• pee.tr

    Další častý dotaz, ale mně se to stalo prvně. Opticky se mi zdá, jako by byla dole mírně stočená směrem ke kolu, ale přehazování funguje jako dřív na všechny pastorky. Stalo se mi před asi měsícem, že jsem si „ustlal“ na asfaltu a i na samotné přehazce (deore) jsou dvě oděrky, jak padla na asfalt. Ohnutá patka by mě nanapadla, když to přehazuje, ale podezření na ni mám z důvodu, že třeba na třetím nejmenším pastorku mi řetěz víc rachtá, než na jiných a i samotné rameno přehazky je mírně podražené ke kolu (i když vypadá rovně). Nevím, jestli to tak má být, resp. jestli to před tím pádem bylo nebo ne. Když se za jízdy podívám, tak horní kladka je zdá se v ose řetězu, ale ta spodní je vybočená blíž ke kolu. A i její usazení je v ramínku jakoby blíž k jedné straně (rozuměj, že mezi řetězem a konstrukcí ramínka není po obou stranách řetězu stejná mezera). Chápu, že pro řešení problému je tenhle popis asi téměř k ničemu, ale kdyby měl někdo nějakou radu, kromě odborného servisu. Dík.

    0 0
    • Kosta  

      jestli doma nemáš ten bazmek na rovnání patek, a odborný servis jsi vyloučil, pak bych patku neřešil, pokud ti to funguje +/- jak má. Patku doma srovnáš jenom přibližně, a pokud ti teď neskáče řetěz sem a tam a jakž takž řadí, jezdil bych a neřešil to.

      0 0
      • pee.tr  

        Dobrá. Bazmek nevlastním. Řadí mi to hůř, ale to jen na větší pastorky z velké pily, což bude shodou okolností pár dní po té ráně nainstalovanými HT2, které zvětšily linku. Jen na tom jednom pastorku víc rachotí řetěz. Zkusím novej. Tenhle mi odešel (132,6) po 200km! :-( Spíš jsem uvažoval nad koupí patky nové, ale abych jí nekupoval zbytečně. I když 2kila by mě nezabily.

        0 0
        • Kosta  

          nová patka tě nevytrhne, patka musí být „správně křivá“, právě proto se rovná na rámu ;-) … Co to bylo za řetěz? 200 kiláků je docela málo :-( … Novým řetězem to z 99 procent nevyřešíš. Pokud se v tom chceš hrabat, tak si ji můžeš zhruba porovnat sám, za zkoušku to stojí a je to zadarmo ;-)

          0 0
          • pee.tr  

            Řetěz to byl můj první HG73 (do té doby jen 53). Právě jsem čekal, že bude třeba malilinko lepší. Už jsem tu o tom psal. Dal jsem vše nové. Kliky SLX, 9tikolo HG50 a řetěz HG73. Po absolvování asi 4 cest do práce a Krále Šumavy (70km) je 132,6mm.

            0 0
          • pee.tr  

            Co myslíš tím nevytrhne? Jako že je blbost jí měnit? Snad je správně křivá z výroby, když je určená pro můj rám, ne? http://www.kupkolo.cz/…,_89716.html

            0 0
            • lidumil  

              No právě že se potom musí „přikřivit“ podle rámu.

              0 0
              • pee.tr  

                To mi neříkej, že si koupím součástku, abych jí pak ještě musel ladit ohýbáním. To snad ne.

                0 0
                • Vilém  

                  To ano.

                  0 0
                  • pee.tr  

                    Možná jsem málo zkoumal kola, která jsem viděl, ale nepamatuju si kolo, který by mělo ta místa, kde se patka šroubuje do rámu jinak, než kolmo k zemi a kolmo k ose kola. Být ot jinak, asi by se dost těžko utahovalo kolo do rámu, když by nedosedlo celou plochou. Tím pádem je mi divný, proč by musel být patka „správně pokřivena“ a ne rovně, jak ji k danýmu prodávají.

