pedál se sám od sebe nepovolí, na většině kol je spíš trochu problém je povolit když to chceš.
          2. I kdyby nebyl dotažený a povolil by se, tak neupadne hned z čista jasna než se to vyšroubuje, upozorní to jezdce vaklem. Ano, jsou tak tupý lidi, kteří to nezaregistrujou a pak přijdou s vymletou klikou.
          3 0
      • xtonda  

        Jo to sem někdy v 6. třídě na ZŠ dostal pod stromeček Esku a 25. to šel projet. Pedál měl blbé ložisko a upadl mi zrovna když sem byl ohnutý k řazení, spadl jsem a vzal hlavou o chodník, z nemocnice mě pustili na Silvestra, super Vánoce :-)

        Super bezpečnostní opatření.

        0 1
        • cibi  

          rozhodně si to zmršil při montáži Ty nebo Tvůj taťka.

          Za socíku se kola prodávaly nesmontované (a rozhodně bez namontováných pedálů) a bylo třeba je kompletně projít.

          0 0
    • scortis  

      Taky mi to přišlo že je to opačně.

      Edit: vystvětlení od nooskiho dává smysl (když jsem to posílal jeho odpověď tam nebyla) :)

      0 1
    • Vilém  

      Ano, neco ti unika.

      2 2
      • Jaroslama  

        Viléme, nůžeš mě prosím poučit, co mi uniká? Proto jsem přece toto téma zavedl.

        1 1
        • Vilém  

          Uz jen tim, ze jsi ho zalozil, je jasne, ze ti neco unika. Jestli chces, klidne se v tom vrtej, to je tvuj boj.

          1 4
    • oddie  

      Všichni to dělají špatně a čekají na někoho, kdo jim to řekne.

      3 1
    • oddie  

      Maně vzpomínám na jednu příhodu z února r.1990. To jsem totiž objevil v prodejně U Rotta stát vystaveného jinak ještě furt nedostatkového Favorita a hned po něm skočil. Vítězoslavně jej vyvezl před krám a chystal se namontovat pedály. Levý šel v pohodě, ale pravý ani zaboha. Kolem se zastavilo pár radilů, jestli prej vím, že jeden závit je levej a jeden pravej, na to říkám, že jasně že vím, když už tam mám ten jeden zašroubovanej, ale ten druhej nejde. Zdálo se mi, že ten závit má na začátku nějakej otřep, tak se i radilové shodli, že to mám vzít doma jehlovým pilníkem. No a doma překvápko, v té pravé klice byl opačný závit… Holt jsem koupil novou pravou kliku a přeházel to, ale překvápko tehdy docela velké :)

      0 0
    • matbiker  

      Něco ti uniká, je to kvůli tomu, aby se pedály samy utahovaly.

      https://en.wikipedia.org/…echanical%29

      7 0
      • scortis  

        Mě to pak taky napadlo, jen bych to bez toho gifu na wiki nebyl asi schopen vysvětlit

        0 0
      • Georrge  

        Konecne nekdo kdo vi o co jde.

        Ne jak ty pohadky o zadrenych loziscich a ze ma pedal upadnout :)))

        PS: uz jste nekdy videli lozisko v pedalu tak zadrene, ze neslo nohou protocit? U tak malych lozisek, jake v pedalech jsou, to snad ani neni mozne. Tedy pokud to neni kolo vytazene po dvaceti letech z more…

        0 0
        • Vilém  

          Jak dlouho tipujes, ze se pouzivaji pedaly se zavitem? Myslis, ze tam vzdy byla kulickova loziska? Co treba, ze kola driv nemela volnobezku?

          1 0
          • Georrge  

            Kluzne, valive, kus trubky na osce… to je celkem jedno, ani v jednom pripade si moc neumim predstavit situaci, kdy se pedal jeste nejak toci a najednou dojde k takovemu bloknuti pedalu behem jizdy, ze povolis utazeny (a nejspise take solidne zarezly) zavit pedalu v klice.

            2 0
            • Vilém  

              Stavalo se mi to na pedalech u favorita, coz byla slozenina plechovych vylisku, v kterych byla vlozena kalena miska. Stacilo mit blbe dotazenou kontramatku konusu a pedal se kousnul A to neni zadna historie, navic kola mela vonobezky.

              V dobach furtslapu a kovarske prace si dokazu predstavit, ze to proste byl bezpecnostni prvek.

              0 0
        • DaSnail  

          Ja som videl jak sa na novom pedále utáhla štelovacia poistná matička, pedál sa vyšróboval a odpadol. Dal som tam loctite a odvtedy funguje ok. ;-)

          0 0
        • mr.nikdo  

          Kamosovi se ted na vyjizdce vylomil pedal – spd 540 – loziska vymleta…

          Osa zustala v klice.

          0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Hezky nevedel jsem. A zaroven pri kousnutym lozisku povoli, coz bylo dulezite dokud se jezdilo bez volnobezek a s klipsnama. Teoreticky, v praxi je to dotazene na krev a jeste zarezle tak by povolila spis ta noha.:-)

        Kdo jezdil italsky stredy tak vi ze i u pravy misky je to pravdu dulezite a taky je to z logiky naopak.

        0 0
      • Mr.Pavka  

        Nevsim sem si, ze by v utazenym zavitu byla vule aby to bylo jak rikas.

        0 2
        • Mr.Duck  

          Tak budeš muset nastudovat trochu mechaniky, nebo si ten wiki článek i přečíst. Je to přesně jak říká matbiker. Není tam sice znatelná vůle, ale to neznamená že ten spoj nepracuje.

          1 0
    • bikerGT  

      Populární mechanika pro děti :)

      0 0
    • Jaroslama  

      Vážení, levé a pravé závity na pedálech se začaly používat už na počátku 90. let 19. stol, když se pedály začaly šroubovat přímo do kliky. Kde byly v té době klipsny, nášlapy? Jejich osazení (levý – pravý) sledovalo jen dotahování šroubu. Ke změně muselo dojít mnohem později.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.