Ahoj, před nedávnem jsem tady dával dotaz ohledně toho, jaké nové pláště vybrat na XC kolo, přičemž jsem se chtěl pustit do (mojí první) konverze na bezduše.. TLDR – konverze šla s určitými problémy, ale nakonec šla, akorát tmel nestál za nic..
Koupil jsem pláště Scylla Top Design 29×2.25 od Mitasu – k těm nemám výtku.. Jeden člověk mě od nich odrazoval, nakonec jsem rád, že jsem dal na těch pár dalších co je doporučovali, zatím splňují očekávání na výbornou.. Ale je pravda, že porovnávám jen s předchozími Maxxis Crossmark 29×2.1..
Pásku jsem tam nakonec fakt narval Gorilla Tape, to je překvapivě taky bez problémů, před aplikací jsem ráfek pořádně vyčistil alkoholem (isopropyl, ne slivovicou), šla hezky a drží – zatím..
Tmel – Finish Line sealant – je ale pro mě velkým zklamáním.. To co napíšu níže berte s rezervou – jde o vzorek jednoho, takže nic moc vypovídací hodnota, každopádně.. První problém, který mám – 240 ml balení je na dvě 29" kola s rozumnou šířkou pláště prostě na hraně, nebo spíš málo.. Tenhle názor se shoduje s tím, co se o tmelu sem tam píše na internetu, i když zkušeností zatím tak moc není.. Trochu předbíhám, ale po tom, co jsem před pár dny pláště sundal, tekutého tmelu, který by byl na dně tam nebylo vůbec žádné množství. Hezky pokryl celý plášt, ráfek zevnitř, ale už nezbyla rezerva – to se potvrdilo i při častém (dostanu se k tomu proč) třepání celým kolem během pár dní po aplikaci – nebylo slyšet šplouchání, nebo jen velmi minimálně.. Možná to má co dočinění s hustotou dané kapaliny..
Ale hlavní problém je jiný.. Moje vybavení už od začátku nebylo ideální – uznávám. Hlavně ty ráfky, několik lidí mě od toho i odrazovalo, že nejsou vhodné pro tubeless. A skutečně, nahození pláště na ráfek byla pěkná fuška, nebudu rozepisovat jak kutilským způsobem jsem tomu nakonec pomohl, ale podařilo se. Sice na sedmý pokus (pro jedno kolo), ale podařilo. Pak jsem třepal, dle všech možných pokynů, aby se tmel všude dostal, no bohužel vzduch se neudržel více než pár desítek minut, pomalu ubíhal – z rozhraní mezi pláštěm a ráfkem. To bylo potvrzeno únikem malých bublinek po ponoření části kola. A možná hlavní výhoda finish line – že nevysychá, se tady ukázala jako slabina. Kdyby zaschnul a zatmelil, neubíhalo by, pravděpodobně. Ale jeho kapalná konzistence po celém obvodu ráfku ukázala, že tudy cesta nepovede, ze začátku se dokonce udělala pod kolem malá loužička – zpětně, možná kvůli tomu pak už v plášti nic nezbylo, celé to uniklo tím rozhraním plášť – ráfek..
Asi důležité zmínit – tlak skoro nikdy neklesl úplně, vždycky tam nějaký zůstal, ale bylo to tak málo, že mi to nezměřil ani jeden z manometrů, plášť byl velmi měkký, když se kolo trochu zatížilo, šel ráfek k zemi.. Po dofoukání okamžitě začal tmel zase unikat, bylo to i trochu slyšet, takové bublání.. A tak pořád dokola..
Po asi patnáctém dofoukání během tří dnů jsem se nasral, šel do obchodu a koupil co měli zrovna skladem – Stan's Notubes ve variantě Race, s červeným víčkem.. Jasně, 900 za tmel je darda, ale – FUNGUJE (a jsou prověřené časem..). Pořádně jsem pláště i ráfek očistil, dal jsem tam toho poučen trochu víc (odhadem 150 ml, žádné ******), opět s malou vychytávkou nafouknul (zasranej ráfek) a pořádně protřepal a co je nejdůležitější – jedno ze dvou kol se chytlo napoprvé a od té doby jsem foukat nemusel.. To druhé – stačilo protřepat podruhé asi za dvě hodinky, od té doby drží.. Byl jsem to i projet, opět úplně v pohodě.. Jsou to dva dny a zatím OK..
Jedna věc – ta Race varianta NoTubes snad obsahuje nějaké mikroskopické kuličky a nějaká vlákna či co, což jsem si potvrdil když jsem to vylité musel uklízet, místy je to jak velmi jemný tekutý prášek na mytí nádobí.. Zajímalo by mě, jak moc tohle pomohlo se zatmelením toho rozhraní ráfek – guma, podle mě to bylo klíčové.. Finish line má zase kousky kevlaru, ale ty jsou dle mého názoru moc velké. Asi perfektně zalepí proraženinu od hřebíku, což je potvrzeno těmi videi na youtube, ale nejsou kvůlli velikosti schopné zatmelit mikroskopické díry, které se navíc s nafoukáním zvětší (proto začal prolínat po dofoukání).. Proto bych byl asi i skeptický při použití na pláště, které mají tendenci propouštět tmel skrz bočnici, viděl jsem nějaké schwalbe a continental, co tohle dělají..** V kombinaci s „nevysychatelnosti“ by to mohl být problém**. Ale neřeším, protože Scylly tohle nedělají.
Tohle bylo delší, sorry.. 350 a strávený čas za tuhle zkušenost mě nemrzí, ale zůstanu u Stans.. Možná není nejlepší, koupil jsem ho dost impulzivně a asi mám štěstí, že zrovna funguje.. Že budu muset co tři měsíce až půl roku doplňovat, no co se dá dělat, s tím jsem smířen..
Celkově – pro hobíka a amatéra je toho ****** kolem bezduší až příliš a nevyplatí se to, ale jsem rád, že jsem do toho šel, cenné zkušenosti. Sem s vašimi protinázory, zkušenostmi, jsem otevřený debatě. Je možné, že jsem v něčem dělal chybu, ale při aplikaci Stans jsem postupoval stejně jako předtím a chytl se napoprvé (napodruhé pro zadní kolo)..
PS: po zatřepání kolem je na dně pláště v tuhle chvíli docela dost notubes tmelu, tedy neuniklo odhadem skoro žádné množství..