Menší převodník než doporučuje výrobce rámu

83 nepřečtených
  • AleZ80

    Ahoj,

    velikost převodníku se tu ve všech vláknech řeší jen s ohledem na převodový poměr, tak jsem založil nové téma.

    Někteří výrobci uvádí min. a max. počet zubů převodníku pro daný rám.

    Co se může stát, když osadím převodník o 2 zuby menší než je min. počet uváděný výrobcem rámu?

    Řetěz bude kolidovat se zadní stavbou?

    Dá se to eventuálně kompenzovat změnou řetězové linky (offsetu převodníku)?

    Všiml jsem, že např. Garbaruk uvádí různou řetězovou linku dle počtu zubů převodníku.

    Díky za info znalým této problematiky.

    0 0
    • pocestny  

      Kvůli poloze spodního čepu zadní stavby? Menší převodník bude ovlivňovat pružení?

      Nebo kvůli velkému prohnutí řetězové vzpěry?

      0 0
    • pocestny  

      Co máš za rám?

      0 0
      • AleZ80  

        Pořídil jsem Orbeu Rallon. Výrobce uvádí min. 30z, ale já bych ideálně chtěl 28z. Jednak kvůli převodům (kazeta bude 9–46z) a také kvůli lepší průchodnosti terénem, jelikož budu mít hodně nízko střed (výrobce uvádí bb drop 35 mm, ale já to chci postavit spíše jako all mountain se 160 mm vidlicí, což střed ještě o 3–4 mm sníží).

        0 0
        • Tomcat  

          Vzhledem k tvarování a uchycení spodní zadni spodní vidlice ne.

          0 0
          • AleZ80  

            To ne znamená, že se budu muset smířit s min. 30z převodníkem?

            0 0
            • Vilém  

              Pokud si chces retezem hoblovat zadni stavbu, tak hura do toho.

              2 1
            • kubad  

              Tak dej 30z a 10–52 kazetu

              Ta s 9z stojí stejně za h-ovno

              4 0
            • Georrge  

              Kup převodník z aliexpressu a vyzkoušej. Stojí to pár korun a budeš mít jistotu. Pokud se vleze, tak ale pravidelně a poctivě kontroluj případné poškození zadní stavby od řetězu.

              0 0
            • AleZ80  

              OK, díky.

              0 0
              • vaclaw  

                Já mám teda jenom Occam, ale jestli je na Rallonu aspoň stejný kryt řetězový vzpěry, tak na menších pastorcích to bude vyloženě hoblovat ten kryt. Mám 32 zubů a i tak na najmenším pastorku to občas lehce drhne. Zase ten kryt je tak masivní, že o vzpěru bych se asi nebál.

                0 0
                • pocestny  

                  Fascinující, Orbea udělá jeden rám, kde se nevejdou šroubky od kotoučů (použitelný jen na centerlock, bylo to tu před týdnem), a na jiných dvou modelech drhne řetěz?

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Fascinující, že výrobek je na něco dělaný a na něco ne že?

                    0 0
                    • pocestny  

                      Jistě. A když náhodou fyzicky neušlapu 32z na enduru, tak si koupím rovnou jine enduro, nový normál.

                      0 0
                      • vaclaw  

                        Tak ještě se dá odstranit ten kryt vzpěry a místa bude dost. Popravdě mě zrovna tohle vůbec netrápí, nejtěžší převod jsem zatím použil asi tak dvakrát a nevybavuju si, že by mě zrovna tohle vadilo. Všiml jsem si toho jenom když jsem šteloval řazení.

                        0 0
                        • plzakj  

                          S mensim prevodnikem to bude casteji.

                          0 0
                          • J1RKA  

                            a jaka je potom zivotnost retezu, kdysi jsem mel 30z a dokazal jsem ho pravidelne udelat pod 800km, s 32 siskou < 10–42 > vydrzel i 1400, ted mam 34 kulatej, mam najeto 1000 a retez < XO > skoro jako novej. a 52 zubu je vesmirna parada

                            0 0
    • Smazaný účet  

      To jsem ještě nikdy neslyšel/nečetl, že výrobce rámu uvádí min počet zubů převodníku, nikdy jsem to neřešil, už na druhém bajku (Canon FSi, nyní Scalpel HT) jezdím převodník 26 z (nejmenší, co SRAM vyrábí), řetězová linka 55 mm (offset 6 mm) a není žádný problém.

      0 0
      • novas752  

        Všechno je jednou poprvé. Samé hardtaily. Tam neřešíš vliv velikosti převodníku na funkci zadní stavby.

