Jakým způsobem čistíte řetěz případně kazetu? (anketa)

91 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Poměrně často se zde na fóru objevuja názor/zkušenost, že řetěz nemá smysl složitě čistit, protože to nemá výrazný vliv na jeho životnost. Mezi vyznavači čištění pak převládá názor, že pračky na řetěz jsou k ničemu. Jakým způsobem tedy zbavujete řezěz nečistot, pokud vůbec?

    0 0
    • Vlk79  

      Osobně čistím horkou vodou a Jarem/Purem. Čistí to stejně, jako horký Cyklostar.

      0 0
    • romank3  

      Já teda na pračku nedám dopustit, stála dvě tři stovky a mám ji asi deset let. Je to s ní práce na dvě minuty a řetěz vypadá jako nový

      1 0
      • MatS  

        Bohužel jenom vypadá, navíc jen zvenčí. Tímto mokrým procesem se bordel, co byl na povrchu řetězu, dostane i do článků do rolniček. Stačí „umytý“ řetěz pokroutit v krutu rukama a uslyšíš krásné křupání písečku.

        2 0
    • MatS  

      Záleží na znečištění. Od kdy používám mazivo co špiní minimálně, tak stačí hadr. Při větším znečištění nastříkám na hadr čistič na řetěz ve spreji.

      Do kazety se občas zamotá tráva i jiný bordel, tam pomůže úzký plochý šroubovák. Jinak kazeta je relativně čistá, protože se nemaže. Stačí na ní hadr a kartáček (třeba na zuby).

      Jde o to, jestli patříš do kategorie jezdců, co víc leští než jezdí, nebo naopak :-D

      1 0
    • Vrci  

      Mažu voskem (svíčkovým parafínem), čistím vřelou vodou v sítu.

      0 0
    • Mr.Duck  

      Mažu tak, aby nebyl špinavej :)

      2 0
    • novas752  

      To co mažu v mycim stole na autodíly + jednou za čas v ultrazvuku, to co voskuju jen sprchuju vodou a jednou za čas v horký vodě.

      0 0
    • Pepe72  

      Čistím i mažu v petce. Horká voda nebo čistidlo a pak převodový olej z roboty jako mazivo. Na řetěz najedu kolem 1 000km. a mažu cca 10×

      1 0
    • ememem1  

      za asi 20 rokov co so. tu prvy.krat.nieco napisal este pod povodnym kontom satu tato tema objavuje periodicky pricomuz bola x krat.uzavreta.

      NIJAK DO PUCE, NACO?

      1 0
    • osobne  

      Poté co jsem si na novém kole vyzkoušel převody 1×12, jsem zjistil, že NW převodník funguje asi i jako automatický čistič řetězu, protože řetěz mám stále čistý, i když ho po jízdě čistím hadrem, moc špíny na hadru nezůstane, zato na starém kole s převody 2×10 je to hrůza, musím čistit řetěz po každé jízdě a hadr je po každém čistění černý. A to je na obou kolech nový řetěz a jezdí se s nimi stejné trasy, ten rozdíl mezi nepadavým a padavým převodníkem, to je masakr.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Cyklostar. Ten černý, EXTRA KARBON se to jmenuje. A čistím s tím celé kolo …

      0 0
    • HadVoe  

      při větší špinavosti celého kola toto vezmu vapkou malým proudem. Pak řetěz přehodím doprostřed kazety a plnym proudem stříkám na kazetu/řetěz kolmo shora a zároveň protáčím. za pár minut je kazeta i řetěz jako nový. cestou domu to oschne a jen nakapu wet/dry dle sezony.

      asi to neni košér, ale čas/výkon na tento spotřebák je pecka. nepřipadá mi, že by se vazelína nějak vymejvala ze zadního středu – proud vody se tam nemá jak dostat.

      v létě, když je hodně sucho/čisto, jen hadr, domažu a čekám na blátíčko, abych mohl umýt :)

      0 0
    • Smazaný účet  

      Vyplatí se pro účely údržby řetězu pořídit montážní vodítko na řetěz, jako např. toto?

      https://www.parktool.com/…mmy-hub-dh-1

      0 0
      • Smazaný účet  

        Snad jen těm, co řetěz nýtují. U spojky na pytel :-)

        0 0
        • Smazaný účet  

          U 12sp. je deklarována životnost spojky na 1 použití. Jasně, snese určitě o něco více, ale dá se pak skutečně používat po celou dobu životnosti řetězu?

          0 0
          • petyn  

            Ano dá. Vyzkoušeno.

