• Menfis

    Ahoj všichni. Nějaká témata jsou tu sice našel avšak bez fotek a rád bych se zeptal jak máte řešené odrazky na kole? Mám sice horské, ale pohybuji se i po silnicích a nerad bych aby si na mě nějaký horlivý strážce zchladil žáhu. Z výroby má kolo klasicky odrazky ve výpletech, na šlapkách. Vyměnil jsem originálně dodávaná nesvětla za nová, ale původní světla měly odrazky integrované v sobě tudíž teď nemám vzadu a vepředu žadnou odrazku jen světla. A právě přemýšlím zda koupit klasickou odrazku, která mi ale bude zabírat místo na řidítkách nebo to řešíte jiným modernějším způsobem? K tomuto tématu jsem našel akorát článek z roku 2011 http://www.policie.cz/…na-kolo.aspx

    a nevím, zda se vyhláška nezměnila. Jaké máte zkušenosti vy? Děkuji

    0 0
    • Vilém  

      Reflexni nalepky, idealne v barve podkladu,at to nebije do oci.

      0 0
    • Singlespeed  

      Nejjednodušší je koupit odrazku ve formě samolepící fólie, nastříhat podle potřeby a nalepit na vhodná místa na kole (rám, ráfky, řídítka, sedlovka, kliky, vidlice, přilba) abys byl viděn ze všech stran.

      0 0
    • Menfis  

      Mám tu červené samolepící odrazkové pásky asi 1cm široké, různě dlouhé, co mi zůstaly po něčem z práce. Jak to myslíš aby souhlasily s podkladem? Já myslel, červené samolepky zezadu, oranžové na boky a bílé zepředu, to tak u těch samolepek být nemusí a mohou být bílé všude?

      0 0
    • SloM  

      Jezdim taky i po ceste a policie me nestavela ani jednou…

      Mam jednu bilou ve predu (pridelanou na mustku vidlice), vzadu svetlo kombinovane s odrazkou. A pak uz jen klasicke reflexni pasky.

      Na policii bych se vykaslal. Dulezitejsi je byt videt. Pokud jezdis nekdy po tme nebo uz hodne za sera, tak reflexni plochy jsou velmi dulezite. Jezdil jsem jednu dobu dost po tme a ten rozdil lidi s reflexnimi prvky a bez nich je extremni. Bez reflexnich prvku je obvykle videt na posledni chvili, zatimco s je videt uz hodne z dalky. Neni sice poznat, jestli jde pes, clovek nebo cokoliv, ale vis, ze tam neco je a davas pozor.

      0 0
      • Menfis  

        Však ano, teď to je ještě brzo jelikož je dlouho vidět, ale předpokládám, že na k podzimu se budeme vracet za šera a jelikož také řídím, tak vím jak na ty neviditelné kolaře nadávám. Ty pásky se mi i líbí jak to odráži světlo. Jen jsem právě nevěděl jestli se z hlediska vyhlášky trvá i na klasických plastových odrazkách vpředu bílé, vzadu červené a z boku oranžové barvy.

        0 0
        • novas752  

          Ani vyhlaska na tech plastovych vecech netrva.

          0 1
        • Bubaaak  

          přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ±15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ±5°; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

          odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,

          na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.

          0 0
          • Bubaaak  

            nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; – tato věta ti dává neomezené možnosti, jen to musí odrážet světlo :D ale nejsem pravnik

            0 0
            • osobne  

              Materiál se může změnit, barva musí logicky zůstat, tedy vepředu bílá, vzadu červená.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Kolik se vyrábí třeba bot, které mají na patě odrazový materiál v červené barvě? :-O

                0 0
                • osobne  

                  Jak s tím boty souvisí? Zákon nepožaduje odrazky na botech.

                  0 0
                  • Xfantasy  

                    Spíše měl namysli že stačí náhrada „obdobných“ vlastností a o barevnosti nepíší.

                    0 0
                    • osobne  

                      Materiál se může změnit, ale vlastnosti musí mít obdobné, teda např. černá nebo modrá barva není obdobná bílé barvě.

                      0 0
                      • Xfantasy  

                        Záleží co tím chtěl básník říct. Já tam o barvě nic nečtu. Barva není vlastnost ale odrazivost ano. Píšou že můžeš mít reflexní pásek u kotníků a většina pásků má žluto zelenou barvu.

                        Dodáván že je to můj osobní názor.

                        Hlavní věc je aby byl cyklista vidět.

                        1 0
                        • Smazaný účet  

                          Asi tak ;-)

                          Většina sportovních věcí (když jsme na BF) má dneska reflexní prvky, ať už to jsou boty, bundy, atd. a pokud je povinnost mít vzadu červenou, tak mě zajímalo kolik takovejch výrobků s červeným reflexním prvkem je v prodeji. Boty byly jen příklad. Na druhou stranu, ani bezpečnostní vesty do auta nemají na zádech červený reflexní prvek, ale třeba se pletu. Proto mě to zajímalo. Podle mě je podstatný pravidlo viditelnosti.

                          1 0
                          • osobne  

                            Odrazky na autě se určitě nedají nahradit reflexním oblečením, prostě to spolu nesouvisí.

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              Nepsal jsem nic o odrazkách na autě ;-)

                              0 0
                              • osobne  

                                Jo, psal jsi o reflexní vestě do auta a já psal, že tím nenahradíš odrazky auta. Stejně tak nenahradíš odrazky na kole botami. Leda že by měl odrazový prvek na botách stejný rozměr plochy a barvu jak vyžaduje zákon u kola.

                                0 0
                                • blue.sun  

                                  Vesta a auto jsou takový drobný rozdíl…

                                  0 0
                                • Libores  

                                  Nemáš pravdu. Odrazky na kole mohou být nahrazeny reflexními prvky na oblečení, barva ale není určena. Několikrát jsem řešil s policií absenci odrazek na svém kole a vždy je uspokojily reflexní prvky na oblečení, všechny stříbrné.

                                  0 0
                                  • vilemx  

                                    Pro bezne kontrole s tebou policajt nebude chtit ztracet cas. Ale pokud je na jizdni kolo predepsane umisteni, barva a minimalni velikost odrazek, tak stribrne nasivky na obleceni, pokud by doslo na lamani chleba, stacit nebudou :(

                                    0 1
                                    • bezdratova.sprcha  

                                      Budou. Je vyslovne napsano ze: „Cyklista může místo zadní odrazky použít i odrazové materiály umístěné na oděvu či obuvi cyklisty.“

                                      To same plati o odrazkach na pedalech, ty lze taktez nahradit odrazkami na botach nebo spodni casti nohou. Dle techto pokynu ti tedy staci si nad kotniky dat reflexni pasky a nahrazujes tim pedaly i zadni odrazku.

                                      A co se tyce tech velikosti, tam jde hlavne o viditelnost. Nejsou odrazky jako odrazky, moderni reflexni prvky pouzivane na obleceni nebo na reflexnich pascich jsou podstatne viditelnejsi nez stare „zubate“ odrazky. Proto do vypletu naprosto bohate staci tri male trubicky a jdou videt lepe nez dve klasicke odrazky.