        0 0
        • Tomcat  

          Hlavně podle záloženych vláken je to pacient ktery „nemá s ničím problém“ :)

          4 0
      • Vilém  

        Treba az si jednou poridis celopero, samozrejme od CANNONDALE, pochopis.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ano, já psal o HT, celopéro NIKDY nechci (a toto je další důvod proč NE) – nenapadlo mě, že jde o full. Holt jsem stará konzerva, no.

          0 4
          • kubad  

            K tomu dozraješ, časem pochopíš :D

            0 1
            • TJK  

              nevim no… nechci nikomu krivdit.. ale nejak netusim prov bych na XC mel chtit mit 26z prevodnik a kde bych s tim mel jezdit a co… takovouhle velikost neni potreba vozit ani u nas a myslim ze neni v CR moc jinych lokaci kde je vic kopcu… ale ok kazdyho vec… za me je 26z prevodnik na XC hrozne divna kombinace s ajkoukoli kazetou a to na jakychkoli prumerech kol (29 natoz 27,5)

              3 0
              • novas752  

                26z převodník je divná věc na jakékoliv mtb. To nevozí ani kluci na 19kg endurech.

                0 1
                • mirorek2  

                  Já mám 26z na zmním kole a vyhovuje mi :-)

                  0 0
                  • TJK  

                    to v zime tahas snehovou frezu na snezku? :-D

                    0 0
                    • kandik psi zub  

                      jako prevody jsou vec vysostne individualni, ostatne jako vsechno na kole. Ale ja mam pres metrak, fyzicku kancelarskyho typu, bolavy kolena, a Wiesnera vyjedu na 32/50 na 29inch s tim, ze bych asi ocenil 30/52. Nedokazu si fakt predstavit, na co bych uzil 26/50

                      0 0
                      • bara2  

                        No, tak ono je to 30/52 = 0,58 proti 26/50=0,52 :-) -Zas tak velký rozdíl to není. Při obvodu kola 230cm je to na jednu otáčku rozdíl 11cm v ujeté dráze. V kadenci pro stejnou rychlost nějakých 8 otáček za minutu (85 versus 93 pro rychlost nějakých 6,7km/h ). To moc velkou představivost teda nemáš ;-)

                        0 0
                        • J1RKA  

                          ok tohle je matematika, nicmene ted jsem jel kopec, kdy na 750m prevyseni 100m a pri 34/52 jsi vlastne odsouzena sedet na sedle, protoze prislapnout vestoje < byly tam asi 10cm schody nahoru > to proste moc dobre nejde, tak si nedovedu predstavit, co tedy jezdite na 26/52

                          0 0
                          • mirorek2  

                            Nejde vše vidět přece optikou co já tak ty taky :-)

                            Já jezdím na 26/52 s 27,5/3,0 gumama s hroty toto a někdy bych dal i 24z

                            0 0
                            • J1RKA  

                              jo tohle beru, mel jsem pujcenyho asi pred 3 rokama fata

                              0 0
                            • TJK  

                              nojo to jsou ale takove rekneme zvlastni sebemrskacske extremy :)

                              0 0
                              • mirorek2  

                                Někdo tahá na sníh prkénka, já mám kolo :-)

                                0 0
                                • TJK  

                                  jojo to umim pochopit.. sice na tom nic zabavneho nevidim.. ale jezdit po / na snehu je vyrazne vetsi pakarna.. takze tam ty 4 zuby dolu znat jsou a hlavne se tam nejezdi 30km/h po acku, takze bottom end prevod je uplne putna..

                                  0 0
                                  • mirorek2  

                                    Ńo dolu to zabava je nesmirna, jinak bych to nedělal že :-) navic narozdíl od sáčku pod prdel a podobných DH zhovadilostí mám i brzdy

                                    Je celkem jedno jaká máš převodník, stejně jsou to rychlosti nad smysluplnou kadencí :-D

                                    0 0
                          • Smazaný účet  

                            Já 26/52 řadím například celý tenhle úsek zelené z jihu na Radhošť (na předchozím bajku jsem to ale vyjel i na 26/50)

                            0 0
                            • Jenda  

                              Jak to tak čtu, jsem rád že jsem jsem stále mlád a pořád ještě vyjedu kde co i s normálním převodem 32/51 (na 27.5)

                              A mám teda i motivaci se tak udržet :-)

                              0 0
                              • J1RKA  

                                jenze tohle nejsou zadny kopecky, to samy je treba po zluty na Goethovu vyhlídku, po cerveny kolem vlci jamy na blatensky vrch, jenze to jsou vpodstate brdky, to vyjede i moje cumina, kdyz to neprohrabne nekde na sutrech, ale takova < Rauseckova > z ferdinandova na hrebinek, je docela zajimava, pokud msa za sebou 60km a je treba 30 ve stinu, to uz je na celenku :DDD

                                0 0
                                • Charlie_R  

                                  Tak tu Rauseckovu jsem jel loni ve 32st., dobrej Mordor :-) Převod 30/50.