            1 0
          • novas752  

            Úplně v pohodě desítky rozpojení.

            Deklarovaná životnost tam je aby jich prodali víc.

            1 0
          • Smazaný účet  

            Dvanáctku neposoudím, mám jedenáctku a řetěz za životnost rozpojuji vícekrát a nikdy nebyl problém. Peru v petce, různými rozpouštědly i horkou vodou s Jarem co cca 500 km, takže kvůli čištění rozpojuji 2×, maximálně 3× a pak se řetěz stejně vyhazuje. Každopádně je to nejpohodlnější a efektivní, horký řetěz za chvíli vyschne, prostříknu ho WD40, pověsím a před nandáním na kolo suchým hadrem zcela setřu a je vždy jak nový.

            0 0
          • ladys  

            Rozpojuji dle potřeby. V polovině životnosti řetězu(2000km) jí vyměním,když si vzpomenu. Vytahuje se rychleji než řetěz.

            0 0
    • jecnak  

      Voskuju, takže nemusím čistit. Beru ho jen zároveň s kolem.

      0 0
      • ememem1  

        nicmenej je.to.radovo.ina cinnost ako ‚namazat‘. aj ked ucinna, o tom niet pochyb.

        0 0
    • Jamin  

      Jenom vobčas utřu, stejně to dá 1000, ať čistej nebo špinavej a jde rovnou i s kazetou. Ale jezdim 3×9, takže vás, lidi 21. století, to zajímat nemusí.

      0 0
      • Mart7  

        Po tisíci km měníš kazetu i řetěz na 3×9? Tak brzo? :D

        1 0
      • oddie  

        Na 3×9 jsem měnil řetez po cca 1500–2000km, kazetu nikdy. Jednu 9sp XT s asi 20tis km jsem teď dával na dětské kolo, s novým řetězem bez sebemenšího problému.

        0 0
    • Smazaný účet  
      • sundam kazetu
      • vlozim kazetu do plastove salatove misy
      • zaleju pul litrem benzinu
      • pripravim si sadu stetecku – mekke, tvrde, ploche
      • kazetu osmrdlavam stetecky tak dlouho az vypada jako nova
      • vyndam kazetu a necham oschnout
      • ocistim orech, maznu vazelinou
      • namontuji kazetu

      :)

      0 0
      • Gaper  

        Jestli tvoje kazeta potřebuje takovou péči, tak bych začal mazat něčím jiným. Protože normálně stačí vzít kartáček s cyklostarem na 30s, opláchnout a hotovo. Stačí mi to takhle i v zimních marasech a kazeta není vůbec zasraná.

        0 0
      • Smazaný účet  

        A jak čistíš řetěz? :-)

        0 0
      • oddie  

        No, něco podobného jsem v podstatě udělal s tou starou 9sp XT, než jsem ji dal na dětské kolo :) Akorát teda úplně nejdřív ji vezmu nasucho rejžákem, to opadaj ty zaschlý nánosy.

        0 0
    • mr.garisson  

      Točím 4 řetězy na kazetě. Na silnici po cca 500 – 1000 km dávám další v řadě, na MTB max 500 km.

      Ten po výměně hodím do misky, zaleju směsí nafty a benzínu, nechám chvíli rozpustit, proklepu, vytáhnu, nechám okapat, vysuším hadrem, namažu a uskladním.

      Kazetu vyčistím v tom samém, misku podržím pod kazetou a namáčím štětec, celou ošmrdlám. Pak to osuším, otřu nasucho převodníky nasadím další řetěz a jede se dál.

      Celá akce trvá max 30 minut.

      1 0
    • Smazaný účet  

      Který kartáč na kazetu se zoubky pro čištění mezi pastorky se vám osvědčil? Jediný, který výrobce deklaruje jako kompatibilní s 12sp (tj. vejde se mezi pastorky), je ParkTool GSC-1.

      https://www.parktool.com/…-brush-gsc-1

      0 0
    • mirorek2  

      Wapkou a cyklostarem, jako celé kolo.

      0 0
    • Georrge  

      Zbytecne cistit. Retez utru pred mazanim, namazu zlehka jen aby nehvizdal, znova utru a nestaram se do dalsiho mazani. Ktere delam az kdyz zase zacina slabe hvizdat.