                                      Z hlediska realne viditelnosti je dulezite mit reflexni prvky na nahach (dle pohybu nohou bezpecne poznas cyklistu) a na predlokti (hlavne kvuli signalizaci zmeny smeru).

                                      0 0
                                    • Libores  

                                      nesmysl, řešil jsem to s nimi po nehodě. Tedy ne hned, ale po tom co mě pustili ze špitálu:)

                                      0 0
                                    • blue.sun  

                                      I kdybych měl na kole jen tečky o průměru jednoho centimetru, budu požadavky zákonů splňovat, protože minimální rozměry nejsou stanoveny. Stejně tak nějaké odrazné vlastnosti nebo barva.

                                      0 0
                                      • osobne  

                                        Rozměry stanoveny jsou, vždyť už to tu někdo postnul, jsi slepý?

                                        přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ±15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ±5°; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

                                        odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,

                                        na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.

                                        0 1
                                        • Libores  

                                          A v om textu je konkrétně kde stanoveno jak velké a jako barvu mají být a jakou barva reflexních prvů na oblečení?:)

                                          0 0
                                        • blue.sun  

                                          Nejsou stanoveny rozměry těch odrazových materiálů na oblečení a obuvi. Omluvu nečekám, neděkuji.

                                          0 0
                                          • osobne  

                                            To je jak u blbých, ty rozměry platí jak na kole, tak na oblečení.

                                            0 1
                                            • blue.sun  

                                              Ne, neplatí. To by v zákoně muselo být výslovně napsáno, že odrazné materiály musí být odpovídající velikosti, tvaru a barvy. A to tam co? Není.

                                              A klidně se hádej dál. Já, mimo jiné, ve své práci nějakou legislativu tvořím, takže vím, jak funguje její výklad.

                                              0 0
                                              • xtonda  

                                                A to tam co? Je. Tedy minimálně pro tu přední a zadní

                                                1. Jízdní kola musí být vybavena

                                                1. přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; … popis vlastností odrazky … ; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

                                                Obdobně pro zadní.

                                                U odrazek v pedálech a výpletu tato formulace není.

                                                Viz příloha vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

                                                https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-341

                                                V praxi když se policajtovi odrazný proužek 2×100 mm někde ve švu tvýho oblečení nebude zdát dostatečný, tak tu pokutu prostě dostaneš (a nebo se pak budeš s někým dohadovat ve správním řízení)

                                                0 1
                                                • blue.sun  

                                                  To neuhádá sebelepší úředník. Prostě to tam není a tečka. Obdobné vlastnosti neznamenají rozměry, to by muselo být přímo uvedené. Výše píšu, že legislativu tvořím…

                                                  0 0
                                                  • xtonda  

                                                    Jestli rozměr, barva nejsou vlastnosti, tak, jak jsme říkali jako děti, já sem německej bůh srandy.

                                                    Jak si úředníci ve správním dělají co chtějí tu předvedl pozemšťan. U soudu bys to třeba vyhrál, jestli ti to přijde jako lepší volba než mít bílou a červenou odrazku 4×5 cm, tak je to tvůj boj.

                                                    0 0
                                                  • Xfantasy  

                                                    Toho se také obávám, proto je lepší mít samolepky obdobných vlastností :)

                                                    Reflexní tyčinky ve výpletu dají celkem větší plochu než odrazky a samolepka vzadu se také dá udělat velká, aniž by překážela. Popřípadě alespoň reflexní náramek na sedlovce.

                                                    0 0
                                                  • blue.sun  

                                                    Rozměr a barva není vlastností materiálu, je vlastností výrobku. Kdyby bylo napsáno „odrazovými plochami“ nebo výrobky, neřeknu ani půl slova. Ale není, tím pádem na rozměrech nezáleží.

                                                    0 0
                                                • zdenek  

                                                  Je to dost nešťastně formulovaný. Jak je v naší legislativě zvykem…

                                                  Chápu to tak, že „obdobný“ není „totožný“, takže by bylo vhodné dodržet barvu a alespoň přibližně i rozměry. Jinak je to dohadování s cajtem na místě nebo s úředníkem ve správním řízení.

                                                  0 0
                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Berte to tak, že se to kopíruje z vyhlášky/zákona desítky let. Je to tak jednodušší. A prostě si nikdo neuvědomil, že opravdu je rozdíl mezi plastovou odrazkou a 3M fólií.

                                                    Příště se zeptám dopravky, až budou stát naproti na benzínce.

                                                    Myslím, že v případě cyklisty bazírovat na barvách odrazek je nesmysl, ty světlé odrážejí víc. Včetně světle modré. Nějaké plochy to chce dodržet, pásky na ruce a nohy nejsou tak široké jen pro srandu králíkům. Je ale pravda, že na vestách jsou širší.

                                                    Ze zkušenosti musím říct, že za špatného počasí, za šera a potmě svítím, mám odrazky (na kolech, oblečení nebo obojí) a k tomu ještě nějaké žluté doplňky nebo i celé kusy oblečení, tato kombinace funguje do všech stran a je vidět za všech světelných podmínek.

                                                    Čím větší provoz a čím rychleji kolem mohou jezdit auta, tím víc a dál je potřeba být viditelný a odlišitelný.

                                                    0 0
                                                  • Tencovozikmin  

                                                    To zni rozumně.

                                                    0 0
                                                  • obda  

                                                    Bych řekl, i z vlastní zkušenosti, že policajti jsou rádi, že cyklista je dobře vidět a rozměry jsou jim v ten okamžik fakt ukradené,

                                                    0 0
                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Přesně tak.

                                                    0 0
                                                  • Xfantasy  

                                                    Tak tak

                                                    0 0
                                                  • atty  

                                                    Důležitý je podle mne to, být vidět – pro vlastní bezpečnost i bezpečnost ostatních. Ještě jsem neslyšel (což neznamená, že se tak někde nemuselo stát) o tom, že by policajti někoho buzerovali na rozměry a přesné typy odrazek na kole, pokud je na kole/oděvu dostatek jiných odrazných materiálů. Sám nemám na žádném kole ani jedinou „předpisovou“ odrazku, ale ve výpletu pár tyčinek, na trubkách kousky odrazných fólií, používám přední blikačku a světlo, vzadu rovněž blikačku a když vím, že pojedu po nějaké silnici třeba mezi stromy, zapínám vzadu jednu blikačku na blikání, druhou na svícení, pokud je fakt „ideální“ neviditelný počasí (soumrak, mlha, deštík…) tak klidně beru na nohu a rukáv ještě ty blikací a odrazné pásky na sucháč. A je mi celkem jedno, že si o mne někdo múže myslet, že jsem asi blázen, co se snaží stylizovat do pojízdného rozsvíceného vánočního stromečku, nicméně vím, že jsem vcelku slušně vidět. A o to mi jde. Dcerka má ve výpletu celé to asi 24 ks. balení tyčinek (plus blikačky a kousky fólií) a kolo září po nasvícení jak UFO (a taky mi to přijde v pohodě).