                                  0 0
                                  • TJK  

                                    pro nas Lokaly je to bezna povinnost :-D ale za odmenu to neni no :-D

                                    1 0
                                    • Charlie_R  

                                      Pak následoval ještě výjezd na Smrk, to už jsem mlel z posledního :D

                                      0 0
                                      • TJK  

                                        :-D fujky fujky :-)

                                        0 0
                                        • J1RKA  

                                          uz na smrk nejezdim, ta cesta do polska je uz tak rozbita, zese to neda jet, tak jezdime tisina a kolem zebriku, nicmene z libverdy po cerveny od sudu na tisinu jeto nadhernej kus cesty :D

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Jakou cestu do Polska ze Smrku myslíš?

                                            Jestli tuhle

                                            https://mapy.cz/turisticka?…

                                            tak to je přeci to směrem do Polska ten nejlepší úsek. Akorát v sezóně je tam moc lidí, co tam chodí od lanovky z Polska.

                                            A co se týká zajímavých těžkých výjezdů, tak já mám aktuálně na trénování v Jizerkách tohle

                                            https://mapy.cz/turisticka?…

                                            Tam je akorát trapné, že se tam drží moc voda/bahno, chtěl bych mít možnost to zkusit, když to bude celé suché.

                                            0 0
                                            • J1RKA  

                                              jj tu zelenou, nesjedu ji celou, jednak jak pises, kvuli lidem, ale spis nato nemam techniku, nechci si tam rozbit tlamu, uz jsem proste srab :D

                                              a ta zluta je fakt prima, od ty me odradil kamos z Liberce, prave kvuli bahnu, jezdime ted po vidlicovy, a dojedem tam co zacinas tu zlutou

                                              0 0
                                    • Jenda  

                                      tam jsem omylem před lety zabloudil na tu modrou podél potoka, no moc jsem si to nahoru neužil

                                      Ještě že je tam NPR takže mám výmluvu to nejezdit.

                                      I když dolů to musí být paráda.

                                      0 0
                                      • TJK  

                                        dolu jo.. sakra jo.. ale jinou cestou nez po ty ceste :-D

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Modrá z Bílé Kuchyně na Ferdinandov je dolu super. Ale jak je to z části v NPR, tak jsem to jel jen kdysi a už tam nejezdím, ať neprudím ježděním kde se nesmí.

                                          0 0
                                          • J1RKA  

                                            jj mam cukani, kdyz jedu dolu z Olivetsky ale mas pravdu, to jenom s kamosem, pak delam, zeto neznam :D

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Ta modrá má ale místy těžší pasáže než je zelená ze Smrku. Take pokud je zelená ze Smrku moc, tak bych tu modrou určitě ani nezkoušel.

                                              0 0
                                    • MlokCZ  

                                      A kdo jezdíte zelenou na Štěpánku od řeky? To mě tak napadlo se zeptat po tom, co jsem tam na začátku července jednoho na klasice potkal a jel to statečně a možná to i celé vyjel (předjížděl jsem ho hned na začátku dole a zrovna jsem to po otočení se na vrcholu jel hned zpět a znovu ho potkal, když byl těsně za tou nejtěžší pasáží, tak nevim jak mu to tam šlo).

                                      Mně to na klasice nikdy vyjíždět nenapadlo (to jsem to jezdil vždy jen směrem dolu), protože bych na to neměl. V kuse celé je to fakt dost a pár míst je těžkých i jen samostatně, hlavně tahle pasáž

                                      https://mapy.cz/turisticka?…

                                      0 0
                                      • J1RKA  

                                        ted mi napadlo, nebyl jsi minulou nedeli na holubniku?

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Ne, do Jizerk jezdím jen na dovolenou, ale už mnoho let a skoro každý rok na 14 dní, tak toho tam mám projeto i poměrně dost, i když ne tolik jako místní.