      1 0
    • Delkim  

      600 ml

      Cca 55 Kč

      1 0
    • JendaH  

      Občas utřu hadrem po namazání (~300 km? podle toho jestli jsem jel v dešti), výjimečně vezmu kartáč, trochu nastříkám okolí cyklostarem, přiložím na kazetu a zatočím. V polovině životnosti většinou vložím sundaný řetěz do petflašky, zaleju vodou s trochou cyklostaru nebo jaru a protřepu, vypláchnu a nechám usušit.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Čistíte nějak řetěz od prachu po uskladnění kola přes zimu? Z většiny částí se to dá normáně setřít, ale u řetězu to tak jednoduché nebude.

      0 0
      • jIrI___  

        Po zimním spánku vede první jízda na vapku, tam to všechno spláchnu.

        0 0
      • xtonda  

        Ne, to by mě ani nepadlo, max ho namažu protože si nepamatuju, jestli sem ho před uskladněním na zimu mazal. Ale asi mazal, sáhnu na to a uvidím, podle toho se na to vykašlu nebo ne.

        1 0
      • novas752  

        I z řetězu stačí setřít.

        2 0
      • Breakpain  

        Po skoro každé jízdě řetěz vemu hadrou / hadrou s čističem na brzdy. Řetěz chytnu a protočím po celé délce v hadře – několikrát.

        Chrastí? – namažu

        Nechrastí? – hotovo

        Nedělám v tom rozdíl ani když uskladňuju kolo.

        2 0
      • MatS  

        Musíš doma častěji uklízet a nebudeš mít prach na řetězu :-D

        Ale jinak hadra na sucho, maximálně když je špinavý tak s čističem na hadru a protočit. Pak případně namazat.

        Žádný velký ****** a laborování, čas je drahý.

        1 0
      • oddie  

        Řetěz během zimy normálně sundám a voskuju, takže v zásadě ano, čistím jej jako obvykle, když je to zrovna potřeba.

        0 0
      • HonzaRez  

        Co to je uskladnění kola přes zimu…?

        0 0
    • Dan205  

      300 km – vyčistím v pračce, 600 km – řetěz sundám a pořádně vyčistím technickým benzínem, jinak každých 100 km mažu (samozřejmě záleží na počasí).

      0 2
    • Pista.Wassermann  

      Voskuju, nemusím čistit, jakože vůbec…

      1 1
      • mr.garisson  

        Vím, že tu je na to vlákno, ale čistě ze zajímavosti, protože to chci taky vyzkoušet na silničce, nějaký speciální poměr vosků (tužidlo atd.) nebo čistý parafín?

        0 0
        • novas752  

          Čistý parafín funguje velmi dobře. Do zimy přidat cca 5% parafinového oleje.

          0 0
          • mr.garisson  

            OK, díky. Jak řetěz připravuješ na první mazání? Stčí to vyprat v naftě a vysušit?

            0 0
            • novas752  

              V naftě? Nafta je mastná.

              2× vykoupat v lihu, isopropylu, acetonu nebo technickym benzínu. Pak nechat zbytek odpařit. První navoskování vydrží cca polovinu toho co ty další.

              0 0
        • gerrard  

          Nebo koupíš squirt a máš to bez vaření.

          0 0
          • novas752  

            Akorát výrazně dražší, furt to špiní víc než parafin a vydrží to méně. Řetěz je potřeba stejně čistý jako pro vosk.

            2 0
            • gerrard  

              To už si musí rozhodnout každý sám, které výhody a nevýhody převáží pro to které řešení. Pozitivní je, že si můžeš vybrat.

              0 0
            • MlokCZ  

              Se špiněním to kupodivu celkem ujde, i když se neudělá pořádně očištění řetězu na začátku, jak píšu níže. Po pár stovkách kilomtrů už mi takhle Squrtovaný řetěz nešpiní v podstatě vůbec. Jen těch prvních pár set než zmizí zbytky té originál sr.čky.

              Výdrž bych řekl ucházející (i když je možné, že je horší než když se voskuje v lázni). U mě i když je to na ebiku, tak 150km to dá.

              0 0
          • MlokCZ  

            Už nějaký čas také používám Squirt a jsem ještě o něco spokojenější než s Bel Ray, ale pořád nevím, jak elegantně (tedy zejména s opravdu minimálním úsilím) vyřešit ten začátek u nového řetězu.

            Stále nehodlám řešit nějaké praní a důkladné odmašťování řetězu na začátku, kde bych musel i nějak řešit likvidaci přípravku po vykoupání řetězu. A je to zbytečně pracné.

            Takže zatím zůstávám jen u toho, co jsem dělal vždy. Tedy nastříknout na hadr nějaký přípravek (aktuálně něco s převahou Isopropylalkoholu) a nový řetěz tím párkrát protáhnu. Tedy operace maximálně na 1 minutu.