                                                    Na silnici míjím denně i několik cyklistů (hlavně v důchodovém věku) – černé, šedé, hnědé nebo skoro maskovací oblečení, světlo ani blikačky žádné, odrazky žádné. Někde v lesním úseku silnice, s napadaným listím, ve tmě, ideálně za mlhy nebo deště jsou vidět tak na dva metry – když se chtěj nechat přejet – budiž, ale způsobí to velkej problém i tomu, co je přejede, protože je reálně fakt nemusel vidět.

                                                    Takže za sebe – ať si o mne myslí, kdo chce, co chce – na silnici prostě budu svítit, blikat, odrážet co nejvíc budu moci. Pro svou i ostatních bezpečnost.

                                                    0 0
                                                  • Xfantasy  

                                                    Přesně tak.

                                                    Když už musím po silnici a není ideální světlo, či jedu tam kde stromy kolem silnice hází stíny, rozsvítím i přední světlo. Nikdy nevíte jestli to auto v protisměru o vás ví a jestli jede při pravém kraji.

                                                    0 0
                                            • bezdratova.sprcha  

                                              Můžeš citovat část vyhlášky ze které toto vyplývá? Já to tam totiž nikde nevidím.

                                              Pro odrazku na kole je určeno kromě rozměru i kde přesně má být umístěná, ale pro odrazky na oblečení žádná pravidla pro umístění neplatí a nejsou uvedeny ani žádné požadované rozměry či tvary. To samé platí pro odrazky ve výpletu. Pro klasické odrazky je stanovena velikost, pro nahrazující reflexní prvky (trubičky na drátech, pruhy na plášťích či ráfcích) stanové rozměry nejsou.

                                              0 0
                                            • Xfantasy  

                                              Ano, plocha by měla být stejná jako ty předepsané odrazky. Barvu nepíší

                                              0 1
                                              • blue.sun  

                                                Není to pravda!

                                                0 0
                                                • Xfantasy  

                                                  Ta formulace obdobné vlastnosti splňuje vlastnost odrazné plochy. Barva není vlastnost, ale schopnost odrazivosti ano. Tedy takto to chápu já :)

                                                  Malá kostička nedokáže svími vlastnostmi nahradit stejnou odrazivost jako požadovaná plocha odrazky

                                                  0 0
                                                  • bezdratova.sprcha  

                                                    V první řadě, malá plocha kvalitní reflexní vrstvy skutečně svými vlastnostmi větší „plastovou“ odrazku nahradí (viz příklad s reflexními trubičkami ve výpletu, kdy ti na efektivní rozsvícení výpletu stačí tři trubičky).

                                                    V druhé řadě, ty si čteš něčí nezávazný výklad, nikoli samotnou vyhlášku. Tam nic o obdobných vlastnostech uvedeno není.

                                                    0 0
                                                  • Xfantasy  

                                                    Teď to nebudu hledat, tak promiň, ale mám za to že tam tato formulace je.

                                                    Ps: nečerti se, hlavní je aby byl kdokoli, ne jen cyklista, vidět. A to je to důležité.

                                                    0 0
                                                  • bezdratova.sprcha  

                                                    Čert nejsem, prostě debatuju.

                                                    https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-341 Vyhláška je viz odkaz. Dej hledat „Technické požadavky na jízdní kola“

                                                    Podle mě je vhodné tyto vyhlášky znát, protože i tady na BF je hromada lidí, kteří neví (nebo na to kašlou) že blikačka nenahrazuje odrazku, nebo že jenom s čelovkou se po tmě jezdit nesmí. Někteří ani nezvládnou zapojit selský rozum, a jezdí s 300lm čelovkou po cyklostezce.

                                                    Zrovna tak někteří neví, jak má takové světlo být správně seřízené, tj. že nemá svítit rovně 60 metrů dopředu :D

                                                    0 0
                                                  • obda  

                                                    Tak u bílé a červené odrazky je napsáno „nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností“ a „odrazové materiály nahrazující … odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty“

                                                    Zatímco u žluté odrazky jen „tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na … " (oděvu/obuvi/boku kola) O "obdobných vlastnostech“ se zde mlčí.

                                                    Jeden možný výklad proto je, že „obdobnými vlastnostmi“ se myslí barva a rozměry, které je u přední a zadní odrazky nutno dodžet, zatímco u ostatních nikoli.

                                                    0 0
                                                  • Xfantasy  

                                                    Tak lidé jsou různí. Stále ale platí že bezpečnost je důležitá a pokud chci jezdit po silnici, měl bych znát pravidla. Stejně tak chodci, kteří nejsou většinou vůbec vidět.

                                                    Já na kole po silnici většinou nejezdím a po tmě už vůbec, ale přesto mám na kole reflexní prvky které jsou vidět. Původní odrazky tam nemám, dá se to řešit nenápadně a mnohdy efektivněji jinými reflexními prvky.

                                                    0 0
                                                  • blue.sun  

                                                    Obdobné vlastnosti znamená to, že odráží světlo, ale neříká nic o rozměrech. A mohu tě ubezpečit, že všechny reflexní materiály, které mám na svém oblečení, i v malé ploše výrazně převyšují odrazivost standardních odrazek z plastu.

                                                    0 0
                                                  • obda  

                                                    Obdobné vlastnosti znamená to, že odráží světlo

                                                    To si myslíš proč? Jsi si jistý, že policie a soudy používají tento výklad?

                                                    0 0
                                                  • bezdratova.sprcha  

                                                    „odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,“

                                                    „odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,“

                                                    Toto je citace přímo z vyhlášky, viz odkaz výše. Nic o obdobných vlastnostech se tam nepíše, to platí pokud bys místo plastové odrazky používal například nálepku a dával ji na kolo. Už jenom to, že tu odrazku můžeš mít na botách a můžeš s ní nahradit odrazku přední, zadní i tu na pedálech, vyloženě vylučuje aby zůstala stejná barva či umístění, a tím pádem není žádné logické odůvodnění proč zrovna rozměr jako jediná vlastnost zůstává.

                                                    Jinak se obávám, že řešíme capinu. Případnou kontrolu bude zajímat, jestli vůbec nějaké reflexní prvky máš. Nekontrolují jak máš seřízené světlo (ani u aut), lidé jezdí celá léta na kole v nevyhovujícím technickém stavu a po chodnících a cyklostezkách jezdí po domácku vyrobené mopedy.

                                                    0 0
                                                  • osobne  

                                                    Přední odrazku rozhodně nemůžeš mít na botách, leda že bys měl boty někde na řídítkách, musí být nad kolem.

                                                    0 0
                                                  • blue.sun  

                                                    Achjo, to je marný… Viz o kousek výše.

                                                    0 0
                                                  • obda  

                                                    Je to marný, podklad pro svůj výklad máš hodně vachrlatej. Jak už jsem tady někde psal, při výkladu zákona se nehledí jen na přesné formulace – právo není matematika! Je to oblíbený omyl technicky/mate­maticky vzdělaných lidí, kteří si myslí, že ví, jak se zákon vykládá.

                                                    V tomto případě (kdy formulace není dost přesná) se při výkladu hledí na celkový smysl a záměr zákonodárce. Obávám se, že výklad „bílou odrazku rozměrů XY nahradím reflení tečkou o průměru jeden centimetr“ by fakt u soudu neprošel. Uvedením explicitních rozměrů je vidět záměr zákonodárce mít odraznou plochu „dost velkou“ a „správné barvy“. Dovoluji si tipnout, že u soudu by to bylo takhle vykládáno.