                                          Letos jsem tam byl poslední týden v červnu + první v červenci.

                                          0 0
                                • Jenda  

                                  Jako správný mimoděk přidám pár stoupání který se mi na 26" s převodem 22/34 dost zajídaly ;-)

                                  Tohle jsem jel dvakrát, podruhý už radši ne kolem horní stanice lanovky

                                  Na tomto výjezdu jsem kousek od kostelíka Madonna della Guardia nikdy nedal.

                                  Samozřejmě ani jeden kopec jsem nedal na jeden zátah.

                                  Zatím asi nejprudší co jsem kdy vyjel byl tenhle brdek v GaPa tam mi VDO ukázalo 35% ale to byl čistě asfalt.

                                  Za barákem jsem měl pak toto ale to jsem navzdory asi 5 pokusům nikdy celý nedal. Každý jednotlivý úsek jo ale v rámci různých pokusů.

                                  0 0
                          • MlokCZ  

                            Ono je to přitom pro extrémní výjezdy přesně naopak. V sedě lze jet jen do určitého sklonu a pak už ani posunutí na sedle + nalepení na řídítka (což je v technickém výjezdu pěkně debilní pozice) nestačí.

                            Takže nakonec už to jde pouze ve stoje, kdy pak můžeš pracovat s těžištěm v daleko větším rozsahu, jen je to o dost obtížnější (trefit vždy přesně tu správnou pozici, abys ani nezahrabal, ani se to nezvedalo a k tomu udržel rovnoměrný záběr).

                            Ale to se bavíme už pro opravdu extrémy, ne věci typu do 20–25%. Přesná hodnota určit samozřejmě nelze, to záleží od konkrétního výjezdu, geometrie kola, proporcí jezdce, použitých plášťů a dalších faktorů.

                            Využití nejlehčích převodů je ale limitované povrchem a technickou náročností terénu. Na prudké pasáže se superlehký převod hodí pouze v případě, že je možné daný výjezd jet dostatečně pomalu. Jakmile z důvodu povrchu nebo techniky (potřebná rychlost na překážky) není možné jet tak pomalu, tak pak ten extra lehký převod nic neřeší.

                            1 0
                            • J1RKA  

                              ano, posledni odstavec je presne to, co jsem myslel.

                              0 0
                              • bara2  

                                Tak, a proto už jezdím jenom po asfaltě, tam klidně můžu jet i 3km/h do 17% :-D

                                0 0
                              • bara2  

                                Tak, a proto už jezdím jenom po asfaltě, tam klidně můžu jet i 3km/h hezky v sedě do 17% :-D

                                0 0
                                • J1RKA  

                                  jasny, obcas kouknu jak ho mastis, jsi vyborna, akorat ten Tvuj posed me nekdy desi ve spani :DDD

                                  0 0
                        • kandik psi zub  

                          vycisleny delty na prevodu nebo v draze me fakt nezajimaj. Zajima me pomerny rozdil, a ten je 11 procent, coz je rekneme pul az jeden kvalt. Jestli dotycnymu stoji zato delat pokusy a hoblovat si zadni stavbu kvuli poslednim 11%, prosim.

                          0 2
                        • TJK  

                          ja porovnavam s 30/50 … uz 30/52 na EN 29" je strasne malo… zaprvy posledni skok je uplna silenost a mit to jeste pomalejsi tak nevim co bych na tom jezdil… nezapominej ze top end prevod je jedna vec ale bottom end je druha… 30/10 je na hrane na asfaltovy presuny a mit dalsi zuby dolu tak to je tak akorat jezdit samospadem :)

                          0 0
                          • mirorek2  

                            Skok řeší nová kazeta T :-D

                            0 0
                            • J1RKA  

                              hele nevim, koukal jsem nato, me se ale libi to odstupnovani 10–42 a pak by stacilo 50, pritelka mela simano < 10 –51 > a ted co ma od sramu ji prijde taky lepsi, tak nevim

                              0 0
                          • krabica  

                            Za mně je 30/52 na 29 úplně na pohodu, když třeba celý týden dáváš několikrát za sebou Rychleby, tak už nic jiného pak nešlapeš.

                            0 0
                      • jIrI___  

                        Zas Wiesner není žádný velký kopec. 26/50 třeba pravidelně využívám při výjezdu na Radhošť po červené TZ z Rožnova, po zelené z Dolní Bečvy apod., v Beskydech využití prostě najde. Ale třeba tady kolem Bohumína bych ho nevyužil ani v nejmenším.