                    0 0
                    • Vilém  

                      To ze je ram novy, pripadne neposkozeny, jeste neznamena ze patky na ramu jsou kolmo na osu naboje. Takze i pokud das novy hak prehazky, dotahnes upinak kola, to neznamena, ze je hak ve spravne pozici muci ose kola. To bys musel mit patky ramu prekontrolovany na rovnobeznost a souosost pomoci tzv. zvonku, aby si si moh byt jisty tim, ze staci hak jen nasroubovat a jet. I kdyby ty patky byly zcela rovnobezne a souose, tak hak stejne nemusi byt presne, muze tam byt barva, nejaka nerovnost, proste neco, co zpusobi jeji pohyb po dotazeni upinaku.

                      S servise jsem par let delal a tak ti muzu potvrdit, ze proste novy hak nic neznamena a musi se jeste dorovnat.

                      0 0
                • lidumil  

                  No nemusíš, ale pokud není rovnobežně se zadním kolem, řadí to dost blbě a pozná se odchylka v řádu milimetrů.

                  0 0
            • miloso  

              Akurát včera som narovnával pätku, nie je to ťažké. Dal som reťaz dolu (je to pohodlnejšie) chytil pätku aj s prehadzovačkou do francuzáka pričom som rovnal podľa kladiek a pastorkov. Robil som to prvý krát a stálo ma to asi 10 min práce, ak nerátam následne nastavenie lanka.

              0 0
              • pee.tr  

                Patka tedy asi ohnutá nebude, nebo nepatrně, když to řadí správně.

                Ale jak to je s tím ramínkem? Musí být při pohledu ze zadu (nebo z předu) vždy přesně kolmo k zemi? nebo je mírně podražené směrem ke kolu? To moje teď určitě kolmo není, ale přehazování funguje. Jakoby jen ta spodní kladka byl blíž k drátům, než ta horní. A to ve všech polohách přehození. Právě nevím, jestli to je nebo není nomrální.

                0 0
                • Kosta  

                  moje raménko je taky přihlé ke kolu, docela fest, ale neřeším to, když to funguje, patku narovnám časem :-) Jinak asi nejlepší způsob doma je pomocí druhého zadního kola, které osou našrubuješ místo hazky, já to ještě utahuju šroubem (myslím že je to 15ka klíč), a pak mrkneš shora a zezadu, a rovnáš… jde to v poho, druhé kolo je docela dobrá páka a jde docela poznat kdy to je rovné a kdy ne :-)

                  0 0
                • miloso  

                  Mne to tiež predtým radilo perfektne ale pätka bola viditeľne ohnutá, tak som to pred zajtrajším maratónom zrovnal. Už som to chcel dávnejšie, len sa mi nechcelo :-) Spojnica kladiek by mala ísť pri pohľade zo zadu kolmo k zemi a spodná kladka musí byť jednoznačne ďalej od špíc ako horná.

                  0 0
              • lidumil  

                Těžký to není, i když za přehazku bych ji teda francouzáíkem rozhodně doma nerovnal. Jako nouzovku jsem to udělal na synově kole na horách rukou, jinak doma zásadně rovnákem patek, nebo aspoň imbusem v otvoru pro šroub přehazky. A jak zkontroluješ, že je rovná?

                0 0
                • miloso  

                  Imbus mám krátky, to mi tak nešlo. Normálne nacvakám prehadzovačku (bez reťaze) úplne hore a keď natiahnem ramienko na pastorok vidím, či sú obidve kladky na pastorku a či sú s ním rovnobežne. Potom sa pozriem zozadu a rovnám aby bola pätka rovnobežná s 11z pastorkom, prípadne aby obe kladky boli v jednej rovine s pastorkom, toto skontrolujem aj s nahodenou reťazou. Určite to nie je na 100% percent presné ale viem s akou ohnutou pätkou sa dalo perfektne radiť tak 96% narovnanie je úplne v pohode, rozhodne to horšie radiť nebude :-)