                                                    0 0
                                                  • blue.sun  

                                                    Mně stačí, že vím, jak se legislativa tvoří, a co musí být uvedeno, aby byla zajištěna zaměnitelnost nějakých věcí. A ten popis o odrazkách na to nestačí, ať si myslíš, co chceš.

                                                    0 0
                                                  • Tencovozikmin  

                                                    Neni to tam presne uvedeno tak nechapu co tam kdo vidi a resi.

                                                    0 0
                                • Smazaný účet  

                                  Právě to „Leda“ jsem dával za příklad u bot i autovesty. Nevím proč do toho pleteš nahrazování něčeho u auta :-D Bavíme se o kole ;-)

                                  0 0
          • Menfis  

            Takže jestli chápu správně jakmile je to nahrazeno samolepící, tak už se na barvě nebazíruje? Jde mi jen o ty boky. Zezadu a zepředu bych pro klid svého svědomí zachoval ustálené barvy.

            0 0
            •  

              toto třeba na boky https://www.aliexpress.com/…2032438.html?… , mám oranžové

              0 0
            • Bubaaak  

              Nevim co znamená obdobné, pokud plocha a odraz, pak odpověď je ano a na to i spoléhám… U ženy jsem to řešil: předek, zadek, bok nálepky černý barvy,

              do vypletu odrazový proužky na draty, plus ma proužek na pláštích

              Na pedálech jsem ji nechal odrazky

              Kolem sedlovky omotany reflexni pasek…

              Světla

              U sebe

              Jen světla, odrazky na draty, reflexní paska na sedlovce a reflexni oblečení, v zimě a tmy vesta a přebal na batoh

              1 0
    • jIrI___  

      Používám reflexní samolepky. Červená dozadu, stříbrná dopředu a dlouhý stříbrný proužek po bocích na spodní rámovce (na bílém rámu ten pruh v podstatě nejde vůbec vidět a nepůsobí nijak rušivě). Plus na většině oblečení jsou nějaké reflexní prvky. Na měšťáků vozím reflexní trubičky ve výpletu, ty jsou nepřehlédnutelné snad ze všech možných úhlů.

      0 0
      • Menfis  

        To máš hezky udělané, vypadá to jako origo polep a přitom reflexní pruhy. :)

        0 0
    • Menfis  

      Našel jsem toto, to by nemuselo být marné že? Kolo mám tmavě modré a koukám, je tam i modrá barva.

      https://www.reflexni-obleceni.cz/index.php?…

      0 0
    •  

      reflexní nálepky z aliexpresu, mají tam toho hafo https://www.aliexpress.com/wholesale?…

      0 0
      • jIrI___  

        Jen některým druhům se nechce moc reflektovat :)

        0 0
      • nitraq  

        Vtipná fotka z hodnocení těch nálepek:))

        Jinak tahle páska mi přišla před pár dny, červená a žlutá. Na první pohled reflektují dobře, ještě testnu někde venku ve tmě.

        0 0
        • novas752  

          :)

          To beztak bude nejaky XCT co se na ten zdvih stejne nikdy nedostane.

          0 0
    • novas752  

      Odrazky z vyroby jsem na vsech kolech vyhazel a pouzivam reflexni samolepky + vykonne blikacky s postranim laserem a dobre svetlo. Taky se daji koupit takove reflexni trubicky do vypletu na draty.

      Na pedalech nemam odrazky zadne (na spd to snad ani nejde) ale mam nejaky reflexni prvky na botach.

      Neznam nikoho koho by nekdy poldove drbali za odrazky.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Já mám trvale akorát ty trubičky ve výpletu. Je to vidět ze všech stran. Jinak to, co se náhodně vyskytne na pláštích, oblečení, návlecích, batohu…

        0 0
      • Slavik  

        Onehdá před dávnými lety jsem jel (rychlostí chůze) po hlaváku v Praze na metro. Čaplo mě městapo, že se nesmí po nádraží jezdit.

        Jsem se zeptal, kde je zákaz?

        MP: A kde máte odrazky?

        Uznávám, po nádraží by se jezdit nemělo.

        MP: Dobře, vyřešíme to domluvou…

        Nikdy více jsem neměl jakýkoliv konflikt s policií kvůli odrazkám.

        Odrazky neřeším…

        0 0
      • Smazaný účet  

        Ale jde :-) A to je tak jediná odrazka na mém kole a to ještě náhodou, protože to používám na pojíždění po městě kdy se mi nechce brát SDP boty :-)

        A přesně jak říkáš, normální policajt ti něco řekne až když bude snížená viditelnost, přes den je to směšné :-) Jeden to kdysi zkusil a protože vozím blikačky a reflexní pásky v batohu, byl jsem si jistý, že ho utáhnu, tak jsem se ho zeptal jestli když je snížená viditelnost proč mě nestavil předpisovým způsobem, tj. světlem a nechal toho :-)

        Jinak zakladatel to moc řeší, v jeho zájmu je být viděn a když si někam do batohu uloží třeba reflexní vestu co nic neváží a obleče až když je třeba má vystaráno, uvidí ho všichni :-)

        0 0
        • Menfis  

          Možná to tak vypadá, ale zase to tak nehrotim. :) Chci být viděn a chtěl jsem jen znát zkušenoati ostatních co používají a jestli jim to třeba někdo vytkl. Je mi jasné, že pokud příslušník uvidí reflexní prvky musel by to být hnidopich aby mě nějak káral.

          0 0
      • Smazaný účet  

        no, místo policajta tě může zdrbat rozjetej náklaďák…a to neokecáš…a když náhodou přežiješ, tak věř tomu, že u soudu si někdo na nepředpisové osvětlení vzpomene…

        0 0
    • xtonda  

      Metráž reflexní pásky 3M

      https://shop.arango.cz/?…

      0 0
    • HonzaP9  

      Tak jsem dneska trochu poladil Bareše na provoz za šera :-) Vypadá to dobře a nejlepší na celé věci je, že jsem při lepení samolepek zjistil, že přední ráfek už je notně probrzděný, takže mám dobrý důvod si na příští sezónu pořídit nová kola, Jupí!

      0 0
      • Mig_all  

        Vyfotil bys detail toho probržděného ráfku?

        0 0
        • Rychlej turista  

          Nic zajímavého na něm není. Prostě je vidět skrz :-)

          0 0
          • Emil666  

            tak to vidím prvně, srdcař

            0 0
          • Radez  

            To s probržděným ráfkem jsem si myslel, že jsou městské legendy :-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Teď už ráfky moc nesjíždím :-)

              0 1
              • Thomasek  

                No jestli takto „dokonale“ sjíždíš destičky, tak se nedivím, že ten kotouč pak tak vypadá. A v lese raději moc nebrzdi, aby jsi ho nezapálil :-)

                0 0
              • obda  

                A já si myslel, že s kotoučem s brzdnou plochou o tloušťce 0,90 mm jsem extrém :D

                0 0
          • gollum  

            Taky jsem už jeden probrzděný ráfek u nás doma viděl, sestra jezdila na „erarním“ kole a proč by se starala o údržbu + brzdí se zásadně zadní brzdou i když nebrzdí… To že bylo při brždění slyšet, že se dře kov o kov (z brzdových špalků už tam moc nezůstalo) ji vůbec nevadilo…

            0 0
      • Menfis  

        To vypadá hodně dobře. Jak ve dne tak v noci.