                        0 0
                        • šlapatko  

                          Wiesnera dávám za čerstva na velkou 36–36. Během dne slábnu a shazujuu na malou 22z. V Beskydech často řadím 22–36 a vyjedu toho hodně. Zkoušel jsem i lehčí převod 22–42 a už to bylo moc lehké. V rozbitém terénu potřebuji rychlost cca 7 km/h. Jinak nepředrncám beskydský píseček a kořeny. Občas kolo i vedu a taky to jde.

                          0 0
                    • mirorek2  

                      Ne, na Lysou :-D

                      0 0
          • novas752  

            Pořádně rezatá konzerva. ;-)

            0 0
      • pocestny  

        SRAM má s 6mm offsetem převodníku 55mm chainline? Měřil sis to? Co tam máš za kliky?

        (jen se ptám, nepoužívám SRAM)

        0 0
        • Smazaný účet  

          Neměřil a je mi to jedno kolik to je, pro mě je hlavní, že to (bez problémů) funguje. Když jsem to psal, tak jsem vycházel z tabulkových ú­dajů.

          0 0
          • kubad  

            Funguje hůř než NX. Cituji té

            A to by mě zajímalo jak se ti to krizi v krajních polohách, a jestli mas vůbec AI zadní kolo

            1 0
            • Smazaný účet  

              To jsem psal o páčkách XX1, ne o tom jak chodí přehazovačka, ta chodí dobře. AI kolo nemám a nevadí mi to, na 10z ani 52z to „pestva“ nedělá.

              0 0
              • J1RKA  

                nevadi???

                0 0
                • kubad  

                  Vícestopé vozidlo nevadí :D

                  0 0
                • novas752  

                  Tak vzhledem k řazení je to fuk. Náboj k rámu sedí stejně. Akorát to má dvoustopé. :-)

                  0 0
                  • kubad  

                    To jo na řazení ne :)

                    Tam mu to vylepšuje kombinace staré mechanické XX1 a nové Transmission kazety s řetězem ;)

                    0 0
    • Jenda  

      Třeba na Trek Fuel EX carbon gen5 je i 32z převodník na hraně že řetěz v nezatíženém stavu v podstatě klouže na nějtěžší převod po gumovém chrániči zadní stavby. O funkci zadní stavby jako takovýc bych se asi až tak neobával ale samozřejmě vliv to nějaký mít bude.

      0 0
    • TJK  

      realne to muze mit vliv na slapani a odezvu zadni stavby… prevodniky designujou polohove vuci cepum aby dosahli optimalni odezvy na slapani a celkove kombinace chovani zadni sdtavby ve zdvihu, pri brzdeni.. ze bych ale pozoroval zasdni zmeny napr u 32z a 30z prevodniiu na Mete AM kde je to presne v pozici cepu zadni stavby = to ja nepozoruju

      Pak je tu vliv tahani retezu po zadni stavbe kde uz ho muzes mit hodne nizko.. to ale muzes otestovat rucne kdyz si retez shodis z prevodniku a natahnes ho pod uroven zubu (to je cca rozdil prumeru 2z na prevodniku) = pak primo uvidis jak to vypada na nejhorsim prevodu tzn, 28/9

      a pak je tu aspekt co pise David… asi bych nutne do 9z nesel.. nevidim duvod… 10–50 je imho ve vsem lepsi varianta.. sezenes toho mraky a uz tech 10z na slapani je hranicnich…

      no a pokud pises ze to chces jako AM tak nechapu kde a jak chces jezdit AM na prevodech 28z / 9–46 … ja mam na Ibisu 34z / 10/52 a hodil by se prevodnik 36 kterej tam nedostanu.. tu 52 vozim protoze taham vozejk se 2 detma co ma dohormady 50+kg tak abych si neurval nohy v kopci…

      0 0
      • AleZ80  

        Momentálně mám 30/11–46 a na nejmenší pastorek řadím výjimečně, jelikož málokdy jedu po rovině a ve sjezdech nemám morálku/fyzičku ještě přišlapávat.

        0 0
        • TJK  

          mno pak neřeš a dej tam 10–50.. win win na obou stranach a jeste mas rozmerkazety v kategorii od GX po XX1 a ne proprietarni mrchu ud E13… navic ta 10–50 funguje a ten posledni skok jeste neni tak hroznej jako na 10–52

          1 0
      • novas752  

        Tak se 30z prevodnikem se na enduru pocita stejne jako s 32z. 99% lidi tam nebude mit nic jineho.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.