• fluider

    Zaujíma ma, aké typy ložísk sa väčšinou používajú na jednotlivých čapoch v kategórii AM – EN ? Viete o biku, ktorý používa napr. guličkové s kosouhlím stykom, ihlové, kombinované ihlové+guličkové ? Alebo aj kåzne ?

    0 0
    • kubad  

      můj Scalpel :-) jiná kategorie no

      má 2páry kluzných a 1pár jehličkových

      jinak sem na rámech viděl všechny typy kromě kosouhlých, záleží od výrobce a ceny rámu.

      0 0
      • fluider  

        Ja som dúfal, že to záleží od požiadaviek a charakteru jazdy :-). Takže ihlové máš v hlavnom čape.

        Ide mi o to, že predsa na tie ložiská pôsobia kombinované sily. XC možno nie je až tak náročné, ale AM/EN podľa mňa určite je. Ihlové síce majú vysokú radial. únosnosť, ale nie sú určené aj pre axial. zaťaženie. Klasické 1-radové guličkové síce zvládajú kombi-zaťaženie ale v podobnom rozmere majú nižšiu únosnosť.

        Spravil som si veľmi zjednodušený príklad: jazdec 70kg + bike 14kg + výbava 4kg = 88kg. Zavesíme ho do vzduchu vo výške 1m nad zemou a pustíme. Povedzme, že rozdelenie hmotnosti má 60:40 (zadok:predok). V momente dopadu bude na zadnú os pôsobiť sila 60% * 880N = 528N. Nech je zadná os vzdialená od hlavného čapu 40cm tzn. 211Nm krútiaci moment. Vo vzdialenosti 2cm od osi hlavného čapu ( asi bežný vonkajší priemer ložiska ) potom pôsobí sila 10 550N. A to sa mi nezdá s tými ložiskami … :-).

        0 0
        • jIrI___  

          Jaký bývá vnitřní nebo venkovní průměr ložisek?

          0 0
        • soc  
          1. Těch 528N nemá s dopadem z 1m nic společného. To je síla když na tom biku v klidu sedíš. V reálu budou síly vyšší, ale nejde jen tak jednodušše říct kolik to bude.
          2. Trošku nechápu tu sílu na rameni 2cm. Co se tím snažíš spočítat? Namaluj si obrázek, co kde působí, snaž se to dostat do rovnováhy.
          0 0
          • fluider  
            1. Máš pravdu, urobil som školácku chybu.
            2. Chcel som odhadnúť zaťaženie pôsobiace na ložisko.
            0 0
            • soc  
              1. Bude to hodně závislé na zdvihu, kvalitě tlumení a pod. Ale když vezmeš třeba trojnásobek toho statického zatížení, tak by to mohlo stačit.
              2. Ten kroutící moment tam sice je, ale odebíráš ho silou do tlumiče, ne v ložisku. Tzn. na podstatně větším rameni. A protože už znáš sílu kterou působí kolo na zadní stavbu, sílu kterou působí tlumič na zadní stavbu, tak už jen stačí tyto síly vektorově sečíst a získáš sílu v hlavním čepu. Samozřejmě čím víc čepů, tím složitější, toto je nejjednodušší řešení pro jednočep.
              0 0
        • Jaromír  

          nemůžeš do toho míchat kroutící moment. ten je ložisku úplně šumafuk, ložisko moment nepřenáší !

          0 0
    • tomfree  

      Ze zkušenosti bych problém životnosti neviděl ve velikosti a typu,ale v utěsnění,ono to ložisko totiž většinou odejde po tom co se do něj dostane voda a prach.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.