        0 0
      • Romancero  

        to jsou originál samolepky nebo jsi to nastříhal?

        0 0
        • Vilém  

          .

          0 0
        • HonzaP9  

          Jsou to originál samolepky (prouzky-na-rafky.cz), sám bych se s tím takhle nepatlal. Vyšlo to teda asi na čtyři stovky, což není úplně málo, ale výsledek myslím dobrej. Rozhodně to odráží mnohem líp, než reflexní proužky, co mám na blatníkách na druhým kole (SKS).

          A k tomu „probržděnýmu“ ráfku – on samozřejmě není úplně probržděnej, to bych na tom nejezdil! Jenom brzdná plocha, která na novým ráfku trochu vystupuje, je tady zhruba o stejných pár desetinek utopená dovnitř. Prostě mám důvod si udělat radost něčím novým :-)

          0 0
    • Xfantasy  

      Špatné fotky, narychlo focené teď na vysícím kole.

      V paprskách tyčové odrazky, v pedálech samolepka, vzadu samolepka, v předu reflexní pásek. Svítí to jak ďas…

      0 0
    • novas752  

      Velké dobře viditelné blikačky + náhradní v batůžku, zadní s laserovým pruhem, silné přední světlo abych viděl, reflexní prvky na bundě, rukavicích a čapácích, plánuju nastříhat reflexní tyčky na dráty.

      0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Samolepici odraznou folii z reklamky. Vyzebrej odstrizky nebo mi dali 50×50 cm za 50Kc. Ev. svinovaci pasky

      0 0
      • sandy1  

        Zákon stanoví jak mají být odrazky umístěny, ale jak bylo výše citováno lze nahradit. Tudíž na kole nemusíš mít. Dneska má spousta oblečení odrazné plochy, které splňují podmínky uvedené v zákoně. Já to tak řeším. Proužek na dresu, nebo kratasech mě nevadí, a reflexní pásků si kolem nohy klidně odmítám také, zvlášť teď, když je brzo tma. Tyto věci úplně postačují. Na helmě mám taky odraznou samolepku. A ve výpletu jsem měl reflexní trubičky z Lidlu. Odráží to hodně. Vidět to je. Nejdůležitější jsou světla. Přes den tě kontrolovat nikdo nebude. Po tmě jsi vidět a dají ti pokoj.

        0 0
    • praivo  

      Tak tady je moje řešení: Červená odrazka na nosiči, šedé/bílé na brašnách, ve výpletu a na oblečení. Při horší viditelnosti zapínám světla. Pro opravdu špatné podmínky (tma, hustá mlha apod.) mám 7W LED reflektor, ten jsem letos ale zatím neměl důvod použít a tudíž je stále v šuplíku. Jezdím převážně po cyklostezkách, takže by to mělo bohatě stačit.

      edit: Ještě mám oranžové odrazky na pravém pedálu, z levého už bohužel obě upadly.

      0 0
      • HonzaRez  

        To už jsem chtěl dlouho zjistit – jak vznikne brašna na jedné straně kola…?

        0 0
        • praivo  

          Tak, že ji Číňán vyrobí, Polák (G4Garage) doveze a Čech (Tesco CZ) prodá ve výprodeji za asi 120 Kč někomu, kdo si ji dá na nosič :-D „BIKE UPGRADE Water Repellent Rear Carrier Bag“, EAN 5901854553160

          0 0
    • Dekaen  

      Zluty ram a zlute odrazky.

      0 0
    • RttB  

      „Jak řešíte odrazky?“ … Tak, že jsem hned po koupi kolo všechny oddělal a vyhodil do žlutého kontejneru.

      0 0
      • Mereck  

        A když v půl 6 ráno přijel kukavůz, dva popeláře to oslnilo. Třetí myslel, že hoří :-)))

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Takové experty je pak radost po západu potkávat.

        0 0
        • Xfantasy  

          Třeba nejezdí po silnici po západu :)

          0 0
          • bezdratova.sprcha  

            O silnici vůbec nemluvím. Odrazka je povinná výbava bez ohledu na to kdy a kde jezdíš.

            0 0
            • Xfantasy  

              Mýlíš se. Zákon o pozemní komunikaci platí pro pozemní komunikaci. Lesní zákon platí pro lesy. A tak podobně.

              0 0
            • RttB  

              Myslím (jsem přesvědčen), že na polních a lesních cestách jenž se nepovažují za pozemní komunikaci nemusím mít ani světlo, natož hnusný odrazky :-P ;-)

              0 0
              • bezdratova.sprcha  

                Jestli na kole jenom sjíždíš traily a dojíždíš k nim autem, pak jsi diskusí úplně mimo.

                0 0
                • vilemx  

                  Po nějaké době jsem byl na trailech pod Smrkem. Zarazilo mě, kolik lidí si tam před vjezdem do trailu (i stoupacího) zapínalo zadní červené blikačky. V drtivé většině Poláci.

                  0 0
                • RttB  

                  Ne. Psal jsem jasně o tom, že v nějakém lese být nemusí. Z toho snad vyplynulu, že kolo jen v autě nevozím. Z lesa vyjedu pár set metrů od baráku a po vedlejších cestičkách dojedu i bez odrazky na pedálech a ve výpletu.

                  Když vyjedu jinde, tak mi k baráku vede smíšená osvětlená „cyklostezka“, kde opět na nějaké odrazky kašlu.

                  Zajímavé, že motorka mít odrazky ve stupačkách a ve výpletu (al disku) mít nemusí. Stačí mít dobré světlo vepředu a vzadu. Ale klidně si mějte odrazky i zacuchané ve vlasech :D Prostě na horském kole jsou odrazky a blatníky hnus. to zaději budu zabahněnej a „neviditelnej“ :D :D

                  0 0
        • RttB  

          Po západu nevycházím. Venku jsou prý vlci a klekánice.

          0 0
          • Jason Voorhees  

            …a živí mrtví

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Úplně nejstrašnější jsou zombie-krávy.

            Víš, co je to za hrůzu, když si tak v klidu ráno běžíš mírnyx-týrnyx do práce a … vony tam ty mrchy jenom tak potichu leží ve tmě na louce u cesty … a krvelačně Tě sledujou těma svýma svítícíma vočima?

            0 0
            • Pavel  

              jj, to je jako z hororu.. :)

              0 0
            • RttB  

              Čumí, protože je doslova sere, že nemáš odrazky :D :D

              0 0
      • Tencovozikmin  

        Jseš strašněj kruťas,ale o to tu nejde šmoulo.

        0 0
        • RttB  

          Díky za vyslovení respektu a obdivu. Cením si toho z celého mého srdce a nadýmá mne to pýchou.

          0 0
          • Tencovozikmin  

            Respekt a obdiv ode mne? No chápej si to jak chceš,hlavně nechoď do uzavřených prostor a pozor na ostré předměty,než tě to nadýmání přejde.