            A není to úplně ono, zevnitř řetězu se to tak samozřejmě vše nedostane.

            I tak to se Squirtem pak ujde, ale prvních pár set kilometrů to není ono, jak jsou tam zbytky té originál sr.čky. Naštěstí mi tedy vydrží řetězy extra dlouho (a překvapivě ani ebike to nijak nezhoršil), takže je to jen malá část životnosti řetězu, ale i tak by bylo lepší vyřešit i tohle.

            1 0
            • snas89  

              Peru jen novy retez:

              Povarim s tabletou do mycky.

              Vykoupu v lihu/isopropylu.

              A hotovo. Zase takova pruda to neni.

              Celkem to zabere tak 2×5 minut a dlouhodobe se to myslim vyplati.

              Pouzivam squirt.

              0 1
              • MlokCZ  

                Tak jasně, že jen novej. O čistění používaného při Squirtování bych ani nezauvažoval. I ten mnou na začátku nevypraný je postupně časem při Squirtování čím dál čistší.

                Možná novém dám tedy někdy s práním šanci.

                0 0
            • oddie  

              Taky jsem si říkal, že bych se „nikdy“ nepatlal s těmi postupy, co jsem tu četl. A nakonec jsem skončil u toho, že mám 2–3 půllitrovky od okurek, v kterých mám technický benzín, a rýžovar, v kterém mám parafín. A řetězy řeším v podstatě mimochodem, při něčem jiném, co zrovna dělám, když se to zrovna hodí. Sundat řetěz kleštičkami, hodit ho do flašky a zatřepat – půl minuty? Vytáhnout, otřít, hodit do druhé flašky dtto. Vytáhnout, otřít, nechat uschnout taky. Rýžovar se rozehřeje sám asi za čtvrt hodinky? hodit do něj řetěz, pár minut nechat být, vytáhnout, otřít a pohodit na karton, jako kdyby člověk dělal JENOM to, zabije nesmysl času, ale když to dělá při něčem, je to vždycky jen malá chvilka. Squirt tu mám akorát na tejdenní dovolenou, ale i na tu si asi začnu brát druhý řetěz, abych se s tím nemusel patlat.

              3 0
              • MlokCZ  

                Nemám doma kam takové věci dát, takže pravidelně voskovat určitě ne. S výsledkem Squirtování jsem spokojený. Jen na začátku se zbavit té originál sr.čky a byl bych plně spokojený.

                0 0
                • oddie  

                  No jo, je fakt, že garáž je v tomto výhodou, v obýváku bych to taky nedělal :)

                  0 0
                • novas752  

                  90% cesty k dokonalosti by zvládla jedna sklenice s tim nějakym rozpouštědlem. Práce na minutu.

                  2 1
                  • Georrge  

                    Minutu trvá dát řetěz do sklenice, ale mnohem víc času zabere vysvětlování, proč v bytě visí řetěz a kape z něho cosi smradlavého :)

                    3 0
              • gerrard  

                To je tak na hobby nájezd. Při nájezdu kolem 500km týdně bys to viděl jinak.

                1 0
                • novas752  

                  Pak si najednou uděláš 6 řetězů, jednou za 1–2 týdny je prohodíš a máš celkem na 7–8 týdnů vystaráno. Pak je jen znova hodíš do vosku, pověsíš a máš na dalších 7–8 týdnů vystaráno…

                  1 0
                  • Kaire  

                    K tomuhle střídání řetězů mám obdiv… čtu to tu už po několikáté a stejně si to nedokážu u sebe představit.

                    1 0
                  • gerrard  

                    :) To je přesně věc co fakt dělat nechci. Tady ten řetěz management není nic pro mně a už vůbec nic pro kluka, kterému se o to kolo starám. Už vidím, jak sebou pořád tahá náhradní řetězy, kleště a rezervní spojku. To by ten řetěz neprohodil nikdy. Už ta malá lahvička je pro něj obrovská zátěž. :)))

                    0 0
                    • Georrge  

                      Pokud nenajizdi tisice kilometru mesicne tak myslim ze osvedcena kombinace hadr + olej je stale nejlepsi :)

                      EDIT: ajo tys vlastne psal ze najizdi hodne :D

                      1 0
                      • gerrard  

                        Na mtb roky pouzivam k maximalni spokojenosti Motorex dry ve spreji a neminim na tom nic menit. Na silnicce, ale nefunguje a bylo potreba najit neco jineho. A squirt se ukazal jako velice dobre reseni, po mnoha slepych ukickach.