                  0 0
              • MirosPikos  

                Kdysi jsem patku srovnával tak, že jsem sundal přehaz a místo něj našrouboval osu ze starého kole, aby bylo hezky vidět, jestli jde osa rovnoběžně s osou kola, od oka jsem to vyrovnal a bylo to lepší. Ale přeci jen je to hliník, takže třeba rovnat opatrně :)

                0 0
        • Deus  

          To jako při 132,6 vyhazuješ řetěz? Vždyť to je lehce zajetý. Ty si to neber osobně, ale někteří talenti ani neumí správně měřit posuvkou menší jednotky než jeden milimetr a pak vyhazují řetězy, na kterých bych já najel ještě hodně stovek kilometrů.

          0 0
          • pee.tr  

            Měřit umím, mám na to i školy :-DD. Ale je mi líto těch všech ozubených kol, když slyším, jak to běží hlučně. Až ty převodníky a pastorky budou mít 3000 nebo 5000 km, tak to nebudu řešit, ale když jsou nový, tak mi to přijde jako rasovina.

            0 0
            • Deus  

              Tak těch řetězů nasbírej alespoň pět a já je od tebe za cenu poštovného plus něco málo k tomu klidně koupím.

              0 0
              • pee.tr  

                ;-) Už mám jednu HG53 s 132,5 taky odloženou. Ještě mám dvě nový HG73, tak je tam nandám a až budou všechny na 132,6, tal je zase protočím. Ono tu větší hlučnost asi budou mít na svědomí dvě věci. Jednak ta změněná přední řetězová linka a za druhý taky to zešikmený ramínko přehazky (ať už je nakřivo kvůli čemukoli).

                0 0
                • Zdenda CUBE  

                  Opakuješ tady po několikáté, že se ti změnila řetězová linka změnou středu. To by také na zvýšení hlučnosti na pastorcích mohlo mít vliv. Bude potřeba doladit jemně i hazku.

                  0 0
                  • pee.tr  

                    Změnu hlučnosti větším křížením řetězu ano, ale doladění přehazky mě nenapadlo.

                    0 0
                • pee.tr  

                  Tak jsem možná zjistil, v čem bude ta hlučnost řetězu. Nebo aspoň částečně. Konečně jsem umyl kolo a sundal řetěz a koukám na to odírání ramínka viz. foto. Čím to a co s tím? Jedná se o spodní kladku a vím, že když je na ní řetěz, je právě přimknutá k té straně, kde to je odřeno.

                  http://img173.imagevenue.com/img.php…

                  http://img216.imagevenue.com/img.php…

                  0 0
                  • pepek  

                    Vypadá to, jako by šroub hazky byl narvaný v tý patce nakřivo

                    0 0
                    • pee.tr  

                      Nevím, jestli ti dobře rozumím co myslíš. Pokud ano, tak šroub jímž drží přehazka je dobře. S tím nikdo 5 let od koupě kola nehýbal. Ještě doplním, že ma napadlo, jestli tu kladku nevychuluje to, že se mi změnou převodníků zvětšila řetězová linka vpředu. Ale zas je divný, že pokud by tu hlučnost řetězu dělalo opravdu toto, tak by neodpovídalo, že rachtá víc při zařazení menších pastorků, tady naopak řetěz běží nejrovněji při použití velkého tácu vpředu.

                      0 0
                      • pee.tr  

                        Hlučnost řetězu přestala po nasazení nového. Ovšem dávat nový řetěz každých 300km, to asi nebudu. Třeba až se trochu ojede kazeta, tak i řetěz se 132,7 pojede tišeji. Mám 3×HG73 a 1×HG53, zkusím je tam postupně točit do 132,7 a pak zase začnu tím prvním, to už by mohla být kazeta lehce ojetá.