            0 0
    • iron.hide  

      Nezesim odrazky

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Líbí se mi základní přístupy.

      Jak přesně dostát předpisům.

      Jak předpisy odrbat, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

      A to jako fakt musím? Když mě to ke kolu vůbec nepasuje…

      Až na výjimky nikdo neřeší, jak být opravdu vidět. Jako cyklista i jako řidič miluji stealth chodce (pejskaře, kočárky…), stealth cyklisty a stealth éčkaře. Více černé, více adidas, odrazky jsou pro lůzry, následuj instinkt. Až si kolikrát říkám, jakou muselo dát práci najít tolik věcí bez odrazek.

      0 0
      • Tencovozikmin  

        Prostě *****. Nevyjedu abych nebyl viděn co víc?

        0 0
      • JendaH  

        Až na výjimky nikdo neřeší, jak být opravdu vidět.

        To jsem třeba já (dvě zadní světla „kdyby jedno umřelo“, kolo polepené reflexní páskou + asi 20 tyčinek ve výpletu…), a nereagoval jsem prostě proto, že mi přijde, že jim není pomoci.

        Jinak k těm tretrám: mám pedály PD-M520, takže bez odrazek, často jezdím v „civilních“ kalhotách (takže bez reflexních proužků) a nacvakávací pásky na sobě nesnesu. Tak jsem řešil co s tím a nakonec se osvědčily reflexní samolepky, jejichž lepidlo ale není dostatečně silné. Hotglue moc nepomohlo, ale chemoprén drží skvěle.

        Páska je tahle: https://www.aliexpress.com/…4833224.html

        0 0
      • gollum  

        Oblíbil jsem si kombinaci reflexní vesta + červené světlo, které nebliká, ale svítí nepřerušovaně, někteří řidiči, než jim dojde na co se dívají, tak skoro zastaví :-)

        • jinak různých reflexních folií na kole mám dost, teď zrovna testuju jak se na jakém místě daná folie udrží…
        0 0
        • babkanakole  

          Reflexní vestu taky vozím (mám jí stabilně v kabelce). Poslední dobou ale navlékám jen, pokud nemám srovnatelné reflexní prvky na bundě / vestě.

          U mě je speciálně měšťák vybavený stylem „ošklivost nevadí“. Momentálně budu měnit košík na řidítkách a blatníky za ty v plné délce. Před namontováním to budu stříkat reflexním sprejem, ať pod světly aut svítím ještě výrazněji. Ještě mi jde reflexní samolepka v metráži z Alíka, co půjde i na horáka.

          U odrazek / reflexních pásek / světel neřeším předpisy a případnou spokojenost policajta, ale to abych byla vidět. A chci být dobře viditelná pro auta i pokud nebudu sama z jakéhokoli důvodu svítit – reflexním samolepkám / nástřiku nedojdou baterky nebo neprasknou žárovky, nikde je nezapomenu a nikdo mi je nešlohne, pokud je nechám na kole. Snažím se o to, abych „neviditelná“ nemohla vyjet, ani kdybych měla momentální pominutí smyslů. Zkrátka mi to kolo samotné nedovolí.

          Ježdění „jen za světla“ nebo „jen po vedlejších“ neberu zrovna jako ten pravý argument proč viditelnost neřešit. Stačí vjet na silnici vedoucí lesem ve chvíli, kdy slunce už je níž než ty stromy, nebo aby se zatáhlo natolik, že světla je míň než za soumraku. Pokud začne pršet, je to ještě horší. Na měšťákovi mám zadní světlo automatické, aby mi i v případě dočasného „setmění“ zaplo. Citlivé je až moc, pokud foukne, blikám i ve stojanu :)

          0 0
          • gollum  

            Já už jezdím v reflexní vestě i za plného slunečního světla… a to není z důvodu, že by mě bez ní auta dobře neviděli, ale bez vesty auta vidí jen cyklistu tzn. v česku něco co z jejich pohledu na silnici jen překáží a u čeho, když to předjíždějí tak nemusí ani pohnout volantem. Když vidí cyklistu v reflexní vestě, tak podvědomě vnímají hlavně tu reflexní vestu tzn. něco co mají spojeno s překážkou na silnici a co je potřeba objet v dostatečné vzdálenosti což taky obvykle udělají… (když mám vestu, tak mě auta předjíždějí v podstatně větší vzdálenosti, než když jedu bez ní).

            0 0
            • osobne  

              Že nemusí ani pohnout volantem? Hlavně ale musí dát blinkr.

              0 0
            • Tom-T45  

              Ve vestě nejezdím, ale na batohu mám vždy navlíknutou reflexní pláštěnku + blikačku zapnutou i ve dne a můj dojem je stejný. Pokud jsem dobře vidět, tak se řidiči aut chovají tak nějak rozumněji.

              0 0
            • zdenek  

              Někteří reflexní vestu podvědomě vnímají jako policejní hlídku. To už bývá pádný důvod k sundání nohy z plynu. :-)

              0 0
              • Libores  

                Jj, u nás když jde na procházku Jedličkárna, tak mají reflexní vesty všichni. Taky dávám víc bacha.

                0 0
            • HonzaRez  

              Skvělej postřeh, to musím zkusit. A myslím to vážně, ohne sranda…

              0 0
    •  

      Mám zatím jen nálepky a prí to stačí

      0 1
    • sudakf  

      Nejpřísnější předpisy, stran osvětlení jízdního kola, nemá Spolková republika Německo, ale Spojené Království Velké Británie a Severního Irska: v době od soumraku do svítání (pro přesnost: od astronomického západu slunce do astronomického východu slunce) musí být na kole: 1. Nebo: a) přední světlomet, schválený podle BS 6102/3, nebo b) svítilna s přerušovaným světlem, o svítivosti nejméně 4 cd, které bliká ve frekvenci 60 – 240 Hz, 2. Nebo: a) zadní svítilna, schválená podle BS 6102/3, nebo b) zadní svítilna, schválena podle BS 3648, nebo c) červená svítilna s přerušovaným světlem, o svítivosti nejméně 4 cd, které bliká ve frekvenci 60 – 240 Hz, 3. vzadu zařízení se zpětným odrazem, schválené podle BS 6102/2, na obou stranách pedálů zařízení se zpětným odrazem, v barvě autožluťi (amber), schválené podle BS 6102/2. Jakékoli zařízení smí být nahrazeno jakýmkoli zařízením, které je schváleno podle ekvivalentní evropské normy.

      Takto to zní jednoduše, ale in praxis vůbec není. Jistě, přední i zadní svítilny by, theoreticky, było lze nahradit zařízením, schváleným Spolkovým úřadem pro motorovou dopravu NSR, podle DIN normy & StVZO, ale BS 6102/3 je normou přísnější. U světlometu povoluje DIN norma přesah světla nad referenční osou na 200 cd (2 lux) @ 10 m, kdežto BS 6102/3 na 40 cd (0.4 lux) @ 10 m. DIN zadní svítilna musí mít, nejméně, 2 cd in axis @ 10.0 m, BS 6102/3 nebo BS 3648, zadní svítilna musí mít 4 cd in axis @ 10.0 m, přičemž vyžaduje větší pozorovací úhly osvětlení. Blikající světlo je sice legální na základě intensity a frekvence, ovšem pouze tehdy, pokud jde o pouze blikající světlo, bez régime stálého osvětlení. A, jak známo, žádné takové se koupit nedá. Pokud má, blikající svítilna, k disposici i régime s nepřerušovaným světlem, musí mít schválení podle BS 6102/3, ovšem BS 6102/3 nepřipouští schválení svítilny, či světlometu, emitujícího přerušované světlo.