                        2 0
                    • pepek  

                      Proč by tahal náhradní řetězy a kleště? Pravidelně najíždí víc jak 200km za den? Doma je výměna řetězu jednodušší, jak to furt čistit a mazat.

                      1 2
                      • gerrard  

                        Pres tyden neni doma a o vikendu je na zavodech. Se squirtem nic necistis, max to protocis v hadre. Staci ti jeden retez, ktery rozpojis a spojis presne 1× za jeho zivotnost. Nemam nic proti parafinu, ale ja s nim mazat rozhodne nebudu.

                        0 0
            • Smazaný účet  

              Na prvotní čištění mám ultrazvukovou čističku.

              Prostě do ní naleju vodu s větším množstvím nějakýho čistidla na řetěz (mám tu kanystr toho modrýho sajrajtu od Bikeworkx), a pustím na půl hodiny s tím, že občas řetěz vytáhnu a přehodím na druhou stranu atd.

              0 0
        • Pista.Wassermann  

          Na YouTube je video od oz cycle. Jedná se o parafinovy vosk, který se míchá s parafinovym olejem, kterého se trochu přidá. Koukni na to. Každopádně moje směs je tvořena starými lyžařskými vosky, nejakyma svíčkami, trochou grafitová vazelína a trochou motorex wet oleje na kolo. Směs musí být taková, že ti to nesmí být úplně tvrdý vosk, ale ani z toho nesmíš udělat mazlavou hmotu. Od té doby fakt absolutně nic necistim. Mám 4 řetězy s rychlospojkou a jen prohazuji (na mtb cca co 200km) pak zas navoskuji. Práce na 20 minut. Před voskovanim nového řetězu čistím v acetonu. Řetězy, které prevoskovavam, tak nijak od zbytku vosku necistim, je znovu hodím do vosku.

          1 0
    • Murray  

      Po stavbě domu mi zbyl v garáži kanystr petroleje, vůbec jsem nevěděl co s tím, nakonec jsem tím zkusil vyčistit řetěz a pecka, ve sklenici vody nechám odmočit, protřepu, a nakonec ten řetěz je takovej hezky jako mastnej po tom petroleji

      Nechápu jak někdo muže řetěz jen mazat a nikdy necistit, možná na silnici ale v terénu a bahně? Vždyť za chvíli by na tím byl centimetr bordelu ne?

      1 0
      • mr.garisson  

        Jo, je mastný, ale je potřeba ho osušit a pak stejně namzat, jelikož bordel se vypláchne z článků společně s mazivem. Nafta nebo smíchaná nafta s benzínem taky dobře funguje.

        1 0
    • MichaelSimek  

      Nevim jestli je to lenosti, nebo nepochopenim duvodu. Ale ja proste retez po par jizdach (podle zvuku/razeni) maznu mazivem na retez (pouzivam SpeedX ale driv fennwick's nebo squirt) a hotovo, zadny extra spineni nebo lepeni sracek na retez nepozoruju. A jednou za cas kdyz cistim kolo tak postrikam retez mucoffem stejne jako zbytek kola a hotovo. Retez vydrzi tak nejak 2–3 mesice (1200km) at delam co delam, tak delam co nejmin :)

      0 0
    • Kaire  

      Ve starém bidonu s trochou cyklostaru, zaleju horkou vodou, protřebu, nechám působit, propláchnu, vysušim, namažu.

      Mažu Castrolem na motorky. Při aplikaci je hodně tekutý, po pár minutách prakticky vytěká a zůstane film, skoro jako měkký vosk. Netahá to bordel, kolo je tichý, vydrží to ve všem a je to levný. Řetěz díky tomu proplachuju min. po dvou měsících, podle podmínek. Standardně před aplikací vezmu řetěz jenom hadrem, to je věda :D.

      Kazetu prakticky nemyju, protože ten Castrol dělá minimum šmíru. Takže když už sundávám řetěz, tak to vezmu Cyklostarem na kartáčku a hadrem. Hotovo.

      1 0
      • Alojs01  

        S timhle jsem mazal retez na motorce, to na kole fakt nechces…:-) Mozna leda kdyz vis, ze pojedes cekej den v desti…

        0 0
        • Kaire  

          Proč myslíš? Popravdě neznám nikoho, kdo by řekl že stojí za hovno.

          1 0
          • Alojs01  

            Nestoji za hovno, ale strasne lepi. Musel bys nastrikat a pak zvenku poradne ocistit (cisticem, pouze hadrem to nesetres).

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.