                        0 0
    • stan.zak  

      Nedávno mi začal přeskakovat řetěz. Nejspíš odlétnuvší kámen, protože jsem jistil zásek na hozce; taky pohledem zezadu na kolo byla patka ohnutá. Po několika pokusech srovnání patky jen zastrčeným inbusem „podle oka“, které nezafungovaly, jsem patku srovnal takto: hozku jsem odšrouboval z patky (nic jiného není potřeba demontovat ani rozpojovat), do patky místo ní našrouboval celé přední kolo bez upínáku, a hle – i když se předtím měřeno jen očima jevila patka jako jakžtakž srovnaná, s našroubovaným kolem bylo hned vidět, jak je křivá. Srovnal jsem ji tedy pomalým tahem tak aby kolo našroubované v patce bylo rovnoběžně (horizontálně, vertikálně i šikmo) se zadním kolem. Od té doby je po přeskakování řetězu. Při zpětné montáži hozky pozor na dorazový šroub u oka hozky http://www.ivelo.cz/…azovacky.jpg , sloužící k seřízení vzdálenosti horní kladka – kazeta.

      0 0
      • pee.tr  

        Takže rameno přehazky má být ideálně rovné (kolmo k zemi)? A pokud by po tomto tebou popsaném způsobu narovnání patky bylo rameno pořád křivě, znamenalo by to, že je ohnuté ještě něco jiného.

        0 0
        • Vilém  

          Pokud je zarucene srovnany hak a presto nesmeruje ramenu rovnobezne se zadnim kolem, tj. kolmo k zemi, tak je pokroucenej saltr.

          0 0
        • stan.zak  

          No, polohu vůči zadní kyvce, tedy rámu, ani vůči „zemi“ jsem neřešil. Aby to fungovalo správně, je důležitá kolmost (či souosost) soustavy kazeta/hozka.

          0 0
    • gaston  

      zneuziju treath.

      retez mi strili jen na jednom, nebo, dvou koleccich vzadu (prostrednich, takze c.4,5) na malém a strednim prevodniku, memuzu se dostelovat tak aby to nestrilelo. je to jen pod silny zaberem. pokud to zkusim na „sucho“ tak to radi uplne v pohode pokud jedu z lehka tak taky, ale pod zaberem to strili jako vztekly.

      cim pak by to mohlo byt?

      dik G.

      0 0
      • Vilém  

        Ojety 2 pastorky. Moje kazety taky vzdy skonci tim, ze ojedu pastorky, ktery jezdim nejcasteni, zbytek je v poho.

        0 0
        • stan.zak  

          …nejlépe je mít známého, který více sjíždí jiné pastorky než ty, a kazety kupovat s ním na střídačku :- )

          0 0
          • Vilém  

            Jo to by byl idealni stav:) Ted mam vsak prevazne XT a ojizdim pastorky, ktery jsou na unaseci:( Driv kdyz jsem jezdil kazety z jednotlivych pastorku, jsem to resil tak, ze jsem si v servise ve srotu vzdy vyhrabal par kazet, z kterych jsem poskladal neco funkcniho. Ted zase nemam cas na jezdeni, kol mam dost, takze nez ojedu ty svoje pastorky, tak to trva hodne dlouho:)

            0 0
        • gaston  

          no… menit kazetu na zkousku… asi si „pujcim“ od manzelky na zkousku

          0 0
    • jan.novak  

      Nemáte někdo z Brna napůjčení ten rovnač patky ?

      0 0
      • saddik  

        Uvažoval jsem nad jeho koupí a nakonec jsem si to rozmyslel – celkem solidně můžu rovnat druhým zadním kolem (prostě druhé zadní kolo – ideálně bez pláště – našroubuješ místo přehazky, pokud má závitovou osu), není to sice tak komfortní, ale vzhledem k tomu, že samotné upnutí hazky do patky může způsobit odchylku vůči situaci s rovnákem, tak je to podle mě přesné dost. Navíc pokud je patka nebo oska upínáku trochu křivá, tak si to sedne pokaždé trochu jinak jen když se vyndá a zandá zadní kolo.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.