      Přesto se na 99.99% nestane, že by cyklistu zastavila policie tak dlouho, dokud má tento vepředu něco, co svítí, či bliká, bíle a je vidět na rozumnou vzdálenost, a vzadu to samé červené. To samé platí v Německu, dokud to kolo svítí, je vidět a neoslňuje, policie má dost jiné práce, než se jím zabývat.

      Problém nastane, pokud je takové jízdní kolo účastníkem dopravní nehody, bez ohledu na zavinění. Protože absence schváleného (předepsaného) osvětlení bude vždy znamenat spoluúčast, ergo, krácení plnění.

      To je naprosto shodné i u nás. Pokud je, na kole, předepsáno nějaké zařízení se zpětným odrazem, tak nejjednodušší cestou je tam to zařízení mít. Ještě k tomu systému 10 odrazek (1× vzadu, 1× vpředu, 4× na pedálech, 4× ve výpletu) malé vysvětlení: to je americký vynález, který ovšem nepřišel z pera DOT, nebo NHTSA, ale nějakého ouřadu pro kontrolu spotřebitelských výrobků. Jednoduše prodejce kola je povinen zajistit, že každé prodávané kolo bude mít tento odrzakový cirkus. Absolutně k ničemu. Ty odrazy jsou sice, co do plochy, velké dostatečně, ale ta plocha je rozdělena na několik, různě nakloněných, ploch, aby, prý, bylo to kolo viditelné že všech úhlů. No, theoreticky je, ale vždy je osvětlena velmi malá plocha, takže výsledný efekt je otřesný. Odrazky ve výpletu jsou sviňstvo na dvakrát: 1. platí, že žádné světelné zařízení, krom světlometů, které se natáčí s úhlem řízení, nesmí měnit při jízdě svou polohu, no a zařízení se zpětným odrazem je za světelné zařízení považováno, 2. pokud jezdíte do 10 MPH, ok, ale jinak je otázkou času, než se ten bazmek uvolní a vyletí.

      Ve 21. století je zařízení se zpětným odrazem k tomu, aby alespoň nějak nahradilo selhavší aktivní osvětlení. Pokud přeci chcete odrazky, které nejen splní literu práva, ale budou rovněž vidět, tak na ty držáky namontujte kruhové odrazky, které mají schválení, o průměru 60 – 80 mm. Nebo hranaté, to je jedno, ale normální odrazky na auto.

      Teď k zařízení „obdobných vlastností“. Obdobné vlastnosti se dají změřit, to zařízení se, v laboratoriu, osvítí a zpětný odraz se dá změřit. Jasně, bengo ani netuší, o čem že to trepem, ale až se něco stane, tak dostat o Kč 200,000.00 menší plnění jenom kvůli tomu, že to tam nebylo, nechceš.

      Jinak, na zařízení se zpětným odrazem kladou předpisy EHK/OSN, jakož i SAE normy, poměrně přísné požadavky, co se týká minimální nasvícené plochy, kolik světla to musí vyzářit zpět, a v jakých úhlech. Pokud to zařízení to schválení nemá, tak laicky je prakticky nemožné jakkoli zhodnotit, zda-li má „obdobné“ vlastnosti. Cena odrazky, schválené, se pohybuje někde mezi Kč 8.00 – Kč 80.00, to není tak strašné, ne?

      Ale ani nejlepší odrazka, osvícena nejlepším možným světlometem, se ani náznakem nepřibližuje, co do optických vlastností, nejhorší schválené obrysové svítilně. Prostě to není technický možné.

      Odrazka je americký vynález ze 20. let 20. století, a u nás jí, povinně, zavedl Mr. Hitler (jako skoro všecko). Ve své době byla něčím naprosto nadčasovým, ale hned po druhé světové válce se, celoplošně, začala zavádět povinnost mít zadní obrysové světlo(a) pro všecka vozidla, i nemotorová. Odrazka sice neselže, ale aby jí ten řidič viděl, tak na ní musí čumět. A pokud nečumí, bo čumí do iNáboženství, nebo proto, že je oslněn protivným povozem, tak ty jsi sorry a on dostane podmínku (kdyby šel alespoň do tepláku, ale to prakticky, u nás, skoro nehrozí). Nebo má dobrého právníka, nedostane nic a ty taky tak.

      0 1
      • JendaH  

        Tak třeba hned těm 60 – 240 Hz nevěřím. Zkoušel jsem to googlit a vypadá to spíš na 60–240 za minutu.

        A proč ten text vypadá jak kdyby ho psal Tomáš Pecina?

        0 0
        • gersa  

          240 – A není to málo Antone Pavloviči?

          0 0
        • Smazaný účet  

          To spíš psal nějaký tvor postižený grafo či typomanií. Tak nic, pochválíme ho a budeme doufat, že už se uspokojil nebo třeba zmizne na jiný web :DD

          0 0
        • psbiker  

          Běžné LCD má 60Hz, blikání nevidět :)

          0 0
          • JendaH  

            Já teda na 60Hz LCD nevidím trhání pohybu (na 30Hz jo), ale kdyby blikalo podsvícení touto frekvencí, tak by mě to vytáčelo dost. Stejně tak když jdu někam, kde mají osvětlení z nekvalitně filtrovaných LEDek (a tedy to bliká na 50 nebo 100 Hz). Stroboskopický efekt při pohybu je vidět dost.

            0 0
            • psbiker  

              To byl špatný příklad s tím LCD:) Vidět by to na blikačce šlo.

              0 0
          • xtonda  

            60Hz na LCD je něco úplně jiného než bylo 60 Hz na CRT, na to se nedalo koukat.

            0 0
      • Smazaný účet  

        Tvl to ses registroval, abys sem vložil tenhle canc???? WTF :)

        0 0
      • xtonda  

        Filipe, buď tak laskav, a na tomto fóru nás těch svých výpotků ušetři.

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        „in praxis“

        Tam jsem přestal číst. Když už chceš používat cizí slova tak ve smysluplných místech a aspoň je napiš správně.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ale ani nejlepší odrazka, osvícena nejlepším možným světlometem, se ani náznakem nepřibližuje, co do optických vlastností, nejhorší schválené obrysové svítilně. Prostě to není technický možné.

        A to jsi vzal odkud? Platilo by, pokud by výkony, směrování a plochy svítidel cyklistů alespoň hrubě odpovídaly těm u automobilů. V praxi je to totiž přesně naopak. I malá celkem normální odrazka (natož pak u nás kodifikovaného min. rozměru 4×4 cm) je při nasvětlení běžným světlometem automobilu lépe identifikovatelná, než mnohá blikající nebo svítící bludička; u dálkových světel úplně jednoznačně. O pohybujících se odrazkách (pedály, ráfky, dráty, výplety) to platí dvojnásob. Dtto u běžce/chodce. Navíc u běžných velikostí odrazek nemůže dojít k zásadnímu oslnění pozorovatele (vracejí mu jen světlo jeho vlastních světlometů), větší odrazné plochy bezpečnost zlepšují; silnější svítilny ne nutně vždy a všude.

        Ideální je vždycky kombinace barevné oblečení, odpovídající odrazky a k tomu ještě správného osvětlení – pokryje naprostou většinu světelných situací v provozu, ale ani tak ne dokonale a všechny. Pokud jsou kombinovány pouze dvě ze tří (odrazky+světla nebo oblečení+světla či oblečení+odrazky), najde se během dne vždycky několik momentů, kdy cyklista/chodec/bě­žec není pro ostatní (různě svítící či nesvítící) spoluúčastníky provozu dostatečně viditelný ani dostatečně rychle identifikovatelný – to jsou dvě různé věci; pro bezpečnost je potřeba mít dostatečné skóre v obou. Čím méně je cyklista/chodec/bě­žec v daném místě a čase očekávatelný, tím víc by se měl snažit.

        (Prostě dvě přední/zadní světla auta si k autu každý přiřadí podvědomě, ať je to v poledne nebo těsně po půlnoci. Totéž u motocyklu/čtyř­kolky ve spojení s hlukem motoru. Pohupující se bludička na krajnici může znamenat cokoliv od chodce s mobilem přes cyklistu po třeba psa s neviditelným páníčkem (ve všech třech případech běžně na levé i pravé straně vozovky). Nebo také celou skupinu neviditelných chodců přes půl vozovky nebo po obou stranách. Z auta zpravidla ještě řešitelná situace, pro cyklistu za šera na silnici už adrenalin.)

        Co praví ouřada je jedna věc, podívej se na regule nonstop závodů, tam jdou pořadatelé i nad rámec zákonných opatření dané země a bez toho, aby byl cyklista vidět jak vánoční stromeček do závodu prostě nikoho nepustí – vyžadují víc světel i víc odrazek. A nedělají to z vlastního debilního plezíru, ale prostě proto, že to funguje a zvyšuje to šanci na přežití. I tak se stejně stane, že poctivě označeného cyklistu jedoucího u krajnice někdo sem-tam při závodě či tréninku sejme prostě proto, že ho v tom místě v danou dobu nečekal a ani nebyl schopen správně vyhodnotit situaci a zareagovat odpovídajícím způsobem.

        0 0
      • HonzaRez  

        Já myslím, že vím, kdo se skrývá za touto novou registrací…

        0 0
    • jecnak  

      Na kole mám i ve dne blikající blikačky (Garmin Vision + radar), na bocích karbon ráfků černé retroreflexní samolepky. Na obuvi zezadu mám reflexní proužek, na většině kraťasů také, na přilbě reflexní logo vzadu.

      Pokud jedu za tmy, tak dozadu přidávám druhou blikačku. V zimě vozím https://www.decathlon.cz/…8523362.html – předtím jsem měl podobnou od Mavic.

      Na silničních závodech nebo akcích, které se jedou v noci je vždy organizátorem vyžadována reflexní vesta, šle, nebo bunda.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Kde nakupujete reflexni samolepky na ráfky? Ve větších cyklo eshopech nejsou vůbec v nabídce.

      A dají se sehnat reflexní tyčinky do výpletu v černé barvě? Všichni prodaávají jen 3M stříbrné.

      0 0
    • bara2  

      Blíží se podzim a přijde zima, tak jsem provedla kontrolu odrazek na kolech. Jsem zastáncem pasívních prvků, když dojde k časovému skluzu a vybije se baterie, musí vždy na kole být něco, co je dobře na silnici vidět, i když ho po té silnici jen povedu. O tom, že odrazky jsou vidět opravdu dobře, se může každý přesvědčit při jízdě autem za tmy – patníky s odrazkama podél silnice jsou vidět na stovky metrů. Na odrazku se musí posvítit! Troufám si tvrdit, že osvícená odrazka je lépe vidět, jak leckteré cyklosvětlo a nikoho neoslňuje :-) Na fotkách jsou odrazky osvícené za bílého dne bleskem foťáku. Taky si myslím, že provoz na silnicích má být přehledný a srozumitelný, takže dozadu patří červená, dopředu bílá a po stranách oranžová. Taková signalizace je každému srozumitelná.

      Zadní červenou odrazku dávám na podsedlovou kapsičku, na staré Libertě mám klasickou červenou svítilnu kombinovanou s odrazkou na blatníku (foto 1).

      S přední odrazkou jsem si dost dlouho lámala hlavu, kam ji na berany chytnout, nakonec jsem vymyslela úchyt pomocí gumiček a kusu plastového držáku na odrazky (foto 2). Dá se to během vteřiny oddělat i přidělat. Nevýhodou je, že gumičky nastříhané z duše časem zteří a musí se občas vyměnit, ale jednu zimu a léto to vydrželo.

      Předepsané oranžové odrazky v pedálech mám. Jezdím s klipsnama a dnes už jsou k mání klipsny s odrazkou dozadu i dopředu. Tam, kde na starší klipsně přední odrazka chybí, to řeším reflexním páskem kolem nohy.

      Oranžové odrazky ve výpletu mám jen na nákupním a zimním kole. Na letní kola, kde se mi odrazka ve výpletu nelíbí, dávám tyčinky na špice. Ty jsou ovšem bílé a v počtu, který dávám, asi ani nesplňují předepsanou velikost odrazové plochy. Aby byla splněna i boční oranžová odrazka předepsané velikosti, nalepila jsem oranžový reflex zboku na roller kolem kotníku. (foto 3, reflexní roller na kotník je položený v košíku na bidon).

      Reflexní samolepky jsem si koupila tyto (oranžovou, bílou i červenou):

      https://www.3market.cz/…a-za-1-metr/

      Přímo na rám kola nebo na záplety nic nelepím, vše je snadno demontovatelné. Na jednom plášti na zimním kole mám ještě reflexní pruh, i to by podle normy mělo nahradit odrazky ve výpletu. Snažím se mít reflexní prvky na oblečení, ale pro případ nějaké nehody mám raději vše dle normy včetně předepsané barvy, velikosti i umístění.

      Měřila jsem si třeba výšku červené odrazky, takto na kapsičce pod sedlem ji mám těsně pod předepsanou horní hranicí 90cm, výš by být odrazka (ani zadní světlo) neměla. Na kolech se mi zadní světlo (ani odrazka) mezi kapsičku a zadní kolo nevejde, dávám proto zadní světlo v souladu s normou na levou stranu zadní stavby (1. fotka, dvě kola blíže).

      U přední odrazky není výška odrazky a světla udávaná, zato je tam předepsaná vzdálenost, kam má střed kuželu svítit na zem (tj. sklon světla dolů). Přední odrazka a světlo má být nad přední pneu (přední kolo na 2.fotce). Když mi světlo nejde dát na řidítkách nad přední pneu (tam už je odrazka), dávám ho co nejblíž k představci zprava (dvě kola vzadu na 2.fotce).

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.